1. Czy Spółka prawidłowo ustaliła (w sposób opisany w stanie faktycznym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej) wartość przysługującej jej puli... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.459.2022.2.PC

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.459.2022.2.PC

Temat interpretacji

1. Czy Spółka prawidłowo ustaliła (w sposób opisany w stanie faktycznym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej) wartość przysługującej jej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w oparciu o współczynnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej wynoszący 45%, który to współczynnik wykorzystywany jest do dyskontowania kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w okresie od uzyskania decyzji o wsparciu do daty zakończenia realizacji inwestycji? 2. Czy zmiana statusu Spółki ze średniego przedsiębiorcy na dużego przedsiębiorcę (zgodnie z przepisami Rozporządzenia) po dacie zakończenia realizacji inwestycji wskazanej w decyzji o wsparciu, będzie miała wpływ na przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej sposób ustalania przysługującej Spółce puli pomocy publicznej w formie zwolnienia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, tj. czy ulegnie zmianie wysokość wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej wykorzystywanego przy dyskontowaniu kosztów kwalifikowanych (ustalonego przez Spółkę w wysokości 45%)?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

-Spółka prawidłowo ustaliła (w sposób opisany w stanie faktycznym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej) wartość przysługującej jej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w oparciu o współczynnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej wynoszący 45%, który to współczynnik wykorzystywany jest do dyskontowania kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w okresie od uzyskania decyzji o wsparciu do daty zakończenia realizacji inwestycji;

-zmiana statusu Spółki ze średniego przedsiębiorcy na dużego przedsiębiorcę (zgodnie z przepisami Rozporządzenia) po dacie zakończenia realizacji inwestycji wskazanej w decyzji o wsparciu, będzie miała wpływ na przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej sposób ustalania przysługującej Spółce puli pomocy publicznej w formie zwolnienia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, tj. czy ulegnie zmianie wysokość wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej wykorzystywanego przy dyskontowaniu kosztów kwalifikowanych (ustalonego przez Spółkę w wysokości 45%).

Uzupełnili go Państwo pismem z 28 września 2022 r., które wpłynęło pocztą 29 września 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

B. Sp. z o.o. Sp. k. (dalej jako: „Spółka”, „Wnioskodawca”) z siedzibą w (…) jest firmą produkcyjno-handlową. Spółka uzyskała w dniu 11 kwietnia 2019 r. decyzję o wsparciu nr (…).

Wnioskodawca w ramach nowej inwestycji realizowanej w oparciu o uzyskaną decyzję o wsparciu zrealizował przedsięwzięcie inwestycyjne w zakresie rozbudowy i reorganizacji funkcjonującego zakładu produkcyjnego Spółki położonego w (…) przy ul. (…). Głównym celem inwestycji jest zwiększenie zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa oraz dywersyfikacja produkcji w związku z budową na terenie sąsiadującej nieruchomości przy ul. (…) nowej hali produkcyjno-magazynowej oraz reorganizacją dotychczasowego zakładu spółki obejmującą w szczególności zaadaptowanie terenu obiektu produkcyjno-magazynowego na cele magazynu wyrobów gotowych oraz towarów handlowych.

W związku z realizowaną inwestycją Spółka nabyła także maszyny i urządzenia oraz formy (będące środkami trwałymi) wykorzystywane w procesach przetwórczych i produkcyjnych.

Zgodnie z decyzją o wsparciu Spółka zobowiązała się do poniesienia na terenie realizacji nowej inwestycji kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji o łącznej wartości co najmniej ... w terminie do dnia 30 grudnia 2021 r. Maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji wyniesie natomiast .... Spółka spełniła warunek poniesienia kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji o łącznej wartości co najmniej .... (kwota poniesionych przez Spółkę kosztów kwalifikowanych przekracza wskazaną w decyzji o wsparciu wartość minimalną).

Spółka zakończyła realizację inwestycji przed wskazanym w decyzji o wsparciu terminem zakończenia realizacji nowej inwestycji, tj. 30 grudnia 2021 r.

Wnioskodawca w dniu wydania decyzji o wsparciu oraz w dniu zakończenia realizacji inwestycji określonej w decyzji o wsparciu posiadał status średniego przedsiębiorcy w rozumieniu załącznika nr I do rozporządzenia Komisji (EU) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 roku uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014 r.), zmienionego rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/1084 z dnia 14 czerwca 2017 roku (Dz. Urz. UE L 156/1 z 20.06.2017 r.) (dalej jako: „Rozporządzenie”). Taki sam status Spółka posiada w momencie składania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Spółka w najbliższym czasie (po zakończeniu realizacji inwestycji określonej w decyzji o wsparciu) utraci status średniego przedsiębiorcy - stanie się ona dużym przedsiębiorcą.

Spółka ustalając wartość dostępnej puli pomocy publicznej (wartość przysługującego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych) dokonuje dyskontowania kosztów kwalifikowanych poniesionych w okresie od uzyskania decyzji o wsparciu do daty zakończenia realizacji inwestycji, przy wykorzystaniu wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej o wartości 45%. Wskaźnik ten został ustalony:

a)zgodnie z § 3 rozporządzeniem rady ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2021 (Dz.U.2014.878). Z uwagi, że inwestycja jest realizowana na terenie województwa (…), przyjęty przez Spółkę wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej wynosi 35%, oraz

b)poprzez powiększenie wartości wskazanej w lit. a, zgodnie z § 6 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia rady ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, o 10 punktów procentowych (pp.) - z uwagi na fakt, że Spółka posiadała w okresie od uzyskania decyzji o wsparciu do daty zakończenia realizacji inwestycji status średniego przedsiębiorcy zgodnie z przepisami Rozporządzenia.

Mimo zmiany w przyszłości statusu na dużego przedsiębiorcę, Spółka uważa, że nie będzie ona zobowiązana do zmiany wartości współczynnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej wykorzystywanego do dyskontowania kosztów kwalifikowanych poniesionych przed tą zmianą, tutaj w okresie od uzyskania decyzji o wsparciu do daty zakończenia realizacji inwestycji - nadal będzie mogła stosować wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej właściwy dla województwa (…) (35%) powiększony o 10 pp. z uwagi na status średniego przedsiębiorcy (tj. 45%).

W piśmie z 28 września 2022 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie, Wnioskodawca wskazał, że:

Wartość przysługującej Spółce puli pomocy publicznej (wartość przysługującego Spółce zwolnienia dochodu z podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT), tj. maksymalnej dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej, zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej: „Rozporządzenie”), liczona jest jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7.

Maksymalna intensywność pomocy, o której mowa wyżej, określana jest zgodnie z przepisami Rozporządzenia Rady ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2021. Ponadto, maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej mikroprzedsiębiorcom, małym przedsiębiorcom i średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o:

1)20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców,

2)10 punktów procentowych - w przypadku średnich przedsiębiorców

- w stosunku do maksymalnej intensywności tej pomocy określonej dla poszczególnych obszarów (§ 6 Rozporządzenia).

W przypadku dużych przedsiębiorców (tutaj, innych niż mikro, mały, średni przedsiębiorcy) maksymalna intensywność regionalnej pomocy nie podlega podwyższeniu na ww. zasadach.

Od statusu Spółki (mikro, mały, średni, duży przedsiębiorca) zależy więc to jaką wartość przyjmie wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy, który będzie miał wpływ na ustalenie wartości przysługującej Spółce puli zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Odpowiedź, na zadane przez Spółkę pytania będą miały więc bezpośredni wpływ na obowiązki podatkowe Spółki wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż pozwoli to Spółce ustalić moment w którym dostępny limit pomocy publicznej (zwolnienia dochodu z CIT) zostanie wyczerpany i od którego to momentu Spółka powinna opodatkować osiągane dochody (opłacać podatek dochodowy od osób prawnych). W sytuacji gdyby Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że Spółka powinna przy ustalaniu puli pomocy publicznej (zwolnienia z CIT) ustalić swój status jako dużego przedsiębiorcy, to wartość puli pomocy publicznej byłaby mniejsza niż w sytuacji, gdyby pula ta była ustalana przy uwzględnieniu statusu Spółki jako średniego przedsiębiorcy. Odpowiedź na zadane przez Spółkę pytania wywiera więc wpływ na to jakie skutki podatkowe wystąpią względem Spółki.

Pytania (sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

1.Czy Spółka prawidłowo ustaliła (w sposób opisany w stanie faktycznym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej) wartość przysługującej jej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w oparciu o współczynnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej wynoszący 45%, który to współczynnik wykorzystywany jest do dyskontowania kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w okresie od uzyskania decyzji o wsparciu do daty zakończenia realizacji inwestycji?

2.Czy zmiana statusu Spółki ze średniego przedsiębiorcy na dużego przedsiębiorcę (zgodnie z przepisami Rozporządzenia) po dacie zakończenia realizacji inwestycji wskazanej w decyzji o wsparciu, będzie miała wpływ na przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej sposób ustalania przysługującej Spółce puli pomocy publicznej w formie zwolnienia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, tj. czy ulegnie zmianie wysokość wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej wykorzystywanego przy dyskontowaniu kosztów kwalifikowanych (ustalonego przez Spółkę w wysokości 45%)?

Państwa stanowisko w sprawie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1.W ocenie Spółki, przedstawiony w stanie faktycznym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej sposób ustalania wartości przysługującej jej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w oparciu o wartość wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej wynoszący 45%, jest prawidłowy. Spółka uważa, że ustaliła ona prawidłową wartość współczynnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej, jaki jest przez nią wykorzystywany do dyskontowania kosztów kwalifikowanych poniesionych w okresie od uzyskania decyzji o wsparciu do daty zakończenia realizacji inwestycji oraz że w całym tym okresie wskaźnik ten powinien wynosić 45%.

2.W ocenie Wnioskodawcy, zmiana statusu ze średniego przedsiębiorcy na dużego przedsiębiorcę po dacie zakończenia realizacji inwestycji wskazanej w decyzji o wsparciu nie będzie miała wpływu na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej wykorzystywany przy ustalaniu wartości przysługującej Spółce puli pomocy publicznej w formie zwolnienia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Mimo zmiany statusu na dużego przedsiębiorcę Spółka uważa, że dyskontując koszty kwalifikowane poniesione w okresie od uzyskania decyzji o wsparciu do daty zakończenia realizacji inwestycji nadal będzie mogła stosować wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej właściwy dla województwa … (35%) powiększony o 10 pp. z uwagi na status średniego przedsiębiorcy (tj. 45%).

Uzasadnienie:

Ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej także jako: „Ustawa o WNI”), wprowadzono mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ww. ustawy, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej także jako: „ustawa o CIT”), dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu działalności gospodarczej, zgodnie z decyzją o wsparciu nowych inwestycji, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę podatek dochodowy. Zasadniczym elementem stosowania tej ulgi jest więc łączne wystąpienie dwóch warunków:

-prowadzenie działalności gospodarczej na terenie określonym w decyzji o wsparciu nowych inwestycji,

-uzyskiwanie dochodu z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (dalej: „Rozporządzenie WNI”), maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo

2)tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

W myśl § 6 ust. 1 Rozporządzenia WNI, maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

Zdaniem Spółki w jej przypadku właściwym rozporządzeniem, o którym mowa w powyższych przepisach jest rozporządzenie obowiązujące w momencie uzyskania przez nią decyzji o wsparciu, tj. rozporządzenie obowiązujące 11 kwietnia 2019 r., a więc rozporządzenie rady ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2021 (Dz.U.2014.878).

Zgodnie z § 3 tego rozporządzenia, maksymalna intensywność pomocy regionalnej liczona jako stosunek wartości pomocy regionalnej, wyrażonej w ekwiwalencie dotacji brutto, do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem § 4 oraz § 5, wynosi:

1)50% - na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego;

2)35% - na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego, zachodniopomorskiego oraz na obszarach należących do podregionów: ciechanowsko-płockiego, ostrołęcko-siedleckiego, radomskiego i warszawskiego wschodniego;

3)25% - na obszarach należących do województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego;

4)20% - na obszarze należącym do podregionu warszawskiego zachodniego;

5)15% - na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy w okresie od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.;

6)10% - na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy w okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.

Przywołany wyżej § 4 dotyczy dużego projektu inwestycyjnego, który zdaniem Spółki nie będzie miał zastosowania w analizowanej sytuacji, natomiast zgodnie z przywołanym wyżej § 5, maksymalną intensywność pomocy regionalnej udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu ustalonym przez Komisję Europejską, z wyłączeniem nowych inwestycji o kosztach kwalifikowanych przekraczających 50 min euro, podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców, w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów zgodnie z § 3.

Spółka realizuje inwestycję określoną w decyzji o wsparciu na terenie województwa (…), dla którego maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 35%.

Zauważyć przy tym należy, że zgodnie § 6 ust. 2 Rozporządzenia WNI, maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej mikroprzedsiębiorcom, małym przedsiębiorcom i średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o:

- 20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców,

- 10 punktów procentowych - w przypadku średnich przedsiębiorców

- w stosunku do maksymalnej intensywności tej pomocy określonej dla poszczególnych obszarów.

Mając powyższe na uwadze, zgodnie z Rozporządzeniem WNI, w przypadku średnich przedsiębiorców przysługuje prawo do powiększenia wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej o 10 punktów procentowych. Tym samym z uwagi na lokalizację realizowanej przez Spółkę inwestycji (województwo …) oraz biorąc pod uwagę to, że Spółce przez cały okres realizowania inwestycji przysługiwał, zgodnie z przepisami Rozporządzenia, status średniego przedsiębiorcy, należy uznać, że Spółka prawidłowo ustaliła, że wartość wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej w jej przypadku wynosi 45%. Wartość ta w ocenie Spółki powinna mieć zastosowania do dyskontowania wszystkich kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w okresie od dnia uzyskania decyzji o wsparciu, do dnia zakończenia realizacji inwestycji (daty wskazanej w uzyskanej decyzji o wsparciu).

Jednocześnie Spółka stoi na stanowisku, że zmiana przez nią statusu ze średniego przedsiębiorcy na dużego przedsiębiorcę (zgodnie z przepisami Rozporządzenia), która to zmiana nastąpi po wskazanej w decyzji o wsparciu dacie zakończenia realizacji inwestycji, nie wpłynie na wartość ustalonego przez nią współczynnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej, który jest przez nią uwzględniany przy dyskontowaniu kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w okresie od dnia uzyskania decyzji o wsparciu, do dnia zakończenia realizacji inwestycji (daty wskazanej w uzyskanej decyzji o wsparciu). W szczególności Spółka uważa, że nie będzie ona musiała korygować obliczonej puli pomocy publicznej poprzez uwzględnienie współczynnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej właściwego dla dużego przedsiębiorcy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1752 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”, „updop”):

wolne od podatku są dochody podatników dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT:

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI,

przez nową inwestycję należy rozumieć:

a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Natomiast, zgodnie z art. 4 tej ustawy:

zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 updop wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z nowej inwestycji, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w decyzji.

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1713 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub

2)zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

-z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Na podstawie § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo

2)tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Stosownie do § 6 pkt 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.

maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020.

Zgodnie z § 6 pkt 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

W myśl § 6 pkt 2 ww. rozporządzenia,

maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej mikroprzedsiębiorcom, małym przedsiębiorcom i średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o:

20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców,

10 punktów procentowych - w przypadku średnich przedsiębiorców

-w stosunku do maksymalnej intensywności tej pomocy określonej dla poszczególnych obszarów.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2021 z dnia 30 czerwca 2014 r.

maksymalna intensywność pomocy regionalnej liczona jako stosunek wartości pomocy regionalnej, wyrażonej w ekwiwalencie dotacji brutto, do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem § 4 oraz § 5, wynosi:

1)50% - na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, warmińsko-mazurskiego;

2)35% - na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego, zachodniopomorskiego oraz na obszarach należących do podregionów: ciechanowsko-płockiego, ostrołęcko-siedleckiego, radomskiego i warszawskiego wschodniego;

3)25% - na obszarach należących do województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego, śląskiego;

4)20% - na obszarze należącym do podregionu warszawskiego zachodniego;

5)15% - na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy w okresie od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.;

6)10% - na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy w okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.

Z opisu wynika m.in. Spółka realizuje inwestycję określoną w decyzji o wsparciu na terenie województwa (…), dla którego maksymalna intensywność pomocy regionalnej wynosi 35%, a także, że Spółka w momencie uzyskania decyzji o wsparciu była średnim przedsiębiorcą (w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014).

Mając powyższe na uwadze powyższe, zgodnie z Rozporządzeniem WNI, w przypadku średnich przedsiębiorców przysługuje prawo do powiększenia wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej o 10 punktów procentowych. Tym samym z uwagi na lokalizację realizowanej przez Spółkę inwestycji (województwo …), należy uznać, że Spółka prawidłowo ustaliła, że wartość wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej w jej przypadku wynosi 45%.

Odnośnie pytania drugiego z zadanego we wniosku, stwierdzić należy, że z brzmienia wyżej powołanych przepisów wynika, że dla ustalenia maksymalnej intensywności pomocy publicznej dostępnej dla podatnika korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, kluczowy jest jego status w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U.UE.L.2014.187.1, z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 2 pkt 28 ww. rozporządzenia, data przyznania pomocy oznacza dzień, w którym beneficjent nabył prawo otrzymania pomocy zgodnie z obowiązującym krajowym systemem prawnym.

W art. 2 pkt 11 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2021 r., poz. 743 ze zm.), ustawodawca wskazał, że za dzień udzielenia pomocy:

należy przez to rozumieć dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, a w przypadku gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydania decyzji:

a) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy, z zastrzeżeniem lit. b,

b) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego – w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym,

c) dzień faktycznego przysporzenia korzyści finansowych - w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy

- chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

W analizowanym opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca w dniu wydania decyzji o wsparciu oraz w dniu zakończenia realizacji inwestycji określonej w decyzji o wsparciu posiadał status średniego przedsiębiorcy w rozumieniu załącznika nr I do rozporządzenia Komisji (EU) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 roku uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014 r.), zmienionego rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/1084 z dnia 14 czerwca 2017 roku (Dz. Urz. UE L 156/1 z 20.06.2017 r.) (dalej jako: „Rozporządzenie”). Taki sam status Spółka posiada w momencie składania niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Spółka w najbliższym czasie (po zakończeniu realizacji inwestycji określonej w decyzji o wsparciu) utraci status średniego przedsiębiorcy - stanie się ona dużym przedsiębiorcą.

Odnosząc się do cytowanych powyżej przepisów wskazać należy, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.

Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca.

Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu. W dniu wydania decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2, należy uznać również, za prawidłowe.

Reasumując stanowisko państwa w zakresie ustalenia, czy:

-Spółka prawidłowo ustaliła wartość przysługującej jej puli pomocy publicznej w formie zwolnienia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, w oparciu o współczynnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej wynoszący 45%, który to współczynnik wykorzystywany jest do dyskontowania kosztów kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę w okresie od uzyskania decyzji o wsparciu do daty zakończenia realizacji inwestycji – jest prawidłowe;

-zmiana statusu Spółki ze średniego przedsiębiorcy na dużego przedsiębiorcę (zgodnie z przepisami Rozporządzenia) po dacie zakończenia realizacji inwestycji wskazanej w decyzji o wsparciu, będzie miała wpływ na przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej sposób ustalania przysługującej Spółce puli pomocy publicznej w formie zwolnienia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, tj. czy ulegnie zmianie wysokość wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej wykorzystywanego przy dyskontowaniu kosztów kwalifikowanych (ustalonego przez Spółkę w wysokości 45%) – jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).