
Temat interpretacji
Czy Spółka posiada w roku podatkowym trwającym od 1 kwietnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 updop.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Spółka posiada w roku podatkowym trwającym od 1 kwietnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 updop.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terenie Rzeczpospolitej Polskiej (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) oraz podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Spółka powstała z przekształcenia spółki jawnej w dniu 1 marca 2022 r.
Proces przekształcenia został przeprowadzony zgodnie z art. 551 i nast. ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1526 z późn. zm.; dalej: „KSH”).
Zgodnie z umową Spółki, jej rok obrotowy zgodny jest z rokiem kalendarzowym i trwa standardowo od 1 stycznia do 31 grudnia tego samego roku kalendarzowego. Co istotne, spółka jawna z której przekształcenia dnia 1 marca 2022 r. powstał Wnioskodawca nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.
Niemniej z uwagi na proces zmiany formy prawnej:
a.zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 3 Ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 217 z późn. zm.; dalej: „ustawa o rachunkowości”), na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej, tj. na dzień 28 lutego 2022 r., doszło do zamknięcia ksiąg rachunkowych spółki jawnej,
b.następnie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, doszło do otwarcia ksiąg rachunkowych dla Spółki.
Jednocześnie Spółka informuje, że nie była ona uprawniona do rezygnacji z obowiązku zamknięcia ksiąg rachunkowych na moment przekształcenia (zmiany formy prawnej) na podstawie art. 12 ust. 3 pkt 1 ustawy o rachunkowości, gdyż taka możliwość występuje wyłącznie w przypadku przekształcenia spółki osobowej oraz spółki cywilnej w inną spółkę osobową, a także spółki kapitałowej w inną spółkę kapitałową, natomiast niniejszy proces przekształcenia polegał na przekształceniu spółki jawnej (spółki osobowej w rozumieniu KSH) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (spółkę kapitałową w rozumieniu KSH).
Z uwagi na powyższe czynności, Wnioskodawca z dniem 1 marca 2022 r. jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością uzyskał status podatnika w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Tym samym, 1 marca 2022 r. stanowił pierwszy dzień roku podatkowego Wnioskodawcy (w przypadku spółki jawnej niebędącej podatnikiem podatku dochodowego nie sposób mówić o roku podatkowym).
Dodatkowo, Spółka od dnia 1 kwietnia 2022 r. rozpoczęła korzystanie z ryczałtu od dochodów spółek w okresie trwającym od 1 kwietnia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2025 r.
Fakt zmiany formy prawnej nie stanowi przeszkody dla rozpoczęcia korzystania z ryczałtu od dochodów spółek w oparciu o przepisy art. 28j oraz 28k ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm.); dalej: „Ustawa CIT”).
W związku z powyższym Spółka złożyła zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT do właściwego urzędu skarbowego.
Zgodnie z treścią art. 28j ust 5 ustawy CIT, podatnik może złożyć takie zawiadomienie przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem podatnik zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości.
Biorąc pod uwagę powyższe informacje należy zauważyć, iż:
a.Pierwszy rok podatkowy Spółki trwał od 1 marca do 31 marca 2022 roku - czyli od dnia przekształcenia (kiedy Spółka stała się podatnikiem CIT) do ostatniego dnia poprzedzającego rozpoczęcie korzystania z ryczałtu od dochodów spółek,
b.Kolejny rok podatkowy Wnioskodawcy rozpoczął się wraz z rozpoczęciem korzystania z ryczałtu od dochodów spółek, tj. z dniem 1 kwietnia 2022 r. i zakończy się 31 grudnia 2022 r.
Wartość przychodu Wnioskodawcy ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za rok podatkowy trwający od dnia 1 marca 2022 r. do 31 marca 2022 r., wyniosła mniej niż równowartość 2 mln euro wyrażona w złotych, przeliczona według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2021 r., tj. nie przekroczyła limitu określonego w art. 4a pkt 10 Ustawy CIT.
W celu ustalenia prawidłowej stawki ryczałtu od dochodów spółek dla roku podatkowego trwającego od 1 kwietnia do 31 grudnia 2022 r., intencją Spółki pozostaje ustalenie czy posiada ona status małego podatnika.
Pytanie
Czy Spółka posiada w roku podatkowym trwającym od 1 kwietnia 2022 r. do 31 grudnia
2022 r., tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie
z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, pozostaje on uprawniony do stosowania stawki 10% opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w roku podatkowym trwającym od 1 kwietnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
Małym podatnikiem jest, zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy CIT, podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro. Przepis art. 4a pkt 10 Ustawy CIT odwołuje się do "poprzedniego roku podatkowego", którym w przypadku Wnioskodawcy jest okres trwający od 1 marca do 31 marca 2022 r., tj. od dnia przekształcenia, otwarcia ksiąg rachunkowych i nabycia statusu podatnika podatku dochodowego do ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego rozpoczęcie korzystania z ryczałtu od dochodów spółek i jednocześnie dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 Ustawy CIT jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego. Jednocześnie, zgodnie z art. 8 ust. 6a Ustawy CIT jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika. W konsekwencji Spółka była zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych na dzień poprzedzający rozpoczęcie korzystania z ryczałtu od dochodów spółek i sporządzenia za okres od 1 marca do 31 marca 2022 r. deklaracji rocznej zgodnie z art. 27 ust. 1 Ustawy CIT, bowiem rok podatkowy Spółki uległ zakończeniu.
Tym samym z literalnego brzmienia przepisów wynika, iż poprzednim rokiem podatkowym w przypadku Spółki jest okres trwający od 1 do 31 marca 2022 r. i przychody z tego okresu powinny być brane pod uwagę w celu ustalenia, czy Spółka spełnia wymogi uznania jej za małego podatnika zgodnie z art. 4a pkt 10 Ustawy CIT.
Nadto należy zauważyć, że przepis ten nie wymaga proporcjonalnego dzielenia limitu przychodów, jeżeli poprzedni rok podatkowy Spółki jest krótszy niż 12 miesięcy. Z uwagi na rozpoczęcie korzystania przez Spółkę z ryczałtu od dochodów spółek, Spółka w oparciu o powyższe wnioski musi rozstrzygnąć, która stawka podatkowa w ryczałcie powinna być stosowana przez nią w roku 2022 np. dla opodatkowania ukrytych zysków.
Zgodnie z art. 28o ust. 1 Ustawy CIT, Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, wartość przychodu Wnioskodawcy ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za rok podatkowy trwający od dnia 1 marca 2022 r. do 31 marca 2022 r., wyniosła mniej niż równowartość 2 mln euro wyrażona w złotych, przeliczona według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2021 r., tj. nie przekroczyła limitu określonego w art. 4a pkt 10 Ustawy CIT.
Żaden inny przepis Ustawy CIT nie zawiera zastrzeżenia, iż limit przychodów wynikający z definicji małego podatnika należy przeliczyć proporcjonalnie do liczby pełnych miesięcy w poprzednim roku podatkowym podatnika - jeżeli jest on krótszy niż 12 miesięcy, ani nie zawiera zastrzeżenia jakie jest zawarte w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy CIT, czyli limitu przychodów osiągniętych w bieżącym roku podatkowym, w którym podatnik korzysta z niższej stawki podatkowej.
Z tego względu, w ocenie Wnioskodawcy, posiada on status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy CIT i pozostaje on uprawniony do stosowania stawki 10% na podstawie art. 28o ust. 1 pkt 1 tej ustawy.
Swoje stanowisko Wnioskodawca oparł biorąc pod uwagę następujące interpretacje indywidualne:
- Pismo z 4 marca 2022 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji J Skarbowej, 0111-KDIB1-1.4010.662.2021.2.MF,
- Pismo z dnia 22 marca 2022 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB2-1.4010.625.2021.1.MKU,
- Pismo z 14 września 2021 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB2-1.4010.476.2021.1.AP,
- Pismo z 14 września 2021 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB1-1.4010.146.2021.1.SG,
- Pismo z 29 października 2021 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0111- KDIB2-1.4010.302.2021.3.AP,
- Pismo z 9 grudnia 2021 r., wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, 0111-KDIB2-1.4010.462.2021.1.AP.
Wnioskodawca zdaje sobie sprawę, iż przedmiotowe interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach poszczególnych podatników oraz w odniesieniu do sytuacji spółek komandytowych, które uzyskały status podatnika CIT od 1 maja 2021 r., niemniej potwierdzają one rozumowanie Wnioskodawcy w odniesieniu do braku konieczności proporcjonalnego dzielenia limitu przychodów, w sytuacji gdy rok podatkowy podatnika jest krótszy niż 12 kolejnych miesięcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 28f updop:
1.Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.
2.Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.
Natomiast art. 28k updop wskazuje, że:
1.Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5)podatników, którzy zostali utworzeni:
a) w wyniku połączenia lub podziału albo
b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6)podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
2.W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.
Stosownie do postanowień art. 28o ust. 1 updop:
Ryczałt wynosi:
1)10% podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2)20% podstawy opodatkowania – w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
W myśl art. 4a pkt 10 updop:
Ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Wskazane w art. 4a pkt 10 updop, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym należy dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.
Wobec wskazanych powyżej wyjaśnień, skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to oznacza to, że do limitu decydującego o uznaniu podatnika za „małego” w rozumieniu updop, należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży (a więc wynikające z czynności sprzedaży).
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy Spółka posiada w roku podatkowym trwającym od 1 kwietnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., tj. pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, status małego podatnika i jest uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 10%, zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 updop.
Zasady przekształcenia spółki osobowej w spółkę kapitałową zostały uregulowane przepisami ustawy z dnia 15 września 2000 r., kodeksu spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm., dalej Ksh).
Przypomnieć należy, że jak stanowi art. 551 § 1 Ksh:
Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).
Stosownie natomiast do art. 552 Ksh,
spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z dniem przekształcenia, tj. wpisu spółki przekształconej do rejestru.
Na podstawie art. 553 § 1 Ksh,
spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej, zaś zgodnie z § 3 tego przepisu wspólnicy spółki przekształcanej, uczestniczący w przekształceniu, stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej.
Przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową nie stanowi więc jej likwidacji, lecz prowadzi do jej kontynuacji w innej, nowej formie prawnej. Majątek spółki przekształcanej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej. Innymi słowy przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową polega wyłącznie na modyfikacji formy ustrojowej spółki, a nie na rozwiązaniu spółki i utworzeniu w jej miejsce nowej. Jest to więc tożsamy podmiot, funkcjonujący po przekształceniu w nowej formie prawnej. Szczegółowo kwestia sukcesji praw i obowiązków podatkowych związanych z przekształceniami podmiotowymi uregulowana została w ustawie Ordynacja podatkowa.
Stosownie do art. 93a § 1 pkt 2 ustawa Ordynacja podatkowa,
osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki. Zasadę wyrażoną w tym przepisie określa się mianem uniwersalnej sukcesji podatkowej spółki przekształconej.
Przekształcenie takie nie skutkuje jednak likwidacją spółki przekształcanej, a utratą przez nią bytu prawnego w następstwie wpisu do rejestru spółki przekształconej.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r., ustawa o rachunkowości (Dz. U. z 2021 r. poz. 217 ze zm.):
Księgi rachunkowe zamyka się, z zastrzeżeniem ust. 3-3d na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej.
Księgi rachunkowe otwiera się, z zastrzeżeniem ust. 3 na dzień zmiany formy prawnej.
W myśl art. 8 ust. 1 updop:
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
Stosownie do art. 8 ust. 4 i 5 updop:
4. O wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.
5. Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które nie były dotychczas podatnikami w rozumieniu ustawy, informują o wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy, w którym uzyskały status tego podatnika.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 updop:
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zgodnie z art. 8 ust. 6a updop:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Zgodnie natomiast z art. 28e ust. 1 i ust. 2 updop:
1.Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
2.Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Po złożeniu zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem, zamknięciu ksiąg podatkowych i sporządzeniu sprawozdania finansowego, rozpoczyna się nowy rok podatkowy, w trakcie którego należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dotyczące opodatkowania ryczałtem dochodów spółek kapitałowych.
W analizowanej sprawie, co do zasady, rok podatkowy Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym. Jednak w związku z przekształceniem spółki jawnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z dniem 1 marca 2022 r., rok podatkowy Wnioskodawcy wyglądał następująco:
- od 1 marca 2022 r. do 31 marca 2022 r. (pierwszy rok podatkowy),
- kolejnym rokiem Spółki będzie okres od 1 kwietnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. i w tym okresie Spółka rozpoczyna opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.
Na gruncie przedmiotowej sprawy, aby móc stosować stawkę opodatkowania w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w wysokości 10% należy posiadać status małego podatnika, który jest ustalany za poprzedni rok podatkowy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy poprzednim rokiem podatkowym Spółki jest okres od 1 marca 2022 r. do 31 marca 2022 r., zatem to w tym okresie przychody ze sprzedaży nie mogą przekroczyć progu 2 000 000 euro.
Należy podkreślić, że ustawodawca nie przewidział, w przypadku ustalania statusu małego podatnika proporcjonalnego przeliczania wysokości wskazanego w przepisie art. 4a pkt 10 updop limitu stosownie do długości roku podatkowego – w przypadku podmiotów, których rok jest dłuższy lub krótszy niż 12 miesięcy.
Zatem do stwierdzenia czy podatnik posiada status małego podatnika i co za tym idzie możliwości zastosowania stawki 10% w pierwszym roku stosowania ryczałtu od dochodu spółek, tj. rok 2022, należy brać pod uwagę, zgodnie z art. 4 pkt 10 updop poprzedni rok podatkowy czyli w analizowanej sprawie okres od 1 marca 2022 do 31 marca 2022 r.
Zauważyć należy, jak wskazali Państwo w opisie sprawy wartość przychodu Wnioskodawcy ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za rok podatkowy trwający od dnia 1 marca 2022 r. do 31 marca 2022 r., wyniosła mniej niż równowartość 2 000 000 euro wyrażona w złotych, przeliczona według średniego kursu euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października 2021 r., tj. nie przekroczyła limitu określonego w art. 4a pkt 10 updop.
A zatem skoro jak wskazał Wnioskodawca wartość przychodu ze sprzedaży nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro, określonego w art. 4a pkt 10 updop, to Spółka na 2022 r., tj. na pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, uzyskała status małego podatnika i ma możliwość skorzystania w tym pierwszym roku opodatkowania ze stawki 10%.
Zatem Państwa stanowisko, zgodnie z którym Spółka jest uprawniona do stosowania stawki 10% opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek w roku podatkowym trwającym od 1 kwietnia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Zaznaczyć należy, że pytanie przedstawione przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
