Czy przekazanie przez Spółdzielnię niewykorzystanych środków funduszu remontowego na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej (dokonanie przelewu środków na rach... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.341.2022.1.JG

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.341.2022.1.JG

Temat interpretacji

Czy przekazanie przez Spółdzielnię niewykorzystanych środków funduszu remontowego na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej (dokonanie przelewu środków na rachunek bankowy Wspólnoty) powoduje po stronie Spółdzielni obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych i ujęcia tego faktu w zeznaniu CIT-8 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu /poniesionej straty/ i należnego podatku dochodowego od osób prawnych)

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2022 r., wpłynął Państwa wniosek z 28 kwietnia 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy przekazanie przez Spółdzielnię niewykorzystanych środków funduszu remontowego na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej (dokonanie przelewu środków na rachunek bankowy Wspólnoty) powoduje po stronie Spółdzielni obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych i ujęcia tego faktu w zeznaniu CIT-8 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu /poniesionej straty/ i należnego podatku dochodowego od osób prawnych).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

X Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność w oparciu o ustawę z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1208).

Zgodnie z art. 6 ust. 3 przywołanej ustawy Spółdzielnia tworzy fundusz remontowy tj. fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych, co oznacza, że użytkownicy lokali gromadzą środki pieniężne, z których wykonywane są remonty w określonej nieruchomości.

Dla każdej nieruchomości Spółdzielnia prowadzi odrębną ewidencję wpływów i wydatków funduszu remontowego, która uwzględnia wszystkie wpływy i wydatki danej nieruchomości. Fundusz remontowy powstaje z wpłat dokonywanych w celu realizacji ustawowego i statutowego obowiązku członków i właścicieli, którzy nie są członkami Spółdzielni.

Odpisy na fundusz remontowy obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi Spółdzielni i stanowią koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2022 r. poz. 583, 655, 830).

W czerwcu 2021 roku na mocy art. 241 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, właściciele lokali mieszkalnych jednej z nieruchomości postanowili, że wyodrębniają tę nieruchomość ze Spółdzielni tworząc Wspólnotę Mieszkaniową, jednocześnie powierzając zarząd i administrowanie swoją nowo powstałą Wspólnotą nie Spółdzielni lecz innej firmie.

Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej zwrócił się pismem do Spółdzielni o zwrot wpłaconych przez właścicieli lokali mieszkalnych, a niewykorzystanych środków pochodzących m.in. z funduszu remontowego, wnosząc o przekazanie tych środków na rachunek bankowy Wspólnoty (a nie jak sugerowała Spółdzielnia - na indywidualne rachunki bankowe poszczególnych właścicieli lokali co wynika z art. 241 ust. 5 ustawy osm).

Zgodnie z decyzją Zarządu Wspólnoty - Spółdzielnia przekazała niewykorzystane, zgromadzone przez właścicieli lokali środki funduszu remontowego na wyodrębniony rachunek bankowy Wspólnoty Mieszkaniowej.

Pytanie

Czy przekazanie przez Spółdzielnię niewykorzystanych środków funduszu remontowego na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej (dokonanie przelewu środków na rachunek bankowy Wspólnoty) powoduje po stronie Spółdzielni obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych i ujęcia tego faktu w zeznaniu CIT-8 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu /poniesionej straty/ i należnego podatku dochodowego od osób prawnych)?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółdzielni, przekazanie na rachunek bankowy Wspólnoty Mieszkaniowej przez Spółdzielnię środków niewykorzystanego funduszu remontowego, do których dokonywane były odpisy na fundusz remontowy w ciężar kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi (kosztów uzyskania przychodów), powoduje skutek w postaci wyłączenia z tych kosztów równowartości przekazanych środków z powodu wykorzystania ich niezgodnie z przeznaczeniem funduszu remontowego.

Środki tego funduszu winny być przeznaczone na finansowanie kosztów remontów budynków (innych obiektów) stanowiących zasoby mieszkaniowe Spółdzielni.

Zmniejszenie kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi (kosztów podatkowych) skutkuje dla Spółdzielni zwiększeniem dochodu do opodatkowania i w konsekwencji zwiększeniem kwoty należnego podatku dochodowego od osób prawnych (podatku do zapłaty), co należy uwzględnić w deklaracji CIT-8.

Na podstawie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty swoich zasobów mieszkaniowych. Odpisy dokonywane na ten fundusz Spółdzielnia odnosi w ciężar kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Wobec faktu powstania Wspólnoty Mieszkaniowej, z jednej z nieruchomości mieszkaniowych Spółdzielni, Spółdzielnia przygotowała rozliczenia m in. funduszu remontowego tej nieruchomości, celem rozliczenia się z tego tytułu indywidualnie z poszczególnymi właścicielami lokali chcąc dokonać zwrotów niewykorzystanych środków funduszu na ich indywidualne rachunki bankowe.

Spółdzielnia poinformowała Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej, że takie rozliczenie tj. zwrot nadpłaty rozliczonego funduszu remontowego na indywidualne konta właścicieli lokali powstałej Wspólnoty Mieszkaniowej będących równocześnie współwłaścicielami środków zgromadzonych na funduszu remontowym, zgodne będzie z postanowieniami art. 241 ust. 5 ustawy osm.

Jednak Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej na mocy uchwały właścicieli lokali, wniósł by Spółdzielnia dokonała zwrotu niewykorzystanych środków m.in. funduszu remontowego nie na indywidualne rachunki bankowe właścicieli lokali - lecz na rachunek bankowy Wspólnoty.

Spółdzielnia wykonała zobowiązanie rozliczeniowe zgodnie z dyspozycją Wspólnoty - dokonała przelewu niewykorzystanych środków funduszu remontowego na rachunek bankowy tejże Wspólnoty.

Nadwyżka przychodów nad kosztami funduszu remontowego Spółdzielni stanowi dochód osiągnięty na działalności gospodarki zasobami mieszkaniowymi, który zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop, wolny jest od tego podatku w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Przekazanie części dochodu będącego niewykorzystaną częścią środków funduszu remontowego na rachunek Wspólnoty, stanowi wydatkowanie tego dochodu niezgodnie z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o pdop, stąd w związku z art. 25 ust. 4 ustawy o pdop Spółdzielnia postąpiła jak w opisie swojego stanowiska - na wstępie tj. dokonała wyłączenia równowartości zwróconych środków z kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi (kosztów uzyskania przychodów).

Powyższe wyłączenie kosztów gzm zaskutkowało dla Spółdzielni zwiększeniem dochodu do opodatkowania i tym samym ustaleniem zobowiązania podatkowego z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych od wyższej podstawy opodatkowania.

Opisane powyżej skutki zdarzenia Spółdzielnia ujęła w zeznaniu podatkowym CIT-8 za 2021 rok, a ustalony w tym zeznaniu należny podatek dochodowy od osób prawnych został w całości opłacony.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Działalność spółdzielni mieszkaniowych regulują przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo Spółdzielcze (Dz. U. z 2021 r., poz. 648 ze zm.) oraz ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1208).

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych,

celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ww. ustawy,

przedmiotem działalności spółdzielni może być:

1)budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych;

2)budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych;

3)budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów;

4)udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych;

5)budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Stosownie do treści art. 1 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:

spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków.

Natomiast art. 1 ust. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:

statut spółdzielni określa, którą działalność spośród wymienionych w ust. 2 i 3, prowadzi spółdzielnia.

W myśl art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:

spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Zgodnie z brzmieniem art. 241 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, nadanym ustawą z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy – Prawo spółdzielcze (Dz. U. z 2017 r. poz. 1596, dalej: „ustawa zmieniająca”):

z chwilą ustania członkostwa właściciel lokalu staje się współwłaścicielem środków zgromadzonych na funduszu remontowym, o którym mowa w art. 6 ust. 3, w wysokości odpowiadającej przypadającemu na ten lokal udziałowi we współwłasności nieruchomości wspólnej. Wysokość tego udziału ustala się na podstawie ewidencji i rozliczenia wpływów i wydatków funduszu remontowego, o których mowa w art. 4 ust. 41 pkt 2, według stanu na dzień ustania członkostwa.  

Powyższy przepis jest skutkiem implementacji wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 5 lutego 2015 r. (sygn. akt K 60/13), w którym stwierdził on, że „brak możliwości ich rozliczenia i ewentualnego zwrotu przez spółdzielnię występującym członkom stanowi nieproporcjonalne naruszenie prawa własności, nieuzasadnione innymi wartościami konstytucyjnymi. W szczególności dotyka ono tych członków spółdzielni, którzy występują

z niej w celu utworzenia wspólnoty mieszkaniowej, a nieruchomość przez nich zamieszkana nie była remontowana, mimo zgromadzenia przez nich znacznych środków w funduszu remontowym.

Zatem zgodnie z art. 241 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, właściciel lokalu, który przestał być członkiem spółdzielni, staje się współwłaścicielem środków zgromadzonych na funduszu remontowym w wysokości odpowiadającej udziałowi we współwłasności nieruchomości wspólnej, obliczanego na podstawie ewidencji i rozliczenia wpływów i wydatków funduszu remontowego.

Stosowanie natomiast do art. 26 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:

jeżeli w określonym budynku lub budynkach położonych w obrębie danej nieruchomości została wyodrębniona własność wszystkich lokali, po wyodrębnieniu własności ostatniego lokalu stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali. Spółdzielnia w terminie 14 dni od dnia wyodrębnienia własności ostatniego lokalu w określonym budynku lub budynkach położonych w obrębie danej nieruchomości zawiadamia o tym na piśmie właścicieli lokali w tej nieruchomości.

Jak wynika z wyżej powołanych przepisów, ustawowym obowiązkiem spółdzielni mieszkaniowych jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych członków oraz właścicieli lokali niebędących członkami. W tym celu tworzony jest m.in. fundusz remontowy. Dysponowanie przez spółdzielnię całym zasobem funduszu, nie wyłącza możliwości rozliczenia wpłat posiadaczy lokali w danej nieruchomości z nakładami spółdzielni poniesionymi na daną nieruchomość. Takie rozliczenie ma miejsce w przypadku powstania w danej nieruchomości wspólnoty mieszkaniowej.

W kwestiach podatku dochodowego spółdzielnia mieszkaniowa, jako podmiot posiadający osobowość prawną, podlega ogólnym regułom przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800, ze zm., dalej: „updop”). Jednocześnie, spółdzielnie nie zostały wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 updop, jako podmioty zwolnione z opodatkowania.

W myśl art. 7 ust. 1 updop:

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Przy czym, w myśl art. 7 ust. 2 updop:

dochodem, ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Powyższe oznacza, że dochodem spółdzielni mieszkaniowej, zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która w myśl art. 7 ust. 1 updop stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop:

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1.otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Bez znaczenia przy tym pozostaje źródło pochodzenia tych środków. Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne, jakie wpływają na konto spółdzielni mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią co do zasady przychód w rozumieniu updop.

Stwierdzić należy ponadto, że przychodem podatkowym jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, mająca definitywny, trwały i bezzwrotny charakter, którą podatnik może rozporządzać jak własną.

Natomiast, wszelkie koszty ponoszone przez spółdzielnię mieszkaniową, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 updop:

który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Wobec powyżej przytoczonych przepisów zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych jest wystąpienie dochodu (art. 7 ust. 1 updop) rozumianego jako dodatnia różnica pomiędzy przychodami, a kosztami ich uzyskania (art. 7 ust. 2 updop).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 updop:

wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 2195 oraz z 2021 r. poz. 11, 1177, 1243 i 1535), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w  części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem z powyższej regulacji można wywieść, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

-dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

-dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody, osiągnięte z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Taki sam skutek wywoła również sytuacja, gdy dochody spółdzielni będą pochodziły co prawda z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, ale nie zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Zgodnie z art. 27 ust. 1 updop,

podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą zapłaconych zaliczek za okres od początku roku.

Ponadto, w myśl art. 25 ust. 4 updop:

jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Z powyższego wynika, że podlegają opodatkowaniu dochody, które nie pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz dochody, które nie zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Pojęcie „zasobów mieszkaniowych” w kontekście gospodarowania nimi nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że przy ustaleniu jego znaczenia nie tylko dopuszczalne, ale i celowe jest uwzględnienie reguł wykładni systemowej. Możliwości takiej nie wyklucza przy tym autonomia prawa podatkowego.

Dokonując wykładni pojęcia „zasoby mieszkaniowe” dopuszczalne jest odwołanie się do normy powołanego art. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, a w konsekwencji posługiwanie się, jako jednym z kryteriów, statusem prawnym podmiotu korzystającego z takich zasobów.

Przekazanie środków pieniężnych odrębnemu podmiotowi jakim jest Wspólnota Mieszkaniowa, mimo jej wcześniejszego powstania z zasobów Wnioskodawcy, nie może być uznane jako wydatkowanie kwot na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Wnioskodawcy będącego Spółdzielnią Mieszkaniową, zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, przekazanie przez Spółdzielnię niewykorzystanych środków funduszu remontowego na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej (dokonanie przelewu środków na rachunek bankowy Wspólnoty), powoduje po stronie Spółdzielni obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych i ujęcia tego faktu w zeznaniu CIT-8 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu /poniesionej straty/ i należnego podatku dochodowego od osób prawnych), należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Końcowo wskazać należy, że stosownie do przedstawionego opisu stanu faktycznego oraz zadanego pytania (wyznaczającego zakres wniosku) przedmiotem niniejszej interpretacji była wyłącznie kwestia ustalenia, czy przekazanie przez Spółdzielnię niewykorzystanych środków funduszu remontowego na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej (dokonanie przelewu środków na rachunek bankowy Wspólnoty) powoduje po stronie Spółdzielni obowiązek zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych i ujęcia tego faktu w zeznaniu CIT-8 (zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu /poniesionej straty/ i należnego podatku dochodowego od osób prawnych).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną,  jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).