Czy w planowanym modelu biznesowym Spółka będzie posiadać w Polsce zagraniczny zakład o którym mowa w art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz art. 5 UPO PL-D... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.577.2022.2.DP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.577.2022.2.DP

Temat interpretacji

Czy w planowanym modelu biznesowym Spółka będzie posiadać w Polsce zagraniczny zakład o którym mowa w art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz art. 5 UPO PL-DE?

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 sierpnia 2022 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie dotyczącym powstania w Polsce zagranicznego zakładu. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – w dniu 22 listopada 2022 r. (data wpływu do Organu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca posiada siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech, gdzie prowadzi działalność w zakresie produkcji oraz dystrybucji (…) (dalej: „Spółka”).

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej w Niemczech. Spółka jest zarejestrowana dla potrzeb podatku VAT w Polsce, w tym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Spółka planuje zaimplementować nowy model biznesowy w Polsce, zgodnie z którym:

-    Spółka zawrze umowę serwisową z zewnętrznym usługodawcą w zakresie usług magazynowania towarów Spółki w Polsce (dalej: „Usługodawca”).

-    Usługodawca jest podmiotem mającym siedzibę w Polsce i zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny oraz dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.

-    Spółka dokona przemieszczenia własnych towarów z Francji do magazynu Usługodawcy w Polsce.

-    Towary umieszczane w magazynie mogą również zostać zaimportowane z kraju trzeciego przez Spółkę lub nabyte w innym kraju UE i przetransportowane do Polski.

-    Magazyn w Polsce będzie prowadzony przez Usługodawcę, który wynajmuje obiekt na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

-    Towary Spółki umieszczone w magazynie w Polsce będą następnie odsprzedane przez Spółkę:

-polskiej spółce zależnej Spółki - XYZ Sp. z o.o., w której Spółka posiada 100% udziałów (dalej: Polska Spółka), a następnie Polska Spółka odsprzeda towary polskim klientom/konsumentom, lub

-spółkom zależnym/powiązanym Spółki z krajów UE (innych niż Polska) lub krajów poza UE, które następnie sprzedadzą towary klientom/konsumentom z krajów UE/poza UE, lub

-kontrahentom (podatnikom VAT) mającym siedzibę w Polsce lub w innych krajach UE (np. filie i oddziały (…)).

-    Klienci (B2B): w pierwszej kolejności zamówienia klientów składane są do spółki zależnej, następnie spółka zależna składa zamówienie do Spółki, nabywa towary od Spółki i sprzedaje je klientowi,

-    Konsumenci (B2C): konsumenci składają zamówienia w sklepie internetowym. Przez „sklep internetowy” rozumie się usługę świadczoną przez zewnętrznego usługodawcę, który nie będzie zaangażowany w sprzedaż towarów Spółki. W sklepie internetowym będą oferowane konsumentom przez spółkę zależną w danym państwie towary marki X. W tym modelu zamówienia konsumentów będą składane do spółki zależnej, a następnie spółka zależna złoży zamówienie do Spółki, zakupi od niej towary oraz odsprzeda konsumentowi.

-    Zasadniczo, towary będą transportowane z polskiego magazynu bezpośrednio do finalnego klienta/konsumenta.

-    W większości przypadków transport towarów będzie organizowany przez Spółkę, która wyznaczy przewoźnika zajmującego się transportem towarów z polskiego magazynu do miejsca przeznaczenia (do klienta lub konsumenta). Towary mogą być również w niektórych przypadkach odebrane z magazynu przez klienta/konsumenta - w przypadku dostaw w Polsce.

Spółka nie posiada w Polsce zarządu, ani też oddziału, przedstawicielstwa, biura, fabryki, warsztatu lub jakiekolwiek innego miejsca wydobywania bogactw naturalnych.

Spółka nie posiada w Polsce i nie będzie posiadać własnych pracowników, przedstawicieli handlowych ani żadnego zaplecza personalnego jak również własnego zaplecza technicznego tj. maszyn, urządzeń, nieruchomości etc. w związku z planowanym modelem biznesowym.

Współpraca z Usługodawcą:

Umowa z Usługodawcą będzie obejmowała usługi związane z magazynowaniem towarów Spółki w Polsce.

Na podstawie umowy zawartej między Usługodawcą a Spółką, Usługodawca będzie świadczył na rzecz Spółki następujące usługi dotyczące magazynowania, które będą obejmować m.in.:

-    magazynowanie palet oraz towarów:

miejsce składowania palet/towarów jest przyporządkowane Spółce - oznacza to że towary należące do różnych podmiotów nie zostaną zmieszane w magazynie,

-  Usługodawca decyduje o prawidłowej (odpowiedniej) przestrzeni magazynowej oraz lokalizacji (tj. szerokość alejek/rozmieszczenie regałów),

-    przyjęcie towarów do magazynu,

-    kompletowanie zamówień klientów/konsumentów (Spółka otrzymuje zamówienia i przekazuje je Usługodawcy, którego pracownicy przygotowują zamówienia zgodnie z ich treścią),

-    przekazanie towarów przewoźnikowi - „przestrzeń wychodząca” może być „mieszana”, ponieważ Usługodawca może konsolidować dostawy u tego samego przewoźnika dla różnych klientów,

-    obsługa zwrotów towarów (po odesłaniu towarów przez klienta/konsumenta, Usługodawca sprawdzi informacje o zwrocie takie jak ilość, typ produktu, w przypadku niektórych defektów - dalsza techniczna ewaluacja/zwrot następuje/jest obsługiwana przez dział jakości Spółki znajdujący się poza Polską),

-    specjalne usługi (VAS), które obejmują specjalne pakowanie towarów w zakresie palet oraz instrukcji pakowania.

Towary przechowane w magazynie nie będą przedmiotem żadnych zmian/wykonania żadnych prac przez Usługodawcę w dającej się przewidzieć przyszłości, tj. Usługodawca nie będzie wykonywał żadnych zmian w towarach Spółki, które wpływałyby na zmianę ich właściwości i w efekcie których doszłoby do powstania innego towaru.

Na podstawie planowanych uzgodnień pomiędzy Usługodawcą a Spółką:

-    Usługodawca dostarcza określoną przestrzeń, za którą ustalona jest stała opłata (w odniesieniu do m2) (definiowana w dokumentacji jako koszt wynajmu lub usługa magazynowa),

-    dodatkowo Spółka będzie płaciła:

- za media (np. prąd, ochrona itp.) związane z udostępnioną powierzchnią magazynową,

- za usługi dodatkowe wykraczające poza zakres głównej usługi magazynowania (jeśli takie będą świadczone).

Wyznaczeni pracownicy Spółki lub osoba działająca w imieniu Spółki będą mieli:

-    dostęp do magazynu. Wymagane jest zapowiedzenie wizyty z co najmniej 1 dniowym wyprzedzeniem (brak nieograniczonego dostępu do magazynu),

-    prawo do przeprowadzenia audytu jakościowego oraz procesowego oraz

-    prawo do zweryfikowania, inspekcji, inwentaryzacji i przeliczenia jakiegokolwiek lub wszystkich towarów Spółki za wcześniejszą zapowiedzią.

Jeżeli Spółka poprosi o dostęp do magazynu poza normalnymi godzinami działania magazynu, Usługodawca podejmie racjonalne działania celem umożliwienia takiego dostępu.

Spółka nie jest uprawniona, aby wydawać jakiekolwiek instrukcje lub wytyczne pracownikom Usługodawcy dot. sposobu wykonywania usług. Spółka nie sprawuje kontroli oraz nadzoru nad pracownikami Usługodawcy w tym zakresie. Usługodawca odpowiada wyłącznie w zakresie wyników związanych z prawidłowym wykonaniem usług wskazanych w umowie.

Usługodawca świadczy takie same usługi również na rzecz innych podmiotów tj. Usługodawca nie świadczy usług wyłącznie na rzecz Spółki.

Zasadniczo, Usługodawca nie ma kontaktu z klientami/konsumentami/dostawcami (w zakresie importu towarów). Tylko w wyjątkowych przypadkach konieczne może być aby Usługodawca skontaktował się z klientem/konsumentem/dostawcą oraz działem konsumenta w Spółce celem skoordynowania lub skorygowania dostaw Spółki. Niezależnie od powyższego - Usługodawca nie jest zaangażowany w proces nabywania towarów przez Spółkę jak również w proces pozyskania zamówień dla Spółki.

Jeżeli towary umieszczone w magazynie będą importowane z kraju trzeciego lub eksportowane do kraju trzeciego w ramach sprzedaży dokonywanej przez Spółkę:

-    Usługodawca w oparciu o udzielone mu pełnomocnictwo będzie odpowiedzialny za odprawę importową/odprawę eksportową towarów w Polsce,

-    na podstawie pełnomocnictwa Usługodawca będzie działał jako pośredni przedstawiciel celny Spółki,

-    Spółka udzieli Usługodawcy szczegółowych instrukcji jak dokonać odprawy celnej w imieniu Spółki.

Usługi świadczone przez Usługodawcę nie stanowią usług, o których mowa w art. 28e ustawy o VAT, tj. usług związanych z nieruchomością.

Współpraca z Polską Spółką:

-    Polska Spółka nie działa w imieniu i na rzecz Spółki w zakresie transakcji z klientami/konsumentami. Polska Spółka prowadzi w Polsce własną działalność gospodarczą, w ramach której sprzedaje towary polskim klientom i konsumentom we własnym imieniu i na własną rzecz.

-    Spółka zleci Polskiej Spółce świadczenie usług koordynacji związanej z polskim magazynem. W tym sensie, pracownik Polskiej Spółki będzie podejmował następujące działania w zakresie opisanym poniżej:

-Koordynacji logistycznej dla regionów wschodniej Europy,

-optymalizacja i usprawnianie procesów we współpracy z Usługodawcą i innymi partnerami logistycznymi (wspólnie z zespołem logistycznym UE),

-zapewnianie i zarządzanie codzienną operacyjną częścią pracy (dostawy na czas i o wymaganej jakości z uwzględnieniem optymalizacji kosztów),

-zapewnianie rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem magazynu oraz sytuacji doraźnych z udziałem Usługodawcy,

-wdrożenie skutecznego zarządzania reklamacjami,

-zarządzanie i optymalizacja działań pomiędzy centralą a poszczególnymi krajami objętymi wsparciem,

-zapewnienie koordynacji z działaniami logistycznymi dla Europy Zachodniej,

-współpraca z działem SCM (zarządzania łańcuchem dostaw).

-    Pracownik ten nie będzie miał nieograniczonego dostępu do magazynu w Polsce. Każda wizyta będzie musiała zostać zapowiedziana Usługodawcy z jednodniowym wyprzedzeniem.

-    Polska Spółka obciąży Spółkę za tą usługę koordynacji.

-    Zarówno Polska Spółka jak i Spółka są odpowiedzialne za kontakt z klientem, w zakresie polskich dostaw (w zakresie dostaw dla klientów spoza Polski odpowiedzialni są Spółka oraz odpowiednia spółka zależna w danym państwie).

-    Spółka nie jest uprawniona aby dawać jakiekolwiek instrukcje, wytyczne pracownikom Polskiej Spółki w zakresie wykonywanych usług (sposobu ich wykonania) - zakres usług został ustalony między stronami, jednak sposób ich wykonania oraz szczegóły z tym związane pozostają po stronie Polskiej Spółki lub innej spółki z grupy X.

-    Spółka wyznaczy cele np. ogólne cele dla magazynu (corocznie: np. zadowolenie klienta itp.). Cele te są omawiane z tzw. kierownikiem magazynu (inna firma z grupy X) a następnie są przekazywane do każdego reprezentanta/kierownika magazynu (w tym pracownika Polskiej Spółki).

-    Spółka nie sprawuje żadnej kontroli oraz nadzoru nad pracownikami Polskiej Spółki. Polska Spółka odpowiada wyłącznie w zakresie wyników związanych z prawidłowym wykonaniem usług wskazanych w umowie zawartej między Polską Spółką oraz Spółką.

Dodatkowe informacje:

-    Pracownicy Spółki nie posiadają faktycznej kontroli nad zapleczem personalnym oraz technicznym Usługodawcy oraz Polskiej Spółki (zakres usług świadczonych przez te podmioty na rzecz Spółki został ustalony i podmioty te odpowiadają za jego realizacje),

-    Żaden z pracowników Usługodawcy lub Polskiej Spółki nie jest uprawniony do działania w imieniu i na rzecz Spółki w szczególności w zakresie zawierania umów handlowych dot. towarów (brak będzie pełnomocnictwa, na podstawie którego którykolwiek pracownik Polskiej Spółki lub Usługodawcy mógłby działać w imieniu i na rzecz Spółki - poza pełnomocnictwem udzielonym Usługodawcy dla potrzeb dokonania odpraw celnych),

-    Wszelkie decyzje dotyczące współpracy z Polską Spółką oraz Usługodawcą podejmowane są przez Spółkę w Niemczech, jak również wszelkie umowy, w tym handlowe dot. nabywania oraz sprzedaży towarów są zawierane/podpisywane przez Spółkę w Niemczech. Wszelkie negocjacje oraz czynności prawne i faktyczne zmierzające do zawarcia przez Spółkę umów handlowych prowadzone/podejmowane są przez Spółkę w Niemczech.

Dodatkowo, dla potrzeb w/w modelu biznesowego - Spółka będzie nabywała również usługi transportowe.

W przyszłości planowane jest również zaimplementowanie procesu uzupełnienia magazynu w Rosji:

-Towary przechowywane w polskim magazynie będą sprzedawane i przetransportowane do rosyjskiej spółki zależnej w Rosji (do magazynu w Rosji),

-Towary wyprodukowane przez rosyjską spółkę zależną przechowywane w magazynie w Rosji będą sprzedane Spółce i przetransportowane do polskiego magazynu.

W przyszłości może się zdarzyć, że Spółka będzie nabywała w Polsce również usługi przetwarzania towarów od innego usługodawcy (nie od Usługodawcy).

Poza powyższym planowanym modelem, Spółka może również świadczyć usługi marketingowe m.in. dla Polskiej Spółki. Usługi będą świadczone z terytorium Niemiec przez Spółkę.

W piśmie z 22 listopada 2022 r., będącym odpowiedzią na wezwanie Organu wskazaliście Państwo, że:

1)Polska Spółka prowadzi w Polsce własną działalność gospodarczą głównie w zakresie sprzedaży hurtowej produktów (…). Polska Spółka sprzedaje ww. towary polskim klientom i konsumentom we własnym imieniu i na własną rzecz.

2)Oba podmioty (Polska Spółka i Wnioskodawca) zajmują się sprzedażą produktów (…). Niemniej jednak podmioty te oferują produkty dla różnych nabywców:

-Wnioskodawca sprzedaje produkty głównie do swoich podmiotów zależnych w różnych krajach UE, poza UE, w tym do Spółki Polskiej,

-Spółka Polska koncentruje swoją działalność na rynku polskim - sprzedaje produkty polskim klientom.

Wnioskodawca nie będzie oferować swoich produktów klientom Spółki Polskiej.

3)Usługi koordynacji, o których mowa we Wniosku, dotyczą wyłącznie technicznej obsługi magazynu w Polsce. W szczególności usługi koordynacji nie obejmują pozyskiwania klientów dla Spółki, zawierania i negocjowania umów oraz umocowania do działania w imieniu Spółki wobec osób trzecich. Polska Spółka nie świadczy usług koordynacji na rzecz innych podmiotów. Działalność Polskiej Spółki skoncentrowana jest na sprzedaży produktów polskim klientom (vide punkt 1 i 2 powyżej).

4)W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka będzie dokonywała płatności na rzecz Usługodawcy wyłącznie za usługi związane z magazynowaniem (w tym również za dokonywanie odpraw celnych) opisane we Wniosku. Sporadycznie Spółka może nabywać również od Usługodawcy usługi transportowe i za nie dodatkowo będzie dokonywała płatności.

Pytanie

Czy w planowanym modelu biznesowym (zdarzeniu przyszłym) Spółka będzie posiadać w Polsce zagraniczny zakład o którym mowa w art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz art. 5 UPO PL- DE?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w planowanym modelu biznesowym Spółka nie będzie posiadać w Polsce zagranicznego zakładu, o którym mowa w art. 4a pkt 11 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) oraz art. 5 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz.U. 2005 Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, cyt.: Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Stosownie do art. 3 ust. 1a ustawy o CIT za podatnika mającego zarząd na terytorium Polski uznaje się podmiot, którego bieżące sprawy są prowadzone na terytorium Polski w sposób ciągły i zorganizowany na podstawie umów, decyzji, orzeczeń sądów lub innych dokumentów regulujących założenie/funkcjonowanie tego podatnika lub też udzielonych pełnomocnictw czy też istniejących powiązań, o których mowa w art. 11a ust. 1 pkt 5.

Na mocy art. 3 ust. 2 ustawy o CIT natomiast, cyt.: Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W kontekście powyższego, polscy rezydenci podatkowi podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, tj. podlegają opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródła tych dochodów. Natomiast w przypadku nierezydentów, podlegają oni opodatkowaniu w Polsce jedynie od dochodów osiągniętych na terytorium Polski - tj. zgodnie z zasadą ograniczonego obowiązku podatkowego.

W świetle brzmienia przepisu art. 3 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT, cyt.:

3. Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1) wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład.

Zgodnie zatem z przepisami ustawy o CIT dochody uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej za pośrednictwem zagranicznego zakładu przedsiębiorcy podlegają podatkowaniu na jej terytorium.

Za zagraniczny zakład natomiast uznaje się zgodnie z art. 4a pkt 11 ustawy o CIT, cyt.:

a)      stałą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych,

b)      plac budowy, budowę, montaż lub instalację, prowadzone na terytorium jednego państwa przez podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium innego państwa,

c)      osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

- chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Wskazana w ustawie o CIT definicja zagranicznego zakładu znajduje zastosowanie tylko w przypadku, gdy właściwa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowi inaczej.

W odniesieniu do analizowanego zdarzenia przyszłego zastosowanie znajdą zatem uregulowania Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r.

Podstawowy sposób opodatkowania dochodów objętych regulacjami UPO PL-DE określa art. 7, który stanowi w ust. 1, że cyt.: Zyski przedsiębiorstwa Umawiającego się Państwa podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą w drugim Umawiającym się Państwie poprzez położony tam zakład. Jeżeli przedsiębiorstwo wykonuje działalność w ten sposób, to zyski przedsiębiorstwa mogą być opodatkowane w drugim Państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiej mogą być przypisane temu zakładowi.

Zgodnie z tym przepisem, dochód rezydenta podlega opodatkowaniu co do zasady w państwie jego rezydencji. Możliwość opodatkowania takiego dochodu powstałego w drugim państwie (państwie źródła) wymaga zaistnienia w tym państwie tzw. zakładu.

Przy czym, w świetle brzmienia przepisu art. 5 ust. 1 UPO PL-DE przez „zakład” rozumie się, cyt.: stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

Jak stanowi art. 5 ust. 2 UPO PL-DE, cyt. Określenie "zakład" obejmuje w szczególności:

a)    miejsce zarządu,

b)    filię,

c)    biuro,

d)    fabrykę,

e)    warsztat i

f)    kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu ziemnego, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Na mocy art. 5 ust. 3 UPO PL-DE, plac budowy lub prace budowlane albo instalacyjne stanowić będą zakład tylko jeżeli trwają one dłużej niż dwanaście miesięcy.

Stosownie natomiast do art. 5 ust. 4 UPO PL-DE, cyt.: (...) określenie "zakład" nie obejmuje:

a)użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub dostarczania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa;

b)utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub dostarczania;

c)utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu obróbki lub przerobu przez inne przedsiębiorstwo;

d)utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo zbierania informacji dla przedsiębiorstwa;

e)utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym;

f)utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia któregokolwiek rodzaju działalności, o których mowa pod literami od a) do e), pod warunkiem jednak, że całkowita działalność stałej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

Ponadto, zgodnie z art. 5 ust. 5 UPO PL-DE, cyt.: Jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu ustępu 6, działa w imieniu przedsiębiorstwa oraz posiada i zwyczajowo wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie w imieniu przedsiębiorstwa, to uważa się, że przedsiębiorstwo to, bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 niniejszego artykułu, posiada zakład w tym Państwie w zakresie prowadzenia każdego rodzaju działalności, który osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa, chyba że czynności wykonywane przez tę osobę ograniczają się do rodzajów działalności, wymienionych w ustępie 4, które gdyby były wykonywane za pośrednictwem stałej placówki nie powodowałyby uznania tej placówki za zakład na podstawie postanowień tego ustępu.

Za zakład nie uważa się jednak działalności prowadzonej przez maklera, komisanta albo innego niezależnego przedstawiciela pod warunkiem że osoby te działają w ramach swojej zwykłej działalności (art. 5 ust. 6 UPO PL-DE).

Dodatkowo, na mocy art. 5 ust. 7 UPO PL-DE, cyt.: Fakt, że spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie kontroluje lub jest kontrolowana przez spółkę, która ma siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie albo która prowadzi działalność w tym drugim Państwie (przez posiadany tam zakład albo w inny sposób), nie wystarcza, aby którąkolwiek z tych spółek uważać za zakład drugiej spółki.

W świetle powyższych przepisów ustawy o CIT oraz UPO PL-DE zagraniczny zakład może przybrać następujące formy:

a)stałej  placówki, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa, która to działalność nie została wskazana w art. 5 ust. 4 UPO PL-DE,

b)placu budowy, budowy, montażu lub instalacji,

c)zależnego agenta.

W ocenie Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym nie występuje żadna z w/w form zagranicznego zakładu.

Szczegółowe uzasadnienie w tym zakresie Spółka przedstawia poniżej.

Ad a) zakład w postaci stałej placówki

Aby uznać, że zagraniczny podmiot posiada w Polsce zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit a) ustawy o CIT oraz art. 5 ust. 1, 2 oraz 4 UPO PL-DE muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

•        istnieje placówka (miejsce) gdzie działalność jest prowadzona,

•        placówka ma charakter stały (tj. można jej przypisać określony stopień trwałości),

•        działalność gospodarcza danego przedsiębiorstwa jest w całości albo przynajmniej w części prowadzona za pośrednictwem tej stałej placówki tj. za pośrednictwem osób zatrudnionych przez przedsiębiorstwo lub inny personel otrzymujący instrukcję od przedsiębiorstwa,

•        rodzaj działalności gospodarczej przedsiębiorstwa nie został wymieniony w art. 5 ust. 4 UPO PL- DE.

Niespełnienie któregokolwiek spośród wymienionych warunków oznacza, iż nie powstanie zakład podatkowy w postaci stałej placówki.

Nie ulega wątpliwości, iż definicja określająca zakład jako stałą placówkę odnosi się do prowadzenia działalności przez tą placówkę. W świetle zatem literalnej wykładni wskazanych powyżej przepisów ustawy o CIT oraz UPO PL-DE każda placówka zagranicznego podmiotu, która nie prowadzi działalności gospodarczej innej niż wymieniona w art. 5 ust. 4 UPO PL-DE, nie może zostać uznana w tym kontekście za zakład.

UPO PL-DE nie zawiera jednak ani definicji „przedsiębiorstwa”, ani „działalności”.

W tym zakresie należy dokonać interpretacji przepisów art. 5 ust. 1, 2 oraz 4 UPO PL-DE na podstawie Modelowej Konwencji OECD (dalej: „MK OECD”) oraz Komentarza do Modelowej Konwencji OECD (dalej: „Komentarz”).

Tekst MK OECD, jak i brzmienie Komentarza do niej zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, a Polska, jako państwo członkowskie OECD, zobowiązana jest do przestrzegania zasad i zaleceń wypracowanych w ramach Komitetu Podatkowego tej Organizacji. Zatem Komentarz, choć nie jest źródłem powszechnie stosowanego prawa w Polsce, może stanowić wskazówki interpretacyjne przy stosowaniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W MK OECD wskazano, iż:

termin „przedsiębiorstwo” odnosi się do prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej;

termin „działalność gospodarcza” obejmuje świadczenie profesjonalnych usług oraz innych działań o charakterze niezależnym.

Przez „placówkę” natomiast rozumie się zgodnie z MK OECD obiekt, taki jak pomieszczenia lub, w niektórych przypadkach maszyny, urządzenia lub instalacje wykorzystywane do prowadzenia działalności przedsiębiorstwa, które przedsiębiorstwo ma do stałej dyspozycji.

Komentarz stanowi, iż określenie „przez którą” należy rozumieć szeroko, gdyż może ono dotyczyć każdej sytuacji w której działalność gospodarcza jest prowadzona w określonym miejscu, będącym do dyspozycji przedsiębiorstwa.

Powyższe znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 10 stycznia 2018 r. sygn. 0114-KDIP2-1.4010.304.2017.2.PW, cyt.: Aby placówka mogła stać się zakładem, przedsiębiorstwo musi prowadzić własną działalność całkowicie lub częściowo przez stałą placówkę. Słowo "przez którą" należy rozumieć szeroko i odnosić je do działalności gospodarczej wykonywanej w określonej lokalizacji, będącej do dyspozycji przedsiębiorstwa. Tytułem przykładu, przedsiębiorca układający nawierzchnię drogi prowadzi działalność "przez" miejsce wykonywania tej czynności (komentarz do art. 5 Konwencji OECD pkt 4.6).

(...)

Z powyższego wynika, że kryterium prowadzenia działalności poprzez placówkę będzie spełnione, jeśli zostaną zrealizowane dwie przesłanki:

1.podejmowane przez przedsiębiorcę czynności stanowią działalność gospodarczą,

2.przedsiębiorca dysponuje personelem, który prowadzi tę działalność, przy czym mogą być to bądź osoby zatrudnione przez przedsiębiorcę, bądź pozostające z przedsiębiorcą w stosunku zależności.

Jeśli zatem dany podmiot zagraniczny będzie prowadził działalność gospodarczą poprzez określoną co do lokalizacji placówkę za pośrednictwem personelu, którym będzie dysponował - wówczas taka placówka będzie stanowiła zakład tego podmiotu. Chyba, że dana działalność wypełnia którąkolwiek przesłankę z art. 5 ust. 4 UPO PL-DE.

Zgodnie z uwagą 65 do art. 5 ust. 4 MK OECD stwierdza się, cyt.:

Akapit b) odnosi się do utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa. Niniejszy akapit nie ma zastosowania w przypadkach, gdy zapasy towarów lub towarów należących do przedsiębiorstwa są utrzymywane przez inną osobę w obiektach zarządzanych przez tę osobę, a przedsiębiorstwo nie dysponuje tymi obiektami, ponieważ miejsce, w którym utrzymywane są zapasy, nie może być stałą placówką tego przedsiębiorstwa. Jeżeli, na przykład, firma logistyczna prowadzi magazyn w Państwie S i stale przechowuje w tym magazynie towary lub towary należące do przedsiębiorstwa Państwa R, z którym firma logistyczna nie jest powiązana, magazyn ten nie stanowi stałego miejsca prowadzenia działalności, którym dysponuje przedsiębiorstwo Państwa R, a zatem lit. b) nie ma znaczenia. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo to ma nieograniczony dostęp do wydzielonej części magazynu w celu kontroli i konserwacji przechowywanych w nim towarów lub towarów, zastosowanie ma lit. b), a kwestia istnienia stałego zakładu będzie zależała od tego, czy czynności te stanowią działalność przygotowawczą lub pomocniczą.

Stosownie natomiast do Komentarza (komentarz nr 59 do art. 5 paragrafu 4), cyt.:

Często trudno jest odróżnić czynności, które mają charakter przygotowawczy lub pomocniczy, od tych, które takiego charakteru nie mają. Decydującym kryterium jest to, czy działalność prowadzona w stałym miejscu prowadzenia działalności stanowi sama w sobie istotną i znaczącą część działalności przedsiębiorstwa jako całości. Każdy przypadek będzie musiał być rozpatrywany indywidualnie. W każdym razie stała placówka, której ogólny cel jest identyczny z ogólnym celem całego przedsiębiorstwa, nie prowadzi działalności przygotowawczej lub pomocniczej.

W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym:

•        Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej w Niemczech, gdzie prowadzi działalność w zakresie produkcji oraz dystrybucji produktów (…).

•        Spółka nie posiada w Polsce zarządu, ani tez oddziału, przedstawicielstwa, biura, fabryki, warsztatu lub jakiekolwiek innego miejsca wydobywania bogactw naturalnych.

•        Spółka nie posiada w Polsce i nie będzie posiadać własnych pracowników, przedstawicieli handlowych ani żadnego zaplecza personalnego jak również własnego zaplecza technicznego (w tym nieruchomości) w związku z planowanym modelem biznesowym.

•        Polska Spółka nie działa w imieniu i na rzecz Spółki w zakresie transakcji z polskimi klientami/konsumentami. Polska Spółka prowadzi w Polsce własną działalności gospodarczą, w ramach której sprzedaje towary polskim klientom i konsumentom we własnym imieniu i na własną rzecz.

•        W ramach planowanego modelu biznesowego Spółka zawrze umowę z polskim Usługodawcą obejmującą świadczenie usług związanych z magazynem położonym w Polsce, który Usługodawca wynajmuje na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

•        Spółka będzie korzystała z usług Usługodawcy w następującym zakresie: magazynowanie palet/towarów, przyjęcie towarów do magazynu, kompletowanie zamówień, przekazanie towarów przewoźnikowi, obsługę zwrotów, oraz specjalne usługi VAS.

•        Usługodawca świadczy takie same usługi również na rzecz innych podmiotów tj. Usługodawca nie świadczy usług wyłącznie na rzecz Spółki.

•        Spółka zawrze umowę z Polską Spółką w zakresie usług koordynacji polskiego magazynu. W tym sensie, pracownik Polskiej Spółki będzie podejmował następujące działania w zakresie opisanym poniżej:

-koordynacji logistycznej dla regionów wschodniej Europy,

-optymalizacja i usprawnianie procesów we współpracy z Usługodawcą i innymi partnerami logistycznymi (wspólnie z zespołem logistycznym UE),

-zapewnianie i zarządzanie codzienną operacyjną częścią pracy (dostawy na czas i o wymaganej jakości z uwzględnieniem optymalizacji kosztów),

-zapewnianie rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem magazynu oraz sytuacji doraźnych z udziałem Usługodawcy,

-wdrożenie skutecznego zarządzania reklamacjami,

-zarządzanie i optymalizacja działań pomiędzy centralą a poszczególnymi krajami objętymi wsparciem,

-zapewnienie koordynacji z działaniami logistycznymi dla Europy Zachodniej,

-współpraca z działem SCM (zarządzania łańcuchem dostaw).

•    Spółka nie jest uprawniona aby wydawać instrukcje lub wytyczne pracownikom Usługodawcy w zakresie sposobu wykonywania usług. Spółka nie sprawuje kontroli oraz nadzoru nad pracownikami Usługodawcy, w szczególności potwierdzają to m.in. następujące okoliczności:

-    Usługodawca decyduje o prawidłowej (odpowiedniej) przestrzeni magazynowej oraz lokalizacji (tj. szerokość alejek/ rozmieszczenie regałów),

-    Usługodawca może konsolidować dostawy u tego samego przewoźnika dla różnych klientów,

-    Spółka lub określona przez nią osoba (działająca w tym zakresie na jej rzecz) będzie miała dostęp do magazynu tylko za wcześniejszą zapowiedzią u Usługodawcy = brak swobodnego/nieograniczonego dostępu do magazynu.

•    Spółka nie jest uprawniona aby wydawać instrukcje lub wytyczne pracownikom Polskiej Spółki dot. sposobu wykonywania usług. Polska Spółka odpowiada wyłącznie w zakresie wyników związanych z prawidłowym wykonaniem usług wskazanych w umowie.

W kontekście powyższego, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym warunek istnienia stałej placówki, przez którą prowadzona jest działalność gospodarcza Spółki nie będzie spełniony, ponieważ:

-    Spółka nie będzie dysponowała w Polsce placówką określoną co do lokalizacji charakteryzującą się stałością (towary należące do Spółki będą przechowywane w magazynie, którym dysponować będzie Usługodawca = Spółka nie będzie miała żadnego tytułu prawnego do tej nieruchomości ani niegraniczonego prawa dostępu do niej),

-    Spółka nie będzie również dysponowała w Polsce personelem, który zobligowany byłby wykonywać polecenia służbowe wydawane przez Spółkę (Usługodawca/Polska Spółka za pośrednictwem własnego personelu świadczyć będą usługi na rzecz Spółki jako niezależne, samodzielne podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek i we własnym imieniu w Polsce),

-    Spółka nie będzie prowadziła działalności gospodarczej na terytorium Polski ani za pośrednictwem własnego personelu ani też osób zależnych podlegających Spółce.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w orzecznictwie oraz interpretacjach indywidualnych Dyrektora KIS. Przykładowo:

1)Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 26 lutego 2020 r. sygn. 0114-KDIP2- 1.4010.532.2019.2.SP, cyt.: W ocenie Wnioskodawcy nie będzie on posiadał w Polsce zakładu w rozumieniu UPO. Nie zostały bowiem spełnione przesłanki ogólne dla powstania zakładu (istnienie placówki), a ponadto działalność Wnioskodawcy na terytorium Polski ogranicza się do nabycia usług logistyczno- magazynowych, których zakres odpowiada czynnościom wprost wyłączonym z definicji zakładu na mocy art. 5 ust. 4 UPO. Dodatkowo Spółka nie posiada przedstawiciela zależnego na terytorium Polski. Wobec powyższego, fakt, że Spółka nie będzie posiadała na terenie Polski zakładu powoduje, iż dochody Spółki nie będą podlegały opodatkowaniu polskim podatkiem od osób prawnych, na podstawie art. 7 UPO. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w zakresie braku powstania zagranicznego zakładu za prawidłowe.

2)Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 17 grudnia 2020 r. sygn. 0111-KDIB2-1.4010.408.2020.2.BJ, cyt.: W opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zakład podatkowy w Polsce:

- w formie stałej placówki w rozumieniu art. 5 ust. 1 i 2 UPO PL-DK, ponieważ:

a. Spółka nie będzie dysponowała stałą placówką, tj.:

- nie będzie posiadała filii, przedstawicielstwa, biura i magazynów lub podobnych placówek na terenie Polski,

- EDO czyli miejsce (magazyny) należące do Y PL, w którym przechowywane będą Towary i Produkty należące do Spółki, będzie się znajdowało w wyłącznej dyspozycji Y PL, która jako niezależny, samodzielny podmiot gospodarczy będzie na własny rachunek i ryzyko, przy wykorzystaniu własnych aktywów i pracowników świadczyć na rzecz Spółki Usługi Logistyczno- Magazynowe. Spółka ani nie będzie miała dostępu do magazynu ani nie będzie miała możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z jego wykorzystaniem,

- Pomieszczenia X pozostają w wyłącznym władztwie i posiadaniu X, a Spółka nie ma dostępu do tych pomieszczeń, ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem,

- Pomieszczenia X Poland pozostają w wyłącznym władztwie i posiadaniu X Poland, a. Spółka nie ma dostępu do tych pomieszczeń, ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem;

b. Spółka nie będzie prowadziła działalności gospodarczej na terytorium Polski ani za pośrednictwem własnego personelu, ani też osób zależnych podlegających instrukcjom Spółki;

- w postaci budowy, montażu lub instalacji w rozumieniu art. 5 ust. 3 UPO PL-DK, bowiem nie zostanie spełniony kluczowy warunek kreujący powstanie zakładu podatkowego, tj.:

c. Spółka nie będzie prowadzić placu budowy, prac budowlanych lub instalacyjnych, w szczególności w okresie dłuższym niż dwanaście miesięcy;

d. w postaci zależnego agenta w rozumieniu art. 5 ust. 6 UPO PL-DK, ponieważ pracownicy Y PL/X nie będą posiadali pełnomocnictwa do zawierania dla lub w imieniu Spółki umów, w tym w szczególności umów dotyczących operacji stanowiących istotę działalności Spółki,

e. w postaci miejsca wydobywania zasobów naturalnych w rozumieniu art. 5 ust. 4 UPO PL-DK, bowiem nie został spełniony kluczowy warunek kreujący powstanie zakładu podatkowego, tj. Spółka nie będzie wykorzystywać instalacji, urządzeń wiertniczych i statku do wydobywania zasobów naturalnych, w szczególności gdy trwają lub gdy działalność z nimi związana trwa dłużej niż dziewięćdziesiąt dni;

f. opisany w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym model działalności służy usprawnieniu procesów logistycznych Spółki. Przywóz przez Spółkę do Polski Towarów i Produktów służy wyłącznie ich magazynowaniu i dostawie do Jednostek Powiązanych lub klientów Jednostek Powiązanych. Przywóz i przechowywanie w Polsce Towarów i Produktów Spółki stanowi zatem czynność utrzymywania zapasów towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania lub dostawy. W konsekwencji, przywóz i przechowywanie w Polsce Towarów i Produktów Spółki nie stanowi zakładu podatkowego na mocy art. 5 ust. 5 lit. b UPO PL-DK. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

3)Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 16 października 2020 r. sygn. 0111-KDIB1- 2.4010.369.2020.1.AW, cyt.: Jak wskazano opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca nie jest i nie będzie właścicielem, współwłaścicielem, najemcą lub użytkownikiem znajdujących się w Polsce nieruchomości (biur, przestrzeni magazynowych, etc.) lub zaplecza technicznego (sprzętu lub instalacji do załadunku/wyładunku, sprzętu do magazynowania i przygotowywania przesyłek, etc.) wykorzystywanego do obsługi wysyłek Klienta. Spółka będzie jedynie nabywać wskazane usługi logistyczne od AP. Niezbędne do wykonania tych usług zasoby AP będzie zobowiązana zapewnić we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność, tj. Wnioskodawca na żadnym etapie współpracy nie będzie ingerować w działania AP w tym zakresie. W szczególności Spółka:

- nie będzie miała prawa swobodnego wstępu ani dysponowania powierzchnią magazynową AP wykorzystywaną dla potrzeb realizacji Kontraktu (ani całością, ani wyraźnie określoną częścią tej powierzchni), a pracownicy Wnioskodawcy nie będą odwiedzali magazynu AP celem nadzorowania i monitorowania prac wykonywanych w ramach umowy,

- nie będzie miała prawa kontrolowania personelu AP pracującego przy realizacji umowy, w szczególności nie będzie miała wpływu na rekrutację (zatrudnienia/zwolnienia), nie będzie również wydawała poleceń ani nadzorowała/kontrolowała pracy tych osób. W świetle powyższego, nie można przypisać Spółce żadnej konkretnej stałej placówki, przez którą prowadziłaby w Polsce działalność gospodarczą, obecność Spółki w Polsce sprowadzać się będzie bowiem wyłącznie do nabywania określonych usług logistycznych. (...)

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy nie dojdzie do powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce na gruncie art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz UPO, a tym samym ewentualne dochody osiągnięte przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Kontraktu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenie przyszłego jest prawidłowe.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2019 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.89.2019.1.BG.

WNIOSEK: W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zakład w formie stałej placówki.

Ad b) zakład w postaci placu budowy, budowy, montażu lub instalacji

Zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

Spółka dokona przemieszczenia własnych towarów z Francji do magazynu Usługodawcy w Polsce,

Towary umieszczane w magazynie mogą również zostać zaimportowane z kraju trzeciego przez Spółkę lub nabyte w innym kraju UE i przetransportowane do Polski,

Towary Spółki umieszczone w magazynie w Polsce będą następnie odsprzedane przez Spółkę:

-polskiej spółce zależnej Spółki - XYZ SP. Z O.O., w której Spółka posiada 100% udziałów (dalej: Polska Spółka), a następnie Polska Spółka odsprzeda towary polskim klientom/konsumentom, lub

-spółkom zależnym Spółki z krajów UE (innych niż Polska) lub krajów poza UE, które następnie sprzedadzą towary klientom/konsumentom z krajów UE/poza UE, lub

-kontrahentom (podatnikom VAT) mającym siedzibę w Polsce lub w innych krajach UE (np. filie i oddziały (…)).

-   W ramach planowanego modelu biznesowego Spółka zawrze umowę z polskim Usługodawcą obejmującą świadczenie usług związanych z magazynem położonym w Polsce, który Usługodawca wynajmuje na potrzeby własnej działalności gospodarczej,

-   Spółka będzie korzystała z usług Usługodawcy w następującym zakresie: magazynowanie palet/towarów, przyjęcie towarów do magazynu, kompletowanie zamówień, przekazanie towarów przewoźnikowi, obsługę zwrotów, oraz specjalne usługi VAS,

-   Spółka zawrze umowę z Polską Spółką w zakresie usług koordynacji polskiego magazynu. W tym sensie, pracownik Polskiej Spółki będzie podejmował następujące działania w zakresie opisanym poniżej:

-koordynacji logistycznej dla regionów wschodniej Europy,

-optymalizacja i usprawnianie procesów we współpracy z Usługodawcą i innymi partnerami logistycznymi (wspólnie z zespołem logistycznym UE),

-zapewnianie i zarządzanie codzienną operacyjną częścią pracy (dostawy na czas i o wymaganej jakości z uwzględnieniem optymalizacji kosztów),

-zapewnianie rozwiązywania problemów związanych z funkcjonowaniem magazynu oraz sytuacji doraźnych z udziałem Usługodawcy,

-wdrożenie skutecznego zarządzania reklamacjami,

-zarządzanie i optymalizacja działań pomiędzy centralą a poszczególnymi krajami objętymi wsparciem,

-zapewnienie koordynacji z działaniami logistycznymi dla Europy Zachodniej,

-współpraca z działem SCM (zarządzania łańcuchem dostaw).

Dodatkowo, dla potrzeb w/w modelu biznesowego - Spółka będzie nabywała również usługi transportowe.

W przyszłości może się również zdarzyć, że Spółka będzie nabywała w Polsce również usługi przetwarzania towarów od innego usługodawcy (nie od Usługodawcy).

Mając na uwadze zakres usług realizowanych na rzecz Spółki, przepis art. 4a pkt 11 lit b) ustawy o CIT oraz art. 5 ust. 3 UPO PL-DE nie znajdzie zastosowania w zdarzeniu przyszłym z uwagi na fakt, ze Spółka nie będzie prowadzić budowy, prac budowlanych, montażowych lub instalacyjnych na terytorium Polski.

WNIOSEK: W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zakład w formie placu budowy, budowy, montażu lub instalacji.

Ad c) zakład w postaci zależnego agenta

Zakład w postaci zależnego agenta (przedstawiciela) powstaje, gdy są łącznie spełnione następujące warunki:

-przedstawiciel działa w drugim państwie w imieniu przedsiębiorstwa,

-przedstawiciel posiada pełnomocnictwo do zawierania umów dla lub w imieniu tego przedsiębiorstwa i zwyczajowo wykonuje takie pełnomocnictwo,

-przedmiotem udzielonego pełnomocnictwa jest zawieranie umów stanowiących istotę działalności przedsiębiorstwa.

Brak spełnienia któregokolwiek z wymienionych powyżej warunków skutkuje tym, że „przedstawiciel” nie może zostać uznany za zakład przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. c) oraz art. 5 ust. 5 UPO PL-DE.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. b) UPO PL-DE przez osobę rozumie się osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób.

Jeśli zatem przedstawiciel nie posiada pełnomocnictwa do zawierania umów dla lub w imieniu przedsiębiorstwa lub takie pełnomocnictwo ma ale go nie wykonuje lub dotyczy ono czynności innych niż istota prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności - wówczas taki przedstawiciel nie stanowi zagranicznego zakładu tego przedsiębiorstwa.

Powyższe potwierdza stanowisko zaprezentowane przez NSA w wyroku z dnia 15 lutego 2022 r. sygn. II FSK 1340/19, w którym NSA wskazał, cyt.: (...) warunkiem spełnienia się hipotezy ww. przepisu jest "działanie" zależnego przedstawiciela "w imieniu" przedsiębiorstwa (mocodawcy: tu Spółki), a nadto "posiadanie" oraz "wykonywanie" pełnomocnictwa do zawierania umów. Jeśli takiego pełnomocnictwa przedstawiciel nie posiada, jeśli go nie wykonuje, to nie może uzyskać statusu zależnego agenta.. (...) Okoliczność zawierania wszystkich umów w Niemczech stanowi istotny argument dla generalnego wykluczenia C. jako pełnomocnika do zawierania umów w Polsce. Skoro bowiem są one zawierane w Niemczech, to nie są zawierane poprzez agenta (zależnego przedstawiciela - C.) w Polsce - samo uprawnienie do m.in. zbierania zamówień, uzgadniania warunków i terminów dostaw, negocjowania cen, zawierania umów jest w gestii jedynie centrali Spółki w Niemczech. Działalność C. nie polega więc na zawieraniu nowych umów, lecz wiąże się z jakimś rodzajem obsługi umów już zawartych. Konieczne pełnomocnictwo musi dotyczyć stosunków zewnętrznych reprezentowanego przedsiębiorstwa, czyli musi wiązać się z tą sferą działalności przedsiębiorstwa, która stanowi zasadniczy cel jego działania względem podmiotów spoza struktury ekonomicznej i prawnej.

Jak stanowi art. 5 ust. 6 UPO PL-DE przedsiębiorstwo nie będzie miało zagranicznego zakładu w formie zależnego przedstawiciela, jeśli działa przez niezależnego przedstawiciela oraz przedstawiciel ten działa w ramach swojej zwykłej działalności.

Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez organy podatkowe w tym zakresie - przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 8 marca 2022 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.598.2021.4.AK, cyt.: Zatem przedstawiciel jest niezależny, jeżeli nie jest związany poleceniami i dyrektywami reprezentowanego przedsiębiorstwa. Generalne upoważnienie do zajmowania się sprawami mocodawcy bez ingerencji z jego strony świadczy o niezależności. Podleganie wskazówkom i poleceniom służbowym nie powinno przekraczać stopnia dopuszczalnego w danych stosunkach gospodarczych. Informacje o intensywności kontroli może dostarczać rodzaj i częstość kontaktów przedstawiciela z przedsiębiorstwem. Szeroka kontrola jawi się jako kontrola dotycząca środków, za pomocą których wykonywana jest działalność na rzecz przedsiębiorstwa. Umieścić można tutaj sytuację, w której przedstawicielowi zwracane są wszystkie jego wydatki oraz kieruje się jego działaniami - taki podmiot nie jest niezależnym.

Ponadto istotne znaczenie z punktu widzenia oceny istnienia zakładu ma również niezależność ekonomiczna przejawiająca się w ponoszeniu odpowiedzialności za podejmowane działania. Tym samym powyższe kryterium sprowadza się do tego, czy ryzyko związane z prowadzeniem działalności ponosi ta osoba czy przedsiębiorstwo, które ona reprezentuje (pkt 38 Komentarza do art. 5 Konwencji Modelowej OECD). Kto podlega szczegółowym instrukcjom oraz kontroli, nie może ponosić ryzyka gospodarczego za czynności, na które nie ma wpływu. Zatem przedstawiciel jest niezależny, jeżeli nie jest związany poleceniami i dyrektywami reprezentowanego przedsiębiorstwa. (...)

Nie jest zwykle zależnym przedstawicielem inny przedsiębiorca, chyba że jest podporządkowany pod względem gospodarczym (np. gdy jego działalność oparta jest wyłącznie o zlecenia od tego przedsiębiorstwa). Przedstawiciel w takiej sytuacji zdany jest ekonomicznie tylko na jednego przedsiębiorcę. W rezultacie działalność na rzecz tylko jednego przedsiębiorcy przez cały okres działalności lub w długim zakresie determinuje status zależnego przedstawiciela.

W opisanym stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym:

•    Spółka nie posiada w Polsce zarządu, ani też oddziału, przedstawicielstwa, biura, fabryki, warsztatu lub jakiekolwiek innego miejsca wydobywania bogactw naturalnych.

•    Spółka nie posiada w Polsce i nie będzie posiadać własnych pracowników, przedstawicieli handlowych ani żadnego zaplecza personalnego jak również własnego zaplecza technicznego tj. maszyn, urządzeń etc. w związku z planowanym modelem biznesowym.

•   Spółka nie jest uprawniona aby wydawać instrukcję lub wytyczne pracownikom Usługodawcy dot. sposobu wykonywania usług. Spółka nie sprawuje kontroli oraz nadzoru nad pracownikami Usługodawcy w tym zakresie. Usługodawca odpowiada wyłącznie w zakresie wyników związanych z prawidłowym wykonaniem usług wskazanych w umowie.

•   Usługodawca świadczy takie same usługi również na rzecz innych podmiotów tj. Usługodawca nie świadczy usług wyłącznie na rzecz Spółki.

•   Zasadniczo, Usługodawca nie ma kontaktu z klientami/konsumentami/dostawcami (w przypadku importu). Tylko w specjalnych przypadkach konieczne będzie aby Usługodawca skontaktował się z klientem/konsumentem/dostawców celem skoordynowania lub skorygowania dostaw Spółki. Niezależnie od powyższego - Usługodawca nie jest zaangażowany w proces nabywania towarów przez Spółkę jak również w proces pozyskania zamówień dla Spółki.

•   Usługodawca w oparciu o udzielone mu przez Spółkę pełnomocnictwo będzie odpowiedzialny za odprawę importową/odprawę eksportową towarów w Polsce,

•   Polska Spółka nie działa w imieniu i na rzecz Spółki w zakresie transakcji z klientami/konsumentami. Polska Spółka prowadzi w Polsce własną działalności gospodarczą, w ramach której sprzedaje towary polskim klientom i konsumentom we własnym imieniu i na własną rzecz.

•   Spółka nie jest uprawniona aby dawać jakiekolwiek instrukcję, wytyczne pracownikom Polskiej Spółki w zakresie wykonywanych usług (sposobu ich wykonania) - wyłącznie zakres usług został ustalony, jednak sposób ich wykonania oraz szczegóły z tym związane pozostają po stronie Polskiej Spółki lub innej spółki z grupy X.

•   Spółka nie sprawuje żadnej kontroli oraz nadzoru nad pracownikami Polskiej Spółki. Polska Spółka odpowiada wyłącznie w zakresie wyników związanych z prawidłowym wykonaniem usług wskazanych w umowie zawartej między Polską Spółką oraz Spółką.

•   Żaden z pracowników Usługodawcy lub Polskiej Spółki nie jest uprawniony do działania w imieniu i na rzecz Spółki w szczególności w zakresie zawierania umów handlowych dot. towarów (brak będzie pełnomocnictwa na podstawie którego którykolwiek pracownik Polskiej Spółki lub Usługodawcy mógłby działać w imieniu i na rzecz Spółki - poza pełnomocnictwem udzielnym Usługodawcy dla potrzeb dokonania odpraw celnych).

•   Wszelkie decyzje dotyczące współpracy z Polską Spółką oraz Usługodawcą podejmowane są przez Spółkę w Niemczech, jak również wszelkie umowy, w tym handlowe dot. nabywania oraz sprzedaży towarów są zawierane/podpisywane przez Spółkę w Niemczech. Wszelkie negocjacje oraz czynności prawne i faktyczne zmierzające do zawarcia przez Spółkę umów handlowych prowadzone/podejmowane są przez Spółkę w Niemczech.

WNIOSEK: W kontekście powyższego, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zakład w postaci zależnego agenta.

Powyższe znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe. Przykładowo:

1)Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 21 maja 2021 r. sygn. 0111-KDIB2- 1.4010.71.2021.2.AR, cyt.: W kontekście powyższego Wnioskodawca wskazuje, że uprawnienia i obowiązki Firmy logistycznej są ograniczone do czynności magazynowo-logistycznych. Czynności te Firma logistyczna wykonuje na rzecz Wnioskodawcy we własnym imieniu. Wnioskodawca nie udzielił Firmie logistycznej pełnomocnictwa do działania w imieniu Wnioskodawcy przy jakichkolwiek czynnościach prawnych, w tym również do podpisywania umów. Firma logistyczna również faktycznie nie zawiera ani nie negocjuje umów w imieniu Wnioskodawcy, ani nie pozyskuje zamówień w imieniu lub na rzecz Wnioskodawcy. Jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, miejsce efektywnego zarządzania Spółką znajduje się w Austrii. W szczególności wszystkie decyzje biznesowe podejmowane są i będą w Austrii, a także sprzedaż produktów realizowana jest i będzie przez Spółkę bezpośrednio z Austrii (z wyjątkiem tego, że transport Towarów rozpoczyna się w Polsce). Osoby odpowiedzialne za reklamę i marketing produktów, poszukiwanie partnerów biznesowych, negocjacje z obecnymi i nowymi klientami, zbieranie oraz przetwarzanie zamówień, przygotowywanie, zawieranie i realizację umów Spółka zatrudnia w Austrii. Z Austrii realizowana jest kompleksowa obsługa klienta. Także proces reklamacji zgłaszany jest bezpośrednio do Spółki w Austrii, a reklamacje (decyzje) rozpatrywane są w Austrii. W analizowanym przypadku nie można również mówić o podporządkowaniu Firmy logistycznej wobec Wnioskodawcy pod względem gospodarczym. Wnioskodawca nie jest bowiem jedynym i wyłącznym klientem Firmy logistycznej. Usługi takie jak na rzecz Wnioskodawcy Firma logistyczna świadczy także dla innych podmiotów, a więc nie jest zdana ekonomicznie tylko na Wnioskodawcę. (...) Mając więc na uwadze zakres czynności związanych z realizacją Umowy, Firma logistyczna nie może być postrzegana jako przedstawiciel zależny Spółki w rozumieniu UPO z Austrią. Z takich samych względów za zależnego przedstawiciela nie może zostać uznana Firma strojąca. Podobnie jak Firma logistyczna firma ta świadczy usługi na rzecz Wnioskodawcy we własnym imieniu, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Czynności te ograniczają się jedynie do strojenia Towarów określonego w zleceniu. Strojenie instrumentów odbywa się bez fizycznego udziału przedstawicieli Spółki. Stroiciele nie są w żaden sposób kontrolowani przez Spółkę. Firma ta nie posiada pełnomocnictwa do działania w imieniu Wnioskodawcy przy jakichkolwiek czynnościach prawnych, w tym również do podpisywania umów oraz nie zawiera ani nie negocjuje umów w imieniu Wnioskodawcy. Ponadto, strojenie Towarów jest wyłącznie czynnością o charakterze przygotowawczym i pomocniczym, a więc czynnością, która nawet gdyby była wykonywana przez przedstawiciela zależnego nie kreuje zakładu. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy niezależni usługodawcy, tj. Firma logistyczna oraz Firma strojąca, wykonujący czynności na rzecz Wnioskodawcy nie mogą zostać uznani za przedstawiciela zależnego Spółki. Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, Spółka nie posiada stałej placówki w Polsce oraz nie posiada w Polsce przedstawiciela zależnego. Ponadto, nawet gdyby uznać, że działalność Wnioskodawcy na terenie Polski jest prowadzona za pośrednictwem stałej placówki lub przedstawiciela zależnego (z czym Wnioskodawca się nie zgadza), to czynności dokonywane w Polsce są czynnościami o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym, które zgodnie z art. 5 ust. 4 UPO z Austrią nie kreują w Polsce zakładu. W związku z tym Wnioskodawca nie posiada w Polsce zakładu w rozumieniu Ustawy CIT oraz art. 5 UPO z Austrią. (...) W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

2)Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 16 października 2020 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.369.2020.1.AW, cyt.: Taka okoliczność nie zachodzi jednak w przedmiotowej sprawie. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, AP nie posiada (nie będzie posiadać) ani nie wykonuje (nie będzie wykonywać) pełnomocnictwa do działania w imieniu Wnioskodawcy ani względem Klienta, ani względem innych podmiotów trzecich. Rola AP sprowadzać się będzie bowiem do wykonywania czynności technicznych związanych z obsługą wysyłek Klienta, w uzgodnionym przez strony zakresie. To AP będzie odpowiedzialna za zapewnienie niezbędnych warunków do realizacji tego zadania (w tym także zapewnienia niezbędnego personelu i zaplecza technicznego). Jednocześnie cała obsługa marketingowa, sprzedażowa i zarządcza Klienta i Kontraktu odbywać się będzie przy wykorzystaniu pracowników Spółki zatrudnionych w Niemczech. AP świadczyła i świadczy analogiczne do przedmiotowych usługi obsługi logistycznej jako niezależny przedsiębiorca na rzecz innych podmiotów (niezależnych klientów), których pozyskuje we własnym zakresie. AP jest w stosunku do Wnioskodawca podmiotem powiązanym w rozumieniu odrębnych przepisów, nie jest jednak podmiotem od AK zależnym ani pod względem prawnym, ani pod względem ekonomicznym, a czynności zlecone jej przez AK w ramach współpracy przy obsłudze Kontraktu z Klientem spółka AP wykonywać będzie we własnym imieniu oraz na własny rachunek i ryzyko gospodarcze. Reasumując, należy wskazać, że aktywność AP realizowana na rzecz Spółki nie będzie miała charakteru działalności tzw. zależnego przedstawiciela w rozumieniu art. 5 ust. 5 UPO, albowiem spółka AP nie została umocowana do zawierania umów w imieniu Wnioskodawcy, nie będzie również podejmować w imieniu Wnioskodawcy żadnych działań o charakterze marketingowym, sprzedażowym czy zarządczym. Tym samym planowana działalność AK (powinno być AP - przyp. Organu) w Polsce nie będzie spełniać warunków powstania zakładu zgodnie z art. 4a pkt 11 lit. c ustawy o CIT oraz art. 5 UPO. Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy nie dojdzie do powstania zakładu Wnioskodawcy w Polsce na gruncie art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz UPO, a tym samym ewentualne dochody osiągnięte przez Wnioskodawcę w związku z realizacją Kontraktu nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym w Polsce. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenie przyszłego jest prawidłowe.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie również w interpretacji indywidualnej z dnia 24 kwietnia 2019 r. sygn. 0111-KDIB1-2.4010.89.2019.1.BG.

PODSUMOWANIE:

W opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz art. 5 UPO PL-DE ponieważ:

•    Spółka nie będzie dysponowała w Polsce stałą placówką przez którą będzie prowadziła działalność o rodzaju innym niż wskazana w art. 5 ust. 4 UPO PL-DE,

•    Spółka nie będzie prowadzić w Polsce placu budowy, budowy, prac budowlanych/instalacyjnych, w szczególności w okresie dłuższym niż dwanaście miesięcy,

•    Spółka nie będzie dysponowała w Polsce osobami posiadającymi pełnomocnictwo do działania w imieniu i na rzecz Spółki, w szczególności uprawnionych do zawierania umów dotyczących operacji stanowiących istotę działalności Spółki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa, wiążą strony w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartych w nich stanowisk organów podatkowych nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-     w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-     w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.