
Temat interpretacji
Czy na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych od nagród wydanych uczestnikom osobom prawnym (...), którzy transakcji z użyciem kart premiowanych w programie lojalnościowym dokonują w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych od nagród wydanych uczestnikom osobom prawnym (...), którzy transakcji z użyciem kart premiowanych w programie lojalnościowym dokonują w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą (dot. części pytania oznaczonego we wniosku nr 1).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką kapitałową – spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”). Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na organizowaniu i obsłudze na zlecenie klientów Spółki programów lojalnościowych. Spółka zawiera z danym klientem umowę na przeprowadzenie i zrealizowanie, za wynagrodzeniem dla Spółki, określonego programu lojalnościowego.
W przypadku stanowiącym przedmiot wniosku, Spółka pełni – wraz z klientem – rolę współorganizatora programu lojalnościowego, odpowiadając za przyrzecznie, przyznawania i wydawanie części nagród. W przypadku stanowiącym przedmiot wniosku, Wnioskodawca jest, obok swojego klienta, współorganizatorem programu lojalnościowego skierowanego do posiadaczy kart płatniczych, lub innych instrumentów płatniczych opartych, lub nieopartych na karcie, wydanych na terytorium Polski.
Uczestnicy wskazanego wyżej programu lojalnościowego gromadzą punkty i otrzymują możliwość korzystania z ofert specjalnych za dokonywanie zakupów u partnerów klienta uczestniczących w programie lojalnościowym przy użyciu kart; dodatkowo, uczestnicy mogą gromadzić punkty i uzyskiwać możliwość korzystania z ofert specjalnych również w zamian za dokonywanie innych transakcji, aktywności w mediach społecznościowych, wyrażenia nieobowiązkowych zgód.
Do opisanego wyżej programu lojalnościowego opracowany został regulamin. Celem programu lojalnościowego jest promocja mająca na celu zwiększenie ilości i wartości transakcji realizowanych z użyciem kart płatniczych z partnerami programu (wybranymi podmiotami gospodarczymi). Programem lojalnościowym objęte są w szczególności opisane wyżej transakcje zakupowe dokonywane przy użyciu kart, a ich dokonywanie w określonej regulaminem ilości przez uczestnika programu jest przez organizatorów programu lojalnościowego premiowany w sposób określony w regulaminie (za zakupy przy użyciu kart przyznaje się punkty w odpowiedniej liczbie wynikającej z regulaminu). Warunki przyznawania punktów lub korzystania z ofert specjalnych oraz liczbę możliwych do uzyskania punktów i rodzaje dostępnych ofert specjalnych są określane w programie lojalnościowym w zależności od tego, który z tych podmiotów przyznaje punkty lub udostępnia oferty specjalne, a informacje na ten temat są podawane do wiadomości uczestnika na stronie internetowej programu lojalnościowego, w aplikacji, pocztą elektroniczną, wiadomością SMS lub w inny uzgodniony z uczestnikiem sposób. Wysokość przyznanych punktów może być różna, w zależności od wysokości transakcji dokonywanych przez uczestników – posiadaczy kart. Uzyskane punkty podlegają wymianie na określone w regulaminie nagrody o charakterze rzeczowym, w tym nagrody – wyjazdy, tzw. przeżyciowe (wycieczki, wyjazdy na mecze, wyjazdy na koncerty, udziały w warsztatach kulinarnych), po przekroczeniu ustalonego progu punktów i posiadaniu liczby punktów dostatecznej do wymiany na daną nagrodę. Uzyskanie nagrody jest zatem uzależnione od zrealizowania przez uczestnika programu odpowiedniej i określonej regulaminem wielkości transakcji z użyciem kart.
Wnioskodawca jest (wskazanym i opisanym w regulaminie) współorganizatorem programu lojalnościowego w ten sposób, iż Wnioskodawca samodzielnie przyrzeka, przyznaje, organizuje i wydaje uczestnikom nagrody o wartości jednostkowej przekraczającej (..) zł. Przedmiotowe nagrody rzeczowe są pokrywane przez Spółkę. Bezpośrednio przed przyznaniem i wydaniem nagrody o wartości przewyższającej (...) zł, nagrody te stanowią własność Spółki i część jej majątku. Klient Wnioskodawcy nie uczestniczy w zakupie, zorganizowaniu, ani przekazaniu uprawnionym nagród rzeczowych o wartości powyżej (...) zł. Klient uiszcza na rzecz Spółki, na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury VAT, wynagrodzenie za obsługę i współorganizację programu lojalnościowego oraz za zakupione przez Wnioskodawcę nagrody. Nie dochodzi do przesunięć majątkowych na linii klient Spółki – uczestnik programu lojalnościowego. Świadczenia dla uczestników pochodzą od Spółki.
Spółka jest legitymowana do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej i do jej pozyskania, ponieważ w związku z opisanym stanem faktycznym dla Spółki stwierdzono (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 16 września 2020 r., sygn. akt II FSK 1193/18 i poprzedzający go wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 12 stycznia 2018 r., sygn. akt I SA/Po 830/17 wydane w sprawie Spółki), że Spółce – jako organizatorowi programu lojalnościowego i świadczeniodawcy w zakresie nagród – przysługuje status płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od nagród wydawanych w programie lojalnościowym.
W tym zaś kontekście Spółka – jako współorganizator programu lojalnościowego, w części dotyczącej nagród rzeczowych o wartości przewyższającej (...) zł – pozostaje uprawniona do uzyskania odpowiedzi na zadane poniżej pytania odnoszące się do kwestii opodatkowania nagród wydawanych w programie lojalnościowym.
W powyżej wskazanych wyrokach, jak również generalnie w orzecznictwie sądów administracyjnych, potwierdza się, że rola płatnika przysługuje organizatorowi lub współorganizatorowi akcji promocyjnej jako podmiotowi przyrzekającemu nagrodę oraz wydającemu nagrodę z własnego majątku, nie zaś jego klientowi, mimo iż klient ponosi faktyczny ekonomiczny ciężar przeprowadzenia programu lojalnościowego (z uwagi na wynagrodzenie, jakie uiszcza agencji marketingowej za kompleksowe przeprowadzenie programu lojalnościowego i przekazanie organizatorowi środków na nagrody). Tak więc nie na kliencie Spółki, lecz na Spółce – jako agencji marketingowej organizującej program lojalnościowy – spoczywa obowiązek pobrania i wpłacenia na rachunek właściwego organu podatkowego podatku dochodowego od osób fizycznych w związku z realizowaniem sprzedaży premiowej i wydaniem w ramach tej sprzedaży premiowej nagród. Płatnikami są bowiem podmioty, które dokonują świadczeń, a nie te, na których ewentualnie spoczywa ciężar ekonomiczny świadczenia.
W przypadku programu lojalnościowego to Wnioskodawca jest świadczeniodawcą – nie tylko przyrzeka nagrody regulaminem, ale również je przyznaje i wydaje tym uczestnikom, którzy spełniają określone w regulaminie warunki. Świadczenia pochodzą od Spółki – organizatora programu, w części dotyczącej przyznawania, zakupu i wydawania nagród o wartości jednostkowej powyżej (...) zł.
Uczestnikami programu lojalnościowego mogą być osoby fizyczne, w tym osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą, jak również osoby prawne. Udział w programie lojalnościowym podmiotów prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą może więc wyłączać po stronie Spółki jej obowiązki jako płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od nagrody wydanej osobie fizycznej.
Nadto możliwe są przypadki, w których Spółka będzie przyrzekać, nabywać, przyznawać i wydawać uczestnikom programu nagrody, których wartość nie przewyższa (..) zł.
W związku z powyższym, tak zarysowują się istotne kwestie odnoszące się do opodatkowania nagród wydawanych w programie lojalnościowym.
Pytanie
1.Czy na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych od nagród wydanych uczestnikom osobom prawnym (…), którzy transakcji z użyciem kart, premiowanych w programie lojalnościowym dokonują w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą?
(część pytania oznaczonego we wniosku nr 1)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka stoi na stanowisku, że program lojalnościowy współorganizowany przez Spółkę stanowi sprzedaż premiową, a w takiej sytuacji na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych od nagród dla uczestników – osób prawnych, (…), którzy transakcji z użyciem kart, premiowanych w programie lojalnościowym dokonują w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą.
Program lojalnościowy współorganizowany przez Wnioskodawcę nosi cechy sprzedaży premiowej. Za zrealizowanie określonych wielkości i ilości transakcji przy pomocy karty płatniczej, czy innych czynności premiowanych punktami – jest przyznawana premia (punkty), która jest wymieniana, po osiągnięciu wymaganego progu, na nagrody. Ma ona charakter gwarantowany – każdy uczestnik programu, który osiągnie zakładany w regulaminie pułap punktów i zdecyduje się na ich wymianę na nagrodę, otrzyma od współorganizatora – Spółki – nagrodę.
Jednocześnie program jest zorganizowany na zasadzie przyrzeczenia publicznego, gdzie Spółka jako współorganizator, przyrzeka nagrody za wykonanie oznaczonych czynności. Czynnościami tymi jest właśnie realizacja określonych ilości i wartości transakcji z użyciem kart płatniczych. Przekazanie nagrody jest powiązane z okolicznością zrealizowania przez osobę otrzymującą premię w postaci nagrody określonych wielkości i ilości transakcji przy pomocy karty płatniczej, czy innych czynności premiowanych punktami, a po spełnieniu ustalonych w regulaminie programu warunków uczestnik ma gwarancję otrzymania nagrody. Kwalifikacji tej nie zmienia fakt, że nagrodę można odebrać dopiero po przekroczeniu progu premii – punktów.
Nadto zasady otrzymywania nagród są dokładnie określone w regulaminie programu lojalnościowego.
Zgodnie z art. 535 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360; dalej: „Kodeks cywilny”), przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę. Sprzedaż stanowi umowę dwustronnie zobowiązującą, odpłatną, wzajemną, gdzie świadczenia mają ekwiwalentny charakter. Skutkiem umowy sprzedaży jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny.
Termin „premiowa” również nie został zdefiniowany w przepisach podatkowych, ani w Kodeksie cywilnym. Premia to jednak w powszechnym rozumieniu nagroda (świadczenie) za zrealizowane zachowanie ściśle określone przez przyznającego premię. Nie ma prawnych przeszkód, by umowa sprzedaży została wzbogacona o obowiązek spełnienia dodatkowego świadczenia (nagrody) w zamian za dokonanie określonego zakupu. Dodatkowe świadczenie może przewidywać sama umowa sprzedaży, ale nie ma również przeszkód, by przyrzeczenie takiego świadczenia (nagrody) oparte było na innej podstawie prawnej – np. w ramach przyrzeczenia publicznego zgodnie z art. 919 Kodeksu cywilnego na podstawie wydanego przez organizatora (w tym przypadku Spółkę) regulaminu programu lojalnościowego. Przyrzekającym nie musi być zatem sprzedający, ale może być inny podmiot – organizator akcji marketingowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zauważyć należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej są wyłącznie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, właściwe do opodatkowania dochodów uzyskiwanych przez podatników tego podatku w zakresie ciążących na Wnioskodawcy obowiązkach płatnika podatku dochodowego od osób prawnych od nagród wydanych uczestnikom osobom prawnym (…), którzy transakcji z użyciem kart, premiowanych w programie lojalnościowym dokonują w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą. Nie jest zatem przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej ocena stanowiska Wnioskodawcy dot. ciążących na nim obowiązków płatnika wobec osób fizycznych. W tym zakresie wydane zostanie/zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.),
płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”),
osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.
Zgodnie z art. 26 ust. 3 updop,
płatnicy, o których mowa w ust. 1, przekazują kwoty podatku w terminie do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zgodnie z ust. 1, 2-2b, 2d i 2e pobrano podatek, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby podatnika wykonuje swoje zadania, albo - w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według siedziby płatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników wymienionych w art. 3 ust. 2 oraz podatników będących osobami uprawnionymi z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach zbiorczych, których tożsamość nie została płatnikowi ujawniona w trybie przewidzianym w ustawie, o której mowa w art. 4a pkt 15, na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Płatnicy są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w:
1) art. 3 ust. 1 - informację o wysokości pobranego podatku,
2) art. 3 ust. 2, oraz urzędowi skarbowemu - informację o dokonanych wypłatach i pobranym podatku
- sporządzone według ustalonego wzoru. (…).
Art. 26a updop stanowi natomiast o obowiązku nałożonym na ww. płatników do składania rocznych deklaracji z powyższych tytułów.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób prawnych od nagród wydanych uczestnikom osobom prawnym (…), którzy transakcji z użyciem kart, premiowanych w programie lojalnościowym dokonują w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych jedynie w art. 26 przewiduje obowiązki płatnika wobec urzędu skarbowego i podatnika związane z dokonywaniem wypłat należności z tytułów ściśle określonych w tym artykule. Nie ulega wątpliwości, że wydanie nagród w programie lojalnościowym, o którym mowa we wniosku skierowanych do osób prawnych nie są objęte zakresem tego przepisu. Oznacza to tym samym, że Spółka nie jest zobowiązana do pobrania i zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych w związku z organizowanym programem lojalnościowym, o którym mowa we wniosku skierowanym do osób prawnych oraz do sporządzania informacji podatkowych w tym zakresie.
Podsumowując, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych od nagród dla uczestników – osób prawnych (…), którzy transakcji z użyciem kart, premiowanych w programie lojalnościowym dokonują w związku z prowadzoną przez siebie działalnością gospodarczą.
Zatem, stanowisko Wnioskodawcy co do braku obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu organizowanego programu lojalnościowego, o którym mowa we wniosku, gdy beneficjentem nagród są osoby prawne jest prawidłowe.
Nadmienić również należy, że w pozostałym zakresie, tj. dotyczącym podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało/zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
