W zakresie ustalenia: - czy spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia będzie mogła skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapi... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.165.2022.2.AW

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.165.2022.2.AW

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia: - czy spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia będzie mogła skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (tzw. Estoński CIT), o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; - czy spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia będzie mogła jako tzw. mały podatnik CIT skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych alternatywnie, czy w przypadku gdyby należało uznać, że z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest przed przekształceniem podatnikiem podatku CIT, zasada sukcesji uniwersalnej praw i obowiązków nie znajduje w tym przypadku zastosowania, można stwierdzić, że Wnioskodawca jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej i na tej podstawie przychylić się do stanowiska, że spółka może skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 15 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

-czy spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia będzie mogła skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (tzw. Estoński CIT), o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych;

-czy spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia będzie mogła jako tzw. mały podatnik CIT skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowychwynoszącej 10% podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych alternatywnie, czy w przypadku gdyby należało uznać, że z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest przed przekształceniem podatnikiem podatku CIT, zasada sukcesji uniwersalnej praw i obowiązków nie znajduje w tym przypadku zastosowania, można stwierdzić, że Wnioskodawca jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej i na tej podstawie przychylić się do stanowiska, że spółka może skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania.

Powyższy wniosek nie spełniał wymagań formalnych, uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 14 czerwca 2022 r. (data wpływu 27 czerwca 2022 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest przedsiębiorca, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (…), NIP: (…), której przeważającym przedmiotem działalności jest produkcja pieczywa, produkcja świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek (PKD 10.71.Z). Wnioskodawca, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz.U. 1991 nr 80 poz. 350, dalej: „Ustawa o PIT”) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce ich osiągania.

W poprzednim roku podatkowym wartość przychodu Wnioskodawcy ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku VAT) nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro (wg. kursu ogłoszonego 1 października 2021 r.) w zaokrągleniu do 1000 zł., tj. 9 188 000 zł. Ponadto, mniej niż 50% przychodów z działalności Wnioskodawcy, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatki od towarów i usług, pochodziło z wierzytelności, odsetek i pożytków od pożyczek, części odsetkowej raty leasingowej, poręczeń i gwarancji, praw autorskich lub praw własności przemysłowej (w tym z tytułu zbycia tych praw, zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych oraz z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 (w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma).

W związku z perspektywą dynamicznego rozwoju firmy rozważane jest przekształcenie przedsiębiorcy w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka) w II lub III kwartale 2022 r. Spółka będzie miała siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (Dz.U. Nr 21, poz. 86, dalej: „Ustawa o CIT”) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce ich osiągania. Planuje się, że powstała w wyniku przekształcenia Spółka będzie korzystała z opodatkowania ryczałtem od dochodów Spółek kapitałowych (tzw. „Estoński CIT”), o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o CIT.

Planowane  jest, że Spółka zatrudni trzech pracowników (niebędących jej wspólnikami) na podstawie umowy innej niż umowa o pracę. W konsekwencji, z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych osób fizycznych, będzie ponosić miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. W związku z wypłatą tych wynagrodzeń, na Spółce będzie ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek na ubezpieczenie społeczne.

Po przekształceniu jedynym wspólnikiem Spółki będzie osobą fizyczną, nie posiadająca praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako fundator lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym, docelowo Spółka będzie miała dwóch wspólników osoby fizyczne. Spółka nie będzie też posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Spółka nie będzie również sporządzała sprawozdań finansowych, zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. 1994 nr 121 poz. 591) za okres opodatkowania ryczałtem.

W celu skorzystania z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, Spółka złoży zaś zawiadomienie o wyborze takiego sposobu opodatkowania, według ustalonego wzoru, do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowana ryczałtem.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z 15 czerwca 2022 r. wskazał Pan, że przekształcenie działalności gospodarczej w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością nastąpi na podstawie art. 551 w zw. z art. 5841-58413 kodeksu spółek handlowych. Wnioskodawca ponadto potwierdza, że spółka która powstanie z przekształcenia spełni przesłankę z art. 28j ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT, ponieważ będzie spółką nowo powstałą (gdyby jednak przeprowadzić weryfikację wynikającą z tej przesłanki wobec jednoosobowej działalności gospodarczej, tj. podmiotu działającego przed przekształceniem - to również spełniłby on przedmiotową przesłankę). Przy czy przesłanka ta powinna być niezależnie od powyższego. uznana za spełnioną z uwagi na art. 28j ust. 2 pkt 1. Spółka na dzień przystąpienia do CIT-u estońskiego będzie spełniać przesłankę wynikającą z art. 28j ust. 1 pkt 3 tj. spełni warunek wskazany w art. 28j ust. 2 pkt 2, tj. w pierwszym roku działalności zatrudni jedną osobę, w drugim roku dwie osoby, a w trzecim roku trzy osoby, zgodnie z dyspozycją art. 28j ust. 2 pkt 2. Spółka będzie spółką z ograniczoną odpowiedzialnością której jedynym udziałowcem będzie osoba fizyczna nieposiadająca praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Spółka nie będzie posiadała praw wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 5. Spółka nie będzie sporządzała sprawozdań finansowych zgodnie z MSR. Spółka złoży zawiadomienie wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 7. Spółka nie będzie podmiotem wskazanym w art. 28k ust. 1 pkt 1-4. Spółka nie będzie podmiotem wskazanym w art. 28k ust. 1 pkt 5 z uwagi na fakt, iż spółka powstanie z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej, a więc nie powstanie z w wyniku połączenia, podziału lub poprzez wniesienie przez jej założycieli wkładu niepieniężnego na poczet kapitału spółki tak jak jest to określone w lit. c i b pkt 5 ust. 1 art. 28k Ustawy o CIT. W związku z tym, że Spółka powstała z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawcy, a więc nie została podzielona przez wydzielenie. Spółka nie wniosła na poczet innego podmiotu wkładu wskazanego w art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. b.

Pytania

1.Czy spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia będzie mogła skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (tzw. Estoński CIT), o którym mowa w rozdziale 6b Ustawy o CIT?

2.Czy spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia będzie mogła jako tzw. mały podatnik CIT skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawa o CIT? alternatywnie, czy w przypadku, gdyby należało uznać, że z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest przed przekształceniem podatnikiem podatku CIT, zasada sukcesji uniwersalnej praw i obowiązków nie znajduje w tym przypadku zastosowania, można stwierdzić, że mamy do czynienia z podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej i na tej podstawie przychylić się do stanowiska, że Spółka może skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia będzie uprawniona do skorzystania z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (tzw. Estoński CIT), o którym mowa w rozdziału 6b Ustawy o CIT.

Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia będzie miała siedzibę oraz zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w związku z czym zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT, będzie polskim rezydentem podatkowym podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w Polsce bez względu na miejsce ich osiągania. Taki podmiot, aby skorzystać z formy opodatkowania jaką jest ryczałt od dochodów spółek kapitałowych (tzw. Estoński CIT), musi w pierwszej kolejności spełnić przesłanki pozytywne, o których mowa w art. 28 Ustawy o CIT co - zdaniem Wnioskodawcy będzie miało miejsce w przypadku spółki powstałej w wyniku przekształcenia.

Spółka powstanie bowiem w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, wykonującego we własnym imieniu działalność gospodarczą. W poprzednim roku podatkowym mniej niż 50% przychodów z działalności Wnioskodawcy, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodziło z wierzytelności, odsetek i pożytków od pożyczek, części odsetkowej raty leasingowej, poręczeń i gwarancji, praw autorskich lub praw własności przemysłowej (w tym z tytułu zbycia tych praw), zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych oraz z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT (w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma).

Ponadto, planowane jest, że Spółka zatrudni trzech pracowników (niebędących jej wspólnikami) na podstawie umowy innej niż umowa o pracę. W konsekwencji, z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych osób fizycznych, Spółka będzie ponosić miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw i będzie na niej ciążył obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek na ubezpieczenie społeczne. W związku z tym, spełniony zostanie warunek, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b Ustawy o CT.

Spółka po przekształceniu będzie jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, a następnie do Spółki przystąpi koleiny wspólnik – również  osoba fizyczna, której udziałowcy nie będą posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako fundator lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Ponadto, Spółka nie będzie posiadała udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Spółka nie będzie również sporządzała sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy  o rachunkowości z dnia 29 września 1994 r. (Dz. U. 1994 nr 121 poz. 591) za okres opodatkowania ryczałtem, w związku z tym, spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 28j ust. 1 pkt 4-6.

Wreszcie, w celu skorzystania z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którymi ma być opodatkowana ryczałtem, Spółka złoży według ustalonego wzoru zawiadomienie o wyborze sposobu opodatkowania, co stanowi wymóg skorzystania z opodatkowania tzw. Estońskim CIT w świetle art. 28 ust. 1 pkt 7.

Ponadto, w opinii Wnioskodawcy, w odniesieniu do Spółki nie będą również zachodzić przesłanki negatywne, wskazane enumeratywnie  w art. 28k, które wykluczają możliwość skorzystania   przez Spółki z  opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych. Odnosi się to również w równym stopniu do przesłanek o charakterze podmiotowym jak i przedmiotowym.

Spółka, przede wszystkim z uwagi na przedmiot swojej działalności, jakim będzie produkcja pieczywa, produkcja i świeżych wyrobów ciastkarskich i ciastek, nie będzie bowiem mogła zostać uznana za przedsiębiorstwo finansowe (o którym mowa w art. 15c ust. 16 Ustawy o CIT) ani za instytucje pożyczkową (w świetle art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. 2011 r., nr 126 poz. 715 )). Ponadto, Spółka nie będzie osiągała dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy i ekonomicznej ani z realizacji nowych inwestycji  zdefiniowanych w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji z dnia 10 maja 2018 r. (Dz.U.2020 r., poz. 1752). W związku z tym nie będzie mogła zostać uznana za podatnika osiągającego dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a Ustawy o CIT. Nie przewiduje się również, że w momencie wyboru formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, Spółka będzie podmiotem postawionymi w stan upadłości lub likwidacji.

Ponadto, nie można stwierdzić, że Spółka powstanie w wyniku połączenia lub podziału, o którym mowa w art. 28k §1 pkt 5 lit. a Ustawy o CIT. Spółka powstanie w wyniku przekształcenia rozumianego jako wstąpienie nowo utworzonej spółki we wszystkie prawa i obowiązki Wnioskodawcy, związanie z prowadzoną działalnością gospodarczą. Połączenie oznacza zaś przeniesienie całego majątku spółki na inną spółkę za udziały lub akcji, które spółka przejmująca przyznaje wspólnikom spółki przejmowanej (połączenie przez przejęcie) lub zawiązanie  spółki kapitałowej, na która przechodzi majątek wszystkich łączących się spółek  za udziały lub akcje nowej spółki (połączenie w wyniku fuzji) podział należy natomiast rozumieć jako przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie), zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcji nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek), przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki) lub przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Nieuzasadnione byłoby również twierdzenie, że Spółka zostanie utworzona w sposób opisany w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. b Ustawy o CIT poprzez wniesienie, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału spółki, składników majątku uzyskanych w wyniku likwidacji innych podmiotów, przez osoby, które posiadały udziały lub akcje w tych podmiotach w wyniku planowanego przekształcenia nie dojdzie bowiem do likwidacji podmiotu przekształcanego, lecz do zmiany jego formy prawnej przy zachowaniu tożsamości majątkowej i podmiotowej.

Spółka nie będzie również podmiotem utworzonym poprzez wniesienie przez Wnioskodawcę, na poczet jej kapitału uprzednio prowadzonego przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części albo składników majątku tego przedsiębiorstwa. Planuje się bowiem, że Spółka powstanie w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną, wykonującego we własnym imieniu działalność gospodarczą w formie jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na zasadach sprecyzowanych w rozdziale 6 ksh.  Procedura  ta obejmuje szereg określonych w ksh czynności prawnych, których konsekwencją jest uniwersalna sukcesja praw i obowiązków na rzecz spółki przekształconej, na co wskazuje sąd najwyższy w wyroku z dnia 29 listopada 2017 r. (sygn. akt sprawy III CZP 68/17). W przywołanym orzeczenie SN stwierdził, że choć między przedsiębiorcą przekształcanym, a spółką przekształconą nie zachodzi tożsamość podmiotowa, mamy w tym przypadku do czynienia z następstwem prawnym będącym odmianą sukcesji uniwersalnej w związku z tym przekształcenie przedsiębiorcy jednoosobowego w jednoosobową spółkę z ograniczona odpowiedzialnością należy rozumieć jako wstąpienie spółki we wszystkie jego prawa i obowiązki związani/prowadzoną działalnością gospodarczą wchodzące w jej zakres. Obejmuje to zasadniczo zarówno prawa i obowiązki prywatnoprawne, jak i publicznoprawne, chyba że ustawa, bądź treść decyzji administracyjnej stanowi inaczej.

Czym innym jest z kolei wniesione  na poczet kapitału spółki uprzednio prowadzonego przedsiębiorstwa, jego zorganizowanej części albo składniki w majątki tego przedsiębiorstwa, o którym mówi art. 28k ust 1 pkt 5 lit. c Ustawy o CIT. Przepis ten nie odnosi się bowiem do sytuacji, w której mamy do czynienia z pełną uniwersalną sukcesją praw i obowiązków przedsiębiorcy na rzecz spółki przekształconej instytucja w niesienia na poczet kapitału wiąże się bowiem z tym, że między podmiotem wnoszącym wkład, a Spółką powstaje następstwo prawnie o charakterze singularnym. Konieczne jest zatem oznaczeniu przedmiotu wkładu do spółki. Jeśli  tym przedmiotem jest przedsiębiorstwo rozumiane jako zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych służących prowadzeniu działalności gospodarczej, Spółka wstępuje jedynie w prawa wchodzące w skład przedsiębiorstwa, a nie jak ma to miejsce w przypadku sukcesji uniwersalnej w całą sytuację prawną zbywcy. W konsekwencji. w związku z tym, że poza zakresem kodeksowej definicji przedsiębiorstwa pozostają zobowiązania i obciążenia związane z jego prowadzeniem, nie zostaną one  zatem przeniesione na Spółkę, co potwierdza uchwała sądu z dnia 28 czerwca 2008 r. (sygn. akt sprawy III CZP 45/08). W związku z tym, nie sposób bronić tezy o tożsamości instytucji, o której) mówi art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c Ustawy o CIT oraz instytucji przekształcenia.

Nie przewiduje się również, że w momencie wyboru formy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, Spółka będzie podmiotem podzielonymi przez wydzielenie części  majątku Spółki. Nie zostanie bowiem o czym mówi art. 529 §1 pkt 4 ksh przeniesiona na istniejącą lub nowo zawiązaną spółkę. Nie jest również planowane aby Spółka wniosła tytułem wkładu do innego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, jego zorganizowaną część albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa, albo składniki majątku uzyskane przez Spółkę w wyniku likwidacji innych podmiotów, w których posiadała ona udziały lub akcji. W związku z tym w odniesieniu do Spółki nie  będą zachodzić przesłanki negatywne wskazane w art. 28k ust 1 pkt 6 Ustawy o CIT. Powyższe wydaje się być potwierdzone wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnej z 7 września 2021 r. (Znak: 0111-KDIB1-1.4010.276.2021.3.BK).

Ad 2.

W opinii Wnioskodawcy, Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia będzie mogła skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT. Taka Spółka będzie bowiem  małym podatnikiem w świetle definicji zawartej w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT, gdyby natomiast należało uznać, że z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest przed przekształceniem podatnikiem CIT i nie będzie miała  do niego zastosowania definicja zawarta w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT, a zasada sukcesji uniwersalnej praw i obowiązków nie znajdzie w przypadku zastosowania, można stwierdzić, że mamy do czynienia z podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej i na tej podstawie przychylić się do stanowiska, że Spółka może skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania.

Zgodnie z art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT, w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności, stawka opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych wynosi 10% podstawy opodatkowania.

W myśl art. 4 pkt 10 Ustawy o CIT,  małym podatnikiem jest podmiot, u którego wartość z przychodu ze sprzedaży w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro. Przeliczenia tej kwoty dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł. W związku z tym, status małego podatnika w 2022 r., przysługuje podatnikom CIT, których wartość z przychodu  ze sprzedaży w 2021 r. nie przekroczyła 9 188 000 zł. Takim podmiotem jest Wnioskodawca.

Planuje się że spółka powstanie w wyniku przekształcenia Wnioskodawcy przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującego we własnym imieniu działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, na zasadach sprecyzowanych w rozdziale 6 ksh. Przekształcenie nastąpi przypuszczalnie w II lub III kwartale 2022 r.

Zgodnie z  orzeczeniem Sądu Najwyższego z dnia 29 listopada 2017 r. (sygn. akt sprawy III CZP 68/17), między przedsiębiorca przekształcanym a spółką przekształconą nie zachodzi tożsamość podmiotowa. Nie wpływa to na fakt, że w przypadku takiego przekształcenia mamy do czynienia z następstwem prawnym będącym odmianą sukcesji uniwersalnej w związku z zasadą sukcesji uniwersalnej praw i obowiązków, przekształcenie przedsiębiorcy jednoosobowego w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością należy rozumieć jako wstąpienie spółki we wszystkie jego prawa i obowiązki związane prowadzoną działalnością gospodarczą, wchodzące w jej zakres. Obejmuje to zasadniczo zarówno prawa i obowiązki prywatnoprawne, jak i publicznoprawne. Wobec tego należy przyjąć, że sukcesji powinny podlegać również uprawnienia i przywileje wynikające dla przedsiębiorcy przekształcanego z faktu, że przysługuje mu status małego podatnika.

Alternatywnie, gdyby należało uznać, że z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca przed przekształceniem spółki nie jest podatnikiem CIT. A zasada sukcesji uniwersalnej praw i obowiązków nie znajduje w tym przypadku zastosowania, można stwierdzić, że mamy do czynienia z podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej. Ustawa prawo przedsiębiorców z dnia 6 marca 2018 r. (Dz. U. 2018 poz. 646) „podjęcie działalności gospodarczej” wiąże bowiem zasadniczo z dokonaniem wpisu do rejestru przedsiębiorców w krs. Za dzień przekształcenia przedsiębiorcy jednoosobowego w jednoosobową  spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością uznać należy zaś dzień rejestracji spółki przekształconej w krajowym rejestrze sądowym. Na tej podstawie, należy zatem przychylić się do stanowiska, że Spółka może skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania jako podmiot rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej nawet w przypadku, gdyby zasada sukcesji uniwersalnej praw i obowiązków nie znalazła w tym przypadku zastosowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Pan we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zostały wprowadzone do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800, dalej; „ustawa o CIT”) na mocy ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123) i weszły w życie 1 stycznia 2021 r., a następnie zostały zmienione na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105). Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek zostało uregulowane w rozdziale 6b ustawy o CIT oraz w przepisach  ogólnych związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Opodatkowaniu ryczałtem mogą podlegać podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj.:

podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT z ryczałtu może skorzystać podatnik, który łącznie spełnia warunki, tj.:

1)(uchylony)

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 –wprzypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Zgodnie z art. 28j ust. 2 updop:

Jednocześnie, przepisy wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. I tak, w myśl art. 28k ust. 1 updop, przepisów o ryczałcie nie stosuje się do:

1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

·uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

·składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:

1.wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:

a)do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub

b)na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);

2.wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);

3.wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);

4.nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;

5.sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;

6.wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).

Na podstawie art. 28n ust. 1 ustawy o CIT,

podstawę opodatkowania ryczałtem stanowi:

1)suma dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat ustalona w miesiącu, w którym podjęto uchwałę o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto;

2)suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku;

3)dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku osiągnięty w miesiącu, w którym nastąpiło łączenie, podział, przekształcenie podmiotów lub wniesienie wkładu niepieniężnego;

4)dochód z tytułu zysku netto osiągnięty w roku podatkowym, w którym zakończył opodatkowanie ryczałtem;

5)dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych osiągnięty w roku podatkowym.

Zgodnie zaś z art. 28o ust. 1,

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawcą jest przedsiębiorca, który prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W związku z perspektywą dynamicznego rozwoju firmy rozważane jest przekształcenie przedsiębiorcy w jednoosobową spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie art. 551 w zw. z art. 5841 - 58413 Kodeksu Spółek Handlowych. Spółka powstała z przekształcenia będzie spełniać przesłanki z art. 28j ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jedynym udziałowcem Spółki będzie osoba fizyczna nieposiadająca praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Spółka nie będzie posiadała prawa wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz  nie będzie składała sprawozdań finansowych zgodnie z MSR. Spółka złoży zawiadomienie wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto, Spółka nie będzie podmiotem wskazanym w art. 28k ust. 1-5  ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz nie została podzielona przez wydzielenie i nie  wniosła na poczet innego podmiotu wkładu wskazanego w art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy Spółka która powstanie w wyniku przekształcenia będzie mogła skorzystać z opodatkowania od dochodów spółek kapitałowych, o którym mowa w art. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i związku z tym czy będzie mogła jako tzw. mały podatnik lub podatnik rozpoczynający prowadzenie działalności skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych wynoszącej 10% podstawy opodatkowania.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że skoro z wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że Spółka która powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność:

·będzie spełniać warunki, o których mowa w art. 28j ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz

·nie będzie podmiotem wymienionym w art. 28k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

to będzie mogła skorzystać z opodatkowania od dochodów spółek kapitałowych, o których mowa w art. 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. 

Ponadto, jak wskazano powyżej, zgodnie  z art. 28o ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

ryczałt wynosi:

1)10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

2)20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

W świetle art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

Ilekroć w ustawie o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

W niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 4a pkt 10 ustawy o CIT w związku z art. 28o ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, albowiem Spółkę powstałą w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy należy traktować jako podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej.

Wskazać ponownie należy, że warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych zawiera art. 28j ust. 1 ustawy o CIT. W odniesieniu do części obowiązków wynikających z powyższego przepisu, w oparciu  o art. 28j ust. 2 i art. 28o ust. 1 ustawy o CIT, z preferencji skorzystać mogą podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej.

Należy zauważyć, że ww. przepisy odnoszą się ogólnie do podatników rozpoczynających prowadzenie działalności i nie zawierają negatywnego katalogu wyłączającego zastosowanie tej regulacji do podatników, rozpoczynających prowadzenie działalności w określony sposób.

Skoro zatem, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca powstał z przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę kapitałową, to do Wnioskodawcy jako podmiotu rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej, będzie miał zastosowanie art. 28o ust. 1 ustawy o CIT. W konsekwencji Wnioskodawca może skorzystać        z preferencji podatkowej wynikającej z przepisu art. 28j ustawy o CIT i opodatkować dochody ryczałtem w wysokości 10% podstawy opodatkowania jako podmiot rozpoczynający prowadzenie działalności.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia czy Spółka, która powstanie w wyniku przekształcenia będzie mogła:

-skorzystać z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (tzw. Estoński CIT), o którym mowa w rozdziale 6b Ustawy o CIT - jest prawidłowe;

-jako tzw. mały podatnik CIT skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawa o CIT - jest nieprawidłowe;

-jako podmiot rozpoczynający prowadzenie działalności skorzystać z preferencyjnej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych wynoszącej 10% podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 28o ust. 1 pkt 1 Ustawa o CIT - jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanego przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

 Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona

w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo  o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).