
Temat interpretacji
Czy otrzymywane przez Spółkę z Urzędu Marszałkowskiego dotacje korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy?
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy otrzymywane przez Spółkę z Urzędu Marszałkowskiego dotacje korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwany dalej: „Spółką”) - jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
Spółka jest podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.) - dalej w skrócie jako u.p.d.o.p., podlegającym obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Dochody Spółki są opodatkowane według stawek określonych w art. 19 ust. 1 u.p.d.o.p. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a ewidencję księgową prowadzi w formie księgi rachunkowej.
Przeważającym rodzajem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej jest krajowy i międzynarodowy transport drogowy osób, realizowany na podstawie:
1) licencji nr (…) na wykonywanie autobusowego i autokarowego zarobkowego przewozu osób, wydanej (…). przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego,
2) zezwolenia nr (…) na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, wydanego (…) przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
W ramach transportu krajowego Spółka wykonuje głównie regularne przewozy osób, które są realizowane w oparciu o zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym, wydane przez właściwe organy samorządu terytorialnego, mianowicie:
1) zezwolenie nr (…),
2) zezwolenie nr (…),
3) zezwolenie nr (…),
4) zezwolenie nr (…),
5) zezwolenie nr (…),
6) zezwolenie nr (…).
Wykonując regularne przewozy osób Spółka prowadzi dla pasażerów sprzedaż biletów jednorazowych i miesięcznych, co odbywa się za pomocą kas rejestrujących (bileterek). Część z tych biletów sprzedawana jest przy tym z uwzględnieniem ustawowych ulg, które przysługują uprawnionym osobom na mocy m.in. następujących ustaw:
- ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 295 ze zm.),
- ustawy z dnia 29 maja 1974 r. o zaopatrzeniu inwalidów wojennych i wojskowych oraz ich rodzin (Dz.U. z 2021 r. poz. 1656 ze zm.)
- ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz.U. z 2022 r. poz. 2039 ze zm.),
- ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 2055 ze zm.),
- ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U. z 2022 r. poz. 1339 ze zm.).
Sprzedaż biletów ulgowych ewidencjonowana jest w księdze rachunkowej na podstawie raportu miesięcznego z kasy fiskalnej i rozliczana w miesiącu jej wystąpienia.
W dniu (…) r. Spółka zawarła z Samorządem Województwa X umowę nr (…), określającą zasady przekazywania przewoźnikom dopłat do przewozów osób uprawnionych ustawowo do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego. Na podstawie przedmiotowej umowy Spółka otrzymuje z Urzędu Marszałkowskiego Województwa X refundację z budżetu państwa strat ponoszonych w związku ze stosowaniem w regularnych krajowych przewozach autobusowych ulg, które przysługują uprzywilejowanym osobom (pasażerom) na mocy obowiązujących przepisów.
Kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi.
Podstawą wyliczania kwoty określającej wysokość opłaty są dane z programu informatycznego ewidencjonującego sprzedaż biletów (program PP Bilety), obejmujące wszystkie ustawowe ulgi.
Podstawą do wypłaty przez Urząd Marszałkowski dopłat za dany miesiąc jest składany przez Spółkę wniosek o wypłatę dopłat do ulgowych pasażerskich przejazdów autobusowych, zawierający zestawienie kwot dopłat z podziałem na obowiązujące ulgi wraz z wydrukiem z informatycznego programu ewidencjonującego sprzedaż biletów.
Dopłaty wypłacane są przez Urząd Marszałkowski na rachunek bankowy Spółki w miesiącu następującym po miesiącu, za który wniosek został złożony.
Od otrzymanej z Urzędu Marszałkowskiego kwoty dopłaty, w miesiącu jej otrzymania, odprowadzany jest podatek VAT według stawki 8% oraz podatek dochodowy według stawek określonych w art. 19 ust. 1 u.p.d.o.p.
W związku z opisanym stanem faktycznym oraz przedstawionym niżej stanem prawnym Spółka ma wątpliwości, czy otrzymane dotacje (w kwocie netto po potrąceniu i odprowadzeniu podatku VAT), stanowiące dopłaty do przewozów z tytułu stosowania ulg w sprzedaży biletów, winny być opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych, czy też winny korzystać ze zwolnienia opodatkowania tymże podatkiem.
Pytanie
Czy otrzymywane przez Spółkę z Urzędu Marszałkowskiego dotacje (w kwocie netto po potrąceniu i odprowadzeniu podatku VAT), stanowiące refundację z budżetu państwa strat ponoszonych w związku ze stosowaniem obowiązujących ulg ustawowych przy sprzedaży biletów, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p).
Jak stanowi art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Dopłaty otrzymywane przez przewoźników do sprzedawanych biletów ulgowych stanowią więc co do zasady przychód z działalności gospodarczej.
Zgodnie jednak z art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Zwolnienie to dotyczy więc dochodów z tytułu wszelkich dotacji, bez względu na to, czy są to dotacje podmiotowe, przedmiotowe, czy też celowe. Ważne jest tylko źródło ich pochodzenia, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego. Należy również zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia „dotacja” w związku z czym uprawnione jest tutaj odwołanie się do przepisów ustawy o finansach publicznych.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2022 r. poz. 1634 ze zm.) w art. 124 ust. 1 pkt 1 stanowi, iż wydatkami budżetu państwa są wydatki na dotacje i subwencje.
Dotacjami są, zgodnie z art. 126, podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.
Dalej, ustawa ta przewiduje, iż dotacje celowe są to m.in. środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami, a także ustawowo określonych zadań, bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego (art. 124 ust. 1 pkt 1 lit. a, c (winno być: art. 127 ust. 1 pkt 1)).
Zgodnie z art. 128 udzielanie dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego określają odrębne ustawy.
Dotacje przedmiotowe są to środki przeznaczone na dopłaty do określonych rodzajów wyrobów lub usług, kalkulowane według stawek jednostkowych (art. 130 ust. 1). Dotacje przedmiotowe mogą być udzielane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów Unii Europejskiej: 1) dla przedsiębiorców wytwarzających określone rodzaje wyrobów lub świadczących określone rodzaje usług, 2) dla podmiotów wykonujących zadania na rzecz rolnictwa - z uwzględnieniem ich równoprawności (art. 130 ust. 2).
Stosownie do art. 8a ust. 1a ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 295 ze zm.), koszty związane z finansowaniem ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów pokrywane są z budżetu państwa.
Samorządy województw, z zastrzeżeniem ust. 2a, przekazują przewoźnikom wykonującym krajowe autobusowe przewozy pasażerskie dopłaty do tych przewozów z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w przewozach pasażerskich, z zastrzeżeniem ust. 4 (art. 8a ust. 2). Kwotę tego rodzaju dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi (art. 8a ust. 3).
W myśl art. 8a ust. 4 przedmiotowej ustawy, uprawnienie do otrzymywania dopłat, o których mowa w ust. 2, nabywa przewoźnik, który:
1) posiada zezwolenie na wykonywanie przewozów regularnych osób w krajowym transporcie drogowym, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2017 r. poz. 2200 oraz z 2018 r. poz. 12);
2) stosuje kasy rejestrujące posiadające pozytywną opinię ministra właściwego do spraw finansów publicznych, które umożliwiają określenie kwoty dopłat do przewozów w podziale na poszczególne kategorie ulg ustawowych;
3) zawarł umowę z samorządem województwa określającą zasady przekazywania przewoźnikom dopłat.
Zapewnienie transportu zbiorowego zostało wymienione pośród zadań własnych samorządu województwa w art. 14 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz.U. z 2022 r. poz. 547 ze zm.).
Zdaniem Spółki analiza opisanego stanu prawnego prowadzi do wniosku, iż dopłaty do biletów ulgowych mieszczą się w zakresie zadań własnych województwa i stanowią dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Samorządy województw przekazują przewoźnikom dopłaty do krajowych autobusowych przejazdów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg w tych przewozach. Kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg, a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. W konsekwencji otrzymywane z Urzędu Marszałkowskiego dotacje, stanowiące dopłaty do sprzedaży biletów ulgowych winny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 47 u.p.d.o.p.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie wielu interpretacjach podatkowych, przykładowo interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej:
- w Warszawie z 09.01.2014 r., IPPB5/423-831/13-2/AS,
- w Katowicach z 15.01.2015 r., IBPBI/2/423-1304/14/MO,
- w Bydgoszczy z 17.10.2011 r., ITPB3/423-366a/11/PST,
- w Bydgoszczy z 18.03.2011 r., ITPB3/423-26/11/AW,
- w Bydgoszczy z 13.02.2015 r., ITPB3/423-618/14/KK.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacjeInformacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Nadmienić należy, że przepis art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm.) w brzmieniu aktualnie obowiązującym, stanowi, że:
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Powyższe nie wpływa jednak na ocenę Państwa stanowiska.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
