
Temat interpretacji
Możliwość opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych dochodów Spółki począwszy od dnia 1 października 2021 r.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
1)Wnioskodawcy przysługiwało prawo do opodatkowania Ryczałtem począwszy od dnia 1 października 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.,
2)Wnioskodawca miał obowiązek zamknąć księgi rachunkowe oraz zakończyć trwający rok podatkowy na dzień 30 września 2021 r. (dzień poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania Ryczałtem),
3)Wnioskodawca ma obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe za rok obrotowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2021 r.,
4)Wnioskodawca miał obowiązek złożyć deklarację CIT-8 za rok podatkowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2021 r.,
5)pierwszym rokiem obrotowym, w którym Wnioskodawca był opodatkowany Ryczałtem był okres od 1 października 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 maja 2022 r. (wpływ 9 maja 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
(…) Sp. z o.o. („Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podmiotem z siedzibą działalności gospodarczej w Polsce, podlegającym opodatkowanym podatkiem dochodowym w Polsce od całości swoich dochodów.
Rokiem obrotowym Wnioskodawcy przyjętym w umowie Spółki jest rok kalendarzowy. Wniosek dotyczy roku obrotowego rozpoczętego 1 stycznia 2021 r. i zakończonego 31 grudnia 2021 r.
W odniesieniu do Wnioskodawcy zostały spełnione wszystkie warunki uprawniające do ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych („Estoński CIT” lub „Ryczałt”) przewidziane w art. 28j ust. 1 pkt 1-6 Ustawy CIT, a zatem:
a)łącznie przychody Wnioskodawcy z działalności osiągnięte w poprzednim podatkowym roku obrotowym (tj. poprzedzającym wejście w reżim opodatkowania Ryczałtem) nie przekroczyły (w proporcji do okresu opodatkowania Ryczałtem) 100.000.000 zł z uwzględnieniem podatku od towarów i usług;
b)mniej niż 50% przychodów, o których mowa w pkt a) powyżej pochodziło ze źródeł wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. a-g Ustawy CIT;
c)Wnioskodawca zatrudniał w okresie opodatkowania Ryczałtem na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby, niebędące udziałowcami ani akcjonariuszami Wnioskodawcy, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym (w przypadku Wnioskodawcy, proporcjonalnie do okresu opodatkowania Ryczałtem);
d)Wnioskodawca prowadził i nadal prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której udziałowcami są wyłącznie osoby fizyczne;
e)Wnioskodawca nie posiadał udziałów (akcji) w kapitale innej spółki ani innych praw wskazanych w art. 28j ust. 1 pkt 5 Ustawy CIT na pierwszy dzień okresu opodatkowania Ryczałtem;
f)Wnioskodawca nie sporządzał sprawozdań finansowych zgodnie z MSR.
Ostatnim warunkiem jaki Wnioskodawca powinien spełnić aby być upoważnionym do opodatkowania Ryczałtem było zawiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego (formularz ZAW-RD) o wyborze opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych w terminie wskazanym w przepisie art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT. Spółka złożyła takie zawiadomienie do właściwego urzędu skarbowego w październiku 2021 r., wskazując w zawiadomieniu 1 października 2021 r. jako pierwszy dzień okresu opodatkowania Wnioskodawcy Ryczałtem.
W związku ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów udostępnionym przez Polską Agencję Prasową oraz przekazywanym przez media ogólnopolskie, Wnioskodawca w związku ze złożeniem zawiadomienia o wyborze opodatkowania Estońskim CIT zamknął trwający dotychczas rok obrotowy i w dniu wskazanym w zawiadomieniu jako pierwszy dzień okresu opodatkowania Ryczałtem (1 października 2021 r.) otworzył księgi i rozpoczął kolejny rok obrotowy. W związku z tym, Wnioskodawca chciałby potwierdzić, że po złożeniu zawiadomienia o wyborze opodatkowania Estońskim CIT będzie uprawniony do korzystania z Ryczałtu począwszy od 1 października 2021 r. oraz czy wybór opodatkowania Estońskim CIT wiąże się z obowiązkiem zamknięcia ksiąg i zakończenia trwającego roku obrotowego.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że Wnioskodawca dokonał wyboru opodatkowania Ryczałtem począwszy od 1 października 2021 r., zatem stanowisko własne (uzasadnienie) koresponduje z okresem 1 października 2021 r. - 31 grudnia 2021 r. który został wskazany w stanie faktycznym sprawy. Okres od 1 lipca do 31 grudnia 2021 r. został wskazany omyłkowo.
Pytania
1.Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do opodatkowania Ryczałtem począwszy od dnia 1 października 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.?
2.Czy Wnioskodawca miał obowiązek zamknąć księgi rachunkowe oraz zakończyć trwający rok podatkowy na dzień 30 września 2021 r. (dzień poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania Ryczałtem)?
3.Czy Wnioskodawca ma obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe za rok obrotowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2021 r.?
4.Czy Wnioskodawca miał obowiązek złożyć deklarację CIT-8 za rok podatkowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2021 r.?
5.Czy pierwszym rokiem obrotowym, w którym Wnioskodawca był opodatkowany Ryczałtem był okres od 1 października 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, na wstępie należy wskazać, iż Wnioskodawca opiera swoje stanowisko o komunikat Ministerstwa Finansów udostępniony przez Polską Agencję Prasową. Wynika z niego, iż: „Spółka, która chce przejść na ryczałt od dochodów spółek kapitałowych, może to zrobić nie tylko do 31 stycznia, a w dowolnym momencie. Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych oznacza koniec obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji podatkowej - podejmując więc decyzję o przejściu na estoński CIT należy zamknąć bieżący rok podatkowy, uzgodnić ewidencję podatkową z ewidencją rachunkową i zacząć nowy rok już na zasadach estońskiego CIT. Moment wyboru ryczałtu jest więc całkowicie zależny od wyboru spółki” - podkreśla resort finansów. „W związku z tym, wraz z postępującym zaznajamianiem się przedsiębiorców z nowym rozwiązaniem, z miesiąca na miesiąc spodziewamy się stałego, ciągłego poszerzania się kręgu podatników korzystających z estońskiego CIT.”
Mając na uwadze powyższe stanowisko Wnioskodawcy jest następujące:
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy przysługiwało mu prawo do opodatkowania Ryczałtem począwszy od dnia 1 października 2021 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.
Ad. 2
Wnioskodawca miał obowiązek zamknąć księgi rachunkowe oraz zakończyć rok podatkowy na dzień 30 września 2021 r. (dzień poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania Ryczałtem).
Ad. 3
Wnioskodawca miał obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe za rok obrotowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2021 r.
Ad. 4
Wnioskodawca miał obowiązek złożyć deklarację CIT-8 za rok podatkowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2021 r.
Ad. 5
W opinii Wnioskodawcy pierwszym rokiem obrotowym, w którym Wnioskodawca był opodatkowany Ryczałtem był okres od 1 października 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego.
Warunki uprawniające do opodatkowania Ryczałtem zostały przez ustawodawcę wskazane w art. 28j ust. 1 Ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1)łączne przychody z działalności osiągnięte w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 100 000 000 zł lub wartość średnich przychodów z działalności, obliczona na ostatni dzień poprzedniego roku podatkowego z okresu opodatkowania ryczałtem, nie przekroczyła 100 000 000 zł, przy czym przychody te są liczone z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług;
2)mniej niż 50% przychodów, o których mowa w pkt 1, pochodzi:
a)z wierzytelności,
b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c)z części odsetkowej raty leasingowej,
d)z poręczeń i gwarancji,
e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3)podatnik:
a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami ani akcjonariuszami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami ani akcjonariuszami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami albo akcjonariuszami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Z kolei zgodnie z art. 28e Ustawy o CIT: rokiem obrotowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Jednocześnie ustawodawca przewidział w art. 7aa ust. 1 Ustawy o CIT szereg obowiązków w stosunku do podatnika, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych.
Na podstawie art. 7aa ust. 1 Ustawy o CIT obowiązek ten odnosi się do rozliczenia za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych.
W związku z tym, należy wywnioskować iż na dzień poprzedzający pierwszy dzień okresu opodatkowania ryczałtem podatnik powinien dokonać zamknięcia ksiąg rachunkowych i jednocześnie zamknąć rok podatkowy. Tylko takie działanie będzie umożliwiało prawidłowe wywiązanie się przez podatnika z obowiązku nałożonego na niego w art. 7aa ust. 1 Ustawy o CIT. Gdyby bowiem podatnik nie dokonał zamknięcia ksiąg rachunkowych to nie byłby w stanie dokonać rozliczeń na podstawie art. 7aa ust. 1 Ustawy o CIT za okres od początku roku podatkowego w trakcie którego podatnik złożył zawiadomienie o wyborze opodatkowania Estońskim CIT. W związku z powyższym, należy uznać że Wnioskodawca będzie opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych począwszy od 1 października 2021 r. Jednocześnie aby wykonać prawidłowo wszystkie dodatkowe obowiązki nałożone na niego w związku z rozpoczęciem korzystania z Estońskiego CIT ma on obowiązek zamknąć księgi i zakończyć rok podatkowy na dzień poprzedzający pierwszy dzień okresu opodatkowania ryczałtem. Pierwszym rokiem obrotowym w którym Wnioskodawca będzie opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych będzie okres od 1 października 2021 do 31 grudnia 2021 r.
Art. 28e Ustawy o CIT odsyła do definicji roku obrotowego przewidzianej w ustawie o rachunkowości, gdzie w art. 3 ust. 1 pkt 9 przewidziano, że: ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
Pierwszy rok obrotowy opodatkowania Estońskim CIT był co prawda krótszy niż 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych. Biorąc pod uwagę stanowisko Ministerstwa Finansów wskazane przez Wnioskodawcę opisie stanowiska własnego, zasadnym jest przyjęcie, iż przepis art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT stanowi lex specialis do powyższego przepisu art. 3 ust. 1 pkt 9 Ustawy o rachunkowości. W praktyce oznacza to, że jeżeli rok obrotowy Wnioskodawcy jest równy kalendarzowemu, to pierwszy rok obrotowy opodatkowania Ryczałtem w analizowanym przypadku trwał od 1 października 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.
Stanowisko Wnioskodawcy o możliwości zmiany formy opodatkowania na Estoński CIT w trakcie 2021 r. potwierdziły trzy interpretacje indywidualne:
1.interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 października 2021 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.209.2021.2.AR,
2.interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 16 listopada 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.240.2021.1.APO;
3.interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 września 2021 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.127.2021.1.MK.
Co istotne, w interpretacji o sygnaturze 0111-KDIB2-1.4010.127.2021.1.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził m.in., że:
·„Innymi słowy, jeżeli spółka zdecyduje się na rozliczanie podatku dochodowego w formie ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, czyli tzw. „estońskim CIT”, powinna zadeklarować wybór opodatkowania estońskim CIT do końca pierwszego miesiąca w pierwszym roku korzystania z nowego sposobu rozliczania. Moment przejścia w estoński CIT jest więc zależny od spółki, ponieważ może ona zdecydować w każdym momencie o zamknięciu aktualnego roku podatkowego, funkcjonując już w ramach estońskiego CIT. W tym miejscu zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że podejmie decyzję o przejściu na ryczałt od dochodów spółek kapitałowych, może to zrobić nie tylko do 31 stycznia, a w dowolnym momencie roku podatkowego. Decyzja o przejściu na estoński CIT w trakcie roku podatkowego oznacza jego skrócenie. Zatem w analizowanym przypadku pierwszym rokiem obrotowym, w którym Wnioskodawca będzie opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych będzie okres 1 lipca 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.”,
·„Mając na uwadze powyższe, w sytuacji opisanej we wniosku Wnioskodawca dokonując wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych ma obowiązek dokonać rozliczenia za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych. Tym samym uznać należy, że Wnioskodawca jest obowiązany zamknąć księgi rachunkowe oraz zakończyć trwający rok podatkowy na dzień 30 czerwca 2021 r., tj. dzień poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania estońskim CIT”,
·„W świetle przedstawionego we wniosku opisu sprawy wskazać należy, że zamknięcie ksiąg rachunkowych na dzień na dzień 30 czerwca 2021 r., w związku z zamknięciem roku podatkowego i przejściem Wnioskodawcy na estoński CIT będzie oznaczało obowiązek Wnioskodawcy sporządzenia sprawozdania finansowego, które w analizowanej sprawie nie będzie sprawozdaniem rocznym bowiem obejmować będzie okres od 1 stycznia 2021 r. do 30 czerwca 2021 r. Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe za rok obrotowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 czerwca 2021 r. jest prawidłowe.”,
·„Rozważając przedstawione okoliczności przedstawione w opisie sprawy pod kątem zadanego przez Wnioskodawcę pytania oraz zajętego przez niego stanowiska odnośnie poruszonego w pytaniu zagadnienia należy wskazać, że w sytuacji wyboru opodatkowania tzw. "estońskim CIT" w trakcie roku podatkowego, w analizowanym przypadku począwszy od dnia 1 lipca 2021 r., Wnioskodawca winien złożyć zenanie podatkowe CIT-8 za rok podatkowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 czerwca 2021 r. Stanowisko Wnioskodawcy ww. zakresie jest prawidłowe.”
W konsekwencji, DKIS uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, który wskazał w uzasadnieniu swojego stanowiska, że:
·„[...] Pierwszy rok obrotowy opodatkowania Estońskim CIT będzie co prawda krótszy niż 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych. Biorąc pod uwagę stanowisko Ministerstwa Finansów wskazane przez Wnioskodawcę opisie stanowiska własnego, zasadnym jest przyjęcie, iż przepis art. 28j ust. 1 pkt 7 Ustawy CIT stanowi lex specialis do powyższego przepisu art. 3 ust. 1 pkt 9 Ustawy o rachunkowości. W praktyce oznaczać to będzie, że jeżeli rok obrotowy Wnioskodawcy jest równy kalendarzowemu, to pierwszy rok obrotowy opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych w analizowanym przypadku będzie trwał od 1 lipca 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.”
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zaznaczyć należy, że stosownie do zadanych pytań wyznaczających granice rozpatrzenia wniosku, przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest ocena:
-czy Wnioskodawca spełnia określone ustawowo warunki w zakresie opodatkowania, tj. ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych (estoński CIT). Wskazanie w tym zakresie przyjęto jako element opisu stanu faktycznego.
Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych – stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe weszły w życie 1 stycznia 2021 r.
Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa CIT”),
podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) łączne przychody z działalności osiągnięte w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyły 100 000 000 zł lub wartość średnich przychodów z działalności, obliczona na ostatni dzień poprzedniego roku podatkowego z okresu opodatkowania ryczałtem, nie przekroczyła 100 000 000 zł, przy czym przychody te są liczone z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług;
2) mniej niż 50% przychodów, o których mowa w pkt 1, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami ani akcjonariuszami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami ani akcjonariuszami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółki akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami albo akcjonariuszami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Przy czym zgodnie z art. 28j ust. 4 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,
Wartość średnich przychodów, o której mowa w ust. 1 pkt 1, ustala się jako iloraz sumy przychodów wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług, osiągniętych w każdym poprzednim roku podatkowym okresu, o którym mowa w art. 28f ust. 1 albo 2, i liczby tych lat poprzedzających rok podatkowy. Jeżeli rok podatkowy trwa dłużej albo krócej niż 12 następujących po sobie miesięcy, przychód za ten rok ustala się jako iloraz przychodu osiągniętego w tym roku wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług oraz ilorazu liczby dni w okresie opodatkowania ryczałtem i liczby 365.
Zgodnie natomiast z art. 7aa ust. 1 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,
Podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, jest obowiązany:
1) w rozliczeniu za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych:
a) zaliczyć do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1:
-przychody uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1, oraz
-koszty zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 w latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości, oraz
b) zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15:
-przychody zaliczone do przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1, w latach podatkowych poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, jeżeli dotychczas nie zostały uwzględnione w wyniku finansowym netto podatnika zgodnie z przepisami o rachunkowości, oraz
-koszty uwzględnione, zgodnie z przepisami o rachunkowości, w wyniku finansowym netto podatnika za lata podatkowe poprzedzające pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, jeżeli dotychczas nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15, oraz
c) ustalić dochód z przekształcenia – w przypadku podatnika utworzonego w wyniku przekształcenia spółki, którego pierwszy rok podatkowy po przekształceniu jest jednocześnie pierwszym rokiem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, oraz
2) wyodrębnić w kapitale własnym na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych:
a) kwotę zysków niepodzielonych i kwotę zysków podzielonych odniesione na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych oraz
b) kwotę niepokrytych strat poniesionych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych.
Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.
W myśl bowiem art. 28k ust. 1 ustawy CIT,
Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:
1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;
2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;
3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;
4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;
5) podatników, którzy zostali utworzeni:
a) w wyniku połączenia lub podziału albo
b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;
6) podatników, którzy:
a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo
b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.
W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny (art. 28k ust. 2 ww. ustawy).
Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT, obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7. Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.
Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem (art. 28f ust. 2 ww. ustawy).
W myśl natomiast art. 28g ust. 1 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,
Podatnik opodatkowany ryczałtem jest obowiązany ponosić bezpośrednie nakłady na cele inwestycyjne w wysokości większej o:
1) 15%, jednak nie mniejszej niż 20 000 zł - w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych opodatkowania ryczałtem, albo
2) 33%, jednak nie mniejszej niż 50 000 zł - w okresie 4 lat podatkowych, o którym mowa w art. 28f ust. 1 lub 2
- w stosunku do ustalonej na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego odpowiednio dwuletni albo czteroletni okres opodatkowania ryczałtem wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku służących głównie celom osobistym udziałowców albo akcjonariuszy lub członków ich rodzin.
Przy czym zgodnie z art. 28g ust. 2 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,
Przez nakłady na cele inwestycyjne, o których mowa w ust. 1, rozumie się faktycznie poniesione w roku podatkowym:
1) wydatki na nabycie fabrycznie nowych środków trwałych lub wytworzenie środków trwałych, o których mowa w ust. 1;
2) opłaty ustalone w umowie zgodnie z art. 3 ust. 4 lub 6 ustawy o rachunkowości, z wyłączeniem umowy leasingu operacyjnego, w części stanowiącej spłatę wartości początkowej środków trwałych, o których mowa w ust. 1.
Zgodnie z art. 28g ust. 4 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,
Przepis ust. 1 pkt 2 stosuje się do podatnika, który realizuje znaczącą dla prowadzonej działalności inwestycję oraz poinformuje przed upływem dwuletniego okresu, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, właściwego naczelnika urzędu skarbowego o przedmiocie inwestycji, roku poniesienia nakładów na cele inwestycyjne i terminie planowanego zakończenia inwestycji.
Z powyższych przepisów wynikało zatem, iż regulacje wprowadzające opodatkowanie ryczałtem skierowane są do podmiotów, które zamierzają realizować proinwestycyjną strategię rozwoju, w szczególności poprzez systematyczne zwiększanie majątku trwałego albo poprzez wzrost wydatków na wynagrodzenia zatrudnionych pracowników. W konsekwencji, jednym z warunków skorzystania z opodatkowania ryczałtem był wzrost wydatków na cele inwestycyjne. Warunek ten uznawany jest za spełniony również w przypadku zwiększania przez podatnika wydatków na wynagrodzenia.
Opodatkowanie ryczałtem oznacza dla podatnika zmianę zasad w zakresie przedmiotu opodatkowania. Ustawa CIT wprowadza w zakresie ryczałtu nowe kategorie dochodów (przedmiotu opodatkowania) nie podlegających reżimowi dotychczasowych przepisów ustawy. Dochodów tych nie łączy się z dochodami opodatkowanymi według ogólnych zasad CIT (art. 7 ustawy CIT) dla celów ustalenia podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom albo akcjonariuszom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Stosownie do postanowień art. 28m ust. 2 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.
Przepis ust. 1 pkt 1 stosuje się odpowiednio do wypłaty zaliczki na poczet przewidywanej dywidendy.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych mającym siedzibę na terenie Polski. Rokiem obrotowym Wnioskodawcy przyjętym w umowie Spółki jest rok kalendarzowy. Wniosek dotyczy roku obrotowego rozpoczętego 1 stycznia 2021 r. i zakończonego 31 grudnia 2021 r. W odniesieniu do Wnioskodawcy zostały spełnione wszystkie warunki uprawniające do ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych przewidziane w art. 28j ust. 1 pkt 1-6 ustawy CIT.
Ad. 1 i 5
Zasady zmiany roku podatkowego określone są w art. 8 ustawy CIT.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy CIT,
Rokiem podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 2, 2a, 3 i 6, jest rok kalendarzowy, chyba że podatnik postanowi inaczej w statucie albo w umowie spółki, albo w innym dokumencie odpowiednio regulującym zasady ustrojowe innych podatników; wówczas rokiem podatkowym jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy CIT,
W razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Okres ten nie może być krótszy niż dwanaście i dłuższy niż dwadzieścia trzy kolejne miesiące kalendarzowe.
W świetle art. 8 ust. 4 ustawy CIT
O wyborze roku podatkowego innego niż rok kalendarzowy podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy po zmianie rok podatkowy.
Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy CIT,
Jeżeli z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych (sporządzenia bilansu) przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego.
Zatem w razie zmiany roku podatkowego, za pierwszy po zmianie rok podatkowy uważa się okres od pierwszego miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca roku podatkowego nowo przyjętego. Zmiana roku podatkowego wymaga również zmiany statutu albo umowy spółki.
Zgodnie natomiast z art. 28e ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,
Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
Z kolei art. 3 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2021 r., poz. 217 ze zm. dalej: „uor”) stanowi, że
Ilekroć w ustawie jest mowa o roku obrotowym - rozumie się przez to rok kalendarzowy lub inny okres trwający 12 kolejnych pełnych miesięcy kalendarzowych, stosowany również do celów podatkowych. Rok obrotowy lub jego zmiany określa statut lub umowa, na podstawie której utworzono jednostkę. Jeżeli jednostka rozpoczęła działalność w drugiej połowie przyjętego roku obrotowego, to można księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe za ten okres połączyć z księgami rachunkowymi i sprawozdaniem finansowym za rok następny. W przypadku zmiany roku obrotowego pierwszy po zmianie rok obrotowy powinien być dłuższy niż 12 kolejnych miesięcy.
Jak wskazano, przepisy o ryczałcie odwołują się do przepisów o rachunkowości, a te z kolei do przepisów o ryczałcie (art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy CIT).
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 7aa ustawy CIT na dzień poprzedzający pierwszy dzień okresu opodatkowania ryczałtem spółka powinna dokonać zamknięcia ksiąg rachunkowych i jednocześnie zamknięcia roku podatkowego. Jednocześnie podatnik jest zobowiązany do poinformowania właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w formie zawiadomienia według ustalonego wzoru, o wyborze opodatkowania ryczałtem. Zawiadomienie składa się w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany ryczałtem, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy CIT.
Innymi słowy, jeżeli spółka zdecyduje się na rozliczanie podatku dochodowego w formie ryczałtu od dochodów spółek kapitałowych, czyli tzw. „estońskim CIT”, powinna zadeklarować wybór opodatkowania estońskim CIT do końca pierwszego miesiąca w pierwszym roku korzystania z nowego sposobu rozliczania. Moment przejścia w estoński CIT jest wiec zależny od spółki, ponieważ może ona zdecydować w każdym momencie o zamknięciu aktualnego roku podatkowego, funkcjonując już w ramach estońskiego CIT.
W tym miejscu wskazać należy, że decyzję o przejściu na ryczałt od dochodów spółek kapitałowych podatnik może podjąć nie tylko do 31 stycznia, a w dowolnym momencie roku podatkowego.
Decyzja o przejściu na estoński CIT w trakcie roku podatkowego oznacza jego skrócenie. Zatem w analizowanym przypadku pierwszym rokiem obrotowym, w którym Wnioskodawca będzie opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych będzie okres 1 października 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 i 5 należało uznać za prawidłowe.
Ad. 2
Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych oznacza koniec obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji podatkowej. Spółka jak wskazano powyżej podejmując decyzję o przejściu na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych - estoński CIT powinna zamknąć bieżący rok podatkowy, uzgodnić ewidencję podatkową z ewidencją rachunkową i zacząć nowy rok już na zasadach estońskiego CIT.
Jak wskazano w art. 7aa ust. 1 ustawy CIT, podatnik, który wybrał opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, w zeznaniu składanym za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych zobligowany jest do dodatkowego uwzględnienia w przychodach podatkowych przychody dotychczas wyłącznie rachunkowe oraz koszty dotychczas wyłącznie podatkowe, natomiast w kosztach uzyskania przychodów przychody dotychczas wyłącznie podatkowe oraz koszty dotychczas wyłącznie rachunkowe, jeżeli w okresie rozliczenia ryczałtem nastąpi odpowiednie rozpoznanie tych korygowanych w korekcie wstępnej przychodów i kosztów, na podstawie przepisów o rachunkowości.
Jeżeli po uwzględnieniu przychodów, kosztów lub dochodu, o których mowa w art. 7aa ust. 1 pkt 1, wysokość zobowiązania podatkowego należnego za rok podatkowy wzrośnie o co najmniej 50% w porównaniu do zobowiązania podatkowego, jakie powstałoby, gdyby nie uwzględniono tych przychodów, kosztów lub dochodu, powstałą w ten sposób nadwyżkę zobowiązania podatkowego podatnik może zapłacić w częściach w okresie nie dłuższym niż 3 lata, licząc od końca roku podatkowego poprzedzającego pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych. O sposobie przyjętego rozliczenia podatnik informuje w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy CIT.
Mając na uwadze powyższe, w sytuacji opisanej we wniosku Wnioskodawca dokonując wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych ma obowiązek dokonać rozliczenia za rok podatkowy poprzedzający pierwszy rok opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych. Tym samym uznać należy, że Wnioskodawca jest obowiązany zamknąć księgi rachunkowe oraz zakończyć trwający rok podatkowy na dzień 30 września 2021 r., tj. dzień poprzedzający pierwszy dzień opodatkowania estońskim CIT.
Stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało zatem uznać za prawidłowe.
Ad. 3
Z kolei odnosząc się do kwestii ustalenia, czy Wnioskodawca ma obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe za rok obrotowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2021 r., wskazać należy, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy CIT,
Podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.
Zgodnie z art. 27 ust. 2 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,
Podatnicy obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego, z wyłączeniem podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, przekazują, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej sprawozdanie wraz ze sprawozdaniem z badania, w terminie 10 dni od daty zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego, a spółki - także odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie finansowe. Sprawozdanie finansowe jest sporządzane w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej udostępnianej na podstawie art. 45 ust. 1g lub 1h ustawy o rachunkowości. Obowiązek złożenia sprawozdania z badania nie dotyczy podatników, których sprawozdania finansowe, na podstawie odrębnych przepisów, są zwolnione z obowiązku badania.
Na mocy zacytowanego przepisu należy stwierdzić, że do urzędu skarbowego składają sprawozdanie finansowe podatnicy, którzy są obowiązani do sporządzenia sprawozdania finansowego.
W świetle przedstawionego we wniosku opisu sprawy wskazać należy, że zamknięcie ksiąg rachunkowych na dzień na dzień 30 września 2021 r., w związku z zamknięciem roku podatkowego i przejściem Wnioskodawcy na estoński CIT będzie oznaczało obowiązek Wnioskodawcy sporządzenia sprawozdania finansowego, które w analizowanej sprawie nie będzie sprawozdaniem rocznym bowiem obejmować będzie okres od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2021 r.
Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Wnioskodawca ma obowiązek sporządzić sprawozdanie finansowe za rok obrotowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2021 r. jest prawidłowe.
Ad. 4
Odnosząc się natomiast do wątpliwości dot. ustalenia czy Wnioskodawca ma obowiązek złożyć deklarację CIT-8 za rok podatkowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2021 r., wskazać należy, że zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy CIT, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.,
Podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 1d, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a oraz przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2a, składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu osiągniętego (straty poniesionej) w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.
Rozważając przedstawione okoliczności przedstawione w opisie sprawy pod kątem zadanego przez Wnioskodawcę pytania oraz zajętego przez niego stanowiska odnośnie poruszonego w pytaniu zagadnienia należy wskazać, że w sytuacji wyboru opodatkowania tzw. „estońskim CIT” w trakcie roku podatkowego, w analizowanym przypadku począwszy od dnia 1 października 2021 r., Wnioskodawca winien złożyć zenanie podatkowe CIT-8 za rok podatkowy trwający od 1 stycznia 2021 r. do 30 września 2021 r.
Stanowisko Wnioskodawcy ww. zakresie jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał do 31 grudnia 2021 r.
Nadmienić należy, że w zakresie pytania oznaczonego nr 6 wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
