czy wydatki ponoszone w związku z realizacją programów, o których mowa we wniosku w ramach strategii CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania pr... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.58.2021.1.BKD

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.58.2021.1.BKD

Temat interpretacji

czy wydatki ponoszone w związku z realizacją programów, o których mowa we wniosku w ramach strategii CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 lutego 2021 r. (który za pośrednictwem platformy e-puap wpłynął tego samego dnia), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wydatki ponoszone w związku z realizacją programów, o których mowa we wniosku w ramach strategii CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 stycznia 2021 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy wydatki ponoszone w związku z realizacją programów, o których mowa we wniosku w ramach strategii CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem podlegającym obowiązkowi podatkowemu w Rzeczpospolitej Polskiej od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm., dalej: „ustawy o CIT”), oraz podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest świadczenie usług budowlanych i budowlano-montażowych. Wnioskodawca jest (...) wykonawcą robót budowlanych w zakresie zarówno budownictwa infrastrukturalnego, m.in. w sektorze budownictwa drogowego, kolejowego, jak również w zakresie budownictwa kubaturowego, tj. (...). Wnioskodawca również jako podwykonawca prac budowlanych lub budowlano-montażowych. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z prowadzoną działalności Wnioskodawca podejmuje również działania w zakresie tzw. CSR. Definicja CSR.

Najpowszechniejsza definicja CSR zawarta jest w opracowanej przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną (ang. International Organization for Standarization, ISO) normie międzynarodowej PN-ISO 26000, zawierającej wytyczne dotyczące społecznej odpowiedzialności. CSR (ang. Corporate Social Responsibility) oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu, tj. odpowiedzialność organizacji za wpływ podejmowanych decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko. CSR jest koncepcją, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii, podczas podejmowania decyzji i działań, dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. CSR to odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko zapewniana przez przejrzyste i etyczne postępowanie, które:

  • przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, w tym zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
  • uwzględnia oczekiwania interesariuszy (osób lub grup, które są zainteresowane decyzjami lub działaniami organizacji);
  • jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami postępowania;
  • jest zintegrowane z działaniami organizacji i praktykowane w jej relacjach, które dotyczą działań organizacji podejmowanych w obrębie jej sfery oddziaływań.

Jak wskazuje na swojej witrynie internetowej Polski Komitet Normalizacyjny, norma ta ,,jest obecnie jedną najlepiej znanych i najważniejszych norm ISO” oraz „cieszy się w świecie i w Polsce rosnącym zainteresowaniem kadry menadżerskiej, instytucji otoczenia biznesu, inwestorów oraz administracji państwowej, stopniowo stając się wyznacznikiem ładu korporacyjnego oraz priorytetem w budowaniu kompleksowej strategii rozwoju firmy”. Zgodnie z ISO 26000 postrzeganie organizacji jako społecznie odpowiedzialnej oraz jej rzeczywiste działania w zakresie społecznej odpowiedzialności mogą mieć wpływ na:

  • przewagę konkurencyjną;
  • reputację organizacji;
  • zdolność pozyskiwania i zatrzymywania pracowników, konsumentów, klientów, użytkowników;
  • morale, zaangażowanie i wydajność pracowników;
  • opinie inwestorów, właścicieli, darczyńców, sponsorów i społeczności finansowej oraz
  • relacje organizacji z przedsiębiorstwami, instytucjami rządowymi, mediami, dostawcami, podobnymi organizacjami, klientami oraz społecznością, w obrębie której organizacja funkcjonuje.

Norma ISO 26000 zawiera wytyczne dotyczące odpowiedzialności społecznej w takich obszarach, jak: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumencie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. Obecnie, stosowanie praktyk CSR stanowi metodę reklamy, w szczególności w branżach, w których typowa reklama (zamieszczona w Internecie, telewizji, radiu) nie ma szerokiego zastosowania.

Działalność CSR Wnioskodawcy.

Wnioskodawca od wielu lat angażuje się w działania na rzecz lokalnych społeczności, inicjując autorskie programy społeczne, wpierając ważne wydarzenia kulturalne i sportowe oraz biorąc udział w różnych inicjatywach. Poniżej Wnioskodawca opisuje kluczowe dokumenty, z których wynika jego zaangażowanie w działania w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu.

1. Dokumenty korporacyjne dotyczące społecznej odpowiedzialności biznesu w Spółce.

a. Polityka zarządzania.

Zgodnie z przyjętą polityką zarządzania, Wnioskodawca jest świadomy, że jego działalność powoduje długofalowe konsekwencje dla społeczeństwa i środowiska naturalnego - zarówno obecnie, jak również na przyszłość, w związku z czym w prowadzonej działalności kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju i dobrowolnie deklaruje respektowanie zasad odpowiedzialnego biznesu. Wnioskodawca deklaruje, że w strategii firmy czołowe miejsce zajmują m.in. ochrona życia i zdrowia oraz poszanowanie środowiska naturalnego i etyczne postępowanie.

b. Polityka współpracy ze społecznościami lokalnymi.

Spółka w 2016 r. przyjęła politykę współpracy ze społecznościami lokalnymi, ma bowiem świadomość, że w miejscach realizowania kontraktów staje się ważnym podmiotem dla społeczności lokalnej, który może powodować szereg uciążliwości dla ludzi mieszkających w pobliżu budowy. Wnioskodawca, stawiając sobie określone wymagania w kontekście relacji z lokalną społecznością, chce być wyrozumiałym partnerem dla społeczności lokalnych. W związku z tym Wnioskodawca przewiduje podjęcie określonych działań przed rozpoczęciem prac budowlanych oraz w trakcie trwania kontraktu. W zakresie dbałości o dobre relacje ze społecznością lokalną Wnioskodawca:

  • podejmuje starania o zminimalizowanie negatywnego wpływu realizowanej inwestycji na życie okolicznych mieszkańców;
  • udziela wyczerpującej i merytorycznej informacji na pojawiające się pytania;
  • angażuje się i wspiera techniczne, materiałowo lub finansowo lokalne inicjatywy społeczne lub rzetelnie informuje o przyczynach, dla których takie wsparcie nie jest możliwe.

Poza tym, Wnioskodawca dba również o dobre relacje z lokalnymi mediami i lokalnymi władzami.

c. Polityka CSR Wnioskodawcy.

Przyjęta polityka CSR opisuje działania skierowane do wewnątrz organizacji oraz działania zewnętrzne służące zrównoważonemu rozwojowi Spółki. Zgodnie z polityką CSR, Wnioskodawca realizuje koncepcję zrównoważonego rozwoju poprzez dążenie do tego, by świadomość odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa przenikała wszystkie procesy biznesowe zachodzące w Spółce oraz by CSR stawał się elementem strategii biznesowej Spółki. Wnioskodawca traktuje odpowiedzialne społecznie działania ze świadomością, że jest to inwestycja długoterminowa. Koncepcja zrównoważonego rozwoju jest sposobem na zarządzanie przedsiębiorstwem, która zakłada, że prowadzona działalność biznesowa nie może koncentrować się wyłącznie na wynikach ekonomicznych, ale potrzebuje zintegrowania aspektów ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Takie zarządzanie przedsiębiorstwem w myśl tej koncepcji może przynieść konkretne i wymierne korzyści o stricte biznesowym charakterze, m.in.:

  • stać się narzędziem zarządzania ryzykiem społecznym i środowiskowym i przyczynić się do stabilizacji nieprzewidzianych kosztów,
  • pomóc optymalizować procesy, a tym samym koszty,
  • aspekty społeczne i środowiskowe mogą się stać elementem przewagi konkurencyjnej, którego istotność da się kreować w wymiarze wizerunkowym i kultury korporacyjnej,
  • dać szansę na obniżenie kosztu kapitału, poprzez zwiększenie zainteresowania inwestorów etycznych walorami spółki.

Wśród zidentyfikowanych grup interesariuszy realizowania koncepcji zrównoważonego rozwoju znajdują się:

  • pracownicy,
  • związek zawodowy,
  • akcjonariusze i inwestorzy giełdowi,
  • inwestor strategiczny (główny akcjonariusz),
  • klienci,
  • dostawcy,
  • podwykonawcy,
  • studenci/techniczne szkoły wyższe,
  • naukowcy/techniczne organizacje naukowe,
  • banki,
  • społeczności lokalne w obrębie naszych inwestycji (mieszkańcy/samorząd),
  • media, opinia publiczna.

Usystematyzowane i racjonalne zarządzanie relacjami z poszczególnymi grupami interesariuszy pozwala identyfikować potencjalne problemy i unikać ich oraz zestawiać różne, czasami sprzeczne opinie i interesy poszczególnych grup i stosownie do nich dążyć do optymalnych rozwiązań.

d. Strategia CSR.

W Spółce obowiązywała strategia CSR na lata 2016-2020 (dalej: „strategia CSR”), która wymieniała osiem obszarów jej realizacji:

  1. udoskonalanie standardów bezpieczeństwa i higieny pracy,
  2. ograniczanie oddziaływania na otoczenie przyrodnicze,
  3. bycie sąsiadem, gościem i partnerem dla społeczności lokalnych,
  4. eliminacja ryzyka zachowań nieetycznych,
  5. budowanie unikalnych kompetencji i przyjaznej atmosfery w miejscu pracy,
  6. zapewnienie najwyższej jakości realizacji,
  7. wspieranie kultury innowacyjności,
  8. zapewnienie mechanizmów nadzoru nad społecznymi i środowiskowymi wynikami działalności.

Strategia CSR stanowi podstawę długoterminowych działań Wnioskodawcy w zakresie zarządzania społeczną odpowiedzialnością. Za kompleksowe podejście do zarządzania strategicznego społeczną odpowiedzialnością odpowiada spotykający się przynajmniej cztery razy w roku Komitet CSR, któremu przewodniczy Prezes Zarządu.

Ad. pkt 1.

Obszar „Bycie sąsiadem, gościem i partnerem dla społeczności lokalnych”.

W ramach obszaru ,,bycie sąsiadem, gościem i partnerem dla społeczności lokalnych” celem jest brak konfliktów na tle środowiskowym, które przyczyniłyby się do zatrzymania prac budowlanych. Realizacji celu mają służyć następujące działania:

  1. Ograniczanie negatywnego wpływu na mieszkańców terenów sąsiednich;
  2. Zaangażowanie społeczne Wnioskodawcy na rzecz społeczności lokalnych, w których Wnioskodawca jest aktywny;
  3. Włączenie w działania na rzecz lokalnych społeczności wolontariuszy ze Spółki i ewentualnie firm podwykonawców;
  4. Identyfikowanie stopnia zadowolenia/niezadowolenia wśród mieszkańców po zakończeniu kontraktu.

Dla działań tych określone zostały adekwatne mierniki ich realizacji.

Ad. pkt 2.

Zaangażowanie społeczne Wnioskodawcy na rzecz społeczności lokalnych, w których Wnioskodawca jest aktywny.

Zgodnie ze strategią CSR, zaangażowanie społeczne Wnioskodawcy na rzecz społeczności lokalnych, w których Wnioskodawca jest aktywny, może i powinno być traktowane jako rekompensowanie społecznościom lokalnym uciążliwości związanych z budową oraz narzędzie budowania dobrych relacji z tymi społecznościami - dlatego też, niezależnie od charakteru tych projektów społecznych, w tym wolontariackich, powinny one koncentrować się na społecznościach lokalnych, w których realizowane są prace budowlane lub w których firma jest na stałe obecna, ze szczególną uwagą na społeczności znajdujące się w bezpośredniej strefie oddziaływania kontraktu. Działania związane ze społecznością w bezpośredniej strefie oddziaływania kontraktu powinny koncentrować przede wszystkim na aktywnościach związanych z:

i. akcjami edukacyjnymi związanymi z bezpieczeństwem drogowym dla najmłodszych i/lub pierwszą pomocą przedmedyczną (np. organizowanie szkoleń z pierwszej pomocy, czy zakup sprzętu potrzebnego do ratowania życia dla społeczności lokalnej, np. lokalnej ochotniczej straży pożarnej),

ii. drobnymi z punktu widzenia Wnioskodawcy pracami, np. ziemnymi, na rzecz lokalnej społeczności (np. wysypanie tłuczniem parkingu, udrożnienie rowu melioracyjnego, nawiezienie piasku do piaskownicy, itp.).

Ad. pkt 3. Włączenie w działania na rzecz lokalnych społeczności wolontariuszy ze Spółki i ewentualnie firm podwykonawców.

Zgodnie z przyjętą strategią, działanie to powinno realizować się w dobrowolnym włączeniu pracowników w firmowe działania prospołeczne, takie jak działania w ramach „SR”, czy „DI” (później: „HI”), czy inne związane z lokalnymi społecznościami, zwłaszcza tymi w strefie bezpośredniego oddziaływania inwestycji, z jednoczesnym wsparciem dla własnych inicjatyw pracowników i wyróżnianiem najciekawszych inicjatyw prospołecznych i prośrodowiskowych pracowników.

Strategia CSR na lata 2021-2023.

Strategia CSR została w Spółce przyjęta również na lata 2021-2023. Również ona zakłada wsparcie lokalnych społeczności poprzez realizację programów społecznych i wolontariackich. Miernikiem realizacji tego celu ma być liczba pracowników zaangażowanych w akcje społeczne i wolontariat. W związku z tym, że w tym zakresie strategia CSR zawiera kontynuację dotychczasowych programów społecznych, w dalszej części wniosku odwołanie do strategii CSR obejmuje również strategię na lata 2021-2023.

2.Autorskie programy społeczne.

Realizując strategię CSR, Wnioskodawca w zakresie działań CSR realizuje w szczególności autorskie programy społeczne:

  1. program HI,
  2. program SR,
  3. program GW.

ad. a) program HI.

Program HI, realizowany od 2019 r., zastąpił realizowany od 2009 r. program „DI”. Celem autorskiego programu HI, adresowanego do uczniów klas I-III szkół podstawowych, jest poprawienie bezpieczeństwa dzieci na drogach i zapewnienie nauczycielom narzędzia do profesjonalnego przekazywania tej wiedzy uczniom. W ramach programu HI organizowane są dni bezpieczeństwa w szkołach i przedszkolach, w których przedstawiciele policji oraz innych służb prowadzą zajęcia poświęcone właściwym zachowaniom na drodze oraz kursy związane z udzielaniem pierwszej pomocy. Podczas zajęć tworzona jest również Pozycja, pokazująca, jak zachowywać się w szczególnie kłopotliwych miejscach oraz jak poprawić te najbardziej niebezpieczne. Ponadto uczniowie wyposażani są w plastikowe karty zawierające dane ułatwiające - w razie wypadku - kontakt z ich najbliższymi (karty kontaktu (…)). Na stronie programu HI zamieszczona jest interaktywna mapa, na której zarówno nauczyciele razem ze swoimi klasami, jak i rodzice z dziećmi, mogą wskazywać miejsca, które ich zdaniem są niebezpieczne i stanowią zagrożenie dla najmłodszych. Dzięki takiej mapie, dzieci oraz ich opiekunowie mogą szybko zidentyfikować dane miejsce i zachować w jego okolicach szczególną ostrożność. Dodatkowo po przeanalizowaniu wskazanych niebezpiecznych punktów, eksperci Wnioskodawcy przygotowują propozycje przebudowy tych miejsc, by stały się bezpieczniejsze i przyjazne dzieciom, a następnie przedstawiają je samorządom lokalnym. W ramach programu oferowany jest również zestaw scenariuszy lekcji, które są gotowe do pobrania przez nauczycieli. Materiały te zostały przygotowane przez pedagogów i są dedykowane do pracy z uczniami na zajęciach poświęconych tematyce bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Dzięki powyższym działaniom, przekazana zostanie dzieciom wiedza na temat bezpiecznego zachowania się na drodze. Dodatkowo, w okolicach odwiedzonych szkół namalowane zostają trójwymiarowe pasy na przejściu dla pieszych. W ramach programu przekazywane są też odblaski, zwiększające widoczność na drodze. Program HI otrzymał patronat honorowy Ministra (…). Program uzyskał także pozytywną opinię Stowarzyszenia (…). W 2019 r. programem HI objętych zostało 1400 dzieci. Przeprowadzenie programu HI ma pomóc osiągnąć Wnioskodawcy następujące cele:

  • podnoszenie wartości Wnioskodawcy jako potencjalnego pracodawcy;
  • umacnianie wizerunku odpowiedzialnego przedsiębiorcy, który:
    • angażuje zespół w działalność społeczną;
    • jest szczególnie wrażliwy na kwestie zapewnienia bezpieczeństwa;
    • zachowuje troskę o ludzi, a w szczególności o dzieci,
  • budowanie i umacnianie relacji w regionach, gdzie przeprowadzane są inwestycje Wnioskodawcy poprzez działanie na rzecz lokalnej społeczności, zwiększenie otwartości i wyrozumiałości z utrudnieniami związanymi z prowadzonymi przez Wnioskodawcę inwestycjami.

Wnioskodawca zleca realizację programu SR podmiotowi wyspecjalizowanemu w realizacji programów CSR (dalej: „Agencja CSR”). Z tytułu świadczenia usług w zakresie realizacji programów CSR Agencja CSR pobiera wynagrodzenie, którego kalkulacja obejmuje zwrot kosztów poszczególnych podwykonawców poniesionych przez Agencję CSR w trakcie realizacji programu SR. Wykonanie usług przez Agencję CSR jest dokumentowane fakturą z wykazaną na niej kwotą podatku VAT obliczonego według stawki VAT 23%.

ad. b) program SR.

Ogólnopolski program społeczny SR, który realizowany jest od 2012 r., polega na tworzeniu na oddziałach dziecięcych polskich szpitali specjalnych stref przyjaznych rodzicom małych pacjentów. Główną ideą programu jest stworzenie odpowiednich warunków umożliwiających rodzicom towarzyszenie choremu dziecku. Strefa ma pomóc pacjentom i ich rodzicom w oderwaniu się od szpitalnej rzeczywistości. W strefie rodzica pacjenci i ich rodzice mogą odpocząć, przygotować posiłek lub w inny sposób spędzić razem czas. W wymiarze edukacyjnym, program promuje korzyści emocjonalne i wsparcie procesu leczenia wynikające z uczestnictwa rodziców w opiece nad chorym dzieckiem. Do końca 2019 r. ze SR skorzystało ok. 500 tysięcy dzieci i ich opiekunów. Typowy zakres działań związanych z uruchomieniem SR obejmuje:

  • wybór szpitala i oddziału odpowiedniego do zrealizowania SR;
  • pomiar wnętrz przeznaczonych pod SR i stworzenie projektu aranżacyjnego;
  • akceptacja projektu przez dyrekcję Szpitala;
  • wykonanie/nadzór nad pracami remontowo-budowlanymi w pomieszczeniach przeznaczonych pod Strefę Rodzica;
  • wytypowanie mediów, w których dedykowanych do przekazania informacji (stworzenie dedykowanej bazy mediów), stworzenie pakietów prasowych, wysyłka do dziennikarzy;
  • indywidualne - telefoniczne sprawozdania/informacje dla dziennikarzy w celu wzmocnienia zainteresowania finałem i uzyskania publikacji;
  • przeprowadzenie szkolenia pracowników - wolontariuszy Wnioskodawcy, którzy wezmą udział w uroczystym finale;
  • zaproszenie gości na uroczysty finał (m.in. Dyrekcji Szpitala, władz lokalnych, lokalnych dziennikarzy);
  • finał - zorganizowanie uroczystego otwarcia SR, poprzedzone wolontariatem pracowniczym;
  • uzyskanie publikacji dziennikarskich (teksty prasowe, materiały video, nagrania radiowe);
  • zamieszczenie notatek prasowych wraz ze zdjęciami na stronie programu www.(...)

Tworzenie SR ma pomóc osiągnąć Wnioskodawcy następujące cele:

  • podnoszenie wartości Spółki jako potencjalnego pracodawcy (jednym z najważniejszych aspektów programu jest osobiste zaangażowanie pracowników, którzy jako wolontariusze włączają się w urządzenie wyremontowanych pomieszczeń);
  • umacnianie wizerunku odpowiedzialnego przedsiębiorcy, który:
    • angażuje zespół w działalność społeczną;
    • dba o lokalną społeczność;
    • jest wrażliwy i otwarty
    • troszczy się o ludzi i wspomaga osoby słabsze i przeżywające problemy;
  • budowanie i umacnianie relacji w regionach, gdzie przeprowadzane są inwestycje Wnioskodawcy poprzez działanie na rzecz lokalnej społeczności:
    • zwiększenie otwartości i wyrozumiałości z utrudnieniami związanymi z prowadzonymi przez Wnioskodawcę inwestycjami;
    • nawiązanie kontaktów z samorządami i lokalnymi działaczami w celu zbudowania i ugruntowania pozytywnego odbioru przeprowadzanych inwestycji;
    • zbudowanie wizerunku Wnioskodawcy jako darczyńcy w zakresie Służbie Zdrowia

Wnioskodawca zleca realizację programu SR Agencji CSR. Z tytułu świadczenia usług w zakresie realizacji programów CSR, Agencja CSR pobiera wynagrodzenie, którego kalkulacja obejmuje zwrot kosztów poszczególnych podwykonawców poniesionych przez Agencję CSR w trakcie realizacji programu SR.

Wykonanie usług przez Agencję CSR jest dokumentowane fakturą z wykazaną na niej kwotą podatku VAT obliczonego według stawki VAT 23%.

ad. c) program GW.

Od 2015 r. w Spółce funkcjonuje program GW, skierowany do pracowników Grupy. Jednym z celów programu jest wsparcie najbardziej wartościowych inicjatyw i działań prospołecznych z zakresu wolontariatu pracowników Grupy. Zgodnie z regulaminem programu, w realizacji zgłoszonego projektu powinno brać udział co najmniej 3 wolontariuszy z Grupy. W trakcie każdego roku odbywają się cztery edycje programu. W ramach każdej edycji jeden wnioskodawca ma prawo złożyć jeden wniosek o grant. Finalnie, Komitet CSR Wnioskodawcy ocenia zgłoszone wnioski i przyznaje wsparcie finansowe najwyżej ocenionym projektom. Rozliczenie projektu następuje na podstawie przygotowania zestawienia poniesionych wydatków oraz przekazania faktur VAT i rachunków. Liderzy projektów, które uzyskały wsparcie finansowe, są zobowiązani do przedstawienia dokumentacji zdjęciowej z przeprowadzonych prac. Przeprowadzenie programu GW ma pomóc osiągnąć Wnioskodawcy następujące cele:

  • podnoszenie wartości Wnioskodawcy jako potencjalnego pracodawcy;
  • umacnianie wizerunku odpowiedzialnego przedsiębiorcy, który:
    • angażuje zespół w działalność społeczną;
    • jest szczególnie wrażliwy na kwestie zapewnienia bezpieczeństwa;
    • zachowuje troskę o ludzi.
  • integracja pracowników i współpracowników Wnioskodawcy, budowanie dobrych relacji w zespole,
  • budowanie partnerstwa pomiędzy Wnioskodawcą a jego otoczeniem.

Udział pracowników w programie GW ma na celu zwiększenie ich motywacji, zwiększenie identyfikacji z wartościami firmy, a w konsekwencji zwiększenie efektywności ich pracy. Zespół zaangażowany w dane działanie w ramach programu GW musi przeprowadzić to działanie od jego zaplanowania po realizację, co sprzyja poprawieniu komunikacji i budowie zgranego zespołu, połączonego w dodatku „czynieniem dobra”. Pracownik zaangażowany w taki projekt poprawia zatem komunikację ze współpracownikami, lepiej ich poznaje oraz związuje się emocjonalnie ze Spółką. Wszystko to wpływa w efekcie pozytywnie na efektywność wykonywanej pracy. Od początku istnienia programu wolontariusze Wnioskodawcy zrealizowali już ponad 30 projektów w ramach tego programu.

3.Wyróżnienia za działalność CSR.

Za swoje działania na rzecz zrównoważonego rozwoju Wnioskodawca został uhonorowany w 2020 r. (…), najwyższym z możliwych wyróżnieniem w tym rankingu i jednocześnie najbardziej prestiżową i wartościową nagrodą z zakresu CSR w Polsce. Nagrodę (…) otrzymują firmy, dla których realizacja wytycznych zawartych w normie ISO 26000 jest kluczowym elementem strategicznych działań w biznesie oraz w relacjach z interesariuszami, w tym z pracownikami i które opierają swoje działania o najlepsze lokalne i globalne praktyki zarządcze oraz stosują międzynarodowe standardy. Dodatkowo istotnym elementem ich zarządzania czynnikami ESG jest całościowy system zarządzania etyką oraz spisany i publiczny dokument, który definiuje zasady postępowania w działalności biznesowej oraz najwyższe standardy zarządzania personelem. O efektach swoich działań, informują cyklicznie w raportach pozafinansowych lub zintegrowanych przygotowanych w oparciu o międzynarodowe standardy, które podlegają zewnętrznej niezależnej weryfikacji. Wnioskodawca był jedyną spółką z branży, w której prowadzi podstawową działalność, która otrzymała nagrodę (…). O nagrody (…) poinformowały zarówno media branżowe (właściwe dla prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej), jak i ogólnopolskie. Dodatkowo, program społeczny SR znalazł się w (…) raporcie „O”, cyklicznej publikacji Y, która przedstawia najbardziej inspirujące i godne naśladowania działania firm w zakresie CSR.

4.Uczestnictwo w Indeksie WIG-ESG.

Wnioskodawca, będąc spółką, której akcje są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie (dalej: GPW), znalazł się w składzie Indeksie WIG-ESG (który zastąpił obowiązujący do końca 2019 r. Respect Index). Indeks ten jest publikowany na podstawie wartości portfela akcji spółek uznawanych za odpowiedzialne społecznie, tj. takich, które przestrzegają zasad biznesu odpowiedzialnego społecznie, w szczególności w zakresie kwestii środowiskowych, społecznych, ekonomicznych i ładu korporacyjnego. Indeks ten został wprowadzony przez GPW ze względu na dynamicznie rozwijający się rynek społecznie odpowiedzialnego inwestowania. W związku z tym, jednym z kryteriów w ustalaniu wag w indeksie jest ranking ESG spółek, uwzględniający na bazie ogólnie dostępnych informacji publikowanych przez spółki obszary dotyczące: Środowiska (ang. Environmental), Społecznej odpowiedzialności (ang. Social responsibility) i Ładu Korporacyjnego (ang. Corporate Governance). Inwestycje odpowiedzialne społecznie (inne nazwy to m.in. inwestowanie etyczne, inwestowanie zrównoważone czy zielone inwestycje) to strategia inwestowania kapitału w przedsiębiorstwa, które w równym stopniu dążą do maksymalizacji zysku i osiągnięcia dobra społecznego. W ostatnich latach zauważany jest istotny wzrost wartości aktywów w ramach inwestycji zrównoważonych. Zgodnie z badaniami GPW, spółka, której strategia uwzględnia zagadnienia ESG jest traktowana przez analityków i zarządzających jako podmiot o obniżonym poziomie ryzyka oraz zauważalna jest pozytywna korelacja między zbudowaniem strategii spółki w oparciu o dobre praktyki z obszaru ESG a jej wynikami finansowymi. Powstawanie funduszy inwestujących w indeksy ESG skutkuje wzrostem zainteresowania uczestnikami tych indeksów (spółek, które są na tych indeksach notowane).

5.Podsumowanie działalności Wnioskodawcy w obszarze CSR.

Prowadzenie przez Wnioskodawcę programów CSR jest elementem strategii zarządzania firmą, w tym prowadzonej strategii marketingowej, budującym reputację i wiarygodność Wnioskodawcy. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest kluczowym elementem działalności Wnioskodawcy. Działalność w obszarze CSR zgodnie z zamiarem Wnioskodawcy powinna wpływać długoterminowo na podniesienie wiarygodności w oczach partnerów handlowych/ inwestorów, władz i społeczności lokalnych oraz zwiększenie rozpoznawalności na rynku. Celem tych działań jest ukazanie Spółki jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie, angażującego się w projekty ważne dla społeczności lokalnej, tj. firmy przyjaznej mieszkańcom, która troszczy się o społeczność zamieszkującą tereny na obszarze jej działalności. Informacje o działaniach CSR Wnioskodawca wykorzystuje w materiałach reklamowych oraz w informacjach prasowych. Zauważyć należy również, że w obecnym otoczeniu gospodarczym działanie w duchu społecznej odpowiedzialności biznesu jest jednym ze sposobów pozaekonomicznego sposobu konkurowania między sobą przedsiębiorstw. Implementacja strategii CSR jest elementem budowania długookresowej przewagi konkurencyjnej. Prowadzenie przedsiębiorstwa w sposób społecznie odpowiedzialny nie tylko bowiem w pozytywny sposób oddziałuje na otoczenie firmy, ale przede wszystkim stymuluje wzrost i stabilny rozwój samego przedsiębiorstwa (w tym poprzez podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy) oraz przyczynia się do wzrostu zainteresowania inwestorów. Wdrożenie strategii CSR pozwala zidentyfikować i zarządzać ryzykami związanymi z czynnikami społecznymi, środowiskowymi i etycznymi. Działalność w obszarze CSR ma również wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa w stosunkach wewnętrznych, jako pracodawcy, poprzez wzrost motywacji pracowników oraz ich identyfikacji z wartościami firmy, co przyczynia się do wzrostu lojalności. Działalność ta zwiększa też atrakcyjność Wnioskodawcy jako pożądanego pracodawcy na rynku pracy. Działania te ukierunkowane są zarówno na aktualne/bieżące projekty, jak i na trwały efekt gospodarczy w postaci m.in. długoterminowego wzrostu wartości firmy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wydatki ponoszone w związku z realizacją programu HI w ramach strategii CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?
  2. Czy wydatki ponoszone w związku z realizacją programu SR w ramach strategii CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?
  3. Czy wydatki ponoszone w związku z realizacją programu GW w ramach strategii CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone w związku z realizacją programu HI w ramach strategii CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”).

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone w związku z realizacją programu SR w ramach strategii CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone w związku z realizacją programu GW w ramach strategii CSR stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Podstawowe zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów w ustawie o CIT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W świetle powyższego przepisu, ocena prawna konkretnego wydatku wymaga odniesienia się do kryterium celowości jego poniesienia oraz uwzględnienia wyłączeń wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Odnosząc się do przesłanki celowości wydatku należy podkreślić, że kosztem uzyskania przychodów są zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia. W każdym przypadku konieczne jest jednak zaistnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem, a uzyskiwaniem, bądź też szansą uzyskiwania przychodów przez podmiot ponoszący ten koszt. W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Kosztami uzyskania przychodów są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów.

Wydatki na działalność CSR.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, CSR oznacza społeczną odpowiedzialność biznesu, tj. odpowiedzialność organizacji za wpływ podejmowanych decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko. CSR jest koncepcją, według której przedsiębiorstwa na etapie budowania strategii, podczas podejmowania decyzji i działań, dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy. Zgodnie z normą ISO 26000 realizowanie społecznej odpowiedzialności biznesu może mieć wpływ na:

  • przewagę konkurencyjną;
  • reputację organizacji;
  • zdolność pozyskiwania i zatrzymywania pracowników, konsumentów, klientów, użytkowników;
  • morale, zaangażowanie i wydajność pracowników;
  • opinie inwestorów, właścicieli, darczyńców, sponsorów i społeczności finansowej oraz
  • relacje organizacji z przedsiębiorstwami, instytucjami rządowymi, mediami, dostawcami, podobnymi organizacjami, klientami oraz społecznością, w obrębie której organizacja funkcjonuje.

Działania Wnioskodawcy wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Zgodnie ze strategią CSR, Wnioskodawca realizuje koncepcję zrównoważonego rozwoju, która jest sposobem na zarządzanie przedsiębiorstwem zakładającym, że prowadzona działalność biznesowa nie może koncentrować się wyłącznie na wynikach ekonomicznych, ale potrzebuje zintegrowania aspektów ekonomicznych, społecznych i środowiskowych. Zarządzanie przedsiębiorstwem w myśl tej koncepcji może przynieść konkretne i wymierne korzyści o stricte biznesowym charakterze, m.in.:

  • stać się narzędziem zarządzania ryzykiem społecznym i środowiskowym i przyczynić się do stabilizacji nieprzewidzianych kosztów,
  • pomóc optymalizować procesy, a tym samym koszty,
  • aspekty społeczne i środowiskowe mogą się stać elementem przewagi konkurencyjnej, którego istotność da się kreować w wymiarze wizerunkowym i kultury korporacyjnej,
  • dać szansę na obniżenie kosztu kapitału, poprzez zwiększenie zainteresowania inwestorów etycznych walorami spółki, co zostało wyrażone w polityce CSR Wnioskodawcy.

Jak opisano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, działalność w obszarze CSR zgodnie z zamiarem Wnioskodawcy powinna wpływać długoterminowo na podniesienie wiarygodności w oczach partnerów handlowych/inwestorów, władz i społeczności lokalnych oraz zwiększenie rozpoznawalności na rynku. Celem tych działań jest ukazanie Spółki jako podmiotu odpowiedzialnego społecznie, angażującego się w projekty ważne dla społeczności lokalnej, tj. firmy przyjaznej mieszkańcom, która troszczy się o społeczność zamieszkującą tereny na obszarze jej działalności.

Implementacja strategii CSR stanowi element budowania długookresowej przewagi konkurencyjnej. W ramach ogólnej strategii CSR, o celach jak wskazano powyżej i w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca realizuje przede wszystkim trzy autorskie programy społeczne:

  1. program HI
  2. program SR
  3. program GW.

Cele programu HI.

  • podnoszenie wartości Wnioskodawcy jako potencjalnego pracodawcy;
  • umacnianie wizerunku odpowiedzialnego przedsiębiorcy, który:
    • angażuje zespół w działalność społeczną;
    • jest szczególnie wrażliwy na kwestie zapewnienia bezpieczeństwa;
    • zachowuje troskę o ludzi, a w szczególności o dzieci,
  • budowanie i umacnianie relacji w regionach, gdzie przeprowadzane są inwestycje Wnioskodawcy poprzez działanie na rzecz lokalnej społeczności, zwiększenie otwartości i wyrozumiałości z utrudnieniami związanymi z prowadzonymi przez Wnioskodawcę inwestycjami.

Cele programu SR.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, przeprowadzenie programu „SR” ma pomóc osiągnąć Wnioskodawcy następujące cele:

  • podnoszenie wartości Spółki jako potencjalnego pracodawcy (jednym z najważniejszych aspektów programu jest osobiste zaangażowanie pracowników, którzy jako wolontariusze włączają się w urządzenie wyremontowanych pomieszczeń);
  • umacnianie wizerunku odpowiedzialnego przedsiębiorcy, który:
    • angażuje zespół w działalność społeczną;
    • dba o lokalną społeczność;
    • jest wrażliwy i otwarty
    • troszczy się o ludzi i wspomaga osoby słabsze i przeżywające problemy;
  • budowanie i umacnianie relacji w regionach, gdzie przeprowadzane są inwestycje Wnioskodawcy poprzez działanie na rzecz lokalnej społeczności:
    • zwiększenie otwartości i wyrozumiałości z utrudnieniami związanymi z prowadzonymi przez Wnioskodawcę inwestycjami;
    • nawiązanie kontaktów z samorządami i lokalnymi działaczami w celu zbudowania i ugruntowania pozytywnego odbioru przeprowadzanych inwestycji;
    • zbudowanie wizerunku Wnioskodawcy jako darczyńcy w zakresie Służbie Zdrowia

Cele programu GW.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, przeprowadzenie programu GW ma pomóc osiągnąć Wnioskodawcy następujące cele:

  • podnoszenie wartości Wnioskodawcy jako potencjalnego pracodawcy;
  • umacnianie wizerunku odpowiedzialnego przedsiębiorcy, który:
    • angażuje zespół w działalność społeczną;
    • jest szczególnie wrażliwy na kwestie zapewnienia bezpieczeństwa;
    • zachowuje troskę o ludzi.
  • integracja pracowników i współpracowników Wnioskodawcy, budowanie dobrych relacji w zespole,
  • budowanie partnerstwa pomiędzy Wnioskodawcą a jego otoczeniem.

Brak celu reprezentacji w działaniach podejmowanych w ramach polityki CSR.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W ustawie o CIT brak jest legalnej definicji terminu reprezentacja. Jednak zgodnie z przyjętą interpretacją tego przepisu, za wydatki na reprezentację należy uznać koszty, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy (czy działalności, etc.), a zatem, wykreowanie pozytywnych relacji z obecnymi czy też potencjalnymi kontrahentami (klientami) (por. stanowisko wyrażone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 1 lipca 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.186.2020.1.BD, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 czerwca 2013 r. o sygn. akt II FSK 702/11). Wydatkami na reprezentację są koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu, reputacji. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. Podkreśla się, że ,,w odróżnieniu od wydatków związanych z CSR, wydatki na reprezentację są ukierunkowane na konkretny podmiot i są podejmowane bezpośrednio w celu uzyskania przychodów z tytułu np. zawarcia umowy z danym kontrahentem” (por. interpretacja z dnia 18 kwietnia 2019 r. Znak: 0114-KDIP2-1.4010.74.2019.3.JC). Analizując zatem w tym kontekście, czy wyłącznym bądź dominującym celem podejmowanych działań w ramach polityki CSR, takich jak realizacja autorskich programów społecznych HI i GW, jest stworzenie wizerunku podatnika, należy zauważyć, że cele tych działań są zasadniczo odmienne i polegają na budowaniu długookresowej przewagi konkurencyjnej poprzez stymulowanie wzrostu i stabilnego rozwoju przedsiębiorstwa. Działalność CSR ma także wpływ na funkcjonowanie Wnioskodawcy w stosunkach wewnętrznych, jako pracodawcy, poprzez wzrost motywacji pracowników oraz ich identyfikacji z wartościami firmy, co przyczynia się do wzrostu lojalności i zwiększenie atrakcyjność Wnioskodawcy jako pożądanego pracodawcy na rynku pracy. Nieuniknioną konsekwencją podejmowanych działań jest także pozytywne oddziaływania na otoczenie firmy, w tym w ramach przyjętego w Strategii CSR dla lat 2016-2020 obszaru ,,bycie sąsiadem, gościem i partnerem dla społeczności lokalnych”, a dla lat 2021-2023 „wsparcie lokalnych społeczności” m.in. poprzez rekompensowanie społecznościom lokalnym uciążliwości związanych z budową i budowanie dobrych relacji z tymi społecznościami. Działalność CSR niewątpliwie też wpływa na wizerunek Wnioskodawcy, jednakże nie przesądza to o głównym celu ponoszonych w związku z tą działalnością wydatków. W opinii i w zamierzeniach Wnioskodawcy konsekwentne budowanie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu uwzględniającej interesy społeczne i ochronę środowiska, a także relacje z różnymi grupami interesariuszy, może wywrzeć faktyczny wpływ na prowadzoną działalność gospodarczą Spółki, co w konsekwencji będzie miało wpływ na osiągane przez Wnioskodawcę przychody. Wydatki ponoszone w związku z realizacją strategii CSR spełniają zatem warunek poniesienia wydatków w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów (jako koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodem), a ponadto nie znajdują się w negatywnym katalogu art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. Podsumowując, działania spółki realizowane w ramach autorskich programów społecznych HI, SR i GW niewątpliwie wpisują się w definicję społecznej odpowiedzialności biznesu i jako niewymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT mogą stanowić koszty uzyskania przychodu.

Brak wyłączenia darowizn z kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej, z tym że kosztem uzyskania przychodów są koszty wytworzenia lub cena nabycia produktów spożywczych, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku od towarów i usług, przekazanych na rzecz organizacji pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z przeznaczeniem wyłącznie na cele działalności charytatywnej prowadzonej przez te organizacje. Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeksu cywilnego, przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Należy zatem mieć na uwadze, że ograniczenie to ma zastosowanie do darowizn, których istotnym elementem jest bezinteresowność (por. interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 lipca 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.186.2020.1.BD). Podstawowym warunkiem jest zatem niewykonanie przez obdarowanego jakiegokolwiek świadczenia w zamian za otrzymaną darowiznę. Tymczasem, nawet jeśli w ramach strategii CSR były, są bądź będą dokonywane darowizny, w szczególności w ramach programu GW, będą one prowadziły do osiągnięcia celów wymienionych powyżej w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które mają i będą miały wpływ na osiągane przychody. Po stronie Wnioskodawcy brak jest „causa donandi”, tj. chęci obdarowania bez oczekiwania osiągnięcia jakiejkolwiek korzyści z tego tytułu.

Stanowisko organów podatkowych Stanowisko o możliwości zaliczenia wydatków związanych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu jako koszty uzyskania przychodów zostało potwierdzone w wielu wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacjach podatkowych, m.in. z dnia:

  • 1 lipca 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.186.2020.1.BD,
  • 6 maja 2020 r. Znak: 0111-KDIB1-2.4010.46.2020.3.BD,
  • 25 marca 2020 r. Znak: 0114-KDIP2-1.4010.27.2020.1.JF,
  • 30 sierpnia 2019 r. Znak: ITPB3/4510-506/15/19-S/PS,
  • 18 kwietnia 2019 r. Znak: 0114-KDIP2-1.4010.74.2019.3.JC,
  • 4 kwietnia 2019 r. Znak: 0114- KDIP2-2.4010.65.2019.1.AS,
  • 29 marca 2018 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.47.2018.1.BJ.

W zakresie wydatków związanych z wolontariatem pracowniczym, możliwość zaliczenia takich wydatków jako koszty uzyskania przychodów Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził m.in. w interpretacjach podatkowych z dnia:

  • 14 grudnia 2017 r. Znak: 0111-KDIB1-3.4010.400.2017.1.AN,
  • 25 sierpnia 2016 r. Znak: IBPB-1-1/4510-270/16-1/SG,
  • 25 sierpnia 2016 r. Znak: IBPB-1-1/4510-204/16-1/SG.

Podsumowując, jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, celem ponoszonych przez Wnioskodawcę wydatków związanych z realizacją założeń CSR jest budowanie długofalowych, konstruktywnych i trwałych relacji z interesariuszami (w tym społecznością lokalną), co umożliwi Spółce płynne i bezkonfliktowe realizowanie działalności operacyjnej. Konsekwentne budowanie strategii społecznej odpowiedzialności biznesu, uwzględniającej relacje z różnymi grupami interesariuszy, może wywrzeć faktyczny pozytywny wpływ na sukces działalności gospodarczej Wnioskodawcy, co w konsekwencji będzie miało wpływ na osiągane przez Wnioskodawcę przychody. Tym samym, w opinii Wnioskodawcy będzie mógł on zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki dotyczące programów HI, SR i GW pracowniczy, jako związanych z realizacją polityki CSR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r., poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.