
Temat interpretacji
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, działania Spółki podejmowane w Projekcie można uznać za działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia Spółkę do zastosowania preferencji podatkowej opisanej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w zakresie kosztów związanych z realizowanym Projektem?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej który dotyczy ustalenia, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, działania Spółki podejmowane w Projekcie można uznać za działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia Spółkę do zastosowania preferencji podatkowej opisanej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w zakresie kosztów związanych z realizowanym Projektem.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
X sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od całości osiąganych dochodów. Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r., o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.
Spółka prowadzi działalność badawczo-rozwojową, polegającą na świadczeniu usług doradczo-inżynierskich dla jednostek sektora publicznego i prywatnego. W ramach swojej działalności Spółka opracowuje interdyscyplinarne projekty oparte na wiedzy ekspertów prawnych, ekonomicznych i technicznych. Działalność Spółki skupia się na opracowaniu kompleksowych analiz, mających na celu pełną identyfikację problemu, znalezienie dla niego rozwiązania oraz wskazanie istniejących lub przyszłych zagrożeń i ryzyk. Projekty wykonywane są w takich sektorach gospodarki jak budownictwo, energetyka, transport, ochrona środowiska czy nowe technologie.
W zakresie prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej Spółka ma wątpliwości, czy opisane poniżej prace powinna włączyć do działalność badawczo-rozwojowej oraz czy w związku z ich realizacją będzie miała prawo do korzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.
W związku z wygranym przetargiem na wykonanie zamówienia publicznego, Spółka przyjęła zlecenie opracowania pn. „(…)” (dalej: „Plan Parkingowy” lub „Projekt”) na rzecz Miasta (…), (dalej: „zamawiający”).
Celem przygotowania Projektu było przeprowadzenie badań parkingowych oraz opracowanie kompleksowej koncepcji zmian w organizacji ruchu na potrzeby wprowadzenia i funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (dalej: „SPPN”) w dzielnicy (…). W celu wykonania prac w ramach Projektu Spółka zawarła z podmiotem powiązanym umowę konsorcjum w dniu (…) 2020 r., na mocy której ustalony został zakres wykonywanych przez Spółkę prac badawczo-rozwojowych. Prace były realizowane w zaplanowany i systematyczny sposób. Spółka zobowiązała się do przedstawienia zamawiającemu wyników prac cyklicznie, nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie lub na wezwanie zamawiającego. Zawarta umowa konsorcjum ustala dokładny termin na zakończenie prac oraz przedstawianie zamawiającemu wyników. Sposób podziału prac ustalony został w taki sposób, aby kolejnego etapu prac nie dało się rozpocząć bez zakończenia poprzedniego etapu. Dodatkowo Spółka przygotowała dokładny harmonogram prac.
Spółka w oparciu o założenia projektowe każdorazowo podejmowała decyzję w zakresie uwzględnienia konkretnego etapu w ramach prowadzonego Projektu jako działalności badawczo-rozwojowej. Zgodnie z harmonogramem prac całość Projektu została podzielona na pięć etapów.
Na dzień złożenia niniejszego wniosku prace Projektowe zostały ukończone.
Etap I. Inwentaryzacja stanu istniejącego.
W pierwszej kolejności zaplanowane prace polegały na poznaniu istniejących na terenie dzielnicy (…) rozwiązań parkingowych we wszystkich drogach publicznych badanego obszaru, w podziale na poszczególne odcinki ulic, z uwzględnieniem charakterystyki parkowania obejmującej (w formie map i tabel):
- sposób parkowania (równoległe, prostopadłe, skośne),
- rodzaj parkowania, uliczne (na jezdni, chodniku, mieszane), wydzielony parking,
- liczbę i lokalizację miejsc postojowych zgodnych z przepisami ustawy Prawo o ruchu drogowym i obowiązującą organizacją ruchu,
- liczbę i lokalizację miejsc, na których postój odbywa się niezgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wykaz (liczba i lokalizacje) miejsc postojowych samochodów parkujących w obszarach zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego, potwierdzony podpisem audytora BRD ze wskazaniem rodzaju zagrożenia (na przejściu dla pieszych, przed przejściem dla pieszych, za przejściem dla pieszych, w rejonie skrzyżowania).
W celu wykonaniu inwentaryzacji Spółka sporządziła specjalne arkusze pomiarowe.
Wyniki prowadzonych badań zostały opracowane zarówno w formie opisowej, tabelarycznej, jak i w formie wykresów oraz naniesione zostały na mapy zasadnicze w skali 1:50, które zostały dostarczone Spółce przez zamawiającego wyłącznie na potrzeby realizacji Projektu.
Etap II. Badanie wykorzystania i zapotrzebowania na miejsca postojowe.
Etap ten miał charakter analityczny, polegający na analizie danych zgromadzonych w I etapie, na podstawie których Spółka oszacowała stopień wykorzystania istniejących miejsc parkingowych oraz potrzebę reorganizacji miejsc parkingowych na badanym terenie.
Prace w tym etapie polegały na:
1. Wykonaniu pomiarów parkowania dla całego obszaru, analizy rotacji i wykorzystania miejsc parkingowych,
2. Wykonaniu analizy ewidencji numerów rejestracyjnych pojazdów,
3. Wykonaniu specyfikacji rodzajowej parkujących pojazdów z podziałem na mieszkańców oraz przyjezdnych na podstawie analizy tablic rejestracyjnych,
4. Wykonaniu analizy popytu na miejsca postojowe w dzień oraz w nocy na badanym terenie wraz z przygotowaniem podsumowania wyników analizy w formie tabel oraz wykresów,
5. Przygotowaniu wykresu zmian w popycie na miejsca postojowe w dzień w konkretnych godzinach (7-10, 9-14, 12-16, 14-18, 16-22).
Etap III. Propozycja zmian w organizacji ruchu.
W oparciu o prace wykonane w I etapie (inwentaryzację) oraz w II etapie (wykonane badania), Spółka przygotowała propozycję zmian w organizacji ruchu, której celem jest utworzenie SPPN, przekładającej się na poprawę istniejących rozwiązań parkingowych w dzielnicy (…) oraz zwiększenie jej funkcjonalności użytkowej. Dodatkowo wskazane zostały istniejące problemy, zagrożenia i szanse dla poprawy rozwiązań parkingowych. Finalnym rezultatem prac, przeprowadzonych badań oraz analiz było sporządzenie:
1. Kompleksowego opracowania zmian w organizacji ruchu, zawierającego propozycje w zakresie:
- uporządkowania sposobu parkowania i stworzenia możliwości wyznaczenia jak największej liczby miejsc postojowych;
- eliminacji możliwości parkowania w sposób zagrażający bezpieczeństwu ruchu drogowego;
- wyznaczenia miejsc postojowych dla mieszkańców, tj. wprowadzenia możliwości postoju w miejscach zgodnych z prawem, w których jednak nie jest możliwe wyznaczenie miejsc postojowych w sposób umożliwiający pobór opłat zgodnie z ustawą o drogach publicznych;
- wyznaczenia dróg jednokierunkowych wraz z zaznaczeniem kierunku ruchu w celu optymalnego wykorzystania układu drogowego.
2. Opracowania propozycji lokalizacji nowych miejsc postojowych z podziałem na poszczególne odcinki ulic oraz wskazaniem najbardziej efektywnego sposobu parkowania. Opracowanie zostało wykonane z uwzględnieniem wymagań przepisów dotyczących warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
3. Opracowania lokalizacji parkomatów w sposób proporcjonalny do ilości miejsc postojowych, zgodnie z założeniem, że jeden parkomat przypadać będzie na 20-25 miejsc postojowych, tak aby kierowca nie musiał pokonywać w drodze do parkomatu odległości większej niż 70-100 m.
Opracowania zostały przedstawione w formie projektów na mapie zasadniczej, z zachowaniem zasad wykonywania projektów organizacji ruchu.
Etap IV. Konsultacje społeczne.
Kolejnym etapem prac było przeprowadzenie konsultacji społecznych z mieszkańcami dzielnicy (…), w ramach których mieszkańcy dokonali oceny założeń i kierunków wskazanych w sporządzonych opracowaniach. Celem przeprowadzenia konsultacji było poznanie opinii mieszkańców na temat wyników przeprowadzonych badań, sporządzonych koncepcji i założeń Projektu. Konsultacje społeczne służyły do określenia prawidłowego kierunku dalszych prac. Następnie Spółka sporządziła raport z przeprowadzonych konsultacji, w którym odniosła się do wszystkich uwag wniesionych w czasie trwania konsultacji społecznych.
Uzyskane dane i opracowane materiały wraz z wnioskami i uwagami mieszkańców z konsultacji społecznych stanowiły kompletne materiały wyjściowe do opracowania finalnej wersji dokumentacji Projektu.
Etap V. Przygotowanie ostatecznej wersji dokumentu.
Finalnym etapem prac było przygotowanie ostatecznej wersji Planu Parkingowego w oparciu o wykonane w poprzednich etapach prace. Podstawą prac wykonanych w tym etapie były projekty opracowań przygotowanych w etapie III, które zostały zaktualizowane o informacje uzyskane w toku przeprowadzonych konsultacji społecznych. Całość Projektu została sporządzona zgodnie z odpowiednimi przepisami regulującymi ruch drogowy (m.in. ustawą z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym).
Przedstawiona we wniosku działalność jest podejmowana w celu zwiększania zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Twórczy charakter prowadzonych orać polega na stworzeniu kompleksowej koncepcji zmian w organizacji ruchu drogowego na badanym terenie, po uprzednim przeprowadzeniu badań pomiarowych. Opracowana koncepcja ma charakter nowatorski, niepowtarzalny i jest wynikiem przeprowadzenia badań oraz analitycznych procesów myślowych pracowników Wnioskodawcy.
Prace polegające na stworzeniu „Planu Parkingowego” posiadają twórczy charakter. W tym zakresie stworzenie kompleksowego opracowania zmian w organizacji ruchu na badanym terenie, nie miało charakteru czynności mechanicznych i wymagało wypracowania całkowicie nowych rozwiązań w oparciu o pozyskane dane.
Opracowany „Plan Parkingowy” był w tym zakresie nowym wytworem intelektu pracowników Wnioskodawcy, gdyż musieli oni stworzyć nowy model infrastruktury parkingowej, który zastąpi istniejące rozwiązania. Jednocześnie „Plan Parkingowy” stworzony został wyłącznie na potrzeby poprawy rozwiązań parkingowych w dzielnicy (…) i nie stanowił tym samym powielenia istniejących wcześniej koncepcji. W procesie tworzenia „Planu Parkingowego” Wnioskodawca wykorzystuje dostępną wiedzę na temat funkcjonowania obecnych rozwiązań parkingowych na badanym terenie, która następnie zostaje poddana analizie. Celem analizy jest identyfikacja wad oraz słabych punktów aktualnie istniejącej infrastruktury parkingowej oraz znalezienie rozwiązań, które pozwolą na ulepszenie istniejącej infrastruktury (zwiększenie przepustowości ulic, ilości miejsc parkingowych, itp.). Wyniki analizy zostają wykorzystane do stworzenia nowej, ulepszonej koncepcji położenia miejsc parkingowych na badanym terenie.
Prace realizowane przez Wnioskodawcę polegają zarówno na zdobyciu wiedzy w zakresie istniejących rozwiązań, a następnie na wykorzystaniu tak zgromadzonych informacji do opracowania nowego modelu infrastruktury parkingowej.
Podejmowane w projekcie „Plan Parkingowy” działania, wykonywane w etapie III i V obejmują nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. W tych etapach Wnioskodawca wykorzystuje dostępną wiedzę (pozyskaną na etapach I, II i IV), do znalezienia rozwiązań ulepszających infrastrukturę parkingową na badanym terenie (etap III) i w efekcie opracowania „Planu Parkingowego” (etap V). Poza zgromadzonymi informacjami Wnioskodawca wykorzystuje szereg metod analitycznych i badawczych, które stanowią narzędzie do ulepszenia infrastruktury parkingowej na badanym terenie. Efektem opracowanych zmian jest „Plan Parkingowy”, który zawiera informacje o całym procesie przygotowania dokumentu i stanowi narzędzie do wprowadzenia zaproponowanych zmian w życie. Wnioskodawca łączy i wykorzystuje dostępną mu wiedzę i umiejętności celem opracowania zmienionych, ulepszonych lub nowych struktur infrastrukturalnych na badanym terenie, czego efektem jest „Plan Parkingowy”.
Jednocześnie część prowadzonych prac w projekcie ma na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń (etapy I, II oraz IV). W pierwszej kolejności, Wnioskodawca zbiera dane dotyczące funkcjonowania obecnych rozwiązań parkingowych na badanym terenie (etap I). Następnie zebrane dane są poddane analizie, której celem jest określenie efektywności zagospodarowania miejscami parkingowymi na badanym terenie (etap II). Oba te etapy dążą do zagregowania wiedzy dotyczącej funkcjonowania obecnych rozwiązań parkingowych tak, aby w dalszych etapach prac można było opracować, a potem przedstawić nową, ulepszoną koncepcję, jaką jest kompleksowa propozycja zmian w infrastrukturze parkingowej na badanym terenie.
Etap IV, polegający na konsultacji z mieszkańcami terenu zaproponowanych rozwiązań parkingowych, również ma na celu zdobycie nowej wiedzy, gdyż informacje uzyskane od mieszkańców są uwzględniane w finalnym „Planie Parkingowym”.
W trakcie prowadzonych prac, Spółka nie korzystała z usług podwykonawców. Od pierwszego do ostatniego etapu prac Projekt realizowany był wyłącznie przez pracowników Spółki.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję rachunkową w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów prac badawczo-rozwojowych.
Koszty kwalifikowane nie zostały zwrócone w jakiekolwiek formie oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Pytanie
Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, działania Spółki podejmowane w Projekcie można uznać za działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia Spółkę do zastosowania preferencji podatkowej opisanej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w zakresie kosztów związanych z realizowanym Projektem?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, opisana działalność Spółki w zakresie prac dotyczących Projektu, polegająca na przeprowadzeniu inwentaryzacji istniejącej infrastruktury parkingowej, poddaniu jej badaniom celem diagnozy jej problemów, szans czy ryzyk oraz finalne zaproponowaniu do niej zmian mających na celu jej ulepszenie w formie „Planu Parkingowego”, spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, która uprawnia do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT.
W pierwszej kolejności należy wskazać na zakres definicyjny działalności badawczo-rozwojowej. Przez działalność badawczo-rozwojową, zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, rozumie się działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Przez prace rozwojowe, zgodnie z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, rozumie się natomiast prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Uzupełniając powyższą definicję należy przytoczyć art. 4 ust. 3 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „Ustawa o SWIN”), zgodnie z którym prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Z kolei zgodnie z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT za badania naukowe uznaje się badania podstawowe oraz badania aplikacyjne.
W myśl art. 4 ust. 2 pkt 1 Ustawy o SWIN, badania naukowe są rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne.
Z kolei zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 2 Ustawy o SWIN, badaniami aplikacyjnymi są prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Mając na względzie powyższe definicje, działalność badawczo-rozwojowa to działalność, która:
1) wypełnia definicję prac rozwojowych lub badań naukowych,
2) posiada twórczy charakter,
3) jest wykonywana w sposób systematyczny,
4) jest nastawiona na zwiększenie zasobów wiedzy lub wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Ad.1. Prace rozwojowe oraz badania naukowe.
Zgodnie z Podręcznikiem Frascatiego 2015 Zalecenia Dotyczące Pozyskiwania i Prezentowania Danych z zakresu Działalności Badawczej i Rozwojowej (dalej: „Podręcznik Frascati”), (akapit 2.38): „związek między badaniami podstawowymi, badaniami stosowanymi i pracami rozwojowymi należy postrzegać w perspektywie dynamicznej. Możliwe jest, że badania stosowane i prace rozwojowe mogą służyć dostosowaniu podstawowej wiedzy wynikającej z badań podstawowych w sposób bezpośredni na potrzeby ogólnych zastosowań. W odniesieniu do organizacji, w ramach których prowadzona jest działalność badawcza i rozwojowa, rzadko istnieje wyraźne rozdzielenie tych trzech rodzajów działalności B+R. Wszystkie trzy rodzaje działalności B+R mogą być niekiedy prowadzone w tej samej jednostce przez zasadniczo ten sam personel, natomiast niektóre projekty badawcze mogą rzeczywiście obejmować różne kategorie”.
Tym samym, zdaniem Spółki, realizowane w Projekcie prace mają charakter prac mieszanych, spełniających definicję zarówno prac rozwojowych (art. 4 ust. 3 ustawy o SWIN), jak i badań aplikacyjnych (art. 4 ust. 2 pkt 2 Ustawy o SWIN).
Celem badań aplikacyjnych jest zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Z kolei prace zrealizowane w I etapie skupiały się na przeprowadzaniu inwentaryzacji miejsc parkingowych obecnie istniejących w dzielnicy (…). Celem tego etapu było zdobycie wiedzy, w jaki sposób zaplanowana została infrastruktura parkingowa oraz w jaki sposób ona funkcjonuje. Następnie w II etapie w wyniku przeprowadzonych badań i analiz zostało zidentyfikowany obecny poziom ich wykorzystywania oraz realne zapotrzebowanie na miejsca parkingowe. Zgodnie z powyższym etapy I oraz II należy uznać za badania aplikacyjne, które nastawiane są na zdobycie wiedzy w formie agregowania odpowiednich danych porównawczych, potrzebnych do wykonania Projektu.
Za badania aplikacyjne Spółka uważa również przeprowadzone w IV etapie konsultacje społeczne z mieszkańcami dotyczące realizacji Projektu. Zmierzają one do agregacji kolejnych danych w postaci preferencji, nawyków oraz opinii mieszkańców na temat założeń Projektu, które następnie Spółka oceni oraz uwzględni w finalnym Planie Parkingowym.
Z kolei etapy III oraz V prac, zdaniem Spółki, będą stanowić prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy o SWIN. Zgodnie z tym przepisem jest to działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
W zakresie tej definicji należy zauważyć, że w III etapie prac Spółka wykorzystuje dostępną dla niej wiedzę (zgromadzoną w I oraz II etapie), do zaprojektowania SPPN oraz ulepszenia systemu parkingowego na terenie dzielnicy (…). Etap ten ma więc charakter projektowo-koncepcyjny, w którym Spółka za pomocą zinterpretowanych w etapie II informacji oraz danych, zaproponowała zmiany w koncepcji ruchu drogowego, uwzględnienia nowych miejsc postojowych oraz rozmieszczenie parkometrów.
Z kolei etap V, będący finalnym etapem prac, sprowadzał się do oceny zebranych w wyniku prowadzonych konsultacji społecznych informacji oraz ich wpływu na zaproponowane rozwiązania infrastrukturalne w etapie III. Po odpowiednim przetworzeniu danych, uwagi mieszkańców zostały uwzględnione w finalnej wersji Projektu.
Podsumowując, zdaniem Spółki, etapy I, II oraz IV należy uznać za badania naukowe, stanowiące badania aplikacyjne.
Z kolei prace wykonane w etapach III oraz V stanowią prace rozwojowe, które również upoważniają Spółkę do zastosowania ulgi na działalność badawczo-rozwojową.
Ad.2. Twórczy charakter.
Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, przez działalność badawczo-rozwojową rozumie się działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Ustawodawca nie doprecyzował, w jaki sposób należy rozumieć przesłankę twórczego charakteru prowadzonych prac. W tym zakresie pomocne mogą być Objaśnienia Podatkowe z 15 lipca 2019 r., dotyczące preferencyjnego opodatkowania dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP Box (dalej: „Objaśnienia”).
Zgodnie z Objaśnieniami: „cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu”. Działalność twórcza oznacza, że ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia.
Podsumowując, Objaśnienia wskazują, że rezultat twórczej działalności powinien:
1) być odpowiednio ustalony, co może odbyć się w dowolnej formie (między innymi niezależnie od sposobu wyrażenia), przez co należy rozumieć jego uzewnętrznienie oraz możliwość wyodrębnienia, gdy stanowi część większej całości, mającej charakter zbiorowy;
2) mieć charakter indywidualny, tj. nie może być wynikiem wyłącznie mechanicznych działań, lecz określonych procesów myślowych, wymagających od twórcy kreatywności;
3) mieć charakter oryginalny (wnosić obiektywnie nową wartość; stanowić „nowy wytwór intelektu”), przy czym oryginalność należy rozpatrywać wstecznie (tj. rezultat pracy nie jest twórczy, jeżeli istnieje identyczne, uprzednio stworzone dzieło).
Z kolei zgodnie z Podręcznikiem Frascatiego (akapit 2.17): „działalność twórcza to taka, której celem muszą być nowe koncepcje lub pomysły, które wzbogacają istniejącą wiedzę. Wyklucza to z działalności B+R wszelkie rutynowe zmiany w produktach lub procesach, a zatem z kreatywnością w sferze B+R nieodłącznie związany jest wkład człowieka”.
Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, że może budzić wątpliwości, czy prace prowadzone w Etapie I oraz IV, polegające na zgromadzeniu odpowiedniej bazy danych do analizy odznaczają się twórczym charakterem. Prowadzone prace polegają na opisie już istniejących rozwiązań parkingowych (inwentaryzacji) oraz zgromadzeniu danych do analizy. Należy zauważyć, że I etap obejmuje przede wszystkim agregację i ocenę danych, które zostaną następnie poddane analizie w etapie II.
W tym miejscu należy jednak podkreślić, że dane gromadzone w ramach Etapu I są nieodzownym elementem dla przeprowadzenia późniejszej analizy i oszacowania zapotrzebowania na miejsca parkingowe (Etap II), a także przygotowania nowego modelu infrastruktury parkingowej (Etap III). Zgodnie z Podręcznikiem Frascatiego (tabela 2.3): „czynności polegające na zbieraniu danych należy wyłączyć z działalności prac badawczo- rozwojowych poza przypadkiem, gdzie stanowią one integralną część działalność B+R”.
Etap I jest konieczny w celu przeprowadzenia analizy i stworzenia nowych opracowań rozwiązań infrastrukturalnych, które są realizowane na późniejszych etapach. Należy również podkreślić, że gromadzenie danych odbywa się na podstawie z góry określonych metod badawczych, co gwarantuje ich jakość i przydatność na późniejszym etapie prac. Oznacza to, że Etap I stanowił integralną część Projektu i nie powinien zostać wyłączony z zakresu prac B+R.
Potwierdzeniem powyższego stanowiska są również poniższe interpretacje podatkowe, w których organ nie wyłączył prac polegających na gromadzeniu danych z działalności badawczo-rozwojowej podatnika:
1) Interpretacja indywidualna z 23 maja 2019 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.119.2019.2.JS,
2) Interpretacja indywidualna z 26 czerwca 2019 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.180.2019.1.JKT.
Powyższa argumentacja, znajdzie również zastosowanie dla przeprowadzonych w trakcie IV Etapu konsultacji społecznych. Ich celem jest bowiem poznanie preferencji, zaleceń, opinii mieszkańców, czyli gromadzenie informacji istotnych z perspektywy późniejszej analityki i modelowania możliwych rozwiązań parkingowych. Stanowią one zatem integralną część całego projektu, gdyż wpływają na finalny efekt prowadzonych prac. Z tego powodu Spółka również uznaje przeprowadzenie konsultacji społecznych za działalność badawczo-rozwojową.
Z kolei etap II prac, w zakresie w jakim polegały one na przeprowadzaniu badań oraz analiz mających na celu określenie poziomu wykorzystania miejsce parkingowych oraz zapotrzebowania na nowe, również odznaczają się twórczym charakterem. Zakończeniem prac realizowanych w II etapie było przygotowanie wyników prowadzonych badań oraz analiz, w formie tabel oraz wykresów, które będą stanowić elementarną część Projektu. W tym zakresie należy uznać, że są one twórczym rezultatem prac prowadzonych w Etapie II
III etap prac w polegający na przygotowaniu opracowań Projektu również posiadał twórczy charakter. Etap ten nastawiony był na stworzenie nowego wytworu intelektu w postaci opracowania zmian w funkcjonujących rozwiązaniach ruchu drogowego, nowych miejsc parkingowych oraz rozmieszczeń parkomatów na potrzeby stworzenia SPPN. Stworzone w tym etapie opracowania stanowiły główny element Projektu. Stanowisko Spółki potwierdzają także wytyczne zawarte w Podręczniku Frascatiego (2.17), zgodnie z którymi: „element nowatorskości może pojawić się w ramach projektu polegającego na odtworzeniu istniejących wyników, w którym ujawnione zostają potencjalne rozbieżności. Do działalności B+R należy zakwalifikować projekt prac rozwojowych mający na celu tworzenie wiedzy dla rozwoju nowych koncepcji i pomysłów związanych z projektowaniem nowych produktów lub procesów”.
Z uwagi na to, że celem prowadzonych prac w Projekcie było zdiagnozowanie problemów, a następnie wyznaczenie kierunków poprawy systemu parkingowego na terenie dzielnicy (…), spełnione zostały również przesłanki co do ustalanego, oryginalnego oraz indywidualnego charakteru prowadzonych prac.
Ponadto, jak zostało wskazane wyżej, działalność twórcza to działalność, której rezultat choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia. Należy zauważyć, że przy analizie zebranych danych (etap II) i sporządzeniu projektu oraz końcowego Planu Parkingowego (etapy III i V), Spółka wykorzystała różne metody badawcze, odpowiednio właściwe dla różnego rodzaju danych, służące co wypracowania rozwiązań dla konkretnego problemu. Oznacza, to że rezultat prac w Projekcie, a także sama metodyka pracy w Projekcie była niepowtarzalna i niemożliwa do powtórzenia przy realizacji innych prac.
Spółka pragnie zauważyć, że twórczy charakter prac powinien być odpowiednio udokumentowany i dawać możliwość określania rezultatu prowadzonych prac. Etapy III oraz V, polegające na przygotowaniu opracowań oraz końcowej wersji Planu Parkingowego, są właśnie rezultatem jej twórczej działalności.
Z tego powodu etapy te Spółka również zamierza włączyć do działalności badawczo-rozwojowej. Podsumowując, Spółka uważa, że prace zrealizowane na etapie II, III, oraz V spełniają przesłankę twórczego ich charakteru. Natomiast prace realizowane I oraz IV etapie, pomimo braku twórczego charakteru, stanowią działalność B+R z uwagi na to, że są integralną oraz podstawową częścią całego Projektu.
Ad.3. Systematyczność.
Istotnym kryterium warunkującym uznanie prac za działalność B+R jest ich systematyczność. Zgodnie z Objaśnieniami przesłanka systematyczności jest spełniona w przypadku, gdy prace są prowadzone w sposób uporządkowany, zaplanowany, metodyczny, według pewnego systemu. W tym celu, możliwe jest przygotowanie opisu projektu prac B+R z wyznaczeniem celu oraz harmonogramem jego realizacji, a także przypisaniem konkretnych zasobów ludzkich i materialnych dla potrzeb projektu.
Jak wskazano przy tym w Objaśnieniach: „działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej” (...). Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby”. W przypadku prac realizowanych przez Spółkę w Projekcie, prace prowadzone są w uporządkowany i zaplanowany sposób już przed rozpoczęciem pierwszego etapu prac. Każdy etap Projektu posiada własny termin przedstawienia wyników prac zamawiającemu. Po przedstawieniu zamawiającemu wyników Spółka przechodzi do realizacji następnego etapu prac. Prace badawczo-rozwojowe są zatem realizowane w sposób ciągły i systematyczny. Dodatkowo w umowie konsorcjum wyraźnie został wskazany termin ukończenia całości Projektu.
Podsumowując, każdy etap zrealizowanych prac spełniał przesłankę systematyczności.
Ad.4. Zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie jej do tworzenia nowych zastosowań.
Zgodnie z Objaśnieniami, działalność badawczo-rozwojowa „to zespól działań podejmowanych w kierunku tworzenia, w tym badań naukowych (nakierowanych na nową wiedzę i umiejętności) oraz prac rozwojowych (nakierowanych na wykorzystanie dostępnej wiedzy i umiejętności) w celu zwiększenia zasobów wiedzy do tworzenia nowych, zmienionych lub usprawnionych produktów, procesów lub usług (również w formie nowych technologii)”.
Powyższa definicja działalności badawczo-rozwojowej skupia się na wykazaniu celu prowadzanych prac, który powinien być ściśle związany z określeniem jej jako prace rozwojowe lub badania naukowe. Z uwagi na dość płynny charakter prowadzonych prac w Projekcie, ich celem jest zarówno zdobycie wiedzy nastawione na opracowanie nowych rozwiązań (badania aplikacyjne) w zakresie etapów I, II oraz IV, jak i tworzenie nowych lub istotne ulepszanie istniejących rozwiązań (prace rozwojowe) w zakresie etapu III oraz V. Prowadzone przez Spółkę prace zmierzały w istocie do analizy istniejących danych (rozwiązań parkingowych), diagnostyki ich stanu i słabości, a następnie określenia propozycji zmian i ulepszeń istniejących rozwiązań parkingowych. Prace prowadzone przez Spółkę zmierzały w pierwszej kolejności do zgromadzania odpowiedniej wiedzy o istniejących rozwiązaniach parkingowych (etapy I, II i IV), a następnie do wyznaczenia działań oraz kierunków, które w perspektywie długoletniej mają poprawić istniejące rozwiązania (etapy, III i V). Podsumowując, działania podejmowane przez Spółkę w Etapach l-V spełniają przesłankę celowości. Etapy I, II i IV nastawione były na zdobycie odpowiedniej wiedzy o funkcjonalności miejsc parkingowych.
Z kolei celem etapu III oraz V było wyznaczenie realnych sposobów odpowiedniego zagospodarowania miejscami parkingowymi, tak aby możliwe było wprowadzenie SPPN na badanym terenie. Tym samym, zrealizowane z Projekcie prace nastawione były na zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie jej do tworzenia nowych zastosowań.
Ponadto, zgodnie z Podręcznikiem Frascatiego (akapit 2.18): „działalność badawczo-rozwojowa wiąże się z niepewnością, co ma wiele wymiarów. Na początku projektu B+R nie można dokładnie określić rodzaju rezultatu ani kosztu (w tym poświęconego czasu) w kontekście jego celów”. Zgodnie z powyższym przyjmuje się, że cechą działalności badawczo-rozwojowej jest również niepewności co do rezultatu prac.
Cechę niepewności zawierają również podejmowane w Projekcie prace. Wynik prowadzonych prac jest Spółce nieznany aż do momentu ukończenia drugiego etapu prac (przeprowadzenia analizy). Rozpoczynając prace, Spółka ani zamawiający nie zakładają pozytywnego zakończenia prac, tzn. znalezienia takich rozwiązań, które istotnie poprawią infrastrukturę parkingową na terenie dzielnicy (…).
Kolejną cechą działalności badawczo-rozwojowej jest namacalność przeprowadzonych prac. Cechę taką opisano również w Podręczniku Frascatiego (akapit 2.20), zgodnie z którym: „Projekt B+R powinien zaowocować wynikiem, który potencjalnie daje możliwość transferu nowej wiedzy, zapewniając jej wykorzystanie i umożliwiając innym badaczom odtworzenie wyników w ramach własnej działalności B+R. Uwzględnia się tu działalność B+R przynoszącą negatywne wyniki w przypadku, gdy pierwotna hipoteza nie zostanie potwierdzona lub gdy produkt nie może zostać opracowany zgodnie z pierwotnym zamierzeniem. Ponieważ celem B+R jest zwiększenie istniejących zasobów wiedzy, wyniki nie mogą pozostać niewyartykułowane (tj. nie mogą pozostać wyłącznie w umysłach badaczy), ponieważ istnieje ryzyko utraty zarówno tych wyników, jak i wiedzy z nimi związanej”.
Spółka zwraca uwagę, że w trakcie prac na bieżąco były sporządzane (spisywane) wyniki prowadzonych badań. Podsumowaniem dokonanych badań i analiz są sporządzone wykresy oraz tabele w etapie II, które następnie są częścią opracowań wykonanych w etapie III.
Z kolei rezultatem etapu V (jak i podsumowaniem całości prowadzonych prac) jest sporządzenie finalnego dokumentu „Plan Parkingowy”. Dodatkowo rezultatem prac w etapie IV jest sporządzony raport z przeprowadzonych konsultacji społeczne, zawierający uwagi i opinie mieszkańców. Zgodnie z powyższym, wyniki prowadzonych prac w Projekcie są dokładnie wyartykułowane w formie dokumentów kończących prace analityczne lub koncepcyjne.
Uwzględniając powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie prace prowadzone w Projekcie na każdym z etapów spełniają przesłanki pozwalające na uznanie ich za prace badawczo-rozwojowe, w szczególności odznaczając się twórczym i nowatorskim charakterem, a także uporządkowaniem i systematyką prowadzenia prac według określonych z góry metod badawczych. Tym samym, zrealizowane przez Spółkę prace w Projekcie, stanowią prace badawczo-rozwojowe, które uprawniają Spółkę do skorzystania z preferencji podatkowej z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT tj. z ulgi na działalność badawczo-rozwojową.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”),
podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Stosownie z art. 4a pkt 26 updop,
przez działalność badawczo rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 4a pkt 27 updop,
ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:
a) badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce”),
b) badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018r.- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
badania naukowe są działalnością obejmującą:
a) badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
b) badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Stosownie do treści art. 4a pkt 28 updop,
ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Odnosząc się do kwestii będącej przedmiotem zadanego pytania wskazać należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 updop).
Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 updop, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem, twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.
Po drugie, z art. 4a pkt 26 updop, wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem, słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.
Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.
Badania aplikacyjne należy rozumieć jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Prace rozwojowe obejmują natomiast nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług. Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
W tym miejscu wskazać należy, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.).
Zdaniem tut. Organu, opisana we wniosku działalność w ramach zlecenia opracowania pn. „Przeprowadzenie badań parkingowych wraz z kompleksowym opracowaniem niezbędnych zmian w organizacji ruchu, na potrzeby wprowadzenia i funkcjonowania Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w dzielnicy (…)”, spełnia przesłanki do uznania jej za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 updop.
Jak wynika bowiem z wniosku, Wnioskodawca prowadzi w zakresie Projektu zarówno badania aplikacyjne jak i prace rozwojowe w sposób twórczy, systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Zatem, tego typu działania spełniają przesłanki do uznania ich za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 26-28 updop, co daje Państwu możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych poniesionych na działalność badawczo-rozwojową.
Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, działania Spółki podejmowane w Projekcie można uznać za działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia Spółkę do zastosowania preferencji podatkowej opisanej w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT w zakresie kosztów związanych z realizowanym Projektem, należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie problematyki będącej ściśle przedmiotem Państwa zapytania. Treść pytania wyznacza granice tematyczne wydanej interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
