
Temat interpretacji
Czy przyznany Dealerom, APH i PSD Rabat pośredni obniża podstawę opodatkowania Wnioskodawcy podatkiem dochodowym od osób prawnych w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca wystawi notę uznaniową zgodnie z art. 12 ust. 3j updop
Interpretacja indywidualna
– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych:
-w części dotyczącej rabatów przyznanych Dealerom – jest nieprawidłowe;
-w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
26 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 21 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ustalenia, czy przyznany Dealerom, APH i PSD Rabat pośredni obniża podstawę opodatkowania Wnioskodawcy podatkiem dochodowym od osób prawnych w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca wystawi notę uznaniową zgodnie z art. 12 ust. 3j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest producentem płytek ceramicznych i innych materiałów budowlanych. Wprowadzając na rynek swoje wyroby korzysta z różnych kanałów dystrybucji, w tym zawiera umowy z przedsiębiorcami pełniącymi rolę dystrybutorów („Dealerzy”).
Dealerzy nabywają od Wnioskodawcy wyroby celem ich dalszej odsprzedaży, między innymi do innych przedsiębiorców określanych przez Wnioskodawcę jako Autoryzowani Przedstawiciele Handlowi („APH”) oraz Punkty Sprzedaży Detalicznej („PSD”).
Wnioskodawca sprzedaje bezpośrednio swoje wyroby także do APH, nie sprzedaje ich natomiast bezpośrednio do PSD.
Celem intensyfikacji obrotu produkowanymi przez siebie wyrobami Wnioskodawca zamierza wprowadzić mechanizm zachęcający Dealerów, APH i PSD do preferowania oferty produktowej Wnioskodawcy, co w ocenie Wnioskodawcy przyczyni się do zwiększenia obecności wyrobów Wnioskodawcy na rynku i większego obrotu nimi.
Mechanizm ten częściowo polegać będzie na konstrukcji rabatu bezpośredniego, a częściowo na konstrukcji rabatu pośredniego udzielanego przez Wnioskodawcę Dealerom, APH i PSD i przedstawia się następująco:
1.W przypadku Dealerów, Wnioskodawca pod warunkiem realizacji określonego w umowie poziomu obrotów, udzieli Dealerowi bezpośredniego rabatu potransakcyjnego, dokumentowanego fakturą korygującą (fakturami korygującymi), w tym uproszczoną fakturą korygującą (uproszczonymi fakturami korygującymi), jeżeli spełnione zostaną warunki przewidziane w art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Bezpośredni rabat potransakcyjny dotyczyć będzie wyłącznie dostaw towarów zrealizowanych przez Wnioskodawcę do Dealera w uzgodnionym umownie okresie rozliczeniowym (najczęściej będzie to kwartał kalendarzowy). Podstawa bezpośredniego rabatu potransakcyjnego korygowana będzie o kwoty wynikające z faktur korygujących dokumentujących np. zwroty towarów lub obniżki cen z powodu wad jakościowych wyrobów lub poprawiających błędy w fakturach pierwotnych wystawionych w okresie rozliczeniowym. Tak ustalona podstawa rabatu bezpośredniego zostanie pomnożona przez uzgodniony wskaźnik procentowy.
Ponieważ zamiarem Wnioskodawcy, jak wskazano wyżej, jest spowodowanie zwiększenia obecności oferowanych wyrobów na rynku, Dealer upoważniony będzie także do Rabatu pośredniego, podstawą obliczenia którego będzie wysokość odsprzedaży towaru zakupionego przez Dealera od Wnioskodawcy do wybranych (określonych w umowie łączącej Wnioskodawcę i Dealera) APH i PSD oraz o wysokość odsprzedaży tego towaru w salonach detalicznych Dealerów. Podstawa Rabatu pośredniego korygowana będzie o kwoty wynikające z wystawionych przez Dealera nabywcom (APH, PSD, klientom w salonach detalicznych Dealera) faktur korygujących wystawionych w okresie rozliczeniowym, dokumentujących np. zwroty towarów lub obniżki cen z powodu wad jakościowych wyrobów lub poprawiających błędy w fakturach pierwotnych. Tak ustalona podstawa Rabatu pośredniego zostanie pomnożona przez uzgodniony wskaźnik procentowy.
Zgodnie z umową łączącą Wnioskodawcę z Dealerem, Wnioskodawca ma wgląd w dokumentację zakupową i sprzedażową Dealera dzięki wykorzystaniu dedykowanego oprogramowania komputerowego.
W konsekwencji Wnioskodawca zna nie tylko wartość własnej sprzedaży do Dealera, ale także wartość sprzedaży przez Dealera zakupionych od Wnioskodawcy wyrobów do wybranych APH, PSD oraz w salonach sprzedaży detalicznej Dealera, a także wartość ewentualnych korekt tej sprzedaży. Podstawa obliczenia Rabatu pośredniego dla Dealera nie powinna być jednak – w skali roku kalendarzowego – wyższa niż wartość wyrobów Wnioskodawcy nabytych bezpośrednio przez Dealera od Wnioskodawcy, a jeżeli okaże się inaczej, podstawa obliczenia Rabatu pośredniego dla Dealera zostanie obniżona w ten sposób, aby była równa wartości wyrobów Wnioskodawcy nabytych bezpośrednio przez Dealera od Wnioskodawcy. Rabat pośredni będzie dokumentowany notą uznaniową wystawioną przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie wystawi Dealerowi faktury korygującej z uwagi na to, że Rabat pośredni przysługuje Dealerowi za odsprzedaż towaru nabytego uprzednio od Wnioskodawcy, a nie za bezpośrednie dostawy towaru od Wnioskodawcy do Dealera (dotyczący tych ostatnich dostaw rabat bezpośredni, jak wskazano wyżej, Wnioskodawca udokumentuje fakturami korygującymi).
Ponieważ Rabat pośredni udzielany jest w związku z transakcjami między Dealerem a osobami trzecimi (APH, PSD, klienci w salonach detalicznych Dealera), a nie między Dealerem a Wnioskodawcą, Rabat pośredni nie wpływa na wartość transakcji (wartość dostawy) między Wnioskodawcą a Dealerem i nie powinien być dokumentowany fakturą korygującą na takich zasadach jak Rabat bezpośredni. Dlatego Wnioskodawca zamierza dokumentować udzielany Dealerowi Rabat pośredni notą księgową (uznaniową). Noty zawierać będą odpowiednie elementy dokumentu księgowego w myśl ustawy o rachunkowości w tym m.in. dane identyfikujące Wnioskodawcę i Dealera, określenie „udzielony rabat pośredni za okres...”, a także kwotę udzielonego rabatu pośredniego.
Dodatkowo na wszystkich notach Wnioskodawca będzie wykazywać kwotę brutto (równą wypłaconej kwocie rabatu pośredniego), kwotę netto rabatu pośredniego (wyliczoną metodą „w stu”) i kwotę podatku VAT. Rabat pośredni powinien obniżać podstawę opodatkowania podatkiem VAT u Wnioskodawcy na takich samych zasadach, jak w przypadku faktur korygujących, tj. w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca wystawi notę uznaniową (przez analogię do art. 29a ust. 10 pkt 1 w zw. z ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług).
Wnioskodawca w chwili wystawienia noty będzie w posiadaniu dokumentacji, z której będzie wynikać, że uzgodnił z Dealerem warunki udzielenia Rabatu pośredniego, będzie w stanie wykazać, że warunki te zostały spełnione, a wystawiona nota księgowa będzie zgodna z posiadaną dokumentacją.
2.W przypadku APH, Wnioskodawca pod warunkiem realizacji określonego w umowie poziomu obrotów udzieli APH bezpośredniego rabatu potransakcyjnego, dokumentowanego fakturą korygującą (fakturami korygującymi), w tym uproszczoną fakturą korygującą (uproszczonymi fakturami korygującymi), jeżeli spełnione zostaną warunki przewidziane w art. 106j ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług. Podstawą do obliczenia wysokości bezpośredniego rabatu potransakcyjnego dla APH będzie wartość obrotu między Wnioskodawcą a APH w uzgodnionym umownie okresie rozliczeniowym (najczęściej kwartalnie),
Ponieważ zamiarem Wnioskodawcy, jak wskazano wyżej, jest spowodowanie zwiększenia obecności oferowanych wyrobów na rynku, APH upoważniony będzie także do Rabatu pośredniego, podstawą obliczenia którego będzie wartość zakupionych przez APH towarów produkowanych przez Wnioskodawcę od wybranych Dealerów (określonych w umowie łączącej Wnioskodawcę i APH). Podstawa Rabatu pośredniego korygowana będzie o kwoty wynikające z wystawionych przez Dealera względem APH faktur korygujących dokumentujących np. zwroty towarów lub obniżki cen z powodu wad jakościowych wyrobów lub poprawiających błędy w fakturach pierwotnych. Tak ustalona podstawa Rabatu pośredniego zostanie pomnożona przez uzgodniony wskaźnik procentowy. Podkreślić należy, że Wnioskodawca zna nie tylko wartość własnej sprzedaży do APH, ale także wartość sprzedaży (i jej korekt) przez Dealera zakupionych od Wnioskodawcy wyrobów do APH.
Jeżeli APH w danym okresie rozliczeniowym nie dokona zakupów od Wnioskodawcy oraz Dealera na minimalnym, określonym umownie poziomie, prawo do rabatu bezpośredniego ani prawo do Rabatu pośredniego po stronie APH nie powstanie. Jeżeli jednak APH w danym okresie rozliczeniowym nie dokona zakupów od Wnioskodawcy na minimalnym poziomie, ale dokona zakupów od Dealera na minimalnym poziomie, nabędzie prawo do Rabatu pośredniego.
Rabat pośredni będzie dokumentowany notą uznaniową wystawioną przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie wystawi APH faktury korygującej z uwagi na to, że Rabat pośredni udzielany jest w stosunku do wyrobów, które nie zostały bezpośrednio sprzedane przez Wnioskodawcę APH. Dlatego nie jest możliwa korekta kwoty transakcji między stronami. Noty zawierać będą odpowiednie elementy dokumentu księgowego w myśl ustawy o rachunkowości w tym m.in. dane identyfikujące Wnioskodawcę i APH, określenie „udzielony rabat pośredni za okres...”, a także kwotę udzielonego rabatu pośredniego.
Dodatkowo na wszystkich notach Wnioskodawca będzie wykazywać kwotę brutto (równą wypłaconej kwocie rabatu pośredniego), kwotę netto rabatu pośredniego (wyliczoną metodą „w stu”) i kwotę podatku VAT. Rabat pośredni powinien obniżać podstawę opodatkowania podatkiem VAT u Wnioskodawcy na takich samych zasadach, jak w przypadku faktur korygujących, tj. w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca wystawi notę uznaniową (przez analogię do art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług). Wnioskodawca w chwili wystawienia noty będzie w posiadaniu dokumentacji, z której będzie wynikać, że uzgodnił z APH warunki udzielenia Rabatu pośredniego, będzie w stanie wykazać, że warunki te zostały spełnione, a wystawiona nota księgowa będzie zgodna z posiadaną dokumentacją.
3.W przypadku PSD, Wnioskodawca pod warunkiem realizacji przez PSD określonego w umowie poziomu obrotów (tj. zakupu wyrobów Wnioskodawcy od Dealerów) udzieli PSD wyłącznie Rabatu pośredniego, dokumentowanego notą uznaniową wystawioną przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca nie wystawi PSD faktury korygującej z uwagi na brak bezpośredniej sprzedaży wyrobów do PSD i wynikający z tego brak możliwości korekty kwoty transakcji między stronami. Noty zawierać będą odpowiednie elementy dokumentu księgowego w myśl ustawy o rachunkowości w tym m.in. dane identyfikujące Wnioskodawcę i PSD, określenie „udzielony rabat pośredni za okres...”, a także kwotę udzielonego rabatu pośredniego.
Dodatkowo na wszystkich notach Wnioskodawca będzie wykazywać kwotę brutto (równą wypłaconej kwocie Rabatu pośredniego), kwotę netto rabatu pośredniego (wyliczoną metodą „w stu”) i kwotę podatku VAT.
Rabat pośredni powinien obniżać podstawę opodatkowania podatkiem VAT u Wnioskodawcy na takich samych zasadach, jak w przypadku faktur korygujących, tj. w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca wystawi notę uznaniową (przez analogię do art. 29a ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług). Wnioskodawca w chwili wystawienia noty będzie w posiadaniu dokumentacji, z której będzie wynikać, że uzgodnił z APH warunki udzielenia Rabatu pośredniego, będzie w stanie wykazać, że warunki te zostały spełnione, a wystawiona nota księgowa będzie zgodna z posiadaną dokumentacją.
Podstawą do obliczenia wysokości Rabatu pośredniego dla PSD będzie wyłącznie wartość obrotu między Dealerami wskazanymi w umowie między Wnioskodawcą a PSD (wartość zakupów PSD od Dealera) w uzgodnionym umownie okresie rozliczeniowym (najczęściej miesiąc). Podstawa Rabatu pośredniego korygowana będzie o kwoty wynikające z faktur korygujących, wystawionych przez Dealerów dla PSD, dokumentujących np. zwroty towarów lub obniżki cen z powodu wad jakościowych wyrobów lub poprawiających błędy w fakturach pierwotnych. Tak ustalona podstawa Rabatu pośredniego zostanie pomnożona przez uzgodniony wskaźnik procentowy.
Pytanie
Czy przyznany Dealerom, APH i PSD Rabat pośredni obniża podstawę opodatkowania Wnioskodawcy podatkiem dochodowym od osób prawnych w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca wystawi notę uznaniową zgodnie z art. 12 ust. 3j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4).
Państwa stanowisko w sprawie
Przyznany Dealerom, APH i PSD Rabat pośredni obniża podstawę opodatkowania Wnioskodawcy podatkiem dochodowym od osób prawnych w rozliczeniu za okres, w którym Wnioskodawca wystawi notę uznaniową zgodnie z art. 12 ust. 3j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”):
Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Na podstawie art. 12 ust. 3j tej ustawy:
Jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie przychodów osiągniętych w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.
Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że w ustawie prawodawca nie zdefiniował pojęcia „rabat”, zatem pojęcie to należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. I tak, zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Zatem rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi.
Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest producentem płytek ceramicznych i innych materiałów budowlanych. Wprowadzając na rynek swoje wyroby korzysta z różnych kanałów dystrybucji, w tym zawiera umowy z przedsiębiorcami pełniącymi rolę dystrybutorów – Dealerami.
Dealerzy nabywają od Wnioskodawcy wyroby celem ich dalszej odsprzedaży, między innymi do Autoryzowanych Przedstawicieli Handlowych – APH oraz do Punktów Sprzedaży Detalicznej – PSD. Wnioskodawca sprzedaje bezpośrednio swoje wyroby także do APH, nie sprzedaje ich bezpośrednio do PSD.
Celem intensyfikacji obrotu produkowanymi przez siebie wyrobami Wnioskodawca zamierza wprowadzić mechanizm zachęcający Dealerów, APH i PSD do preferowania oferty produktowej Wnioskodawcy:
1.Dealer upoważniony będzie do Rabatu pośredniego, podstawą obliczenia którego będzie wysokość odsprzedaży towaru zakupionego przez Dealera od Wnioskodawcy do wybranych (określonych w umowie łączącej Wnioskodawcę i Dealera) APH i PSD oraz o wysokość odsprzedaży tego towaru w salonach detalicznych Dealerów.
2.APH upoważnieni będą do Rabatu pośredniego, podstawą obliczenia którego będzie wartość zakupionych przez APH towarów produkowanych przez Wnioskodawcę od wybranych Dealerów (określonych w umowie łączącej Wnioskodawcę i APH).
Jeżeli APH w danym okresie rozliczeniowym nie dokona zakupów od Wnioskodawcy na minimalnym poziomie, ale dokona zakupów od Dealera na minimalnym poziomie, nabędzie prawo do Rabatu pośredniego.
3.PSD upoważnieni będą do Rabatu pośredniego pod warunkiem realizacji przez nich określonego w umowie poziomu obrotów (tj. zakupu wyrobów Wnioskodawcy od Dealerów).
W pierwszej kolejności wymaga podkreślenia, że „rabat bezpośredni” jest przyznawany bezpośrednio pomiędzy sprzedawcą a nabywcą – stronami danej umowy.
Natomiast „rabat pośredni” jest przyznawany kolejnemu podmiotowi (innemu niż nabywca) przez podatnika znajdującego się na początku łańcucha dostaw.
Odnosząc powyższe do pierwszej przedstawionej w zdarzeniu przyszłym sytuacji, gdy Wnioskodawca zamierza udzielić Rabatu pośredniego na rzecz Dealera w związku z transakcjami, które będą dokonane między Dealerem a osobami trzecimi (APH, PSD, klienci w salonach detalicznych Dealera) należy wskazać, że w świetle powołanego wyżej pojęcia „rabatu pośredniego” nie będziemy mieć do czynienia z pomniejszeniem, czyli odstępstwem od ustalonej ceny towarów przez Dostawcę (Wnioskodawcę), na rzecz kolejnego odbiorcy w łańcuchu dystrybucji. Należy podkreślić, że rabaty pośrednie mogą być udzielane tylko na rzecz konkretnego pośredniego odbiorcy towarów czyli ostatecznych nabywców towarów. W omawianym przypadku Dealer nie jest ostatecznym nabywcą towaru, ostatecznym nabywcą towarów jest np. APH i PSD.
Powyższe oznacza, że Wnioskodawca nie będzie mógł obniżyć przychodów na podstawie art. 12 ust. 3j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 15 ust. 1 updop:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.
Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien więc wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym. W tym celu każdorazowo wymagana jest ocena istnienia związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
·został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
·jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
·pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
·poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
·został właściwie udokumentowany,
·nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
W przypadku rabatu pośredniego udzielonego w celu intensyfikacji obrotu produkowanymi przez Wnioskodawcę wyrobami, zachęcającego do preferowania oferty produktowej Wnioskodawcy oraz uzależnionego od wysokości odsprzedanych towarów należy uznać, że rabat ten będzie stanowił instrument pozytywnie wpływający na intensyfikację sprzedaży towarów i zachętę do maksymalizacji zakupów. Mając powyższe na uwadze, wydatki, które Wnioskodawca ponosić będzie w związku z udzieleniem rabatów mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej rabatów przyznanych Dealerom – jest nieprawidłowe.
Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy w kwestii udzielenia Rabatu pośredniego na rzecz APH należy wskazać, że z opisu sprawy wynika, iż jeżeli APH w danym okresie rozliczeniowym nie dokona zakupów od Wnioskodawcy na minimalnym poziomie, ale dokona zakupów od Dealera na minimalnym poziomie, nabędzie prawo do Rabatu pośredniego, podstawą obliczenia którego będzie wartość zakupionych przez APH towarów produkowanych przez Wnioskodawcę od wybranych Dealerów. Rabat pośredni będzie dokumentowany notą uznaniową wystawioną przez Wnioskodawcę.
W opisanej sprawie, w przypadku otrzymania przez APH bezpośrednio od Wnioskodawcy zwrotu części ceny zakupionych towarów od Dealera, dla APH nastąpi rzeczywiste obniżenie ceny zakupu tych towarów.
W tej sytuacji Wnioskodawca powinien skorygować przychody na podstawie art. 12 ust. 3j updop, bowiem dokona on sprzedaży ostatecznie po obniżonej cenie, tj. po udzieleniu rabatu.
W kwestii udzielenia Rabatu pośredniego na rzecz PSD wskazano, że pod warunkiem realizacji przez PSD określonego w umowie poziomu obrotów (tj. zakupu wyrobów Wnioskodawcy od Dealerów) Wnioskodawca udzieli PSD wyłącznie Rabatu pośredniego dokumentowanego notą uznaniową wystawioną przez Wnioskodawcę.
Mając zatem powyższe na uwadze należy wskazać, że wypłata przez podmiot stojący na początku łańcucha dostaw Rabatu pieniężnego na rzecz końcowego odbiorcy (nie bezpośredniego kontrahenta podatnika) stanowi w istocie rabat pośredni, którego wypłata powinna skutkować korektą przychodów.
Odnosząc się do momentu korekty przychodów ponownie należy przywołać art. 12 ust. 3j updop, w myśl którego jeżeli korekta przychodu nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie przychodu osiągniętego w okresie rozliczeniowym, w którym został wystawiony dokument potwierdzający przyczyny korekty. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie można zakwalifikować korekty przychodu jako „błędu rachunkowego” lub „innej oczywistej omyłki” ponieważ faktury wystawione były prawidłowo. Konsekwentnie należy zaznaczyć, że nie doszło do „innej oczywistej omyłki” rozumianej w szczególności jako „spostrzeżenie, sąd niezgodny z rzeczywistością”. „Omyłka” winna być również oczywista.
W wyniku udzielenia Rabatu pośredniego na rzecz APH i PSD nastąpiło u Wnioskodawcy zmniejszenie przychodów podatkowych będących wynikiem zdarzeń gospodarczych.
W związku z powyższym Spółka powinna skorygować przychody za okres, w którym zostanie wystawiony dokument potwierdzający przyczyny korekty, tu nota uznaniowa.
Należy jednocześnie zauważyć, że będący przedmiotem interpretacji art. 12 ust. 3j updop reguluje kwestię korekty przychodów, a nie jak wskazuje Wnioskodawca podstawy opodatkowania.
Tym samym stanowisko Spółki w zakresie rabatów przyznanych APH i PSD – jest prawidłowe z powyższym zastrzeżeniem.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Ocena prawna Państwa stanowiska w zakresie podatku od towarów i usług zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
