W zakresie ustalenia, czy spółka postępuje prawidłowo opodatkowując usługę hotelową świadczoną na rzecz uchodźców z Ukrainy dla (...) Urzędu Wojewódzk... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.553.2022.1.BJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 26 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.553.2022.1.BJ

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia, czy spółka postępuje prawidłowo opodatkowując usługę hotelową świadczoną na rzecz uchodźców z Ukrainy dla (...) Urzędu Wojewódzkiego podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) czy też na mocy ustawy świadczenie to jest zwolnione z podatku dochodowego

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy spółka postępuje prawidłowo opodatkowując usługę hotelową świadczoną na rzecz uchodźców z- Ukrainy dla Urzędu Wojewódzkiego podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) czy też na mocy ustawy świadczenie to jest zwolnione z podatku dochodowego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca - Spółka z o.o. świadczy usługi hotelowe (noclegowe i gastronomiczne). 25 lutego 2022 r. Wnioskodawca zawarł z Wojewodą (Urzędem Wojewódzkim) umowę na udostępnienie obiektu Hotelu do relokacji uchodźców z Ukrainy w związku z trwającymi tam działaniami wojennymi. Strony ustaliły cenę za 1 miejsce noclegowe wraz z całodziennym wyżywieniem na 70 złotych brutto/osobę. Należy dodać, że ceny pokoju hotelowego (nocleg plus śniadanie) dla klienta indywidualnego wahają się od 170,00 do 210,00 zł za dobę. Spółka za wykonaną usługę wystawiała faktury co 15 dni i otrzymywała umówioną zapłatę. Po potrąceniu kosztów uzyskania przychodu pozostały zysk opodatkowała podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT). Wnioskodawca nadmienia, że spółka w chwili obecnej świadczy tylko usługi na potrzeby Urzędu Wojewódzkiego, który pomaga ofiarom skutków działań wojennych na terytorium Ukrainy.

Pytanie

Czy spółka postępuje prawidłowo opodatkowując usługę hotelową świadczoną na rzecz uchodźców z Ukrainy dla Urzędu Wojewódzkiego podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) czy też na mocy ustawy świadczenie to jest zwolnione z podatku dochodowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca, za nieprawidłowe uważa opodatkowanie podatkiem dochodowym od osób prawnych (CIT) świadczonej na rzecz Urzędu Wojewódzkiego usługi, gdyż ustawa z 12 marca 2022 roku o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa w art. 38z zwalnia z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) to świadczenie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 38z ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Zwalnia się od podatku dochodowego świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. poz. 583).

W myśl art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz. U. 2022 poz. 583, dalej: „ustawa o pomocy”:

Każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.

Z opisu sprawy wynika m.in., że świadczą Państwo usługi hotelowe (noclegowe i gastronomiczne). 25 lutego 2022 r. zawarliście Państwo z Wojewodą (Urzędem Wojewódzkim) umowę na udostępnienie obiektu Hotelu do relokacji uchodźców z Ukrainy w związku z trwającymi tam działaniami wojennymi. Strony ustaliły cenę za 1 miejsce noclegowe wraz z całodziennym wyżywieniem na 70 złotych brutto/osobę. Za wykonaną usługę wystawialiście Państwo faktury co 15 dni i otrzymywaliście umówioną zapłatę.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy ww. należność za usługę hotelową podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Jak sami Państwo wskazują: „strony ustaliły cenę za 1 miejsce noclegowe wraz z całodziennym wyżywieniem”.

Jak wynika z powyższego, w związku z zawarciem z Urzędem Wojewódzkim umowy na udostępnienie obiektu Hotelu do relokacji uchodźców z Ukrainy, występują więc Państwo w roli usługodawcy, który wykonuje określone świadczenia związane z zakwaterowaniem i wyżywieniem dla uchodźców z Ukrainy i w zamian za to otrzymują Państwo ustalone zgodnie z umową wynagrodzenie. Tym samym, skoro uzyskują Państwo przychody z tytułu świadczenia, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, usług związanych z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, za które wystawiają Państwo faktury, a usługi te są realizowane na podstawie umowy zawartej z organem samorządu terytorialnego, to przychody te nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. art. 38z ustawy o CIT.

Świadczenia, które Państwo otrzymują w wyniku realizacji umowy z Urzędem Wojewódzkim, o którym mowa we wniosku nie stanowią bowiem świadczeń, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy.

W konsekwencji, otrzymana przez Państwa należność, stanowi przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu.

Przedstawione przez Państwa stanowisko jest zatem nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).