Dotyczy ustalenia, czy maszyna „Centrum tokarskie OKUMA 2SP-2500H ze sterowaniem OSP-P300LA wraz z robotem portalowym (OGL-8FG kit G1 podajnik portalo... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.220.2023.2.RH

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.220.2023.2.RH

Temat interpretacji

Dotyczy ustalenia, czy maszyna „Centrum tokarskie OKUMA 2SP-2500H ze sterowaniem OSP-P300LA wraz z robotem portalowym (OGL-8FG kit G1 podajnik portalowy)” podlega uldze na robotyzację.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy maszyna „Centrum tokarskie (...) wraz z robotem portalowym ...)” podlega uldze na robotyzację.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 czerwca 2023 r. (data wpływu 7 oraz 14 czerwca 2023 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W październiku 2022 r. Wnioskodawca zakupił fabrycznie nową maszynę „(...)”. Służy ona do wysokowydajnej obróbki skrawaniem odlewów żeliwnych, stalowych i metalowych. Specyfikację techniczną maszyny Wnioskodawca dołączył do wniosku ORD-IN.

Robot portalowy jest zintegrowany ze stacją załadowczą, z której pobiera detale i zakłada na lewe wrzeciono obrabiarki na którym to dokonuje się obróbki toczenia detalu wraz z wierceniem i frezowaniem w osi podłużnej i poprzecznej detalu. Następnie robot portalowy wyjmuje sztukę z pierwszego wrzeciona wkładając jednocześnie kolejny detal. Detal obrobiony na pierwszym wrzecionie jest zakładany do obrotnicy detalu znajdujący się nad wrzecionami i po obróceniu detalu w obrotnicy tenże robot portalowy pobiera obrócony detal i zakłada go do prawego wrzeciona tokarki, wyjmując jednocześnie już obrobiony detal. Następnie detal ten jest odkładany na stację rozładowczą. Detal w tym wrzecionie jest również obrabiany przez toczenie w osi X,Y oraz frezowany i wiercony w osi poprzecznej i podłużnej. Zarówno prawe jak i lewe wrzeciono tokarki jest wyposażone również w oś C. Detal gotowy obrobiony, robot transportuje na prawą stronę tokarki na stację rozładowczą. Następnie wraca do stacji załadunkowej z lewej strony pobierając kolejny detal do obróbki.

Robot portalowy, zrobotyzowane centrum obróbcze – zintegrowany z dwoma wrzecionami centrum obróbcze (...), obsługujący stację załadowczą, obrotnicę detalu oraz dwa wrzeciona tokarki, spełnia następujące warunki: wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi, diagnostycznymi i monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania i monitorowania. Robot portalowy (zrobotyzowane centrum obróbcze) jest zintegrowany z systemem teleinformatycznym – informatyczną siecią wewnętrzną Zakładu z systemem projektowania produktów, systemem zarządzania produkcją i jest zintegrowany w cyklu produkcyjnym detali. Ww. robot portalowy jest monitorowany za pomocą czujników.

Zgodnie z art. 38eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Wnioskodawca ma zamiar skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację w rozliczeniu za okres 2022-2026. Koszty dotyczące ww. Centrum Obróbcze (...) to odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej, są ujmowane do kosztów uzyskania przychodów.

Wnioskodawca chce uzyskać potwierdzenie, czy w opisanym stanie faktycznym, może w poszczególnych latach podatkowych przypadających w okresie 2022-2026 w ramach tzw. ulgi na robotyzację, odliczać od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 7 czerwca 2023 r. wskazali Państwo, że złożony wniosek dotyczy stanu faktycznego. Maszyna „Centrum tokarskie (...)” została zakupiona w październiku 2022 roku i oddana do użytkowania w roku 2022.

Centrum tokarskie (...) wraz z robotem portalowym zostały ujęte w ewidencji środków trwałych Spółki jako jeden środek trwały. Centrum tokarskie (...) ze sterowaniem (...) zostało wpisane do ewidencji środków trwałych pod numerem KŚT419.

KŚT419 - pozostałe obrabiarki do metali w tym obrabiarki kombinowane, jednostki obróbcze zespołowe automatyczne linie obróbcze oraz obrabiarki specjalizowane.

Centrum tokarskie nie stanowi odrębnej maszyny od robota portalowego, funkcjonują one razem jako jedna maszyna.

Centrum tokarskie i robot portalowy stanowią jedną maszynę. Stanowi ona automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną maszynę o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

-wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi i monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,

-jest połączona z systemem teleinformatycznym (informatyczną siecią wewnętrzną) usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,

-jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,

-jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

W latach podatkowych, w których Wnioskodawca zamierza skorzystać z ulgi na robotyzację Wnioskodawca osiągnie dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych.

Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia ani z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu.

Wartość początkowa przedmiotowej Maszyny przekracza wartość 10 000,00 zł.

Wydatki poniesione na nabycie Maszyny nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie, nie zostały również odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Pytanie

Czy maszyna „Centrum tokarskie (...) ze sterowaniem (...) wraz z robotem portalowym (...)” podlega uldze na robotyzację?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, maszyna „Centrum tokarskie (...) ze sterowaniem (...) wraz z robotem portalowym (...)” spełnia wymogi art. 38eb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i umożliwia odliczenie ulgi od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kwoty stanowiącej 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, nie więcej niż wynosi dochód uzyskany w danym roku z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 2105 ze zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej. Ulga polega na dodatkowym odliczeniu od podstawy opodatkowania kosztów, które już wcześniej zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Dodatkowe odliczenie nie może przekroczyć 50% wysokości kosztów. Ulga została wprowadzona na 5 lat i obejmuje wydatki, które będą poniesione na robotyzację w latach 2022-2026, czyli po raz pierwszy w rozliczeniu za rok 2022. W podatku dochodowym od osób prawnych odliczenie ma zastosowanie do kosztów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Według art. 38eb ust. 2 ustawy o CIT:

za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się:

1) koszty nabycia fabrycznie nowych:

a) robotów przemysłowych,

b) maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c) maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d) maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e) urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

2) koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do poprawnego uruchomienia i przyjęcia do używania robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1;

3) koszty nabycia usług szkoleniowych dotyczących robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w pkt 1 i 2;

4) opłaty, o których mowa w art. 17b ust. 1, ustalone w umowie leasingu, o którym mowa w art. 17f, dotyczącej robotów przemysłowych oraz innych środków trwałych wymienionych w pkt 1, jeżeli po upływie podstawowego okresu umowy leasingu finansujący przenosi na korzystającego własność tych środków trwałych.

W świetle art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT:

przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1) wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2) jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3) jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4) jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Stosownie do art. 38eb ust. 5  ustawy o CIT:

W myśl art. 38eb ust. 7 ustawy o CIT:

Stosownie do art. 38eb ust. 8  ustawy o CIT:

w zakresie nieuregulowanym w ust. 1-7 do odliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację stosuje się odpowiednio przepisy art. 18d ust. 3k, 5, 5a, 6, ust. 8 zdanie pierwsze i drugie.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy maszyna „Centrum tokarskie (...) ze sterowaniem (...) wraz z robotem portalowym (....)” podlega uldze na robotyzację.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, zgodnie z którym:

kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o CIT:

kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane zgodnie z art. 16a-16m, przy czym w przypadku spółek nieruchomościowych odpisy dotyczące środków trwałych zaliczonych do grupy 1 Klasyfikacji nie mogą być w roku podatkowym wyższe niż dokonywane zgodnie z przepisami o rachunkowości odpisy amortyzacyjne lub umorzeniowe z tytułu zużycia środków trwałych, obciążające w tym roku podatkowym wynik finansowy jednostki.

W myśl art. 16a ust. 1 ustawy o CIT,

amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2) maszyny, urządzenia i środki transportu,

3) inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT,

za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14, uważa się w razie odpłatnego nabycia cenę ich nabycia.

Natomiast jak stanowi art. 16g ust. 3 ww. ustawy,

za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji, oraz pomniejszoną o podatek od towarów i usług, z wyjątkiem przypadków, gdy zgodnie z odrębnymi przepisami podatek od towarów i usług nie stanowi podatku naliczonego albo podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty należnego podatku o podatek naliczony albo zwrot różnicy podatku w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. W przypadku importu cena nabycia obejmuje cło i podatek akcyzowy od importu składników majątku.

Zatem, biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu ustawy o CIT. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi.

Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. (38eb ust. 5 ustawy o CIT).

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Zatem, w przypadku nabycia, oddania do użytkowania oraz wprowadzenia do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych po 1 stycznia 2022 r. robotów przemysłowych lub innych środków trwałych wskazanych w art. 38eb ust. 2 pkt 1 lit. a-e ustawy o CIT oraz wartości niematerialnych i prawnych wskazanych w 38eb ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT, spełniając przy tym pozostałe przesłanki określone w art. 38eb ustawy o CIT przez Wnioskodawcę osiągającego dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych – odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2022-2026 od tych środków trwałych będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Odnosząc się zatem do opisanego we wniosku „Centrum tokarskiego (...) ze sterowaniem (...) wraz z robotem portalowym (....)”, stwierdzić należy, że stanowi ono robota przemysłowego o którym mowa w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT.

We wniosku wskazano bowiem, że Centrum tokarskie (...) wraz z robotem portalowym zostały ujęte w ewidencji środków trwałych Spółki jako jeden środek trwały.

Centrum tokarskie nie stanowi odrębnej maszyny od robota portalowego, funkcjonują one razem jako jedna maszyna.

Centrum tokarskie i robot portalowy stanowią jedną maszynę. Stanowi ona automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną maszynę o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

-wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi i monitorującymi w celu zdalnego sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania,

-jest połączona z systemem teleinformatycznym (informatyczną siecią wewnętrzną) usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów,

-jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń,

-jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Ponadto wskazaliście Państwo, że Wnioskodawca nie uzyskuje dochodów z działalności gospodarczej prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej na podstawie zezwolenia ani z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu.

Wydatki poniesione na nabycie Maszyny nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie, nie zostały również odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

W związku z powyższym, będziecie Państwo mogli skorzystać z tzw. ulgi na robotyzację, w stosunku do Centrum tokarskiego (...) wraz z robotem portalowym. Zatem, na podstawie art. 38eb ust. 1 ustawy o CIT będziecie Państwo mogli odliczyć od podstawy opodatkowania ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym, tj. 50% odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej robota przemysłowego, którym jest „Centrum tokarskie (...) ze sterowaniem (...) wraz z robotem portalowym (....)”. Przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Wobec powyższego należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że maszyna „Centrum tokarskie (....) ze sterowaniem (....) wraz z robotem portalowym (...)” podlega uldze na robotyzację.

Zatem, Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego,  obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku oraz w jego uzupełnieniu opis stanu faktycznego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie ustalony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Do wniosku dołączono dokumenty źródłowe. Należy jednak zauważyć, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę we wniosku i jego stanowiskiem.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).