Nagroda uzyskana przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu zorganizowanego przez burmistrza konkursu stanowi przy... - Interpretacja - 0115-KDIT2.4011.781.2022.1.ENB

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.781.2022.1.ENB

Temat interpretacji

Nagroda uzyskana przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu zorganizowanego przez burmistrza konkursu stanowi przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych przekazania nagrody na rzecz osoby prowadzącej działalność gospodarczą. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W dniu (...) 2022 r. Rada Miejska w A. podjęła uchwałę nr XXX w sprawie określenia trybu i szczegółowych zasad zorganizowania konkursu (...) na „(...)”. Celem konkursu było:

(...);

(...);

(...);

(...);

(...);

(...);

(...);

(...).

Przedmiotem konkursu był:

wybór (...);

wybór (...).

Konkurs skierowany był do (...).

Pytanie

Czy w przypadku, gdy konkurs wygra osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą organizator konkursu powinien potrącić zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10% wygranej (zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) oraz sporządzić do końca stycznia następnego roku informację PIT-8AR, czy też nagroda powinna zostać opodatkowana przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na takich samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma zastosowanie do wszystkich nagród, zarówno tych mających związek z działalnością gospodarczą, jak i nie mających takiego związku. Wobec tego, w opisanym stanie faktycznym Gmina A. pozostanie płatnikiem podatku zryczałtowanego, odprowadzi podatek do urzędu skarbowego, a właściciel (...) otrzyma wypłatę nagrody pomniejszoną o zryczałtowany podatek, następnie do końca stycznia kolejnego roku sporządzona zostanie informacja PIT-8AR.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyróżnia w swojej systematyce zarówno przepisy dotyczące źródeł przychodów, jak i odrębnie przepisy dotyczące podstawy obliczenia i wysokości podatku. Pierwsze z przepisów znajdują się w rozdziale 2 ustawy i wskazują na zamknięty katalog źródeł przychodów (od art. 10 do art. 20 ustawy), drugie z przepisów umiejscowione zostały w rozdziale 6. Państwa zdaniem taka konstrukcja ustawy przesądza o tym, że regulacja art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi lex specialis w stosunku do zasad opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Powyższe można wywieść z faktu, że ogólna reguła dotycząca podstawy obliczenia podatku z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotycząca dochodu ustalonego zgodnie z art. 9 oraz art. 24 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych została ograniczona zastrzeżeniami wynikającymi z art. 29-30c, art. 30e i art. 30f tej ustawy. Wskazać należy także na fakt, że w przypadku przedsiębiorców opłacających podatek liniowy z art. 30c ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawarto zastrzeżenie, że regulacja ta nie dotyczy dochodów opodatkowanych zgodnie z art. 30 tej ustawy. Zdaniem Państwa, gdyby ustawodawca chciał z zakresu art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłączyć nagrody i wygrane otrzymane w konkursach związanych z działalnością gospodarczą prowadzoną przez ich uczestników, uczyniłby to poprzez treść tego właśnie przepisu.

Swoje stanowisko opierają Państwo o poglądy Naczelnego Sądu Administracyjnego, które zostały wyrażone w orzecznictwie, tj.: w wyroku z 11 lutego 2021 r. sygn. akt II FSK 3039/18, w wyroku z 16 kwietnia 2021 r. sygn. akt II FSK 3346/18 oraz w wyroku z 1 lutego 2021 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Tym samym, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Rada Miejska w A. podjęła uchwałę w sprawie określenia trybu i szczegółowych zasad zorganizowania konkursu (...). Przedmiotem konkursu był:

wybór (...);

wybór (...).

Konkurs skierowany był do (...).

Jak wynika z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 4 ww. ustawy:

Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.

Wobec powyższego powzięli Państwo wątpliwość, czy w związku z przekazaniem nagrody w konkursie uzyskanej przez przedsiębiorcę prowadzącego indywidualną działalność gospodarczą, jesteście zobowiązani do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i sporządzenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, należy zauważyć, że w konstrukcji podatku dochodowego od osób fizycznych ustawodawca wziął pod uwagę, że przysporzenia, które uzyskują osoby fizyczne mogą być skutkiem różnych rodzajów czynności i zdarzeń. Stworzył więc klasyfikację tych przysporzeń w oparciu o kryterium źródła przychodów. Źródła przychodów są określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody z poszczególnych źródeł przychodów i zasady ich ustalania zostały natomiast uregulowane w art. 12-20 omawianej ustawy. System opodatkowania przychodów osób fizycznych uwzględnia specyfikę poszczególnych źródeł przychodów.

Odrębnym źródłem przychodów jest wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zatem, przychodem z działalności gospodarczej jest również nagroda pieniężna.

Mając na uwadze powyższe, zasadnym jest uznanie, że nagroda uzyskana przez osobę fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą, z tytułu zorganizowanego przez Burmistrza konkursu – w sytuacji gdy osoba ta uczestniczyła w konkursie w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – stanowi przychód ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. Oznacza to, że w takim przypadku dochód (przychód) z tytułu wygranej przez podatnika nagrody podlega opodatkowaniu według tych samych zasad jak dochód podatnika z prowadzonej przez niego działalności gospodarczej.

Brak jest bowiem uzasadnienia do wyłączenia ze źródła przychodów jakie stanowi pozarolnicza działalność gospodarcza wartości nagrody będącej wygraną w konkursie, w sytuacji gdy konkurs ten jest związany z prowadzoną działalnością. Jednocześnie zauważyć należy, że art. 9a ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, określający zasady opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej, nie zawiera odesłania do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy.

Systematyka ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakłada, że przychody osób fizycznych podlegające opodatkowaniu przyporządkowane są źródłom przychodów wymienionych w art. 10 tej ustawy. Każde źródło przychodów ma przypisane zasady opodatkowania. Zatem nie jest konieczne wprowadzanie zastrzeżeń, iż zasady opodatkowania przychodów z jednego źródła nie mogą być stosowane do opodatkowania przychodów z innego źródła. Tym samym jeżeli – nie budzi wątpliwości, że przychody (nagrody) z tytułu udziału w konkursach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowią przychód z tej działalności, to należy uznać, że przychody takie podlegają opodatkowaniu na tych samych zasadach jak pozostałe przychody z działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestnika konkursu.

Jak wynika z art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Tak więc dopuszczenie opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na innych zasadach, np. na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowiłoby naruszenie art. 9a ww. ustawy. Samo uznanie konkretnego przedsięwzięcia za konkurs nie powoduje zatem automatycznie, że ma zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, podatnik prowadzący działalność gospodarczą, który wygra nagrodę w konkursie, stanowiącą przychód z tej działalności powinien sam dokonać opodatkowania nagrody zgodnie z wybraną formą opodatkowania.

W konsekwencji, w przedstawionej sytuacji na Państwu nie będzie ciążył obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak również nie będzie ciążył na Państwu obowiązek sporządzenia deklaracji rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym PIT-8AR.

W odniesieniu do powołanych we wniosku orzeczeń sądów administracyjnych informujemy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).