Opodatkowanie wypłaty środków z 3 filaru ze Szwajcarii - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.62.2023.2.JK

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.62.2023.2.JK

Temat interpretacji

Opodatkowanie wypłaty środków z 3 filaru ze Szwajcarii

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 24 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 marca 2023 r. (wpływ 24 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od czerwca 2016 do kwietnia 2022 mieszkała i pracowała Pani w Szwajcarii. W latach 2017-2021 wpłacała Pani składki na prywatny fundusz emerytalny - zwane w Szwajcarii Pilar 3A - FISCA. Składki te były odprowadzana na oddzielne konto bankowe w banku (...). Są to składki odprowadzane tylko przeze Panią, dobrowolnie, bez określania miesięcznych lub rocznych wymagań. Składki są oprocentowane w stosunku rocznym, obecnie stopa procentowa wynosi 0.05 % w stosunku rocznym. Składki te nie są inwestowane na giełdzie ani w fundusze inwestycyjne. Obecnie maksymalnie w stosunku rocznym można wpłacić składki w wysokości 6833 CHF. W poszczególnych latach wpłaciła Pani następujące składki na swoje prywatne konto przeznaczone na emeryturę: 2016 - 4200 CHF 2017 - 6650 CHF 2018 - 6768 CHF 2019 - 100 CHF 2020 - 2250 CHF 2021 - 400 CHF 2022 - 0 CHF. Łącznie - 20 368 CHF. Osoby mieszkające w Szwajcarii mogą wykorzystać fundusze z filaru 3a na zakup nieruchomości lub otworzenie własnej firmy. Osoby wyprowadzające się ze Szwajcarii mogą wypłacić te składki lub pozostawić w Szwajcarii. W związku z wyprowadzką ze Szwajcarii z dniem 30 kwietnia 2022 zdecydowała się Pani wypłacić te składki. Wypłata została sfinalizowana 4 maja 2022 i składki wpłynęły na Pani konto 5 maja 2022. Wysokość zgromadzonych składek to 20 467,80 CHF. W Szwajcarii został pobrany podatek u źródła w wysokości 1200 CHF. W ostatecznej kalkulacji na Pani konto wpłynęło 19 276, 80 CHF. 31 maja zgłosiła Pani zmianę adresu przez ZAP-3 na adres Polski, z adresu w Szwajcarii. W 2022 roku nie uzyskała Pani żadnego dochodu na terenie Polski. Podlegała Pani ubezpieczeniu w KRUS jako domownik. Odprowadzone były składki na ubezpieczenia emerytalno-rentowe, oraz wypadkowe, chorobowe i macierzyńskie. Od 10 listopada do 31 grudnia 2022 mieszkała Pani i pracowała w Hiszpanii.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazała Pani, że posiada obywatelstwo polskie. W roku 2022 posiadała rezydencję podatkową w Polsce. Wyplata nie nastąpiła z pracowniczego programu emerytalnego. Pracownicze programy emerytalne to 2 filar w Szwajcarii. Pani wypłaciła pieniądze z 3 filaru - filar 3A – są to dobrowolne oszczędności emerytalne. Są to składki, które sama oszczędzała Pani ze swojego dochodu. Dodatkowo nie są one inwestowane i są bardzo nisko oprocentowane, zysk jest praktycznie zerowy. Informacje skopiowane ze strony internetowej - (...) „Każdy, kto uzyskuje dochód, może wpłacać pieniądze na poczet dobrowolnego planu emerytalnego za pośrednictwem swojego banku lub firmy ubezpieczeniowej (...). Pieniądze z tego filaru możemy wypłacić przed osiągnięciem wieku emerytalnego jeśli chcemy zakupić nieruchomość mieszkalną, przeprowadzić się na stałe za granicę, lub założyć własny biznes. Jest to także możliwe, jeśli nie jesteśmy zdolni do pracy i korzystamy ze świadczeń dla osób niepełnosprawnych”.

Środki zostały wypłacone celem przeznaczenia ich na zakup domu. Środki wypłaciła Pani, ponieważ miała możliwość ich wypłaty w ciągu 6 miesięcy od wyprowadzki ze Szwajcarii.

Wypłata nie nastąpiła z powodu osiągnięcia wieku emerytalnego. Wypłata nie miała służyć jako źródło utrzymania po przejściu na emeryturę.

Pytanie

Jeśli składki podlegają opodatkowaniu w Polce w rozliczeniu podatku za rok 2022 to w jakiej wysokości należny jest podatek?

Pani stanowisko w sprawie

Składki nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Podatek został odprowadzony u źródła w Szwajcarii. Dodatkowo są to składki, odprowadzane tylko przez Panią, ze swoich prywatnych funduszy i były dobrowolne, także ich wysokość była dobrowolna. Składki były odprowadzone na prywatne konto w banku należące do Pani. Składki nie podlegały inwestowaniu. Składki nie są emeryturą, zostały wypłacone w jednej transzy przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Obecnie ma Pani 42 lata.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2647, z późn. zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:

Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1) posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2) przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1) pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

2) działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;

3) działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;

4) położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;

5) papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;

6) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;

6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

7) tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;

8) niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.

W myśl art. 4a cytowanej ustawy podatkowej:

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z wniosku wynika, że posiadając w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w 2022 r. wypłaciła Pani środki pieniężne zgromadzone na III filarze w Szwajcarii. Są to dobrowolne oszczędności emerytalne. Są to składki, które sama oszczędzała Pani ze swojego dochodu. Dodatkowo nie są one inwestowane i są bardzo nisko oprocentowane, zysk jest praktycznie zerowy.

Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą uregulowania Konwencji zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Bernie dnia 2 września 1991 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 22 poz. 92), zmienionej Protokołem sporządzonym w Bernie dnia 2 września 1991 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 255 poz. 1533).

Analizując treść poszczególnych artykułów umowy polsko-szwajcarskiej, należy wskazać, że umowa ta nie zawiera szczególnego artykułu, który regulowałby zasady opodatkowania przychodu w związku wypłatą środków wpłacanych w ramach dobrowolnego gromadzenia środków (III filar).

Skoro jak Pani wskazała w opisie stanu faktycznego środki III filaru nie stanowią programu emerytalnego, zastosowanie znajdzie art. 21 ust. 1 ww. konwencji zgodnie z którym:

Części dochodu osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie, bez względu na to, skąd one pochodzą, które nie są objęte postanowieniami poprzednich artykułów niniejszej konwencji, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie.

Z powyższego wynika, że dochód uzyskany w związku z wypłatą środków wpłacanych w ramach dobrowolnego gromadzenia środków przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu tylko w Polsce.

Dla opodatkowania przedmiotowych należności w Polsce, należy wziąć pod uwagę regulacje zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle art. 30a ust. 1 pkt 10 ww. ustawy:

Pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a od dochodu oszczędzającego na indywidualnym koncie emerytalnym z tytułu zwrotu albo częściowego zwrotu, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych, środków zgromadzonych na tym koncie.

Stosownie do art. 30a ust. 7 cyt. ustawy:

Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

Zgodnie z art. 30a ust. 8 ww. ustawy:

Dochodem, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu oszczędzania na indywidualnym koncie emerytalnym, uzyskane w związku z:

a) gromadzeniem i wypłatą środków przez oszczędzającego,

b) wypłatą środków dokonaną na rzecz osób uprawnionych do tych środków po śmierci oszczędzającego,

c) wypłatą transferową

- z tym że zwolnienie nie ma zastosowania w przypadku, gdy oszczędzający gromadził oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym, chyba że przepisy te przewidują taką możliwość.

Biorąc powyższe przepisy pod uwagę należy uznać, że możliwość zwolnienia pewnych świadczeń przyznana została wyłącznie wypłatom tych świadczeń związanych z polskim systemem emerytalnym.

Literalne brzmienie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uniemożliwia ich zastosowanie do dochodów otrzymywanych z zagranicy. Powołany wyżej przepis odnosi się do indywidualnych kont emerytalnych, których status prawny uregulowany został w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1205), która określa zasady gromadzenia oszczędności na indywidualnych kontach emerytalnych, zwanych „IKE”, oraz dokonywania wpłat, wypłat transferowych, wypłat i zwrotu środków zgromadzonych na tych kontach.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że nie ma podstaw prawnych do zastosowania ww. przepisów do wypłat świadczeń zagranicznych. Zatem nie ma możliwości zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym świadczeń otrzymywanych z zagranicznych systemów emerytalnych.

W myśl art. 30a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwoty zryczałtowanego podatku obliczonego od przychodów (dochodów), o których mowa w ust. 1 pkt 1-5, uzyskanych poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej oraz kwotę podatku zapłaconego za granicą, o której mowa w ust. 9, podatnicy są obowiązani wykazać w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub 1a.

Natomiast zgodnie z art. 45 ust. 3b ustawy:

W zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

W myśl art. 45 ust. 1 ustawy:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołany wyżej stan prawny stwierdzić zatem należy, że zwrot oszczędności z III filaru ze Szwajcarii podlega w Polsce opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Przy czym, dochodem z tytułu zwrotu środków zgromadzonych na Pani koncie jest różnica pomiędzy kwotą stanowiącą wartość zgromadzonych środków a sumą dokonanych przez Panią wpłat na ww. konto. W związku z powyższym Pani stanowisko odnośnie tego, że wypłata środków w Polsce podlega zwolnieniu od podatku należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Dyrektor KIS w niniejszej interpretacji nie odnosił się do wyliczeń zaprezentowanych przez Panią we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).