Możliwość zastosowania 15% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 66.19.99.0. ... - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.21.2023.2.JG

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.21.2023.2.JG

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 15% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 66.19.99.0. Opodatkowanie dochodów daniną solidarnościową.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 30 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz daniny solidarnościowej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 kwietnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie podejmowania czynności mających na celu doprowadzenie do zawarcia umów przez klientów z podmiotem świadczącym usługi finansowe (dalej: „Makler-dealer”) w zakresie transakcji opartych o instrumenty finansowe. Makler-dealer świadczy usługi zawierania transakcji, oparte o instrumenty finansowe, na rynku walutowym oraz towarowym dla podmiotów korporacyjnych oraz instytucjonalnych (dalej: „Klient”, „Klienci”).

Umowa, na podstawie której Wnioskodawca świadczy swoje usługi nosi nazwę „Umowa o Współpracy <Polecający>”. Nie jest ona zawarta bezpośrednio z Maklerem-dealerem, ale ze Zleceniodawcą (prowadzącym działalność gospodarczą), który zleca Wnioskodawcy wykonanie określonych w umowie czynności.

Zleceniodawca działa na podstawie umowy zawartej z Maklerem-dealerem w zamian za wynagrodzenie w formie prowizji. Wnioskodawca nie ma jednak dostępu do postanowień tej umowy. Czynności wykonywane przez Zleceniodawcę na rzecz Maklera-dealera nie są przedmiotem niniejszego zapytania.

Wnioskodawca na podstawie „Umowy o Współpracy <Polecający>” wykonuje czynności w zakresie:

a)polecania oraz prezentowania aktualnej oferty Maklera-dealera dotyczącej usług zawierania transakcji opartych o instrumenty finansowe,

b)zapewniania klientowi rzetelnej i aktualnej informacji dotyczącej procedury zawierania umowy o świadczenie usług transakcyjnych przez Maklera-dealera,

c)prezentowania rozwiązań technologicznych związanych z usługami Maklera-dealera,

d)przygotowania dokumentacji wymaganej do zawarcia umowy o świadczenie usług transakcyjnych przez Maklera-dealera,

e)wspomagania w procesie negocjacji pomiędzy klientem a Maklerem-dealerem.

Niniejsze czynności Wnioskodawca wykonuje na własny koszt, w zamian za ustaloną prowizję należną mu od Zleceniodawcy. Prowizja ta stanowi przychód z działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie posiada uprawnień / nie wykonuje czynności na podstawie umowy ze Zleceniodawcą jako m.in. agent lub broker ubezpieczeniowy, doradca restrukturyzacyjny, inwestycyjny czy makler papierów wartościowych.

Wnioskodawca w zakresie kwalifikacji działalności na gruncie PKWiU posiada wydaną na jego wniosek ocenę dokonaną przez Główny Urząd Statystyczny (dalej: „GUS”) w informacji klasyfikacyjnej z dnia (...) 2022 r., nr (...) W opinii GUS: wymienione usługi mające na celu doprowadzenie do zawarcia umów przez klientów z podmiotem świadczącym usługi finansowe (dalej: „makler-dealer”) w zakresie transakcji opartych o instrumenty finansowe, obejmujące: polecanie oraz prezentowanie aktualnej oferty maklera-dealera, dotyczącej usług zawierania transakcji opartych o instrumenty finansowe, zapewnienie klientowi rzetelnej i aktualnej informacji o procedurach zawierania umów o świadczenie usług transakcyjnych przez maklera-dealera, prezentowanie rozwiązań technologicznych związanych z usługami maklera-dealera, przygotowanie dokumentacji wymaganej do zawarcia umowy o świadczenie usług transakcyjnych przez maklera-dealera, wspomagania w procesie negocjacji pomiędzy klientem a maklerem-dealerem, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 66.19.99.0 „Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”.

Wskazane przez GUS grupowanie mieści się w sekcji „K” PKWiU. A tym samym stanowi rodzaj działalności, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie.

Wnioskodawca wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej przy założeniu, że jego działalność mieści się w grupowaniu PKWiU 66.19.99.0 „Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”.

Wnioskodawca oczekuje oceny jaka stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest właściwa dla przychodów z jego działalności - bez oceny czy jego stanowisko w zakresie zakwalifikowania usług odpowiednio do Sekcji K Działu 66 oraz grupowanie 66.19.99.0 PKWiU jest prawidłowe.

Pytania

1.Czy przychody Wnioskodawcy z opisanych powyżej usług finansowych świadczonych na rzecz Zleceniodawcy, mieszczące się w PKWiU 66.19.99.0 (co potwierdził GUS), mogą być opodatkowane stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie?

2.Czy przychody osiągane przez Wnioskodawcę i opodatkowane na zasadach określonych w ustawie o ryczałcie podlegają daninie solidarnościowej?

Pana stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy przychody z opisanych powyżej usług finansowych świadczonych na rzecz Zleceniodawcy, mieszczące się w PKWiU 66.19.99.0 (co potwierdził GUS), mogą być opodatkowane stawką 15% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie.

Ustawa o ryczałcie reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie „Pozarolnicza działalność gospodarcza" oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym (czyli ustawie PIT).

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy PIT, ilekroć jest w niej mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, użyte w niej określenia oznaczają:

Działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

PKWiU pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na podstawie zawartej ze Zleceniodawcą umowy są zarobkowym świadczeniem usług, spełniającym definicję działalności gospodarczej.

Ponadto zauważyć należy, iż niezależnie od treści art. 6 ust. 4 i nast. ustawy o ryczałcie (wskazującego na warunki stosowania zryczałtowanego opodatkowania) oraz art. 8 ustawy o ryczałcie (określającego jakie podmioty i jakie rodzaje działalności są ze zryczałtowanego opodatkowania wyłączone) możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Prawidłowe określenie przedmiotu działalności ma szczególne znaczenie w odniesieniu do ustalenia tego, jaka stawka podatku powinna być zastosowana.

W art. 12 ustawy o ryczałcie ustawodawca określając jaki rodzaj działalności opodatkowany jest jaką stawką podatku w zdecydowanej większości przypadków posługuje się klasyfikacją PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług: finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Wyjaśnić w tym miejscu należy, że sformułowana w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie, na potrzeby tej ustawy, definicja wolnego zawodu stanowi, że:

Wolny zawód - pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że Wnioskodawca świadczy usługi finansowe niemieszczące się w pojęciu wolnego zawodu.

Usługi wnioskodawcy opisane szczegółowo w stanie faktycznym są objęte Sekcją K USŁUGI FINANSOWE I UBEZPIECZENIOWE klasyfikacji PKWiU 2015. W Wyjaśnieniach PKWiU 2015 do Działu 66 wskazano jakie usługi on obejmuje:

„Dział ten obejmuje:

świadczenie usług objętych pośrednictwem finansowym lub ściśle z nim związanych, które jednak samo nie jest usługą finansową.

Dział ten nie obejmuje:

usług na rynkach finansowych wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 64.99.1,

usług wyceny nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0,

usług wyceny wykonywanej w innych celach niż wycena nieruchomości, sklasyfikowanych w 74.90.12.0”.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi należą do kategorii usług pośrednictwa finansowego, z tym że same w sobie nie są to usługi finansowe. Niemniej jednak przynależą one do Działu 66 klasyfikacji PKWiU 2015, 66.19.99.0 „Pozostałe usługi wspomagające usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych”, co zostało wskazane w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z Wyjaśnieniami do klasyfikacji PKWiU 2015 „Grupowanie to obejmuje także usługi pośrednictwa dotyczące kredytów hipotecznych”. Użyte słowo „także” wskazuje, że grupowanie to nie jest ograniczone jedynie do usług pośrednictwa dotyczących kredytów hipotecznych, ale obejmuje też inne usługi pośrednictwa finansowego niebędące same w sobie usługami finansowymi.

Ponadto, zgodnie z wpisem do CEIDG, Wnioskodawca prowadzi działalność sklasyfikowaną m.in. do następujących kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności:

66.19.Z - pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych - jako działalność główna i przeważająca oraz

64.99.Z - pozostała finansowa działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych.

Kody PKD to kody określające rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast kody PKWiU są to kody określające konkretne usługi lub też konkretne towary. Między PKWiU a PKD zachodzi powiązanie wskazane w zasadach metodycznych PKWiU 2015.

W konsekwencji przychody uzyskane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług mogą być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie.

Stanowisko aprobujące takie rozumienie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o ryczałcie można odnaleźć w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia:

17 sierpnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.442.2022.2.MAP,

18 sierpnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.513.2022.2.MR,

21 kwietnia 2022 r., sygn. 0115-KDWT.4011.54.2022.1.BK.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy przychody pochodzące z działalności gospodarczej i opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego są wyłączone spod daniny solidarnościowej.

Zgodnie bowiem z art. 30h ust. 2 ustawy PIT podstawą obliczenia daniny solidarnościowej jest nadwyżka ponad 1.000.000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu wedle:

tzw. skali podatkowej (w tym dochody osiągnięte poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej) - art. 27 ust. 1, 9 i 9a ustawy PIT,

zasad wskazanych dla opodatkowania dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów i instrumentów finansowych - art. 30b ustawy PIT,

metodą tzw. podatku liniowego - art. 30c ustawy PIT,

zasad wskazanych dla opodatkowania dochodów zagranicznej spółki kontrolowanej - art. 30f ustawy PIT.

Zatem ustawodawca w tym przepisie przewidział enumeratywne wyliczenie jakiego rodzaju dochody stanowią podstawę dla obliczenia daniny solidarnościowej. Wśród tego wyliczenia ustawodawca nie przewidział, aby do podstawy obliczenia daniny solidarnościowej uwzględniać przychody opodatkowane za pomocą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W związku z tym, że powyższe wyliczenie ma charakter zamknięty (enumeratywny) to nie ma podstaw, aby przy obliczaniu daniny solidarnościowej uwzględniać przychody objęte ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku wyliczenia zamkniętego (enumeratywnego) należy je rozumieć ściśle i nie ma podstaw, aby dopuszczać się jego rozszerzenia o inne przesłanki. Tym samym tego rodzaju przychody nie zostaną uwzględnione przy obliczaniu daniny solidarnościowej i tym samym konsekwencją takiego stanu będzie brak konieczności uiszczania daniny solidarnościowej przez Wnioskodawcę.

Stanowisko aprobujące takie rozumienie ww. przepisu można odnaleźć w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 czerwca 2021 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.285.2021.1.MR.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zakwalifikowanie przez podatnika wykonywanej działalności do odpowiedniego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi podstawę do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów .

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:

Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Mając na uwadze opis zdarzenia oraz powołane przepisy prawa podatkowego, przychody ze świadczonych przez Pana usług, sklasyfikowanych symbolem PKWiU 66.19.99.0, podlegają opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy spełnieniu pozostałych ustawowych przesłanek opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu natomiast do kwestii daniny solidarnościowej, ustawodawca w art. 30h ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uregulował, że:

Osoby fizyczne są obowiązane do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% podstawy obliczenia tej daniny.

Według art. 30h ust. 2 ww. ustawy:

Podstawę obliczenia daniny solidarnościowej stanowi nadwyżka ponad 1 000 000 zł sumy dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ust. 1, 9 i 9a, art. 30b, art. 30c oraz art. 30f po ich pomniejszeniu o:

1)kwoty składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 i 2a, oraz składek, o których mowa w art. 30c ust. 2 pkt 2,

2)kwoty, o których mowa w art. 30f ust. 5

odliczone od tych dochodów.

Tym samym przy ustalaniu wysokości podstawy obliczenia daniny solidarnościowej do sumy dochodów podlegających opodatkowaniu daniną solidarnościową nie uwzględnia się przychodów opodatkowanych na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne bowiem przychody te nie zostały wymienione w treści art. 30h ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).