Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - modernizacja kotłowni. - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.164.2023.2.JK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.164.2023.2.JK

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej - modernizacja kotłowni.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 23 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan w dniach 5 kwietnia 2023 r., 13 kwietnia 2023 r., 20 kwietnia 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Podatnik będący osobą fizyczną zatrudniony na umowę o pracę w roku 2022 dokonał modernizacji kotłowni w budynku mieszkalnym stanowiącym jego własność. Inwestycja główna polegała na wymianie węglowych źródeł ogrzewania w budynku mieszkalnym, na ekologiczne źródło ciepła - pompę ciepła. Z uwagi na tą inwestycję należało dokonać modernizacji istniejącej kotłowni. Firma wykonująca całą inwestycję wystawiła fakturę VAT na kwotę 7.500,00 zł z nazwą usługi „modernizacja kotłowni z materiałem”.

W pismach stanowiących uzupełnienie wniosku wskazano, że:

§zakres wniosku dotyczy wyłącznie wydatków poniesionych w związku z wykonaniem modernizacji kotłowni;

§przedsięwzięcie realizowane jest na istniejącym budynku mieszkalnym w miejscowości (…);

§        prace, o których mowa w fakturze tj. „modernizacja kotłowni z materiałem” polegały na: skuciu starej posadzki betonowej, wylaniu nowej posadzki z położeniem płytek posadzkowych, wymianie rur stalowych na rury miedziane z izolacją kauczukową, montażu grzejnika panelowego z zaworem termoregulacyjnym, wymianie zbiornika wody ciepłej, wymianie zaworów od wody i centralnego ogrzewania, montażu filtra od wody, montażu zaworu regulującego ciśnienie wody w sieci;

§modernizacja kotłowni nie wymagała pozwolenia na budowę;

§w wyniku modernizacji nie doszło do przebudowy i rozbudowy budynku, jak również nie zwiększyła się powierzchnia innych pomieszczeń budynku;

§faktura wystawiona jest na imię i nazwisko Wnioskodawcy jest przez podatnika VAT czynnego;

§kwota odliczenia z której Wnioskodawca zamierza skorzystać nie przekroczy kwoty 53.000 zł z uwzględnieniem poprzednich zrealizowanych przedsięwzięć modernizacyjnych;

§przedsięwzięcie zostało rozpoczęte i zakończone w roku 2022;

§        wydatki, które Wnioskodawca planuje rozliczyć w ramach „ modernizacji kotłowni z materiałem” zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008. Modernizacja kotłowni opierała się na dostosowaniu instalacji i urządzeń do nowego systemu ogrzewania (pompa ciepła);

§związek poniesionego wydatku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polegał na ulepszeniu, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na węgiel w związku z likwidacją pieca. Montaż ekologicznego źródła ciepła jakim jest pompa ciepła jest optymalnym rozwiązaniem z uwagi na brak emisji pyłów, oraz niską emisję CO2. W odróżnieniu do tradycyjnych metod ogrzewania, pompa ciepła nie eksploatuje środowiska i nie emituje szkodliwych substancji do atmosfery;

§opisane we wniosku wydatki nie zostały i nie zostaną zwrócone w żadnej formie. Złożony został wniosek do NFOŚiGW o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego Czyste Powietrze. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i dofinansowanie zostało przyznane;

§opisane we wniosku wydatki nie zostały i nie zostaną zaliczone do kosztów uzyskania przychodu;

§opisane we wniosku wydatki nie zostały i nie zostaną odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym;

§opisane we wniosku wydatki zostały dofinansowane ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego Czyste Powietrze;

§po otrzymaniu pozytywnej indywidualnej interpretacji Krajowej Izby Skarbowej opisane we wniosku wydatki zostaną uwzględnione w rozliczeniu podatkowym w ramach ulgi termomodernizacyjnej;

§przedsięwzięcie realizowane jest na istniejącym budynku mieszkalnym jednorodzinnym w miejscowości (…) w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r- Prawo budowlane ( Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.);

§zakres prac dotyczący wylania nowej posadzki z położeniem płytek, montażu filtra wody oraz zaworu regulującego ciśnienie wody w sieci dotyczyły dostosowania instalacji i urządzeń do nowego systemu ogrzewania, tj. pompy ciepła.

Pytanie

Czy w ramach ulgi termomodernizacyjnej w rozliczeniu podatkowym za rok 2022 podatnik będący osobą fizyczną może rozliczyć fakturę vat na kwotę 7.500,00 za modernizację kotłowni z materiałem?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21.12.2018 wykaz rodzajów materiałów budowalnych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć modernizacyjnych nie zawiera nazwy usługi: „modernizacja kotłowni z materiałem”. Wg podatnika pkt. 7 wykazu z działu usługi „wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania wody ciepłej użytkowej” jest tożsame z modernizacją kotłowni. Podatnik wymienił główne źródło ciepła ponosząc znaczące koszty. Wg podatnika pkt 7 wykazu z działu usługi „wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania wody ciepłej użytkowej” jest tożsame z modernizacją kotłowni. Wnioskodawca uważa, że może rozliczyć całą fakturę nr (...) na kwotę 7.500,00 zł za modernizację kotłowni z materiałem w ramach ulgi termomodernizacyjnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Prawo do odliczenia przedmiotowej ulgi przysługuje także podatnikom opłacającym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 11 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to:

Budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U. z 2021 r. poz. 2351, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako:

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków.

W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438 ze zm.):

Użyte w ustawie określenie przedsięwzięcia termomodernizacyjne oznacza przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:

a)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,

b)ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,

c)wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,

d)całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji;

Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2489 ze zm.).

Zgodnie z ww. rozporządzeniem – w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. - odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:

1)materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem;

2)węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury;

3)kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

4)kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin;

5)zbiornik na gaz lub zbiornik na olej;

6)kocioł przeznaczony wyłącznie do spalania biomasy, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 4a lit. c ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (Dz.U. z 2021 r. poz. 133, 694, 1093 i 1642), spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwo stałe (Dz.Urz. UE L 193 z 21.07.2015, str. 100, z późn. zm.)4) - jeżeli eksploatacji takiego kotła nie zakazuje uchwała przyjęta na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2021 r. poz. 1973 i 2127);

7)przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej;

8)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej;

9)materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

10)materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego;

11)pompa ciepła wraz z osprzętem;

12)kolektor słoneczny wraz z osprzętem;

13)ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem;

14)stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne;

15)materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskiem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.

Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:

1)wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego;

2)wykonanie analizy termograficznej budynku;

3)wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi;

4)wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej;

5)docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów;

6)wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych;

7)wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej;

8)montaż kotła gazowego kondensacyjnego;

9)montaż kotła olejowego kondensacyjnego;

10)montaż pompy ciepła;

11)montaż kolektora słonecznego;

12)montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego;

13)montaż instalacji fotowoltaicznej;

14)uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin;

15)regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji;

16)demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.

Analiza powyższych przepisów oraz załącznika do wskazanego wyżej rozporządzenia zawierającego wykaz rodzajów materiałów, urządzeń i usług, na które przysługuje ulga prowadzi do wniosku, że wskazana ulga dotyczy wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych na jego docieplenie i modernizację systemu grzewczego.

W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy:

Wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku.

Na podstawie art. 26h ust. 4 komentowanej ustawy:

Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług. Za datę poniesienia wydatku uważa się dzień wystawienia faktury.

Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 cytowanej ustawy:

Odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:

1)sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;

2)zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.

Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Art. 26h ust. 6 ww. ustawy stanowi, że:

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki.

W myśl art. 26h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 26h ust. 8 ww. ustawy:

Podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot.

Stosownie zaś do art. 26h ust. 9 cytowanej ustawy:

W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin.

Przedsięwzięcie termomodernizacyjne to m.in. przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych. Wskazana ulga dotyczy zatem wydatków ściśle związanych z termomodernizacją istniejącego budynku, poniesionych m.in. na modernizację systemu grzewczego lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej. Uldze nie podlegają wydatki stricte remontowe nie mające związku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym w rozumieniu wskazanych przepisów.

Tymczasem z opisu sprawy wynika, że:

  • jest Pan osobą fizyczną zatrudniony na umowę o pracę;
  • w roku 2022 dokonał Pan modernizacji kotłowni w budynku mieszkalnym stanowiącym jego własność, która polegała na: skuciu starej posadzki betonowej, wylaniu nowej posadzki z położeniem płytek posadzkowych, wymianie rur stalowych na rury miedziane z izolacją kauczukową, montażu grzejnika panelowego z zaworem termoregulacyjnym, wymianie zbiornika wody ciepłej, wymianie zaworów od wody i centralnego ogrzewania, montażu filtra od wody, montażu zaworu regulującego ciśnienie wody w sieci; zakres prac dotyczący wylania nowej posadzki z położeniem płytek, montażu filtra wody oraz zaworu regulującego ciśnienie wody w sieci dotyczyły dostosowania instalacji i urządzeń do nowego systemu ogrzewania, tj. pompy ciepła;
  • wydatki, które Pan planuje rozliczyć w ramach „ modernizacji kotłowni z materiałem” zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. Modernizacja kotłowni opierała się na dostosowaniu instalacji i urządzeń do nowego systemu ogrzewania (pompa ciepła);
  • związek poniesionego wydatku z przedsięwzięciem termomodernizacyjnym polegał na ulepszeniu, w wyniku którego nastąpiło zmniejszenie zapotrzebowania na węgiel w związku z likwidacją pieca. Montaż ekologicznego źródła ciepła jakim jest pompa ciepła jest optymalnym rozwiązaniem z uwagi na brak emisji pyłów, oraz niską emisję CO2. W odróżnieniu do tradycyjnych metod ogrzewania, pompa ciepła nie eksploatuje środowiska i nie emituje szkodliwych substancji do atmosfery;
  • posiada Pan fakturę wystawioną na swoje imię i nazwisko przez podatnika VAT czynnego;
  • złożony został wniosek do NFOŚiGW o dofinansowanie w ramach programu priorytetowego Czyste Powietrze. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie i dofinansowanie zostało przyznane.
  • przedsięwzięcie realizowane jest na istniejącym budynku mieszkalnym jednorodzinnym w miejscowości (…) w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r- Prawo budowlane ( Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Bazując na przedstawionym przez Pana opisie prac składających się na realizowane przedsięwzięcie – stosownie do powyższych ustaleń oraz mając na uwadze przywołane przepisy prawa – stwierdzić należy, że stanowiące przedmiot wniosku wydatki poniesione przez Pana na modernizację kotłowni – skoro istotnie zostały poniesione w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. i to przedsięwzięcie opierało się na dostosowaniu instalacji i urządzeń do nowego systemu ogrzewania (pompy ciepła) – mieszczą się w katalogu wydatków uprawniających do odliczenia ulgi termomodernizacyjnej. Jednakże należy mieć na względzie, że w ramach tejże ulgi nie może Pan odliczyć tej części wydatków, które zostały dotowane w ramach programu „Czyste powietrze”, dlatego Pana stanowisko, które brzmi: że może Pan rozliczyć całą fakturę nr (...) na kwotę 7.500,00 zł za modernizację kotłowni z materiałem w ramach ulgi termomodernizacyjnej należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).