Skutki podatkowe otrzymanego w 2022 r. zasiłku chorobowego z Niemiec - Interpretacja - 0112-KDIL2-1.4011.193.2023.2.MB

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.193.2023.2.MB

Temat interpretacji

Skutki podatkowe otrzymanego w 2022 r. zasiłku chorobowego z Niemiec

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 6 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan pismem z 2 maja 2023 r. (wpływ 2 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Pracuje Pan w Polsce na umowie o pracę na czas określony. W 2021 r. wyjechał Pan do pracy sezonowej w Niemczech, gdzie uległ Pan wypadkowi. W odniesieniu do pracy w Polsce:

a)na urlopie wypoczynkowym przebywał Pan od 16.08.2021 r. do dnia wypadku, tj. 28.08.2021 r. Zaplanowany urlop wypoczynkowy miał zakończyć się 6.09.2021 r.;

b)od 7.09.2021 r. do 29.10.2021 r. planował Pan urlop bezpłatny;

c)na zwolnieniu lekarskim, związanym z wypadkiem w pracy w Niemczech przebywał Pan od 28.08.2021 r. do 6.02.2022 r.; praca na rzecz (…) jest przez Pana wykonywana pod adresem (…), jednakże w okresie, którego dotyczy postępowanie przebywał Pan na urlopie wypoczynkowym, a później na zwolnieniu lekarskim.

W okresie wykonywania pracy w Niemczech, polski pracodawca udzielił Panu urlopu wypoczynkowego, a w planach był dodatkowo urlop bezpłatny, który został pokrzyżowany przez wypadek.

W odniesieniu do pracy w Niemczech: pracę wykonywał Pan od 23.08.2021 r. do dnia wypadku, tj. 28.08.2021 r. Jednakże data jej wygaśnięcia upływała 19.09.2023 r.

Pracę wykonywał Pan na gospodarstwie rolnym znajdującym się pod adresem: (…).

Pracę wykonywał Pan stacjonarnie, pod wyżej wskazanym adresem, w wymiarze 48 godzin tygodniowo, wynagrodzenie z tego tytułu otrzymał Pan w kwocie: 367,60 EUR netto (w dniu przelewu – 15.09.2021 r., po przewalutowaniu: 1615,75 PLN). Rozliczył się Pan z tej kwoty w zeznaniu podatkowym za rok 2021.

Otrzymał Pan również za okres 29.08.2021 r. do 19.09.2021 r. zasiłek chorobowy od (…). Środki, które wpłynęły na Pana konto dopiero 11 stycznia 2022 r. oraz 21 stycznia 2022 r., w tytułach przelewów sugerowały okres od 29.08.2021 r. do 5.01.2022 r.

3734,28 EUR (po przewalutowaniu: 16 357,27 PLN) za okres 29.08.2021 r.-14.12.2021 r.; 1187,78 EUR (po przewalutowaniu: 5179,67 PLN) za okres 15.12.2021 r.-5.01.2022 r.; SUMA: 21 536,94 PLN.

Większość czasu spędzonego na zwolnieniu lekarskim spędził Pan w:

a)28.08.2021 r. - 9.09.2021 r. - pobyt w szpitalu, operacja 2.09.2021 r.;

b)19.10.2021 r. - 28.10.2021 r. - pobyt w szpitalu, operacja 22.10.2021 r.;

c)28.10.2021 r. - 22.11.2021 r. - rehabilitacja;

d)22.11.2021 r. - 24.11.2021 r. - pobyt w szpitalu, operacja 23.11.2021 r.;

e)24.11.2021 r. - 22.12.2021 r. - rehabilitacja;

f)5.01.2022 r. - 2.02.2022 r. - rehabilitacja.

Na zwolnieniu lekarskim przebywał Pan do 6.02.2022 r.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że zasiłek chorobowy z Niemiec był wypłacony z obowiązującego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec. Był Pan ubezpieczony w (…). Jako dowód załącza Pan dokumenty od Pana niemieckiego pracodawcy za okres pracy w sierpniu 2021 roku.

Pytanie

Czy otrzymany w 2022 r. zasiłek chorobowy z Niemiec, w wysokości 21 536,94 PLN, podlega opodatkowaniu w Polsce i czy należy go wykazać w zeznaniu rocznym?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, zasiłek otrzymany z Niemiec podlega w Polsce zwolnieniu na podstawie art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania. Dochód ten nie powinien być wykazany w zeznaniu podatkowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

Z uwagi na fakt, że zasiłek chorobowy wypłacany był z Niemiec, w niniejszej sprawie znajdą zastosowanie postanowienia Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ww. umowy:

Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

W myśl art. 18 ust. 2 ww. umowy:

Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Wobec powyższego stwierdzamy, że zasiłek chorobowy otrzymany z Niemiec, wypłacany osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlega opodatkowaniu w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji gdy świadczenia (płatności) są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, bowiem wówczas stosownie do ww. art. 18 ust. 2 umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:

-ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,

-ustawowe ubezpieczenie emerytalne,

-ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,

-ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz

-ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.

Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak, wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących ze wszystkich ww. działów ustawowego ubezpieczenia.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w związku z wypadkiem podczas pracy sezonowej w Niemczech otrzymał Pan zasiłek chorobowy z Niemiec. Zasiłek ten był wypłacany w ramach obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Zatem mając na uwadze przedstawiony powyżej stan prawny oraz faktyczny, stwierdzamy, że skoro wskazany we wniosku zasiłek chorobowy jest wypłacany z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec, o którym mowa w art. 18 ust. 2 ww. umowy polsko-niemieckiej zawartej w dniu 14 maja 2003 r., to oznacza to, że zasiłek ten – w świetle ww. umowy – podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech, wobec czego nie podlega opodatkowaniu w Polsce.

Tym samym nie jest Pan zobowiązany do odprowadzenia od ww. zasiłku chorobowego podatku w Polsce (wykazywania go w zeznaniu podatkowym).

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto wskazujemy, że nie jesteśmy uprawnieni do analizowania i oceny dokumentów załączonych do wniosku o interpretację lub jego uzupełnienia. Wszystkie istotne dla sprawy informacje powinny znaleźć się w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).