Możliwość zastosowania ulgi prowzrostowej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.89.2023.2.MZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.89.2023.2.MZ

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania ulgi prowzrostowej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 30 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania ulgi prowzrostowej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 kwietnia 2023 r. (wpływ 17 kwietnia 2023 r. i 18 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Od 2009 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: „CEiDG”) pod firmą X, w ramach której świadczy usługi m.in. pod kodami PKD: 13.92.Z - produkcja gotowych wyrobów tekstylnych, 13.96.Z - produkcja pozostałych technicznych i przemysłowych wyrobów tekstylnych, 22.29.Z - produkcja pozostałych wyrobów z tworzyw sztucznych, 32.40.Z - produkcja gier i zabawek, 46.41.Z - sprzedaż hurtowa wyrobów tekstylnych.

Jest Pan polskim rezydentem podatkowym podlegającym w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Nie posiada Pan statusu centrum badawczo-rozwojowego w rozumieniu ustawy z 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

Jest Pan producentem produktów dla dzieci, ogrodów, samochodów oraz legowisk dla  zwierząt. Od lat z sukcesem wprowadza Pan na polski i europejski rynek opracowywane i produkowane we własnym zakresie produkty. Wśród Pana asortymentu produktowego można wyróżnić przede wszystkim:

a)baseny z kulkami,

b)piłeczki do basenów,

c)namioty tipi,

d)kokony niemowlęce,

e)kocyki, otulacze,

f)poduszki na palety,

g)poduszki na meble ogrodowe,

h)poduszki na krzesła,

i)materace składane,

j)materace samochodowe,

k)legowiska dla psów,

l)tipi dla psów,

m)budki dla psów,

n)maty dla psów.

Pana produkty charakteryzuje najwyższa jakość (w produkcji stosuje jedynie komponenty od sprawdzonych dostawców), nowoczesne wzornictwo, szeroki asortyment, atrakcyjne ceny oraz terminowość dostaw. Nieustannie pracuje Pan nad wprowadzeniem nowych produktów na rynek oraz stale poszukuje nowych kanałów sprzedaży i rynków zbytu.

W ramach prowadzonej działalności ponosi i zamierza Pan ponosić wydatki celem uzyskania wzrostu przychodów ze sprzedaży produktów znajdujących się w Pana ofercie sprzedażowej. Przewiduje Pan, że osiągnie wzrost sprzedaży produktów w 2022 r. względem 2021 r. lub osiągnie wzrost sprzedaży produktów w 2023 r. względem 2021 r.

Wytwarzane przez Pana produkty są zbywane do podmiotów niebędących podmiotami powiązanymi. Wytwarzane przez Pana produkty można podzielić na dwie kategorie:

1)produkty opracowane i wytwarzane z Pana inicjatywy, które są następnie wprowadzane do Pana oferty sprzedażowej,

2)produkty realizowane na zamówienie Pana klientów, które są następnie wprowadzane na rynek.

Poszerza Pan swoją ofertę sprzedażową, poprzez opracowywanie i sprzedawanie produktów, które dotychczas nie były dostępne w Pana ofercie.

Przychody osiągane przez Pana z prowadzonych działań reklamowych mogą powodować zwiększenie przychodów ogółem lub zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych lub powodować osiągnięcie przychodów ze sprzedaży Pana produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju, lub na danym rynku.

Koszty związane z wprowadzaniem nowych produktów na rynek

Głównym rynkiem sprzedaży Pana produktów jest rynek e-commerce (sprzedaż produktów przez Internet). Oferuje Pan swoje produkty w Polsce oraz w innych krajach m.in. w Y. Lista obszarów oraz państw, w których sprzedaje Pan produkty nie jest stała i zmienia się w zależności od zapotrzebowania na produkty na danym rynku oraz istnienia sieci dystrybucji w danym regionie.

Ponosi i będzie ponosił Pan koszty związane z prowadzeniem działań reklamowych zmierzających do wypromowania oraz zwiększenia zainteresowania nowym produktem. Pana działania reklamowe są i będą prowadzone w zdecydowanej większości za pośrednictwem sieci Internet. Korzysta i będzie Pan korzystał z serwisów i portali aukcyjnych oraz innych rozwiązań teleinformatycznych pozwalających na:

a)wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych,

b)publikowanie reklam w sieci wyszukiwania, które są płatne za każde kliknięcie reklamy tekstowej lub/i graficznej,

c)tworzenie i precyzyjne kierowanie reklam graficznych i tekstowych, które pojawiać się będą na krajowych i zagranicznych portalach informacyjnych, wideo, sprzedażowych, blogach, itd.,

d)korzystanie z systemów reklamowych opartych o oferty sponsorowane rozliczane jako opłata za wystawienie oferty, a w przypadku reklamy graficznej rozliczane za każde kliknięcie w reklamę.

Co więcej, sprzedaż nowego produktu odbywa się i będzie się odbywała także za pośrednictwem portali typu A., B., C. Prowadzenie sprzedaży za pośrednictwem ww. portali może wiązać się z koniecznością poniesienia przez Pana opłat prowizyjnych, której wysokość jest uzależniona od wartości sprzedaży za pośrednictwem danego serwisu. W niektórych przypadkach może również istnieć obowiązek poniesienia opłat za samo wystawienie produktu oraz prowizji od wartości sprzedaży wystawionych produktów. W tym miejscu wymaga zaznaczenia, że uiszczenie prowizji od sprzedaży jest warunkiem koniecznym do promowania produktów za pośrednictwem niektórych portali.

Jednocześnie nie wyklucza Pan korzystania z innych typów kampanii reklamowych w przyszłości. Ewentualne przyszłe kampanie, z których będzie Pan korzystać będą spełniać cele tożsame z celami opisanymi powyżej. Kampanie prowadzone są i mogą być prowadzone również przy wykorzystaniu serwisu 1., 2., 3. lub innych podobnych.

Pana wątpliwości sprowadzają się do pytania o możliwość zaliczenia wskazanych powyżej kosztów, jako kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 26gb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawy o PIT”). Innymi słowy, chciałby Pan potwierdzić, czy omawiane koszty będą mogły zostać rozliczone w ramach ulgi prowzrostowej (tzw. ulgi na ekspansję), o której mowa w art. 26gb Ustawy o PIT.

Jednocześnie zaznacza Pan, że koszty uzyskania przychodów poniesione na wskazane powyżej działania reklamowe nie zostały i nie zostaną Panu zwrócone w jakiejkolwiek formie, ponadto nie były i nie będą odliczone od podstawy opodatkowania w inny sposób, niż zgodnie z art. 26gb Ustawy o PIT.

Nie wyklucza Pan, że oprócz wydatków wymienionych powyżej, będzie ponosić także inne wydatki wskazane w katalogu przykładowym wymienionym w art. 26gb ust. 7 Ustawy o PIT.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że formą opodatkowania przychodów z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest podatek liniowy. Sprzedaż produktów nie następowała oraz nie nastąpi na rzecz podmiotów powiązanych.

Koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów ponoszone były od początku istnienia przedsiębiorstwa, w tym w szczególności w 2022 r. Ww. koszty będą również ponoszone w przyszłości. Koszty, które chciałby Pan rozliczyć w ramach ulgi prowzrostowej (ulgi na ekspansję) zostały poniesione od 1 stycznia 2022 r. - kosztów z lat ubiegłych nie będzie Pan wykazywał w uldze.

Zamierza Pan odliczyć koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów za rok, w którym zostały poniesione, tj. w zeznaniu podatkowym składanym za 2022 r.

Wskazał Pan, że w okresie dwóch kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego w którym poniesione zostały/zostaną koszty w celu zwiększanie przychodów ze sprzedaży produktów:

a)zwiększył/zwiększy się przychód ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub

b)osiągnął/osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub

c)osiągnął/osiągnie przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Prowadzi i zamierza prowadzić Pan w przyszłości ewidencję pozwalająca na wykazanie spełnienia warunków z ww. lit. a)-c) w stosunku do możliwości zastosowania ulgi. Jest Pan świadomy że niespełnienie powyższych warunków skutkować będzie obowiązkiem zwrotu przyznanej ulgi.

Koszty poniesione oraz koszty, które zamierza Pan ponosić w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów zostały szczegółowo opisane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W szczególności, ponosi i będzie Pan ponosił koszty związane z prowadzeniem działań reklamowych zmierzających do wypromowania oraz zwiększenia zainteresowania nowym produktem. Działania reklamowe są i będą prowadzone w zdecydowanej większości za pośrednictwem sieci Internet. Zamierza Pan skorzystać z serwisów i portali aukcyjnych oraz innych rozwiązań teleinformatycznych pozwalających na:

1)wyświetlanie linków sponsorowanych w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych,

2)publikowanie reklam w sieci wyszukiwania, które są płatne za każde kliknięcie reklamy tekstowej lub/i graficznej,

3)tworzenie i precyzyjne kierowanie reklam graficznych i tekstowych, które pojawiać się będą na krajowych i zagranicznych portalach informacyjnych, wideo, sprzedażowych, blogach, itd.,

4)korzystanie z systemów reklamowych opartych o oferty sponsorowane rozliczane jako opłata za wystawienie oferty, a w przypadku reklamy graficznej rozliczane za każde kliknięcie w reklamę.

Koszty poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów wyżej opisane wypełniają znamiona kosztów kwalifikowanych opisanych w art. 26gb ust. 7 pkt 2 Ustawy o PIT, tj. działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów. Jednocześnie, nie wyklucza Pan ponoszenia także innych rodzajów kosztów opisanych w art. 26gb ust. 7 Ustawy o PIT.

Nie korzystał Pan ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b Ustawy o PIT.

Produkty sprzedawane przez Pana są wprowadzane na rynek pod marka własną i są wytwarzane przez Pana. W Pana ofercie znajdują się przedmioty, które nie są wytwarzane osobiście przez podatnika, jednak koszty ponoszone w celu zwiększenia przychodów z ich sprzedaży nie są i nie będą stanowiły kosztów kwalifikowanych w rozumieniu art. 26gb ust. 7 Ustawy o PIT.

Pytania (pytanie Nr 2 ostatecznie sformułowano w uzupełnieniu wniosku)

1.Czy w zaistniałym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym wydatki na promocję produktów prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet, stanowią koszty działań promocyjno-informacyjnych w rozumieniu art. 26gb ust. 7 Ustawy o PIT i w konsekwencji podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania PIT, jako koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży w rozumieniu art. 26gb Ustawy o PIT - pod warunkiem spełnienia przez Pana pozostałych warunków zastosowania ulgi określonej w art. 26gb Ustawy o PIT?

2.Czy użycie partykuły „lub” pomiędzy przesłankami opisanymi w art. 26gb ust. 4 Ustawy o PIT oznacza, że wystarczy spełnienie jednej z opisanych w ww. podstawie prawnej przesłanek w celu możliwości stosowania ulgi prowzrostowej?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest pytanie Nr 1. Natomiast w zakresie pytania Nr 2 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, koszty działań reklamowych prowadzonych za pośrednictwem sieci Internet stanowią koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 26gb ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; dalej: ustawa o PIT).

W konsekwencji takimi kosztami uzyskania przychodów poniesionymi w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w rozumieniu art. 26gb ustawy o PIT są w szczególności koszty korzystania z serwisów aukcyjnych A., B., C. oraz koszty prowizji w ww. serwisach, oraz opłat za wystawienie aukcji (jeśli stanowi to warunek umieszczenia aukcji).

Ustawą z 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 ze. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych.

Jedną z form wsparcia przedsiębiorców w ramach Polskiego Ładu jest ulga na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, czyli tzw. „ulga na ekspansję”. Celem ulgi jest zachęcenie przedsiębiorców do rozwoju swojej działalności i rozszerzania działalności nie tylko na rynek krajowy, ale także na zagraniczne rynki zbytu.

Jak czytamy w uzasadnieniu do ustawy wprowadzającej „celem wprowadzanej ulgi jest umożliwienie podwójnego uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym kosztów związanych ze zwiększeniem przychodów ze sprzedaży produktów”.

Ulga prowzrostowa skierowana jest do podatników, u których w następstwie poniesienia określonych wydatków (m.in. związanych z uczestnictwem w targach, na których prezentowane są produkty, działaniami promocyjnymi, a także przygotowaniem koniecznej dokumentacji), doszło do osiągnięcia (zwiększenia) przychodów ze sprzedaży produktów. Mogą oni odliczyć takie koszty od podstawy opodatkowania, jeżeli po skorzystaniu z ulgi wykażą stosowny wzrost przychodów ze sprzedaży produktów w okresie 2 następujących po sobie lat podatkowych, począwszy od roku, w którym poniesione zostały koszty zwiększenia tych przychodów (dokonano odliczenia).

Regulacje dotyczące tej ulgi zawiera dodany do Ustawy o PIT art. 26gb, który w ust. 1 stanowi, że podatnik uzyskujący przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej odlicza od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z pozarolniczej działalności gospodarczej, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.

Zgodnie z art. 26gb ust. 2 Ustawy o PIT, przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.

W świetle art. 26gb ust. 3 ww. ustawy, przez zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, o którym mowa w ust. 1, rozumie się odpłatne zbycie produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4.

W myśl art. 26gb ust. 4 Ustawy o PIT, podatnik jest uprawniony do skorzystania z odliczenia pod warunkiem, że w okresie 2 kolejno następujących po sobie lat podatkowych, licząc od roku podatkowego, w którym poniósł koszty zwiększenia przychodów, o których mowa w ust. 1, zwiększył przychody ze sprzedaży produktów w stosunku do przychodów z tego tytułu ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia tych kosztów lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych, lub osiągnął przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych w danym kraju.

Stosownie do art. 26gb ust. 5 Ustawy o PIT, przy ustalaniu spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 4, uwzględnia się wyłącznie przychody, z których dochód podlega opodatkowaniu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 26gb ust. 6 tej ustawy, w przypadku, gdy podatnik, który skorzystał z odliczenia, nie spełni warunku, o którym mowa w ust. 4, jest obowiązany w zeznaniu składanym za rok podatkowy, w którym upłynął termin do osiągnięcia przychodów ze sprzedaży produktów, do odpowiedniego doliczenia kwoty uprzednio odliczonej”.

Zgodnie natomiast z art. 26gb ust. 7 ustawy o PIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:

1)uczestnictwa w targach poniesione na:

a)organizację miejsca wystawowego,

b)zakup biletów lotniczych dla pracowników,

c)zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;

2)działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;

3)dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;

4)przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;

5)przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.

Zgodnie z art. 26gb ust. 8 Ustawy o PIT, podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 63a lub 63b, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

Zgodnie z art. 26gb ust. 9 Ustawy o PIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z art. 26gb ust. 10 Ustawy o PIT, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zgodnie zaś z art. 26gb ust. 11 Ustawy o PIT, przepis art. 26e ust. 10 stosuje się odpowiednio.

Przełożenie powyższych przepisów na stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe

W pierwszej kolejności wskazać należy, że z tzw. „ulgi na ekspansję”, o której mowa w przepisach art. 26gb Ustawy o PIT, mogą skorzystać podatnicy, którzy wytworzyli produkty w ramach swojej działalności gospodarczej. Zgodnie bowiem z art. 26gb ust. 2 Ustawy o PIT przez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika. Wskazać należy, że pojęcie „rzeczy” należy odnieść do definicji zawartej w art. 45 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) w świetle, którego „rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne”.

Wymaga podkreślenia, że ustawy podatkowe odwołują się odrębnie do pojęcia „rzeczy” i „praw majątkowych”. Intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 26gb Ustawy o PIT, było objęcie przedmiotową ulgą wyłącznie produktów stanowiących rzeczy (a zatem przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.

Potwierdza Pan, że produkty opisane w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym stanowią „rzeczy wytworzone przez podatnika”, o których mowa w art. 26gb ust. 2 Ustawy o PIT. Prowadzi Pan w ten sposób działalność produkcyjną - nabywa określone materiały, z których mają powstać nowe produkty. W ten sposób powstaje produkt o właściwościach, których oczekuje klient - jest to równoznaczne z fizycznym wyprodukowaniem towaru. Intencją ustawodawcy przy projektowaniu przepisów art. 26gb Ustawy o PIT było objęcie przedmiotową ulgą produktów stanowiących rzeczy (przedmioty materialne) wytworzone przez podatnika.

W opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie prowadzi Pan działalności handlowej (która polega jedynie na zakupie towarów handlowych, które następnie są odsprzedawane z zyskiem w niezmienionej formie, nawet po zmianie opakowania).

Zgodnie z art. 26gb ust. 7 pkt 2 Ustawy o PIT, za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty działań promocyjno-informacyjnych, w tym zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów. Zauważyć należy, że użycie w powyższym przepisie sformułowania „w tym” wskazuje na przykładowe wyliczenie kosztów związanych z działaniami promocyjno-informacyjnymi.

Mając powyższe na względzie wskazać należy, że zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN -https://sjp.pwn.pl (według stanu na 15 stycznia 2023 r.) promocja, to działania zmierzające do zwiększenia popularności jakiegoś produktu lub przedsięwzięcia. Natomiast reklama, to działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług, plakat, napis, ogłoszenie, krótki film itp. służące temu celowi. Natomiast pojęcie „reklama” według Słownika języka polskiego (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2002 r.) oznacza rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś przez prasę, radio, telewizję i inne podobne środki, np. plakaty, napisy i ogłoszenia służące temu celowi.

Pana zdaniem, wydatki na promowanie produktów za pomocą m.in. środków wskazanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, mające na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 26gb ust. 7 pkt 2 Ustawy o PIT.

Pana stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej tj.:

-z 4 stycznia 2023 r., Nr 0114-KDIP2-1.4010.190.2022.2.KW,

-z 23 grudnia 2022 r., Nr 0111-KDIB2-1.4010.412.2022.1.AR,

-z 6 października 2022 r., Nr 0111-KDIB1-1.4010.466.2022.2.SG, w której organ wyraził pogląd że: „(...) działania reklamowe Spółki prowadzone za pośrednictwem sieci Internet, tj. (...) - system reklamowy (...), poprzez który odbiorca po kliknięciu w tekst lub baner, zostaje przekierowany na stronę internetową Spółki (stronę główną, podstronę produktową lub oddzielną stronę dedykowaną konkretnemu Urządzeniu) mieszczą się w katalogu działań promocyjno-informacyjnych, o którym mowa w art. 18eb ust. 7 pkt 2 u.p.d.o.p”.

-z 30 czerwca 2022 r., Nr 0111-KDIB1-1.4010.188.2022.2.BS.

W świetle powyższego stoi Pan na stanowisku, że jest Pan uprawniony do skorzystania z ulgi prowzrostowej opisanej w art. 26gb Ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Pana oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podjętych w określonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych i są wiążące tylko w tych sprawach, w których zostały wydane.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.