Skutki podatkowe zwrotu środków z funduszu remontowego. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-3.4011.232.2023.1.NM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.232.2023.1.NM

Temat interpretacji

Skutki podatkowe zwrotu środków z funduszu remontowego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

25 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 24 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych zwrotu środków z funduszu remontowego. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W Pana rocznym rozliczeniu podatkowym za 2019 r. (PIT-37) był Pan zmuszony rozliczyć kwotę w wysokości … zł i zapłacić podatek dochodowy od tej kwoty, z powodu, Pana zdaniem, niesłusznie wystawionej informacji podatkowej PIT-11 przez Zarządcę Wspólnoty Mieszkaniowej firmę ….

Firma ta wystawiła PIT-11 jako dokument potwierdzający zwrot środków z funduszu remontowego na skutek podjętej Uchwały przez Wspólnotę Mieszkaniową oraz w wyniku końcowego rozliczenia Pana zobowiązań wobec Wspólnoty w związku ze sprzedażą w dniu … 2021 r. w całości Pana udziałów w nieruchomości.

W celu przeprowadzenia gruntownego remontu nieruchomości, Wspólnota podjęła uchwałę o podwyższonych zaliczkach na fundusz remontowy w celu uzbierania środków własnych niezbędnych do uzyskania kredytu bankowego. Ze względu na rozpoczęcie procedur komisji weryfikacyjnej w stosunku do większości nieruchomości w …, wstrzymane zostały możliwości procedowania pozwolenia na budowę. Wspólnota podjęła uchwałę o wycofaniu środków z funduszu remontowego do czasu zakończenia procesu wyjaśniającego. Środki zgromadzone w funduszu remontowym przez współwłaścicieli zostały im zwrócone w kwocie odpowiadającej ich wpłatom pomniejszone o bieżące wydatki remontowe.

Pytania

1.Czy wystawiona informacja podatkowa PIT-11 przez firmę …. jest zasadna?

2.Czy – w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a zwłaszcza art. 20 ust. 1 – firma … prawidłowo zaliczyła zwrot nadpłaconych przez Pana środków z Funduszu Remontowego do Pana przychodu, co było przyczyną zapłacenia przez Pana podatku dochodowego od tych środków?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że zwrot nadpłaconych środków z Funduszu Remontowego nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym i nie stanowi przysporzenia majątkowego a jedynie zwrot Pana środków wpłaconych na Fundusz Remontowy i nie wykorzystanych zgodnie z decyzją Uchwały Wspólnoty.

Zasięgnął Pan opinii u doradcy podatkowego i otrzymał Pan potwierdzenie, iż zwrot środków z funduszu remontowego dla członka Wspólnoty nie jest przysporzeniem majątkowym, a tym samym nie powstaje przychód, ponieważ Wspólnota dokona jedynie rozliczenia wcześniej wniesionych kwot na fundusz remontowy przez tę samą osobę.

Opinię tę Pana doradca podatkowy oparł na podstawie decyzji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 21 lutego 2019 r. (0115-KDIT2 -1.4011.450.2018.4.DW), cytuje Pan opinię doradcy: „Zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 845 ze zm.; dalej „SpMieszkU”), Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych, a odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali. Co ważne w tym przypadku, z chwilą ustania członkostwa, właściciel lokalu staje się współwłaścicielem środków zgromadzonych na funduszu remontowym w wysokości odpowiadającej przypadającemu na ten lokal udziałowi we współwłasności nieruchomości wspólnej. Wysokość tego udziału ustala się na podstawie ewidencji i rozliczenia wpływów i wydatków funduszu remontowego, według stanu na dzień ustania członkostwa. Zasada ta dotyczy również właściciela lokalu, który nie był członkiem spółdzielni (art. 241 ust. 3 i 4 SpMieszkU). W omawianym przypadku Dyrektor KIS uznał jednak, że dokonany przez spółdzielnię mieszkaniową zwrot środków z funduszu remontowego nie będzie skutkował powstaniem po stronie członków wspólnoty przysporzenia majątkowego, a tym samym nie powstanie u nich wspomniany wyżej przychód, ponieważ spółdzielnia dokona jedynie rozliczenia wcześniej wniesionych kwot na fundusz remontowy przez te osoby. W konsekwencji, kwoty wypłacone przez spółdzielnię członkom wspólnoty nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a na spółdzielni nie będzie ciążył obowiązek wystawienia informacji podatkowych (PIT-11) ani odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy”.

Podobną opinię wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 9 maja 2019 r. (0111-KDIB1-2.2.4010.39.2019.3.ANK).

Analogiczną decyzję otrzymali występując o interpretację w dokładnie tej samej sprawie, co Pan, … – decyzję z … oraz … – decyzję z … .

Do wniosku załącza Pan:

1)rozliczenie ze Wspólnotą Mieszkaniową i Kartotekę Konta Księgowego;

2)zaświadczenie o stanie Konta Księgowego wystawione w dniu .... dla notariusza przy akcie sprzedaży udziałów w nieruchomości;

3)Uchwałę Wspólnoty Mieszkaniowej w sprawie likwidacji części Funduszu Remontowego;

4)zaświadczenie przelewu w kwocie 40 zł za interpretację.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania, wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2019 r. poz. 1387 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści tego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy, bądź od których minister właściwy ds. finansów publicznych zaniechał poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Stosownie do treści art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy:

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Przepis art. 10 ust. 1 ww. ustawy zawiera katalog przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są „inne źródła”.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Jak dowodzi użycie sformułowania „w szczególności”, definicja przychodów z innych źródeł ma charakter przykładowy i otwarty, zatem do tej kategorii należy zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że firma ..., jako Wspólnota Mieszkaniowa, wystawiła Panu PIT-11 jako dokument potwierdzający zwrot środków z funduszu remontowego na skutek podjętej Uchwały przez Wspólnotę Mieszkaniową oraz w wyniku końcowego rozliczenia Pana zobowiązań wobec Wspólnoty w związku ze sprzedażą w całości Pana udziałów w nieruchomości. W celu przeprowadzenia gruntownego remontu nieruchomości, Wspólnota podjęła uchwałę o podwyższonych zaliczkach na fundusz remontowy w celu uzbierania środków własnych niezbędnych do uzyskania kredytu bankowego. Ze względu na rozpoczęcie procedur komisji weryfikacyjnej w stosunku do większości nieruchomości w …, wstrzymane zostały możliwości procedowania pozwolenia na budowę. Wspólnota podjęła uchwałę o wycofaniu środków z funduszu remontowego do czasu zakończenia procesu wyjaśniającego. Środki zgromadzone w funduszu remontowym przez współwłaścicieli zostały im zwrócone w kwocie odpowiadającej ich wpłatom pomniejszone o bieżące wydatki remontowe.

W związku z powyższym, w przypadku powstania na funduszu remontowym nadpłaty (w analizowanej sytuacji w związku z Uchwałą Wspólnoty o podwyższeniu zaliczek na fundusz remontowy w celu uzbierania środków własnych niezbędnych do uzyskania kredytu bankowego) rozumianej jako różnica między kwotą wniesioną przez właściciela lokalu a kwotą stanowiącą sumę nakładów poniesionych przez spółdzielnię, spółdzielnia zobowiązana będzie do jej zwrotu.

Zgodnie z treścią art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2018 r. poz. 845 ze zm.):

Spółdzielnia tworzy fundusz na remonty zasobów mieszkaniowych. Odpisy na ten fundusz obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Obowiązek świadczenia na fundusz dotyczy członków spółdzielni, właścicieli lokali niebędących członkami spółdzielni oraz osób niebędących członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali.

Z chwilą ustania członkostwa właściciel lokalu staje się współwłaścicielem środków zgromadzonych na funduszu remontowym, o którym mowa w art. 6 ust. 3, w wysokości odpowiadającej przypadającemu na ten lokal udziałowi we współwłasności nieruchomości wspólnej. Wysokość tego udziału ustala się na podstawie ewidencji i rozliczenia wpływów i wydatków funduszu remontowego, o których mowa w art. 4 ust. 41 pkt 2, według stanu na dzień ustania członkostwa. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do właściciela lokalu, który nie był członkiem spółdzielni (art. 241 ust. 3 i 4 ww. ustawy).

Spółdzielnia mieszkaniowa w przypadkach, o których mowa w ust. 1 lub w art. 26, niezwłocznie rozlicza z właścicielami lokali zaewidencjonowane wpływy i wydatki funduszu remontowego oraz pozostałe nakłady na remonty nieruchomości (art. 241 ust. 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).

Mając na uwadze powyższe, dokonany przez Zarządcę Wspólnoty Mieszkaniowej zwrot środków z funduszu remontowego nie będzie skutkował dla Pana powstaniem przysporzenia majątkowego. Nie powstanie u Pana przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Nie musi Pan uwzględniać tego dochodu jako przysporzenia majątkowego skutkującego zapłatą należnego podatku dochodowego w rozliczeniu rocznym PIT-37.

Zatem Wspólnota Mieszkaniowa nie powinna Panu wystawiać informacji PIT-11.

Wobec powyższego, stanowisko Pana należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Wyjaśnić należy, że z uwagi na fakt, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) – niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pana, a zatem nie wywołuje skutków prawnych dla pozostałych współwłaścicieli oraz dotyczy tylko kwestii, która była przedmiotem Pana zapytania.

Ponadto informujemy, że Organ interpretacyjny, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny załączonych do wniosku dokumentów, jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana i Pana stanowiskiem.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”. 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).