Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia czy Spółka Przekształcona bedzie uprawniona do stosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust... - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.185.2023.1.KW

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.185.2023.1.KW

Temat interpretacji

Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia czy Spółka Przekształcona bedzie uprawniona do stosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do uzyskiwanych dochodów w oparciu o DoW.

Interpretacja indywidualna  

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka Przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do uzyskiwanych przez nią dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji Inwestycji w oparciu o DoW- jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 27 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Spółka Przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do uzyskiwanych przez nią dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji Inwestycji w oparciu o Decyzję o Wsparciu; przy czym łączna kwota zwolnienia z podatków dochodowych po stronie Wspólników oraz Spółki Przekształconej z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty pomocy publicznej określonej w Decyzji o Wsparciu.

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. spółka jawna

(…)

reprezentowana przez pełnomocnika

Pana T.W.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

Pan A.S.

(…)

reprezentowany przez pełnomocnika

Pana T.W.

Pan M.S.

(...)

reprezentowany przez pełnomocnika

Pana .T.W.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A sp. j. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność m.in. w zakresie:

Produkcja pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowana, PKD: 28.29.Z;

Produkcja maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności, tytoniu i produkcji napojów, PKD: 28.93;

Produkcja narzędzi ręcznych mechanicznych, PKD: 28.24.Z;

Produkcja maszyn do obróbki metalu, PKD: 28.41.Z;

Rozbiórka i burzenie obiektów budowalnych, PKD: 43.11.Z;

Przygotowanie terenu pod budowę, PKD: 43.12.Z;

Wykonywanie wykopków i wierceń geologiczno-inżynierskich, PKD: 43.13.Z;

Roboty budowalne związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych, PKD: 41.20.Z;

Wykonywanie instalacji elektrycznych, PKD: 43.21.Z;

Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych, PKD: 43.22.Z.

Z uwagi na fakt, że wspólnikami w Spółce są wyłącznie osoby fizyczne, tj. Pan AS oraz Pan MS (dalej łącznie: „Wspólnicy”), Spółka nie jest podatnikiem podatku CIT. Oznacza to, że Spółka jest tzw. podmiotem transparentnym podatkowo, a podatnikami podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych za pośrednictwem Spółki są Wspólnicy.

Wnioskiem z dnia 5 grudnia 2019 r., w związku z inwestycją zakładającą rozbudowę istniejącego zakładu produkcyjnego Spółki i zwiększeniem jego mocy produkcyjnych (dalej: „Inwestycja”), na podstawie przepisów Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. 2018 poz. 1162 ze zm., dalej: „Ustawa o WNI”)., Spółka zwróciła się do Zarządzającego obszarem - … Specjalna Strefa Ekonomiczna (dalej też: „…SSE”) o wydanie w imieniu Ministra właściwego ds. gospodarki (dalej: „Minister”) decyzji o wsparciu na prowadzenie działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie opisanym w decyzji i wskazanych we wniosku Spółki poprzez odpowiednie kody PKWiU.

W dniu 19 grudnia 2019 r. …SSE wydała na rzecz Spółki decyzję o wsparciu nr (...) (dalej: „DoW”) w związku z czym w odniesieniu do dochodu uzyskiwanego za pośrednictwem Spółki z realizacji Inwestycji w zakresie wynikającym z DoW i stosownych przepisów prawa regulujących udzielenie pomoc publicznej Wspólnicy korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

Zakres DoW obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie określonym w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Dz.U. poz. 1676):

‒   Zbiorniki, cysterny, kadzie i podobne pojemniki (z wyłączeniem pojemników na sprężony lub skroplony gaz), z żeliwa, stali lub aluminium, o pojemności > 300 l, niewyposażone w urządzenia mechaniczne lub termiczne (25.29.11);

‒   Pojemniki metalowe na sprężony lub skroplony gaz (25.29.12);

‒   Maszyny do przemysłowego przygotowania lub produkcji żywności, włącznie z olejami lub innymi tłuszczami (28.93.17);

‒   Części maszyn stosowanych w przetwórstwie żywności (28.93.32);

‒   Kontenery przystosowane do przewozu jednym lub więcej środkami transportu (29.20.21);

‒   Wytwornice gazu, urządzenia i aparatura do destylacji i filtrowania (28.29.3);

‒   Wirówki, gdzie indziej niesklasyfikowane (28.29.41);

‒   Kalandry lub inne maszyny do walcowania, z wyłączeniem maszyn do walcowania metalu lub szkła (28.29.42);

‒   Urządzenia do obróbki materiałów przez proces obejmujący zmianę temperatury, gdzie indziej niesklasyfikowane (28.29.6)

‒   Części do pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (28.29.8);

‒   Usługi podwykonawców związane z produkcją pozostałych maszyn ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowane (28.29.9);

‒   Usługi naprawy i konserwacji pozostałych maszyn i urządzeń ogólnego przeznaczenia, gdzie indziej niesklasyfikowanych (33.12.19);

‒   Budynki prefabrykowane z metalu (25.11.10);

‒   Wieże i maszty kratowe z żeliwa lub stali (25.11.22);

‒   Pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtowniki itp. z żeliwa, stali lub aluminium (25.11.23);

‒   Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk technicznych, z wyłączeniem biotechnologii (72.19.3);

‒   Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk interdyscyplinarnych, z wyłączeniem oryginałów prac (72.00.1);

‒   Oryginały prac w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie nauk interdyscyplinarnych (72.00.20);

‒   Usługi projektowania technicznego obiektów związanych z gospodarowaniem odpadami niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne (71.12.15);

‒   Usługi projektowania technicznego instalacji wodno-kanalizacyjnych i systemów odwadniających (71.12.16);

‒   Usługi projektowania technicznego procesów przemysłowych i produkcyjnych (72.12.17);

‒   Usługi w zakresie badań i analiz składu i czystości substancji (71.20.11);

‒   Pozostałe usługi w zakresie badań i analiz technicznych (71.20.19);

‒   Usługi w zakresie projektowania przemysłowego (74.10.12);

‒   Odpady, inne niż niebezpieczne, nadające się do recyklingu (38.11.5);

‒   Usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych; surowce wtórne (38.32).

Dodatkowo DoW określa warunki (kryteria jakościowe i ilościowe), do których spełnienia zobowiązana została Spółka, aby móc skorzystać z pomocy publicznej.

DoW pozostaje w mocy - nie została uchylona ani nie stwierdzono jej wygaśnięcia.

Na moment uzyskania DoW, zgodnie z Załącznikiem I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm., dalej „Rozporządzenie GBER”), Spółka posiadała status małego przedsiębiorcy i tym samym na potrzeby kalkulacji puli dostępnej pomocy publicznej stosowała wskaźnik intensywności pomocy publicznej wysokości 55% (35% właściwe dla województwa (...), powiększone o 20 punktów procentowych w przypadku małego przedsiębiorcy, zgodnie z § 5 w zw. z § 3 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy regionalnej na lata 2014-2020 (Dz.U z 2014 r. poz. 878, dalej: „Rozporządzenie mapowe” - tj. obowiązującego na moment wydania DoW).

W trakcie realizacji Inwestycji, na skutek przekroczenia limitów wskaźników, o których mowa w przepisach Załącznika I Rozporządzenia GBER, od 1 stycznia 2020 r. Spółka przestała spełniać warunki do uznania jej za małego przedsiębiorcę i obecnie spełnia warunki do uznania jej za średniego przedsiębiorcę w rozumieniu tych przepisów. W związku z powyższym od 2020 r. i do chwili obecnej Spółka jest uznawana za średniego przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów Załącznika I Rozporządzenia GBER.

Przedmiotowa zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy na średniego przedsiębiorcę jest wynikiem rozwoju Spółki, skutkującego przekroczeniem pułapów, o których mowa w art. 2 Załącznika I Rozporządzenia GBER - co prowadzi do wypełnienia dyspozycji przepisu art. 4 ust. 2 Załącznika I Rozporządzenia GBER, zgodnie z którym jeżeli w dniu zamknięcia ksiąg rachunkowych dane przedsiębiorstwo stwierdza, że w skali rocznej przekroczyło pułapy zatrudnienia lub pułapy finansowe określone w art. 2 Załącznika I Rozporządzenia GBER, lub spadło poniżej tych pułapów, uzyskanie lub utrata statusu średniego, małego lub mikroprzedsiębiorstwa następuje tylko wówczas, gdy zjawisko to powtórzy się w ciągu dwóch kolejnych okresów obrachunkowych.

Tym samym doszło do sytuacji, w której nakłady inwestycyjne ponoszone przez Spółkę od 2020 r. stanowiące koszty kwalifikowane Inwestycji zgodnie z art. 2 pkt 7a Ustawy o WNI oraz § 8 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713 z późn. zm., dalej: „Rozporządzenie o pomocy publicznej”) są ponoszone w okresie, w którym Spółka zaczęła spełniać warunki dla uznania jej za średniego przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów Załącznika nr I Rozporządzenia GBER.

Wspólnicy wystąpili z własnymi wnioskami o wydanie interpretacji w celu potwierdzenia, że zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy na średniego przedsiębiorcę w toku realizacji Inwestycji i obowiązywania DoW nie wpływa na wysokość dostępnej pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych przysługującego Wspólnikom na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwestia te nie jest jednak przedmiotem niniejszego zapytania.

Wspólnicy zamierzają zmienić formę prawną Spółki. Mianowicie, w celu ograniczenia odpowiedzialności majątkiem własnym za zobowiązania Spółki Wspólnicy zamierzają przekształcić Spółkę (dalej: Przekształcenie”) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka Przekształcona”). Wspólnikami Spółki Przekształconej zostaną tylko Wspólnicy (brak zmiany struktury właścicielskiej).

Przekształcenie nastąpi w trybie art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tj. Dz.U. z 2022 r., poz. 1467, dalej: „KSH”), zgodnie z którym spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcona) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Po przeprowadzeniu Przekształcenia, Spółka Przekształcona na mocy art. 553 § 1 i 2 KSH, które regulują zasadę sukcesji praw i obowiązków, przejmie całość praw i obowiązków Spółki oraz będzie pozostawać podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane Spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Oznacza to, że na Spółkę Przekształconą przejdzie w szczególności DoW wydana pierwotnie na rzecz Spółki oraz prawa i obowiązki wynikające z tej DoW, ponieważ DoW jak również przepisy powszechnie obowiązującego prawa, w tym Ustawy o WNI, nie sprzeciwiają się temu.

Zachowanie DoW w obrocie prawnym jest istotne dla Wspólników z perspektywy obowiązku zachowania tzw. okresu trwałości Inwestycji. Jednocześnie Spółka Przekształcona wystąpi do Zarządzającego obszarem ŁSSE o zmianę DoW w ten sposób, aby jej adresatem była Spółka Przekształcona.

W wyniku Przekształcenia nie dojdzie do uchylenia, stwierdzenia nieważności ani wygaśnięcia DoW.

Przekształcenie nie będzie mieć wpływu na zakres ani miejsce prowadzenia działalności gospodarczej objętej DoW.

Wszystkie wydatki kwalifikowalne związane z realizacją Inwestycji i od poniesienia których zależy kwota pomocy publicznej możliwej do uzyskania na podstawie DoW zostaną poniesione przed dniem Przekształcenia.

Na dzień Przekształcenia Wspólnicy nie skonsumują całej kwoty dostępnej pomocy publicznej wynikającej z uzyskania DoW w formie zwolnienia od podatku dochodowego.

W oparciu o tak opisany stan przyszły, Wnioskodawcy pragną potwierdzić, że w ramach sukcesji praw i obowiązków Spółka Przekształcona będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do uzyskiwanych przez nią dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji Inwestycji w oparciu o DoW. Przy czym łączna kwota zwolnienia z podatków dochodowych po stronie Wspólników oraz Spółki Przekształconej z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty pomocy publicznej określonej w DoW.

Porządkowo Wnioskodawcy wskazują, że wychodzą z założenia, że dopuszczalne jest zadania przez Spółkę pytania, które dotyczy praw i obowiązków podatkowych wynikających dla Spółki Przekształconej będącej następcą prawnym Spółki. Taka możliwość potwierdzana jest w orzecznictwie sądów administracyjnych, w szczególności np. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 20 lipca 2017 r., sygn. II FSK 1686/15, wskazał, że:

„[...] zamierzone przekształcenie spółki akcyjnej w spółkę komandytową nie spowoduje zmiana jej tożsamości, a tylko formy, toteż podmiotem praw i obowiązków będzie cały czas ten sam, choć nie taki sam podmiot prawa. Występująca tu zasada kontynuacji sprawia, że składając wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, dotyczącego sytuacji po dokonaniu przekształcenia, spółka, która ma być przekształcona, pyta w istocie o swoje prawa i obowiązki w przyszłości.”;

„Należy dodać, że w omawianym przypadku nie zachodzi konieczność odpowiedniego stosowania przepisów o ochronie spółki w związku z zastosowaniem się do interpretacji, wydanej przed jej powstaniem na wniosek osób planujących jej utworzenie (art. 14n § 1 pkt 1 O.p.). Jakkolwiek bowiem racjonalna jest argumentacja Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, że pojęcie "przekształcenie" mieści się w zastosowanym w tym przepisie pojęciu "utworzenie", niemniej w sytuacji przekształcenia istniejącej spółki jako podmiotu prawa podatkowego w inną spółkę nie ma potrzeby ani uzasadnienia, by sięgać do przedstawionych metod rozumowania prawniczego, skoro ze względu na zasadę kontynuacji tożsamości spółka przekształcana pyta o swoją sytuację prawnopodatkową po przekształceniu, a nie o sytuację prawnopodatkową podmiotu, który dopiero ma być utworzony.".

Gdyby jednak tut. Organ uznał, że prawo takie nie przysługuje Spółce, to z uwagi na to, że zgodnie z art. 14n § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej przepisy art. 14k i art. 14m stosuje się odpowiednio w przypadku zastosowania się przez spółkę do interpretacji indywidualnej wydanej przed powstaniem spółki na wniosek osób planujących utworzenie tej spółki - w zakresie dotyczącym działalności tej spółki, Wspólnicy wnioskują jako przyszli wspólnicy Spółki Przekształconej o wydanie interpretacji w tym zakresie.

Pytanie

Czy Spółka Przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do uzyskiwanych przez nią dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji Inwestycji w oparciu o DoW; przy czym łączna kwota zwolnienia z podatków dochodowych po stronie Wspólników oraz Spółki Przekształconej z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty pomocy publicznej określonej w DoW?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego powyżej zdarzenia przyszłego:

Spółka Przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do uzyskiwanych przez nią dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji Inwestycji w oparciu o DoW; przy czym łączna kwota zwolnienia z podatków dochodowych po stronie Wspólników oraz Spółki Przekształconej z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty pomocy publicznej określonej w DoW.

UZASADNIENIE STANOWISKA ZAINTERESOWANYCH

Uwagi wstępne

W myśl art. 551 § 1 KSH, spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo- akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcona) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Zgodnie z art. 552 KSH, spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształconą.

Stosownie do art. 553 § 1 KSH, spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Natomiast, w myśl § 2 tego przepisu, spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.

Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów KSH, powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Zgodnie z zasadą tożsamości podmiotów biorących udział w przekształceniu, majątek spółki przekształconej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej.

Z kolei kwestię podatkowej sukcesji praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych reguluje Ordynacja podatkowa. Stosownie do art. 93a § 1 pkt 2 Ordynacji Podatkowej, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej, wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki przekształconej spółki. W konsekwencji, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością powstała w wyniku przekształcenia spółki jawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego, prawa i obowiązki przekształconej spółki jawnej.

Zgodnie natomiast z art. 93e Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93-93d stosuje się w zakresie, w jakim odrębne ustawy, umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz inne ratyfikowane umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, nie stanowią inaczej.

Powyższe przepisy regulują kwestie sukcesji prawnej i podatkowej podmiotu (spółki kapitałowej), która powstała w wyniku przekształcenia spółki osobowej lub spółki kapitałowej, w tym spółki jawnej. Innymi słowy - następuje przekształcenie formy działalności przy jednoczesnej kontynuacji podmiotowości prawnej.

Jednocześnie Wnioskodawcy wskazują, że przepisy Ustawy o WNI nie zabraniają tego, aby podmiot, który uzyskał decyzję o wsparciu musiał zachować formę prawną działalności przez okres obowiązywania tej decyzji. Zatem w przypadku przekształcenia podmiotu, który uzyskał decyzję o wsparciu nie dochodzi do uchylenia, bądź stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu. Katalog okoliczności prowadzących do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji został określony w art. 17 ustawy o WNI i nie zawiera on przesłanki dotyczącej przekształcenia formy prawnej przedsiębiorcy.

Brak jest również innych przepisów powszechne obowiązującego prawa, które przewidywałyby brak możliwości zastosowania zasady sukcesji generalnej w odniesieniu do praw i obowiązków wynikających z DoW. Również sama DoW nie przewiduje żadnych ograniczeń w tym zakresie.

Mając na uwadze powyższe przepisy, w ocenie Wnioskodawców, w wyniku Przekształcenia na Spółkę Przekształconą przejdą wszelkie prawa i obowiązki wynikające z DoW, w tym przewidziane w przepisach prawa podatkowego.

Możliwość skorzystania ze zwolnienia przez Spółkę Przekształconą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie o WNI, i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Ponadto w myśl art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Z treści cytowanych wyżej przepisów, tj. z art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 ustawy o CIT wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z nowej inwestycji, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w decyzji o wsparciu i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz to, że:

‒  w wyniku Przekształcenia nie dojdzie do uchylenia, stwierdzenia nieważności ani wygaśnięcia DoW;

‒  w wyniku Przekształcenia Spółka Przekształcona wejdzie we wszelkie prawa i obowiązki wynikające z DoW;

‒  Przekształcenie nie będzie mieć wpływu na zakres ani miejsce prowadzenia działalności gospodarczej objętej DoW;

‒  dzień Przekształcenia Wspólnicy nie skonsumują całej kwoty dostępnej pomocy publicznej wynikającej z uzyskania DoW w formie zwolnienia od podatku dochodowego;

w ocenie Wnioskodawców, Spółka Przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do uzyskiwanych przez nią dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji Inwestycji w oparciu o DoW. Przy czym łączna kwota zwolnienia z podatków dochodowych po stronie Wspólników oraz Spółki Przekształconej z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty pomocy publicznej określonej w DoW.

Wnioskodawcy wskazują również, że powyżej przedstawione stanowisko znajduje potwierdzenie w linii interpretacyjnej tut. Organu. Stanowisko w podobnych sprawach zostało przedstawione m.in. w:

interpretacji indywidualnej z dnia 10 stycznia 2023 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.217.2022.2.KW, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) wskazał, że: „[...] w przypadku, gdy Wnioskodawca, jako podmiot, który uzyskał Decyzję, dokona przekształcenia w spółkę kapitałową (Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) oraz Decyzja nie zostanie uchylona przez właściwy organ (z uwagi na brak przesłanek takiego uchylenia), możliwe będzie dalsze posługiwanie się Decyzją przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.”;

interpretacji indywidualnej z dnia 20 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.571.2022.2.PC, w której DKIS wskazał, że: „[...] ustawa o WNI nie przewiduje zastrzeżenia, aby przedsiębiorca, który jest w posiadaniu decyzji o wsparciu nie mógł dokonywać przekształceń w rozumieniu przepisów k.s.h. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę także na fakt, iż w ustawie o WNI, nie jest zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał zachować formę prawną działalności. Tym samym, nie dochodzi do uchylenia, bądź stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu, gdyż katalog okoliczności prowadzących do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji został określony w art. 17 ustawy o WNI i jak wynika z powyższego wylistowania, nie zawiera przesłanki dotyczącej przekształcenia formy prawnej przedsiębiorcy.

W związku z powyższym, w przypadku, gdy Wnioskodawca, jako podmiot, który uzyskał Decyzję, dokona przekształcenia w spółkę kapitałową (Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) a następnie w spółkę komandytową oraz Decyzja nie zostanie uchylona przez właściwy organ (z uwagi na brak przesłanek takiego uchylenia), możliwe będzie dalsze posługiwanie się Decyzją przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i następnie przez spółkę komandytową.”;

interpretacji indywidualnej z dnia 27 września 2019 r., sygn. 0112-KDIL3-3.4011.268.2019.2.AA, w której DKIS stwierdził, że: „Przepisy dotyczące decyzji o wsparciu nie zawierają norm, z których wynikałoby, że decyzje tracą ważność lub w jakikolwiek sposób wyłączona lub ograniczona jest możliwość korzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodów osiąganych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu w przypadku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w sp. z o.o., a następnie w spółkę osobową.”

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 551 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467 ze zm.),

Spółka jawna, spółka partnerska, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, prosta spółka akcyjna oraz spółka akcyjna (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą).

Zgodnie z art. 552 Kodeks spółek handlowych,

Spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu spółki przekształconej do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

W myśl art. 553Kodeksu spółek handlowych,

Stosownie natomiast do art. 93a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.),

Powyższe przepisy regulują kwestie sukcesji prawnej oraz podatkowej podmiotu (spółki kapitałowej), która powstała w wyniku przekształcenia spółki osobowej (w przedmiotowym przypadku spółki jawnej). Kontynuacja bytu prawnego oznacza, że majątek przedsiębiorcy przekształcanego staje się majątkiem przekształconej spółki. Innymi słowy - następuje przekształcenie formy działalności przy jednoczesnej kontynuacji podmiotowości prawnej.

W doktrynie podkreśla się, że przekształcenie nie powoduje ustania bytu prawnego podmiotu, co uznawane jest jako realizacja zasady ciągłości podmiotowej. Oznacza to, że spółka po przekształceniu jest kontynuatorką spółki przed transformacją i że w żadnym momencie tego procesu nie mamy do czynienia z dwoma podmiotami – odmiennie, niż ma to miejsce w przypadku sukcesji uniwersalnej, charakterystycznej dla procesów łączenia i podziału. W sensie substratu materialnego jest to cały czas ta sama spółka, która zmienia jedynie swoją szatę zewnętrzną.

Istotą zasady kontynuacji jest to, że spółce po przekształceniu przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Pozostaje ona podmiotem praw nie tylko ze sfery prawa cywilnego, ale także ze sfery prawa administracyjnego. Szczególnie istotne znaczenie praktyczne ma rozwiązanie normatywne, zgodnie z którym spółka po przekształceniu pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji i ulg, które zostały przyznane spółce przed przekształceniem. Oznacza to, że mimo dokonanego przekształcenia spółka nie musi ponownie ubiegać się o przyznanie jej koncesji czy zezwolenia na prowadzenie danej działalności.” (zob. KSH, Dział III. SPH T. 2A red. Szumański 2019, wyd. 3 Legalis).

Skutkiem przekształcenia w znaczeniu prawnym nie jest następstwo prawne, lecz kontynuacja działalności przekształconego podmiotu (w związku z przekształceniem nie mamy do czynienia z zamianą podmiotów, lecz zmianą podmiotu przekształcanego – por. S. Sołtysiński, A. Szajkowski, J. Szwaja, Kodeks handlowy, s. 1272 i nast.).

W przypadku kontynuacji nie ma poprzednika i następcy prawnego, ale istnieje ta sama spółka w zmienionej formie, której zgodnie z art. 553 Kodeksu spółek handlowych przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej (tak: Komentarz aktualizowany do art. 301- 633 Kodeksu spółek handlowych pod red. A. Kidyby, Lex 2021).

Wszystkie powyższe tezy potwierdza też wyrok NSA z 8 kwietnia 2021 r., sygn. akt II FSK 156/21, zgodnie z którym „Instytucja przekształcenia została uregulowana w przepisach art. 551 do art. 584 KSH i polega zasadniczo na zmianie formy ustrojowej spółki handlowej bez zmiany przedmiotu jej działalności, sposobu jej prowadzenia oraz bez zmiany większości udziałowców. Do jej realizacji nie jest konieczne rozwiązanie dotychczasowej spółki i utworzenie na jej miejsce nowej, gdyż zgodnie z art. 552 KSH zdanie pierwsze transformacja dokonuje się z dniem wpisania zmienionej organizacyjnie spółki (spółki przekształconej) do rejestru.”

Stąd na mocy powyższego przepisu spółki powstałe w wyniku przekształcenia wstępują we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki.

W orzecznictwie NSA zagadnienie skutków podatkowych przekształcenia było rozpatrywane np. w wyroku z 17 kwietnia 2014 r., sygn. akt II FSK 1121/12, gdzie sąd ten wskazał, że w przypadku przekształcenia, podmiot przekształcony jest kontynuatorem bytu i działalności podmiotu przekształcanego. W wyniku przekształcenia przekształcany podmiot nadal funkcjonuje w zmienionej formie. Podmiot przekształcony kontynuuje działalność podmiotu przekształcanego i staje się stroną wszelkich stosunków prawnych podmiotu przekształcanego.

Potwierdzając powyższe, już szczegółowo NSA w wyroku z 26 maja 2015 r., sygn. akt II FSK 1208/13, stwierdził jednoznacznie, że nie ma przeszkód prawnych, by spółka komandytowo-akcyjna powstała w wyniku przekształcenia spółki akcyjnej, stała się stroną postępowania podatkowego w przedmiocie stwierdzenia nadpłaty w podatku dochodowym od osób prawnych, zainicjowanego przez przekształcaną spółkę, a także stała się adresatem decyzji jako strona.

Ponadto, NSA w wyroku z 15 grudnia 2020 r., sygn. akt  II FSK 2040/18 stwierdził, że „zakres sukcesji na gruncie przepisów podatkowych należy pojmować szeroko. Zestawienie regulacji art. 93a OrdPU z art. 93e OrdPU pozwala na wyprowadzenie wniosku, że pierwszy z nich ustanawia jako zasadę sukcesję uniwersalną praw i obowiązków podatkowych, która doznaje ograniczeń tylko w przypadkach, o których stanowi art. 93e OrdPU. Oznacza to, że przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki spółki przekształcanej nie przechodzą na spółkę przekształconą tylko wówczas, gdy wyjątek od zasady pełnej sukcesji został przewidziany w odrębnych ustawach, umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innych ratyfikowanych umowach międzynarodowych, których stroną jest RP (zob. np. wyroki NSA: z 12 stycznia 2016 r., II FSK 3279/13, II FSK 3273/13 i II FSK 3277/13; z 11 lutego 2016 r., II FSK 3356/13; z 22 stycznia 2019 r., II FSK 478/17; z 14 marca 2019 r., II FSK 813/17; z 17 kwietnia 2019 r., II FSK 1204/17; z 7 czerwca 2019 r., II FSK 1891/1; z 26 czerwca 2019 r., II FSK 2032/17; z 27 czerwca 2019 r., II FSK 2180/17 i II FSK 2181/17; z 4 lipca 2019 r., II FSK 2440/17; z 9 lipca 2019 r., II FSK 2441/17; z 19 lipca 2019 r., II FSK 2688/17; z 13 sierpnia 2019, II FSK 2899/17; z 26 września 2019 r., II FSK 3439/17 - CBOSA). Podobnie w piśmiennictwie podkreśla się konieczność potraktowania sukcesji praw i obowiązków wynikających z regulacji podatkowych w sposób najszerszy z możliwych (por. H. Dzwonkowski, Ordynacja podatkowa. Komentarz. C.H. BECK, Warszawa 2006, s. 518)”.

Zatem przytoczone wyżej wyroki sądów administracyjnych potwierdzają, iż spółka powstała z przekształcenia nie jest podatnikiem rozpoczynającym prowadzenie działalności gospodarczej.

Reasumując, w wyniku przekształcenia nie dochodzi do ustania bytu prawnego podmiotu (spółki), a następuje wyłącznie zmiana jej formy organizacyjno-prawnej. Spółka przekształcona kontynuuje działalność spółki i przedsiębiorcy sprzed transformacji i przysługują jej wszelkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej oraz uprawienia przedsiębiorcy, co przekłada się także na sferę określonych praw i obowiązków podatkowych.

Zatem, regułą jest kontynuowanie działalności przez spółkę przekształconą. Natomiast w konkretnych przypadkach ustawa o CIT może (co potwierdza też treść art. 553 KSH) traktować podatnika przekształconego jako rozpoczynającego nową działalność - tak stanowią przepisy art. 18da ust. 4 pkt 1, art. 16k ust. 11 i art. 19 ust. 1a pkt 1 ustawy o CIT.

Brak opodatkowania spółki jawnej podatkiem dochodowym od osób prawnych przed przekształceniem w spółkę z o.o., pozostaje bez znaczenia, ponieważ w tym przypadku również ma miejsce restrukturyzacja (przekształcenie), więc Wnioskodawcy nie należy traktować jako „nowego” podatnika.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2023 r., poz. 74, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:

wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 ust. 1 ww. ustawy o WNI:

wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.

Zgodnie z art. 17 ww. ustawy o WNI:

1. Prawo do korzystania ze zwolnienia, od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, wygasa z upływem okresu, na jaki została wydana decyzja o wsparciu, w przypadku uchylenia albo stwierdzenia nieważności decyzji o wsparciu.

2. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu, jeżeli przedsiębiorca:

1) zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu lub

2) rażąco uchybił warunkom określonym w decyzji o wsparciu, lub

3) nie usunął uchybień w realizacji warunków, o których mowa w pkt 2, stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 22, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

2a. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla albo zmienia decyzję o wsparciu, jeżeli jest to konieczne ze względu na decyzję Komisji Europejskiej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

3. Minister właściwy do spraw gospodarki uchyla decyzję o wsparciu również na wniosek złożony przez przedsiębiorcę.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”),

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz. 1752 oraz z 2021 r. poz. 2105), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;

Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT,

Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI,

przez nową inwestycję należy rozumieć:

a)  inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub

b)  nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.

Natomiast, zgodnie z art. 4 tej ustawy:

zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 updop wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z nowej inwestycji, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w decyzji.

Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1713 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)  kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub

2)  zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

-z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Na podstawie § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

1)  kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, albo

2)  tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników

- z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

Stosownie do § 6 pkt 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2021 r.

maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2020.

Zgodnie z § 6 pkt 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.

maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.

W myśl § 6 pkt 2 ww. rozporządzenia,

maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej mikroprzedsiębiorcom, małym przedsiębiorcom i średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o:

20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców,

10 punktów procentowych - w przypadku średnich przedsiębiorców

-w stosunku do maksymalnej intensywności tej pomocy określonej dla poszczególnych obszarów.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia mapy pomocy regionalnej na lata 2014-2021 z dnia 30 czerwca 2014 r.

maksymalna intensywność pomocy regionalnej liczona jako stosunek wartości pomocy regionalnej, wyrażonej w ekwiwalencie dotacji brutto, do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem § 4 oraz § 5, wynosi:

1)  50% - na obszarach należących do województw: (...)

2)  35% - na obszarach należących do województw: (...) oraz na obszarach należących do podregionów: (....)

3)  25% - na obszarach należących do województw: (...)

4)  20% - na obszarze należącym do podregionu (...)

5)  15% - na obszarze należącym do (...)w okresie od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.;

6)  10% - na obszarze należącym do miasta (...)y w okresie od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia 31 grudnia 2020 r.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, ustawa o WNI nie przewiduje zastrzeżenia, aby przedsiębiorstwo, które jest w posiadaniu decyzji o wsparciu nie mogło dokonywać przekształceń w rozumieniu przepisów KSH. Jednocześnie, należy zwrócić uwagę także na fakt, iż w ustawie o WNI, nie jest zawarte zastrzeżenie, aby podmiot uprawniony do zwolnienia z opodatkowania dochodu na podstawie decyzji o wsparciu musiał zachować formę prawną działalności. Tym samym, nie dochodzi do uchylenia, bądź stwierdzenia wygaśnięcia decyzji o wsparciu, gdyż katalog okoliczności prowadzących do wygaśnięcia lub uchylenia decyzji został określony w art. 17 ustawy o WNI i jak wynika z powyższego wylistowania, nie zawiera przesłanki dotyczącej przekształcenia formy prawnej przedsiębiorstwa.

Z opisu sprawy wynika, że Wspólnicy (Spółka jawna) zamierzają zmienić formę prawną Spółki. Mianowicie, w celu ograniczenia odpowiedzialności majątkiem własnym za zobowiązania Spółki, Wspólnicy zamierzają przekształcić Spółkę w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Wspólnikami Spółki Przekształconej zostaną tylko Wspólnicy (brak zmiany struktury właścicielskiej).

Wnioskiem z dnia 5 grudnia 2019 r., w związku z inwestycją zakładającą rozbudowę istniejącego zakładu produkcyjnego Spółki i zwiększeniem jego mocy produkcyjnych (dalej: „Inwestycja”), na podstawie przepisów Ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. 2018 poz. 1162 ze zm., dalej: „Ustawa o WNI”)., Spółka zwróciła się do Zarządzającego obszarem - (...) Specjalna Strefa Ekonomiczna (dalej też: „SSE”) o wydanie w imieniu Ministra właściwego ds. gospodarki (dalej: „Minister”) decyzji o wsparciu na prowadzenie działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie opisanym w decyzji i wskazanych we wniosku Spółki poprzez odpowiednie kody PKWiU.

W dniu 19 grudnia 2019 r. …SSE wydała na rzecz Spółki decyzję o wsparciu nr 31/2019 (dalej: „DoW”) w związku z czym w odniesieniu do dochodu uzyskiwanego za pośrednictwem Spółki z realizacji Inwestycji w zakresie wynikającym z DoW i stosownych przepisów prawa regulujących udzielenie pomoc publicznej Wspólnicy korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT.

Zakres DoW obejmuje prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie określonym w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, Dz.U. poz. 1676):

Na moment uzyskania DoW, zgodnie z Załącznikiem I do Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm., dalej „Rozporządzenie GBER”), Spółka posiadała status małego przedsiębiorcy i tym samym na potrzeby kalkulacji puli dostępnej pomocy publicznej stosowała wskaźnik intensywności pomocy publicznej wysokości 55% (35% właściwe dla województwa (...) powiększone o 20 punktów procentowych w przypadku małego przedsiębiorcy, zgodnie z § 5 w zw. z § 3 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 czerwca 2014 r. w sprawie ustalenia mapy regionalnej na lata 2014-2020 (Dz.U z 2014 r. poz. 878, dalej: „Rozporządzenie mapowe” - tj. obowiązującego na moment wydania DoW).

W trakcie realizacji Inwestycji, na skutek przekroczenia limitów wskaźników, o których mowa w przepisach Załącznika I Rozporządzenia GBER, od 1 stycznia 2020 r. Spółka przestała spełniać warunki do uznania jej za małego przedsiębiorcę i obecnie spełnia warunki do uznania jej za średniego przedsiębiorcę w rozumieniu tych przepisów. W związku z powyższym od 2020 r. i do chwili obecnej Spółka jest uznawana za średniego przedsiębiorcę w rozumieniu przepisów Załącznika I Rozporządzenia GBER.

Przedmiotowa zmiana statusu Spółki z małego przedsiębiorcy na średniego przedsiębiorcę jest wynikiem rozwoju Spółki, skutkującego przekroczeniem pułapów, o których mowa w art. 2 Załącznika I Rozporządzenia GBER.

W związku z powyższym, w przypadku, gdy Spółka, jako podmiot, który uzyskał Decyzję, dokona przekształcenia w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (ze spółki jawnej) a Decyzja nie zostanie uchylona przez właściwy organ (z uwagi na brak przesłanek takiego uchylenia), możliwe będzie dalsze posługiwanie się Decyzją przez spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Ponadto, stwierdzić należy, że z brzmienia wyżej powołanych przepisów wynika, że dla ustalenia maksymalnej intensywności pomocy publicznej dostępnej dla podatnika korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, kluczowy jest jego status w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U.UE.L.2014.187.1, z późn. zm.).

Zgodnie z treścią art. 2 pkt 28 ww. rozporządzenia, data przyznania pomocy oznacza dzień, w którym beneficjent nabył prawo otrzymania pomocy zgodnie z obowiązującym krajowym systemem prawnym.

W art. 2 pkt 11 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz.U. z 2021 r., poz. 743 ze zm.), ustawodawca wskazał, że za dzień udzielenia pomocy:

należy przez to rozumieć dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, a w przypadku gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydania decyzji:

a) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy, z zastrzeżeniem lit. b,

b) dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego – w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym,

c) dzień faktycznego przysporzenia korzyści finansowych - w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy

- chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.

Status przedsiębiorcy jako „małego” lub „średniego” jest okolicznością faktyczną mającą znaczenie prawne w zakresie skutków podatkowych funkcjonowania w polskiej strefie inwestycyjnej. O statusie tym decyduje spełnienie przez danego przedsiębiorcę określonych prawem wymogów. O statusie tym decyduje także podatnik, w tym sensie, że jego decyzje gospodarcze, strukturalne, własnościowe itd., stanowią o spełnieniu kryteriów określonych dla danej kategorii przedsiębiorcy. Do zmiany takiej dochodzi poprzez fakt zmiany statusu danego przedsiębiorstwa (przedsiębiorcy), bez konieczności wydawania jakiejkolwiek decyzji czy aktu administracyjnego.

Odnosząc się do cytowanych powyżej przepisów wskazać należy, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.

Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca.

Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu. W dniu wydania decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części.

W świetle powyższego stanowisko Spółki przyjmujące, że Spółka Przekształcona będzie uprawniona do stosowania zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT w odniesieniu do uzyskiwanych przez nią dochodów z działalności gospodarczej osiągniętych z realizacji Inwestycji w oparciu o DoW; przy czym łączna kwota zwolnienia z podatków dochodowych po stronie Wspólników oraz Spółki Przekształconej z tego tytułu nie może przekroczyć kwoty pomocy publicznej określonej w DoW- należy uznać za prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że z dniem 1 stycznia 2023 r. weszło w życie Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielane niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji z dnia 27 grudnia 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 2861). Jednakże treść ww. Rozporządzenia obowiązującego od 1 stycznia 2023 r. ma zastosowanie jedynie do przedsiębiorstw, którzy złożą lub złożyli wniosek o udzielenie wsparcia po 1 stycznia 2023 r.

Z uwagi na to, że przedmiotem wniosku są decyzje o wsparciu wydane w okresie do 31 grudnia 2022 r. „nowe” Rozporządzenie obowiązujące od 1 stycznia 2023 r. w Państwa sprawienie nie ma zastosowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego oraz muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

A spółka jawna (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”). 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) albo

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).