Czy w przedstawionym stanie faktycznym składki członkowskie wnoszone przez członków Stowarzyszenia stanowią przychód wolny od podatku CIT. - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.160.2023.1.MC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.160.2023.1.MC

Temat interpretacji

Czy w przedstawionym stanie faktycznym składki członkowskie wnoszone przez członków Stowarzyszenia stanowią przychód wolny od podatku CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym składki członkowskie wnoszone przez członków Stowarzyszenia stanowią przychód wolny od podatku CIT.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Stowarzyszenie (…) (dalej: „Stowarzyszenie” lub „Wnioskodawca”) jest osobą prawna zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym pod numerem (…), działającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Stowarzyszenie zostało utworzone na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tekst jednolity: Dz.  U.  z 2020 r. poz. 2261 ze zm.).

Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków.

Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników lub zlecać określone zadania innym podmiotom.

Celem działalności Stowarzyszenia jest:

a)poszukiwanie dla swoich członków ochrony ubezpieczeniowej w zakresie ubezpieczeń osobowych i majątkowych nie stanowiących dystrybucji ubezpieczeń w rozumieniu ustawy z  dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz.U. z 2017 r. poz. 2486 ze zm.),

b)rozwijanie świadomości i wiedzy ubezpieczeniowej konsumentów,

c)informowanie społeczeństwa o korzyściach wynikających z ubezpieczeń oraz o prawach i  obowiązkach osób korzystających z ubezpieczeń,

d)szerzenie wiedzy prawniczej przydatnej w życiu codziennym z zakresu prawa polskiego,

e)upowszechnianie wiedzy i praktyki sprawiedliwości naprawczej, w szczególności mediacji i  negocjacji,

f)inicjowanie, prowadzenie i wspieranie działań na rzecz krzewienia edukacji finansowej,

g)wszechstronna działalność w kierunku rozwoju promocji zdrowia, edukacji zdrowotnej, kształtowania podstaw i zachowań zdrowotnych ogółu społeczeństwa oraz uświadamianie zakresu odpowiedzialności za zdrowie własne i najbliższych.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:

a)zawieranie grupowych lub generalnych umów ubezpieczenia na cudzy rachunek z zakładami ubezpieczeń także przy udziale agenta lub brokera ubezpieczeniowego, których celem jest określenie warunków szczególnych dla poszczególnych rodzajów ubezpieczeń, korzystniejszych niż oferowane przez zakłady ubezpieczeń dla pojedynczej osoby fizycznej. Na podstawie tych grupowych lub generalnych umów ubezpieczenia członkowie Stowarzyszenia będą mogli przystąpić do grupowych umów ubezpieczeń majątkowych lub osobowych,

b)promowanie i organizowanie ubezpieczeń grupowych osobowych i majątkowych,

c)rozpowszechnianie materiałów informacyjnych oraz broszur związanych z ubezpieczeniami, wiedzą prawniczą, ekonomiczną i zdrowotną,

d)udzielanie informacji i pomocy w sprawach dotyczących praw i obowiązków ubezpieczonego,

e)organizowanie szkoleń o tematyce ubezpieczeniowej, prawniczej, ekonomicznej i  zdrowotnej,

f)promowanie korzyści wynikających z zawierania ubezpieczeń majątkowych i osobowych,

g)udzielanie informacji i pomocy poszkodowanym i ich rodzinom,

h)ochronę interesów konsumenckich.

Organami Stowarzyszenia są Walne Zebranie Członków, Zarząd oraz Rada Stowarzyszenia.

Wnioskodawca uzyskuje środki finansowe na działalność statutową w sposób określony w  art. 33 ustawy Prawo o Stowarzyszeniach, m.in. ze składek członkowskich, wnoszonych przez członków. Członkami Stowarzyszenia mogą być zarówno osoby fizyczne jak i prawne. Statut Stowarzyszenia przewiduje istnienie członków zwyczajnych, wspierających, honorowych i specjalnych. Członkowie zwyczajni opłacają, przystępując do Stowarzyszenia, składkę członkowską (składka roczna). Członkowie wspierający mogą zostać zwolnieni z  opłacania składek, jeżeli aktywnie działają na rzecz Stowarzyszenia. Członkowie specjalni nie opłacają składek, lecz są zobowiązani do aktywnego działania na rzecz Stowarzyszenia.

W związku z przynależnością do Stowarzyszenia członkowie mogą na preferencyjnych zasadach korzystać z niektórych świadczeń. Na moment składania wniosku członkowie Stowarzyszenia mogą na preferencyjnych warunkach przystąpić do ubezpieczenia, gdzie Wnioskodawca działa jako ubezpieczający.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym składki członkowskie wnoszone przez członków Stowarzyszenia stanowią przychód wolny od podatku CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przedstawionym stanie faktycznym składki członkowskie wnoszone przez członków Stowarzyszenia stanowią przychód wolny od podatku CIT.

Przepis art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy CIT zawiera ogólną zasadę, że przychodami są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Jednocześnie art. 17 Ustawy CIT zawiera zamknięty katalog przychodów wolnych od opodatkowania CIT, jako odstępstwo od reguły opodatkowania przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 Ustawy CIT, w tym otrzymanych pieniędzy/wartości pieniężnych.

Przepis art. 17 ust. 1 pkt 40 Ustawy CIT wskazuje, że wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych - w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Warunki, które muszą być spełnione w świetle powyższego przepisu, aby możliwe było zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT składek członkowskich, są następujące:

- warunek podmiotowy: zwolnienie dotyczy organizacji politycznych, społecznych i  zawodowych;

- warunek przedmiotowy: składki członkowskie wnoszone przez członków nie mogą być przeznaczone na działalność gospodarczą.

Ustawa CIT nie definiuje pojęcia organizacji politycznej, społecznej i zawodowej. Zgodnie z  definicją Słownika Języka Polskiego PWN:

- „organizacja” to „grupa ludzi lub państw mających ustaloną strukturę i działających razem, aby osiągnąć wspólne cele”;

- „polityczny” oznacza „dotyczący zagadnień ustroju państwa, działalności rządu, partii, stosunków między państwami”;

- „społeczny” to „odnoszący się do społeczeństwa lub jego części, tworzący się w  społeczeństwie, dotyczący postaw lub działań większości członków społeczeństwa, przeznaczony dla społeczeństwa”;

- „zawodowy” to „związany z jakimś zawodem, przygotowujący do zawodu”.

Jak zostało wskazane w stanie faktycznym, Wnioskodawca został utworzony i działa na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach. Przepis art. 2 tej ustawy wskazuje, że:

1)Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

2)Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

3)Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.

Mając na uwadze powyższe regulacje oraz przytoczone definicje, należy uznać, że Wnioskodawca spełnia definicję organizacji społecznej, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 Ustawy CIT. Stowarzyszenie jest organizacją, ma określoną strukturę, którą tworzą jej członkowie (osoby fizyczne i prawne), posiada osobowość prawną oraz swoje organy (Walne  Zebranie Członków, Zarząd oraz Rada Stowarzyszenia), zostało powołane do realizacji określonych celów, o czym stanowi statut Stowarzyszenia. Ponadto Wnioskodawca jest organizacja o charakterze społecznym, mającą na celu kreowanie pozytywnych postaw i  działań społecznych, m.in. promowanie i wspieranie w zawieraniu ubezpieczeń, rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej ubezpieczeń. Członkowie nie otrzymują żadnego wynagrodzenia od Stowarzyszenia. Składki członkowskie wnoszone przez członków na rzecz Stowarzyszenia mają charakter obowiązkowych i związane są z faktem przystąpienia do Stowarzyszenia.

Składki członkowskie są jednym ze źródeł finansowania Stowarzyszenia. Uzyskane środki finansowe ze składek członkowskich są przeznaczane na realizację celów statutowych Wnioskodawcy, nie są one przeznaczane na prowadzenie zarobkowej działalności gospodarczej.

Konkludując, Wnioskodawca uważa, że spełnia wszystkie warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 40 Ustawy CIT, wobec czego składki członkowskie wnoszone przez członków wolne są od opodatkowania podatkiem CIT.

Pogląd, jaki prezentuje Wnioskodawca, został zaaprobowany również przez organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych, np.:

- wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 stycznia 2023 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.595.2022.3.DD:

„Warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego ze składek członkowskich na podstawie przywołanego przepisu jest przeznaczenie ich przez organizację na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Przepis ten nie przewiduje innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i co do terminu ich wydatkowania. Z wniosku wynika, że Wnioskodawca uzyskuje/będzie uzyskiwał przychody w  postaci składek członkowskich, których nie zamierza przeznaczać na działalność gospodarczą.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że dochód uzyskany z tytułu otrzymywanych przez Wnioskodawcę składek członkowskich, w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą, korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT, wypełniając przesłanki zawarte w tym przepisie.

Tym samym Organ podatkowy podziela stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, iż tak długo jak kwota rocznej składki członkowskiej nie zostanie przekazana na działalność gospodarczą Stowarzyszenia, będzie ona korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT”.

- Wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 czerwca 2018 r., nr 0111-KDIB2-3.4010.93.2018.1.HK:

„Kierując się przedstawionym przez Wnioskodawcę stanem faktycznym, z którego wynika, że pobierane przez Stowarzyszenie środki stanowią składki członkowskie - kwestia charakteru wpłat dokonanych przez członków jako element opisu stanu faktycznego nie była przedmiotem oceny - stwierdzić należy, że dochód z tego tytułu otrzymywany przez Stowarzyszenie, jako organizację społeczną, w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą, korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wypełniając przesłanki zawarte w tym przepisie”.

Wnioskodawca wnosi o potwierdzenia zaprezentowanego stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Niektóre jednak dochody podlegają zwolnieniu od opodatkowania. Ustawodawca przewidział przy tym dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

- podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,

- przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.  

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są składki członkowskie członków organizacji politycznych, społecznych i zawodowych – w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęć organizacji politycznej, społecznej i zawodowej. Odnosząc się do znaczenia tych terminów w języku powszechnym, należy wskazać, że „organizacja” to „grupa podmiotów mających ustaloną strukturę i działających razem, aby osiągnąć wspólne cele”. Przymiotnik „polityczny” oznacza „dotyczący zagadnień ustroju państwa, działalności rządu, partii, stosunków między państwami”, związany z polityką, tj. „działalnością władz państwowych, bądź z działalnością jakiejś grupy społecznej lub partii mającą na celu zdobycie i utrzymanie władzy państwowej lub wywieranie na nią określonych wpływów”. „Społeczny” to „odnoszący się do społeczeństwa lub jego części, tworzący się w społeczeństwie, dotyczący postaw lub działań większości członków społeczeństwa, przeznaczony dla społeczeństwa”, natomiast „zawodowy” – „związany z jakimś zawodem, przygotowujący do zawodu”.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji „działalności gospodarczej”. Zgodnie z zasadami wykładni systemowej należy posiłkować się w tym zakresie definicjami przyjętymi na potrzeby innych ustaw. I tak, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.):

Działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły.

Natomiast ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) – w art. 3 pkt 9 – przyjęła, że:

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej – rozumie się przez to każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24, 974 i 1570), w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Z kolei, pojęcie „składka członkowska” zgodnie z definicją słownikową to kwota pieniężna wpłacana, zwykle regularnie i obowiązkowo przez jedną osobę do wspólnej kasy, na jakiś wspólny cel, wkład jednej osoby we wspólny fundusz (Uniwersalny słownik języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003).

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca jest osobą prawną, która działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.  j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2261). Zgodnie z art. 2 ww. ustawy:

1.Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

2.Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności.

3.Stowarzyszenie opiera działalność na pracy społecznej swoich członków. Do prowadzenia swych spraw stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.

Stowarzyszenie jest co do zasady organizacją, której zadanie nie polega na prowadzeniu działalności gospodarczej. Celem stowarzyszenia nie może być zatem uzyskanie dochodu w  celu innym niż realizacja niezarobkowych celów statutowych i nie może nim być przysporzenie członkom korzyści majątkowych. Dlatego też – chociaż przepisy ustawy prawo o stowarzyszeniach – dopuszczają możliwość prowadzenia przez stowarzyszenia działalności gospodarczej – dochód z tej działalności może służyć wyłącznie realizacji celów statutowych i  nie może być przeznaczony do podziału między jego członków, co tym samym oznacza, że członkowie Stowarzyszenia nie mogą czerpać konkretnych korzyści majątkowych z takiej działalności.

W odniesieniu do kwestii możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT podkreślić należy, że jednym ze źródeł finansowania organizacji politycznych, społecznych i zawodowych, są składki członkowskie płacone przez członków tych organizacji. Składka członkowska wynika z faktu przystąpienia do niej i jest związana z pozostawaniem członkiem takiej organizacji.

Warunkiem zwolnienia z opodatkowania dochodu pochodzącego ze składek członkowskich na podstawie przywołanego przepisu jest przeznaczenie ich przez organizację na dowolny cel, z wyłączeniem działalności gospodarczej. Przepis ten nie przewiduje innych ograniczeń, zarówno odnośnie przeznaczenia uzyskanych w ten sposób środków, jak i co do terminu ich wydatkowania.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia czy składki członkowskie wnoszone przez członków stowarzyszenia stanowią przychód wolny od podatku CIT.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że dochód uzyskany z tytułu otrzymywanych przez Wnioskodawcę składek członkowskich, w części nieprzeznaczonej na działalność gospodarczą, korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 40 ustawy o CIT.

Zatem należy zgodzić się z Państwem, że w przedstawionym stanie faktycznym składki członkowskie wnoszone przez członków stowarzyszenia stanowią przychód wolny od podatku CIT, pod warunkiem, że nie zostaną przeznaczone na działalność gospodarczą.

Zatem Państwa stanowisko z powyższym zastrzeżeniem należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).