Czy Spółka jest zobowiązana do weryfikacji w trakcie roku podatkowego wartości przysługującej jej pomocy oraz kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.258.2023.1.AN

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 5 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.258.2023.1.AN

Temat interpretacji

Czy Spółka jest zobowiązana do weryfikacji w trakcie roku podatkowego wartości przysługującej jej pomocy oraz kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie działalności korzystającej zasadniczo ze zwolnienia podatkowego na podstawie Zezwoleń lub Decyzji o wsparciu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 kwietnia 2023 r., za pośrednictwem Poczty, wpłynął Państwa wniosek z 26 kwietnia 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, czy Spółka jest zobowiązana do weryfikacji w trakcie roku podatkowego wartości przysługującej jej pomocy oraz kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie działalności korzystającej zasadniczo ze zwolnienia podatkowego na podstawie Zezwoleń lub Decyzji o wsparciu.

Treść wniosku jest następująca.

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Spółka akcyjna (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”), należy do Grupy Kapitałowej (…) (dalej: „Grupa”) (…). Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Polski polegającą na produkcji naczep (…).

Wnioskodawca posiada obecnie łącznie trzy zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”):

- Zezwolenie nr 1 z dnia 27 grudnia 2007 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej,

- Zezwolenie nr 2 z dnia 30 czerwca 2014 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej,

- Zezwolenie nr 3 z dnia 12 lipca 2017 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej łącznie: „Zezwolenia”).

Ponadto, oprócz ww. Zezwoleń, Wnioskodawca otrzymał również dwie decyzje o wsparciu w związku z realizacją przez Spółkę kolejnych inwestycji na terenie Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”), mianowicie:

- Decyzja o wsparciu nr 1/2018 z dnia 10 grudnia 2018 r.,

- Decyzja o wsparciu nr 2/2022 z dnia 24 sierpnia 2022 r.

W związku z możliwością realizacji dalszych projektów inwestycyjnych, Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości będzie ubiegać się o uzyskanie kolejnych decyzji o wsparciu (dalej łącznie z ww. 2 decyzjami jako: „Decyzje o wsparciu”).

Spółka do tej pory wykorzystała zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych przysługujące jej na podstawie otrzymanych Zezwoleń w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”). Począwszy od 2022 roku, Spółka zaczęła wykorzystywać zwolnienie podatkowe wynikające z Decyzji o wsparciu nr 2/2022 i korzysta z niego w dalszym ciągu.

Rok podatkowy Spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym. Spółka nie korzysta z uproszczonej metody wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.

Pytania

Czy Spółka jest zobowiązana do weryfikacji w trakcie roku podatkowego wartości przysługującej jej pomocy oraz kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie działalności korzystającej zasadniczo ze zwolnienia podatkowego na podstawie Zezwoleń lub Decyzji o wsparciu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie jest zobowiązana do weryfikacji w trakcie roku podatkowego wartości przysługującej jej pomocy oraz kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie działalności korzystającej zasadniczo ze zwolnienia podatkowego na podstawie Zezwoleń lub Decyzji o wsparciu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Wnioskodawca chce w pierwszej kolejności wskazać, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 74, dalej: „Ustawa o WNI”), wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielaneformie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, należy zauważyć, że jak wskazuje art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie o WNI, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W tym miejscu, należy przywołać również treść art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 91 z późn. zm. dalej: Ustawa o SSE), zgodnie z którym podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W kontekście takiego brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 34 oraz 34a ustawy o CIT, należy wskazać, że dla oceny, czy wielkość zwolnienia wynikająca z decyzji o wsparciu/zezwolenia nie przekracza maksymalnej, dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej na danym obszarze, pod uwagę brana jest wartość pomocy publicznej, która została już udzielona, jak również wartość pomocy publicznej, wciąż możliwej do udzielenia na podstawie decyzji o wsparciu/zezwolenia.

W tym miejscu wskazać należy, że § 10 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2022 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2022 r. poz. 2861 dalej: „Rozporządzenie o WNI 2022”), określa szczegółowo sposób kalkulacji przysługującego limitu pomocy publicznej.

Natomiast, w ocenie Wnioskodawcy, w kontekście tym w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na treść § 12 Rozporządzenia o WNI 2022, zgodnie z którą „Do spraw wszczętych i niezakończonych oraz decyzji o wsparciu wydanych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1713 oraz z 2021 r. poz. 2483)”.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, na moment złożenia wniosku Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podatkowego przysługującego Spółce na podstawie uzyskanych Decyzji o wsparciu. Jak już bowiem wskazano, począwszy od 2022 roku, Spółka zaczęła wykorzystywać zwolnienie podatkowe wynikające z Decyzji o wsparciu nr 2/2022 i korzysta z niego w dalszym ciągu. Ze względu na datę wydania obydwu tych decyzji, zgodnie z powołanym powyżej § 12 Rozporządzenia o WNI 2022, zastosowanie znajdą do nich przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1713, dalej: „Rozporządzenie o WNI 2018”).

Mając na uwadze powyższe, w dalszej części uzasadnienia swego stanowiska Wnioskodawca powołuje się zasadniczo na treść wcześniejszego aktu prawnego, tj. Rozporządzenia o WNI 2018. Jednocześnie, regulacje nowej wersji ww. aktu prawnego tj. z Rozporządzenia o WNI 2022, będą miały zastosowanie w odniesieniu do ewentualnych przyszłych Decyzji o wsparciu, o które, jak zaznaczono na wstępie, Spółka może ubiegać się w przyszłości. Należy w tym kontekście podkreślić, że treść cytowanych przepisów odnoszących się do sposobu kalkulacji limitu przysługującej pomocy wynikających z Rozporządzenia o WNI 2018 otrzymała analogiczne brzmienie w nowej wersji tego aktu tj. w Rozporządzeniu o WNI 2022. Konsekwentnie, konkluzje wynikające z brzmienia Rozporządzenia o WNI 2018, pozostaną aktualne również w odniesieniu do ewentualnych przyszłych Decyzji o wsparciu.

I tak, zgodnie z § 10 ust. 1 Rozporządzenia o WNI 2018, koszty kwalifikowane nowej inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania decyzji o wsparciu. Jednocześnie, stosownie do ust. 3 ww. paragrafu Rozporządzenia o WNI 2018, zdyskontowaną wartość poniesionych kosztów i otrzymywanej pomocy oblicza się przy zastosowaniu wzoru, którego składową jest liczba miesięcy, jaka upłynęła od dnia uzyskania decyzji o wsparciu do dnia poniesienia kosztów o których mowa w ust. 1, lub do dnia uzyskania ulgi podatkowej.

Analogiczne zasady dyskontowania przewidują przepisy mające zastosowanie dla zezwoleń strefowych. Zgodnie z § 7 ust. 1 Rozporządzenia z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 121 z późn. zm. dalej: „Rozporządzenie SSE”) koszty inwestycji oraz wielkość pomocy są dyskontowane na dzień uzyskania zezwolenia. Z kolei, jak wynika z ust. 6 ww. paragrafu, zdyskontowaną wartość poniesionych kosztów oraz otrzymywanej pomocy oblicza się przy zastosowaniu wzoru, którego składową jest również liczba miesięcy, jaka upłynęła od dnia uzyskania zezwolenia do dnia poniesienia wydatków lub dnia otrzymania pomocy.

Natomiast, zgodnie z art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743 z późn. zm.), w przypadku uzyskania pomocy w formie zwolnienia z podatku dochodowego, dniem udzielenia tej pomocy jest dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego.

Dodatkowo, należy nadmienić, że powyższa zasada w zakresie ustalenia terminu udzielenia pomocy została wyrażona również w § 10 ust. 4 pkt 2 Rozporządzenia o WNI 2018 (oraz - analogicznie - Rozporządzeniu o WNI 2022).

W myśl powyższego, przepisy które odnoszą się do korzystania ze zwolnienia podatkowego dostępnego na podstawie decyzji o wsparciu czy zezwolenia, w sposób precyzyjny określają, że dniem udzielenia pomocy w tej formie jest dzień, w którym powinno być złożone zeznanie roczne dotyczące roku, w którym podatnik korzystał z tego zwolnienia.

W przypadku Spółki, dniem udzielenia pomocy w zakresie zwolnienia podatkowego jest co do zasady termin do końca trzeciego miesiąca kolejnego roku podatkowego Spółki (z uwzględnieniem ewentualnych zmian terminów wynikających z odrębnych przepisów), po roku w którym Wnioskodawca skorzystał z tego zwolnienia. Konsekwencją tego jest również fakt, że także weryfikacja wartości dostępnego zwolnienia podatkowego może być dokonana raz w roku na wskazany dzień udzielenia pomocy, którym w przypadku Spółki jest co do zasady 31 marca roku następującego po roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały dochody zwolnione. Na określony w ww. sposób dzień udzielenia pomocy (tj. zasadniczo 31 marca roku następującego po roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały dochody podlegające zwolnieniu), podatnik zobowiązany jest wyliczyć różnicę pomiędzy:

  - wartością całkowitej dostępnej dla Spółki pomocy publicznej w formie zwolnienia podatkowego, obliczoną jako iloczyn kosztów kwalifikowanych (w wartości zdyskontowanej na dzień uzyskania decyzji o wsparciu lub zezwolenia) oraz współczynnika intensywności pomocy publicznej, oraz

  - wartością pomocy dotychczas udzielonej w formie zwolnienia na podstawie ustawy o CIT, (zdyskontowanej przy zastosowaniu właściwych współczynników dyskontujących), uwzględniając przy tym zasadę kumulacji pomocy publicznej przyznanej w innych formach w związku z tożsamymi kosztami kwalifikowanymi.

W konsekwencji powyższych obliczeń, następuje porównanie wartości pomocy publicznej uzyskanej przez podatnika z dostępnym limitem pomocy (obliczonym w oparciu o koszty inwestycji).

W sytuacji, gdy:

  - wielkość (hipotetycznego) zobowiązania podatkowego obliczonego względem dochodu z działalności osiągniętej z realizacji nowej inwestycji/z działalności strefowej za dany rok, zdyskontowana przy zastosowaniu współczynnika dyskontującego właściwego dla okresu od dnia uzyskania decyzji o wsparciu/zezwolenia strefowego do potencjalnego dnia udzielenia pomocy za ten rok (tj. do dnia 31 marca roku kolejnego), jest mniejsza od wielkości dostępnego zwolnienia podatkowego za dany rok (z uwzględnieniem dyskontowania) - Spółka uprawniona jest do uznania, że zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega całkowita kwota dochodu osiągniętego z realizacji nowej inwestycji/z działalności strefowej,

  - wielkość (hipotetycznego) zobowiązania podatkowego obliczonego względem dochodu z działalności osiągniętej z realizacji nowej inwestycji/z działalności strefowej za dany rok zdyskontowana przy zastosowaniu współczynnika dyskontującego właściwego dla okresu od dnia uzyskania decyzji o wsparciu/ zezwolenia strefowego do potencjalnego dnia udzielenia pomocy za ten rok (tj. do dnia 31 marca roku kolejnego) jest większa od wielkości dostępnego zwolnienia podatkowego za dany rok (z uwzględnieniem dyskontowania) - Spółka uprawniona jest do uznania, że zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych podlega wyłącznie dochód osiągnięty z realizacji nowej inwestycji/z działalności strefowej będący podstawą do obliczenia hipotetycznego zobowiązania podatkowego za dany rok w części odpowiadającej wielkości dostępnego dla Spółki zwolnienia podatkowego za ten rok. W konsekwencji, dochód w pozostałej części, przekraczającej wielkość dostępnego zwolnienia podatkowego, za dany rok podlega opodatkowaniu zgodnie z zasadami ogólnymi.

Jednocześnie, należy zwrócić uwagę, że - jak już wskazano - zwolnienie podatkowe udzielane jest w dniu, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego (w przypadku Spółki będzie to zasadniczo koniec trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym, za który udzielane jest zwolnienie). Oznacza to, że Wnioskodawca nie jest w stanie wcześniej dokonać kalkulacji wielkości dostępnego limitu zwolnienia.

Przenosząc powyższe na grunt zapytania Wnioskodawcy oraz mając na względzie wcześniejszą analizę przepisów podatkowych, zdaniem Wnioskodawcy nie jest tym samym możliwe ustalenie w sposób precyzyjny wysokości zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych z tytułu działalności objętej zasadniczo zwolnieniem podatkowym. Wynika to z faktu, że maksymalna wielkość dochodu Spółki z działalności prowadzonej na podstawie Decyzji o wsparciu/Zezwoleń, która może korzystać ze zwolnienia, nie jest znana w dniu kalkulacji poszczególnych zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych a ustalenie jej precyzyjnej wartości jest możliwe dopiero w dniu faktycznego udzielenia pomocy (tj. zasadniczo na koniec trzeciego miesiąca roku następującego po roku podatkowym za który udzielane jest zwolnienie) - ze względu na konieczność zastosowania opisanego powyżej mechanizmu dyskontowania.

Co więcej, zgodnie z § 3 rozporządzenia z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. z 2018 r. poz. 461), wartość pomocy publicznej w przeliczeniu na równą jej wartość dotacji jest równa EDB, ustalonemu w sposób określony w § 4-7b (...). Z kolei, jak wskazuje § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia przez EDB należy rozumieć „(...) kwotę pomocy, którą otrzymałby beneficjent pomocy lub podmiot ubiegający się o pomoc, gdyby uzyskał pomoc w formie dotacji, bez uwzględnienia opodatkowania podatkiem dochodowym, wyrażoną z dokładnością dwóch miejsc po przecinku/

Zgodnie natomiast z § 4 pkt 2 lit. b ww. aktu prawnego, „EDB (...) dla ulgi podatkowej - jest równy (...) w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania, a w szczególności zwolnienia dochodu w podatku dochodowym - różnicy między kwotą podatku należnego bez uwzględnienia obniżenia podstawy opodatkowania, a kwotą podatku po jej obniżeniu”.

W myśl powyższego, w celu obliczenia wartości pomocy publicznej udzielanej w formie zwolnienia podatkowego należy uprzednio obliczyć wielkość hipotetycznego podatku należnego (wynikającego z dochodu zwolnionego w związku z działalnością prowadzoną zgodnie z zasadami określonymi w decyzji o wsparciu/zezwoleniu) za dany okres rozliczeniowy, którym w przypadku podatku dochodowego od osób prawnych jest okres roku podatkowego. Ostateczna wartość tego dochodu z oczywistych względów także nie jest znana na moment kalkulacji poszczególnych zaliczek na podatek dochodowy w trakcie roku.

W kontekście powyższego, zdaniem Spółki należy uznać za prawidłowe, że ze względu na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (tj. przed dniem, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), nie jest możliwe i tym samym nie ma obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności prowadzonej na terenach i w zakresie o których mowa w Decyzjach o wsparciu/Zezwoleniach). W przypadku, gdy (na dzień udzielenia pomocy - tj. odpowiednio 31 marca roku kolejnego), limit pomocy jest niższy od całkowitego dochodu wygenerowanego przez działalność prowadzoną na podstawie Decyzji o wsparciu/Zezwoleń, to ta część dochodu przewyższająca dostępny limit zwolnienia podatkowego, powinna zostać opodatkowana zgodnie z zasadami ogólnymi. Natomiast, w zakresie dochodu z działalności opodatkowanej (która nie jest objęta Decyzjami o wsparciu/Zezwoleniami), Spółka zobowiązania jest do uiszczania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych zgodnie z zasadami ogólnymi.

Stanowisko przedstawione przez Spółkę zostało potwierdzone w wielu interpretacjach indywidualnych rozstrzygających kwestie obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych przez podmioty prowadzące działalność na podstawie decyzji o wsparciu czy zezwolenia. Organy potwierdzały, że z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem złożenia zeznania rocznego, zasadnym jest uznanie, że w trakcie roku podatkowego podatnik nie ma obowiązku zarówno kalkulacji, jaki również wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, w zakresie działalności wskazanej w decyzji o wsparciu czy zezwoleniu.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w następujących interpretacjach indywidualnych:

  - Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 czerwca 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.186.2022.2.BM), w której organ wskazał, że „W tym miejscu należy zauważyć, że dla celów określenia, czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia podatkowego dostępnego z tytułu uzyskanej decyzji o wsparciu, musi porównać wartość już uzyskanej pomocy publicznej z dostępnym limitem pomocy (obliczonym w oparciu o koszty inwestycji). Jednak, z uwagi na fakt, że zwolnienie podatkowe udzielane jest w dniu, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego, Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać uprzedniej precyzyjnej kalkulacji wielkości dostępnego limitu zwolnienia. Zatem, zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego w zakresie działalności prowadzonej w zakresie wskazanym w DoW na terenie wskazanym w DoW”.

  - Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 sierpnia 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.350.2022.2.AN), w uzasadnieniu której organ stwierdza m.in., że „Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w przypadku Spółki, dniem uzyskania ulgi podatkowej z tytułu nowej inwestycji jest dzień, w którym upływa termin złożenia zeznania rocznego, tj. w przypadku Spółki 31 marca/30 czerwca roku następującego po roku podatkowym za który udzielone zostało zwolnienie. W tym miejscu należy zauważyć, że dla celów określenia, czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia podatkowego dostępnego z tytułu uzyskanej decyzji o wsparciu/zezwolenia musi porównać wartość już uzyskanej pomocy publicznej z dostępnym limitem pomocy (obliczonym w oparciu o koszty inwestycji). Jednak, z uwagi na fakt, że zwolnienie podatkowe udzielane jest w dniu, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego, Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać uprzedniej precyzyjnej kalkulacji wielkości dostępnego limitu zwolnienia. Tym samym, należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego w zakresie działalności prowadzonej na terenie o którym mowa w decyzji o wsparciu i w zakresie wskazanym w tej decyzji oraz na terenie SSE w zakresie wskazanym w wydanym Zezwoleniu”.

  - Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 24 kwietnia 2020 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.83.2020.1.PC), w której organ potwierdził prawidłowość stanowiska wnioskodawcy, zgodnie z którym „kalkulacja dokładnej wartości pomocy publicznej, przysługującej Spółce w postaci zwolnienia z p.d.o.p. z tytułu działalności na terenie SSE na podstawie Zezwolenia, jest możliwa dopiero na dzień 31 marca roku następującego po zakończeniu danego roku podatkowego (tj. na ostatni dzień, w którym Spółka będzie zobowiązana do złożenia zeznania rocznego CIT-8 za rok podatkowy); w trakcie całego roku podatkowego, Spółka nie ma możliwości dokładnego określenia wysokości dostępnej i wykorzystanej pomocy publicznej - nie są znane bowiem ostateczne wartości stopy dyskontowej, a tym samym rzeczywista wartość wykorzystanej pomocy publicznej, kalkulowane dopiero na dzień 31 marca roku następnego (termin graniczny złożenia deklaracji CIT za dany rok podatkowy). W efekcie, w trakcie trwania roku podatkowego, w którym nastąpi osiągnięcie limitu dostępnej regionalnej pomocy publicznej w formie zwolnienia z p.d.o.p. w ramach Zezwolenia, Spółka nie będzie zobowiązana do wpłaty ewentualnych zaliczek miesięcznych na p.d.o.p. od dochodu z działalności strefowej - podatek taki podlegać będzie jednak w rozliczeniu rocznym za dany rok podatkowy, składanym na dzień 31 marca roku następnego”.

  - Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 23 sierpnia 2019 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.267.2019.1.APO) w której organ wskazuje, że „W tym miejscu należy zauważyć, że dla celów określenia, czy Spółka może skorzystać ze zwolnienia podatkowego dostępnego z tytułu uzyskanej decyzji o wsparciu, musi porównać wartość już uzyskanej pomocy publicznej z dostępnym limitem pomocy (obliczonym w oparciu o koszty inwestycji). Jednak, z uwagi na fakt, że zwolnienie podatkowe udzielane jest w dniu, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego, Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać uprzedniej precyzyjnej kalkulacji wielkości dostępnego limitu zwolnienia. Tym samym należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że możliwość określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego występuje dopiero na dzień faktycznego udzielenia pomocy tj. dzień, w którym upływa termin złożenia zeznania rocznego”.

  - Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 marca 2016 r. (sygn. IBPB-1-2/4510-201/16/KP) w której organ potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika, zgodnie z którym „z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności strefowej, a więc prowadzonej na terenie SSE w zakresie kodów PKWIU wskazanych w zezwoleniach). W przypadku, gdy okaże się (na dzień udzielenia pomocy – 31 marca roku kolejnego), że limit pomocy będzie niewystarczający do „pokrycia” całkowitego dochodu wygenerowanego przez działalność strefową, część dochodu „ponad” dostępny limit zwolnienia podatkowego, opodatkowana zostanie zgodnie z zasadami ogólnymi. Natomiast w zakresie dochodu z działalności pozastrefowej, Spółka zobowiązana jest do uiszczania zaliczek na podatek zgodnie z zasadami ogólnymi (działalność ta niejako „z definicji” nie korzysta z limitów zwolnienia na podstawie posiadanych przez Spółkę zezwoleń strefowych).

  - Interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 stycznia 2015 r. (sygn. IBPBI/2/423-1248/14/AK) w której organ potwierdził następujące stanowisko podatnika: „W konsekwencji, Spółka wnioskuje o potwierdzenie, że z uwagi na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego), brak jest możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek w trakcie roku podatkowego (w zakresie działalności objętej zwolnieniem podatkowym). W przypadku gdy okaże się (na dzień udzielenia pomocy - 31 marca roku kolejnego), że limit pomocy będzie niewystarczający do „pokrycia” całkowitego dochodu wygenerowanego przez działalność strefową, część dochodu „ponad” dostępny limit zwolnienia podatkowego, opodatkowana zostanie zgodnie z zasadami ogólnymi. Natomiast w zakresie dochodu z działalności pozastrefowej, Spółka zobowiązania jest do uiszczania zaliczek na podatek zgodnie z zasadami ogólnymi”.

  - Interpretacja Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 10 grudnia 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-1297/12/SD), w której potwierdzone zostało następujące stanowisko podatnika: „Jednocześnie z uwagi na fakt, iż zwolnienie podatkowe udzielane jest w dniu, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego (w przypadku Spółki 31 marca roku następującego po roku podatkowym za który udzielane jest zwolnienie), Wnioskodawca nie jest zobligowany do uprzedniej kalkulacji i wpłaty zaliczek na p.d.o.p. (w zakresie dotyczącym działalności strefowej). Co więcej, obowiązek kalkulacji zaliczki byłby w istocie niemożliwy do wypełnienia w sposób prawidłowy, z uwagi na fakt, iż maksymalna wielkość dochodu z działalności strefowej, która może korzystać ze zwolnienia zostałaby w dniu kalkulacji zaliczki obliczona w wartości istotnie różnej względem wartości dostępnej pomocy w dniu faktycznego jej udzielenia (w przypadku Spółki 31 marca roku następującego po danym roku podatkowym), z uwagi na konieczność stosowania mechanizmu dyskontowania”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, ze względu na brak możliwości określenia wartości dostępnego zwolnienia podatkowego przed dniem faktycznego udzielenia pomocy (tj. dniem, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego) za prawidłowe należy uznać stwierdzenie, że nie ma możliwości i tym samym obowiązku kalkulacji i wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych w trakcie roku podatkowego w zakresie działalności prowadzonej na terenach i w zakresie o których mowa w Zezwoleniach oraz w Decyzjach o wsparciu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.