Skutki podatkowe odpłatnego przeniesienia własności sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-2.4011.359.2023.2.AKR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 30 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-2.4011.359.2023.2.AKR

Temat interpretacji

Skutki podatkowe odpłatnego przeniesienia własności sieci wodociągowo-kanalizacyjnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 19 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego przeniesienia własności sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 czerwca 2023 r. (wpływ 19 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W marcu 2021 r. wybudował Pan w całości z własnych środków, odcinki sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej na działkach nr ewid. …, nr …, w Gminie Miasta …, obręb … przy ul. …, fizycznie przyłączonych do miejskiej sieci wodociągowo-kanalizacyjnej na działce nr …, jako inwestycja celu publicznego, w celu zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków z istniejącej i projektowanej zabudowy mieszkaniowej na działkach nr ewid. …, nr …, nr … i nr …, położonych jak wyżej. Sieci przesyłowe na działkach nr … i nr … zostały protokolarnie odebrane do eksploatacji przez pracowników Spółki „…” Sp. z o.o., …., ul. … w dniu 29 marca 2021 r. i 31 marca 2021 r. - łącznie z protokołem próby szczelności wodociągu z dnia 14 kwietnia 2021 r. oraz przez Urząd Miejski w … protokołem odbioru ostatecznego z dnia 19 kwietnia 2021 r. zajętego terenu działki drogowej nr ….

W dniu 31 stycznia 2023 r. zawarł Pan Umowę odpłatnego przekazania sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej ww. Spółce „…” za wynagrodzeniem … zł (słownie: … złotych), które wypłacone zostało w lutym 2023 r. na Pana konto bankowe łącznie z kwotą … zł za ustanowienie służebności przesyłu (po … zł) na nieruchomości nr ewid. … położonej jak wyżej, będącej współwłasnością Pana i Pana córki ….

Podaje Pan następujące informacje:

·inwentaryzacja geodezyjna podwykonawcza wybudowanych odcinków sieci na działkach nr … i nr … położonych w Gminie Miasta …, obręb …., przy ul. …, fizycznie przyłączonych do miejskich sieci wodociągowo-kanalizacyjnych na dz. nr …: stan na dzień 31 marca 2021 r., przyjęta do Państwowego Zasobu Geodezyjno-Kartograficznego prowadzonego przez Starostę …. i pozytywnie zweryfikowanego dokumentem: …z 13 kwietnia 2021 r.,

·Umowa z dnia 31 stycznia 2023 r. zawarta ze Spółką „…”;

·kserokopia dowodu wpłaty na konto Krajowej Informacji Skarbowej,

·kserokopia udzielonej informacji drogą e-mail przez Krajową Informację Skarbową z  dnia 23 lipca 2021 r.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że jako osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej wybudował Pan w całości z własnych, prywatnych środków pieniężnych w marcu 2021 r., odcinki sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej, jako inwestycje celu publicznego na działkach nr … i nr …, położonych w Gminie Miasta …, obręb … przy ul. …, które zostały przyłączone do miejskiej sieci wodociągowo-kanalizacyjnej w dniu:

·29 marca 2021 r. odcinek sieci kanalizacji sanitarnej – przyłączony do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej, co potwierdza protokół Wodociągów … z tej daty,

·31 marca 2021 r. odcinek sieci wodociągowej – przyłączony do miejskiej sieci wodociągowej, co potwierdza protokół Wodociągów ….. z tej daty.

Na pytanie organu: „Czy umowa odpłatnego przekazania sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej, o której mowa we wniosku, została w dniu 31 stycznia 2023 r. zawarta przez Pana, czy przez Pana i Pana córkę?”, wskazał Pan cyt.: „Podkreślam, że Umowa odpłatnego przekazania sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej Spółce „…” z dnia 31 stycznia 2023 r. została zawarta przez niżej podpisanego … jako inwestora rozbudowy sieci. Córka … jest współwłaścicielką działki nr …, obręb …. w Gminie Miasto …, na której została rozbudowana sieć i udzieliła mi pełnomocnictwa do zawarcia ww. Umowy”.

Jako osoba fizyczna, nieprowadząca działalności gospodarczej wybudował Pan przedmiotowe sieci w całości z prywatnych środków i jako osoba fizyczna przekazał Pan własność urządzeń przesyłowych, tj. sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej na działkach nr … i nr …, na rzecz Wodociągów … Sp. z o.o., za kwotę … zł brutto, która została Panu wypłacona w lutym 2023 r., na Pana konto bankowe, mocą zawartej Umowy z dnia 31 stycznia 2023 r.

Pytanie

Czy odpłatne przekazanie opisanych urządzeń wodno-kanalizacyjnych w dniu 31 stycznia 2023 r. Spółce „…” Sp. z o.o., …, ul. …, za wynagrodzeniem … zł wypłaconym w lutym 2023 r., spowoduje powstanie przychodu po Pana stronie i obowiązek podatkowy?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zdaniem Pana, odpłatne przekazanie w dniu 31 stycznia 2023 r. sieci opisanych we wniosku Spółce „…” Sp. z o.o., …, ul. …, fizycznie przyłączonych do miejskich sieci wodociągowo-kanalizacyjnych w dniu 29 i 31 marca 2021 r., nie spowoduje powstania przychodu po stronie przekazującego, ponieważ od końca miesiąca, w którym nastąpiło fizyczne przyłączenie, tj. 31 marca 2021 r. upłynęło ponad 6 miesięcy. Wskazał Pan art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a)nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b)spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c)prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d)innych rzeczy,

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie rzeczy ma miejsce przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie i nie zostaje dokonane w wykonywaniu działalności gospodarczej, stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie zaś do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Natomiast zgodnie z art. 24 ust. 6 ww. ustawy:

Dochodem z odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d, jeżeli przychód z odpłatnego zbycia nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia rzeczy a kosztem ich nabycia, zmniejszona o wartość nakładów poczynionych w czasie posiadania rzeczy.

Wyjaśnić należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia rzeczy, należy więc w tym zakresie odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).

Zgodnie z art. 45 Kodeksu cywilnego:

Rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

W myśl art. 46 § 1 ww. Kodeksu:

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z powyższego przepisu wynika więc, że rzeczą ruchomą jest każdy przedmiot materialny niebędący nieruchomością.

Z kolei zgodnie z art. 47 § 1 i 2 Kodeksu cywilnego:

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.  

Natomiast na podstawie art. 49 § 1 i 2 ustawy Kodeks cywilny:

Urządzenia służące do doprowadzania lub odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia podobne nie należą do części składowych nieruchomości, jeżeli wchodzą w skład przedsiębiorstwa.

Osoba, która poniosła koszty budowy urządzeń, o których mowa w § 1, i jest ich właścicielem, może żądać, aby przedsiębiorca, który przyłączył urządzenia do swojej sieci, nabył ich własność za odpowiednim wynagrodzeniem, chyba że w umowie strony postanowiły inaczej. Z żądaniem przeniesienia własności tych urządzeń może wystąpić także przedsiębiorca.

Zgodnie zaś z art. 535 Kodeksu cywilnego:

Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Natomiast w myśl art. 31 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 537):

Osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie.

Należność za przekazane urządzenia wodociągowe i urządzenia kanalizacyjne może być rozłożona na raty lub uwzględniona w rozliczeniach za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków.

Wskazać należy, że według powyższych regulacji, po fizycznym połączeniu z siecią urządzenia wodociągowo- kanalizacyjne przestają być częścią składową nieruchomości i uzyskują status samoistnych rzeczy ruchomych.

W sytuacji zaś, gdy omawiane urządzenie ma status rzeczy ruchomej i nie jest częścią nieruchomości – co następuje po fizycznym połączeniu z siecią urządzenia wodociągowo- kanalizacyjnego, to przychód uzyskany z jego odpłatnego zbycia, jako „innej rzeczy” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy przyporządkować do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli przedmiotem umowy jest odpłatne przekazanie sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, tj. urządzenia, które w świetle art. 49 Kodeksu cywilnego po fizycznym połączeniu z siecią przestają być częścią składową nieruchomości i uzyskują status samoistnej rzeczy ruchomej, to mamy do czynienia z umową odpłatnego zbycia innych rzeczy. W takiej sytuacji, odpłatne przekazanie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, należy zakwalifikować do źródła przychodów, jakim jest odpłatne zbycie innych rzeczy, stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

W kontekście przywołanego art. 49 Kodeksu cywilnego nabycie przez osobę, która poniosła koszty budowy urządzeń stanowiących elementy odcinka sieci wodociągowo-kanalizacyjnej ma miejsce w momencie ich przyłączenia do sieci wodociągowo-kanalizacyjnej. Wtedy bowiem dane urządzenia uzyskują status samoistnej rzeczy ruchomej (wcześniej, tj. przed przyłączeniem były składnikiem nieruchomości). Dokonanie bowiem odbioru technicznego instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej wybudowanej przez inwestora oraz jej uruchomienie i przyłączenie do ogólnej sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, stanowi podstawę do uznania tej instalacji za część składową przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 49 Kodeksu cywilnego.

We wniosku wskazał Pan, że sieci przesyłowe na działkach nr … i nr …, zostały protokolarnie odebrane do eksploatacji przez pracowników Spółki „…” w dniu 29 marca 2021 r. i 31 marca 2021 r. - łącznie z protokołem próby szczelności wodociągu z dnia 14 kwietnia 2021 r. oraz protokołem odbioru ostatecznego z dnia 19 kwietnia 2021 r. Natomiast w dniu 31 stycznia 2023 r., zawarło Umowę odpłatnego przekazania sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej Spółce „..”.

Zatem, odpłatne przekazanie umową z 31 stycznia 2023 r. sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej Spółce „”, nastąpiło po upływie 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym miało miejsce nabycie.

W konsekwencji, odpłatne przeniesienie w dniu 31 stycznia  2023 r. sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej ww. Spółce, nie stanowi źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nastąpiło po upływie czasu, o którym mowa w tym przepisie. Uzyskany z tego tytułu dochód nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretacje opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej ma na celu wyjaśnienie wątpliwości co do sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego materialnego do określonego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Przedmiotem interpretacji wydanej na podstawie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.) jest sam przepis prawa. Dokumenty dołączone do wniosku z 19 kwietnia 2023 r. nie podlegają analizie i ocenie tutejszego Organu. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli zatem, przedstawiony we wniosku stan faktyczny będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Wskazać należy, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanego, co wynika z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym, niniejsza interpretacja jest wiążąca dla Pana jako osoby występującej z wnioskiem, nie wywiera natomiast skutku prawnego dla innych osób (Pana córki).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).