Zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 22 ust. 4-4d w zw. z wypłatą dywidendy na rzecz wspólnika - spółki europejskiej. - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.235.2023.2.END

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.235.2023.2.END

Temat interpretacji

Zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 22 ust. 4-4d w zw. z wypłatą dywidendy na rzecz wspólnika - spółki europejskiej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 maja 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca, przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, w odniesieniu do dywidend wypłacanych na rzecz Wspólnika działającego w formie spółki europejskiej będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 22 ust. 4-4d ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 czerwca 2023 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Na podstawie art. 14b § 1 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.; dalej: „Ordynacja podatkowa”), (…) Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „(…) Sp. z o.o.”), działając przez pełnomocnika, występuje z wnioskiem o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zastosowania regulacji dot. zwolnienia z tytułu wypłaty dywidendy na rzecz spółki europejskiej.

(…) Sp. z o.o. jest spółką kapitałową posiadającą siedzibę i zarząd na terenie Polski. (…) Sp. z o.o.  jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w świetle Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa o CIT”). Wnioskodawca prowadzi działalność w sektorze (…), zgodnie z klasyfikacją PKD przeważającą działalność Wnioskodawcy stanowi realizacja projektów (…). Rok podatkowy Wnioskodawcy jest rokiem kalendarzowym zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o CIT.

Jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy jest spółka (…) SE (dalej jako „(…) SE” lub „Wspólnik”) działająca w formie spółki europejskiej zarejestrowanej w Republice Czeskiej. (…) SE jest czeskim rezydentem podatkowym i podlega w Czechach nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. W świetle przepisów lokalnych, w tym w szczególności na gruncie prawa handlowego i prawa podatkowego Republiki Czeskiej (…) SE traktowana jest jak czeska spółka akcyjna.

(…) SE jest spółką holdingową, działającą w sektorze (…), w tym w szczególności w zakresie inwestycji w (…). (…) SE realizuje inwestycje o charakterze (…) poprzez dedykowane do tego spółki celowe, w tym operuje również na terenie Polski.

(…) SE jest spółką prowadzącą rzeczywistą działalność gospodarczą w Republice Czeskiej, posiadając tam odpowiedni lokal, wyposażenie oraz personel adekwatny do realizowanych przez (…) SE funkcji i ponoszonych przez ten podmiot ryzyk. Personel Wspólnika jest zatrudniony na podstawie umów serwisowych (wspólnik nie posiada pracowników). Są to zarówno doradcy jak i osoby na bieżąco zaangażowane w obsługę Wspólnika, np. prawnicy. W siedzibie (…) SE mają miejsce spotkania, na których podejmowane są wszelkie istotne decyzje dotyczące Wspólnika oraz decyzje dotyczące bieżącej obsługi podmiotu. Wspólnik jest więc rzeczywistym beneficjentem w zakresie otrzymywanych od swoich spółek córek dywidend.

Do niedawna jedynym udziałowcem (…) Sp. z o.o. była spółka (…) B.V. (dalej: „(…) B.V.”) z siedzibą w Holandii. Jedynym udziałowcem (…) B.V. był natomiast (…) SE. W wyniku podjętej w 2022 roku reorganizacji doszło do połączenia transgranicznego w ramach którego (…) SE przejął (…) B.V. W rezultacie przejęcia praw i obowiązków (…) B.V.

przez (…) SE, (…) B.V. zakończył swój byt prawny, a (…) SE stał się podmiotem posiadającym bezpośrednio 100% udziałów w kapitale Wnioskodawcy.

(…) SE nie planuje w najbliższym czasie zbycia udziałów w (…) Sp. z o.o. Zakładane więc jest, że (…) SE będzie udziałowcem (…) Sp. z o.o. przez okres dłuższy niż 2 lata.

W 2022 roku (…) Sp. z o.o. zrealizował istotną transakcję (…) w związku z którą wykazał istotny zysk i dochód podlegający opodatkowaniu i zapłacił do swojego urzędu skarbowego stosowny podatek dochodowy. W związku z powyższym, wygenerowany przez (…) Sp. z o.o. w roku 2022 zysk może obecnie zostać albo przeznaczony do wypłaty do udziałowca tytułem dywidendy, albo też przekazany na kapitał zapasowy Wnioskodawcy. Rozważana jest również opcja ewentualnego podziału zysku i częściowej jego wypłaty jako dywidendy oraz zatrzymania na kapitale zapasowym pozostałej jego części.

W przypadku jeśli miałoby dojść do dystrybucji zysku i wypłaty dywidendy będzie ona wypłacana na rzecz spółki (…) SE, gdzie jak wskazano podmiot ten działa w formie spółki europejskiej. Jednocześnie zakłada się, że w momencie wypłaty dywidendy spełnione będą ogólne warunki dotyczące zwolnienia z podatku u źródła wskazane w art. 22 ust. 4-4d Ustawy o CIT, tj.:

 1) podmiotem wypłacającym dywidendę z tytułu udziału w zysku Wnioskodawcy będzie (…) Sp. z o.o., tj. podmiot mający siedzibę i zarząd na terytorium RP;

 2) dochód z dywidendy uzyska (…) SE, tj. spółka podlegająca w Republice Czeskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

 3) (…) SE będzie uznany za podmiot posiadający co najmniej 10% udziałów w kapitale Wnioskodawcy, jednak okres nieprzerwanego posiadania udziałów przez okres 2 lat zostanie spełniony dopiero w przyszłości;

 4) (…) SE nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania;

 5) (…) SE jest czeskim rezydentem podatkowym (będzie posiadał ważny certyfikat potwierdzający czeską rezydencję podatkową) i będzie spełniał warunki niezbędne do uznania go za rzeczywistego właściciela należności z tytułu dywidendy, w rozumieniu art. 4a pkt 29 Ustawy o CIT;

 6) (…) SE będzie posiadać tytuł prawny do otrzymania od Wnioskodawcy dywidend, tj. nie będzie zobowiązany do bezpośredniego przekazania całości lub części należnych mu dywidend;

 7) (…) SE będzie prowadził rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju swojej siedziby.

Jednocześnie, Wnioskodawca w odniesieniu do wypłacanych na rzecz Wspólnika dywidendy dochowa należytej staranności w zakresie weryfikacji możliwości zastosowania zwolnienia z pobrania podatku u źródła, o której mowa w art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT.

Korzystanie ze zwolnienia z pobrania podatku u źródła w odniesieniu do wypłacanych na rzecz Wspólnika dywidendy nie będzie ani sprzeczne w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem przepisów Ustawy o CIT, a wypłata dywidendy nie będzie stanowiła sztucznej transakcji.

Na moment składania niniejszego wniosku, Zainteresowani nie znają jednak dokładnych kwot oraz terminu wypłaty, więc nie można wykluczyć, że dokonywana przez Wnioskodawcę wypłata z tytułu dywidendy może przekroczyć w danym roku podatkowym limit 2.000.000 PLN. W związku z powyższym w przypadku, gdy łącznie wypłata dywidendy przekroczy limit 2.000.000 PLN, Wnioskodawca zastosuje się do obowiązujących przepisów i albo (i) nabędzie uprawnienie do zastosowania zwolnienia z poboru podatku u źródła (tj. złoży oświadczenie, o którym mowa w art. 26 ust. 7a Ustawy o CIT albo (ii) pozyska opinię o stosowaniu preferencji, o której mowa w art. 26b Ustawy o CIT), albo (iii) pobierze podatek i wystąpi o jego zwrot.

Wnioskodawca zakłada, że dochowując należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT w odniesieniu do dywidend wypłacanych na rzecz (…) SE, uprawniony będzie do zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem u źródła opisanego w art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT.

Powodem złożenia niniejszego zapytania interpretacyjnego przez Wnioskodawcę jako podmiotu wypłacającego dywidendę i jednocześnie będącego płatnikiem podatku u źródła są wątpliwości w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia z opodatkowania w Polsce dywidendy wypłacanej na rzecz (…) SE z uwagi na fakt, iż spółka ta działa w formie spółki europejskiej. Forma prawna spółki europejskiej nie jest natomiast wymieniona w załączniku nr 4 do Ustawy o CIT, który zawiera listę podmiotów (form prawnych) względem których stosuje się przedmiotowe zwolnienie. Odwołanie do tego Załącznika znajduje się w art. 22 ust. 6 Ustawy o CIT, który stanowi, iż przepisu ustępu 4-4d stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy, przy czym w przypadku Konfederacji Szwajcarskiej przepisy ust. 4-4d mają zastosowanie, jeżeli zostanie spełniony warunek, o którym mowa w ust. 4c pkt 2. Załącznik nr 4, w przypadku Republiki Czeskiej, wymienia natomiast spółki ustanowione według prawa czeskiego określane jako: „akciova spolecnost” i „spolecnost s rucrnim omezenym”.

W świetle powyższego, intencją niniejszego wniosku jest potwierdzenie zasad opodatkowania dywidend wypłacanych przez (…) Sp. z o.o. na rzecz spółki europejskiej, a w szczególności potwierdzenie możliwości zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przy wypłacie dochodu z tytułu udziału w zyskach Wnioskodawcy na rzecz wspólnika działającego w formie spółki europejskiej na gruncie art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT.

Na potrzeby niniejszego zapytania interpretacyjnego prosimy o przyjęcie jako element stanu faktycznego, że (…) SE jest rzeczywistym beneficjentem otrzymywanych dywidend.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo dane podmiotu zagranicznego w zakresie wymiany transgranicznej.

Pytanie

Czy Wnioskodawca, przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT, w odniesieniu do dywidend wypłacanych na rzecz Wspólnika działającego w formie spółki europejskiej będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 22 ust. 4-4d Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT, w odniesieniu do dywidend wypłacanych na rzecz Wspólnika działającego w formie spółki europejskiej uprawniony będzie do zastosowania zwolnienia wypłaconych dywidend z opodatkowania podatkiem „u źródła” w Polsce, o którym mowa w art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT.

UZASADNIENIE

W myśl art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym m.in. dywidendy.

Zgodnie z brzmieniem art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

W myśl art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT zwalnia się od podatku dochodowego przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a, f oraz j, z wyjątkiem dochodów uzyskiwanych przez komplementariusza z tytułu udziału w zyskach spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, jeżeli spełnione są łącznie następujące warunki:

 1) wypłacającym dywidendę oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spółka mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

 2) uzyskującym dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, o których mowa w pkt 1, jest spółka podlegająca w Rzeczypospolitej Polskiej lub w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

 3) spółka, o której mowa w pkt 2, posiada bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, o której mowa w pkt 1;

 4) spółka, o której mowa w pkt 2, nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.

Stosownie do art. 22 ust. 4a Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, ma zastosowanie w przypadku, kiedy spółka uzyskująca dochody (przychody) z dywidend oraz inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej posiada udziały (akcje) w spółce wypłacającej te należności w wysokości, o której mowa w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

W myśl natomiast art. 22 ust. 4b Ustawy o CIT, zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku, gdy okres dwóch lat nieprzerwanego posiadania udziałów (akcji), w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, przez spółkę uzyskującą dochody (przychody) z tytułu udziału w zysku osoby prawnej mającej siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, upływa po dniu uzyskania tych dochodów (przychodów).

W przypadku niedotrzymania warunku posiadania udziałów w wysokości określonej w ust. 4 pkt 3, nieprzerwanie przez okres dwóch lat spółka, o której mowa w ust. 4 pkt 2, jest obowiązana do zapłaty podatku, wraz z odsetkami za zwłokę, od dochodów (przychodów) określonych w ust. 1 w wysokości 19% dochodów (przychodów) do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym utraciła prawo do zwolnienia. Odsetki nalicza się od następnego dnia po dniu, w którym po raz pierwszy skorzystała ze zwolnienia.

Jak stanowi art. 22 ust. 4d Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 4, stosuje się:

1) jeżeli posiadanie udziałów (akcji), o którym mowa w ust. 4 pkt 3, wynika z tytułu własności;

2) w odniesieniu do dochodów uzyskanych z udziałów (akcji) posiadanych na podstawie tytułu:

a) własności,

b) innego niż własność, pod warunkiem, że te dochody (przychody) korzystałyby ze zwolnienia, gdyby posiadanie tych udziałów (akcji) nie zostało przeniesione.

Podsumowując powyższe, należy stwierdzić, że warunkiem zwolnienia od podatku dochodu z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest spełnienie przez uzyskującego dywidendę jednocześnie wszystkich przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 4-4d Ustawy o CIT. Warunki te zostaną spełnione przez Wnioskodawcę i (…) SE na moment wypłaty dywidendy.

Dodatkowo, przenosząc to na grunt niniejszej sprawy, zwolnienie będzie miało zastosowanie jeśli w momencie wypłaty dywidendy (…) Sp. z o.o. będzie (i) dysponować oświadczeniem potwierdzającym, że (…) SE nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania oraz ważnym certyfikatem rezydencji (…) SE oraz (ii) dochowa wynikającego z art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT obowiązku należytej staranności.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż spełnienie powyżej wskazanych warunków upoważnia go do zastosowania zwolnienia wypłacanych do (…) SE dywidend z opodatkowania podatkiem u źródła w Polsce.

W kolejności należy więc rozważyć stosunek wskazanych powyżej przepisów do art. 22 ust. 6 Ustawy o CIT. I tak w pierwszej kolejności należy odnotować, że art. 22 ust. 6 Ustawy o CIT stanowi o tym, iż przepisy ust. 4-4d stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do Ustawy o CIT, który nie wymienia spółki europejskiej. Dokonując wykładni językowej i celowościowej tego przepisu należy stwierdzić, że użycie sformułowania „odpowiednio również” oznacza, że przepisy art. 22 ust. 4-4d mogą być zastosowane do wszystkich podmiotów spełniających określone w nich warunki, a dodatkowo również do odpowiednio do tych podmiotów, które zostały wymienione w Załączniku nr 4 do Ustawy o CIT. Zdaniem Wnioskodawcy brak wymienienia w Załączniku nr 4 spółek działających w formie spółki europejskiej nie oznacza, że spółki europejskie nie mogą korzystać ze zwolnienia opisanego w art. 22 ust. 4-4d Ustawy o CIT.

Spółka europejska nie jest formą prawną działającą na podstawie prawa lokalnego, ale prawa europejskiego - zasady tworzenia spółek europejskich zostały zawarte w rozporządzeniu Rady (WE) 2157/2001 z 8 października 2001 r. o statucie spółki europejskiej (Dz. U. WE L 294/1, dalej: „Rozporządzenie”).

Wymienione Rozporządzenie, które należy uznać za najważniejsze źródło prawa dla spółek europejskich, jest aktem wtórnego prawa wspólnotowego, a więc bezpośrednim stosowanym w państwach członkowskich, tj. staje się częścią krajowego porządku bez konieczności przedsięwzięcia żadnych procedur implementacyjnych. Statut spółki europejskiej jest identyczny we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, a więc spółka zarejestrowana jako spółka europejska w jednym państwie, jest automatycznie uznawana za taką w pozostałych państwach UE i wszędzie są stosowane wobec niej jednakowe przepisy. Ma to na celu ułatwienie działalności takiej spółki w różnych krajach UE. Przepisy Rozporządzenia są normami bezwzględnie obowiązującymi, niemniej jednak w poszczególnych kwestiach nierzadko odsyła ono do prawa krajowego.

Rozporządzenie o statucie spółki europejskiej nie odnosi się do kwestii opodatkowania spółek prowadzonych w tej formie i choć spółki europejskie korzystają z jednolitych regulacji prawnych w UE to podlegają odrębnym przepisom podatkowym w zależności od jurysdykcji, w której posiadają zarejestrowaną siedzibę. Tym samym, kluczowe wydaje się ustalenie miejsca siedziby takiej spółki w celu ustalenia zasad opodatkowania - spółki europejskie opodatkowywane są według różnych systemów w zależności od kraju swojej siedziby na zasadach analogicznych do spółek akcyjnych.

W spółce europejskiej siedziba spółki musi znajdować się na terytorium kraju UE, tego samego w którym jest jej zarząd (tu: Republika Czeska). Spółka europejska działając w danym krajów UE działa w oparciu o przepisy odnoszące się do spółki akcyjnej. Pomimo więc, że spółka ta nie jest tworzona w oparciu o przepisy lokalnego prawa spółek handlowych (tu prawa Republiki Czeskiej) to przepisy tego prawa znajdują do niej zastosowanie.

Z kolei, przepisy Ustawy o CIT na podstawie których wypłacana w Polsce dywidenda zwolniona jest z podatku u źródła, stanowią implementację Dyrektywy Rady 2011/96/UE z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich (Dz. U.UE.L.2011.345.8, dalej: „Dyrektywa Rady 2011/96/UE”).

Art. 22 ust. 6 Ustawy o CIT przewiduje, że przepisy ust. 4-4d stosuje się odpowiednio również do podmiotów wymienionych w załączniku nr 4 do Ustawy o CIT, który to stanowi powtórzenie załącznika I ww. Dyrektywy Rady 2011/96/UE. Załącznik tej dyrektywy w części A wyszczególnia wszystkie formy prawne spółek Państw Członkowskich UE mogących korzystać z przedmiotowego zwolnienia dywidendowego.

Wobec powyższego, w tym miejscu wskazać należy na definicję pojęcia „spółka Państwa Członkowskiego”, zawartą w art. 2 pkt a) Dyrektywy Rady 2011/96/UE, które oznacza każdą spółkę,

                   i. która ma jedną z form wymienionych w załączniku I część A niniejszej dyrektywy;

                  ii. zgodnie z prawem podatkowym państwa członkowskiego jest uważana za rezydenta podatkowego w tym państwie członkowskim oraz zgodnie z warunkami umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej z państwem trzecim, nie jest uważana za rezydenta podatkowego poza Unią;

                 iii. ponadto podlega jednemu z podatków wymienionych w załączniku I część B, bez możliwości wyboru lub zwolnienia, lub podlega jakiemukolwiek innemu podatkowi, który może być zastąpiony przez którykolwiek z tych podatków.

Wnioskodawca wskazuje, że załącznik I część A Dyrektywy Rady 2011/96/UE wymienia m.in. spółki utworzone na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE).

Tym samym, należy zatem podkreślić, że brak wyszczególnienia w załączniku nr 4 do Ustawy o CIT formy prawnej spółek europejskich nie może stanowić podstawy do odmowy prawa do skorzystania ze zwolnienia dywidendowego, regulowanego przepisami art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT.

Wykładnia załącznika nr 4 Ustawy o CIT nie może ani rozszerzać, ani zawężać zakresu podmiotowego zwolnienia dywidendowego. W każdym indywidualnym przypadku decydująca dla skorzystania z przedmiotowego zwolnienia jest analiza spełnienia wszystkich warunków, określonych w art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT. Niewątpliwe właśnie z tego powodu ustawodawca zdecydował się na zastosowanie wyrazu „również” w treści przepisu odsyłanego do podmiotów wyszczególnionych w Załączniku nr 4. Co składnia o stwierdzenia, że załącznik ten nie wyszczególnia wszystkich podmiotów uprawnionych do zwolnienia, w tym wprost spółki europejskiej.

Dodatkowo, zważając na to, że spółka europejska z siedzibą w Republice Czeskiej traktowana jest dla celów podatkowych jak czeska spółka akcyjna, a czeska spółka akcyjna jest wymieniona w załączniku nr 4 do Ustawy o CIT - można również stwierdzić, że art. 22 ust. 4 Ustawy o CIT stosuje się odpowiednio do spółki europejskiej.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, celu zastosowania zwolnienia dywidendowego na podstawie art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT, Spółka, jako płatnik, stosownie do przepisu art. 26 ust. 1 Ustawy CIT jest zobowiązana do zachowania należytej staranności przy weryfikacji warunków uprawniających do zwolnienia z podatku dochodowego od dywidend wypłacanych (…) SE. W szczególności niezbędne jest ustalenie przez Wnioskodawcę czy spełnione są warunki wymienione w art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT.

Równocześnie, w ramach zachowania należytej staranności w oparciu o art. 26 ust 1 Ustawy o CIT, Wnioskodawca jako płatnik zweryfikuje czy (…) SE jako odbiorca dywidendy jest jej rzeczywistym właścicielem, w szczególności poprzez pryzmat prowadzenia przez (…) SE rzeczywistej działalności gospodarczej w Republice Czeskiej.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przy dochowaniu należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT, w odniesieniu do dywidend wypłacanych na rzecz Wspólnika działającego w formie spółki europejskiej uprawniony będzie do zastosowania zwolnienia wypłaconych dywidend z opodatkowania podatkiem „u źródła” w Polsce, o którym mowa w art. 22 ust. 4, 4a, 4b, 4d Ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.