Opodatkowanie spółek holdingowych. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.221.2023.3.AP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 4 lipca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.221.2023.3.AP

Temat interpretacji

Opodatkowanie spółek holdingowych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie:

  • ustalenia czy do okresu wskazanego w art. 24m ust. 2 wlicza się także okres spełniania tych warunków sprzed 1 stycznia 2023 r.;
  • spełnienia wszystkich warunków uznania Wnioskodawcy za spółkę holdingową;
  • spełnienia przez Spółki Zależne wszystkich warunków dotyczących posiadania statusu krajowych spółek zależnych w myśl art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT oraz zagranicznych spółek zależnych w myśl art. 24m ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o CIT;
  • możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego w związku z planowanymi transakcjami Zbycia Udziałów;
  • możliwości skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania dochodu osiągniętego w związku z planowanymi transakcjami Zbycia Części Udziałów.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 czerwca 2023 r. (wpływ 2 czerwca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego   

A spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką prawa handlowego zarejestrowaną w Polsce oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i jest podmiotem podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania (polski rezydent podatkowy). Jedynym wspólnikiem Wnioskodawcy jest spółka prawa amerykańskiego będąca odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (limited liability company) („Jedyny Wspólnik”). Celem inwestycyjnym Wnioskodawcy jest wzrost wartości aktywów Spółki w wyniku wzrostu wartości lokat Spółki i jest realizowany m.in. poprzez dostarczenie finansowania dla spółek działających w szczególności, choć nie wyłącznie, w obszarach nowych technologii w sektorach takich jak: handel, usługi w tym usługi finansowe, ochrona zdrowia, e-commerce, transport i logistyka, media i rozrywka, budujących swoją wartość w następujących obszarach: Big Data, Data Analytics, Data Science, Sztuczna Inteligencja i Blockchain, poprzez objęcie lub nabycie do portfela inwestycyjnego udziałów w spółkach kapitałowych z siedzibą w Polsce i ich odpowiedników za granicą. Podmioty będące przedmiotami inwestycji kapitałowych Spółki powinny cechować się wysokim potencjałem wzrostu oraz oferować innowacyjne rozwiązania technologiczne. Dodatkowo, poza swoim głównym celem inwestycyjnym, Spółka inwestuje w nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które następnie są przedmiotem najmu na rzecz osób trzecich.

W celu realizacji celów inwestycyjnych Spółki, Wnioskodawca obejmuje bądź też nabywa pakiety co najmniej 10% udziałów w kapitale spółek zależnych (dalej jako: „Spółki Zależne”).

Model biznesowy i planowane zbycie udziałów

Wnioskodawca działa jako spółka holdingowa tworząca Spółki Zależne oraz organizująca, prowadząca i nadzorująca działalność Spółek Zależnych.

Sprzedaż przez Wnioskodawcę udziału w Spółkach Zależnych możliwa jest w dwóch wariantach:

1.sprzedaż w jednej transakcji całego posiadanego przez Wnioskodawcę pakietu udziałów w Spółce Zależnej (dalej jako: „Zbycie Udziałów”);

2.sprzedaż udziałów w kilku transakcjach zawieranych w jednym lub w kilku latach podatkowych, przy czym po każdej z transakcji udział Wnioskodawcy w Spółkach Zależnych nie spadnie poniżej 10% (dalej jako: „Zbycie Części Udziałów”), (dalej zwane łącznie jako: „Planowane Transakcje”).

Planowane Transakcje, w tym Zbycie Udziałów oraz Zbycie Części Udziałów będą dokonane na rzecz podmiotów niepowiązanych z Wnioskodawcą. W szczególności, przyszli nabywcy udziałów w Spółkach Zależnych nie będą mieli żadnych powiązań z Wnioskodawcą, w tym nie będą występować powiązania kapitałowe pośrednie lub bezpośrednie, jak również osobowe ani poprzez osoby wspólników Wnioskodawcy, jak i zarząd Wnioskodawcy, ani powiązania kapitałowe lub osobowe ze Spółkami Zależnymi, w tym przez osoby piastujące funkcje zarządcze w Spółkach Zależnych. Przed dokonaniem Zbycia Udziałów lub Zbycia Części Udziałów, Spółka planuje złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ustawy o CIT.

Okoliczności dotyczące Wnioskodawcy

Wnioskodawca nie wchodzi w skład podatkowej grupy kapitałowej, jak również na moment Planowanych Transakcji, Wnioskodawca nie będzie wchodził w skład podatkowej grupy kapitałowej, ani nie wchodził nigdy w przeszłości w skład podatkowej grupy kapitałowej. Wnioskodawca nie korzystał nigdy ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a ustawy o CIT. Jak również, na moment Planowanych Transakcji Wnioskodawca nie będzie korzystał ze zwolnień o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.

Na moment Planowanych Transakcji, udziały w Spółce posiadać będzie Jedyny Wspólnik, ewentualnie możliwe jest, że na moment Planowanych Transakcji wspólnikami Spółki będą podmioty inne niż podmiot mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Spółka prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą na terenie kraju, zgodnie z przytoczonymi w opisie stanu faktycznego okolicznościami, w szczególności:

  • posiada faktyczne miejsce siedziby oraz wyposażenie adekwatne do prowadzonej działalności;
  • przy wykorzystaniu faktycznie zaangażowanego w Polsce personelu faktycznie wykonuje czynności stanowiące działalność gospodarczą;
  • nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych;
  • ogół angażowanych aktywów osobowych, rzeczowych i niematerialnych jest współmierny do zakresu działalności prowadzonej przez Spółkę;
  • zawiera wyłącznie porozumienia zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mające uzasadnienie gospodarcze, które zgodne są z ogólnymi interesami gospodarczymi Wnioskodawcy;
  • wszelkie podstawowe funkcje gospodarcze wykonywane są przy wykorzystaniu zasobów własnych lub w oparciu o zasoby własne, w tym obecne na miejscu osoby zarządzające.

Okoliczności dotyczące spółek zależnych

Spółki Zależne:

1.działają w formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i są polskimi rezydentami, podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania (krajowe Spółki Zależne) bądź też

2.mają osobowość prawną, podlegają w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich opodatkowania oraz nie mają siedziby ani zarządu i nie są zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych (zagraniczne Spółki Zależne).

Na moment Planowanych Transakcji Wnioskodawca będzie posiadał pakiet w wysokości większej niż 10% udziałów w przypadku Zbycia Części Udziałów bądź też Zbycia Części Udziałów.

Spółki Zależne nie posiadają:

  • tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania;
  • żadnych innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze;
  • jak również na moment Planowanych Transakcji, Spółki Zależne nie będą posiadać żadnego z powyżej wskazanych praw.

Spółki Zależne nie wchodzą w skład podatkowej grupy kapitałowej, jak również nie będą wchodzić w skład takiej grupy na moment Planowanych Transakcji, ani nigdy w przeszłości nie wchodziły w skład podatkowej grupy kapitałowej.

Nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości będą stanowiły pośrednio lub bezpośrednio mniej niż 50% wartości aktywów Spółek Zależnych.

Zbycie Udziałów lub Zbycie Części Udziałów danej Spółki Zależnej dokonane będzie zawsze w takim terminie, kiedy upłynie okres 2 lat nieprzerwanego posiadania udziałów przez Wnioskodawcę w danej Spółce Zależnej. Powyższe wynika z niezależnych okoliczności związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą i naturalnym czasem koniecznym do poświęcenia na rozwój projektów w stanie odpowiednim do ich sprzedaży inwestorowi.

W świetle powyższego, Wnioskodawca planuje, że Zbycie Udziałów lub Zbycie Części Udziałów danej Spółki Zależnej dokonane będzie nie wcześniej niż kiedy upłynie już okres co najmniej 2 lat nieprzerwanego posiadania udziałów danej Spółki Zależnej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Spółki Zależne podlegające w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania nie korzystają ze zwolnienia z tego opodatkowania.

Pytania

1.Czy do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków wskazanych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 o którym mowa w art. 24m ust. 2 wlicza się także okres spełniania tych warunków przez Wnioskodawcę przed dniem 1 stycznia 2023 r.?

2.Czy w opisanym stanie faktycznym i w odniesieniu do zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie spełniał warunki posiadania statusu spółki holdingowej zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT?

3.Czy w opisanym stanie faktycznym i w odniesieniu do zdarzenia przyszłego Spółki Zależne będą spełniały warunki dotyczące posiadania statusu krajowych spółek zależnych zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT bądź też zagranicznych spółek zależnych zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o CIT?

4.Czy dochód osiągnięty przez Wnioskodawcę w związku z Planowymi Transakcjami Zbycia Udziałów będzie mógł korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT w brzmieniu od 1 stycznia 2023 r. ze względu na łączne spełnienie warunków posiadania przez Wnioskodawcę statusu spółki holdingowej zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT i przez Spółki Zależne warunków posiadania statusu krajowych spółek zależnych zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT nieprzerwanie co najmniej przez okres 2-óch lat, a także nieposiadania przez Spółki Zależne aktywów, o których mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT oraz złożenie przez Wnioskodawcę na co najmniej 5 dni przed planowanym Zbyciem Udziałów do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT?

5.Czy w przypadku transakcji Zbycia Części Udziałów dochód osiągnięty każdorazowo z tych transakcji przez Wnioskodawcę będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT jeżeli łącznie będą spełnione warunki: (i) posiadania przez Wnioskodawcę statusu spółki holdingowej zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat; (ii) posiadania przez Spółki Zależne statusu krajowych spółek zależnych zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 bądź też zagranicznych spółek zależnych, o których mowa w art. 24m ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o CIT nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat; (iii) nieposiadania przez Spółki Zależne aktywów o których mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT; (iii) złożenie przez Wnioskodawcę na co najmniej 5 dni przed planowanym Zbyciem Udziałów do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

Zdaniem Wnioskodawcy, do okresu co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania warunków określony w art. 24m ust. 1 pkt 1-4, o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT (w brzmieniu które wejdzie w życie od dnia 1 stycznia 2023 r.) wlicza się także okres spełniania tych warunków przed dniem 1 stycznia 2023 r.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1

Stosownie do art. 24m ust. 2 ustawy o CIT: „Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat”.

Jednocześnie stosownie do przepisu art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2022.2180 z dnia 25 października 2022 r.): „1. Przepisy art. 18ed ust. 1, art. 18f ust. 1a i 2, art. 24aa, art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.” (podkreślenie Wnioskodawcy)

Przepis ten jednoznacznie wskazuje, że do dochodów osiągniętych po 1 stycznia 2023 r. stosuje się przepis art. 24m ustawy o CIT w nowym brzmieniu, w tym należy stosować art. 24m ust. 2 ustawy o CIT przewidujący obowiązek spełnienia określonych warunków nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, jak również zastosowanie znajduje art. 24m ust. 1 pkt 2 lit. a oraz pkt 3 lit. a, które w znowelizowanym brzmieniu nie przewidują długości okresu wyłącznie w odniesieniu do posiadania udziałów, jako wymogu określenia statusu spółki holdingowej i spółki zależnej, a co za tym idzie przesłanek zastosowania zwolnienia.

Uwzględniając przytoczone regulacje prawne, stwierdzić należy, że skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT do dochodu osiągniętego po dniu 1 stycznia 2023 r. wymaga spełnienia warunków zwolnienia określonych w Rozdziale 5b ustawy o CIT nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Poprzednie brzmienie przepisów Rozdziału 5b ustawy o CIT dla zastosowania określonego w nim zwolnienia wymagało posiadania nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej oraz odpowiednio aby co najmniej 10% udziałów (akcji) spółki zależnej posiadała bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku.

Zgodnie z przytoczonymi przepisami, zmiana przepisów Rozdziału 5b w zakresie warunków zastosowania preferencji w opodatkowaniu wynikających z tzw. „reżimu holdingowego” spowodowała wydłużenie okresu z 1 roku do 2 lat, a także rozszerzyła zakres tego wymogu z wyłącznie dotyczącego posiadania udziałów na wszystkie warunki dotyczące statusu spółki holdingowej i spółki zależnej.

Ustalenie okresu jaki wlicza się do 2-letniego okresu spełniania warunków, o których mowa w przedmiotowych regulacjach jest podstawową kwestią do ustalenia momentu, w którym istnieje możliwość stosowania przewidzianych zwolnień podatkowych w ramach regulacji Rozdziału 5b ustawy o CIT. Literalna wykładnia przytoczonych regulacji, w tym przepisu przejściowego ustawy nowelizującej oraz wprowadzonego nowego przepisu art. 24m ust. 2 ustawy o CIT prowadzi do wniosku, że w przypadku stosowania preferencji określonych w Rozdziale 5b ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. określone tam zwolnienie stosuje się, jeżeli warunki preferencji spełnione są nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat niezależnie od momentu, w którym rozpoczął się bieg 2 letniego okresu spełniania warunków. Przepisy wskazują jedynie, że warunki muszą być spełnianie nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat na dzień poprzedzający uzyskanie przychodu.

Przepis przejściowy art. 20 ust. 1 ustawy nowelizującej przewiduje, że art. 24m (w tym wprowadzony ust. 2 tego artykułu) w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą stosuje się do przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r. Tym samym, w przypadku uzyskania po dniu 1 stycznia 2023 r. przychodów z dywidend lub zbycia udziałów stosować należy przepis art. 24m ust. 2 ustawy o CIT z tym, że na dzień poprzedzający dzień osiągnięcia przychodów, warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 winny być spełnione przez okres co najmniej 2 lat, a bieg tego okresu mógł rozpocząć się przed 1 stycznia 2023 r. Innymi słowy, przykładowo w sytuacji osiągnięcia przychodów w dniu 2 stycznia 2023 r., przychody te mogą korzystać ze zwolnień o których mowa w Rozdziale 5b ustawy o CIT, jeżeli na dzień 1 stycznia 2023 r., warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 były spełnione przez okres co najmniej 2 lat, tj. początek biegu tego okresu miał miejsce co najmniej 1 stycznia 2021 r. Podkreślić należy, że na takie rozumienie zmiany wskazywać także powinna intencja ustawodawcy wynikająca z uzasadnienia ustawy oraz prac legislacyjnych dotyczących tej ustawy. Na stronie 27 uzasadnienia do projektu ustawy nowelizującej wskazano, iż: „Ponadto, w celu zapobieżenia ewentualnym wątpliwościom co do okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z CIT dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów, przepisy art. 24m zostały odpowiednio doprecyzowane. W konsekwencji, dywidendy lub zyski ze zbycia udziałów/akcji będą zwolnione, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów warunki, określone w ust. 1 pkt 1-4, będą spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat”. Uzasadnienie ustawy wskazuje na doprecyzowujący charakter przepisu art. 24m ust. 2 ustawy o CIT, przy czym zarówno projektodawca w dokumentach legislacyjnych, jak również ustawodawca w uchwalonych przepisach, nie zawarł żadnych innych wytycznych co do sposobu ustalania okresu co najmniej 2 lat spełniania warunków do stosowania preferencji, który to okres winien jedynie kończyć się na dzień poprzedzający dzień uzyskania przychodów. Natomiast, początek tego okresu może przypadać w każdym czasie poprzedzającym dzień poprzedzający uzyskanie przychodów. Wskazać należy, że kierując się zasadą racjonalnego ustawodawcy, jeżeli zamiarem byłoby określenie konkretnego momentu, w którym rozpoczyna się bieg terminu okresu spełniania warunków stosowania preferencji to ustawodawca winien dokonać takiego określenia w sposób jednoznaczny. W szczególności, ustawodawca ustanowiłby odpowiedni przepis przejściowy, który powinien określać, że za początek co najmniej 2 letniego okresu spełniania warunków preferencji uznaje się określony moment, np. moment wejścia w życie przepisów Rozdziału 5b ustawy o CIT lub moment wejścia w życie nowelizacji ustawy i wprowadzenia do ustawy art. 24m ust. 2 ustawy o CIT. Przepisy ustawy o CIT oraz ustawy nowelizującej nie zawierają tego typu norm, toteż art. 24m ust. 2 ustawy o CIT należy interpretować w ten sposób, że początek 2 letniego okresu może mieć miejsce w dowolnym momencie w przeszłości w odniesieniu do przychodów osiągniętych po dniu 1 stycznia 2023 r., jedynie musi być nieprzerwany i kończyć się na dzień poprzedzający dzień osiągnięcia przychodów. Uchwalone przepisy nie dają podstawy do innego ich rozumienia, w szczególności odmienna interpretacja prowadziłaby do braku jednoznacznej normy prawnej wskazującej podatnikowi od kiedy liczyć omawiany 2 letni okres nieprzerwanego spełniania warunków, jak również prowadziłaby do określenia początkowego momentu liczenia tego okresu w sposób pozanormatywny i wynikający z interpretacji przepisów wykraczającej daleko poza ich językowe brzmienie. Wskazać należy, że zgodnie z utrwalonymi zasadami dotyczącymi legislacji podatkowej, w tym wynikającymi z art. 217 Konstytucji, zasady przyznawania ulg podatkowych powinny wynikać z ustawy, a zatem z treści przepisu ustawowego. Rozumieć to należy w ten sposób, iż istotne elementy regulacji podatkowej dotyczącej określonej ulgi powinny wynikać z konkretnych norm ustanowionych przepisów prawnych, a nie z ich pozajęzykowej wykładni. Niewątpliwie omawiane regulacje zwolnień podatkowych dla spółek holdingowych stanowią ulgę podatkową. Ponadto, interpretacja wszelkich ulg i zwolnień podatkowych powinna odbywać się w sposób ścisły w odniesieniu do treści przepisów prawa podatkowego, a treść uchwalonego przepisu art. 24m ust. 2 ustawy o CIT oraz przepisów przejściowych wprowadzających tę regulację, nie pozwala na przyjęcie odmiennego niż przedstawiony powyżej wniosku. Co więcej, odmienna niż językowa interpretacja przepisu art. 24m ust. 2 ustawy o CIT prowadzić będzie do wniosku, że po wejściu w życie przepisów wprowadzonych ustawą nowelizującą, tj., po dniu 1 stycznia 2023 r., przepisy Rozdziału 5b nie będą mogły być stosowane w 2023 r., co jest wprost sprzeczne z art. 20 oraz art. 27 ustawy nowelizującej a także podatnicy nie będą posiadać jednoznacznej normy prawnej która wskazywałaby kiedy możliwe będzie zastosowanie preferencji wynikających z Rozdziału 5b ustawy o CIT.

Uwzględniając powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do okresu co najmniej 2 lat o którym mowa w art. 24m ust. 2 ustawy o CIT wlicza się także nieprzerwany okres który rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2023 r.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Zdaniem Wnioskodawcy, na moment Planowanych Transakcji będzie on spełniał warunki uprawniające do posiadania statusu spółki holdingowej określone w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, pozwalające na korzystanie z zasad opodatkowania spółek holdingowych określonych w Rozdziale 5b ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2

Stosownie do art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, za spółkę holdingową uznaje się spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 (spółka podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca posiada w kapitale każdej ze Spółek Zależnych, bezpośrednio ponad 10% udziałów w sposób nieprzerwany przez okres co najmniej 2 lat. Zgodnie z opisem stanu faktycznego, Wnioskodawca nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową, nie wchodził nigdy w skład podatkowej grupy kapitałowej, jak również nie planuje wejścia w skład takiej grupy ani założenia takiej grupy i na moment Planowanych Transakcji Wnioskodawca nie będzie wchodził w skład podatkowej grupy kapitałowej. Wnioskodawca nie korzystał i nie korzysta obecnie także ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, jak również na moment Planowanych Transakcji nie będzie korzystał z tego rodzaju zwolnień. Spółka prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą na terenie kraju, zgodnie z przytoczonymi w opisie stanu faktycznego okolicznościami, w szczególności:

  • posiada faktyczne miejsce siedziby oraz wyposażenie adekwatne do prowadzonej działalności;
  • przy wykorzystaniu faktycznie zaangażowanego w Polsce personelu faktycznie wykonuje czynności stanowiące działalność gospodarczą;
  • nie tworzy struktury funkcjonującej w oderwaniu od przyczyn ekonomicznych;
  • ogół angażowanych aktywów osobowych, rzeczowych i niematerialnych jest współmierny do zakresu działalności prowadzonej przez Spółkę;
  • zawiera wyłącznie porozumienia zgodne z rzeczywistością gospodarczą, mające uzasadnienie gospodarcze, które zgodne są z ogólnymi interesami gospodarczymi Wnioskodawcy;
  • wszelkie podstawowe funkcje gospodarcze wykonywane są przy wykorzystaniu zasobów własnych lub w oparciu o zasoby własne, w tym obecne na miejscu osoby zarządzające.

Ponadto, jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego, wspólnikiem Spółki jest spółka kapitałowa prawa amerykańskiego będąca odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i na moment Planowanych Transakcji, udziałów w Spółce nie będzie posiadał bezpośrednio lub pośrednio żaden podmiot pochodzący z kraju lub terytorium: (i) wymienionego w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT; (ii) wskazanego w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej; ani (iii) z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Tym samym, należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia, a także na moment Planowanych Transakcji będzie spełniał wszystkie warunki posiadania statusu spółki holdingowej przewidziane w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółki Zależne spełniać będą na moment Planowanych Transakcji przesłanki posiadania statusu krajowych spółek zależnych, o których mowa w art. 24m ust. 1 pkt 1 i 3 ustawy o CIT bądź też zagranicznych spółek zależnych, o których mowa w art. 24m ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o CIT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3

W myśl art. 24m ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przez krajową spółkę zależną rozumie się spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy.

Natomiast, zgodnie z art. 24m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT wynika, że: „Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o spółce zależnej – oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

c)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

Z kolei zgodnie z treścią art. 24m ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT przez zagraniczną spółkę zależną rozumie się spółkę, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)ma osobowość prawną,

b)podlega w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania i nie korzystają ze zwolnienia z tego opodatkowania oraz

c)nie mają siedziby ani zarządu i nie są zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie ze wskazanymi przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego informacjami, wszystkie Spółki Zależne działają w formie prawnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych i podlegają w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania i taka sytuacja występuje od momentu ich utworzenia (krajowe spółki zależne) bądź też mają osobowość prawną, podlegają w innym niż Rzeczypospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich opodatkowania oraz nie mają siedziby ani zarządu i nie są zarejestrowane ani położone na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Wnioskodawca posiada co najmniej 10% udziałów w każdej ze Spółek Zależnych od momentu ich utworzenia. W przypadku ewentualnej transakcji Zbycia Całości Udziałów bądź też Zbycia Części Udziałów, Wnioskodawca posiadał będzie więcej niż 10% udziałów w każdej transakcji. Spółki Zależne nie posiadają tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze i nie będą posiadać tego rodzaju praw na moment Planowanych Transakcji, jak również nie posiadały takich praw w przeszłości, w szczególności z uwagi na fakt, że są spółkami celowymi utworzonymi do przeprowadzenia konkretnego przedsięwzięcia.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, każda ze Spółek Zależnych będzie na moment Planowanych Transakcji Zbycia Udziałów lub Zbycia Części Udziałów spełniać warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o CIT, a zatem posiadać będą one status spółek zależnych w rozumieniu wskazanych przepisów.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dokonania przez niego transakcji Zbycia Udziałów w Spółkach Zależnych dochód uzyskany z transakcji Zbycia Udziałów będzie podlegał zwolnieniu z podatku na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT ponieważ na moment Planowanych Transakcji Wnioskodawca spełniać będzie warunki posiadania statusu spółki holdingowej nieprzerwanie przez okres 2 lat, a Spółki Zależne w których sprzedawane będą udziały spełniać będą warunki posiadania statusu krajowych spółek zależnych nieprzerwanie przez okres 2 lat, a także nie będą posiadać aktywów, o których mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT oraz Wnioskodawca dokona złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia co najmniej na 5 dni przed planowanym Zbyciem Udziałów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4

Zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

W myśl art. 24o ust. 3 ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 ustawy stosuje się odpowiednio. Natomiast, stosownie do art. 24m ust. 2 ustawy o CIT: „Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat”.

Uwzględniając brzmienie zacytowanych przepisów, aby dochód osiągnięty z tytułu zbycia udziałów podlegał zwolnieniu z opodatkowania, konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • zbycia udziałów dokonuje spółka spełniająca warunki do uznania za spółkę holdingową nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat;
  • zbywane są udziały spółki spełniającej warunki do uznania za spółkę zależną nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat;
  • zbycie powinno być dokonywane na rzecz podmiotu niepowiązanego (zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT);
  • zbywająca spółka holdingowa powinna złożyć właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia;
  • zbywane udziały nie mogą dotyczyć krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku planowanej transakcji Zbycia Udziałów spełni on warunki do zastosowania zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego ze zbycia udziałów na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT.

Stosownie do opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego a także uzasadnienia Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 Wnioskodawca na moment Zbycia Udziałów będzie spełniał warunki i posiadał status spółki holdingowej w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Natomiast, stosownie do uzasadnienia Wnioskodawcy wskazanego w zakresie pytania 1, warunki posiadania statusu spółki holdingowej będą na moment Planowanych Transakcji spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, ponieważ do Zbycia Udziałów dojdzie po 1 stycznia 2023 r. ale w terminie, w którym upłynie okres co najmniej 2 lat od momentu objęcia udziałów w danej Spółce Zależnej, a początek tego 2-letniego okresu rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2023 r. Realizacja pierwszych transakcji może mieć miejsce w 2023 r., jednak zawsze Zbycie Udziałów będzie dotyczyć Spółek Zależnych, których udziały były objęte dawniej niż 2 lata temu, a okres posiadania udziałów jest nieprzerwany. Równocześnie, z uwagi na brak innej historii Wnioskodawcy i Spółek Zależnych, także pozostałe warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 2 i pkt 3 spełnione będą nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat, który upłynie równocześnie z upływem okresu 2 lat nieprzerwanego posiadania udziałów w danej Spółce Zależnej. Analogicznie, zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, a także uzasadnienia Wnioskodawcy do pytania 3, na moment Zbycia Udziałów Wnioskodawca będzie zbywał udziały w krajowych spółkach zależnych w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o CIT bądź też zagranicznych spółkach zależnych w rozumieniu art. 24m ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o CIT, ponieważ Spółki Zależne Wnioskodawcy na moment Zbycia Udziałów spełniać będą warunki posiadania statusu spółki zależnej oraz krajowej spółki zależnej/zagranicznej spółki zależnej i stosownie do wskazanego powyżej oraz w zakresie pytania 1 uzasadnienia, okres co najmniej 2 lat nieprzerwanego spełniania tych warunków także będzie spełniony. Wnioskodawca przed dniem zawarcia transakcji Zbycia Udziałów dokona złożenia właściwemu dla siebie naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, a czynności tej dokona na co najmniej 5 dni przed dniem zbycia. Zdaniem Wnioskodawcy, nie znajdzie także zastosowania wyłączenie ze zwolnienia określone w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT dotyczące zbywania udziałów w spółkach zależnych posiadających co najmniej 50% wartości aktywów w nieruchomościach położonych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub praw do takich nieruchomości.

Tym samym, mając na uwadze powyższą argumentację, a także uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania 1, pytania 2 i pytania 3, zdaniem Wnioskodawcy, będzie on spełniał warunki uprawniające do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów uzyskanych ze Zbycia Udziałów w Spółkach Zależnych, o którym mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT i będzie mógł skorzystać z tego zwolnienia po dniu 1 stycznia 2023 r., także w przypadku Zbycia Udziałów w trakcie 2023 r. w odniesieniu do Spółek Zależnych w odniesieniu do których upłynął nieprzerwany okres co najmniej 2 lat spełniania warunków stosowania preferencji na dzień poprzedzający dzień Zbycia Udziałów, a okres ten rozpoczął się przed 1 stycznia 2023 r.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5

W przypadku dokonania przez niego transakcji Zbycia Części Udziałów w Spółkach Zależnych dochód uzyskany z transakcji Zbycia Części Udziałów będzie podlegał zwolnieniu z podatku na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT ponieważ na moment Planowanych Transakcji Wnioskodawca spełniać będzie warunki posiadania statusu spółki holdingowej przez okres co najmniej 2 lat, a spółki w których sprzedawane będą udziały spełniać będą warunki posiadania statusu spółek zależnych przez okres co najmniej 2 lat, a także nie będą posiadały aktywów o których mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT oraz Wnioskodawca dokona złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia co najmniej na 5 dni przed planowanym Zbyciem Części Udziałów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 5

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko zgodnie z którym w przypadku transakcji Zbycia Części Udziałów, zwolnienie przewidziane w art. 24o ust. 1 ustawy o CIT znajdzie zastosowanie każdorazowo do takiej transakcji, jeżeli spełnione będą łącznie warunki zwolnienia wymienione w tym przepisie, niezależnie od tego w ilu transakcjach Wnioskodawca dokona Zbycia Części Udziałów.

Artykuł 24o ust. 1 ustawy o CIT, zacytowany w uzasadnieniu do pytania 3, przewiduje m.in., że zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji). Przepis ten nie zawiera żadnych dodatkowych warunków dotyczących tego jaka liczba udziałów spółki zależnej musi być zbyta, ani zastrzeżeń odnośnie stosowania tego zwolnienia względem zbycia udziałów w tej samej spółce zależnej w kilku odrębnych transakcjach, zawieranych w tym samym bądź różnych latach podatkowych.

Interpretacja przepisów art. 24m i art. 24o ustawy o CIT prowadzi do wniosku, że tak długo jak spełnione są określone warunki zwolnienia, możliwe jest stosowanie tego zwolnienia do odrębnych transakcji zbycia udziałów. Innymi słowy, Wnioskodawca może dokonać Zbycia Części Udziałów w Spółkach Zależnych (na przykład zawierając w różnym odstępie czasu cztery transakcje zbycia udziałów po 25% udziałów w każdej transakcji), a dochód osiągnięty ze zbycia będzie każdorazowo podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, jeżeli spełnione będą wszystkie przesłanki zastosowania zwolnienia, tj.:

  • dokonywania zbycia udziałów przez spółkę holdingową;
  • zbywane będą udziały spółki mającej statut krajowej spółki zależnej bądź też zagranicznej spółki zależnej;
  • warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 spełnione są nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat;
  • zbycie dokonywane jest na rzecz podmiotu niepowiązanego (zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT);
  • zbywająca spółka holdingowa złoży właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia;
  • zbywane udziały nie dotyczą krajowej spółki zależnej, której co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

Uwzględniając powyższe, jeżeli Wnioskodawca dokona transakcji Zbycia Części Udziałów w Spółkach Zależnych, a przy zawieraniu każdej z transakcji Zbycia Części Udziałów spełnione będą przesłanki zastosowania zwolnienia z art. 24o ust. 1 ustawy o CIT, to dochód osiągnięty na każdej transakcji Zbycia Części Udziałów będzie zwolniony z opodatkowania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.  

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”, „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT” lub „udpop”) szereg zmian, a także dodano nowe przepisy, w tym nowe preferencje podatkowe dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

W ramach tzw. „Polskiego Ładu” od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do polskiego systemu prawnego instytucję spółki holdingowej. Są to zmiany mające na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla funkcjonującej instytucji Podatkowej Grupy Kapitałowej (PGK), gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK.

Przepisy dotyczące m.in. spółek holdingowych zostały zmienione ustawą z dnia 7 października 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 2180 dalej jako „Ustawa nowelizująca”).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 Ustawy nowelizującej:

Przepisy art. 18ed ust. 1, art. 18f ust. 1a i 2, art. 24aa, art. 24m oraz art. 24n ust. 1 i 3 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się do dochodów (przychodów) uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie z aktualną wersją (obowiązującą od 1 stycznia 2023 r.) art. 24m ust. 1 updop:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o:

1)krajowej spółce zależnej – oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1;

2)spółce holdingowej – oznacza to spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

-    wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

-    wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-    z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych;

3)spółce zależnej – oznacza to spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa,

b)(uchylona),

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)(uchylona);

4)zagranicznej spółce zależnej – oznacza to spółkę zależną będącą spółką, która spełnia łącznie następujące warunki:

a)ma osobowość prawną,

b)podlega w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, i nie korzysta ze zwolnienia z tego opodatkowania,

c)nie ma siedziby ani zarządu i nie jest zarejestrowana ani położona na terytorium lub w kraju:

-    wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

-    wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-    z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Zgodnie z art. 24m ust. 2 updop:

Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się, jeżeli na dzień poprzedzający uzyskanie przychodów z dywidend albo zbycia udziałów (akcji) warunki określone w ust. 1 pkt 1-4 są spełnione nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat.

Na podstawie art. 24o ustawy o CIT:

1.Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

2.Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)planowaną datę zawarcia umowy.

3.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Celem opisanych powyżej zmian było doprecyzowanie przepisów i zapobieżenie ewentualnym wątpliwościom co do okresu, w którym powinny być spełnione warunki konieczne dla możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dywidendy lub zysków ze zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej albo zagranicznej spółki zależnej. Wynika to wprost z uzasadnienia do Rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2544).

Mając na uwadze przytoczone przepisy oraz uzasadnienie do zmian regulacji dotyczącej spółek holdingowych, należy stwierdzić, że skorzystanie ze zwolnienia o którym jest mowa w art. 24o ust. 1 updop do dochodu osiągniętego po 1 stycznia 2023 r. wymaga spełnienia warunków określonych w Rozdziale 5b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nieprzerwanie przez okres co najmniej dwóch lat.

Jak wskazano w art. 20 ust. 1 Ustawy nowelizującej, przepisy zmieniane tą ustawą (w tym m.in. art. 24m updop), a dotyczące regulacji z zakresu opodatkowania spółek holdingowych, należy stosować do przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2023 r. Zatem celem zmian doprecyzowujących, wprowadzonych przez ustawodawcę była możliwość zastosowania przepisów z Rozdziału 5b ustawy o CIT do przychodów osiąganych przez spółkę holdingową już od 1 stycznia 2023 r.

Zgodnie z wykładnią językową analizowanych przepisów, należy stwierdzić, że do okresu „co najmniej 2 lat”, o którym mowa w art. 24m ust. 2 updop w brzmieniu od 1 stycznia 2023 r. wlicza się także nieprzerwany okres, który swój początek miał przed dniem 1 stycznia 2023 r., a zatem początek biegu dwuletniego, nieprzerwanego okresu spełniania warunków określonych w art. 24m ust. 1 pkt 1-4 mógł mieć miejsce wcześniej, przykładowo w 2021 r.

Podsumowując, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że są Państwo spółką prawa handlowego zarejestrowaną w Polsce, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i polskim rezydentem podatkowym. W celu realizacji celów inwestycyjnych Spółki, obejmują Państwo bądź też nabywają pakiety co najmniej 10% udziałów w kapitale Spółek Zależnych.

Planują Państwo sprzedaż udziałów w Spółkach Zależnych, na rzecz podmiotów niepowiązanych ze Spółką.

Sprzedaż przez Państwa udziału w Spółkach Zależnych możliwa jest w dwóch wariantach:

1.sprzedaż w jednej transakcji całego posiadanego pakietu udziałów w Spółce Zależnej („Zbycie Udziałów”);

2.sprzedaż udziałów w kilku transakcjach zawieranych w jednym lub w kilku latach podatkowych, przy czym po każdej z transakcji Państwa udział w Spółkach Zależnych nie spadnie poniżej 10% („Zbycie Części Udziałów”).

Przed dokonaniem Zbycia Udziałów albo Zbycia Części Udziałów planują Państwo złożenie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia udziałów, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 24o ustawy o CIT.

W opisie sprawy wskazano, że nigdy nie wchodzili w skład podatkowej grupy kapitałowej, nie wchodzą w skład takiej grupy i na moment opisanych transakcji ten stan nie zmieni się. Nie korzystali Państwo nigdy ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i pkt 34a updop. Stan ten nie zmieni się także na moment planowanych transakcji. Udziały w Państwa Spółce posiadają wyłącznie osoby fizyczne, mające miejsce zamieszkania w Polsce i będące polskimi rezydentami podatkowymi. Na moment Planowanych Transakcji, udziały w Spółce posiadać będzie Jedyny Wspólnik (spółka prawa amerykańskiego będąca odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), ewentualnie możliwe jest, że na moment Planowanych Transakcji wspólnikami Spółki będą podmioty inne niż podmiot mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Spółka prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą na terenie kraju.

Spółki Zależne działają w formie spółek z o.o., są polskimi rezydentami podatkowymi, podlegającymi opodatkowaniu w Polsce od całości dochodów, niezależnie od miejsca ich osiągnięcia. Bądź też mają osobowość prawną, podlegającą w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania oraz nie korzystają ze zwolnienia z tego opodatkowania, a także nie mają siedziby ani zarządu i nie są zarejestrowane lub położone na terytorium lub w kraju:

  • wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 ustawy o CIT,
  • wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,
  • z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Spółki Zależne nie posiadają tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, żadnych innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze. Na moment planowanych transakcji Spółki Zależne nadal nie będą posiadać ww. praw. Spółki Zależne nigdy nie wchodziły w skład podatkowych grup kapitałowych, nie wchodzą w ich skład i na moment planowanych transakcji nie będzie wchodzić w skład PGK. Na moment każdej z planowanych transakcji sprzedaży udziałów, będą posiadali Państwo udział w danej Spółce Zależnej w wysokości większej niż 10% udziałów.

Zbycie Udziałów oraz Zbycie Części Udziałów danej Spółki Zależnej będzie dokonane zawsze w takim terminie, kiedy upłynie dwuletni okres nieprzerwanego posiadania udziałów przez Państwa w danej Spółce Zależnej.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przywołane wcześniej regulacje prawne, należy stwierdzić, że spełniają Państwo, a także na moment planowanych transakcji będą Państwo spełniać (o ile zaistniały w rzeczywistości stan faktyczny pokryje się z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego) wszystkie warunki posiadania statusu spółki holdingowej opisane w art. 24m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Ponadto, posiadane przez Państwa Spółki Zależne, na moment planowanych transakcji Zbycia Udziałów lub Zbycia Części Udziałów, będą spełniać warunki określone w art. 24m ust. 1 pkt 1 oraz pkt 3 updop lub w art. 24m ust. 1 pkt 3 oraz pkt 4 updop, a zatem będą one posiadać status krajowych spółek zależnych bądź zagranicznych spółek zależnych w rozumieniu ww. przepisów.

Zgodnie z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytań 2 i 3 jest prawidłowe.

Jak wcześniej wskazano, w myśl art. 24o ustawy o CIT:

1.Zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

2.Oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy;

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały (akcje) będą zbywane;

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

4)planowaną datę zawarcia umowy.

3.Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Jak stwierdzono w opisie sprawy, przyszli nabywcy udziałów w Spółkach Zależnych nie będą mieli żadnych powiązań ze Spółką holdingową, w tym nie będą występować powiązania kapitałowe pośrednie lub bezpośrednie, jak również osobowe, ani poprzez osoby wspólników Spółki holdingowej, Jej zarząd, ani powiązania kapitałowe lub osobowe ze Spółkami Zależnymi, w tym przez osoby piastujące funkcje zarządcze w Spółkach zależnych.

W powyższej sprawie dojdzie do:

  • zbycia udziałów przez Spółkę spełniającą warunki do uznania Jej za spółkę holdingową nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat;
  • zbycia udziałów spółek spełniających warunki do uznania ich za krajowe spółki zależne lub zagraniczne spółki zależne nieprzerwanie przez okres co najmniej 2 lat;
  • zbycia udziałów w Spółkach Zależnych na rzecz podmiotów niepowiązanych;
  • złożenia do naczelnika właściwego urzędu skarbowego na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego przez Spółkę Holdingową;
  • spełnienia warunku, zgodnie z którym zbywane udziały nie będą dotyczyć krajowej spółki zależnej, w której co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości.

A zatem, w przypadku dokonania przez Państwa transakcji Zbycia Udziałów lub Zbycia Części Udziałów w Spółkach Zależnych dochód uzyskany z transakcji Zbycia Udziałów lub Zbycia Części Udziałów będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy o CIT ponieważ na moment planowanych transakcji będą Państwo spełniać warunki posiadania statusu spółki holdingowej nieprzerwanie przez okres 2 lat, a Spółki Zależne w których sprzedawane będą udziały (lub część udziałów) spełniać będą warunki posiadania statusu krajowych spółek zależnych lub zagranicznych spółek zależnych nieprzerwanie przez okres 2 lat, a także nie będą posiadać aktywów o których mowa w art. 24o ust. 3 ustawy o CIT, zaś Spółka holdingowa dokona złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia co najmniej na 5 dni przed planowanym Zbyciem Udziałów lub Zbyciem Części Udziałów.

Zgodnie z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytań 4 i 5 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Informacja o zwrocie nadpłaty

W związku z tym, że dokonali Państwo opłaty wyższej od kwoty należnej, nadpłatę w wysokości 200 zł zwrócimy Państwu na rachunek bankowy, z którego dokonano wpłaty.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)  z zastosowaniem art. 119a;

2)  w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)  z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).