Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo - pismem z 1 września 2025 r. (wpływ tego samego dnia), pismem z 3 września 2025 r. (wpływ: 5 września 2025 r.) oraz pismem z 25 września 2025 r. (wpływ: 6 października 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Fundacja A (…), ul. (…), KRS (…), NIP (…), REGON (…) zwana dalej: „Fundacją” jest Organizatorem Zakładu Aktywności Zawodowej X (…), (zwanego dalej: „ZAZ” lub „Zakładem”).

Fundacja A (…) na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 913), z zm.; zwanej dalej: „u.r.z.”) w dniu (…) wystąpiła do Wojewody (…) z wnioskiem o przyznanie statusu zakładu aktywności zawodowej wyodrębnionej finansowo i organizacyjne jednostce z struktur Fundacji pod nazwą: Zakład Aktywności Zawodowej X (…). Wojewoda (…) wydał Decyzję znak: (…), którą przyznał (…) status zakładu aktywności zawodowej dla utworzonej przez Fundacja A (…), ul. (…), wyodrębnionej organizacyjnie i finansowo jednostce pod nazwą: Zakład Aktywności Zawodowej X (…). Zgodnie z przedmiotową decyzją Wojewody (…) uprawnienia wynikające z przyznania statusu zakładu aktywności zawodowej zostają cofnięte w przypadku niespełnienia przez ZAZ któregokolwiek z warunków i obowiązków określonych w art. 29 u.r.z. od dnia ich niespełnienia.

Zakład Aktywności Zawodowej X (…) posiada nadany przez (…) nr NIP (…) oraz nadany przez GUS nr REGON (…). Zakład Aktywności Zawodowej X (…), którego organizatorem jest Fundacja A (…) posiada przyjęty Statut, który określa między innymi cele i zadania ZAZ, strukturę organizacyjną i organy ZAZ, organizację pracy i kwestię zatwierdzania sprawozdania finansowego ZAZ.

Dodatkowo Zakład Aktywności Zawodowej X (…), posiada przyjęty Regulamin Organizacyjny ZAZ, który szczegółowo określa między innymi (…). W świetle przyjętego Statutu oraz Regulaminu Organizacyjnego Zakład Aktywności Zawodowej X (…) należy stwierdzić, że utworzony przez Fundację A (…) Zakład Aktywności Zawodowej X (…) jest wyodrębnioną organizacyjne, gospodarczo i finansowo jednostką.

Zakład Aktywności Zawodowej X (…) posiada między innymi:

(…).

Obecna działalność gospodarcza ZAZ polega na (…).

Pytanie

Czy Zakład Aktywności Zawodowej X (…) jest podatnikiem podatku od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie do pytania oznaczonego we wniosku Nr 1

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, Zakład Aktywności Zawodowej X (…) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 1 ust. 1 i 2 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.; zwanej dalej: „u.p.d.o.p.”) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Jak stanowi art. 1 ust. 2 u.p.d.o.p. przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia jednostki organizacyjnej nie posiadające osobowości prawnej.

W świetle art. 33 § 1 Kodeksu Cywilnego do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

Jak stanowi art. 29 ust. 1 ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 913), z zm.) Gmina, powiat oraz fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, zwane dalej „organizatorem”, może utworzyć wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostkę i uzyskać dla tej jednostki status zakładu aktywności zawodowej, jeżeli:

1. co najmniej 70% ogółu osób zatrudnionych w tej jednostce stanowią osoby niepełnosprawne, w szczególności skierowane do pracy przez powiatowe urzędy pracy:

 a) zaliczone do znacznego stopnia niepełnosprawności,

 b) zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną, w tym osób, w stosunku do których rada programowa, o której mowa w art. 10a ust. 4, zajęła stanowisko uzasadniające podjęcie zatrudnienia i kontynuowanie rehabilitacji zawodowej wwarunkach pracy chronionej;

2. spełnia warunki, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 2 i 3;

3. przeznacza uzyskane dochody na zakładowy fundusz aktywności;

4. uzyska pozytywną opinię starosty o potrzebie utworzenia zakładu aktywności zawodowej, z wyjątkiem przypadku, gdy organizatorem jest powiat.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 u.r.z., decyzję w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej, potwierdzającą spełnianie warunków, o których mowa w art. 28 lub 29, wydaje wojewoda.

Szczegółowy sposób, tryb i warunki tworzenia, finansowania i działania zakładów aktywności zawodowej oraz sposób tworzenia i wykorzystywania zakładowego funduszu aktywności określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1934).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia: Gmina, powiat oraz fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, zwane dalej „organizatorem”, składają we właściwej jednostce organizacyjnej samorządu województwa wniosek o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej „Funduszem”, kosztów utworzenia i działania zakładu, w tym również kosztów działalności wytwórczej lub usługowej, zwanego dalej „wnioskiem”.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że utworzony przez Fundację A (…) zakład aktywności zawodowej pod nazwą: Zakład Aktywności Zawodowej X (…), który po spełnieniu warunków określonych w art. 29 ust. 1 u.r.z. z mocy Decyzji Wojewody (…) uzyskał status zakładu aktywności zawodowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 2 u.p.d.o.p.

Powyższe oznacza, że zdaniem Wnioskodawcy Zakład Aktywności Zawodowej X (…) jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 1 ust. 1 i 2 u.p.d.o.p.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie pytania Nr 1 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Państwa wątpliwości w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 dotyczą kwestii ustalenia, czy Zakład Aktywności Zawodowej X (…) jest podatnikiem podatku od osób prawnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):

Ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

W myśl art. 1 ust. 2 ww. ustawy:

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Przepisy prawa podatkowego nie zawierają określenia pojęcia „jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej”. Definicja tego podmiotu nie występuje również w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 1071), który w przepisie art. 33 ogranicza się jedynie do wskazania jednostek organizacyjnych, wyposażonych na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną.

W myśl art. 331 Kodeksu cywilnego:

Do jednostek organizacyjnych niebędących osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, stosuje się odpowiednio przepisy o osobach prawnych.

Ustalenia poczynione na gruncie prawa podatkowego w zestawieniu z art. 33 Kodeksu cywilnego (wskazującego na jednostki organizacyjne wyposażone na mocy przepisów szczególnych w osobowość prawną), jak też art. 331 Kodeksu cywilnego, nakazującego stosowanie odpowiednich przepisów o osobach prawnych do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną - pozwalają stwierdzić, że z powołanego wyżej przepisu art. 1 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że ustawa nadaje podmiotowość prawnopodatkową również tym jednostkom organizacyjnym niemającym osobowości prawnej, które są zorganizowane według pewnego schematu, pozwalającego na działanie dysponujące majątkiem oraz zasobami ludzkimi - co pozwala im uczestniczyć w obrocie gospodarczym, mimo braku osobowości prawnej.

Status zakładu aktywności zawodowej określa natomiast art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r., poz. 913), zgodnie z którym:

Gmina, powiat oraz fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, zwane dalej „organizatorem”, może utworzyć wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostkę i uzyskać dla tej jednostki status zakładu aktywności zawodowej, jeżeli:

1) co najmniej 70% ogółu osób zatrudnionych w tej jednostce stanowią osoby niepełnosprawne, w szczególności skierowane do pracy przez powiatowe urzędy pracy:

 a) zaliczone do znacznego stopnia niepełnosprawności,

 b) zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną, w tym osób, w stosunku do których rada programowa, o której mowa w art. 10a ust. 4, zajęła stanowisko uzasadniające podjęcie zatrudnienia i kontynuowanie rehabilitacji zawodowej w warunkach pracy chronionej;

2) spełnia warunki, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 2 i 3;

3) przeznacza uzyskane dochody na zakładowy fundusz aktywności;

4) uzyska pozytywną opinię starosty o potrzebie utworzenia zakładu aktywności zawodowej, z wyjątkiem przypadku, gdy organizatorem jest powiat.

W myśl art. 30 ust. 1 ww. ustawy:

Decyzję w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej lub zakładu aktywności zawodowej, potwierdzającą spełnianie warunków, o których mowa w art. 28 lub 29, wydaje wojewoda.

Szczegółowy sposób, tryb i warunki tworzenia, finansowania i działania zakładów aktywności zawodowej oraz sposób tworzenia i wykorzystywania zakładowego funduszu aktywności określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz.U. z 2025 r., poz. 203; dalej: „Rozporządzenie”).

Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia:

Gmina, powiat oraz fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, zwane dalej „organizatorem”, składają we właściwej jednostce organizacyjnej samorządu województwa wniosek o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, zwanego dalej „Funduszem”, kosztów utworzenia i działania zakładu, w tym również kosztów działalności wytwórczej lub usługowej, zwanego dalej „wnioskiem”.

Z informacji zawartych we wniosku wynika m.in., że Fundacja A (…) jest Organizatorem Zakładu Aktywności Zawodowej X (…). Zakład Aktywności Zawodowej X (…) posiada nadany przez (…) nr (…) oraz nadany przez GUS nr REGON (…). Zakład Aktywności Zawodowej X posiada przyjęty Statut, który określa między innymi cele i zadania ZAZ, strukturę organizacyjną i organy ZAZ, organizację pracy i kwestię zatwierdzania sprawozdania finansowego ZAZ. Dodatkowo Zakład Aktywności Zawodowej X posiada przyjęty Regulamin Organizacyjny ZAZ, który szczegółowo określa między innymi (…). Zakład Aktywności Zawodowej X (…) jest wyodrębnioną organizacyjne, gospodarczo i finansowo jednostką. Obecna działalność gospodarcza ZAZ polega na (…).

Zakład Aktywności Zawodowej X (…) posiada między innymi:

(…).

W odniesieniu do przedstawionych wątpliwości oraz mając na względzie przedstawiony opis sprawy, stwierdzić należy, że Zakład Aktywności Zawodowej, posiada określone przymioty charakteryzujące go jako jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, tj. posiada majątek, wykształconą strukturę organizacyjną oraz wykazuje dostateczny stopień niezależności i samodzielności. Zatem powinien zostać uznany za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych.

Mając na uwadze powyższe, zgodzić należy się z Państwa stanowiskiem, że utworzony przez Fundację A (…) zakład aktywności zawodowej pod nazwą: Zakład Aktywności Zawodowej X (…), który po spełnieniu warunków określonych w art. 29 ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z mocy Decyzji Wojewody (…) uzyskał status zakładu aktywności zawodowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 1 ust. 2 ustawy o CIT. Powyższe oznacza, że Zakład Aktywności Zawodowej X (…) jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o CIT.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Wskazać należy, że w zakresie pytania Nr 2 wydane zostanie/zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

     - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.