Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP2-1.4010.418.2025.2.MR1

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

  • wydatki ponoszone przez A. w związku z organizacją jubileuszu (…) lat Szpitala stanowić będą koszty uzyskania przychodu w części dotyczącej:
  • byłych pracowników i pracowników zatrudnionych na podstawie umowy pracę - jest prawidłowe,
  • pracowników zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych - jest nieprawidłowe,
  • zaproszonych osób z zewnątrz - przedstawicieli władz województwa, powiatu i gminy, przedstawiciele sąsiadujących powiatów, gmin i placówek służby zdrowia, samorządów zawodowych, przedstawiciele instytucji i placówek współpracujących, biorących udział w części oficjalnej - jest nieprawidłowe,
  • zaproszonych osób z zewnątrz - przedstawicieli władz województwa, powiatu i gminy, przedstawiciele sąsiadujących powiatów, gmin i placówek służby zdrowia, samorządów zawodowych, przedstawiciele instytucji i placówek współpracujących, biorących udział obiedzie - jest prawidłowe.
  • mieszkańców - jest prawidłowe.
  • w przypadku wyłączenia wydatków z kosztów uzyskania przychodu w związku z którym może powstać dochód do opodatkowania to będzie on zwolniony od podatku, jako dochód przeznaczony na cele statutowe na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia kosztów uzyskania przychodów oraz zwolnienia przedmiotowego dochodów A.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie pismem z 9 września 2025 r. (data wpływu 9 września 2025 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. planuje zorganizować jubileusz (…) istnienia szpitala. W imprezie wezmą udział obecni pracownicy placówki, byli pracownicy oraz osoby z zewnątrz - przedstawiciele władz województwa, powiatu i gminy, przedstawiciele sąsiadujących powiatów, gmin i placówek służby zdrowia, samorządów zawodowych, przedstawiciele instytucji i placówek współpracujacych.

Podczas organizowanej uroczystości odbędzie się uroczyste spotkanie, na którym zostanie omówiona dotychczasowa działalność Zakładu od początku powstania, zostaną wyświetlone zdjęcia dokumentujące zmiany jakie zaszły na przestrzeni lat. W ramach podziękowań planowane jest wręczenie dyplomów, medali dla zasłużonych dla Zakładu osób. Z okazji jubileuszu będzie opracowany i wydany przez firmę zewnętrzną kalendarz okolicznościowy (A5).

W ramach uroczystości zakład poniesie następujące rodzaje wydatków:

  • przygotowanie dyplomów i medali okolicznościowych;
  • usługa fotograficzna i medialna;
  • wydanie kalendarza;
  • zdjęcia i wystawy pamiątkowe;
  • wydatki na zorganizowanie spotkania dla gości w tym poczęstunku (napoje, tort okolicznościowy, kwiaty, dekoracje).

W tej części spotkanie będzie miało charakter otwarty, w którym będą mogli wziąć udział oprócz zaproszonych gości również zainteresowani mieszkańcy.

Po części oficjalnej część gości zostanie zaproszona na obiad.

Spotkanie jubileuszowe ma na celu: podziękowanie dla uczestników w szczególności pracowników Zakładu oraz władz lokalnych, zintegrowanie pracowników, podtrzymanie dobrych relacji i współpracy z samorządem lokalnym i instytucjami współpracującymi, a także promocję zakładu, przedstawienie dotychczasowych osiągnięć i strategii rozwoju na kolejne lata.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Pismem z 9 września 2025 r. doprecyzowali Państwo wniosek w następującym zakresie:

1.Zorganizowanie jubileuszu (…) istnienia Szpitala w stosunku do pracowników i byłych pracowników ma na celu podziękowanie uczestnikom za sumienną pracę, ale również ma na celu zintegrowanie pracowników z firmą oraz między sobą, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji w zakresie wykonywania obowiązków pracowniczych.

W przypadku mieszkańców będzie szansą zaprezentowania całokształtu prowadzonych działań i przekazania informacji o zakresie realizowanych świadczeń a tym samym może wpłynąć na realizowane przychody.

W przypadku przedstawicieli władz, samorządów zawodowych, instytucji i placówek współpracujących ma na celu podtrzymanie dalszej współpracy, np. poprzez pozyskanie środków na programy związane z promocją zdrowia czy środków na inwestycje.

2.Organizacja jubileuszu firmy wpłynie na zintegrowanie pracowników poprzez stworzenie okazji do lepszego poznania się nawzajem oraz zacieśnienia więzi między pracownikami a kadrą zarządzającą. Wspólne świętowanie ważnego dla firmy momentu wpłynie na poczucie przynależności , co może przełożyć się na lepszą atmosferę pracy, większą motywację, zaangażowanie oraz efektywność w wykonywaniu zadań. Jubileusz pozwala również na podkreślenie wartości Zakładu oraz docenienie wkładu pracowników, co wzmocni ich identyfikację z organizacją i tworzy pozytywną kulturę pracy.

3.Jubileusz jest okazją do integracji środowiska, sprzyja umacnianiu dialogu i budowaniu partnerskich więzi. Poprzez angażowanie samorządu i instytucji w przygotowanie i przebieg wydarzenia, tworzy się przestrzeń do wspólnego działania, wzmacnia zaufanie i pozytywne relacje. Pokazanie dotychczasowych osiągnięć we współpracy, może przyczynić się do rozwijania dalszych wspólnych inicjatyw.

4.Jubileusz daje mieszkańcom okazję do wspólnego świętowania ważnego dla Zakładu wydarzenia. Udział w wydarzeniu pozwoli mieszkańcom- potencjalnym pacjentom bardziej identyfikować się z Zakładem.

5.Jubileusz to okazja do budowania pozytywnego wizerunku marki jako stabilnej, wiarygodnej i profesjonalnej organizacji. Podczas jubileuszu można zaprezentować historię Zakładu. Jest to doskonała okazja do podsumowania najważniejszych sukcesów i osiągnięć oraz przedstawienia planów rozwoju na kolejne lata, co buduje zaufanie wśród klientów i partnerów.

6.Jubileusz będzie organizowany samodzielnie, a poszczególne wydatki zostaną udokumentowane osobnymi fakturami.

7.W jubileuszu wezmą udział byli i obecni pracownicy, zatrudnieni zarówno na umowy o pracę jak i na umowy cywilnoprawne.

8.Dla pracowników udział w organizowanym jubileuszu nie będzie stanowił elementu przysługującego im wynagrodzenia.

9.Poniesienie wydatków na organizację jubileuszu nie będzie miało wpływu na wysokość wynagrodzeń wypłacanych Pracownikom Zakładu.

10.Na uroczystość jubileuszu zostaną zaproszeni wszyscy członkowie organu tworzącego A. tj. Rady Powiatu. 4 osoby Rady Powiatu są członkami Komisji Rewizyjnej Powiatu.

11.Dla uczestników udział w jubileuszu będzie miał charakter bezpłatny.

12.Wydatki związane z organizacją jubileuszu zostaną poniesione ze środków własnych Zakładu uzyskanych ze sprzedaży usług a także z pozyskanych na ten cel darowizn w tym od lokalnych przedsiębiorców.

13.Pozyskane darowizny zostaną ujęte w pozostałych przychodach operacyjnych i uwzględnione w podstawie opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych.

14.Po części ogólnej i otwartej , część osób - władze województwa oraz władze lokalne zostaną zaproszeni na obiad.

15.Cele statutowe Zakładu: Zakład został powołany w celu wykonywania działalności leczniczej, polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie:

1) działalności leczniczej

2) promocji zdrowia.

Wykonując swoje zadania na podstawie paragrafu 8 Statutu, Zakład współpracuje z podmiotami leczniczymi, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami i fundacjami, jak również innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nie posiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.

16.Wykonywanie działalności leczniczej odbywa się poprzez udzielanie świadczeń bezpłatnie w ramach ubezpieczenia zdrowotnego na podstawie podpisanych umów z NFZ oraz płatnie dla osób nieubezpieczonych. Pozostały zakres działalności to: wynajem pomieszczeń i przestrzeni pod działalność gospodarczą, usługi dla innych podmiotów w tym innych podmiotów leczniczych i indywidualnych i grupowych praktyk lekarskich i pielęgniarskich, usługi dla zakładów pracy z zakresu medycyny pracy.

W ramach umów z NFZ realizujemy świadczenia w rodzaju: podstawowa opieka zdrowotna, ambulatoryjna opieka specjalistyczna (w tym ambulatoryjne świadczenia diagnostyczne kosztochłonne - tomografia komputerowa), ratownictwo medyczne, rehabilitacja medyczna, leczenie szpitalne, opieka paliatywno-hospicyjna i świadczenia pielęgnacyjno-opiekuńcze.

Pytania

1)Czy wydatki ponoszone przez A. w związku z organizacją jubileuszu (…) Szpitala stanowić będą koszty uzyskania przychodu?

2)Czy w przypadku wyłączenia wydatków z kosztów uzyskania przychodu w związku z którym może powstać dochód do opodatkowania to będzie on zwolniony od podatku, jako dochód przeznaczony na cele statutowe na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie wnioskodawcy:

1)

zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wydatki jakie Zakład poniesie na organizację jubileuszu w części otwartej mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. W odniesieniu do pracowników i byłych pracowników wpłyną na integrację zespołu i wzmocnienie więzi z pracodawcą, w stosunku zaś do pozostałych osób wpłyną na promocję placówki kształtowanie pozytywnego wizerunku Zakładu wśród mieszkańców.

2)

wydatki związane z uroczystym obiadem dla części zaproszonych osób będą wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będą to wydatki na cele reprezentacyjne. Nie będą również mogły skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust.1 pkt 4 updop, jako nie związane z celem statutowym zakładu jakim jest prowadzenie działalności leczniczej czy promocji zdrowia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad 1

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 oraz 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT,

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu ze źródła przychodu lub realną szansą powstania przychodu podatkowego, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła jego uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  • wydatek został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Na mocy powołanej regulacji, podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu. Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której, pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy. W przepisie tym ustawodawca określił katalog wydatków, które nawet pomimo poniesienia ich przez podatnika w celu osiągnięcia przychodów, w rozumieniu przepisów podatkowych, nie mogą być uznane za koszt uzyskania przychodów.

Podatnik oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą winien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu odnosi ewidentne korzyści albowiem o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika ponad wszelką wątpliwość, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony. Zatem to podatnik zobowiązany jest wykazać nie tylko fakt poniesienia danego wydatku, ale także jego celowość i racjonalność. Jednocześnie należy zauważyć, że w złożonej rzeczywistości życia gospodarczego istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu linii rozgraniczającej poszczególne przejawy aktywności gospodarczej, wykazywanej przez przedsiębiorców. Chodzi tu o ich podstawową działalność (produkcję, handel, usługi) i towarzyszące tej działalności przedsięwzięcia o charakterze marketingowym, promocyjnym, reklamowym, reprezentacyjnym - dotyczące sprzedaży towarów i usług oraz relacji z aktualnymi i potencjalnymi kontrahentami.

Kosztami podatkowymi mogą być co do zasady tzw. „koszty pracownicze”, jednak tylko te, które wykazują związek z uzyskanym przychodem lub zachowaniem (zabezpieczeniem) źródła przychodów. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji, np. w postaci organizacji dla nich szkoleń czy spotkań integracyjnych. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy, a tym samym wpłynie pozytywnie na przychody, czy też zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.

W tym miejscu zasadnym jest wskazać, iż zgodnie z art. 2 Kodeksu pracy (Dz. U. 2025, poz. 277 ze zm.), Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Katalog wydatków wyłączonych z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, ma charakter zamknięty. Należy wskazać, że wśród wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów ustawodawca wymienił m.in. - w pkt 28 tego przepisu - koszty reprezentacji.

Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT,

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami. Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy rozpatrywać zasadność ich poniesienia przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest właśnie wykreowanie wizerunku podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji terminu reprezentacja. Próbę zdefiniowania tego pojęcia podejmowały wielokrotnie sądy administracyjne, w tym Naczelny Sąd Administracyjny m.in. w wyroku z 17 czerwca 2013 r., sygn. akt II FSK 702/11. Sąd ten stwierdził, że celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności etc., wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami (klientami). Oceniając, czy dane koszty mają charakter reprezentacyjny, należy patrzeć właśnie przez pryzmat ich celu. Jeśli wyłącznym bądź dominującym celem ponoszonych kosztów jest wykreowanie takiego obrazu podatnika, to koszty te mają charakter reprezentacyjny. Wymienienie jako przykładowych kosztów reprezentacyjnych wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki te zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Nie są one kosztami jedynie wówczas, gdy mają charakter reprezentacyjny. Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny uznał za zasadne odwołanie się do etymologii terminu reprezentacja. Wyraz „reprezentacja” pochodzi od łacińskiego „repraesentatio” oznaczającego wizerunek. Upływ czasu nie zmienił jego znaczenia i formy. Oznacza to, że „reprezentacja” w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowi działanie w celu wykreowania oraz utrwalenia pozytywnego wizerunku podatnika wobec innych podmiotów. W podanym znaczeniu reprezentacja to przede wszystkim każde działanie skierowane do istniejących lub potencjalnych kontrahentów podatnika lub osoby trzeciej w celu stworzenia oczekiwanego wizerunku podatnika dla potrzeb ułatwienia zawarcia umowy lub stworzenia korzystnych warunków jej zawarcia. W takiej sytuacji wydatki na reprezentację to koszty, jakie ponosi podatnik w celu wykreowania swojego pozytywnego wizerunku, uwypuklenie swojej zasobności, profesjonalizmu. Przy tak zdefiniowanym terminie „reprezentacji” kwestia wystawności, okazałości czy też ponadprzeciętności nie ma żadnego znaczenia.

Dokonując oceny kwalifikacji wydatków w okolicznościach konkretnej sprawy należy posłużyć się również dynamiczną wykładnią funkcjonalną, spowodowaną zmieniającą się rzeczywistością gospodarczą. To, co dawniej mogło zostać uznane za reprezentację do takiej kategorii nie zostanie zaliczone obecnie ze względu na zmieniające się realia prowadzenia działalności gospodarczej, przyjęte w tym zakresie dobre praktyki i obyczaje. Dotyczy to akceptowanych i stosowanych powszechnie zachowań, bez których nie jest możliwe prowadzenie działalności gospodarczej. Każdy wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodu lub jego zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W innej sytuacji zbędne stają się rozważania dotyczące dalszej kwalifikacji konkretnego wydatku ze względu na dodatkowe kryteria wprowadzone w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT (w tym wypadku wynikające z omawianego pkt 28).

Z uwagi na powyższe każda sprawa powinna być przedmiotem odrębnej oceny pod kątem kwalifikacji konkretnych wydatków jako kosztów reprezentacji, wymienionych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Należy wskazać, że wymienienie w przepisach podatkowych, jako przykładowych kosztów reprezentacji, tj. wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Dla kwalifikacji określonych wydatków, jako wydatków na reprezentację, wykluczonych z kosztów uzyskania przychodów, nie jest istotne miejsce podawania poczęstunków, czy świadczenia usług gastronomicznych, tj. nie bierze się pod uwagę tego, czy poczęstunki odbywają się w siedzibie firmy, czy też poza nią. Dla oceny takich wydatków nie są także istotne takie cechy jak wystawność, wytworność, okazałość poczęstunków. Za wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych, wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy uznać te, których wyłącznym bądź dominującym celem jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, czy działalności, wykreowanie pozytywnych relacji z uczestnikami takich spotkań. Poniesione wydatki na zakup żywności, napojów i usług gastronomicznych powinny spełniać wymogi zawarte w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, czyli muszą być poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Ponadto w pkt 38a powołanego art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów: wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji;

W opisu sprawy wynika, że A. planuje zorganizować jubileusz (…) istnienia szpitala. W imprezie wezmą udział obecni pracownicy placówki, byli pracownicy oraz osoby z zewnątrz - przedstawiciele władz województwa, powiatu i gminy, przedstawiciele sąsiadujących powiatów, gmin i placówek służby zdrowia, samorządów zawodowych, przedstawiciele instytucji i placówek współpracujacych. Spotkanie jubileuszowe ma na celu: podziękowanie dla uczestników w szczególności pracowników Zakładu oraz władz lokalnych, zintegrowanie pracowników, podtrzymanie dobrych relacji i współpracy z samorządem lokalnym i instytucjami współpracującymi, a także promocję zakładu, przedstawienie dotychczasowych osiągnięć i strategii rozwoju na kolejne lata.

W ramach uroczystości zakład poniesie następujące rodzaje wydatków:

  • przygotowanie dyplomów i medali okolicznościowych;
  • usługa fotograficzna i medialna;
  • wydanie kalendarza;
  • zdjęcia i wystawy pamiątkowe;
  • wydatki na zorganizowanie spotkania dla gości w tym poczęstunku (napoje, tort okolicznościowy, kwiaty, dekoracje).

W tej części spotkanie będzie miało charakter otwarty, w którym będą mogli wziąć udział oprócz zaproszonych gości również zainteresowani mieszkańcy.

Po części oficjalnej część gości (władze województwa oraz władze lokalne) zostanie zaproszona na obiad.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczą ustalenia, czy wydatki ponoszone przez A. w związku z organizacją jubileuszu (…) Szpitala stanowić będą koszty uzyskania przychodu.

Dokonując zatem oceny charakteru wydatków poniesionych przez Państwa w związku z organizacją wskazanego we wniosku spotkania jubileuszowego dla byłych pracowników oraz obecnych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę stwierdzić należy, że biorąc pod uwagę przytoczone wyjaśnienia, wydatki te stanowić mogą koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku zorganizowanie jubileuszu (…) istnienia Szpitala w stosunku do pracowników i byłych pracowników ma na celu podziękowanie uczestnikom za sumienną pracę, ale również ma na celu zintegrowanie pracowników z firmą oraz między sobą, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji w zakresie wykonywania obowiązków pracowniczych. Ponadto organizacja jubileuszu firmy wpłynie na zintegrowanie pracowników poprzez stworzenie okazji do lepszego poznania się nawzajem oraz zacieśnienia więzi między pracownikami a kadrą zarządzającą. Wspólne świętowanie ważnego dla firmy momentu wpłynie na poczucie przynależności, co może przełożyć się na lepszą atmosferę pracy, większą motywację, zaangażowanie oraz efektywność w wykonywaniu zadań. Jubileusz pozwala również na podkreślenie wartości Zakładu oraz docenienie wkładu pracowników, co wzmocni ich identyfikację z organizacją i tworzy pozytywną kulturę pracy.

Zatem w odniesieniu do ww. wydatków poniesionych na organizację spotkania jubileuszowego dla byłych pracowników oraz obecnych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę mogą Państwo zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Należy również zgodzić się z Państwa stanowiskiem w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na organizację Jubileuszu (...) istnienia Szpitala w części związanej z uczestnictwem mieszkańców.

Jak wksazali Państwo w uzupełnieniu wniosku uczestnictwo ww. Jubileuszu w przypadku mieszkańców będzie szansą zaprezentowania całokształtu prowadzonych działań i przekazania informacji o zakresie realizowanych świadczeń a tym samym może wpłynąć na realizowane przychody.

W tym zakresie Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Z kolei odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z organizacją wskazanego we wniosku spotkania jubileuszowego dla pozostałych Gości wskazanych we wniosku tj.:

  • pracowników zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych,
  • osób z zewnątrz - przedstawicieli władz województwa, powiatu i gminy, przedstawiciele sąsiadujących powiatów, gmin i placówek służby zdrowia, samorządów zawodowych, przedstawiciele instytucji i placówek współpracujących;

stwierdzić należy, że nie będą mogły one stanowić kosztów uzyskania przychodów Szpitala.

Odnosząc się do możliwości zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków dotyczących organizacji jubileuszu (…) istnienia Szpitala w części związanej z uczestnictwem osób współpracujących ze Spółką na podstawie umów cywilnoprawnych wskazać należy, że wydatki te nie mogą zostać uznane za koszty podatkowe, gdyż z tymi osobami Szpital łączą powiązania biznesowe. Dlatego też, nie można uznać, że uczestnictwo w spotkaniu jubileuszowym ww. osób wpłynie na zwiększenie przychodów Szpitala bądź zabezpieczenie ich źródła. Ponadto ww. osoby są wobec Szpitala podmiotami zewnętrznymi, a w stosunku do takich podmiotów podejmuje się działania o charakterze reprezentacyjnym. Należy wskazać, że umowa cywilnoprawna zakłada bowiem równorzędność i niezależność podmiotów i stwarza warunki do przyjęcia założenia, że jeden podmiot chce wykreować swój pozytywny wizerunek względem drugiego. Tym samym, wydatki poniesione przez Szpital na organizację jubileuszu w części dotyczącej osób współpracujących ze Szpitalem na podstawie umów cywilnoprawnych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT noszą znamiona reprezentacji, mające na celu wykreowanie pozytywnego wizerunki firmy, uwypuklenie swojej zasobności i profesjonalizmu, czyli stworzenie oczekiwanego wizerunku Szpitala dla potencjalnego zawarcia umowy lub stworzenie korzystnych warunków jej zawarcia. Tym samym wydatki te nie mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

W tym zakresie Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dokonując natomiast oceny charakteru wskazanych we wniosku wydatków poniesionych na organizację spotkania jubileuszowego Szpitala w części związanej z uczestnictwem osób z zewnątrz - przedstawicieli władz województwa, powiatu i gminy, przedstawiciele sąsiadujących powiatów, gmin i placówek służby zdrowia, samorządów zawodowych, przedstawiciele instytucji i placówek współpracujących należy rozstrzygnąć, czy istnieje związek przyczynowy pomiędzy ich poniesieniem a przychodami Szpitala oraz, czy wydatki te nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT a zwłaszcza na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

W takim zakresie konieczne jest zatem zbadanie, czy zorganizowanie tej uroczystości jubileuszowej miało na celu kształtowanie popytu na usługi Szpitala, przykładowo poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do ich nabywania, czy też służyło przede wszystkim budowaniu relacji z ww. gośćmi i wywołaniu u nich jak najlepszego wrażenia.

Ze złożonego wniosku wynika, że spotkanie jubileuszowe ma na celu m.in. podtrzymanie dobrych relacji i współpracy z samorzadem lokalnym i instytucjami współpracującymi, a także promocję zakładu, przedstawienie dotychczasowych osiągnięć i strategii rozwoju na kolejne lata. Poza tym jak wynika z uzupełnienia wniosku w przypadku władz, samorządów zawodowych, instytucji i placówek współpracujących ma na celu potrzymanie dalszej współpracy, np. poprzez pozyskiwanie środków na programy związane z promocją zdrowia czy środków na inwestycje.

Jubileusz jest okazją do integracji środowiska, sprzyja umacnianiu dialogu i budowaniu partnerskich więzi. Poprzez angażowanie samorządu i instytucji w przygotowanie i przebieg wydarzenia, tworzy się przestrzeń do wspólnego działania, wzmacnia zaufanie i pozytywne relacje. Pokazanie dotychczasowych osiągnięć we współpracy, może przyczynić się do rozwijania dalszych wspólnych inicjatyw.

Zatem w ocenie tutejszego organu, obchody jubileuszu w zakresie w jakim dotyczą zaproszonych osób z zewnątrz - przedstawicieli władz województwa, powiatu i gminy, przedstawiciele sąsiadujących powiatów, gmin i placówek służby zdrowia, samorządów zawodowych, przedstawiciele instytucji i placówek współpracujących, mają charakter wydarzenia o cechach reprezentacyjnych, które związane jest z kreowaniem określonego wizerunku Szpitala na zewnątrz. Jak sami Państwo wskazali jubileusz to okazja do budowania pozytywnego wizerunku marki jako stabilnej, wiarygodnej i profesjonalnej organizacji. Podczas jubileuszu można zaprezentować historię Zakładu. Jest to doskonała okazja do podsumowania najważniejszych sukcesów i osiągnięć oraz przedstawienia planów rozwoju na kolejne lata, co buduje zaufanie wśród klientów i partnerów.

W konsekwencji wydatki jakie Szpital poniesie na zorganizowanie jubileuszu (...) istnienia szpitala w części dotyczącej zaproszonych osób z zewnątrz - przedstawicieli władz województwa, powiatu i gminy, przedstawiciele sąsiadujących powiatów, gmin i placówek służby zdrowia, samorządów zawodowych, przedstawiciele instytucji i placówek współpracujących, biorących udział w części oficjalnej jak i obiedzie, noszą znamiona reprezentacji. W ww. zakresie poprzez organizacje jubileuszu Szpital będzie kreował swój własny wizerunek, tworzył wśród ww. osób wrażenie podmiotu stabilnego i wiarygodnego oraz podtrzymywał dalsze wspólprace.

Ponadto zauważyć należy, iż z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że spotkanie jubileuszowe ma na celu podtrzymanie dobrych relacji z samorządem lokalnym i instytucjami współpracującymi a także promocję zakładu.W związku z powyższym nie można także uznać, że celem zaplanowanej uroczystości jest zachęcenie zaproszonych osób z zewnątrz do korzystania z usług świadczonych przez Szpital.

Tym samym, ww. wydatki w części dotyczącej zaproszonych osób z zewnątrz biorących udział w części oficjalnej jak i obiedzie, nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na mocy wyłączenia określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy wydatki ponoszone przez A. w związku z organizacją jubileuszu (…) Szpitala stanowić będą koszty uzyskania przychodu w części dotyczącej:

  • byłych pracowników i pracowników zatrudnionych na podstawie umowy pracę - jest prawidłowe,
  • pracowników zatrudnionych na podtawie umów cywilnoprawnych - jest nieprawidłowe,
  • zaproszonych osób z zewnątrz - przedstawicieli władz województwa, powiatu i gminy, przedstawiciele sąsiadujących powiatów, gmin i placówek służby zdrowia, samorządów zawodowych, przedstawiciele instytucji i placówek współpracujących, biorących udział w części oficjalnej - jest nieprawidłowe,
  • zaproszonych osób z zewnątrz - przedstawicieli władz województwa, powiatu i gminy, przedstawiciele sąsiadujących powiatów, gmin i placówek służby zdrowia, samorządów zawodowych, przedstawiciele instytucji i placówek współpracujących, biorących udział obiedzie - jest prawidłowe.
  • mieszkańców - jest prawidłowe.

Ad 2

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele;

Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o CIT

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel,
  • podatnik nie może być podmiotem ustawowo wyłączonym z możliwości skorzystania ze zwolnienia.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi, czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie przeznaczy.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

Statut powinien określać zasady, formy i zakres działalności podatnika realizującego cele, dla których został on ustanowiony. Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez podatnika np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego statutu.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Z uzupełnienia wniosku wynika, że Zakład został powołany w celu wykonywania działalności leczniczej, polegającej na udzielaniu świadczeń zdrowotnych, w szczególności przez organizowanie i prowadzenie:

1) działalności leczniczej

2) promocji zdrowia.

Wykonując swoje zadania na podstawie paragrafu 8 Statutu, Zakład współpracuje z podmiotami leczniczymi, organizacjami społecznymi, stowarzyszeniami i fundacjami, jak również innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.

Wykonywanie działalności leczniczej odbywa się poprzez udzielanie świadczeń bezpłatnie w ramach ubezpieczenia zdrowotnego na podstawie podpisanych umów z NFZ oraz płatnie dla osób nieubezpieczonych. Pozostały zakres działalności to: wynajem pomieszczeń i przestrzeni pod działalność gospodarczą, usługi dla innych podmiotów w tym innych podmiotów leczniczych i indywidualnych i grupowych praktyk lekarskich i pielęgniarskich, usługi dla zakładów pracy z zakresu medycyny pracy.

W ramach umów z NFZ A. realizuje świadczenia w rodzaju: podstawowa opieka zdrowotna, ambulatoryjna opieka specjalistyczna (w tym ambulatoryjne świadczenia diagnostyczne kosztochłonne - tomografia komputerowa), ratownictwo medyczne, rehabilitacja medyczna, leczenie szpitalne, opieka paliatywno-hospicyjna i świadczenia pielęgnacyjno-opiekuńcze.

Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 2 dotyczą ustalenia czy w przypadku wyłączenia wydatków z kosztów uzyskania przychodu w związku z którym może powstać dochód do opodatkowania to będzie on zwolniony od podatku, jako dochód przeznaczony na cele statutowe na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Biorąc powyższe pod uwagę, zastosowanie przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele.

Wskazać należy, że cele określone w statucie jednostki powinny być wskazane w sposób ścisły i niebudzący wątpliwości, aby organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy są zgodne z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Statut Fundacji powinien więc określać zasady, formy i zakres działalności realizującej cele, dla których została ona ustanowiona. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu. Innymi słowy, precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanowiskiem Wnioskodawcy.

Zdaniem tutejszego organu w przypadku wyłączenia wydatków z kosztów uzyskania przychodów, w związku z którym może powstać dochód do opodatkowania, nie będą one stanowić wydatków na cele statutowe w postaci działalności leczniczej a tym samym nie zostaną spełnione przesłanki zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Należy jeszcze raz podkreślić, że aby zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT miało zastosowanie m.in.:

  • celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Zaznaczyć przy tym należy, że w przypadku, kiedy dochód przeznaczony jest na realizację innych celów niż cele statutowe zgodne z ww. przepisem, czy na działalność gospodarczą podatnika, dochody te nie będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie analizowanego przepisu. Zatem, dochód, który nie został wydatkowany na działalność zwolnioną podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego wydatki związane z organizacją Jubileuszu Szpitala, które zostały wyłączone z kosztów uzyskania przychodów nie będą mogły skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jako niezwiązane z celem statutowym zakładu jakim jest prowadzenie działalności leczniczej czy promocji zdrowia.

W związku z powyższym stanowisko A. należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.