Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.482.2025.1.PC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.482.2025.1.PC

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący ustalenia, czy otrzymywana przez spółkę premia kogeneracyjna podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego od osób prawnych. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

R. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, jest również zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Przeważający przedmiot działalności Spółki to (...). Spółka wytwarza energię elektryczną w wysokosprawnej kogeneracji, co wg art. 3 pkt 38 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne oznacza: wytwarzanie energii elektrycznej lub mechanicznej i ciepła użytkowego w kogeneracji, które zapewnia oszczędność energii pierwotnej zużywanej w:

a)jednostce kogeneracji w wysokości nie mniejszej niż 10% w porównaniu z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła w układach rozdzielonych o referencyjnych wartościach sprawności dla wytwarzania rozdzielonego lub

b)jednostce kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej poniżej 1 MW w porównaniu z wytwarzaniem energii elektrycznej i ciepła w układach rozdzielonych o referencyjnych wartościach sprawności dla wytwarzania rozdzielonego.

Spółka, była uczestnikiem i wygrała aukcję na premię kogeneracyjną Nr (…), po zakończonym procesie inwestycyjnym w dniu (...) po raz pierwszy wytworzyła energię elektryczną, co zostało potwierdzone przez operatora sieci dystrybucyjnej (…) S.A. (...) roku uzyskała koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej i od (...) r. wytwarza energię elektryczną w skojarzeniu z energią cieplną (...). Po spełnieniu wymagań jakie nakłada na Spółkę ustawa z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w związku z premią kogeneracyjną, w dniu (..) roku Prezes Urzędu Regulacji Energetyki potwierdził uprawnienia (...) Spółki do wypłaty premii kogeneracyjnej, za sprzedaż wprowadzonej do sieci energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji. W związku z powyższym, Spółka otrzymuje premię kogeneracyjną w rozumieniu ustawy o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji.

Definicja premii kogeneracyjnej została zawarta w art. 2 pkt 28 ustawy o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji i jest nią:

-dopłata do wytworzonej, wprowadzonej do sieci i sprzedanej energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji przez wytwórcę w:

a)nowej jednostce kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW,

b)znacznie zmodernizowanej jednostce kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW

- który wygrał aukcję.

Premia kogeneracyjna wypłacana jest przez Urząd Regulacji Energetyki, który to jest urzędem organu centralnego administracji państwowej.

Pytanie

Czy otrzymywana przez Spółkę premia kogeneracyjna podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnione od podatku dochodowego są dotacje otrzymywane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Dotacja w słownikowym znaczeniu oznacza nieodpłatną i bezzwrotną pomoc finansową, udzielaną najczęściej przez państwo podmiotom na realizację ich zadań (...).

W słowniku języka polskiego pod red. M. Szymczyka, dotacja to bezzwrotna pomoc finansowa udzielona przedsiębiorstwu, instytucji, organizacji, rzadziej osobie, w celu popierania określonej działalności.

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych zawiera definicję dotacji, zgodnie z którą dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie zadań publicznych.

W naszym przypadku środki otrzymywane w ramach premii kogeneracyjnej z pewnością stanowią bezzwrotną pomoc finansową, wypłacana jest ona przez Zarządcę Rozliczeń S.A., która to spółka jest podmiotem odpowiedzialnym za dokonywanie wypłat w imieniu Urzędu Regulacji Energetyki. Z przepisów Prawa Energetycznego wynika, że Prezes Urzędu Regulacji Energetyki jest centralnym organem administracji rządowej.

Ponieważ powyższe wskazują na spełnienie przez Spółkę wymogów zwolnienia, stoimy na stanowisku, że otrzymywana przez nas premia kogeneracyjna spełnia przesłanki uprawniające do objęcia jej zwolnieniem od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „updop” lub „ustawa o CIT”),

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 2 updop,

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Sposób ujęcia przedmiotu opodatkowania w podatku dochodowym od osób prawnych nie jest przypadkowy i pozwala na wyprowadzenie wniosku o objęciu zakresem ustawy wszystkich zdarzeń, z którymi wiąże się dla podatnika konkretna korzyść o wymiarze finansowym powodująca zwiększenie aktywów lub zmniejszenie pasywów. Wystąpienie każdego zdarzenia powodującego wymierną korzyść po stronie podatnika skutkuje obowiązkiem opodatkowania osiągniętej nadwyżki ponad koszty jej uzyskania przez podatnika. Nie jest przy tym istotne źródło korzyści, chodzi bowiem o każdy przypadek powodujący wzrost wartości majątku lub zmniejszenie zobowiązań ciążących na podatniku. Przyjęte rozwiązanie legislacyjne pozwala na stosowanie przepisów ustawy niezależnie od specyfiki podmiotów podlegających opodatkowaniu, zmieniających się okoliczności i rzeczywistości gospodarczej, jak również ewolucji różnego rodzaju instrumentów wykorzystywanych w obrocie gospodarczym.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji przychodu. Zwrócić należy uwagę, że katalog przychodów wymienionych w ustawie ma charakter otwarty i jedynie przykładowy. Ustawodawca nie wprowadził do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ogólnej definicji przychodu.

Jak stanowi art. 12 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 updop,

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:

1) otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

2) wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych                      nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe i instytucje gospodarki        budżetowej w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków        od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Należy zaznaczyć, że o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje jego definitywny charakter w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa tej osoby prawnej.

Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym, definitywnym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

W świetle ww. przepisu, otrzymane w sposób definitywny środki pieniężne (np. w postaci pomocy publicznej) stanowią, co do zasady, przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 updop,

Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Analizując charakter opisanej we wniosku premii kogeneracyjnej/gwarantowanej, należy mieć na uwadze, że warunki i tryb udzielenia tego typu pomocy określone zostały w ustawie z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (t. j. Dz. U. z 2025 poz. 602 ze zm., dalej: „ustawa o promowaniu”). Ustawa ta określa zasady udzielania wsparcia dla energii elektrycznej wytwarzanej w wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji oraz wydawania gwarancji pochodzenia energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji.

Stosownie do art. 2 pkt 28 ustawy o promowaniu,

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

premia kogeneracyjna - dopłatę do wytworzonej, wprowadzonej do sieci i sprzedanej energii elektrycznej

z wysokosprawnej kogeneracji przez wytwórcę w:

     a)nowej jednostce kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW,

     b)znacznie zmodernizowanej jednostce kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW

- który wygrał aukcję.

Premia kogeneracyjna stanowi dopłatę do energii elektrycznej wyprodukowanej w procesie wysokosprawnej kogeneracji, która jest jednocześnie wprowadzana do sieci i sprzedawana. Jest to forma wsparcia finansowego dla podmiotów, które wytwarzają energię elektryczną i ciepło równocześnie w ramach jednego procesu technologicznego, co ma na celu promowanie efektywności energetycznej i redukcję emisji gazów cieplarnianych.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o promowaniu,

Wytwórca energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji wytworzonej w nowej jednostce kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW lub w znacznie zmodernizowanej jednostce kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej nie mniejszej niż 1 MW i mniejszej niż 50 MW może uzyskać wsparcie na zasadach określonych w rozdziale 3.

Jak wynika z powyższego przepisu, szczegółowe zasady i tryb udzielania pomocy w postaci premii kogeneracyjnej określone zostały w rozdziale 3 ustawy o promowaniu.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o promowaniu,

    1.Wytwórca energii elektrycznej, o którym mowa w art. 4 ust. 1, może przystąpić do aukcji na premię kogeneracyjną, zwanej dalej „aukcją”.

    2.Premię kogeneracyjną wypłaca operator rozliczeń.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy o promowaniu,

Prezes URE ogłasza, organizuje i przeprowadza aukcje nie rzadziej niż raz na kwartał.

Stosownie do art. 17 ustawy o promowaniu,

Warunkiem przystąpienia do aukcji wytwórcy, o którym mowa w art. 4 ust. 1, którego jednostka kogeneracji jest lub będzie zlokalizowana poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest zapewnienie możliwości fizycznego przesyłania energii elektrycznej do sieci przesyłowej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z kraju, w którym zlokalizowana jest lub będzie ta jednostka kogeneracji.

2. Wytwórca, o którym mowa w art. 4 ust. 1, którego jednostka kogeneracji jest lub będzie zlokalizowana poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, może przystąpić do aukcji, jeśli spełnia następujące warunki:

    1)energia elektryczna z wysokosprawnej kogeneracji wytwarzana w jednostce kogeneracji zlokalizowanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie spełniać warunki uznania jej za energię               elektryczną wytworzoną w wysokosprawnej kogeneracji w rozumieniu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej,        zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.Urz. UE L 315 z 14.11.2012, str. 1, z późn. zm.3));

     2)wytworzenie energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji w jednostce kogeneracji zlokalizowanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zostanie potwierdzone przez uprawniony do tego         podmiot zgodnie z prawem państwa, w którym znajduje się ta jednostka, z możliwością weryfikacji przez Prezesa URE danych zawartych w tym potwierdzeniu;

     3)w przypadku, w którym jednostce kogeneracji została udzielona pomoc inwestycyjna w państwie, na terytorium którego została zlokalizowana, rozlicza tę pomoc na zasadach określonych w art. 14;

     4)nie otrzymuje wsparcia dla tej samej jednostki energii elektrycznej w ramach systemu wsparcia funkcjonującego poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

     5)posiada ważną decyzję o dopuszczeniu, o której mowa w art. 19 ust. 1, oraz spełnia wymogi stawiane uczestnikowi aukcji, o których mowa w art. 20 ust. 3, oraz odnoszące się do oferty, o których             mowa w art. 21 ust. 1-4.

W myśl art. 18 ust. 1 - 2a ustawy o promowaniu,

1. Wytwórca, o którym mowa w art. 4 ust. 1, który zamierza przystąpić do aukcji, podlega procedurze oceny formalnej przygotowania do wytwarzania energii elektrycznej w danej jednostce kogeneracji.

2.Procedurę oceny formalnej przeprowadza Prezes URE na wniosek wytwórcy o dopuszczenie do udziału w aukcji.

2a. Wytwórca składa do Prezesa URE wniosek o dopuszczenie do udziału w aukcji nie później niż w terminie 14 dni przed dniem rozpoczęcia aukcji. Wniosek złożony po upływie terminu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, pozostawia się bez rozpatrzenia.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ww. ustawy,

Prezes URE, w drodze decyzji, dopuszcza wytwórcę do udziału w aukcji albo odmawia dopuszczenia, w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku o dopuszczenie.

W myśl art. 24 ust. 1 ww. ustawy,

Wytwórca, który wygrał aukcję, występuje do operatora rozliczeń, w formie pisemnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, o wypłatę premii kogeneracyjnej.

Stosownie do art. 28 ust. 3 ustawy o promowaniu,

Operator rozliczeń, po weryfikacji wniosku, o którym mowa w art. 24 ust. 2 pkt 2, w terminie 30 dni od dnia jego otrzymania, wpłaca wytwórcy, na wskazany przez niego rachunek bankowy, należną kwotę premii kogeneracyjnej.

W świetle powyższych regulacji zauważyć należy, że premia kogeneracyjna ma charakter zindywidualizowanej pomocy publicznej, udzielanej w drodze decyzji przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki (prezes URE), a wypłacanej za przez operatora rozliczeń, na wniosek podmiotu spełniającego wymogi art. 4 ust. 1 ustawy o promowaniu, tj. będącego wytwórcą energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji. Oznacza to, że podmioty ubiegające się o dopłatę w postaci premii kogeneracyjnej muszą wypełnić szereg warunków formalnych określonych ustawą o promowaniu do objęcia wytwórcy tym systemem dopłat.

W tym miejscu zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia „dotacja”. Brak ustawowej definicji pojęcia „dotacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego.

Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. 2024 r., poz. 1530 ze zm., dalej: „u.f.p.”), w zakresie rozumienia sformułowania „dotacja” zawartego w przepisach podatkowych.

I tak, zgodnie z zamieszczoną w art. 126 u.f.p. definicją ogólną:

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Określone w ww. przepisie dotacje, to środki przeznaczone na cele służące dobru całego społeczeństwa lub jakiejś zbiorowości (na cel dostępny lub przeznaczony dla wszystkich). Uznanie otrzymanych środków za „dotację” w rozumieniu ww. ustawy warunkuje przeznaczenie tych środków na cele wartościowe, korzystne lub pożądane przez całe społeczeństwo lub jakąś jego zbiorowość.

Co do zasady, przyznanie dotacji skutkuje możliwością poniesienia w dalszej kolejności określonych wydatków na realizację zadania publicznego, które następuje po otrzymaniu takiej dotacji. Beneficjentem ww. dotacji może być m.in. osoba prawna, realizująca zadania, których celem jest ogólny interes publiczny, czy też Fundusz celowy, realizujący zadanie publiczne w postaci przyznawania rekompensat określonej grupie podmiotów.

W ustawie o finansach publicznych zostały zawarte również definicje trzech rodzajów dotacji: celowych (art. 127), podmiotowych (art. 131) i przedmiotowych (art. 130).

Zgodnie z art. 130 ust. 2 pkt 1 u.f.p.,

Dotacje przedmiotowe mogą być udzielane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów Unii Europejskiej dla przedsiębiorców wytwarzających określone rodzaje wyrobów lub świadczących określone rodzaje usług - z uwzględnieniem ich równoprawności.

Ustawa budżetowa ustala kwoty i przedmiot dotacji, o których mowa ww. art. 130 ust. 2. Minister Finansów ustala, w drodze rozporządzenia, stawki dotacji przedmiotowych, o których mowa w ust. 2 pkt 1, oraz określa szczegółowy sposób i tryb udzielania i rozliczania tych dotacji, z zastrzeżeniem ust. 6 i 7, w tym formę składania wniosków, informowania o ich przyjęciu lub odrzuceniu, warunki przekazywania i rozliczenia dotacji, termin zwrotu dotacji, uwzględniając łączne kwoty dotacji na poszczególne cele określone w ustawie budżetowej oraz mając na celu zapewnienie jawności i przejrzystości gospodarowania środkami budżetu państwa.

Należy zauważyć, że w przypadku premii kogeneracyjnej, o której mowa we wniosku, zasady jej udzielania nie wynikają z odrębnego rozporządzenia Ministra Finansów, a zostały określone w powołanej wyżej ustawie o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji.

Zwolnienie ustanowione w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, dotyczy wszelkich dotacji udzielanych ze środków budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego, z wyjątkiem jednej kategorii – dopłat do oprocentowania kredytów bankowych. Z zastrzeżeniem ww. dopłat, dla zakresu omawianego zwolnienia nie ma znaczenia rodzaj dotacji ani system jej przekazywania i rozliczania. Istotne pozostaje natomiast źródło pochodzenia środków, którym musi być budżet państwa lub budżet jednostki samorządu terytorialnego.

Państwa wątpliwości budzi kwestia ustalenia, czy otrzymywana przez Spółkę premia kogeneracyjna podlega zwolnieniu przedmiotowemu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości związanych z kwestią zwolnienia wskazanej we wniosku premii kogeneracyjnej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, należy wskazać, że otrzymana przez Państwa na podstawie ustawy o promowaniu premia kogeneracyjna nie wypełnia definicji dotacji zwartej w art. 126 ustawy o finansach publicznych. W przypadku dotacji obowiązuje najczęściej mechanizm, zgodnie z którym jednostka dotowana otrzymuje określoną sumę pieniędzy na cel publiczny, następnie po upływie określonego czasu jednostka taka obowiązana jest do stosownego rozliczenia otrzymanej dotacji.

Pomoc publiczna w postaci premii kogeneracyjnej niewątpliwie stanowi dofinansowanie realizacji zadań publicznych i pochodzi ona ze środków budżetowych, które są w dyspozycji Urzędu Regulacji Energetyki – jednakże w swojej istocie stanowi odrębne źródło finansowania. Należy przy tym zaznaczyć, że z definicji premii kogeneracyjnej, zawartej w art. 2 pkt 28 ustawy o promowaniu wynika, że stanowi ona „dopłatę”.

Sam ustawodawca określa w ustawie o promowaniu premię kogeneracyjną jako „dopłata”, zatem brak określenia omawianej kwoty pojęciem „dotacja” stanowi dodatkowy argument przemawiający za tym, że premia kogeneracyjna nie stanowi dotacji, a co za tym idzie nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

Natomiast wypłata kwoty premii kogeneracyjnej jest realizowana po spełnieniu określonych warunków i nie podlega już dodatkowemu rozliczeniu, poza późniejszą możliwą weryfikacją zasadności jej otrzymania.

Cechą odróżniającą dopłaty od poszczególnych rodzajów dotacji jest przede wszystkim charakter tych świadczeń pomocowych. Oznacza to m.in., że o faktycznym przeznaczeniu i wykorzystaniu dopłaty będzie decydować właściwy organ administracji rządowej, co nie oznacza jednak dowolności w przyznawaniu w tej formie prawnej środków publicznych uprawnionym wytwórcom. Jak wynika z przywołanych powyżej przepisów, wymogi formalne do skorzystania z jednej z form wsparcia dla wytwórców energii elektrycznej wytwarzanej w wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji reguluje szczegółowo ustawa o promowaniu.

Podstawowa różnica pomiędzy dotacją a pomocą publiczną o charakterze dopłaty polega na uznaniowym charakterze dotacji, która jest przyznawana niejako w drodze „konkursu”, w którym beneficjent musi spełnić warunki określone regulaminem i wykazać zasadność swojej prośby.

Z uwagi na odmienność charakteru dotacji i premii kogeneracyjnej jako instrumentów wsparcia dla wytwórców energii elektrycznej wytwarzanej w wysokosprawnej kogeneracji, nieuprawnione jest zatem wywodzenie tożsamych skutków prawnopodatkowych dla premii kogeneracyjnej, o której mowa w rozpatrywanym wniosku ORD-IN, jak dla dotacji z budżetu państwa.

Ponadto, z treści art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT wynika, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego (…). Literalne brzmienie odwołuje się więc tylko do otrzymanych dotacji. Powyższe ma szczególne znaczenie, gdyż ustawodawca w innym przepisie ustawy o CIT tj. art. 17 ust. 1 pkt 21, określając rodzaje dochodów korzystających ze zwolnienia wymienia szerszy katalog przychodów objętych zwolnieniem tj.: dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, co wskazuje, że na gruncie ustawy o CIT, ustawodawca odróżnia dotację od innych świadczeń otrzymanych ze środków publicznych (prawomocny wyrok WSA z 21 stycznia 2021 roku, sygn. akt. III SA/Wa 1150/20).

Należy mieć na uwadze, że wykładnia językowa konkretnego przepisu prawa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice. Próba dokonania wykładni, która byłaby sprzeczna z językowym znaczeniem przepisu prawa byłaby naruszeniem zasady praworządności (NSA w wyroku z 11 kwietnia 2014 roku, sygn. akt II FSK 1077/12).

Ponadto założenie racjonalnego prawodawcy zakłada istnienie takiego prawodawcy, który tworzy przepisy w sposób sensowny, racjonalny i celowy, znając cały system prawny i nadając poszczególnym słowom i zwrotom zawsze takie same znaczenie, nie zamieszczając jednocześnie zbędnych sformułowań (m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 9 grudnia 2010 roku, sygn. akt III SA/Wa 2114/10).

Równocześnie zgodnie z zasadą wskazaną w § 10 Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r., w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (t.j. Dz.U. 2016 poz. 283), cyt.: „Do oznaczenia jednakowych pojęć używa się jednakowych określeń, a różnych pojęć nie oznacza się tymi samymi określeniami.”

Biorąc pod uwagę powyższe ustalenia w rozpatrywanej sprawie stwierdzić należy, że pomoc publiczna, o jaką chce ubiegać się Państwa Spółka jako wytwórca energii elektrycznej wytwarzanej w wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji, choć będzie stanowiła świadczenie publicznoprawne z budżetu państwa, to nie będzie miała charakteru dotacji, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

Zgodnie z ww. przepisem,

wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Z literalnego brzmienia tego przepisu wynika wprost, jakie środki mogą podlegać zwolnieniu z opodatkowania. Ustawodawca wśród katalogu środków finansowych przekazywanych z budżetu państwa nie umieścił jednak instrumentu jakim jest premia kogeneracyjna dla podmiotów wytwarzających energię elektryczną w wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji.

Z uwagi na konieczność traktowania wszelkich ulg i zwolnień w prawie podatkowym w sposób ścisły, nie można z treści ww. przepisu wywodzić więcej, niż określił sam ustawodawca. W rozpatrywanej sprawie nie można zastosować tym samym wykładni rozszerzającej, by zgodzić się z Państwa stanowiskiem.

Tym samym, otrzymana przez Państwa premia kogeneracyjna, o której mowa we wniosku, nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, Państwa stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła  pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.