Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.481.2025.1.MK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 sierpnia 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 sierpnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Posiada osobowość prawną.

Instytucja planuje realizację inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku (...), który stanowi jej siedzibę. Inwestycja ta służy poprawie efektywności energetycznej, zmniejszeniu kosztów eksploatacji oraz zapewnieniu lepszych warunków korzystania z oferty kulturalnej przez mieszkańców. Inwestycja ma również na celu ułatwienie dostępu osobom niepełnosprawnym poprzez odpowiednie przystosowanie budynku.

W chwili obecnej instytucja poniosła wydatki na powyższy cel inwestycyjny z środków własnych oraz uzyskanej dotacji celowej na inwestycję z Urzędu Miejskiego będącego organizatorem instytucji. Środki te zostały przeznaczone na dokumentację projektową, kosztorysy inwestorskie oraz opracowania audytów niezbędnych do wykonania inwestycji. W kolejnym etapie instytucja zamierza zaciągnąć niskooprocentowaną pożyczkę z Fundacji (…) – podmiotu niekomercyjnego wspierającego rozwój regionu poprzez finansowanie zadań inwestycyjnych. Środki pozyskane w formie pożyczki będą przeznaczone wyłącznie na cele statutowe instytucji, bowiem związane z działalnością kulturalną poprzez wyżej opisaną inwestycję która doprowadzi do zapewnienia lepszych warunków korzystania z oferty kulturalnej.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, instytucja korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego w odniesieniu do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na cele statutowe, w tym działalność kulturalną. Instytucja uzyskuje dochody z sprzedaży (...).

We wniosku zadano m.in. pytanie:

Czy zaciągnięcie przez instytucję kultury niskooprocentowanej pożyczki z Fundacji (…) na realizację inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku (...), poprawie jego efektywności energetycznej, zmniejszenie kosztów eksploatacji oraz przystosowanie budynku dla osób niepełnosprawnych spowoduje utratę prawa do zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, zaciągnięcie pożyczki jako forma finansowania działalności statutowej oraz spłata rat z środków własnych nie wpływają na prawo do zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym, ponieważ:

1.pożyczka nie stanowi dochodu (nie zwiększa przychodu podatkowego),

2.środki zostaną przeznaczone wyłącznie na działalność statutową (inwestycję w infrastrukturę służącą działalności kulturalnej),

3.finansowanie działań statutowych (w tym inwestycji poprawiających warunki ich realizacji) poprzez środki zwrotne nie narusza warunku przeznaczenia dochodu na działalność statutową.

W konsekwencji, samo zaciągnięcie pożyczki nie powinno skutkować utratą prawa do zwolnienia dochodu przeznaczonego i wydatkowanego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury, działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. Posiada osobowość prawną. Instytucja korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w odniesieniu do dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na cele statutowe, w tym działalność kulturalną. Instytucja uzyskuje dochody z sprzedaży (...).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. kwestii, czy zaciągnięcie niskooprocentowanej pożyczki z realizację inwestycji polegającej na termomodernizacji budynku (...), poprawie jego efektywności energetycznej, zmniejszenie kosztów eksploatacji oraz przystosowanie budynku dla osób niepełnosprawnych spowoduje utratę prawa do zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „uodop”):

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W myśl art. 7 ust. 1 i 2 updop:

1. Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

2. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1b updop:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

W myśl art. 720 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):

Przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Biorąc powyższe pod uwagę wskazać należy, dochodem/przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych są świadczenia, które spełniają następujące przesłanki:

świadczenie powinno stanowić przysporzenie po stronie podatnika, rozumiane jako powiększenie jego aktywów, bądź też pomniejszenie jego pasywów;

przysporzenie to powinno mieć charakter definitywny, tj. trwały, bezwarunkowy, ostateczny i pewny,

Pożyczka jest to świadczenie o charakterze zwrotnym i nie powoduje u pożyczkobiorcy definitywnego przysporzenia majątkowego. W związku z powyższym nie stanowi ona dochodu/przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zatem w niniejszej sprawie, z tytułu zaciągniętej pożyczki, nie powstanie u Wnioskodawcy dochód, a tym samym nie znajdzie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, który mówi o zwolnieniu od podatku dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na cele statutowe.

W związku z powyższym stanowisko, że pożyczka nie stanowi dochodu (nie zwiększa przychodu podatkowego) i nie skutkuje utratą prawa do zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostało/zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.