Interpretacja indywidualna - stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.339.2025.1.AW

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 czerwca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A (dalej: „Spółka” albo „Wnioskodawca”) jest spółką zarządzającą inwestycjami kapitałowymi w rozumieniu (…) (niemiecka ustawa o inwestycjach kapitałowych; dalej: „KAGB”). Spółka ma siedzibę i zarząd w Niemczech i jest uważana za niemieckiego rezydenta podatkowego. Spółka podlega opodatkowaniu od wszystkich swoich dochodów, niezależnie od miejsca ich uzyskania (nieograniczony obowiązek podatkowy). Spółka może uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej od właściwego niemieckiego organu podatkowego.

Spółka zarządza aktywami funduszu B (dalej: „Fundusz”). Spółka zawiera umowy dotyczące Funduszu i przypisanych do Funduszu aktywów. Spółka zawiera wszystkie umowy we własnym imieniu, lecz na rachunek Funduszu. Fundusz i Spółka funkcjonują w strukturze, w której Fundusz stanowi odrębną masę aktywów, którymi Spółka zarządza w imieniu własnym, lecz na rachunek Funduszu.

Spółka w zakresie posiadania odpowiedniej liczby pracowników o odpowiednich kwalifikacjach spełnia wymagania stawiane w tym zakresie przez regulacje zawarte w KAGB oraz podlega nadzorowi Niemieckiego Federalnego Urzędu Nadzoru Finansowego, niem. C (dalej: „(…)”), który wydaje zezwolenia na podejmowanie działalności w zakresie udzielania usług finansowych usług i zarządzania funduszami.

Spółka nie wykazuje aktywów Funduszu w swoich sprawozdaniach finansowych, jak również przychodów i kosztów poniesionych w związku z inwestycjami dokonanymi na rzecz Funduszu. Kwoty te są ujawniane w sprawozdaniach finansowych Funduszu. Tytuł prawny do aktywów przypisanych Funduszowi formalnie posiada Spółka. Spółka podejmuje decyzje o ewentualnym zbyciu aktywów przypisanych do Funduszu oraz ma prawo do dalszego inwestowania zysków uzyskanych z inwestycji dokonanych przez Spółkę we własnym imieniu, lecz na rzecz Funduszu.

Fundusz będący wyodrębnionym zbiorem aktywów, nieposiadającym osobowości prawnej, został utworzony na podstawie niemieckiego prawa inwestycyjnego i działa w formie otwartego krajowego specjalnego alternatywnego funduszu inwestycyjnego ze stałymi warunkami inwestycyjnymi, niem. „(…)”.

Fundusz jest uważany wg przepisów niemieckich za specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty, jednak przepisy, na podstawie których prowadzi działalność inwestycyjną, przewidują szereg ograniczeń i zakazów dot. tej działalności. Liczba inwestorów Funduszu jest ograniczona, a w Funduszu nie może być więcej niż (…) inwestorów. Fundusz jest specjalistycznym funduszem inwestycyjnym, który jest instrumentem dedykowanym wyłącznie inwestorom instytucjonalnym. Jednostki Funduszu mogą być nabywane przez następujące rodzaje inwestorów: fundusze specjalne, kasy oszczędnościowe, fundusze zapomogowe i fundusze emerytalne oraz osoby prawne. Jednostki Funduszu nie znajdują się w obrocie publicznym i nie są notowane na giełdzie papierów wartościowych.

Inwestorami Funduszu mogą być podmioty mające siedzibę na terenie Niemiec, ale także podmioty spoza Niemiec.

Fundusz nie jest osobą prawną i nie posiada osobowości prawnej. Fundusz nie posiada niezależnych, wewnętrznych organów reprezentujących i zarządzających Funduszem. Fundusz nie może samodzielnie zawierać umów, nabywać praw ani zaciągać zobowiązań.

Fundusz posiada depozytariusza nadzorującego jego działalność. Bankiem depozytariuszem Funduszu jest D, adres (…). Zawarcie umowy z depozytariuszem jest obowiązkowe na mocy prawa niemieckiego, a zgodę na wybór depozytariusza wydaje C.

Fundusz podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Niemczech jako tzw. inna osoba prawna. Fundusz, podobnie jak Spółka, jest niemieckim rezydentem podatkowym i może uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej wydany przez niemiecki urząd skarbowy. Spółka i Fundusz są uznawane w Niemczech za odrębnych podatników podatku dochodowego. Oba podmioty mają również odrębne niemieckie numery identyfikacji podatkowej.

Z perspektywy niemieckiego prawa podatkowego, Fundusz jest traktowany jako pół-transparentny podmiot. Fundusz korzysta z opcji transparentności w odniesieniu do dochodów z inwestycji zagranicznych. Dochody pochodzące z zagranicznych źródeł (tutaj: dywidendy i odsetki) nie podlegają opodatkowaniu na poziomie Funduszu.

Fundusz jest uprawniony do nabywania udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. Fundusz może również nabywać prawa majątkowe, takie jak ogół praw i obowiązków w spółce osobowej lub prawo własności nieruchomości. Spółka nabyła we własnym imieniu, ale na rachunek Funduszu, 100% udziałów w polskiej spółce E sp. z o.o. (dalej „Spółka Zależna”). Spółka Zależna posiada aktywa nieruchomościowe w postaci budynku położonego w Polsce i osiąga dochody z jego wynajmu. Spółka we własnym imieniu, lecz na rachunek Funduszu, nabyła również bezpośrednio nieruchomości w Polsce, z których generuje dochód.

Aktywa Funduszu pozostają formalnie własnością Spółki, lecz są utrzymywane oddzielnie i zarządzane na rachunek Funduszu. W konsekwencji, formalnym udziałowcem w Spółce Zależnej, w którą Spółka zainwestowała we własnym imieniu, ale na rachunek Funduszu, jest Spółka. Spółka jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego jako udziałowiec Spółki Zależnej. Jednakże, jak wskazano powyżej, działając jako udziałowiec, Spółka działa we własnym imieniu, ale na rachunek Funduszu. W takim ujęciu przychody uzyskiwane ze Spółki Zależnej stanowią faktycznie przychody Funduszu, a nie Spółki.

Spółka nie ujawnia w swoich sprawozdaniach finansowych aktywów Funduszu, jak również przychodów uzyskanych i kosztów poniesionych w związku z inwestycjami dokonanymi na rzecz Funduszu. Wynika to z faktu, że Spółka, pomimo iż z prawnego punktu widzenia pozostaje formalnym udziałowcem Spółki Zależnej, nie jest jej ekonomicznym właścicielem.

Spółka występuje w roli wierzyciela w ramach pożyczki udzielonej Spółce Zależnej. Oprocentowanie pożyczki zostało ustalone na poziomie rynkowym. Odsetki będą spłacane przez Spółkę Zależną na rachunek bankowy będący własnością Spółki i prowadzony na rzecz Funduszu.

Należy podkreślić, że chociaż formalnie odsetki od pożyczek i należności z tytułu dywidend są lub zostaną przeniesione na Spółkę jako prawnego właściciela aktywów Funduszu (jak wskazano, Fundusz nie posiada osobowości prawnej ani zdolności prawnej), to środki otrzymane przez Spółkę są przenoszone na Fundusz. Należy zatem stwierdzić, że Spółka Zależna dokonuje płatności należności na rzecz Spółki działającej na rachunek Funduszu.

Istnieje możliwość, że w przypadku wykazania zysku za dany rok obrotowy, na podstawie uchwały wspólników, Spółka Zależna może podjąć decyzję o wypłacie dywidendy w gotówce. Dywidenda byłaby wypłacana na rachunek bankowy Spółki prowadzony na rzecz Funduszu.

Zyski zrealizowane przez Spółkę w imieniu i na rzecz Funduszu będą dystrybuowane na rzecz inwestorów corocznie, po opublikowaniu sprawozdania rocznego Funduszu. Jednakże Spółka, działając we własnym imieniu, lecz na rzecz Funduszu, może też zdecydować o reinwestowaniu zysków uzyskanych z inwestycji dokonanych we własnym imieniu, ale na rzecz Funduszu, współfinansowaniu Spółki zależnej, udzieleniu jej pożyczki. Wybór sposobu wykorzystania funduszy odsetkowych lub dywidendowych zależy od analizy ekonomicznej i dostępnych możliwości inwestycyjnych.

Fundusz jest, jako płatnik podatku, zobowiązany do pobierania i przekazywania 15,825% podatku od dochodu dystrybuowanego inwestorom lub uznanego za dystrybuowany dochód, z wyjątkiem dochodu, który jest zwolniony z podatku na mocy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Wszelkie dystrybucje dochodu (lub zdarzenia uznane za dystrybucję dochodu) z odsetek i dywidend nie powinny skutkować wystąpieniem nieopodatkowania w Niemczech na poziomie Inwestorów zwolnionych z podatku.

Fundusz jest zobowiązany do złożenia zeznania podatkowego, w którym powinien być wskazany wynik podatkowy zarówno dla Funduszu, jak i dla każdego inwestora. Zeznanie podatkowe przygotowane przez Fundusz jest wiążące dla inwestorów. Stąd opodatkowanie dywidend i odsetek przez Fundusz odbywa się na poziomie inwestorów.

Pytania

1. Czy w odniesieniu do wypłat odsetek lub dywidend od Spółki Zależnej na rzecz Spółki działającej w imieniu i na rzecz Funduszu będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, a zatem Spółka Zależna nie będzie zobowiązana do pobrania podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 i art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 Ustawy CIT, w odniesieniu do takich wypłat?

2. Jeżeli nie ma zastosowania zwolnienie od podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, czy odsetki i dywidendy wypłacane Spółce działającej w imieniu i na rzecz Funduszu przez Spółkę Zależną korzystają z preferencji w zakresie podatku u źródła (WHT) wynikających z UPO?

3. Czy w celu skorzystania z preferencji w zakresie podatku u źródła (WHT) wynikających z UPO, Spółka działająca w imieniu własnym ale na rachunek Funduszu powinna przedstawić certyfikat rezydencji Funduszu, a nie certyfikaty inwestorów?

4. Czy jeżeli odpowiedz na pytanie nr 3 jest negatywna i Spółka działając w imieniu własnym, na rzecz Funduszu, powinna przedstawić certyfikaty rezydencji inwestorów Funduszu, to czy inwestorzy Funduszu mają prawo do preferencji w zakresie opodatkowania u źródła wypłacanych przez Spółkę Zależną na rzecz Spółki działającej w imieniu i na rzecz Funduszu odsetek i dywidend, o których mowa w UPO?

Państwa stanowisko w sprawie

1. W odniesieniu do wypłat odsetek oraz dywidend ze Spółki Zależnej na rzecz Funduszu, zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT i w związku z tym Spółka zależna nie będzie zobowiązana do pobrania podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT z tytułu tych wypłat.

2. Jeżeli nie ma zastosowania zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, zdaniem Wnioskodawcy odsetki oraz dywidendy wypłacane Spółce działającej w imieniu i na rzecz Funduszu przez Spółkę Zależną korzystają z preferencji w zakresie podatku u źródła wynikających z UPO.

3. W celu skorzystania z preferencji w zakresie podatku u źródła (WHT) wynikających z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską i Niemcami, Spółka działająca w imieniu własnym, na rzecz Funduszu, powinna przedstawić certyfikat rezydencji Funduszu, a nie certyfikaty inwestorów.

4. Jeżeli odpowiedź na pytanie nr 3 jest negatywna i Spółka działając w imieniu własnym, na rzecz Funduszu, powinna przedstawić certyfikaty rezydencji inwestorów Funduszu, to inwestorzy Funduszu mają prawo do preferencji w zakresie opodatkowania u źródła wypłacanych przez Spółkę Zależną na rzecz Spółki działającej w imieniu i na rzecz Funduszu odsetek i dywidend, o których mowa w UPO.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad 1.

Art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT stanowi, że podatnicy nie mający na terytorium Polski siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczpospolitej Polski. Zgodnie z ust. 3 tego przepisu za takie dochody uważa się m.in. przychody z położonej na terytorium Polski nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości oraz tytułów należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby prawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polski.

Zgodnie z art. 26 Ustawy o CIT osoby prawne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT są obowiązane jako płatnicy pobierać […] w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy.

W związku z tym dochody, które osiąga Fundusz poprzez Spółkę Zależną, w szczególności odsetki od udzielonych pożyczek, dywidendy i inne należności z tytułów wymienionych w przepisach art. 21 ust. 1 oraz 22 ust. 1 Ustawy o CIT, stanowią przychody Funduszu osiągane na terytorium Polski. Natomiast na podstawie art. 26 Ustawy o CIT Spółka Zależna powinna działać jako płatnik względem wypłacanych kwot.

Zdaniem Wnioskodawcy do wypłat odsetek i dywidendy dokonywanych przez Spółkę Zależną będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 w związku z art. 26 ust. 1g Ustawy o CIT. Tym samym Spółka Zależna nie będzie zobowiązana do pobrania zgodnie z art. 26 ust. 1 podatku wskazanego w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT.

Art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT stanowi, że zwolnione z podatku są dochody instytucji wspólnego inwestowania posiadające siedzibę w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do EOG, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o CIT, spełniających warunki, o których mowa w art. 6 ust 1 pkt 10a lit. a i d-f z wyłączeniem dochodów określonych w punkcie 57 lit. a-g.

Stosownie do art. 17 ust. 11 Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 58, dotyczy instytucji wspólnego inwestowania:

1) których wyłącznym przedmiotem działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe;

2) w przypadku których prowadzenie przez nie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę.

Zgodnie z art. 17 ust. 12 Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 58 dotyczy jedynie dochodów (przychodów) instytucji wspólnego inwestowania, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1, to znaczy takich:

a) które prowadzą swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego albo są instytucją wspólnego inwestowania typu otwartego działającą na podstawie zasad i ograniczeń inwestycyjnych odpowiadających instytucjom wspólnego inwestowania typu zamkniętego, lub

b) których tytuły uczestnictwa, zgodnie z dokumentami założycielskimi, nie są oferowane w drodze oferty publicznej, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu oraz mogą być nabywane także przez osoby fizyczne wyłącznie w przypadku, gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 40 000 euro.

Zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58, nie podlegają dochody określone w pkt 57 lit. a-g, tj.:

a) dochody (przychody) z udziału w spółkach niemających osobowości prawnej lub jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy lub prawa podatkowego państwa, w którym te spółki lub jednostki organizacyjne mają siedzibę lub zarząd, podmioty te nie są traktowane jak osoby prawne i nie podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

b) dochody (przychody) z odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych podmiotom, o których mowa w lit. a, oraz odsetki od innych zobowiązań tych podmiotów wobec funduszu, z wyjątkiem odsetek od wierzytelności z tytułu pożyczek (kredytów) nabytych przez fundusz od podmiotów, których działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawnionych do udzielania pożyczek (kredytów) na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady ich funkcjonowania, jeżeli pożyczki (kredyty) te zostały udzielone przez te podmioty,

c) dochody (przychody) z odsetek od udziału kapitałowego w podmiotach, o których mowa w lit. a,

d) darowizny bądź inne nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia dokonywane przez podmioty, o których mowa w lit. a,

e) dochody (przychody) z tytułu odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych emitowane przez podmioty, o których mowa w lit. a,

 f) dochody (przychody) z tytułu zbycia papierów wartościowych wyemitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a, lub udziałów w tych podmiotach,

g) dochody z nieruchomości, o których mowa w art. 24b ust. 1, w tym uzyskanych przez podmioty, o których mowa w lit. a.

Litery a i d-f w art. 6 ust. 1 pkt 10a odnoszą się do instytucji wspólnego inwestowania, które:

a) podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

d) ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

e) posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji,

 f) zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

Biorąc powyższe pod uwagę, w celu skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania CIT o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

   - Instytucja wspólnego inwestowania posiada siedzibę w innym niż Polska państwie członkowskim UE lub w innym państwie należącym do EOG (art. 17 ust 1 pkt 58).

Spółka działająca we własnym imieniu, ale na rachunek Funduszu oraz Fundusz posiadają siedzibę w Republice Federalnej Niemiec będącej członkiem Unii Europejskiej. Warunek należy uznać za spełniony.

   - Instytucja wspólnego inwestowania podlega w państwie, w którym ma siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a).

W świetle niemieckich przepisów podatkowych Fundusz traktowany jest jako podmiot pół-transparentny. Fundusz korzysta z opcji transparentności tylko w odniesieniu do dochodów z inwestycji zagranicznych natomiast od dochodów osiąganych na terytorium Niemiec podlega opodatkowaniu jako odrębny płatnik podatku CIT. W związku z powyższym Fundusz podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Niemczech jako inna osoba prawna. Fundusz posiada odrębny niemiecki numer identyfikacji podatkowej i jest uprawniony do uzyskania certyfikatu rezydencji podatkowej od niemieckiej administracji podatkowej, który potwierdza podleganie opodatkowaniem podatkiem dochodowym. Wskazany warunek należy zatem uznać za spełniony.

   - Działalność instytucji zbiorowego inwestowania podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym ma siedzibę (art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. d).

Fundusz zarządzany przez Spółkę, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności, podlega nadzorowi C. Warunek należy uznać zatem za spełniony.

   - Instytucja zbiorowego inwestowania posiada depozytariusza przechowującego jej aktywa (art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. e).

Bankiem depozytariuszem Funduszu jest D, adres (…). Zawarcie umowy z depozytariuszem jest obowiązkowe na mocy prawa niemieckiego, a zgodę na wybór depozytariusza wydaje D. Warunek należy zatem uznać za spełniony.

   - Instytucja wspólnego inwestowania jest zarządzana przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę (art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. f).

Spółka uzyskała upoważnienie do tworzenia funduszy od C. Zgodnie z prawem niemieckim nie są wydawane zezwolenia na tworzenie poszczególnych funduszy. Jednakże Spółka ma obowiązek powiadomić C o utworzeniu nowego funduszu i przekazać C kopię odpowiedniej dokumentacji dotyczącej tego funduszu. Warunek należy zatem uznać za spełniony.

   - Instytucja zbiorowego inwestowania prowadzi swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego albo jest instytucją wspólnego inwestowania typu otwartego działającą na podstawie zasad i ograniczeń inwestycyjnych odpowiadających instytucjom wspólnego inwestowania typu zamkniętego, lub jej tytuły uczestnictwa, zgodnie z dokumentami założycielskimi, nie są oferowane w drodze oferty publicznej, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu oraz mogą być nabywane także przez osoby fizyczne wyłącznie w przypadku, gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 40 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1).

Fundusz jest uważany za specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty zgodnie z prawem niemieckim, przy czym postanowienia statutowe, na których podstawie prowadzi swoją działalność inwestycyjną, przewidują ograniczenia i zakazy dotyczące takiej działalności. W szczególności, Fundusz jest uprawniony do nabywania udziałów w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. Ponadto, liczba inwestorów Funduszu jest ograniczona, jednostki uczestnictwa w Funduszu może posiadać nie więcej niż 100 inwestorów. Fundusz ma charakter funduszu inwestycyjnego specjalistycznego, który jest instrumentem dedykowanym wyłącznie dla inwestorów instytucjonalnych. Jednostki uczestnictwa Funduszu mogą nabywać następujące rodzaje inwestorów: fundusze specjalne, kasy oszczędnościowe, fundusze zapomogowe i fundusze emerytalne, osoby prawne. Jednostki uczestnictwa Funduszu nie znajdują się w obrocie publicznym i nie są notowane na giełdzie papierów wartościowych. Warunek należy uznać za spełniony.

   - Wyłącznym przedmiotem działalności instytucji wspólnego inwestowania jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe (art. 17 ust. 11 pkt 1).

Działalność Funduszu obejmuje inwestowanie środków finansowych wniesionych do Funduszu przez inwestorów. W Polsce Fundusz ulokował środki pieniężne w udziały w polskiej spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Udziały takie traktowane są jako inne prawa majątkowe. Spółka we własnym imieniu, lecz na rachunek Funduszu nabyła również bezpośrednio nieruchomości w Polsce, z których generuje dochód. Prawo własności w nieruchomości traktowane jest jako inne prawo majątkowe. Fundusz może również udzielać finansowania w formie pożyczek spółkom w które inwestuje.

Ponadto, zgodnie z art. 145 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz.U.2023.681; dalej: „ustawa o FI”), fundusz inwestycyjny zamknięty może lokować aktywa, między innymi, w udziały w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością. Art. 153 ust. 1 pkt 1 Ustawy o FI stanowi z kolei, iż fundusz inwestycyjny zamknięty może, przy uwzględnieniu celu inwestycyjnego funduszu, udzielać pożyczek pieniężnych do określonej wysokości wartości aktywów funduszu. Należy więc stwierdzić, iż działalność Funduszu jest zbieżna z obszarami działalności polskich funduszy inwestycyjnych. Zatem wskazany warunek należy uznać za spełniony.

Fundusz ma potencjalną możliwość inwestowania w spółki osobowe (transparentne podatkowo). Teoretyczna możliwość inwestowania w spółki osobowe nie wyklucza, w ocenie Wnioskodawcy, stosowania przedmiotowego zwolnienia od CIT. Stanowisko Spółki jest spójne ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego, który m. in. w wyroku z dnia 25 listopada 2021 r., sygn. akt II FSK 1176/19, stwierdził, że dochody osiągane przez fundusze inwestycyjne z krajów UE lub EOG z tytułu inwestycji w spółki transparentne podatkowo nie są zwolnione i podlegają opodatkowaniu jak dochód z działalności gospodarczej. Zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT dotyczy natomiast dochodów uzyskanych z lokowania środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego oraz prawa majątkowe inne niż udziały w spółkach transparentnych podatkowo. Z powyższego wynika zatem, że teoretyczna możliwość inwestowania w spółki transparentne podatkowo nie wyklucza możliwości zastosowania zwolnienia z podatku CIT.

Powyższe stanowisko jest spójne także z innymi wyrokami Naczelnego Sądu Administracyjnego, m.in. z dnia 25 listopada 2021 r., sygn. akt II FSK 470/19, II FSK 862/19, II FSK 813/19, w którym sąd stwierdził, że potencjalna możliwość inwestowania poprzez spółkę komandytową nie eliminuje zwolnienia podatkowego w Polsce, jeżeli fundusz faktycznie osiąga przychody z inwestycji w spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na rynku polskim. Takie inwestycje są dozwolone także dla polskich funduszy inwestycyjnych.

   - Prowadzenie przez instytucję wspólnego inwestowania działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę (Art. 17 ust. 11 pkt 2).

Spółka uzyskała zgodę C na tworzenie i prowadzenie funduszy. Zgodnie z prawem niemieckim nie są wydawane żadne zezwolenia na tworzenie poszczególnych funduszy. Poszczególne fundusze tworzone i zarządzane są w ramach pierwotnego zezwolenia. Spółka zarządzająca ma obowiązek zawiadomić C o utworzeniu nowego funduszu i przekazać C kopię odpowiedniej dokumentacji funduszu. Warunek należy zatem uznać za spełniony.

   - Istnieje podstawa prawna wynikająca z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik ma siedzibę (art. 17 ust. 12).

Podstawą prawną uzyskania niezbędnych informacji przez polskie organy podatkowe jest art. 27 UPO. Warunek należy zatem uznać za spełniony.

   - Jednocześnie należy wskazać, że dochód z tytułu dywidend i odsetek wypłacanych ze Spółki Zależnej nie stanowi żadnego z dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a-g Ustawy o CIT.

Uwzględniając powyższe, w odniesieniu do instytucji wspólnego inwestowania składającej się łącznie ze Spółki działające w imieniu własnym, ale na rachunek Funduszu oraz samego Funduszu, spełnione są wszystkie warunki wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 58. W konsekwencji, należy uznać, że dochody (przychody) Funduszu uzyskiwane w Polsce są zwolnione z CIT z zastrzeżeniem ograniczeń, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit a-f.

W konsekwencji Spółka Zależna nie będzie obowiązana do poboru podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT z tytułu tych wypłat.

Ad 2.

Odpowiedź na pytanie nr 2 jest istotna tylko wtedy, gdy zostanie udzielona negatywna odpowiedź na pytanie nr 1, tj. zostanie wskazane przez organ interpretujący, że Fundusz nie może korzystać ze zwolnienia od CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT (przy czym, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie to znajduje zastosowanie).

Zgodnie z art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT podatnicy jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polski siedziby lub zarządu podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Ust. 3 pkt 5 powyższego przepisu precyzuje, że za dochody osiągane na terytorium Polski uważa się w szczególności dochody (przychody) z tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych przez osoby prawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski.

Przepisy art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustalają, odpowiednio, 20% podatek dla przychodów z m.in. odsetek oraz 19% podatek od przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Polski.

Wedle art. 22a Ustawy o CIT powyższe przepisy stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Art. 10 ust. 2 lit b UPO stanowi, że dywidendy wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym państwie, mogą być opodatkowane w drugim państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale podatek wymierzony nie może przekroczyć 15 procent kwoty dywidendy brutto. Analogicznie kolejno art. 11 ust. 2 UPO wskazuje, że odsetki mogą być opodatkowane w państwie, w którym powstają, ale podatek ustalony w ten sposób nie może przekroczyć kwoty 5 procent brutto tych odsetek.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt b UPO, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, określenie „osoba” oznacza osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób. Art. 10 ust 2 UPO wskazuje na możliwość preferencyjnego opodatkowania dywidendy w odniesieniu do „osoby uprawnionej do dywidendy”, natomiast art. 11 ust. 2 UPO wskazuje na preferencyjne opodatkowanie odsetek w odniesieniu do „osoby uprawnionej do odsetek”. Za taką osobę uprawnioną należy uznać Fundusz.

Fundusz ze względu na charakter niemieckiego prawa inwestycyjnego nie posiada osobowości prawnej ani zdolności do czynności prawnych, jednak prowadzi rzeczywistą działalność poprzez podmiot zarządzający. Spółka działa w imieniu własnym, lecz na rachunek Funduszu. Spółka posiada zasoby ludzkie i lokalowe, aby świadczyć usługi zarządzania Funduszem, a w efekcie prowadzić rzeczywistą działalność na rachunek Funduszu.

Fundusz może uzyskać certyfikat rezydencji podatkowej od właściwego niemieckiego organu podatkowego.

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Fundusz ma prawo do zastosowania preferencyjnego opodatkowania otrzymywanych dywidend i odsetek na podstawie odpowiednio art. 10 i art. 11 UPO.

Ad 3.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są zobowiązane jako płatnicy pobierać […] w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat […]. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności.

Zgodnie z powyższymi przepisami płatnik podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy CIT, ma prawo zastosować obniżoną stawkę podatku wynikającą z postanowień umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, pod warunkiem uzyskania od podatnika potwierdzenia jego siedziby podatkowej za pomocą certyfikatu rezydencji. Płatnik, stosując obniżoną stawkę podatku, zobowiązany jest do dochowania należytej staranności.

Odbiorcą odsetek i dywidend wypłacanych przez Spółkę Zależną jest Fundusz, a Spółka działa w jego imieniu w związku z brakiem osobowości prawnej oraz brakiem zdolności do czynności prawnych Funduszu. Spółka bowiem nie ujawnia w swoim sprawozdaniu finansowym aktywów Funduszu, a tym samym nie jest uprawniona do korzyści generowanych przez te aktywa, które w pełni przypadają na rzecz Funduszu.

Wnioskodawca powziął jednak wątpliwości co do tego, czy dla celów zastosowania preferencji wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec, powinien przedstawić certyfikat rezydencji Funduszu, czy ze względu na finansowanie jego działalności przez inwestorów, a następnie dalszej dystrybucji zysków na ich rzecz - certyfikaty rezydencji inwestorów.

Weryfikując powyższą wątpliwość, należy wskazać, że osobą uprawnioną do dywidend i odsetek jest Fundusz. Biorąc to pod uwagę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że właściwym certyfikatem rezydencji będzie ten wydany dla Funduszu dla celów skorzystania z preferencji wynikającej z UPO.

Ad 4.

Jeżeli odpowiedz na pytanie nr 3 jest negatywna i Spółka działając w imieniu własnym, na rzecz Funduszu, powinna przedstawić certyfikaty rezydencji inwestorów Funduszu, to - zdaniem Wnioskodawcy - inwestorzy Funduszu mają prawo do preferencji w zakresie opodatkowania u źródła wypłacanych przez Spółkę Zależną na rzecz Spółki działającej w imieniu własnym i na rzecz Funduszu dywidend i odsetek, o której mowa w UPO. W takiej sytuacji, w celu ustalenia właściwej stawki podatku u źródła, zastosowanie powinny znaleźć przepisy umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Państwem rezydencji podatkowej inwestora Funduszu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Stosownie do art. 3 ust. 2 ustawy o CIT :

Podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W art. 3 ust. 3 pkt 5 ww. ustawy doprecyzowano, że:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z: tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Z kolei według art. 3 ust. 5 ustawy o CIT :

Za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

W przepisie tym, wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - ustala się w wysokości 20% przychodów.

W myśl art. 21 ust. 2 ustawy o CIT:

Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o CIT:

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Na mocy art. 22a ustawy o CIT:

Przepisy art. 20-22 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 26 ust. 1 ustawy o CIT:

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

Jak stanowi z art. 26 ust. 1g ustawy o CIT:

Osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 na rzecz podmiotów wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a oraz art. 17 ust. 1 pkt 58, stosują, z zastrzeżeniem ust. 2e, zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem:

 1) udokumentowania przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a oraz art. 17 ust. 1 pkt 58, jego miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od tego podmiotu certyfikatem rezydencji, oraz

 2) złożenia przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a oraz art. 17 ust. 1 pkt 58, sporządzonego na piśmie oświadczenia, że jest rzeczywistym właścicielem wypłaconych przez płatnika należności oraz spełnia on warunki, o których mowa w tych przepisach.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 ustawy o CIT przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

I tak zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Katalog dochodów (przychodów) zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zawarty został w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

W świetle art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody (przychody) instytucji wspólnego inwestowania posiadających siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1, spełniających warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f, z wyłączeniem dochodów określonych w pkt 57 lit. a-g.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody (przychody) funduszy inwestycyjnych zamkniętych lub specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych stosujących zasady i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszy inwestycyjnych zamkniętych, utworzonych na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, z wyłączeniem:

 a) dochodów (przychodów) z udziału w spółkach niemających osobowości prawnej lub jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy lub prawa podatkowego państwa, w którym te spółki lub jednostki organizacyjne mają siedzibę lub zarząd, podmioty te nie są traktowane jak osoby prawne i nie podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

 b) dochodów (przychodów) z odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych podmiotom, o których mowa w lit. a, oraz odsetek od innych zobowiązań tych podmiotów wobec funduszu, z wyjątkiem odsetek od wierzytelności z tytułu pożyczek (kredytów) nabytych przez fundusz od podmiotów, których działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawnionych do udzielania pożyczek (kredytów) na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady ich funkcjonowania, jeżeli pożyczki (kredyty) te zostały udzielone przez te podmioty,

 c) dochodów (przychodów) z odsetek od udziału kapitałowego w podmiotach, o których mowa w lit. a,

 d) darowizn bądź innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń dokonywanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,

 e) dochodów (przychodów) z tytułu odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych emitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,

  f) dochodów (przychodów) z tytułu zbycia papierów wartościowych wyemitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a, lub udziałów w tych podmiotach,

 g) dochodów z nieruchomości, o których mowa w art. 24b podatek dochodowy od przychodów ze środka trwałego będącego budynkiem ust. 1, w tym uzyskanych przez podmioty, o których mowa w lit. a.

Natomiast według art. 17 ust. 11 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 58, dotyczy instytucji wspólnego inwestowania:

 1) których wyłącznym przedmiotem działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe;

 2) w przypadku których prowadzenie przez nie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę.

Jednocześnie jak wynika z art. 17 ust. 12 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 58, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik ma siedzibę.

We wniosku wskazali Państwo, że Fundusz korzysta z opcji transparentności w odniesieniu do dochodów z inwestycji zagranicznych. Dochody pochodzące z zagranicznych źródeł (tutaj: dywidendy i odsetki) nie podlegają opodatkowaniu na poziomie Funduszu. Z opisu sprawy wynika jednocześnie, że opodatkowanie dywidend i odsetek otrzymywanych przez fundusz odbywa się na poziomie inwestorów funduszu.

Tym samym, fundusz nie może zostać uznany za podatnika w rozumieniu art. 3 ust. 2 ustawy CIT w odniesieniu do dochodów z tytułu przedmiotowych dywidend i odsetek. Dochody z dywidend i odsetek, osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, nie są dochodami funduszu, lecz inwestorów, zatem podatnikami podatku dochodowego są w tym przypadku inwestorzy funduszu. Skoro zatem ww. dochody nie podlegają w ogóle opodatkowaniu na poziomie funduszu, jako instytucji wspólnego inwestowania, to nie można ich również rozpatrywać pod kątem stosowania zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy CIT.

Wobec powyższego w odniesieniu do wypłat odsetek oraz dywidend ze Spółki Zależnej na rzecz Spółki działającej w imieniu i na rzecz Funduszu, nie znajdzie zastosowania zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT gdyż dochody z dywidend i odsetek nie są opodatkowane na poziomie funduszu, lecz jego inwestorów. Spółka Zależna będzie obowiązana do poboru podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 ustawy o CIT z tytułu wypłat tych należności na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o CIT.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 - należało uznać za nieprawidłowe.

Mając na uwadze brzmienie art. 21 ust. 2 oraz art. 22a ustawy o CIT zasadne jest w przedmiotowej sprawie odwołanie się do przepisów Umowy zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90, dalej: „UPO”).

Zgodnie z art. 10 ust. 1, 2 i 3 UPO:

(1) Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

(2) Jednakże dywidendy takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do dywidend ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek tak wymierzony nie może przekroczyć:

 a) 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli osobą uprawnioną jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 10 procent,

 b) 15 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Postanowienia niniejszego ustępu nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane.

(3) Określenie „dywidendy” użyte w niniejszym artykule oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych, praw do udziału w zysku, akcji w górnictwie, akcji założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również inny dochód, który według prawa Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, jest pod względem podatkowym traktowany jak dochód z akcji i wypłaty z tytułu świadectw udziałowych w funduszu inwestycyjnym.

Stosownie do art. 11 ust. 1, 2 i 4 UPO:

(1)Odsetki, które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

(2) Jednakże takie odsetki mogą być także opodatkowane w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto tych odsetek. Właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną w drodze wzajemnego porozumienia sposób stosowania tego ograniczenia.

(4) Użyte w niniejszym artykule określenie „odsetki” oznacza dochód z wszelkiego rodzaju wierzytelności, zarówno zabezpieczonych, jak i niezabezpieczonych hipoteką lub prawem do uczestniczenia w zyskach dłużnika, a w szczególności dochody z pożyczek rządowych oraz dochody z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami związanymi z takimi pożyczkami, obligacjami lub skryptami dłużnymi. Opłat karnych z tytułu opóźnionej zapłaty nie uważa się za odsetki w rozumieniu niniejszego artykułu.

Należy jednak pamiętać, że aby zastosowanie preferencyjnej stawki podatku było możliwe - konieczne jest spełnienie warunków przewidzianych w UPO oraz ustawie o CIT.

Zgodnie z art. 1 UPO:

Umowa dotyczy osób mających miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub w obu Umawiających się Państwach.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 pkt b i c UPO:

W rozumieniu niniejszej umowy, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej:

b) określenie „osoba” oznacza osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób;

c) określenie „spółka” oznacza osobę prawną lub inną jednostkę, którą dla celów podatkowych traktuje się jako osobę prawną.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Fundusz podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Niemczech jako tzw. inna osoba prawna.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 UPO:

Przy stosowaniu niniejszej umowy przez Umawiające się Państwo, jeżeli z kontekstu nie wynika inaczej, każde określenie, które nie zostało w niej zdefiniowane, będzie miało takie znaczenie, jakie przyjmuje się w danym czasie zgodnie z prawem tego Państwa w zakresie podatków, do których ma zastosowanie niniejsza umowa, przy czym znaczenie wynikające ze stosowanego ustawodawstwa podatkowego tego Państwa będzie miało pierwszeństwo przed znaczeniem nadanym określeniu przez inne przepisy prawne tego Państwa.

Z obowiązywaniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania wiążą się dla podatników korzyści, takie jak m.in. redukcja stawki podatku u źródła. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, oparte na Konwencji Modelowej OECD, dotyczą osób, które mają miejsce zamieszkania lub siedzibę w jednym lub obu państwach będących stronami danej umowy. Oznacza to, że z przywilejów wynikających z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania korzystają zasadniczo osoby fizyczne, osoby prawne oraz inne jednostki organizacyjne, podlegające nieograniczonemu obowiązkowi w jednym z państw będących stronami danej umowy bilateralnej (tj. „mające miejsce zamieszkania lub siedzibę”). Rezydencja podatkowa powinna być potwierdzona certyfikatem rezydencji wystawianym przez właściwy organ podatkowy.

W myśl art. 4 ust. 1 UPO:

W rozumieniu niniejszej umowy, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, każdą jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Jednakże określenie to nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.

Spółka zarządza aktywami Funduszu oraz zawiera umowy dotyczące Funduszu i przypisanych do Funduszu aktywów. Umowy zawierane są przez Spółkę we własnym imieniu, lecz na rachunek Funduszu. Fundusz i Spółka funkcjonują w strukturze, w której Fundusz stanowi odrębną masę aktywów, którymi Spółka zarządza w imieniu własnym, lecz na rachunek Funduszu.

Jak zatem wynika z opisu sprawy, środki z odsetek i dywidend otrzymane przez Spółkę są przenoszone na Fundusz. Tak więc z ewentualnych preferencji podatkowych korzystać mógłby Fundusz, a nie Spółka.

Z perspektywy niemieckiego prawa podatkowego, Fundusz jest traktowany jako pół-transparentny podmiot. Fundusz korzysta z opcji transparentności w odniesieniu do dochodów z inwestycji zagranicznych. Dochody pochodzące z zagranicznych źródeł (tutaj: dywidendy i odsetki) nie podlegają opodatkowaniu na poziomie Funduszu.

Jeżeli zatem Fundusz nie jest podmiotem podatku dochodowego w Niemczech w zakresie przedmiotowych dywidend i odsetek, gdyż w tym zakresie jest transparentny podatkowo, to nie może korzystać z przywilejów wynikających z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, mimo że w zakresie pozostałych dochodów jest podatnikiem podatku dochodowego.

W związku z powyższym odsetki i dywidendy wypłacane są Spółce działającej w imieniu i na rzecz Funduszu. Fundusz nie ma prawa do zastosowania preferencyjnego opodatkowania otrzymywanych dywidend i odsetek na podstawie odpowiednio art. 10 i art. 11 UPO.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania 2 - należało uznać za nieprawidłowe.

Skoro zatem Fundusz - zgodnie z przepisami prawa niemieckiego - jest podmiotem transparentnym podatkowo w zakresie przedmiotowych dywidend i odsetek, to podatnikami zamiast niemieckiego Funduszu będą jego inwestorzy.

Wobec powyższego, w odniesieniu do dywidend i odsetek uiszczanych na rzecz niemieckiego Funduszu będącego podmiotem transparentnym w zakresie tych należności, zastosowanie powinny znaleźć przepisy UPO w odniesieniu do inwestorów będących podatnikami podatku dochodowego w Niemczech pod warunkiem dochowania należytej staranności i posiadania stosownych certyfikatów rezydencji podatkowej konkretnych inwestorów, a nie Funduszu. Zatem dla celów skorzystania z preferencji wynikającej z UPO właściwymi certyfikatami rezydencji będą te wydane dla inwestorów.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania 3 - należało uznać za nieprawidłowe.

Wobec powyższego inwestorzy Funduszu mają prawo do preferencji w zakresie opodatkowania u źródła wypłacanych przez Spółkę Zależną na rzecz Funduszu dywidend i odsetek, o której mowa w UPO. W takiej sytuacji, w celu ustalenia właściwej stawki podatku u źródła, zastosowanie powinny znaleźć przepisy właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Polską a Państwem rezydencji podatkowej inwestora Funduszu.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania 4 - należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

   - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

   - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

   - Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

   - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

   - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.