Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie uznania:

  • wydatków na nagrody za koszty uzyskania przychodów – jest prawidłowe;
  • należności uiszczonej na rzecz wnioskodawcy za zlecone badania i analizy za przychód wnioskodawcy w całości – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 lipca 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący uznania wydatków Spółki za koszty uzyskania przychodów oraz uznania wynagrodzenia za przychód w całości. Uzupełnili go Państwo pismem z 18 sierpnia 2025 r. (wpływ 18 sierpnia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka (dalej Wnioskodawca lub Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Spółka zamierza prowadzić działalność, która ma na celu pomoc przedsiębiorcom w automatyzacji procesów HR, analizy zaangażowania pracowników i efektywnego raportowania w HR. Dodatkowo będzie oferowała dla przedsiębiorców i ich pracowników systemy badań i szkoleń, które mają poprawić efektywność pracowników i dokonać syntezy wyników w celu przedstawienia ich w raporcie. Głównym przedmiotem zamierzenia Spółki są zatem badania rynku i opinii publicznej, w tym przygotowanie odpowiednich analiz związanych z przeprowadzonymi badaniami oraz zbieranie informacji służących przeprowadzeniu omawianych badań i opinii.

Badania i szkolenia mają być poza godzinami świadczenia pracy pracowników u danego pracodawcy na jego zlecenie. Będą odbywały się na dedykowanej platformie przez Internet, która pozwala na wzięcie udziału w badaniu po zalogowaniu się. Istotnym elementem przedsięwzięcia będzie porównywanie wyników badań z badaniami na grupie pracowników innych przedsiębiorstw. Badania będą odbywać się na platformie motywacyjno-lojalnościowej nowej generacji, która jest własnością Wnioskodawcy. Narzędzie stanowi odpowiedź na zapotrzebowanie pracodawców na program indywidualnego motywowania pracowników, który pozwala maksymalizować efektywność działalności oraz wiązać najlepszych pracowników z daną firmą. Platforma pozwala na gratyfikację dopasowaną do indywidualnych preferencji.

Po zamówieniu badania przez danego Przedsiębiorcę Spółka wyśle zaproszenia do osób zatrudnionych u danego pracodawcy na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych. Spółka dopuszcza również badania kandydatów na dane stanowisko pracy.

W czasie analizy przedsięwzięcia i rozmów z przedsiębiorcami i ich pracownikami okazało się, że pracownicy nie chcą poświęcać swojego wolnego czasu na dodatkowe czynności, a nadto wolą wykonywać badania anonimowo, co utrudnia proces syntezy i analizy wyników. W celu zachęcenia pracowników do wzięcia udziału w badaniach i szkoleniach Spółka ma zamiar zorganizować konkurs opiniotwórczy, który niezbędny jest do wykonania badania, bowiem odpowiedzi konkursowe są istotnym elementem raportu końcowego. Podstawą realizacji konkretnego Konkursu będzie każdorazowo przygotowany przez Wnioskodawcę regulamin określający prawa i obowiązki uczestników Konkursu. Regulamin każdego z organizowanych konkursów będzie przewidywał jednakowe zasady uczestnictwa dla wszystkich Uczestników. Konkursy adresowane będą do określonego kręgu odbiorców, obejmując swoim zasięgiem terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaś informacja o ich organizacji i przebiegu zamieszczana będzie za pośrednictwem Platformy utrzymywanej w sieci przez Spółkę.

Spółka wskazuje przy tym, że będzie ponosić wyłączny ciężar ekonomiczny nagród, a inaczej, że wszystkie nagrody będą finansowane ze środków obrotowych Spółki (podobnie jak koszty związane z wydaniem nagród i organizacją konkursu). Sam udział w Konkursie, jak również podanie związanych z tym danych osobowych przez Uczestników będzie całkowicie dobrowolne. Co do zasady, dany Uczestnik będzie przystępował do Konkursu poprzez zaakceptowanie regulaminu oraz wypełnienie i przesłanie np. formularza rejestracyjnego. Zgodnie z założeniami, tryb i zasady przeprowadzania konkursu będą następujące:

  • Wyłącznym organizatorem konkursu będzie Spółka,
  • Konkursy będą prowadzone wyłącznie na terytorium Polski i będą kierowane wyłącznie do osób fizycznych posiadających miejsce stałego zamieszkania na terytorium Polski oraz posiadających pełną zdolność do czynności prawnych,
  • Uczestnikami konkursu nie będą mogli być pracownicy ani osoby pozostające ze Spółką w stosunku zlecenia lub innym o podobnym charakterze, ani członkowie rodzin wskazanych osób, do drugiego stopnia pokrewieństwa,
  • Wnioskodawca będzie ponosić wyłączny ciężar ekonomiczny nagród, a inaczej, że wszystkie nagrody będą finansowane ze środków obrotowych Spółki,
  • Udział w konkursie będzie bezpłatny, dobrowolny, a warunkiem udziału będzie wyrażenie zgody na udział w konkursie oraz akceptacja odpowiedniego regulaminu,
  • Konkurs będzie się składał z co najmniej dwóch etapów, tj.

(i)etapu eliminacyjnego polegającego na udzieleniu odpowiedzi na pytania oraz

(ii)etapu opiniotwórczego,

  • Konkurs będzie punktowany, przy czym każde z pytań etapu eliminacyjnego będzie punktowane po 1 pkt za każdą prawidłową odpowiedź i wyłącznie udzielenie wszystkich poprawnych odpowiedzi (uzyskanie maksymalnej liczby punktów) uprawniać będzie do przejścia do kolejnego etapu,
  • W etapie opiniotwórczym punktowane będą opinie uczestników, za które każdy z uczestników będzie mógł uzyskać określoną ilość punktów (np. 6 pkt), przy czym te przydzielane będą w zależności od oceny określonej kategorii wartości,
  • Uzyskanie odpowiedniej ilości punktów w etapie opiniotwórczym będzie miało wpływ na uzyskanie nagrody,
  • Nagrody otrzymają wyłącznie osoby, które udzielą wszystkich poprawnych odpowiedzi w etapie eliminacyjnym oraz zdobędą minimalną liczbę punktów (np. 2 pkt) w etapie opiniotwórczym,
  • Nagrody będą podzielone na kategorie (stopnie) których uzyskanie zależeć będzie od oceny etapu opiniotwórczego, tj. od osiągnięcia określonej liczby punktów, przykładowo: 6 punktów - nagroda I stopnia, 4-5 punków - nagroda II stopnia; 2-3 punkty - nagroda III stopnia; 1 lub brak punków - brak nagrody,
  • Spółka dopuszcza również konkursy I-stopniowe – eliminacyjne, w których nagrody zdobywają osoby osiągające określoną ilość punktów;
  • Ocena zakwalifikowania się do etapu opiniotwórczego jak i ocena samego etapu opiniotwórczego będzie dokonywana przez komisję powołaną przez organizatora (Spółkę),
  • Z prac komisji sporządzany będzie protokół zawierający listę osób (uczestników) zdobywających poszczególne nagrody,
  • Nagrody będą przekazywane w formie pieniężnej na wskazane konto uczestnika lub na karty przedpłacone wydawane przez Spółkę;
  • Konkurs nie będzie emitowany (ogłaszany) przez środki masowego przekazu.

Bez względu na zasady i założenia konkretnego Konkursu, jego celem zawsze będzie wyłonienie zwycięzcy (zwycięzców) w ramach wzajemnej rywalizacji. Innymi słowy, Uczestnicy będą zawsze pomiędzy sobą konkurować, Konkurs będzie nosił cechy rywalizacji i końcowo prowadził do wyłonienia zwycięzców, na podstawie określonych wcześniej kryteriów w regulaminie.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Badania i analizy będą wykonywane przez Spółkę na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z Partnerami (przedsiębiorcami zlecającymi badanie). Umowy te będą miały charakter odpłatnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i art. 12 ustawy o CIT.

Partner będzie wypłacał wynagrodzenie na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej oraz wystawionej przez Spółkę faktury VAT. Wynagrodzenie będzie należne za wykonanie usługi badania i analizy.

Wynagrodzenie jest należne za wykonaną usługę badania i analizy, a umowy nie przewidują obowiązku zwrotu wynagrodzenia przez Spółkę, poza standardowymi sytuacjami wynikającymi z ogólnych zasad prawa cywilnego (np. niewykonanie umowy, odstąpienie od umowy przed wykonaniem usługi).

Spółka nie wyklucza wykonywania zleceń bez konkursów, aczkolwiek przy większości zleceń badań pracowników Spółka przewiduje możliwość przeprowadzenia konkursu opiniotwórczego. Organizacja konkursu jest elementem metodyki badania, pozwalającym uzyskać pełniejsze dane i zwiększyć frekwencję w badaniu.

Wynagrodzenie od Partnera dotyczy wyłącznie wykonania badania i analizy. Koszty organizacji konkursu oraz nagród Spółka ponosi z własnych środków. Spółka nie otrzymuje od Partnera zwrotu wydatków na organizację konkursu. Koszty konkursu stanowią dla Spółki własny wydatek związany z działalnością gospodarczą i mają charakter kosztów uzyskania przychodów.

W świetle powyższych doprecyzowań, stanowisko Wnioskodawcy nie ulega zmianie:

a)Nagrody wydawane w konkursach stanowią dla uczestników – osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej – przychód z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o PIT).

b)Spółka jako organizator konkursu jest płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, w związku z art. 41 ust. 4 ustawy o PIT).

c)W zakresie CIT – nagrody oraz koszty organizacji konkursu stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, ponieważ są ponoszone w celu realizacji usług badawczych i osiągnięcia przychodów. Wydatki te nie znajdują się w katalogu wyłączeń z art. 16 ust. 1 CIT.

d)Wynagrodzenie wypłacone przez Partnera za wykonanie usługi stanowi w całości przychód Spółki na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.

Pytanie

1)Czy konkurs opisany w stanie faktycznym jest konkursem w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 PIT?

2)Czy Wnioskodawca, jako organizator danego Konkursu, będzie zobowiązany pobrać od wartości wszystkich przekazanych nagród Uczestnikom – zwycięzcom zryczałtowany podatek dochodowy w stawce 10 % określony w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

3)Czy wypłacone przez Wnioskodawcę nagrody będą stanowić koszt podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

4)Czy należność uiszczona przez Partnera na rzecz wnioskodawcy za zlecone badania i analizy będzie stanowić przychód wnioskodawcy w całości?

Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź na pytania oznaczone nr 3 i nr 4 w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W zakresie pytań oznaczonych jako nr 1 i nr 2 wydam odrębne rozstrzygnięcie.

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 3

W ocenie wnioskodawcy wypłacone przez Wnioskodawcę nagrody będą stanowić koszt podatkowy w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazuję, iż wyniki otrzymane w konkursie opiniotwórczym są niezbędne do realizacji zleconej usługi i wykonania rzetelnego badania i analizy wyników celem wprowadzenia programu indywidualnego motywowania pracowników. Dodatkowo, są one niezbędne, aby wykonać badanie w ujęciu porównawczym i archiwizować wyniki konkursów opiniotwórczych tak, aby wykorzystać je przy kolejnych zleceniach. Bez udziału osób zainteresowanych wykonanie zlecenia nie byłoby możliwe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.

Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy zatem ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwością osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu – w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W związku z powyższym, kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami.

W ocenie Wnioskodawcy zorganizowanie konkursu z nagrodami i wypłata tych nagród jest o tyle racjonalna, że ma dwojaki efekt – motywuje osoby, w tym pracowników Zleceniodawcy, do udziału w badaniach, a nadto w części opiniotwórczej w sposób naturalny wytwarza materiał konieczny do wykonania zlecenia, analizy i opracowania w formie raportu z zalecaniami. Tylko takie dane pozwalają na analizę porównawczą i rzetelne wykonanie zlecenia.

Gdyby nie poniesiony koszt na nagrody osiągnięcie przychodu nie byłoby możliwe.

Ad 4

W ocenie Wnioskodawcy cały uzyskany przychód ze zleconej usługi będzie stanowić przychód Wnioskodawcy, bowiem Wnioskodawca we własnym zakresie decyduje o zorganizowaniu konkursu, sam tworzy jego regulamin i wybiera krąg osób, do których zostanie skierowany, a nagrody wypłaca z własnych środków. Zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W związku z powyższym środki otrzymane z tytułu zleconej usługi stanowią przychód w całości.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ad 3

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 278 ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”):

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Powyższe oznacza, że podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo-skutkowy.

Kosztem uzyskania przychodów będzie zatem taki koszt, który spełnia łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika,
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo–skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.

Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
  • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Należy przy tym zauważyć, że definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego powodu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Nie dotyczy to sytuacji, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach, należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Można więc przyjąć, że koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów to takie koszty, które są poniesione w trakcie dążenia do uzyskania przychodów. Określony cel musi być widoczny w momencie ponoszenia kosztu. Ponadto, poniesione koszty winny omawiany cel realizować lub co najmniej zakładać jego realność. Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to takie koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu występowały w nienaruszonym stanie oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast jako zabezpieczenie źródła przychodów powinno się przyjmować koszty poniesione na ochronienie istniejącego źródła przychodów, w taki sposób, aby to źródło funkcjonowało w bezpieczny sposób.

Podatnik, oceniając związek wydatku z prowadzoną działalnością gospodarczą, powinien zakładać, że dany koszt może obiektywnie przyczynić się do osiągnięcia przychodu. Ponadto, należy mieć na względzie, że podatnik, uznając wydatek za koszt uzyskania przychodu, odnosi ewidentne korzyści, ponieważ o ten koszt zmniejsza podstawę opodatkowania. Na nim więc spoczywa ciężar udowodnienia, że określony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza prowadzić działalność polegającą na prowadzeniu na zlecenie badań rynku i opinii publicznej, w tym przygotowanie odpowiednich analiz związanych z przeprowadzonymi badaniami oraz zbieranie informacji służących przeprowadzeniu omawianych badań i opinii. W tym celu będą Państwo zawierać umowy cywilnoprawne z Partnerami – umowy te będą miały charakter odpłatnych usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i art. 12 ustawy o CIT).

Badania i szkolenia mają być przeprowadzane poza godzinami świadczenia pracy pracowników Partnera i na jego zlecenie. Będą odbywały się na dedykowanej platformie internetowej, która pozwala na wzięcie udziału w badaniu po zalogowaniu się. Po zamówieniu badania przez danego Przedsiębiorcę Spółka wyśle zaproszenia do osób zatrudnionych u danego pracodawcy na podstawie umów o pracę oraz umów cywilnoprawnych. Spółka dopuszcza również badania kandydatów na dane stanowisko pracy.

W czasie analizy przedsięwzięcia, rozmów z przedsiębiorcami i ich pracownikami okazało się, że pracownicy nie chcą poświęcać swojego wolnego czasu na dodatkowe czynności oraz wolą wykonywać badania anonimowo, co utrudnia proces syntezy i analizy wyników.

Aby zachęcić pracowników do wzięcia udziału w badaniach i szkoleniach Spółka ma zamiar zorganizować konkursy opiniotwórcze.

Regulamin każdego z organizowanych konkursów będzie przewidywał jednakowe zasady uczestnictwa dla wszystkich Uczestników. Konkursy adresowane będą do określonego kręgu odbiorców – tych, których opinia aktualnie jest badana. Spółka będzie ponosić wyłączny ciężar ekonomiczny nagród (w formie pieniężnej lub karty przedpłaconej), a wszystkie nagrody będą finansowane ze środków obrotowych Spółki. Spółka nie otrzymuje od Partnera zwrotu wydatków na organizację konkursu.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia, czy wypłacone przez Wnioskodawcę nagrody będą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Jak już wspomniano powyżej, aby dany wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu konieczne jest spełnienie szeregu kryteriów.

W tej sprawie istotne jest przede wszystkim to, w jakim celu organizowane są konkursy opiniotwórcze. Należy mieć na uwadze, że „celowy” wydatek to przede wszystkim ten, który racjonalnie przyczynia się do osiągnięcia przychodu, ewentualnie zachowania lub zabezpieczenia jego źródła. Działania takie muszą mieć zatem charakter pozytywny, wpływający na przychód podatkowy. Zgodnie z informacjami zawartymi we wniosku celem organizacji tego typu konkursów jest zmotywowanie pracowników Partnera do udziału w badaniach i pozyskania danych niezbędnych do realizacji zlecenia. Tym samym jednoznacznie wskazali Państwo, że ponoszone koszty służą zachęceniu pracowników do wzięcia udziału w badaniach i szkoleniach.

Dodatkowo wydatki na nagrody konkursowe:

  • będą ponoszone ze środków własnych Spółki,
  • nie będą podatnikowi w jakikolwiek sposób zwracane,
  • będą właściwie udokumentowane,
  • nie znajdują się w grupie wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Należy więc uznać, że wskazane wydatki zostały poniesione w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 3 należało uznać za prawidłowe.

Ad 4

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”):

przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o CIT:

za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje ściśle pojęcia przychodu, jednak na podstawie treści art. 12 powołanej ustawy można określić przychód jako wszelkie trwałe, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych oraz świadczeń w naturze, niezależnie od tytułu prawnego ich uzyskania przez podatnika. W przypadku podatników prowadzących działalność gospodarczą, przychodem są również kwoty należne, nawet gdy nie zostały faktycznie otrzymane, pod warunkiem że kwoty te spełniają warunki wymienione powyżej (trwały, bezzwrotny i definitywny charakter).

Literalna wykładnia powołanych przepisów wskazuje, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. Tak więc do przychodów podatkowych, podatnik powinien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia – w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika lub pomniejsza jego pasywa. Od tej zasady, w ściśle określonych przypadkach, wprowadzone zostały przez ustawodawcę wyjątki. Katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych jest zamknięty i został zawarty w art. 12 ust. 4 ustawy o CIT.

Wskazać przy tym należy, że przychód w prawie podatkowym nie jest definiowany wynikowo (jako strata lub zysk podmiotu), ale jako jakiekolwiek trwałe przysporzenie majątkowe, uzyskane poprzez przyrost aktywów lub zmniejszenie pasywów podatnika.

Jak wynika z opisu sprawy zamierzają Państwo na zlecenie innych przedsiębiorców prowadzić badania i analizy. Zlecenia te będą wykonywane przez Spółkę na podstawie umów cywilnoprawnych zawieranych z Partnerami (przedsiębiorcami zlecającymi badanie). Umowy te będą miały charakter odpłatnych usług. Otrzymują Państwo wynagrodzenie za wykonane usługi, a umowy nie przewidują obowiązku zwrotu wynagrodzenia przez Spółkę, poza standardowymi sytuacjami wynikającymi z ogólnych zasad prawa cywilnego (np. niewykonanie umowy, odstąpienie od umowy przed wykonaniem usługi). Partner będzie wypłacał należne wynagrodzenie na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury VAT. Wynagrodzenie od Partnera dotyczyć będzie wyłącznie wykonanego zlecenia badań i analiz. Koszty organizacji konkursu oraz nagród Spółka ponosi z własnych środków.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy należności uiszczane przez Partnera na rzecz Spółki za zlecone badania i analizy będzie stanowić przychód wnioskodawcy w całości.

Jak już zostało wspomniane wyżej, ustawodawca nie wprowadził do ustawy o CIT ogólnej definicji przychodu podatkowego. W art. 12 ustawy o CIT zostały wymienione jedynie przykładowe przysporzenia zaliczane do kategorii przychodów. Wynika z tego, że za przychód podatkowy może być uznane tylko takie przysporzenie majątkowe, które ma charakter trwały (definitywny) i ostateczny (bezzwrotny).

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, zauważyć należy, że w związku z otrzymaniem wynagrodzenia wynikającego z zawartej umowy cywilnoprawnej, Spółka osiągnie korzyść majątkową. W tym zakresie dojdzie do uzyskania przez Spółkę realnego przysporzenia, w wyniku którego nastąpi powiększenie majątku. Nie dojdzie również do zwrotu całości lub części wynagrodzenia – jak wynika z wniosku koszty organizacji konkursu poniosą Państwo ze środków własnych Spółki.

Zatem po Państwa stronie – na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o CIT – powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 4 również należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.