Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.179.2025.2.MAZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 września 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.179.2025.2.MAZ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie dotyczącym obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego w związku z pobraniem próbek alkoholu do badań laboratoryjnych, wpłynął 30 czerwca 2025 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 sierpnia 2025 r. (wpłynęło 5 sierpnia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) jest spółką prawa handlowego (…) .

Planowana jest sprzedaż przedsiębiorstwa Spółki, w skład którego wchodzą m.in. zapasy alkoholu w postaci surówki żytniej, składowanej w ponad (…) naczyniach, znajdujących się w piwnicach budynku będącego własnością tej Spółki. W zakresie całego zapasu alkoholu (…) został już uprzednio naliczony podatek akcyzowy. Nastąpiło to w ramach uprzednio prowadzonego postępowania upadłościowego podmiotu funkcjonującego ówcześnie pod nazwą AAAA, a od którego to Spółka nabyła m.in. cały zapas aktualnie posiadanego alkoholu.

Na potrzeby ówczesnego postępowania upadłościowego wydana została interpretacja indywidualna Ministra Finansów z (…) 2013 r., sygn. akt (…), gdzie wprost wskazano, iż sprzedaż alkoholu etylowego przez syndyka innym podmiotom w formie nieprzetworzonej, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w akcyzie. W tej samej interpretacji wskazano, że obowiązek podatkowy powstanie w przypadku rozpoczęcia produkcji wyrobów akcyzowych w oparciu o alkohol nabyty od syndyka.

Sytuacja taka wystąpiła w przedsiębiorstwie Spółki, powstałym w oparciu o majątek nabyty w ramach postępowania upadłościowego AAAA, gdzie od 2015 r. prowadzony był skład podatkowy. Część zapasu alkoholu przeznaczana do produkcji i wprowadzana do składu podatkowego, objęta była procedurą naliczania podatku akcyzowego. Jednak decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…) nr (…) z (…) 2019 r., zezwolenie na prowadzenie tego składu zostało cofnięte i organ określił Spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym w wysokości (…) zł.

Obecnie, w związku z planowaną sprzedażą przedsiębiorstwa Spółki, w tym całości alkoholu w postaci starzonej surówki żytniej, w dniu (…) 2025r. w siedzibie Spółki pobrano z różnych naczyń (…) próbek alkoholu. Próbki te pobrano i przekazano do laboratorium (…), celem dokonania analiz pod kątem weryfikacji ich przydatności do spożycia, a konkretnie zbadania 13 wybranych parametrów oraz potwierdzenia pochodzenia surówki. Czynności te były konieczne do podjęcia z uwagi na oczekiwania potencjalnych nabywców przedsiębiorstwa Spółki, którzy złożenie ofert na jego zakup uzależniają od przeprowadzenia wskazanych wyżej analiz i możliwości zapoznania się z jego wynikami. Tym samym pobrane próbki nie zostały pobrane celem ich dalszego przetwarzania zarówno do celów produkcyjnych, jak i żadnych innych. W związku z tą czynnością Wnioskodawca naliczył i uiścił podatek akcyzowy w kwocie (…) zł.

W piśmie z 5 sierpnia 2025 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie, podali Państwo:

1.Uzupełniając stan faktyczny wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej Wnioskodawca wskazuje, że kwota akcyzy od części alkoholu, która znajdowała się poza składem podatkowym Wnioskodawcy była naliczona, tj. określona wydanymi w latach 2011 i 2012 decyzjami organu podatkowego (Dyrektor Izby Celnej w (…), Naczelnik Urzędu Celnego w (…)), w związku z zamknięciem składu podatkowego AAAA. Określone w ten sposób zobowiązania zostały włączone do zobowiązań AAAA i podlegały zaspokojeniu zgodnie z przepisami prawa upadłościowego.

Zapas tego alkoholu został następnie nabyty przez Wnioskodawcę w ramach postępowania upadłościowego AAAA (prowadzonego przed Sądem Rejonowym (…)). Wydana przez Ministra Finansów interpretacja indywidualna z (…) 2013 r., sygn. akt (…), potwierdziła brak obowiązku zapłaty podatku akcyzowego po stronie Wnioskodawcy jako nabywcy przedsiębiorstwa wraz z całym zapasem alkoholu.

2.Do badania łącznie pobrano (…) próbek, w tym (…). Z powyższego próbek o pojemności łącznej 29,5 litra, było pobranych z części alkoholu znajdującego się poza składem podatkowym Wnioskodawcy, prowadzonym w tej spółce po 2015 r. Jednakże, podatek akcyzowy od tego zapasu został już wcześniej naliczony w związku z zamknięciem składu podatkowego AAAA (patrz pkt 1 powyżej).

Jedna próbka o pojemności 1 litra, została pobrana ze zbiornika, który znajdował się w składzie podatkowym prowadzonym przez Wnioskodawcę. Akcyza od tego alkoholu została określona w związku z zamknięciem składu tej spółki, co nastąpiło decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…) nr (…) z (…) 2019 r.

Pytanie

Czy w związku z pobraniem próbek alkoholu na potrzeby badań laboratoryjnych opisanych powyżej, należało uiścić podatek akcyzowy?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z uprzednim naliczeniem podatku akcyzowego od alkoholu, z którego pobierano próbki, naliczenie podatku wynika z interpretacji indywidualnej Ministra Finansów z (…) 2013 r., sygn. akt (…) oraz decyzji Naczelnika Urzędu Skarbowego nr (…) z (…) 2019 r. – obowiązek podatkowy, stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r., nie powstaje.

Alternatywna podstawa prawna, wskazującą na brak konieczności naliczenia i pobrania akcyzy od wspomnianych próbek, wynika z § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych. Wspomniane w niniejszym wniosku próbki pobierane są bowiem nie dla celów spożywczych, lecz wyłącznie na potrzeby analizy zdatności do sprzedaży alkoholu, stąd przytoczony przepis jawi się jako kolejna przesłanka przemawiająca za brakiem konieczności naliczenia podatku akcyzowego.

W odpowiedzi na wezwanie, w piśmie z 5 sierpnia 2025 r. podali Państwo, że doprecyzowując stanowisko własne wskazuję, że w ocenie Wnioskodawcy, uwzględniając całokształt okoliczności faktycznych i prawnych tej sprawy, w związku z pobraniem próbek alkoholu na potrzeby badań laboratoryjnych, nie wystąpi obowiązek uiszczenia podatku akcyzowego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.

Jak stanowi art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

W świetle art. 93 ust. 1 ustawy:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Natomiast w myśl art. 93 ust. 2 ustawy:

Produkcją alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie, przetwarzanie, oczyszczanie, skażanie lub odwadnianie alkoholu etylowego, a także jego rozlew.

Jak wskazano w art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) produkcja wyrobów akcyzowych;

2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak stanowi art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W świetle art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą […].

Jak stanowi § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 czerwca 2025 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2025 r. poz. 851; dalej jako: „rozporządzenie” lub „rozporządzenie w sprawie zwolnień od akcyzy”):

1. Zwalnia się od akcyzy napoje alkoholowe używane:

1) jako próbki do analiz, niezbędnych prób produkcyjnych lub celów naukowych;

2) do badań naukowych;

3) do procesów produkcyjnych, pod warunkiem że produkt końcowy nie zawiera alkoholu.

2. Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5 i 6 ustawy.

Jak wskazano w art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ustawy o podatku akcyzowym:

Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub

8) zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Stosownie do art. 32 ust. 5 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

3) (uchylony).

W myśl art. 32 ust. 6 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

Państwa wątpliwość dotyczy obowiązku uiszczenia podatku akcyzowego w związku z pobraniem próbek alkoholu do badań laboratoryjnych.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca podał, że planowana jest sprzedaż przedsiębiorstwa Spółki, w którego skład wchodzą m.in. zapasy alkoholu w postaci surówki żytniej. W zakresie całego zapasu alkoholu, który będzie przeznaczony do sprzedaży w ramach przedsiębiorstwa Spółki – jako całości – został już uprzednio naliczony podatek akcyzowy. Nastąpiło to w ramach uprzednio prowadzonego postępowania upadłościowego podmiotu funkcjonującego ówcześnie pod nazwą AAAA, od którego Spółka nabył m.in. cały zapas aktualnie posiadanego alkoholu. Część zapasu alkoholu przeznaczana do produkcji i wprowadzana do składu podatkowego, objęta była procedurą naliczania podatku akcyzowego. Jednak decyzją Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…) z 2019 r. zezwolenie na prowadzenie tego składu zostało cofnięte i organ określił Spółce zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym. W związku z planowaną sprzedażą przedsiębiorstwa Spółki, w tym całości alkoholu w postaci starzonej surówki żytniej, w dniu (…) 2025r. w siedzibie Spółki pobrano z różnych naczyń (…) próbek alkoholu. Próbki te pobrano i przekazano do laboratorium w celu dokonania analiz pod kątem weryfikacji ich przydatności do spożycia, a konkretnie zbadania 13 wybranych parametrów oraz potwierdzenia pochodzenia surówki. Czynności te były konieczne do podjęcia z uwagi na oczekiwania potencjalnych nabywców przedsiębiorstwa Spółki. Tym samym próbki nie zostały pobrane celem ich dalszego przetwarzania zarówno do celów produkcyjnych, jak i żadnych innych. Kwota akcyzy od części alkoholu, która znajdowała się poza składem podatkowym Spółki była naliczona, tj. określona wydanymi w latach 2011 i 2012 decyzjami organu podatkowego w związku z zamknięciem składu podatkowego AAAA.

W art. 8 ust. 6 ustawy zawarta została zasada jednokrotności opodatkowania akcyzą, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w art. 8 ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości. Przy czym zaznaczyć należy, że pojęcie „innej czynności opodatkowanej akcyzą”, użyte w art. 8 ust. 6 ustawy odnosi się tylko i wyłącznie do czynności, których przedmiotem są te same wyroby, w stosunku do których powstał wcześniej obowiązek podatkowy.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że od części alkoholu znajdującej się poza składem podatkowym, kwota akcyzy była określona decyzjami organów podatkowych w latach 2011 i 2012. Natomiast od części zapasu alkoholu przeznaczonego do produkcji i wprowadzonego do składu podatkowego – w związku z decyzją z 2019 r. organu podatkowego o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego – organ podatkowy określił zobowiązanie podatkowe. Powyższe oznacza, że dla całości alkoholu posiadanego przez Spółkę podatek akcyzowy został określony w decyzjach organów podatkowych.

W przypadku pobrania próbek alkoholu etylowego – dla którego podatek akcyzowy został określony w decyzjach organów podatkowych – do badań laboratoryjnych, których celem jest potwierdzenie pochodzenia oraz badanie wybranych parametrów pod kątem weryfikacji przydatności do spożycia alkoholu, nie nastąpi wykonanie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą. Zatem zgodnie z zasadą jednokrotności opodatkowania akcyzą, wynikającą z art. 8 ust. 6 ustawy, pobrany alkohol etylowy do badań laboratoryjnych nie podlegał opodatkowaniu akcyzą i nie należało uiścić podatku akcyzowego. W zakresie tak przedstawionego stanowiska Wnioskodawcy należało je uznać za prawidłowe.

Jednak w stanowisku własnym Spółka wskazała na § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy, jako alternatywną podstawę prawną wskazującą na brak konieczności naliczenia i pobrania akcyzy od wspomnianych próbek alkoholu etylowego. Spółka wyraziła w związku z tym przepisem konkluzję o braku konieczności naliczenia podatku akcyzowego. Konkluzja, do jakiej doszedł Wnioskodawca jest wprawdzie słuszna, lecz została oparta na błędnej podstawie. Skoro bowiem dla alkoholu etylowego znajdującego się w przedsiębiorstwie Spółki akcyza została określona w decyzjach organów podatkowych, to alkohol pobierany jako próbki do badań laboratoryjnych nie podlegał opodatkowaniu. Taki alkohol nie mógł więc być zwolniony od akcyzy na podstawie § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, skoro nie podlegał opodatkowaniu. Tak więc wskazany przepis rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy nie stanowi podstawy do braku konieczności naliczenia podatku akcyzowego od alkoholu przekazanego do badań laboratoryjnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, oceniane całościowo w zakresie przedstawionych podstaw prawnych, co do braku obowiązku zapłaty akcyzy od alkoholu pobranego do badań laboratoryjnych, należy je uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony stan faktyczny, w którym Wnioskodawca podał, że:

-     kwota akcyzy od części alkoholu znajdującego się poza składem podatkowym została określona decyzjami organu podatkowego, wydanymi w 2011 r. i 2012 r.;

-     dla części zapasu alkoholu przeznaczonego do produkcji i wprowadzonego do składu podatkowego – w związku z decyzją z 2019 r. organu podatkowego o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego – organ podatkowy określił zobowiązanie podatkowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonującą w obrocie prawnym interpretację indywidualną, Organ pragnie zauważyć, że została ona wydane w indywidualnej sprawie i odnosi się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjującym tę sprawę wniosku. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.