
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie przemieszczania rumu o kodzie CN 2208 40 91 na podstawie dokumentu e-DD, wpłynął 13 czerwca 2025 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 14 lipca 2025 r. (wpływ 14 lipca 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
XXXX sp. z o.o. (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest podmiotem z siedzibą w Polsce i działającym w branży spożywczej. Główna działalność gospodarcza Spółki opiera się na produkcji wyrobów cukierniczych i piekarniczych.
Spółka do celów produkcyjnych, w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia sprowadza z Niemiec wyroby akcyzowe w postaci rumu o zawartości alkoholu 38% (CN 2208 40 91). Nabyte wyroby akcyzowe są zużywane w całości przez Spółkę do produkcji wyrobów cukierniczych i piekarniczych. Towary dostarczane są do miejsca odbioru wyrobów akcyzowych w zakładzie produkcyjnym Wnioskodawcy, który zlokalizowany jest w … . Tak odebrany wyrób akcyzowy jest umieszczony i przechowywany do celów produkcyjnych w specjalnie do tego przygotowanej i zamkniętej strefie. Następnie, zgodnie z procedurą, odpowiednia ilość towaru jest pobierana ze strefy przechowania i przekazywana na produkcję. Wszystko odbywa się w ramach zamkniętego zakładu produkcyjnego Wnioskodawcy, bez jakiegokolwiek wyprowadzania wyrobu akcyzowego poza teren zakładu.
Wnioskodawca nabywa rum w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, z zastosowaniem dokumentu e-AD, o którym mowa w art. 2 ust. [1 pkt] 15 ustawy o podatku akcyzowym.
Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca zużywa w całości rum do własnych celów produkcyjnych, to występuje na gruncie ustawy o podatku akcyzowym jednocześnie jako:
- zarejestrowany odbiorca - zgodnie z art. 2 ust. [1 pkt] 13 ustawy o podatku akcyzowym;
- podmiot zużywający - zgodnie z art. 2 ust. [1 pkt] 22 ustawy o podatku akcyzowym.
Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym, zgodnie z którym, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe używane:
a) do produkcji octu objętego pozycją CN 2209 00,
b) do produkcji produktów leczniczych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 4,
c) do produkcji olejków eterycznych, mieszanin substancji zapachowych, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 5,
d) bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów
- wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1,4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.
Art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.
W uzupełnieniu wniosku z 14 lipca 2025 r. Wnioskodawca podał, że Spółka otrzymała zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca (decyzja z dnia 23 października 2024 r.). Jest to decyzja wydana na czas nieoznaczony. W ramach przedmiotowego zezwolenia Spółce został nadany numer …, uprawniający do nabywania wyrobów akcyzowych o kodzie S200.
Pytanie
Czy w celu zastosowania zwolnienia, koniecznie jest złożenie dokumentu e-DD, nawet jeżeli nie następuje przemieszczenie wyrobów akcyzowych, gdyż Wnioskodawca występuje w podwójnej roli, tj. zarejestrowany odbiorca i podmiot zużywający?
Państwa stanowisko w sprawie
W zakresie pytania Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w tak opisanym stanie faktycznym nie ma konieczności składania e-DD.
Przytoczony art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że przedmiotowe zwolnienie ma miejsce wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.
Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 lub 8 ustawy o podatku akcyzowym, zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:
1) dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego;
4) nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający;
8) zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.
W opisywanej sytuacji ma miejsce przypadek wskazany w pkt 4, który jasno wskazuje na możliwość zastosowania zwolnienia w przypadku zbiegu tytułów, tj. zarejestrowanego odbiorcy i podmiotu zużywającego. Wskazać jednak należy, że przepis oprócz pkt 4 referuje również do pkt 1 oraz 8.
Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe należy rozpatrywać dwutorowo. W pierwszej kolejności należy ocenić, czy ma miejsce jeden z trzech przypadków. Określenie „zwolnienie ma miejsce wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8” wskazuje jednoznacznie, że jest to warunek podstawowy do tego, aby można byłoby stosować zwolnienie.
W drugiej kolejności należy rozpatrywać, czy w przypadku wystąpienia danego przypadku, wypełnione są wskazane warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13.
Zdaniem Wnioskodawcy taka konstrukcja przepisu jest uargumentowana tym, że nie wszystkie warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13 znajdują jednakowe zastosowanie we wskazanych przypadkach z ust. 3 pkt 1, 4 lub 8. Tym samym, jak wskazano wyżej, należy ocenić konieczność spełnienia danego warunku w kontekście jednego z trzech wskazanych przypadków.
Art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym wskazuje, że warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.
Zdaniem Wnioskodawcy, powyższy warunek odnosi się do przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, tj. dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego, a nie do sytuacji Wnioskodawcy z art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowym, tj. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający.
Zgodnie z art. 2 ust. [1 pkt] 18b lit. a ustawy o podatku akcyzowym, e-DD to elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Przepis ten wskazuje, że e-DD ma zastosowanie do przemieszczenia wyrobów akcyzowych. Ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera zwartej definicji legalnej pojęcia „przemieszczenie wyrobów akcyzowych”. Jednakże przepisy ustawy szczegółowo opisują zasady i warunki przemieszczania tych wyrobów w określonym trybie:
- w procedurze zawieszenia poboru akcyzy;
- poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Analiza przepisów dotyczących tych trybów wskazuje, że rozumienie przemieszczenia wyrobów akcyzowych powinno być intepretowane jako transport tych wyrobów z jednego miejsca do drugiego, zarówno na terytorium Polski, jak i w ramach Unii Europejskiej, przy zachowaniu określonych przepisów dotyczących podatku akcyzowego, np.:
- ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego,
- od podmiotu pośredniczącego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
- ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego.
Zatem musi wystąpić faktycznie przemieszczenie towaru, a nie pozorne, jak to ma miejsce w sytuacji Wnioskodawcy.
Dalej wskazać należy, że z art. 46a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, zawiera zamknięty katalog przypadków, w których wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane na podstawie e-DD. W katalogu tym nie przewidziano sytuacji, która ma miejsce w przypadku Wnioskodawcy.
Co więcej, konstrukcja e-DD powoduje, że Wnioskodawca musiałby podawać fikcyjne informacje, które byłyby niezgodne z rzeczywistością. Projekt e-DD (DD815) wymaga, aby podać np. numer faktury, datę wysyłki, rodzaj transportu, numer zabezpieczenia akcyzowego. Wskazanie powyższych danych nie jest możliwie, gdyż Wnioskodawca ani nie wystawia faktury na samego siebie, ani nie dokonuje fizycznego transportu np. samochodem ciężarowym.
Podsumowując, mając na uwadze wszystkie powyższe aspekty, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie w tak przedstawionym stanie faktycznym, nie ma on obowiązku złożenia e-DD w celu zastosowania zwolnienia. Zatem nie znajdzie zastosowania w omawianej sytuacji art. 32 ust. 5 pkt 2, w związku z art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanego pytania, dotyczącego obowiązku stosowania e-DD przy przemieszczaniu wyrobu akcyzowego w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy, w sytuacji, gdy występują Państwo w podwójnej roli - zarejestrowanego odbiorcy i podmiotu zużywającego - jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
Jak stanowi art. 92 ustawy:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
W myśl art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.
W poz. 18 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2208, wymieniono alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.
Natomiast w załączniku II., wykaz kodów, w pkt 10 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1636 z dnia 5 lipca 2022 r. uzupełniającego dyrektywę Rady (UE) 2020/262 przez określenie struktury i treści dokumentów wymienianych w kontekście przemieszczania wyrobów akcyzowych oraz określenie progu utraty wynikającej z właściwości wyrobów (Dz.Urz. UE L 2022 Nr 247, str. 2), pod kodem S200 wymieniono napoje spirytusowe w rozumieniu art. 20 tiret pierwsze, drugie i trzecie dyrektywy 92/83/EWG.
Z kolei w art. 20 tiret pierwsze dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz.Urz. UE L 1992 Nr 316, str. 21) stwierdzono, że:
Dla celów niniejszej dyrektywy przez pojęcie ,,alkohol etylowy'' rozumie się:
- wszelkie produkty o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% obj., oznaczone kodami taryfowymi CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to produkty stanowiące część produktu należącego do innego rozdziału Nomenklatury Scalonej.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku akcyzowym:
Użyte w ustawie określenie zarejestrowany odbiorca oznacza podmiot, któremu wydano zezwolenie na nabywanie wewnątrzwspólnotowe albo na jednorazowe nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych wysłanych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zwane dalej odpowiednio „zezwoleniem na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca” albo „zezwoleniem na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca”.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku akcyzowym:
Użyte w ustawie określenie e-AD oznacza elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 15a ustawy:
Określenie dokument zastępujący e-AD oznacza dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 18b lit. a ustawy:
Użyte w ustawie określenie e-DD oznacza elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 18c ustawy:
Dokument zastępujący e-DD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zawierający takie same dane jak e-DD, stosowany, gdy System jest niedostępny.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:
Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
W myśl art. 2 ust 1 pkt 26 lit. a i b ustawy:
System to krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:
a) przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.);
b) przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. c ustawy:
Użyte w ustawie określenie podmiot wysyłający oznacza zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, który wysyła z użyciem Systemu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe, które nabył wewnątrzwspólnotowo z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, do:
- podmiotu zużywającego lub
- zużywającego podmiotu gospodarczego, lub
- miejsca, w którym prowadzi działalność jako podmiot pośredniczący w zakresie wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2.
W świetle natomiast art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b ustawy:
Podmiot odbierający to podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.
Stosownie do art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy:
Zwolnienie od akcyzy wyrobów, o których mowa w ust. 1, stosuje się wyłącznie w przypadku ich nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający.
Art. 32 ust. 5, 6 12 i 13 ustawy stanowi:
5. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:
1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
1a) w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;
2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;
2a) w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.
3) (uchylony)
6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.
12. Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.
13. Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.
Stosownie do art. 46a pkt 1 ustawy:
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane:
a) ze składu podatkowego do podmiotu pośredniczącego,
b) od podmiotu pośredniczącego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
c) ze składu podatkowego do podmiotu zużywającego,
d) od podmiotu zużywającego do składu podatkowego, w celu zwrotu,
e) od podmiotu pośredniczącego do podmiotu zużywającego,
f) od podmiotu zużywającego do podmiotu pośredniczącego, w celu zwrotu,
g) od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5, do podmiotu zużywającego,
h) od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 5a, do podmiotu pośredniczącego - w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 2,
i) ze składu podatkowego do podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych - w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a,
j) od podmiotu posiadającego alkohol etylowy stanowiący odpad do składu podatkowego - w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 5,
k) z miejsca importu do podmiotu pośredniczącego lub podmiotu zużywającego prowadzącego działalność gospodarczą.
Jak wynika z art. 46b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki - w przypadkach, o których mowa w art. 46a pkt 1 lit. a-j i pkt 2 lit. a-c i e.
W myśl art. 46b ust. 2 pkt 1 ustawy:
Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.
Art. 46b ust. 3 ustawy:
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.
Zgodnie z art. 46c ust. 1 i 2 ustawy:
1. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:
1) przesłaniu do Systemu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-c, e lub f, projektu e-DD i uzyskaniu z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo
2) sporządzeniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-c, e lub f, dokumentu zastępującego e-DD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
2. Projekt e-DD oraz dokument zastępujący e-DD zawierają informację, czy przemieszczane wyroby akcyzowe są objęte zwolnieniem od akcyzy czy opodatkowane zerową stawką akcyzy.
Stosownie do art. 46q ust. 6 ustawy:
W Systemie jest prowadzona ewidencja przemieszczeń wyrobów akcyzowych.
Na wstępie należy zaznaczyć, że w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej Organ jest upoważniony wyłącznie do oceny stanowiska zainteresowanego w zakresie sformułowanego pytania/pytań i jego sytuacji prawnopodatkowej. Nadto jest w tym szczególnym postępowaniu związany opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w tym klasyfikacją wyrobów przedstawioną we wniosku, jak i w niniejszej sprawie faktem stosowania zwolnienia od akcyzy.
Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, z zastosowaniem dokumentu e-AD, rum o kodzie CN 2208 40 91, zużywany w całości do produkcji wyrobów cukierniczych i piekarniczych. Wnioskodawca podał, że w tym wypadku występuje jako zarejestrowany odbiorca i podmiot zużywający, a przy tym korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia stosowania dokumentu e-DD dla możliwości korzystania ze zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie dla nabywanego wewnątrzwspólnotowo rumu o kodzie CN 2208 40 91.
Zastosowanie zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy dotyczy przypadków wskazanych w art. 32 ust. 3 pkt 1, 4 lub 8 oraz wymaga - poza użyciem napojów alkoholowych do produkcji lub wytwarzania wskazanych konkretnie wyrobów - wypełnienia warunków w tym przepisie wskazanych. Warunki te zawarte zostały w art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13 ustawy, a także odnoszą się do nieprzekraczania norm zużycia w przypadku podmiotu zużywającego.
W sytuacji przedstawionej przez Spółkę nabycie wskazanego rumu następuje zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy, czyli ma miejsce nabycie wewnątrzwspólnotowe przez zarejestrowanego odbiorcę (Spółka podała, ze otrzymała zezwolenie na nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca), w celu zużycia przez niego jako podmiot zużywający. Zatem w tym wypadku Wnioskodawca występuje zarazem jako zarejestrowany odbiorca oraz podmiot zużywający, czyli podmiot, który - w myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy - wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
Przedmiot wątpliwości Spółki związany jest z jednym z warunków stosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 ustawy, a mianowicie art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy. Przepis ten wymaga, aby przemieszczanie wyrobów akcyzowych następowało na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, a zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy. Z przepisu tego nie wynika więc, jakich przypadków nabycia (przemieszczania) wyrobów akcyzowych dotyczy, ani jakich przypadków nie dotyczy.
Definicja dokumentu e-DD, zawarta w art. 2 pkt 1 ust. 18b lit. a ustawy, również nie wskazuje konkretnych przypadków przemieszczania wyrobów akcyzowych. Zawiera tylko jednoznaczne stwierdzenie, że na podstawie e-DD przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy m.in. wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. W tym miejscu więc należy odwołać się do regulacji odnoszących się bezpośrednio do przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD.
Organ zaznacza, że poszczególne podmioty uczestniczące w obrocie wyrobami akcyzowymi zwolnionymi od akcyzy ze względu na przeznaczenie, posiadają swoje ściśle określone definicje, kształtujące ich status, wg którego nałożone są na te podmioty określone obowiązki wynikające z ustawy. W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca występuje jako podmiot zużywający, który zarazem jest zarejestrowanym odbiorcą z racji nabycia wewnątrzwspólnotowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wskazanego rumu o kodzie CN 2208 40 91.
Regulacje w zakresie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, zawarte zostały w rozdziale 1A ustawy. Przepis art. 46a pkt 1 ustawy zawiera katalog wskazujący jakiego rodzaju przemieszczenia na terytorium kraju, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych - objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - powinny odbywać się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD. W katalogu tym nie zostało wymienione przemieszczenie od zarejestrowanego odbiorcy, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy, do podmiotu zużywającego.
Takie właśnie okoliczności stanu faktycznego, gdy Wnioskodawca nabywa opisane wyroby akcyzowe jako zarejestrowany odbiorca, aby je następnie zużyć jako podmiot zużywający, mają miejsce w niniejszej sprawie. Następuje bowiem przemieszczanie sprecyzowane w art. 32 ust. 3 pkt 4 ustawy. W niniejszej sprawie - z uwagi na to, że Wnioskodawca występuje jako podmiot posiadający równocześnie podwójny status akcyzowy (zarejestrowany odbiorca - podmiot zużywający) - nie dochodzi do nabycia opisanych wyrobów akcyzowych, zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w celu ich dostarczenia do podmiotu zużywającego, o czym stanowi art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy. Zatem przemieszczanie na podstawie e-DD wyrobów akcyzowych między zarejestrowanym odbiorcą i podmiotem zużywającym musi następować tylko w przypadku wskazanym w art. 32 ust. 3 pkt 5 ustawy, na co również wskazuje wprost art. 46a pkt 1 lit. g ustawy, co w niniejszej sprawie nie ma miejsca.
Reasumując - w przedstawionych okolicznościach stanu faktycznego, występując równocześnie jako zarejestrowany odbiorca oraz podmiot zużywający, Spółka nie ma obowiązku przemieszczania na podstawie dokumentu e-DD rumu o kodzie CN 2208 40 91, w celu zastosowania dla tego wyrobu zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie zostały objęte niniejszą interpretacją - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
