
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 30 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie uznania foliowania opakowań jednostkowych urządzeń do waporyzacji za ich produkcję, wpłynął 9 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą w zakresie urządzeń do waporyzacji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 34e ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym. W tym celu zamierza uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego z mocą prawną po 1 lipca 2025 r. W planowanym składzie podatkowym urządzenia do waporyzacji będą podlegały procesom logistycznym, takim jak foliowanie. Opakowania jednostkowe urządzeń do waporyzacji stanowią, co do zasady, opakowania kartonowe. W obrocie handlowym opakowania jednostkowe urządzeń do waporyzacji, co do zasady, są ofoliowane, co ma na celu m.in. ochronę opakowań przed uszkodzeniami, co jest ważne w kontekście ich późniejszego eksponowania na półkach sklepowych. Wnioskodawca będzie kupował urządzenia do waporyzacji bezpośrednio u producentów lub u ich dystrybutorów, a następnie wprowadzał do planowanego składu podatkowego w odpowiedniej procedurze przewidzianej przez przepisy akcyzowe, czyli np. po uzyskaniu przez Wnioskodawcę zezwolenia na wysyłanie importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego.
W zależności od sytuacji urządzenia do waporyzacji będą wprowadzane do składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych, które nie będą fabrycznie ofoliowane oraz takich, które będą już fabrycznie ofoliowane. Następnie w planowanym składzie podatkowym, w przypadku urządzeń fabrycznie nieofoliowanych, Wnioskodawca naniesie na nie podatkowe znaki akcyzy, a następnie dokona ofoliowania opakowań jednostkowych. Natomiast w przypadku urządzeń do waporyzacji fabrycznie ofoliowanych konieczne będzie uprzednie zdjęcie (rozerwanie) folii, następnie naniesienie podatkowych znaków akcyzy, a w ostatnim etapie ofoliowanie opakowań jednostkowych. Wszystkie te procesy będą miały miejsce w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Pytanie
Czy opisane we wniosku procesy związane z foliowaniem opakowań jednostkowych urządzeń do waporyzacji będą stanowiły produkcję urządzeń do waporyzacji, w rozumieniu art. 99ca ust. 1 ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, opisane we wniosku procesy związane z foliowaniem opakowań jednostkowych urządzeń do waporyzacji będą stanowiły produkcję urządzeń do waporyzacji, w rozumieniu art. 99ca ust. 1 ustawy z dnia 6.12.2008 r. o podatku akcyzowym.
Zgodnie z brzmieniem art. 99ca ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym - produkcją urządzeń do waporyzacji w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie poprzez złożenie lub połączenie różnych części, a także pakowanie.
Ustawa o podatku akcyzowym, jak i przepisy wykonawcze, nie zawierają definicji pojęcia „pakowanie”, w związku z tym niezbędne jest zasięgnięcie słownikowej definicji tego pojęcia, zgodnie z którą czynność ta znaczy tyle co układać rzeczy w paczkę lub wkładać je do walizki, skrzyni, owijać coś w papier, folię itp. (definicja „pakowania” internetowy słownik PWN, dostęp: https://sjp.pwn.pl/slowniki/pakowanie.html).
Zgodnie z opisanym przez Wnioskodawcę zdarzeniem przyszłym procesy zachodzące w składzie podatkowym będą polegały na foliowaniu opakowań jednostkowych, w tym również jej zdejmowaniu (rozrywaniu) w przypadku opakowań fabrycznie ofoliowanych. Nałożenie folii stanowi nierozłączny element pakowania urządzeń do waporyzacji ze względu na zapewnienie ochrony opakowania jednostkowego, co jest istotne w kontekście późniejszego ich eksponowania na półkach sklepowych.
Na ten moment nie istnieją wyroki sądowe lub indywidualne interpretacje Krajowej Informacji Skarbowej odnoszące się do tego zagadnienia, jednak zdaniem Wnioskodawcy należy tutaj odwołać się do utrwalonej linii interpretacyjnej, wykształconej na gruncie wyrobów tytoniowych oraz wyrobów nowatorskich, gdzie jednolicie przyjmuje się, że foliowanie opakowań jednostkowych stanowi pakowanie, a więc również produkcję w rozumieniu przepisów akcyzowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanego pytania jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod pozycją 48 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającego wykaz wyrobów akcyzowych, bez względu na kod CN, zostały wymienione urządzenia do waporyzacji.
Również w załączniku nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem oznaczania znakami akcyzy, w poz. 14, bez względu na kod CN, wymieniono urządzenia do waporyzacji.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 34e ustawy:
Użyte w ustawie określenie urządzenia do waporyzacji oznacza wielorazowe papierosy elektroniczne, podgrzewacze i urządzenia wielofunkcyjne, z wyłączeniem urządzeń przeznaczonych wyłącznie do celów medycznych.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Skład podatkowy oznacza miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:
Określenie znaki akcyzy oznacza znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a) podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.
Zgodnie z art. 99ca ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
Produkcją urządzeń do waporyzacji w rozumieniu ustawy jest ich wytwarzanie poprzez złożenie lub połączenie różnych części, a także pakowanie.
Jak wynika z art. 120 ust. 2 ustawy:
Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
Jak stanowi art. 120 ust. 3 ustawy:
Opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:
1) jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
2) przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
3) posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
4) przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.
W myśl § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2024 r. poz. 1973, ze zm.):
Banderole są nanoszone na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim te opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
W załączniku nr 4 do wskazanego rozporządzenia, na rysunkach 10a-10g przedstawiony został sposób umocowania banderoli samoprzylepnej lub banderoli bez warstwy samoprzylepnej, mocowanej odpowiednim klejem na opakowaniach jednostkowych zawierających urządzenia do waporyzacji. Banderole podatkowa i legalizacyjna o wymiarach 32,5 mm × 12 mm są umieszczane w dowolnym miejscu bezpośrednio na zamknięciu kartonowego, plastikowego, metalowego, szklanego lub drewnianego opakowania jednostkowego w kształcie litery „L” lub „I”. Jeżeli opakowanie zawiera dwa miejsca do otwierania, jedno z nich musi być zabezpieczone przed otwarciem. Kod 2D nie może znaleźć się w miejscu zgięcia banderoli. Banderola legalizacyjna jest nanoszona na istniejący stan opakowania jednostkowego.
Wnioskodawca podał, że w planowanym składzie podatkowym urządzenia do waporyzacji będą podlegały procesom logistycznym, takim jak foliowanie. Opakowania jednostkowe urządzeń do waporyzacji stanowią, co do zasady, opakowania kartonowe. W obrocie handlowym opakowania jednostkowe urządzeń do waporyzacji, co do zasady, są ofoliowane, co ma na celu m.in. ochronę opakowań przed uszkodzeniami. Wnioskodawca będzie kupował urządzenia do waporyzacji bezpośrednio u producentów lub u ich dystrybutorów, a następnie wprowadzał do planowanego składu podatkowego w odpowiedniej procedurze przewidzianej przez przepisy akcyzowe. W zależności od sytuacji urządzenia do waporyzacji będą wprowadzane do składu podatkowego w opakowaniach jednostkowych, które nie będą fabrycznie ofoliowane oraz takich, które będą już fabrycznie ofoliowane. Następnie w planowanym składzie podatkowym, w przypadku urządzeń fabrycznie nieofoliowanych, Wnioskodawca naniesie na nie podatkowe znaki akcyzy, a następnie dokona ofoliowania opakowań jednostkowych. Natomiast w przypadku urządzeń do waporyzacji fabrycznie ofoliowanych konieczne będzie uprzednie zdjęcie (rozerwanie) folii, następnie naniesienie podatkowych znaków akcyzy, a w ostatnim etapie ofoliowanie opakowań jednostkowych. Wszystkie te procesy będą miały miejsce w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.
Państwa wątpliwość dotyczy rozstrzygnięcia, czy opisane we wniosku procesy związane z foliowaniem opakowań jednostkowych urządzeń do waporyzacji będą stanowiły produkcję urządzeń do waporyzacji, w rozumieniu art. 99ca ust. 1 ustawy.
Zauważyć należy, że w przypadku urządzeń do waporyzacji ich produkcją jest nie tylko ich wytwarzanie poprzez złożenie lub połączenie różnych części, ale również pakowanie.
Ustawa o podatku akcyzowym, jak i przepisy wykonawcze nie zawierają definicji „pakowania”. Posługując się definicją słownikową, „pakowanie” pochodzi od słowa pakować, które oznacza „układać coś (rzeczy, towary) w paczkę, wkładać coś do walizki, do skrzyni itp. w celu wysłania, przewiezienia, zabrania w podróż, ładować oraz owijać, zawijać coś w papier, folię” (por. Słownik Języka Polskiego pod red. S. Dubisza, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2003).
Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że definicja produkcji urządzeń do waporyzacji , o której mowa w art. 99ca ust. 1 ustawy, jest definicją szeroką, w ramach której mieści się także pakowanie tychże urządzeń.
Mając na uwadze powyższą definicję należy stwierdzić, że Spółka dokonując zdjęcia folii z fabrycznie zafoliowanych opakowań jednostkowych urządzeń do waporyzacji, aby na te opakowania, a także na opakowania jednostkowe tych urządzeń, które nie były zafoliowane, nałożyć podatkowe znaki akcyzy, a następnie nałożyć folię na wszystkie opakowania, będzie dokonywać pakowania urządzeń do waporyzacji, stanowiącego ich produkcję w rozumieniu art. 99ca ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W tym wypadku procesy związane z foliowaniem opakowań jednostkowych urządzeń do waporyzacji będą stanowiły ich produkcję na gruncie ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie zostały objęte niniejszą interpretacją - zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb Ordynacji podatkowej. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
