Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 29 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 29 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X sp. z o.o. (dalej: X albo Spółka) jest zaangażowany w dostawy olejów smarowych (CN 2710 19 81-99) oraz preparatów smarowych klasyfikowanych do pozycji CN 3403 dla polskich klientów, nabywając je od dostawcy z (…).

Obecnie, wyroby te są wysyłane z terytorium (…) do klienta w Polsce (dalej: Obecny Model). Ponieważ zgodnie z przyjętymi warunkami dostawy to Spółka odpowiada za transport towarów, na gruncie podatku od towarów i usług Spółka wykazuje nabycie towaru od Dostawcy jako WNT w Polsce.

Obecnie rozważana jest zmiana modelu dostawy zgodnie z którą to klient odbiera produkt i jest odpowiedzialny za organizację transportu oraz ponosi jego koszty (dalej: Planowany Model). W planowanym modelu obrotu, na gruncie podatku VAT, Spółka będzie dokonywała wewnątrzwspólnotową dostawę tych wyrobów z terytorium (...) do Polski.

Natomiast Strony transakcji, (tj. Spółka i klient) ustaliły, że przemieszczenie ww. wyrobów w Planowanym Modelu obrotu będzie wykonywane z terytorium (...) do składu podatkowego Spółki w Polsce. Przemieszczenie ww. wyrobów na terytorium kraju w ramach ich nabycia wewnątrzwspólnotowego będzie wykonywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W celu zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy X zamierza wypełniać obowiązki formalne związane ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (m.in. Spółka zamierza składać powiadomienia o zamiarze dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych tych wyrobów, składać zabezpieczenie akcyzowe). Jednocześnie do przemieszczanych wyrobów zostaną dołączone odpowiednie dokumenty handlowe.

W dalszej kolejności, wyroby będą przemieszczane ze składu podatkowego X w Polsce do docelowych odbiorców tych wyrobów.

W związku z powyższym Spółka chciałaby potwierdzić, czy w planowanym nowym modelu obrotu to Spółka będzie zobowiązana do dochowania warunków formalnych związanych ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym ww. wyrobów w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego.

Pytania

1.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym (w nowym modelu obrotu) to Spółka będzie podmiotem dokonującym wewnątrzwspólnotowego nabycia [nabycia wewnątrzwspólnotowego] olejów smarowych oraz preparatów smarowych w rozumieniu regulacji akcyzowych?

2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym (w nowym modelu obrotu) to Spółka [będzie] zobowiązana do dochowania warunków formalnych związanych ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym olejów smarowych oraz preparatów smarowych w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1 W ocenie Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym (w nowym modelu obrotu) to Spółka będzie podmiotem dokonującym wewnątrzwspólnotowego nabycia [nabycia wewnątrzwspólnotowego] olejów smarowych oraz preparatów smarowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Ad. 2 W ocenie Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym (w nowym modelu obrotu) to Spółka będzie zobowiązana do dochowania warunków formalnych związanych ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym olejów smarowych oraz preparatów smarowych w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:

(i) Oleje smarowe (CN 2710 19 81-99) oraz preparaty smarowe o kodzie CN 3403 stanowią wyroby niezharmonizowane w Unii Europejskiej i stanowią wyroby spoza załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej objęte stawką akcyzy inną niż 0 zł.

W związku z powyższym, przedmiotowe wyroby nabywane do Polski z innego państwa Unii Europejskiej nie są wysyłane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Jednakże, regulacje akcyzowe umożliwiają zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju w związku z dokonywaniem nabycia wewnątrzwspólnotowego tych wyrobów w celu ich wprowadzenia do składu podatkowego.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 (a więc wyrobów spoza załącznika nr 2 do ustawy akcyzowej objętych stawką akcyzy inną niż 0 zł, w tym olejów smarowych oraz preparatów smarowych), warunkiem zastosowania tej procedury jest w przypadku wyrobów przemieszczanych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego:

„a) dokonanie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym obejmującego w szczególności dane dotyczące ilości nabywanych wyrobów akcyzowych i kwotę akcyzy podlegającej zawieszeniu, oraz złożenie zabezpieczenia akcyzowego, przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju, oraz

b) dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych”.

Pierwsza część art. 13 ust. 1 ustawy akcyzowej wskazuje na generalną zasadę zgodnie z którą podatnikiem akcyzy jest „osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…)”. Natomiast, w poszczególnych podpunktach art. 13 ust. 1 ujęte są odstępstwa od tej generalnej zasady, jednakże nie będą one miały zastosowania w analizowanej sprawie.

Jak więc wynika z powyższego, podmiotem zobowiązanym do dochowania warunków formalnych związanych ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w analizowanym przypadku jest podatnik, a więc podmiot, który dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą.

W świetle powyższego, należy zweryfikować jaka czynność opodatkowana akcyzą w analizowanym modelu obrotu jest wykonywana i kto ją wykonuje.

(ii) Czynności opodatkowane akcyzą w przypadku olejów smarowych oraz preparatów smarowych zostały ujęte w art. 8 ustawy akcyzowej. Przy czym, art. 8 ust. 2 - 6 nie będą miały zastosowania w tej sprawie, a szczególnej analizie należy poddać art. 8 ust. 1 ustawy akcyzowej.

Zgodnie z tym przepisem,

„1. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów”.

W analizowanym przypadku nie będzie miał zastosowania pkt 4 oraz pkt 4a dlatego, że nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów innych niż określone w załączniku nr 2 objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa zostanie dokonane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wyroby te zostaną wprowadzone do składu podatkowego. W tym przypadku, nie dojdzie również do czynności opodatkowanych akcyzą o których mowa w pkt 1, 3, 5 oraz 6.

Natomiast czynnością opodatkowaną która będzie miała miejsce w tym przypadku jest czynność określona w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej, a więc wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego.

Podmiotem, który będzie wykonywał ww. czynność opodatkowaną akcyzą jest X, a więc podmiot prowadzący skład podatkowy, który będzie przyjmował i wprowadzał do swojego składu podatkowego przemieszczone wyroby nabyte wewnątrzwspólnotowo.

W świetle więc powyższych przepisów, to X będzie podatnikiem akcyzy, a więc podmiotem, który zgodnie z literalną treścią art. 41 ust. 4 pkt 2 ustawy akcyzowej jest zobowiązany do dopełnienia warunków formalnych związanych ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem wyrobów w celu ich wprowadzenia do składu podatkowego.

(iii) Powyższa konkluzja jest prawidłowa również pod względem systemowym i celowościowym.

Zgodnie z założeniami systemu podatku akcyzowego za stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy i wypełnianie obowiązków formalnych związanych z tą procedurą powinny być odpowiedzialne podmioty uprawnione do stosowania tej procedury, a więc podmioty prowadzące składy podatkowe, zarejestrowani wysyłający oraz zarejestrowani odbiorcy.

(iv) Odnosząc się natomiast do tego czy Spółka jest podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych oraz preparatów smarowych, to należy przytoczyć definicję wewnątrzwspólnotowego nabycia [nabycia wewnątrzwspólnotowego] wskazaną w art. 2 pkt 9 ustawy akcyzowej.

Definicja ta wskazuje, że „nabycie wewnątrzwspólnotowe” to „przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju”.

W analizowanym przypadku, to X będzie dokonywał nabycia wewnątrzwspólnotowego przedmiotowych wyrobów dlatego, że zgodnie z warunkami transakcji będą one wysyłane z (...) do prowadzonego przez X składu podatkowego w Polsce w którym będą magazynowane.

Powyższe znajduje pośrednie potwierdzenie m.in. w art. 48 ust. 9 który wskazuje: „Podmiot prowadzący skład podatkowy może dokonać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych wymienionych w art. 103 ust. 5aa ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2024 r. poz. 361, 852, 1473 i 1721), na rzecz innego podmiotu, pod warunkiem że podmiot, na rzecz którego nabywane są te wyroby, łącznie spełnia następujące warunki:

1)posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi z zagranicą, o której mowa w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, jeżeli koncesja ta jest wymagana;

2)jest właścicielem nabywanych wyrobów akcyzowych;

3)posiada:

a)siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju i nabywa te wyroby akcyzowe na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju albo

b)oddział z siedzibą na terytorium kraju utworzony na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i nabywa te wyroby akcyzowe na potrzeby prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju przez ten oddział;

4)przekaże podmiotowi prowadzącemu skład podatkowy numer identyfikacji podatkowej poprzedzony kodem PL użyty na potrzeby podatku od towarów i usług przy przemieszczaniu na terytorium kraju wyrobów akcyzowych”.

Chociaż art. 48 ust. 9 nie odnosi się bezpośrednio do sytuacji Spółki, gdyż dotyczy nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów objętych koncesją i pakietem paliwowym, to potwierdza, że w przypadku dostaw wyrobów przemieszczanych z innych państw Unii Europejskiej do składu podatkowego w Polsce ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie przez podmiot prowadzący skład podatkowy, które jest realizowane na rzecz innego podmiotu.

Należy więc stwierdzić, że w analizowanym modelu obrotu to X Polska jest podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych oraz preparatów smarowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, dotyczące określenia:

czy w opisanym zdarzeniu przyszłym (w nowym modelu obrotu) to Państwo będą podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych oraz preparatów smarowych w rozumieniu regulacji akcyzowych;

czy w opisanym zdarzeniu przyszłym (w nowym modelu obrotu) to Państwo będą zobowiązani do dochowania warunków formalnych związanych ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym olejów smarowych oraz preparatów smarowych w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego,

jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm., zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 27 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2710 zostały wymienione oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

W poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 3403 zostały wymienione preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

Natomiast w poz. 20 załącznika nr 2 do ustawy zostały wymienione oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oznaczone kodami CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90. Przy czym, zgodnie z objaśnieniem do tego załącznika, „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.

Stosownie do art. 3 ustawy:

1.Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

2.Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Jak wynika z art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

2)objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;

5)objęte pozycją CN 3403.

W art. 89 ust. 1 pkt 1-15 ustawy zostały określone stawki akcyzy na wyroby energetyczne, które odnoszą się bezpośrednio m.in. do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN).

W myśl art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów i preparatów smarowych:

a)olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,

b)olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,

c)preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

- 1180,00 zł/1000 litrów.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy:

Skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy;

Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

W świetle art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W świetle do art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Stosownie do art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W świetle art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Stosownie do art. 40 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:

Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku:

zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,

wprowadzenia do składu podatkowego przez podmiot prowadzący skład podatkowy, który odebrał te wyroby jako uprawniony odbiorca,

dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego, w miejscu importu znajdującym się w składzie podatkowym.

Zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy:

Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 ustawy:

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1)zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.

Stosownie do art. 41 ust. 4 ustawy:

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunkiem zastosowania tej procedury jest w przypadku wyrobów:

1)przemieszczanych wyłącznie na terytorium kraju - spełnienie warunków, o których mowa w ust. 1;

2)przemieszczanych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego:

a)dokonanie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym obejmującego w szczególności dane dotyczące ilości nabywanych wyrobów akcyzowych i kwotę akcyzy podlegającej zawieszeniu, oraz złożenie zabezpieczenia akcyzowego, przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju, oraz

b)dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych;

3)przemieszczanych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej:

a)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego przed rozpoczęciem przemieszczania oraz

b)dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

Z przedstawionego przez Państwa opisu sprawy wynika, że są Państwo zaangażowani w dostawy olejów smarowych (CN 2710 19 81-99) oraz preparatów smarowych klasyfikowanych do pozycji CN 3403 dla polskich klientów, nabywając je od dostawcy z (...). Przedstawiony opis sprawy wskazuje, że nie będą to wyroby, które zostały objęte wyłączeniami, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku akcyzowym.

Rozważają Państwo wprowadzenie nowego modelu dostawy zgodnie z którym to klient odbiera produkt i jest odpowiedzialny za organizację transportu oraz ponosi jego koszty. Na gruncie podatku VAT będą Państwo dokonywali wewnątrzwspólnotowej dostawy tych wyrobów z terytorium (...) do Polski.

Okoliczności sprawy wskazują ponadto, że Strony transakcji (tj. Państwo i klient) ustaliły, że przemieszczenie ww. wyrobów w planowanym modelu obrotu będzie wykonywane z terytorium (...) do Państwa składu podatkowego w Polsce. Przemieszczenie tych wyrobów na terytorium kraju w ramach ich nabycia wewnątrzwspólnotowego będzie wykonywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. W celu zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy zamierzają Państwo wypełniać obowiązki formalne związane ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (m.in. zamierzają Państwo składać powiadomienia o zamiarze dokonywania nabyć wewnątrzwspólnotowych tych wyrobów, składać zabezpieczenie akcyzowe). Jednocześnie do przemieszczanych wyrobów zostaną dołączone odpowiednie dokumenty handlowe. W dalszej kolejności, wyroby będą przemieszczane z należącego do Państwa składu podatkowego w Polsce do docelowych odbiorców tych wyrobów.

Państwa wątpliwości w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 dotyczą określenia czy w nowym modelu obrotu to Państwo będą podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych oraz preparatów smarowych oraz czy to Państwo będą zobowiązani do dochowania warunków formalnych związanych ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju w związku z tym nabyciem.

Odpowiadając na Państwa wątpliwości zauważyć należy, że w myśl art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego, w wyniku którego z dniem wykonania tej czynności powstaje obowiązek podatkowy na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy. Podatnikiem podatku akcyzowego z tytułu powyższej czynności - mając na uwadze art. 13 ust. 1 ustawy - będzie podmiot, który jej dokonuje, tj. podmiot, który będzie przyjmował i wprowadzał wyroby akcyzowe do składu podatkowego.

Zaznaczenia również wymaga, że prawo własności wyrobów akcyzowych nie jest zasadniczo elementem decydującym przy zastosowaniu procedury zawieszenia poboru akcyzy. W przypadku stosowania tej procedury, najistotniejsze znaczenie ma bowiem dochowanie jej warunków przez podmioty uprawnione do jej stosowania. Przy czym, za dochowanie warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy odpowiada ten podmiot, który objął wyroby akcyzowe procedurą zawieszenia poboru akcyzy i który stosuje ją wobec tych wyrobów - niekoniecznie będący przy tym ich właścicielem, a więc co do zasady podmiot wprowadzający wyroby akcyzowe do składu podatkowego.

Mając na uwadze powyższe oraz przedstawiony przez Państwa opis sprawy należy wskazać, że w przedstawionym przez Państwa nowym modelu obrotu to Państwo - jako podmiot prowadzący skład podatkowy do którego będą wprowadzane wyroby akcyzowe, a więc dokonujący czynności będącej przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym - będą dokonywali nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych oznaczonych kodem CN 2710 19 81-99 oraz preparatów smarowych oznaczonych kodem CN 3403, co jednocześnie oznacza, że to Państwo będą zobowiązani do wypełnienia warunków formalnych w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym tych wyrobów uzależniających stosowanie wobec nich procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie określenia:

czy w opisanym zdarzeniu przyszłym (w nowym modelu obrotu) to Państwo będą podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów smarowych oraz preparatów smarowych w rozumieniu regulacji akcyzowych;

czy w opisanym zdarzeniu przyszłym (w nowym modelu obrotu) to Państwo będą zobowiązani do dochowania warunków formalnych związanych ze stosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na terenie kraju w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym olejów smarowych oraz preparatów smarowych w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego

należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej dotyczącej podatku akcyzowego w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, zadanych we wniosku pytań oraz zakresu przepisów, o interpretację których Państwo wnieśli, tj. art. 2 ust. 9, art. 8, art. 13, art. 41 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.