Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

Stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 25 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie podatku akcyzowego, wpłynął 7 kwietnia 2025 r. Uzupełnili go Państwo pismami z 13 maja 2025 r., które wpłynęły od Organu 13 i 19 maja 2025 r., w odpowiedzi na wezwanie do uzupełnienia wniosku.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku)

(X.) Sp. z o.o. jest podmiotem powołanym w celu realizacji ustawowych zadań własnych (…) (…). Spółka realizuje zadania w zakresie (…) (…), którą objętych jest około (…)  mieszkańców gmin: (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…). Spółka dysponuje własną (…) (…) i (…) oraz dzierżawi (…) gminne. Spółka jest właścicielem (…) (…) (…): w (…) wraz ze (…) (…)(…) (…); posiada też własną (…) (…) w (…) (…) . Ścieki dostarczane są przez system kanalizacji oraz dowożenie.

Oczyszczone (…) odprowadzane są do (…) (…). Ponadto Spółka posiada zaświadczenie o wpisie do rejestru wytwórców energii w małej instalacji po numerem (…) wydane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki z dnia (…) (…) (…) r. oraz jest zarejestrowana w CRPA.

Aktualnie Spółka (X.) korzysta ze zwolnienia od podatku akcyzowego w zakresie produkcji energii elektrycznej z tytułu wytwarzania energii elektrycznej w źródle odnawialnym o mocy zainstalowanej elektrycznej < 1 MW. Wniosek o wydanie indywidualnej interpretacji prawnej dotyczy 1 zaistniałego stanu faktycznego dotyczącego zwolnienia z podatku od akcyzy w zakresie:

produkcji energii elektrycznej w kierunku spalania biogazu powstającego w procesie fermentacji beztlenowej osadów ściekowych w kogeneratorach oraz instalacji fotowoltaicznej.

Na terenie (…) (…) prowadzony jest m.in. proces pozyskiwania biogazu [zgodnie z uzupełnieniem klasyfikowanym do kodu CN 2711 29 00], powstającego w wyniku fermentacji osadu wstępnego i nadmiernego, który spalany jest w kogeneratorze o mocy zainstalowanej elektrycznej (…)MW. W wyniku spalania biogazu w kogeneratorze produkowana jest energia elektryczna i cieplna. Energia cieplna wykorzystywana jest do celów technologicznych natomiast energia elektryczna blisko w 100% wykorzystywana jest na potrzeby własne funkcjonowania (…). W roku 2024 wyprodukowano (…) MWh z czego (…) MWh zostało wykorzystanych przez (…) (…) w ramach swojej działalności natomiast (…) MWh zostało sprzedanych Spółce (…) (…), posiadającej koncesję na obrót energią elektryczną. Całościowe zapotrzebowanie na energię elektryczną dla (…) (…) w roku 2024 wyniosło (…) MWh w związku z czym (…) MWh Spółka (X.) zakupiła od zewnętrznego podmiotu ((…)Sp. z o.o.). Sprzedaż energii elektrycznej jest wynikiem chwilowego mniejszego zapotrzebowania na energię elektryczną przez (…) (…) niż faktyczna produkcja natomiast zakup energii elektrycznej wynika z chwilowego większego zużycia energii elektrycznej niż możliwa jest jej produkcja w źródle odnawialnym.

Wytwarzanie energii, zużycie na potrzeby własne, sprzedaż i jej zakup są opomiarowane licznikami energii elektrycznej.

Dnia (…) r. nastąpił rozruch technologiczny i pierwsze wytworzenie energii elektrycznej w kogeneratorze (…) o mocy (…)MW, całość wyprodukowanej energii została zużyta na potrzeby (…). Rozruch był związany z przeglądem jednostki i nie miał na celu produkcji energii oraz odbył się podczas przestoju kogeneratora o mocy (…) MW. W najbliższym czasie planowane jest wykorzystywanie kogeneratora o mocy elektrycznej (…) MW w dwóch wariantach:

pracy w przerwach technicznych (przeglądy, naprawy, konserwacja) jednostki (…) MW.

pracy łącznej z kogeneratorem (…)MW - w przypadku gdy ilość produkowanego biogazu będzie wystarczająca.

Aktualnie ilość pozyskiwanego biogazu nie pozwala na jednoczesne wykorzystanie obydwu jednostek kogeneracyjnych na terenie (…). W najbliższym czasie Spółka planuje budowę (…) co mogło by się przełożyć na możliwość jednoczesnego wykorzystania dwóch jednostek ((…)MW i (…)MW) celem pokrycia pełnego zapotrzebowania zakładu na energię elektryczną.

Na terenie (…) (…) nie znajdują się też żadne inne jednostki wytwarzania energii elektrycznej w tym awaryjne agregaty prądotwórcze. Ponadto Spółka (X.) posiada (…) o łącznej mocy (…) kW ((…)MW) zlokalizowane na terenie (…) (…) (…) w (…) i (…) (…), z których 100% wyprodukowanej energii jest zużywane na potrzeby własne. W (…) (…) znajdują się (…)instalacje, natomiast w (…) (…) o mocy (…)kW każda. W 2024 roku wyprodukowano (…) MWh, z których całość została wykorzystana na potrzeby własne. Całościowe zapotrzebowanie na energię elektryczną dla (…) (…) (…) w roku (…) wyniosło (…) MWh w związku z czym (…) MWh Spółka (X.) zakupiła od zewnętrznego podmiotu ((…)Sp. z o.o.). Wytwarzanie energii, zużycie na potrzeby własne i zakup są opomiarowane licznikami energii elektrycznej.

Pytania (ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku)

Czy łączna moc generatorów określona na maksymalnym poziomie 1 MW jako limit uprawniający podatnika do zwolnienia z podatku akcyzowego na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2023 r., poz. 1891), powinna być ustalana na podstawie wszystkich posiadanych przez Spółkę generatorów (uruchomionych i wyłączonych) czy na podstawie mocy generatorów wykorzystywanych w danym momencie, w których została wyprodukowana, zużyta na własne potrzeby energia?

Czy Spółka (X.) utrzyma prawo do zwolnienia z podatku akcyzowego od energii wytworzonej, zużytej na potrzeby własne za miesiące, w których nie wystąpiła sytuacja jednoczesnej pracy generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW?

Czy (X.) będzie zobowiązana do odprowadzania podatku akcyzowego, składania deklaracji akcyzowej i prowadzenia ewidencji energii jedynie za miesiące z dniami, w których wystąpiła jednoczesna praca wszystkich generatorów, których łączna moc przekroczy próg 1 MW?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sprecyzowane po uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1

Do ustalenia łącznej mocy generatorów powinna być brana pod uwagę maksymalna moc elektryczna tylko tych generatorów, z których została wyprodukowana, zużyta na własne potrzeby energia elektryczna.

Uzasadnienie:

Zdaniem Spółki (X.) (dalej „Spółka”) pomimo posiadania wielu generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW w sytuacji gdy jednocześnie wykorzystywanych będzie do wytworzenia energii elektrycznej zużywanej przez Spółkę jedynie część generatorów, łączna moc wykorzystywanych generatorów nie przekroczy 1 MW.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka produkuje energię elektryczną w kogeneratorze o mocy (…)MW oraz instalacji fotowoltaicznej o łącznej mocy (…) kW ((…) MW). Spółka uruchomiła po relokacji i planuje rozpoczęcie produkcji w kogeneratorze o mocy (…) MW, przy czym wykorzystywanie wszystkich generatorów będzie miało miejsce sporadycznie i okazjonalnie w sytuacji przerw pracy jednostki o mocy (…) MW oraz gdy pozwoli na to ilość pozyskiwanego biogazu na (…) (…). Zasadniczo wykorzystywanych będzie jedynie część tych generatorów, a w założeniu w danym miesiącu nie wszystkie generatory będą uruchamiane.

W ocenie Spółki dla celów omawianego w sprawie zwolnienia, moment jednoczesnego wykorzystywania generatorów do wytwarzania energii elektrycznej należy rozumieć jako jednostkę czasu/przedział czasowy danego okresu rozliczeniowego, w trakcie którego pracują generatory wytwarzające energię elektryczną, która jest następnie zużywana. Określenie tego momentu będzie uzależnione każdorazowo od okoliczności faktycznych. Przykładowo okresem tym może być ściśle określony dzień danego miesiąca w trakcie którego pracują generatory lub określony przedział czasowy danego dnia w trakcie którego pracują generatory, np. uruchomione na czas trwania testu, awarii. Te przedziały czasowe mogą się pokrywać (pracują np. zarówno kogeneratory i instalacje fotowoltaiczne) lub być od siebie niezależne, tj. wytwarzanie energii elektrycznej i jej zużycie w różnych generatorach następuje w innych okresach dnia.

Zatem łączna moc generatorów określona na maksymalnym poziomie 1 MW jako limit uprawniający podatnika do zwolnienia powinna być ustalana na podstawie łącznej mocy uruchomionych w danym momencie generatorów, a nie na podstawie posiadanych przez Spółkę generatorów (uruchomionych i wyłączonych) z uwagi na fakt, że przedmiotem opodatkowania jest zużycie energii elektrycznej. Przyjęcie odmiennego stanowiska prowadziłoby do uzależnienia zwolnienia od mocy generatorów, nie zaś od produkcji i zużycia energii elektrycznej, która jest przedmiotem opodatkowania.

Wobec tego jeżeli do wytworzenia energii elektrycznej wykorzystywanych będzie jedynie część generatorów, w takiej sytuacji łączna moc nie przekroczy 1 MW. Jedynie na skutek uruchomienia jednocześnie wszystkich generatorów mogą wystąpić sytuacje, w których łączna moc generatorów, jednocześnie wytwarzających zużywaną przez Spółkę energię elektryczną, przekroczy 1 MW.

Ad. 2

Zdaniem Spółki (X.) możliwe będzie skorzystanie ze zwolnienia wynikającego z § 5 rozporządzenia, w sytuacji wytwarzania energii elektrycznej przez część posiadanych generatorów, których łączna moc w trakcie wytwarzania energii nie przekroczy 1 MW w danym momencie.

Uzasadnienie:

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1891) (dalej również jako „Rozporządzenie”) zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię; ust. 2 ww. Rozporządzenia stanowi, iż w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. poz. 478 i 2365 oraz z 2016 r. poz. 925, 1579 i 2260) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Z definicji biogazu podanej w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. 2015 r. poz. 478) jasno wynika, iż jest to gaz uzyskany z biomasy, w szczególności z instalacji przeróbki odpadów zwierzęcych lub roślinnych, (…) (…) oraz składowisk odpadów. Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 1 148) o odnawialnych źródłach energii, odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.

Wobec powyższego zdaniem Spółki jeżeli w żadnym momencie danego okresu rozliczeniowego, który co do zasady obejmuje miesiąc, łączna moc wszystkich pracujących generatorów wytwarzających energię elektryczną (co istotne i wymaga podkreślenia pracujących i wytwarzających energię a nie tylko posiadanych) nie przekroczy mocy 1 MW, podatnik zachowa w danym miesiącu prawo do zwolnienia, o którym mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Natomiast jeśli w jakimkolwiek momencie - jednostce czasu/przedziale czasowym danego miesiąca, łączna moc generatorów wytwarzających energię elektryczną (pracujących i wytwarzających energię) przekroczy 1 MW, podatnik utraci prawo do zastosowania zwolnienia o którym mowa w § 5 Rozporządzenia w tym okresie rozliczeniowym.

Nie jest zatem istotna łączna moc posiadanych generatorów, lecz łączna moc generatorów w momencie, w którym produkowana i zużywana jest energia elektryczna. Co do zasady nie ma znaczenia bowiem samo posiadanie dodatkowych generatorów, które w momencie produkcji i zużycia energii elektrycznej są nieużywane. Wobec powyższego próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszystkich generatorów faktycznie produkujących w danej chwili energię elektryczną, która jest następnie zużywana.

Zwolnienie o którym mowa w § 5 Rozporządzenia uprawnia podatnika zużywającego energię elektryczną wytworzoną w jednym lub kilku generatorach do jego zastosowania, o ile łączna moc użytkowanych w danym momencie okresu rozliczeniowego generatorów, wytwarzających tą energię elektryczną, nie będzie przekraczać 1 MW. Określając łączną moc wykorzystywanych w danym momencie generatorów należy brać pod uwagę ich maksymalną moc z jaką mogą one pracować. Tym samym zwolnienie to, zgodnie z treścią tego przepisu, nie dotyczy energii elektrycznej, która nie zostanie zużyta przez ten podmiot (np. zostanie przekazana do sieci), jak i energii elektrycznej, która zostanie wytworzona z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW.

Reasumując Spółka stoi zatem na stanowisku, że w przypadku gdy posiada wiele generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, tj. kogeneratory i instalacje fotowoltaiczne, lecz w danym momencie jednocześnie wykorzystuje celem wytworzenia energii elektrycznej jedynie część z tych generatorów, o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, to zużycie tej energii elektrycznej podlega zwolnieniu od akcyzy zgodnie z § 5 Rozporządzenia. Pomimo bowiem posiadania generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW, istotne dla zwolnienia od akcyzy jest to, że generatory z których w danym momencie produkowana jest wytwarzana energia elektryczna mają moc łączną nieprzekraczającą 1 MW.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 maja 2015 r., sygnatura IPPP3/443-139/12/15-6/S/SM oraz Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 8 listopada 2023 r., sygnatura 0111-KDIB3-3.4013.253.2023.1.PJ.

Podobne stanowisko przedstawił także NSA w wyroku z dnia 10 czerwca 2014 r. w sprawie o sygn. akt I FSK 959/13, w którym wskazał: „Zdaniem Sądu odwoławczego zamieszczenie obu tych wyrazów w bezpośrednim sąsiedztwie, tj. w ramach jednego przepisu („zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów”) wskazuje, że prawodawca położył wyraźny nacisk na spożytkowanie energii elektrycznej, tj. na faktyczne wytworzenie i wykorzystanie energii. Przyjęcie w tym kontekście, że w ww. przepisie chodzi o maksymalną moc generatorów posiadanych przez podatnika, powodowałoby uzależnienie zwolnienia od mocy generatorów, nie zaś od produkcji i stosownego do jej wielkości zużycia energii. W konsekwencji przytoczone zwroty byłyby normatywnie puste, czemu sprzeciwia się ugruntowana w orzecznictwie dyrektywa interpretacyjna znana jako zakaz wykładni per non est, tj. zakaz dokonywania wykładni w taki sposób, że pewne fragmenty przepisu są zbędne”.

Ad. 3

Zdaniem Spółki, jeżeli w danym dniu miesiąca, łączna moc wszystkich pracujących generatorów wytwarzających energię elektryczną przekroczy moc 1 MW, to wówczas podatnik utraci prawo do zastosowania zwolnienia w tym okresie rozliczeniowym tj. w całym miesiącu. Dopiero w takim momencie Spółka zobowiązana będzie do obliczenia i zapłacenia podatku akcyzowego od zużytej energii wyprodukowanej w generatorach, złożenia deklaracji akcyzowej oraz wpisu w ewidencji energii, jedynie w odniesieniu do miesiąca w którym nastąpiło przekroczenie mocy 1 MW.

Uzasadnienie:

Reasumując Spółka (X.) zobowiązana będzie do prowadzenia ewidencji energii elektrycznej (na podstawie art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 126), odprowadzania podatku akcyzowego oraz składania stosownych deklaracji (na podstawie art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 126) tylko za miesiące, w których łączna moc generatorów (tj. kogeneratory i instalacje fotowoltaiczne) w których została wyprodukowana i zużyta energia elektryczna, przekracza 1 MW, i nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji energii elektrycznej, odprowadzania podatku akcyzowego i składania deklaracji za miesiące, w których zużyta energia została wyprodukowana w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, nawet w sytuacji, gdy w którymś z poprzednich miesięcy moc ta przekraczała 1 MW i Spółka złożyła stosowną deklarację i zapłaciła podatek.

Obowiązek składania deklaracji podatkowych, jak i obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, wynikają bowiem dopiero z faktycznie dokonywanych czynności podlegających opodatkowaniu. Spółka (X.) powinna w każdym miesiącu odrębnie weryfikować, czy w tym miesiącu doszło do zużycia energii wyprodukowanej w tym konkretnym miesiącu z generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW. Jeżeli moc ta w danym miesiącu nie przekracza 1 MW, może korzystać ze zwolnienia określonego w § 5 rozporządzenia. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 listopada 2023 r., sygnatura 0111-KDIB3-3.4013.253.2023.1.PJ.

§ 5 Rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego nie warunkuje bowiem prawa podatnika do stosowania zwolnienia od akcyzy od faktu posiadania generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW. Warunkuje on to prawo od tego, aby łączna moc generatorów, w ramach których jest produkowana i zużywana przez podatnika energia objęta ewentualnym zwolnieniem na podstawie powołanej regulacji, nie przekraczała 1 MW.

Uwzględniając powyższe, zasadne jest twierdzenie, że obowiązki dotyczące prowadzenia ewidencji energii elektrycznej, składania stosownych deklaracji akcyzowych oraz odprowadzania podatku akcyzowego od wytworzonej energii elektrycznej wykorzystanej na potrzeby własne będą dotyczyć jedynie miesięcy, w których wystąpiła sytuacja jednoczesnej pracy generatorów, których łączna moc przekroczy 1 MW.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz.126, ze zm., dalej jako „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 28 załącznika nr 1, pod kodem CN 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe. Natomiast w poz. 33 tego załącznika wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:

Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust.1 i 1a.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy - podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy zdnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 266, 834 i 859), z wyłączeniem:

a)spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2024 r. poz. 910) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b)towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej wart.9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2024 r. poz. 722),

c)giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d)spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy:

Sprzedaż - czynność faktyczna lub prawna, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.

Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:

1.W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

3.Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

4.Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:

1.W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1)z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3)z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4)z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

2.Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, (…).

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2024r. poz. 1361) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

W myśl art. 24 ust. 1 i 3 ustawy:

1.W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:

1)upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2)upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;

3)nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.

3.Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 138h ustawy:

1.Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:

1)podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;

2)podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i4;

3)podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;

4)podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.

2.Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt1.

2a. W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1 MW, jednostka samorządu terytorialnego prowadzi ewidencję, o której mowa w ust. 1, tej energii w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej.

3.Podmioty określone w ust. 1 pkt 1-3 prowadzą ewidencję, o której mowa w ust. 1, na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego lub podmiotu zużywającego energię, a w przypadku braku urządzeń pomiarowych - na podstawie współczynnikowo określonego poziomu poboru energii przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podatnika.

4.Podmiot określony w ust. 1 pkt 4 prowadzi ewidencję, o której mowa w ust. 1, na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych, a w przypadku braku takich możliwości - na podstawie dokumentów rozliczeniowych.

5.Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh, łącznej ilości:

1)energii elektrycznej wyprodukowanej, nabytej wewnątrzwspólnotowo, zaimportowanej lub zakupionej na terytorium kraju;

2)energii elektrycznej sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju;

3)energii elektrycznej sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;

4)energii elektrycznej dostarczonej wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanej;

5)energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;

6)energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6, 7 i 7a oraz przepisów wydanych na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2;

7)strat energii elektrycznej niepodlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 9 ust. 2.

6.W przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości, o których mowa w ust. 5 pkt 5 i 7, prowadzący ewidencję określa ilości szacunkowe.

7.W odniesieniu do energii elektrycznej produkowanej z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii, w przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości energii wyprodukowanej, o której mowa w ust. 5 pkt 1, prowadzący ewidencję, o której mowa w ust. 1, określa ilości szacunkowe tej energii, uwzględniając moc zainstalowaną elektryczną instalacji odnawialnego źródła energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2024 poz. 1361, ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otoczenia, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów oraz z wodoru odnawialnego.

Art. 3 ustawy o OZE stanowi, że:

Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie - Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej:

1)w mikroinstalacji;

2)w małej instalacji;

3)wyłącznie z biogazu rolniczego, w tym w kogeneracji w rozumieniu art. 3 pkt 33 ustawy - Prawo energetyczne;

4)wyłącznie z biopłynów.

Na podstawie natomiast § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1891):

1.Zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2023 r. poz.1436, 1597, 1681 i 1762) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.

2.W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Mając na uwadze powyższe przepisy, odnosząc się do Państwa wątpliwości wyrażonych w treści pytania oznaczonego nr 1, dotyczącego sposobu ustalenia łącznej mocy generatorów na potrzeby zwolnienia z podatku akcyzowego ustanowionego w § 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego wskazać na wstępie należy, że przedmiotem opodatkowania nie jest produkcja energii elektrycznej.

Przedmiotem opodatkowania jest, w kontekście omawianego zwolnienia i opisu stanu faktycznego, zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy).

§ 5 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego wymaga natomiast, aby zużywana energia elektryczna została wyprodukowana przez podmiot, który ją następnie zużyje, z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Te elementy pozwalają zatem ustalić, że nie jest istotna łączna moc posiadanych generatorów, lecz łączna moc generatorów w momencie, w którym produkowana, a następnie zużywana jest energia elektryczna. Co do zasady nie ma więc znaczenia posiadanie dodatkowych generatorów, które w danym momencie okresu rozliczeniowego, w którym produkowana i zużywana jest energia elektryczna są nieużywane.

Wobec powyższego zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, w świetle którego próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszystkich Państwa generatorów faktycznie produkujących w danej chwili okresu rozliczeniowego energię elektryczną, która jest następnie przez Państwa zużywana.

Zatem Państwa stanowisko, w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Jak wynika z opisu sprawy aktualnie korzystają Państwo z omawianego zwolnienia z podatku akcyzowego dla energii elektrycznej, która jest wytwarzana z odnawialnych źródeł w oparciu o generatory, których łączna moc nie przekracza 1 MW. W związku z zainstalowaniem dodatkowego generatora mogą się zdarzyć sytuacje, w których łączna moc generatorów przekroczy limit 1 MW.

Państwa wątpliwości w zakresie dotyczącym pytania nr 2 odnoszą się do zachowania prawa do zwolnienia z podatku akcyzowego od energii wytworzonej i zużytej na potrzeby własne za miesiące, w których nie wystąpiła sytuacja jednoczesnej pracy generatorów o łącznej mocy przekraczającej 1 MW.

W tym zakresie zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, w świetle którego jeżeli w żadnym momencie danego okresu rozliczeniowego, który co do zasady obejmuje miesiąc, łączna moc wszystkich pracujących generatorów wytwarzających energię elektryczną (pracujących i wytwarzających energię) nie przekroczy mocy 1 MW, podatnik zachowa w danym miesiącu prawo do zwolnienia, o którym mowa w § 5 ust. 1 rozporządzenia sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Natomiast jeśli w jakimkolwiek momencie danego miesiąca, łączna moc generatorów wytwarzających energię elektryczną (pracujących i wytwarzających energię) przekroczy 1 MW, podatnik utraci prawo do zastosowania zwolnienia o którym mowa w § 5 rozporządzenia, w tym okresie rozliczeniowym.

Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Ostatnia kwestia, która budzi Państwa wątpliwości (pytanie nr 3) dotyczy ustalenia, czy Spółka będzie zobowiązana do odprowadzania podatku akcyzowego, składania deklaracji akcyzowej i prowadzenia ewidencji energii elektrycznej jedynie za miesiące z dniami, w których wystąpiła jednoczesna praca wszystkich generatorów, których łączna moc przekroczy próg 1 MW.

W tym zakresie wyjaśnienia wymaga, że związany z przedstawionym we wniosku stan faktycznym obowiązek m.in. odprowadzania podatku akcyzowego i składania deklaracji (art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy) oraz prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej (art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy) dotyczy sytuacji w których łączna moc generatorów przekroczy wolumen 1 MW. Wówczas nie znajduje zastosowanie zwolnienie z akcyzy dla zużywanej energii elektrycznej i nie są spełnione przesłanki do zastosowania włączeń o których mowa w art. 24 ust. 3 i 138h ust. 2 w zw. z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy.

Jak jednocześnie wyjaśniono w zakresie dotyczącym pytania nr 1, dla ustalenia prawa do zwolnienia próg łącznej mocy generatorów produkujących energię elektryczną należy odnosić wyłącznie do łącznej mocy wszystkich Państwa generatorów faktycznie produkujących w danej chwili okresu rozliczeniowego (miesiąca) energię elektryczną, która jest następnie przez Państwa zużywana.

Mając na uwadze powyższe, podzielić zatem należy Państwa ocenę, zgodnie z którą obowiązki dotyczące prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej, składania stosownych deklaracji akcyzowych oraz odprowadzania podatku akcyzowego od wytworzonej energii elektrycznej wykorzystanej na potrzeby własne, będą dotyczyć jedynie miesięcy, w których wystąpiła sytuacja jednoczesnej pracy generatorów, których łączna moc przekroczy 1 MW.

Tym samy również Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów administracyjnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy zdnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 iart.54§ 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art.57aPPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.