Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 30 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej wpłynął 30 kwietnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

X (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie (…). (…)

Spółka prowadzi działalność w ramach (…). Spółka oferuje swoim klientom:

  - bazy i płyny do e-papierosów (liquidy) (...)

(...)

Spółka nie jest podatnikiem podatku akcyzowego zarejestrowanym na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2025, poz. 126, tj. z 30 stycznia 2025 r. ze zm., dalej: „ustawa akcyzowa”) oraz nie uzyskała któregokolwiek z zezwoleń z art. 84 ust. 1 ustawy akcyzowej.

Spółka nie posiada działu produkcyjnego. Wszystkie sprzedawane produkty są nabywane od innych podmiotów (producentów, innych dystrybutorów).

Spółka posiada w swoich (…) m.in. płyn do e-papierosów, który zgodnie z art. 114 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. 2025, poz. 126, tj. 30 stycznia 2025 ze zm., dalej: „ustawa akcyzowa”), jako wyrób akcyzowy wskazany w załączniku nr 3 do ustawy akcyzowej, podlegają obowiązkom w zakresie oznaczania znakami akcyzy.

Spółka nabywa płyn do papierosów elektronicznych z naniesionymi i ważnymi podatkowymi znakami akcyzy (w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 17a ustawy akcyzowej).

W związku z tym, że znaki akcyzy posiadają swoją ważność, Spółka na bieżąco monitoruje czy wszystkie sprzedawane przez nią wyroby akcyzowe posiadają ważne znaki akcyzy. Ważność znaków akcyzy, którymi została oznaczona część płynów do e-papierosów wygaśnie w 2025 r. i wówczas Wnioskodawca planuje wycofać te wyroby akcyzowe (...) do swojego magazynu centralnego znajdującego się w (…). Wyroby akcyzowe zostaną wycofane (...) z odpowiednim zapasem czasowym, przed utratą ważności podatkowych znaków akcyzy, którymi są oklejone. Tym samym nie dojdzie do sytuacji, w której analizowane wyroby akcyzowe pozostaną (...) pomimo utraty ważności podatkowych znaków akcyzy, którymi są oklejone.

Proces logistyczny związany z przetransportowaniem i przeliczeniem wyrobów akcyzowych potrwa od kilku do kilkunastu tygodni. W związku z tym analizowane wyroby akcyzowe będą magazynowane w magazynie centralnym Spółki kilka miesięcy. W tym czasie podatkowe znaki akcyzy naniesione na te wyroby stracą ważność. Nadal jednak wyroby te nie będą w żaden sposób oferowane do dalszej sprzedaży. Ze względu na koszty nabycia legalizacyjnych znaków akcyzy oraz kwestie logistyczne ((...) będą znajdowały się już nowe zapasy płynu do papierosów elektronicznych z nowymi, ważnymi podatkowymi znakami akcyzy) - Spółka zamierza okleić płyn do papierosów elektronicznych legalizacyjnymi znakami akcyzy w 2026 r.

Oznacza to, że od momentu wycofania wyrobów akcyzowych (...) (podatkowe znaki akcyzy stracą ważność) do momentu ich legalizacji (oklejenia legalizacyjnymi znakami akcyzy) i przeznaczenia do ponownej sprzedaży (ponowne dostarczenie płynu (...), tym razem oklejonych banderolami legalizacyjnymi) upłynie co najmniej kilka miesięcy. W praktyce oznacza to, że wyroby akcyzowe zostaną wycofane (...) w 2025 r., a oklejone legalizacyjnymi znakami akcyzy w 2026 r. (taki będzie również rok wyprodukowania banderol legalizacyjnych).

Pytanie

Czy Spółka ma prawo w świetle ustawy akcyzowej oraz aktów wykonawczych wydanych do tej ustawy postąpić w opisany w zdarzeniu przyszłym sposób, w szczególności czy może:

1) wycofać (...) wyroby akcyzowe w 2025 r. przed upływem terminu ważności naniesionych na nie podatkowych znaków akcyzy i przetransportować je do magazynu centralnego?

2) a następnie okleić je legalizacyjnymi znakami akcyzy w 2026 r. (znak akcyzy również będą nabyte w 2026 r.), ponownie dostarczyć (...) i przeznaczyć do ponownej sprzedaży?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki w opisanej w zdarzeniu przyszłym sytuacji - Spółka będzie miała prawo wycofać ze sprzedaży, okleić i przeznaczyć do ponownej sprzedaży płyn do papierosów elektronicznych. Żadne z regulacji ustawy akcyzowej oraz przepisów wykonawczych do niej wydanych nie stanowią przeszkody dla postępowania opisanego we wniosku.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Oznaczenie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy

Zgodnie z art. 117 ust. 1 ustawy akcyzowej wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

W art. 114 ustawy akcyzowej, wskazano, że obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W pozycji 12 załącznika nr 3 do ustawy akcyzowej wskazano płyn do papierosów elektronicznych. W związku z tym stanowi on wyrób akcyzowy, który podlega obowiązkowi oznaczenia znakami akcyzy.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

1) importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego albo do składu podatkowego, w którym jest miejsce importu, i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

2) przemieszczane na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, chyba że przemieszczanie dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, które są przemieszczane w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

3) przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być również przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy (art. 117 ust. 3 ustawy akcyzowej).

Należy wskazać, że w ustawie akcyzowej oprócz podatkowych znaków akcyzy wyróżniono również znaki legalizacyjne. Podatkowe znaki akcyzy stanowią potwierdzenie wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy, natomiast legalizacyjne znaki akcyzy są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży (art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy akcyzowej).

Legalizacyjne znaki akcyzy

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadkach ściśle określonych w ustawie akcyzowej. Zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy akcyzowej, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych:

- nieoznaczonych,

- oznaczonych nieprawidłowo lub

- nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi,

w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

W myśl art. 125 ust. 2 ustawy akcyzowej, legalizacyjne znaki akcyzy są sprzedawane:

 1) posiadaczowi występujących poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi;

 2) nabywcy wyrobów określonych w pkt 1, zbywanych przez właściwy organ administracji publicznej.

Z przytoczonych regulacji wynika, że obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami powstaje wyłącznie, gdy wyroby te znajdują się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i są przeznaczone do dalszej sprzedaży.

Dla obowiązku oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami legalizacyjnymi istotne pozostaje więc, aby wyroby te były przeznaczone do sprzedaży. Należy uznać, że przesłanka ta będzie spełniona w sytuacji, gdy wyrób akcyzowy nie trafił jeszcze do końcowego nabywcy, a ich posiadacz planuje w przyszłości wprowadzić je na rynek. Z taką sytuacją będziemy mieli do czynienia w opisanym zdarzeniu przyszłym. Spółka planuje wycofać (...) wyroby akcyzowe z nieważnymi znakami akcyzy do magazynu, z którego po pewnym czasie (kilka/kilkanaście miesięcy) zostaną ponownie przekazane do sprzedaży (po ich odpowiednim oznaczeniu znakami legalizacyjnymi).

Zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy akcyzowej, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wyrobów akcyzowych, które zostały m.in. oznaczone nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi. W przypadku znaków akcyzy, które straciły swoją ważność, mamy do czynienia z nieodpowiednimi znakami akcyzy. Takie stanowisko zostało zaprezentowane w wyrokach sądów administracyjnych (tak przykładowo: NSA w Warszawie z 16.05.2012 r., o sygn. I GSK 695/11, oraz wyroku WSA w Poznaniu z 17.07.2012 r. o sygn. III SA/Po 835/11).

Zgodnie z art. 116 ust. 5 ustawy akcyzowej, posiadacz wyrobów, które podlegają obowiązkowi oznaczenia znakami legalizacyjnymi, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany również sporządzić ich spis i przedstawić go do potwierdzenia właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

Odniesienie powołanych przepisów i argumentacji do zdarzenia przyszłego opisanego przez Spółkę Jak wynika z przytoczonych przepisów i wyroków sądów administracyjnych, w sytuacji, gdy Spółka będzie posiadać wyroby akcyzowe oznaczone nieważnymi podatkowymi znakami akcyzy (które straciły ważność) nie będzie uprawniona do ich sprzedaży.

W związku z tym Wnioskodawca planuje wycofać (...) płyn do e-papierosów oznaczony znakami akcyzy, które utraciły swoją ważność - do wycofania dojdzie przed utratą ważności znaków akcyzy.

Spółka po wycofaniu wyrobów akcyzowych w dalszym ciągu planuje ich sprzedaż w przyszłości. Należy więc uznać, że będą to towary przeznaczone do sprzedaży, które znajdować się będą poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, i które będą nieodpowiednio oznaczone. W przypadku takich wyrobów zgodnie z art. 116 ust. 3 ustawy akcyzowej konieczne jest uzyskanie i naklejenie na analizowane wyroby legalizacyjnych znaków akcyzy.

Należy zwrócić uwagę, że żaden przepis ustawy akcyzowej nie określa terminu w jakim należy dokonać oznaczenia legalizacyjnymi znakami akcyzy wyrobów opisanych we wniosku. Spółka nie dostrzega również żadnych regulacji, które sprzeciwiają się opisanemu we wniosku procesowi logistycznemu związanemu z legalizacją płynu do papierosów elektronicznych, służącemu nabyciu prawa przez Spółkę do dalszej sprzedaży.

W związku z tym w sytuacji opisanej w zdarzeniu przyszłym, kiedy Wnioskodawca wycofa (...) płyn do papierosów elektronicznych przed utratą ważności podatkowych znaków akcyzowych, oklei je w magazynie centralnym znakami legalizacyjnym i ponownie przeznaczy do sprzedaży (...) - nie naruszy regulacji ustawy akcyzowej i aktów wykonawczych do niej wydanych (również w sytuacji, w której rozpoczęcie procesu wycofania wyrobów akcyzowych (...) zakończy się w 2025 r., a ich ponownie oklejenie i przeznaczenie do sprzedaży będzie miało miejsce w roku następnym - 2026 r.).

Spółka wskazuje, że w podobnym stanie faktycznym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przychylił się do stanowiska podatnika, który uznał że „w sytuacji posiadania wyrobów akcyzowych ze starymi, już nieaktualnymi znakami akcyzowymi, które przed dniem utraty ważności zostaną wycofane (...), Spółka może przetransportować przedmiotowe wyroby z różnych miejsc, tj. z poszczególnych sklepów i magazynów sklepowych w miejsce docelowe, w którym w ciągu 1-2 miesięcy zgromadzi te wyroby w celu rozpoczęcia procedury legalizacji, w tym celu dokonania ich centralnego spisu po zwiezieniu towarów ze wszystkich sklepów” (Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Warszawie z 26.05.2009 r., IPPP3/443-151/09-3/CS).

Biorąc pod uwagę, że w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zachowane zostaną wszystkie warunki formalne przewidziane w ustawie akcyzowej dla możliwości uzyskania znaków legalizacyjnych - zdaniem Spółki będzie miała ona możliwość późniejszej sprzedaży wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami legalizacyjnymi. Bez znaczenia pozostaje okres, przez który płyn do e‑papierosów będzie znajdował się w magazynie spółki po jego wycofaniu (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy.

W załączniku nr 1 do ustawy, pod poz. 46, bez względu na kod CN, wymieniono płyn do papierosów elektronicznych.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy:

Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:

Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:

a) podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,

b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.

Stosownie do art. 114 ust. 1 ustawy:

Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN zostały wymienione w poz. 12 załącznika nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy:

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

1) podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;

2) importerem;

3) podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;

4) przedstawicielem podatkowym;

5) podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;

6) właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

7) podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.

W myśl art. 116 ust. 3 ustawy:

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Zgodnie z art. 116 ust. 4 ustawy:

W przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w ust. 3, posiadacz tych wyrobów, a w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zbywanych przez właściwy organ administracji publicznej zgodnie z przepisami o postępowaniu egzekucyjnym w administracji - nabywca tych wyrobów, jest obowiązany zakupić znaki akcyzy i oznaczyć nimi wyroby. Z czynności oznaczania sporządza się protokół.

Stosownie do art. 116 ust. 5 ustawy:

Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia naczelnikowi urzędu celno-skarbowego.

Jak stanowi art. 117 ust. 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.

Jak wynika z art. 117 ust. 3 ustawy:

Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.

W świetle art. 120 ust. 2 ustawy:

Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.

Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku płynu do papierosów elektronicznych, wyrobów nowatorskich, saszetek nikotynowych i innych wyrobów nikotynowych opakowanie jednostkowe jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio lub pośrednio chroniące płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, saszetki nikotynowe lub inne wyroby nikotynowe:

 1) jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz

 2) przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim płynu do papierosów elektronicznych, wyrobu nowatorskiego, saszetek nikotynowych lub innego wyrobu nikotynowego, oraz

 3) posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, a także

 4) przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych

- przeznaczone do sprzedaży w tej postaci konsumentom.

Szczegóły dotyczące postaci znaków akcyzy i ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy, elementy znaków akcyzy oraz szczegółowe sposoby ich nanoszenia na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2024 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2024 r. poz. 1973, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie”).

Jak wynika z art. 125 ust. 2 ustawy:

   Legalizacyjne znaki akcyzy są sprzedawane:

 1) posiadaczowi występujących poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi;

 2) nabywcy wyrobów określonych w pkt 1, zbywanych przez właściwy organ administracji publicznej.

W myśl art. 136 ust. 4 ustawy:

Podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, jest obowiązany nanieść znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, do końca roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach.

Zgodnie z art. 136 ust. 5 ustawy:

Od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu.

Jak stanowi art. 136 ust. 6 ustawy:

Znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.

W świetle art. 136 ust. 9 ustawy:

Na wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, znakami akcyzy wydanie decyzji w sprawie wydania albo sprzedaży znaków akcyzy na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym następnemu rokowi kalendarzowemu i wydania upoważnienia do odbioru tych znaków akcyzy oraz wydanie znaków akcyzy może nastąpić przed dniem 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach, pod warunkiem odebrania znaków akcyzy, o których mowa w art. 125 ust. 4, a w przypadku ich nieodebrania - wpłacenia kwot należności, o których mowa w art. 125 ust. 4a.

Stosownie do art. 136 ust. 10 ustawy:

Znaki akcyzy odbierane na zasadach określonych w ust. 9 mogą być nanoszone na opakowania jednostkowe wyrobów nowatorskich, płynu do papierosów elektronicznych lub wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub na wyroby nowatorskie, płyn do papierosów elektronicznych lub wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, przed dniem 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach, z tym że wyprowadzenie tak oznaczonych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, import albo nabycie wewnątrzwspólnotowe nie może nastąpić przed dniem 1 stycznia roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach.

W ustawie z dnia 18 października 2024 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 1681; dalej jako: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały szczegółowe regulacje dotyczące nanoszenia w 2025 r. znaków akcyzy z odpowiednim nadrukowanym rokiem wytworzenia.

Jak wskazano w art. 2 ust. 2, 4 i 5 ustawy zmieniającej:

2. W okresie od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 28 lutego 2025 r. podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy płynu do papierosów elektronicznych jest obowiązany nanieść na opakowania jednostkowe tego płynu znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2024 albo wcześniejszym.

4. Znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2024 i wcześniejszym naniesione na opakowania jednostkowe płynu do papierosów elektronicznych przed dniem 1 marca 2025 r. zachowują ważność do dnia 30 kwietnia 2025 r.

5. Znaki akcyzy na papierosy, tytoń do palenia, płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie niewykorzystane do dnia 28 lutego 2025 r. są zwracane w terminie do dnia 30 kwietnia 2025 r. podmiotowi, który je wydał.

Natomiast w myśl art. 3 ustawy zmieniającej:

 1. W okresie od dnia 1 marca 2025 r. do dnia 31 grudnia 2025 r. podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy papierosów, tytoniu do palenia, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich jest obowiązany nanieść na opakowania jednostkowe tych wyrobów znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2025.

 2. Na wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania papierosów, tytoniu do palenia, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich znakami akcyzy wydanie decyzji w sprawie wydania albo sprzedaży znaków akcyzy na papierosy, tytoń do palenia, płyn do papierosów elektronicznych i wyroby nowatorskie z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2025 i wydanie upoważnienia do odbioru tych znaków akcyzy oraz wydanie tych znaków może nastąpić przed dniem 1 marca 2025 r., pod warunkiem odebrania znaków akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2024, a w przypadku ich nieodebrania - wpłacenia kwot na pokrycie kosztów wytworzenia nieodebranych znaków akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2024.

 3. Znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia 2025 odbierane na zasadach określonych w ust. 2 mogą być nanoszone na opakowania jednostkowe papierosów, tytoniu do palenia, płynu do papierosów elektronicznych i wyrobów nowatorskich przed dniem 1 marca 2025 r., z tym że wyprowadzenie tak oznaczonych wyrobów ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, import albo nabycie wewnątrzwspólnotowe nie może nastąpić przed dniem 1 marca 2025 r.

Z przedstawionego przez Państwa we wniosku opisu sprawy wynika, że w prowadzonych przez Państwa (…) posiadają Państwo m.in. płyny do papierosów elektronicznych, które podlegają obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy. Wyroby te nabywają Państwo z naniesionymi i ważnymi podatkowymi znakami akcyzy. Wskazali Państwo, że na bieżąco monitorują czy wszystkie sprzedawane przez Państwa wyroby akcyzowe posiadają ważne znaki akcyzy. Ważność znaków akcyzy, którymi została oznaczona część płynów do e-papierosów wygaśnie w 2025 r. W związku z tym faktem planują Państwo wycofać te wyroby akcyzowe (...) do swojego magazynu centralnego przed utratą ważności podatkowych znaków akcyzy, którymi wyroby te są oklejone.

Ze względu na fakt, że proces logistyczny związany z przetransportowaniem i przeliczeniem wyrobów akcyzowych potrwa od kilku do kilkunastu tygodni, naniesione podatkowe znaki akcyzy utracą ważność będąc już w magazynie centralnym. Wskazali Państwo, że wyroby te w tych okolicznościach nie będą wyrobami oferowanymi do dalszej sprzedaży. Ze względu na koszty nabycia legalizacyjnych znaków akcyzy oraz kwestie logistyczne ((...) będą znajdowały się już nowe zapasy płynu do papierosów elektronicznych z nowymi, ważnymi podatkowymi znakami akcyzy) - zamierzają Państwo okleić płyn do papierosów elektronicznych legalizacyjnymi znakami akcyzy w 2026 r.

Państwa wątpliwości zakreślone treścią zadanego we wniosku pytania dotyczą możliwości wycofania (...) wyrobów akcyzowych (płynów do papierosów elektronicznych) w 2025 r. przed upływem terminu ważności naniesionych na nie podatkowych znaków akcyzy i przetransportowania ich do magazynu centralnego, a następnie oklejenia tych wyrobów legalizacyjnymi znakami akcyzy w 2026 r. (znak akcyzy również będą nabyte w 2026 r.) oraz ponownego dostarczenia (...) i przeznaczenia do ponownej sprzedaży.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości w sprawie należy zauważyć, że przepis art. 116 ust. 3 ustawy wskazuje na sytuacje w których podmiot posiadający wyroby wymienione w załączniku nr 3 do ustawy jest obowiązany nanieść legalizacyjne znaki akcyzy. Tym samym, obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.

Natomiast ust. 4 i 5 tego artykułu reguluje kto jest zobowiązanym do zakupienia i oznaczenia tych wyrobów akcyzowych oraz jakie czynności powinien dokonać. I tak w przypadku wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 116 ust. 3, posiadacz tych wyrobów jest obowiązany zakupić znaki akcyzy i oznaczyć nimi wyroby. Z czynności oznaczania sporządza się protokół. Posiadacz wyrobów, o których mowa w ust. 3, przeznaczonych do dalszej sprzedaży jest obowiązany sporządzić ich spis i przedstawić go w celu potwierdzenia zgodności ze stanem faktycznym właściwemu naczelnikowi urzędu celno-skarbowego.

Przenosząc powyższe na grunt Państwa sprawy wskazać należy, że obowiązujące przepisy ustawy nie wyłączają możliwości opisanego we wniosku działania, które miałoby polegać na wycofaniu płynów do papierosów elektronicznych (...) w 2025 r. przed upływem terminu ważności podatkowych znaków akcyzy, którymi są oznaczone, przetransportowaniu ich do magazynu centralnego a następnie, po utracie ważności podatkowych znaków akcyzy, którymi były oznaczone, oklejeniu ich legalizacyjnymi znakami akcyzy w 2026 r. (nabytymi w 2026 r.), ponownym dostarczeniu ich (...) i przeznaczeniu do ponownej sprzedaży.

Mając zatem na uwadze powyższe, w ocenie Organu w świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowych i aktów wykonawczych do tej ustawy mogą Państwo wycofać płyny do papierosów elektronicznych oraz przetransportować je do magazynu centralnego, a następnie okleić je legalizacyjnymi znakami akcyzy, ponownie dostarczyć (...) i przeznaczyć do ponownej sprzedaży. Należy jednak przy tym pamiętać, aby nowy znak akcyzy został nałożony zgodnie z wymaganiami określonymi w ustawie o podatku akcyzowym, z uwzględnieniem powołanych wyżej przepisów ustawy zmieniającej oraz zgodnie z aktami wykonawczymi do tej ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zadanego we wniosku pytania należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa sytuacji prawnopodatkowej w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz zadanego we wniosku pytania.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo, w odniesieniu do powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej należy stwierdzić, że została ona wydana w indywidualnej sprawie i nie jest wiążąca dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa, wiąże stronę w konkretnej indywidualnej sprawie, więc zawartego w niej stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.