Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 17 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, wpłynął 17 kwietnia 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

(...) (dalej: (...), Spółka) jest Spółką należącą do międzynarodowej grupy (…). Wnioskodawca posiada na terenie kraju skład podatkowy w którym produkuje wyroby akcyzowe (...).

Ze swojego składu podatkowego Spółka dokonuje wysyłek wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem systemu (...) (dalej: System, (...)). Wysyłki wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem systemu (...) są wykonywane do odbiorców poza Polską w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru bądź eksportu poza Unię Europejską. Spółka planuje również w przyszłości dokonywanie przemieszczeń wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem systemu (...) na terenie kraju.

Spółka realizuje przemieszczenia przy wykorzystaniu (...) z użyciem komunikatów e-AD. Procedura ta wykonywana jest w standardowy sposób tj. Wnioskodawca przesyła do Systemu projekt e-AD, aby otrzymać sprawdzony e-AD z nadanym numerem referencyjnym.

Po otrzymaniu e-AD, Spółka dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Procedura zawieszenia poboru akcyzy co do zasady zostaje zakończona (obowiązek podatkowy wygasa) w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych przez ich odbiorcę i otrzymaniu raportu odbioru (IE 818), a w przypadku eksportu po opuszczeniu przez towary terytorium UE oraz otrzymania z Systemu raportu wywozu (IE 818). W przypadku gdy pojawiają się problemy z otrzymaniem wskazanych powyżej dokumentów, zdarza się, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy musi zostać zakończona manualnie przez organ administracji skarbowej. Wówczas Wnioskodawca otrzymuje komunikat IE 881.

W związku z technicznym skomplikowaniem systemu (...), Spółka chce rozstrzygnąć, czy dokonanie przemieszczenia wyrobów akcyzowych z dopełnieniem wszystkich obowiązków związanych z wykorzystywaniem Systemu powoduje jednocześnie, iż Wnioskodawca nie narusza warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Pytanie

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem systemu (...), a następnie otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 881, oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec (...) nie powstaje zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygasa?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem systemu (...), a następnie otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 881, oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec (...) nie powstaje zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygasa.

(i)

Procedura zawieszenia poboru akcyzy została zdefiniowana w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy akcyzowej jako „procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe”.

Spółka realizuje wymagania stawiane przez ustawodawcę w dziale III rozdziale I ustawy akcyzowej. Przemieszczenie dokonywane jest na zasadach określonych w art. 40 ust. 1 lub ust. 2 ustawy akcyzowej. Szczegółowe wymogi stawiane przez ustawę akcyzową określone są w kolejnych artykułach.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 „Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1) zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2) złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.”

Przy czym oba te warunki muszą zaistnieć łącznie. Spółka jak zostało wskazane w zdarzeniu przyszłym realizuje wszystkie obowiązki związane z zastosowaniem dokumentu e-AD określone w art. 41b ustawy, ponadto Spółka złożyła we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenie akcyzowe. Wymagania stawiane przez ustawodawcę w tym zakresie są, zdaniem Spółki spełnione.

Art. 41 ust. 5 ustawy akcyzowej określa, że „Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

1) raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub

2) raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub

3) alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy”

Właściwym komunikatem przy otrzymaniu raportu odbioru/wywozu jest komunikat IE 818. Odnośnie natomiast sytuacji, w której organ administracji skarbowej dokonuje manualnego zamknięcia przemieszczenia w Systemie, (...) otrzymuje komunikat IE 881, który potwierdza zakończenie przemieszczenia. Z chwilą otrzymania ww. potwierdzenia, w części nim objętej, nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygaśnie obowiązek podatkowy.

Zdaniem Spółki otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 881 jest równoznaczne ze spełnieniem wymogów dla stwierdzenia poprawności zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy. Innymi słowy, przy otrzymaniu jednego ze wskazanych komunikatów z mocy prawa dochodzi do uznania procedury zawieszenia poboru za poprawną.

(ii)

Stanowisko Spółki, co do zadanego pytania, zostało wielokrotnie potwierdzone przez Dyrektora KIS w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego. Zdaniem Spółki, w tym zakresie można mówić o mającej długą historię linii interpretacyjnej potwierdzającej stanowisko przedstawione we wniosku.

Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie i interpretacji indywidualnej z dn. 15 grudnia 2011 r. o sygn. IPPP3/443-1261/11-2/KB przyjął stanowisko tożsame z zaprezentowanym przez Spółkę we wniosku. W rzeczonej interpretacji stwierdzono, że przemieszczanie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a następnie otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 905 (obecnie IE 881) jest tożsame z faktem, że procedura zawieszenia została zastosowana prawidłowa w związku z czym nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wygaśnie.

To samo stanowisko zostało z resztą potwierdzone interpretacją z dn. 2 lipca 2018 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.108.2018.1.MK wydaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

To samo stanowisko zostało również zaprezentowane m.in. w interpretacjach o sygn. IPPP3/443-895/13-2/SM; IBPP4/4513-240/15/MK; a także w zbliżonym stanie faktycznym w interpretacji o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.286.2021.1.MK.

Zdaniem Spółki, ilość wydanych interpretacji o jednakowym stanowisku (i brak interpretacji zawierających zdanie odmienne) świadczy o praktyce interpretacyjnej w zakresie będącym opisanym w zdarzeniu przyszłym. Stanowisko to, co istotne nie uległo zmianie na przestrzeni czasu i dalej jest konsekwentnie prezentowane przez Dyrektora KIS. Dla tożsamego stanu faktycznego została wydana pozytywna interpretacja 17 marca 2023 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.12.2023.1.PJ).

(iii)

Podsumowując więc, w ocenie Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem systemu (...), a następnie otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 881, oznacza, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Spółki nie powstaje zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygasa.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 126, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, 12, 15, 15a, 26 lit. a, 27-30, 30a, 31 lit. a oraz 32 lit. a ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

1)wyroby akcyzowe – wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych, wyroby nowatorskie, urządzenia do waporyzacji, zestawy części do urządzeń do waporyzacji, saszetki nikotynowe i inne wyroby nikotynowe, wymienione w załączniku nr 1 do ustawy;

12)procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedura stosowana podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

15)e-AD - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

15a) dokument zastępujący e-AD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD;

26)System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:

a)przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24, z późn. zm.);

27)raport odbioru - raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;

28)dokument zastępujący raport odbioru - dokument zawierający takie same dane jak raport odbioru, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, stosowany, gdy System jest niedostępny;

29)raport wywozu - raport składany za pośrednictwem Systemu stanowiący dowód, że w przypadku eksportu przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo poza tą procedurą zostało zakończone;

30)dokument zastępujący raport wywozu - dokument zawierający takie same dane jak raport wywozu, stanowiący dowód, że w przypadku eksportu przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo poza tą procedurą zostało zakończone, stosowany, gdy System jest niedostępny;

30a) alternatywny dowód zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy - wydane przez właściwe organy podatkowe na terytorium kraju lub przez właściwe władze państwa członkowskiego Unii Europejskiej potwierdzenie, że wysłane z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe zostały odebrane przez odbiorcę, wyprowadzone poza terytorium Unii Europejskiej albo objęte procedurą tranzytu zewnętrznego, zawierające w szczególności określenie rodzaju, ilości oraz kodów Nomenklatury Scalonej (CN) tych wyrobów, datę ich odbioru, wyprowadzenia poza terytorium Unii Europejskiej albo objęcia procedurą tranzytu zewnętrznego, a także dane identyfikacyjne podmiotu, który wyroby te odebrał, albo oznaczenie organu celnego, który nadzorował ich wyprowadzenie poza terytorium Unii Europejskiej albo objął je procedurą tranzytu zewnętrznego, wraz z danymi identyfikacyjnymi podmiotu, który dokonał ich eksportu;

31)podmiot wysyłający:

a)podmiot prowadzący skład podatkowy lub zarejestrowanego wysyłającego, którzy wysyłają wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,

32)podmiot odbierający:

a)podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego odbiorcę, nabywcę na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub podmiot objęty zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1, do których są wysyłane wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Jak stanowi art. 21 ust. ustawy:

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:

1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe, według ustalonego wzoru,

2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego

- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy skutkujące powstaniem zobowiązania podatkowego.

Przypadki stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy określa art. 40 ustawy.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy:

Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1)zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 5 ustawy:

Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

1)raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub

2)raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub

3)alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy

- w części objętej potwierdzeniem.

Szczegółowe warunki i zasady dotyczące przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, projektu e-AD, sprawdzania danych, przekazania kopii dokumentu zastępującego e-AD, sporządzania raportu odbioru/wywozu, dokumentu zastępującego raport odbioru/wywozu, podziału przemieszczania oraz zakończenia procedury, w tym przez właściwe organy podatkowe, zostały przez ustawodawcę uregulowane w art. 41a-42 ustawy.

Jak wynika z treści wniosku, posiadają Państwo na terenie kraju skład podatkowy w którym produkują wyroby akcyzowe (głównie tytoń do palenia).

Dokonują Państwo z tego składu wysyłek wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu do odbiorców poza Polską w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej bądź eksportu, a w przyszłości również na terenie kraju.

Realizują Państwo te przemieszczenia przy wykorzystaniu Systemu z użyciem e-AD, tj. przesyłają Państwo do Systemu projekt e-AD, aby otrzymać sprawdzony e-AD z nadanym numerem referencyjnym.

Po otrzymaniu e-AD, Spółka dokonuje przemieszczenia wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, która co do zasady zostaje zakończona (obowiązek podatkowy wygasa) w przypadku odbioru wyrobów akcyzowych przez ich odbiorcę i otrzymaniu raportu odbioru (IE 818), a w przypadku eksportu po opuszczeniu przez towary terytorium UE oraz otrzymania z Systemu raportu wywozu (IE 818). W przypadku gdy pojawiają się problemy z otrzymaniem wskazanych powyżej dokumentów, zdarza się, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy musi zostać zakończona manualnie przez organ administracji skarbowej. Wówczas otrzymują Państwo komunikat IE 881.

Treść wniosku nie wskazuje równocześnie, że opisane przemieszczania będą związane z nieprawidłowościami jak i z ubytkami przemieszczanych wyrobów akcyzowych.

Na tym tle Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy przemieszczenie wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem Systemu, a następnie otrzymanie komunikatów IE 818 lub IE 881, oznacza, że procedura zawieszenia poboru akcyzy została zastosowana i zakończona prawidłowo, w związku z czym wobec Państwa nie powstaje zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygasa.

Mając na uwadze przedstawiony przez Państwa opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące regulacje wskazać należy, że co do zasady raport obioru/wywozu stanowi dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Raport ten (komunikat IE 818) oznacza, że z chwilą jego otrzymania przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku - w części objętej potwierdzeniem. Przy czym raport ten może być on zastąpiony dokumentem zastępującym raport odbioru/wywozu lub alternatywnym dowodem zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy. Także otrzymanie przez podmiot komunikatu IE 881 w odpowiedzi na wniosek o manualne zamknięcie przemieszczania, potwierdza zakończenie przemieszczenia.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że otrzymanie komunikatu IE 818 lub IE 881 oznaczać będzie, że procedura zawieszenia poboru akcyzy została przez Państwa zastosowana i zakończona prawidłowo, a wobec Państwa, w części objętej potwierdzeniem, nie powstanie zobowiązanie podatkowe, a obowiązek podatkowy wobec przemieszczanych wyrobów wygaśnie.

Państwa stanowisko przedstawione we wniosku jest zatem w tym zakresie prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zastrzec należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111, ze zm.), składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi zatem ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo, odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i prawnych oraz nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935, ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.