Wnioskodawca zużywający wyroby węglowe na cele uprawniające do zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, nie będzie zobowiązany do prowadz... - Interpretacja - IPTPP3/443A-10/12-6/BJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 23.04.2012, sygn. IPTPP3/443A-10/12-6/BJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Wnioskodawca zużywający wyroby węglowe na cele uprawniające do zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych, o której mowa w ustawie o podatku akcyzowym, a także nie będzie podlegał obowiązkowi rejestracji jako podatnik dla potrzeb podatku akcyzowego, o ile użycie wyrobów węglowych nie będzie wykorzystywane do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 04 stycznia 2012 r. (data wpływu 09 stycznia 2012 r.), uzupełnione pismami z dnia 25 stycznia 2012 r.(data wpływu 30 stycznia 2012 r.) oraz z dnia 27 marca 2012 r. (data wpływu 29 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych oraz rejestracji jako podatnika podatku akcyzowego. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.01 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie:

  • ustalenia czy Wnioskodawca jest gospodarstwem domowym czy zakładem energochłonnym,
  • sposobu wyliczenia udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej,
  • braku obowiązku rejestracji jako podatnika podatku akcyzowego,
  • braku obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych,
  • uzyskania zaświadczenia poświadczającego zwolnienie.

Na wezwania tut. Organu ww. wniosek uzupełniono w dniu 30 stycznia 2012 r. oraz 29 marca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca kupuje miał węglowy od firmy zajmującej się handlem węglem. Zakupiony miał jest wykorzystywany w celach opałowych, czyli do ogrzewania wyłącznie posiadanych mieszkań - gospodarstw domowych. Wnioskodawca nie sprzedaje ciepła podmiotom gospodarczym.

W związku ze zmianami jakie wprowadzono w ustawie o podatku akcyzowym od 02.01.2012 r. w sprawie akcyzy węglowej pojawiły się pewne wątpliwości, dotyczące rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika podatku akcyzowego i prowadzenia ewidencji na potrzeby tego podatku. Zainteresowany z uwagi na niezrozumiałą dla Niego definicję zakładu energochłonnego zawartą w ustawie o podatku akcyzowym nie potrafi jednoznacznie określić czy jest gospodarstwem domowym czy zakładem energochłonnym.

Jednocześnie Zainteresowany nadmienił, że jest objęty zwolnieniem od akcyzy na podstawie art. 31 a pkt 2 lub 8 ustawy o podatku akcyzowym, co udało się Wnioskodawcy ustalić po rozmowie z Krajową Informacją Podatkową.

W uzupełnieniu wniosku złożonym w dniu 29.03.2012 r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, iż:

  1. zużywa wyroby węglowe wyłącznie do celów opałowych,
  2. wyrób węglowy zużywany przez Zainteresowanego to miał węglowy - kod CN ex 2701,
  3. Wnioskodawca chce skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 3la ust. 1 pkt 3 lub art. 3la ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku akcyzowym,
  4. wszystkie lokale, do których Wnioskodawca dostarcza energię cieplną są wyłącznie gospodarstwami domowymi,
  5. udział zakupionych wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej w skali roku poprzedzającego rok w odniesieniu, do którego jest ustalany procentowy udział czyli za 2011r. wynosi 60,3% - (wartość zakupionego miału : wartość produkcji) x 100 = (184179,68 zł. : 305508,94) x 100 = 60,3%),
  6. z obliczonego udziału (pkt 5) wynika, że Wnioskodawca jest zakładem energochłonnym. Jednak Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie tego stwierdzić, ponieważ problemem jest zrozumienie dalszej części art. 31a ust. 10: "Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawca musi rejestrować się jako podatnik podatku akcyzowego...

  • Czy Wnioskodawca musi prowadzić ewidencję na potrzeby podatku akcyzowego...

  • Zdaniem Wnioskodawcy, spółdzielnia mieszkaniowa jest zbiorem gospodarstw domowych. Zakupiony miał zużywa do ogrzania tylko tych gospodarstw domowych czyli jest gospodarstwem domowym zgodnie z art. 31 a ust 2 pkt 3 ustawy. W związku z tym jest zwolniona z prowadzenia ewidencji na potrzeby podatku akcyzowego zgodnie z art. 31 a ust. 4 ustawy. A zatem nie podlega rejestracji jako podatnik podatku akcyzowego.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Zgodnie z tzw. słowniczkiem ustawowym czyli przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ( t. j. Dz. U. z 2011 r. nr 108, poz. 626 ze zm.) dalej ustawa, przez wyroby akcyzowe należy rozumieć wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy; z kolei zgodnie z punktem 1a wyroby węglowe to wyroby energetyczne, określone w poz. 19 - 21 załącznika nr 1 do ustawy.

    W poz. 19 ww. załącznika jako wyrób akcyzowy wymieniono: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, kod CN ex 2701. Z objaśnienia do ww. załącznika wynika, że znacznik ex oznacza, iż dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu. W związku z powyższym węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla i oznaczone kodem CN ex 2701 są wyrobami akcyzowymi węglowymi, tylko w przypadku, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

    Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

    1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
    2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
    3. dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
    4. import wyrobów węglowych;
    5. eksport wyrobów węglowych;
    6. użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
    7. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
    8. powstanie ubytków wyrobów węglowych.

    W myśl art. 9a ust. 2 ustawy, za sprzedaż wyrobów węglowych uznaje się ich:

    1. sprzedaż, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
    2. zamianę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
    3. wydanie w zamian za wierzytelności;
    4. wydanie w miejsce świadczenia pieniężnego;
    5. darowiznę, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
    6. wydanie w zamian za dokonanie określonej czynności;
    7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
    8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników;
    9. użycie na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

    W związku z powyższym na podstawie art. 9a ust.1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 9 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. użycie wyrobów węglowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

    Zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

    Obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju, zgodnie z art. 10 ust. 1a ustawy, powstaje z dniem wydania wyrobów węglowych, w tym także przewoźnikowi, a w przypadkach, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 2-9, z dniem wykonania tych czynności.

    Zgodnie z zasadą określoną w art. 13 ust. 1 ustawy, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

    Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy podmiot prowadzący działalność gospodarczą jest obowiązany, przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub pierwszej czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu naczelnikowi urzędu celnego.

    W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

    Opodatkowując co do zasady użycie wyrobów węglowych na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej ustawodawca przewidział w art. 31a ustawy szereg zwolnień od akcyzy.

    I tak na podstawie art. 31a ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

    1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
    2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
    3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.);
    4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
    5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
    6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
    7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);
    8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
    9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

    Zgodnie z ust. 4 warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2, jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3 ustawy.

    Ewidencja, o której mowa w ust. 4, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja, o której mowa w ust. 4, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, o której mowa w ust. 4, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.

    Organ zauważa, że we wniosku Wnioskodawca wskazuje na różne przepisy. Jednocześnie wskazał na art. 31a ust. 1 pkt 3 lub pkt 8, art. 31a pkt 2 lub 8, a także art. 31a ust.2 pkt 3. Z uwagi na opis zdarzenia przyszłego, tutejszy Organ stwierdza, że zwolnienie z podatku akcyzowego może przysługiwać Wnioskodawcy na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, co jest zgodne z przedstawionym we wniosku stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

    Z powyższych okoliczności wynika, że Wnioskodawca wytwarza i dostarcza energię cieplną do gospodarstw domowych. Zatem będzie mógł skorzystać ze zwolnienia od akcyzy z tytułu zużycia miału węglowego do ogrzania lokali mieszkalnych na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy. W przypadku skorzystania z tego rodzaju zwolnienia zgodnie z art. 31a ust. 4 ustawy, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych.

    Mając na uwadze powyższe przepisy, ustawodawca znosi obowiązek prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 31a ust. 4 ustawy dla podmiotów wymienionych w art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy.

    W treści złożonego wniosku wskazano, że Wnioskodawca zakupiony miał węglowy wykorzystuje w celach opałowych do ogrzewania wyłącznie posiadanych mieszkań - gospodarstw domowych. Wszystkie lokale, do których Wnioskodawca dostarcza energię cieplną są wyłącznie gospodarstwami domowymi, wobec powyższego Spółdzielni Mieszkaniowej będzie przysługiwał status podmiotu zużywającego.

    W myśl art. 16 ustawy Wnioskodawca jako podmiot prowadzący działalność gospodarczą zużywający wyroby węglowe do celów zwolnionych będzie zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego właściwemu naczelnikowi urzędu celnego (AKC-R).

    Mając na uwadze opis przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz przytoczone wyżej przepisy, Wnioskodawca zużywający wyroby węglowe na cele uprawniające do zwolnienia na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy, nie będzie zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych, o której mowa w ustawie o podatku akcyzowym, a także nie będzie podlegał obowiązkowi rejestracji jako podatnik dla potrzeb podatku akcyzowego, o ile użycie wyrobów węglowych nie będzie wykorzystywane do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2 ustawy.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

    Informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym w zakresie braku obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych oraz rejestracji jako podatnika podatku akcyzowego.

    Natomiast w zakresie klasyfikacji podmiotowej Wnioskodawcy uprawniającej do zwolnienia od akcyzy z tytułu zużycia miału węglowego, wyliczenia udziału zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej oraz uzyskania zaświadczenia w przedmiocie zwolnienia, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

    Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku udzielona interpretacja traci swą aktualność.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF 298 kB

    Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi