należy wskazać, że przepis art. 30 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym upoważnia do zwolnienia od podatku akcyzowego w przypadku, jeśli wskutek zdarzeni... - Interpretacja - IPPP3/443-127/09-2/CS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 12.05.2009, sygn. IPPP3/443-127/09-2/CS, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

należy wskazać, że przepis art. 30 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym upoważnia do zwolnienia od podatku akcyzowego w przypadku, jeśli wskutek zdarzenia losowego, siły wyższej lub innego zdarzenia wyłączającego bezprawność lub winę Podatnika, pomimo dochowania wszystkich środków należytej staranności, wykaże on zaistnienie okoliczności, w jakich powstał ubytek. Nie oznacza to jednak, że przepis ten odnosi się obligatoryjnie do wszystkich zdarzeń wskazanych we wniosku. Każda okoliczność czy zdarzenie w wyniku którego nastąpił ubytek paliwa, wymaga odrębnego postępowania dowodowego

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13.02.2009 r. (data wpływu 19.02.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku z tytułu ubytków paliwa powstałych wskutek zdarzenia losowego lub siły wyższej jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19.02.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku z tytułu ubytków paliwa powstałych wskutek zdarzenia losowego lub siły wyższej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka S. w Warszawie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi bunkrowania statków w paliwo żeglugowe. Paliwo dostarczane jest zarówno na statki polskie jak i statki zarejestrowane w innych krajach przy pomocy bunkierek - małych tankowców (statków morskich).

Zapytanie niniejsze dotyczy stanu prawnego jaki będzie obowiązywał po dacie 1 marca 2009 r. - czyli w zakresie określonym ustawą o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r. (Dz. Nr 3, poz. 11).

Spółka sprzedaje paliwa przeznaczone na cele żeglugowe, zwolnione z podatku akcyzowego na zasadzie art. 32 ww. ustawy, po dopełnieniu stosownych warunków uprawniających do zwolnienia z tego podatku. W zakresie prowadzonej działalności Spółka będzie posiadać status podmiotu pośredniczącego w rozumieniu art. 2. pkt 23 (kupuje paliwa żeglugowe celem ich dalszej odsprzedaży) oraz podmiotu zużywającego w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy (zużywa paliwa żeglugowe na własne potrzeby - uprawianie żeglugi morskiej).

Zakupywane paliwa żeglugowe pochodzą zasadniczo z trzech źródeł - ze składu krajowego, ze składu zlokalizowanego na terytorium Wspólnoty Europejskiej (skład unijny) zakup jako zarejestrowany handlowiec lub z importu z krajów trzecich. Ten tryb zakupów paliw żeglugowych zwolnionych z podatku ze względu na przeznaczenie jest wymieniony w art. 32. ust. 3 ustawy - zakup jest dokonywany albo celem dalszej odsprzedaży, albo celem zużycia na własne potrzeby jednostek morskich.

Zakupywane paliwo jest transportowane różnymi środkami transportu - transportem morskim, lądowym - głównie kolejowym i drogowym. Podsumowując, przedmiotem obrotu jest wyrób akcyzowy (energetyczny) zwolniony od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie jako przeznaczony na cele żeglugowe w trybie art. 32 ustawy. Spółka nie posiada ustalonych w trybie art. 85 ustawy norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych.

Z uwagi na ciąg logistyczny zakupywanego paliwa zwolnionego z podatku ze względu na przeznaczenie oraz doświadczenie Spółki istnieje ryzyko, iż podczas transportu tego paliwa np.

  1. ze składu podatkowego do Spółki,
  2. w trakcie nabycia wewnątrzwspólnotowego,
  3. w trakcie importu z kraju trzeciego,
    kiedy stosowane są różne środki transportu np. statek morski, transport kolejowy, transport drogowy,
  4. jak również podczas operacji przeładunkowych,
  • nastąpi utrata/strata/ubytek tego paliwa, np. wskutek zdarzeń losowych takich jak:
  1. przypadkowy rozlew paliwa,
  2. wypadek morski, drogowy, kolejowy,
  3. inne zdarzenie losowe lub siła wyższa. Zdarzenia takie lub siła wyższa i ich zaistnienie będzie należycie udokumentowane a Spółka będzie w stanie wykazać te okoliczności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego wskazanego w art. 30. ust 3 ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2006r. (Dz. Nr 3, poz.11)...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka będzie mogła skorzystać ze zwolnienia z podatku akcyzowego wskazanego w art. 30. ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008r. (Dz. Nr 3, poz.11).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Nawiązując do ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 3, poz. 11 ) zwanej dalej ustawą - w myśl art. 8 ust. 1 - przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych,
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego,
  3. import wyrobów akcyzowych,
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego,
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

Zgodnie z ust. 3 powyższego artykułu, przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych.

Z treści wniosku wynika, iż Podatnik dokonuje zakupu paliw przeznaczonych na cele żeglugowe z trzech źródeł ze składu podatkowego zlokalizowanego w kraju, ze składu na terytorium Wspólnoty Europejskiej lub z importu z krajów trzecich. Paliwa te są zwolnione od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie, po spełnieniu stosownych warunków uprawniających do tego zwolnienia. Z uwagi na czynności oraz okoliczności związane z transportem przedmiotowego paliwa, istnieje ryzyko ubytku wskutek zdarzeń losowych min. przypadkowy rozlew paliwa, wypadek morski, drogowy, kolejowy oraz innych zdarzeń losowych lub działania siły wyższej. Wnioskodawca nadmienia, iż okoliczności takich zdarzeń będą przez Spółkę należycie udokumentowane.

Dokonując analizy treści zdarzenia przyszłego należy powołać przepis art. 30 ust. 3 ustawy który stanowi, iż zwalnia się od akcyzy ubytki wyrobów akcyzowych powstałe wskutek zdarzenia losowego lub siły wyższej pod warunkiem, że podatnik wykaże zaistnienie okoliczności uprawniających do zwolnienia.

Według dyrektywy Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania, w art. 14 ust. 1 zawarto przepis który stanowi, że uprawnieni właściciele składów są zwolnieni od podatków za występujące ubytki, na mocy porozumienia o zawieszeniu, które zostają przypisane czynnikom losowym i siłom wyższym oraz ustalone przez zainteresowane Państwo Członkowskie. Będą oni także zwolnieni, na mocy porozumienia o zawieszeniu, od podatku od ubytków powstałych podczas produkcji i przetwarzania, składowania i transportu. Każde Państwo Członkowskie ustali warunki, na których te zwolnienia zostaną przyznane. Zwolnienia te stosuje się w takim samym stopniu do podmiotów gospodarczych wymienionych w art. 16 podczas transportu wyrobów na mocy porozumienia o zawieszeniu podatku akcyzowego.

Odnosząc się do pojęcia zdarzenia losowego należy stwierdzić, iż nie jest ono zdefiniowane przez ustawodawcę. Należy je rozumieć zgodnie ze znaczeniem, jakie ma ono w języku potocznym. Według słowników języka polskiego zdarzenie losowe można określić jako zdarzenie zależne od losu, kolei wydarzeń życia. Zdarzenia losowe mogą być spowodowane nie tylko działaniem sił przyrody, ale również działaniami ludzi, pod warunkiem jednak, że zachowane są przesłanki losowości, tzn. musi to być zdarzenie nieprzewidywalne, niezależne od woli człowieka i nie do uniknięcia mimo zachowania należytej staranności. Innymi słowy, mówiąc o zdarzeniach niezależnych od podatnika należy mieć na myśli nie tylko te zdarzenia do których zaistnienia Podatnik nie tylko nie przyczynił się, ale którym winien również był zapobiec. Również siła wyższa powinna być rozumiana jako okoliczności niezależne od podmiotu, nadzwyczajnych i niemożliwych do przewidzenia. Niemniej jednak, pojęcie siły wyższej nie ma jednakowej treści w różnych dziedzinach stosowania prawa wspólnotowego, jego znaczenie w danym przypadku powinno zostać ustalone indywidualnie, w oparciu o wydarzenia w których ma wywierać skutki. Zdarzenia losowe należy również powiązać z działaniami sił przyrody, takimi jak powódź, gradobicie, ogień. Spośród innych zdarzeń powodujących szkody, zdarzenia losowe wyodrębniają się nadzwyczajnym charakterem spowodowanych przez nie zniszczeń.

Reasumując należy wskazać, że przepis art. 30 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym upoważnia do zwolnienia od podatku akcyzowego w przypadku, jeśli wskutek zdarzenia losowego, siły wyższej lub innego zdarzenia wyłączającego bezprawność lub winę Podatnika, pomimo dochowania wszystkich środków należytej staranności, wykaże on zaistnienie okoliczności, w jakich powstał ubytek. Nie oznacza to jednak, że przepis ten odnosi się obligatoryjnie do wszystkich zdarzeń wskazanych we wniosku. Każda okoliczność czy zdarzenie w wyniku którego nastąpił ubytek paliwa, wymaga odrębnego postępowania dowodowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie