w zakresie danych ujmowanych w ewidencji składu podatkowego prowadzonej w formie elektronicznej - Interpretacja - 1462-IPPP3.4513.118.2016.1.MC

shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.01.2017, sygn. 1462-IPPP3.4513.118.2016.1.MC, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

w zakresie danych ujmowanych w ewidencji składu podatkowego prowadzonej w formie elektronicznej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2016 r. (data wpływu 1 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie danych ujmowanych w ewidencji składu podatkowego prowadzonej w formie elektronicznej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie danych ujmowanych w ewidencji składu podatkowego prowadzonej w formie elektronicznej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

B. sp. z o. o. (dalej jako Spółka) jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy. W składzie podatkowym magazynowane są napoje alkoholowe (głównie wódki, whiskey, likiery i pozostałe napoje spirytusowe). Składowane wyroby znajdują się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy albo mogą posiadać status wyrobów z zapłaconą akcyzą. W ramach swojej działalności Spółka również wyprowadza ze składu podatkowego wyroby akcyzowe. Między innymi, wyroby które w składzie były objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy mogą być wyprowadzane ze składu poza tą procedurą (w stosunku do tych wyrobów w związku z ich wyprowadzeniem ze składu powstaje obowiązek zapłaty akcyzy. Spółka może również wyprowadzać ze składu podatkowego wyroby akcyzowe w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Od 1 stycznia 2016 r. weszła w życie nowelizacja przepisów akcyzowych skutkująca między innymi zmianą zasad prowadzenia ewidencji przez składy podatkowe. W szczególności, od 1 stycznia 2016 r. weszło w życie rozporządzenie w sprawie ewidencji. Wątpliwości Spółki dotyczą regulacji zawartych w przepisach tego rozporządzenia.

Zgodnie z § 22 rozporządzenia w sprawie ewidencji, ewidencja składu podatkowego składa się z odrębnych części, zawierających zestawienia danych, które dotyczą:

  1. wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach;
  2. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach;
  3. wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach;
  4. wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, innych niż zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
  5. wyrobów akcyzowych, w przypadku których wyprowadzenie ze składu podatkowego powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i obowiązek zapłaty akcyzy;
  6. wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach;
  7. wyrobów energetycznych o różnych statusach magazynowanych w jednym zbiorniku;
  8. suszu tytoniowego;
  9. paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji, zgodnie z przepisami.

W przypadku ewidencji elektronicznej, ewidencja powinna umożliwiać wygenerowanie zestawień danych, o których mowa powyżej.

Ustawodawca wprowadził okres przejściowy na dostosowanie się podatników do wymogu prowadzenia odrębnych części ewidencji/zestawień danych, wskazanych powyżej. Zgodnie z § 48 rozporządzenia w sprawie ewidencji, do ewidencji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, których prowadzenie rozpoczęto przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepisy § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (Dz. U. z 2014 r. poz. 353), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r.

Spółka zaznacza, że w jej przypadku nie mają i nie będą mieć miejsca niektóre sytuacje z wymienionych § 22 rozporządzenia w sprawie ewidencji. Spółka nie prowadzi i nie zamierza prowadzić działalności akcyzowej, której przedmiotem byłyby:

  • wyroby zwolnione (ze względu na przeznaczenie);
  • wyroby zwolnione inne niż zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
  • wyroby opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
  • wyroby energetyczne o różnych statusach magazynowanych w jednym zbiorniku;
  • susz tytoniowy;
  • paliwa silnikowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059, z późn. zm.), nabywane wewnątrzwspólnotowo na rzecz innego podmiotu, który jest obowiązany do uzyskania tej koncesji lub wpisu do rejestru systemu zapasów interwencyjnych, o którym mowa w ustawie z dnia 16 lutego 2007 r. o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego oraz zasadach postępowania w sytuacjach zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i zakłóceń na rynku naftowym (Dz. U. z 2014 r. poz. 1695).

Mając powyższe na uwadze, w Spółce powstały wątpliwości co do części/zestawień danych jakie od 1 stycznia 2017 r. powinna mieć możliwość wygenerować ewidencja składu podatkowego prowadzona w Spółce w formie elektronicznej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z obowiązującymi przepisami akcyzowymi od 1 stycznia 2017 r. Spółka będzie uprawniona do prowadzenia ewidencji składu podatkowego w formie elektronicznej, która będzie umożliwiać generowanie zestawień danych dotyczących wyłącznie wyrobów akcyzowych, którymi Spółka faktycznie obraca oraz czynności, które Spółka faktycznie dokonuje w składzie podatkowym?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z obowiązującymi przepisami akcyzowymi od 1 stycznia 2017 r. Spółka będzie uprawniona do prowadzenia ewidencji składu podatkowego w formie elektronicznej, która będzie umożliwiać generowanie zestawień danych dotyczących wyłącznie wyrobów akcyzowych, którymi Spółka faktycznie obraca oraz czynności, których Spółka faktycznie dokonuje w składzie podatkowym.

Zgodnie z art. 138a ust. 3 ustawy akcyzowej, ewidencja składu podatkowego powinna umożliwiać w szczególności:

  1. ustalenie ilości, rodzajów oraz miejsca magazynowania w składzie podatkowym wyrobów akcyzowych:
    1. objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
    2. nieobjętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w tym:
      • wyrobów zwolnionych od akcyzy, w tym zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie,
      • wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
  2. ustalenie ilości i rodzajów wyrobów, od których została zapłacona akcyza;
  3. ustalenie ilości i rodzajów magazynowanych w jednym zbiorniku wyrobów energetycznych:
    1. objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy,
    2. od których została zapłacona akcyza,
    3. zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
    4. opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89;
  4. wyodrębnienie kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, oraz kwoty akcyzy, która przypadałaby do zapłaty, gdyby wyroby nie były zwolnione od akcyzy;
  5. ustalenie ilości wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego i wyprodukowanych w składzie podatkowym;
  6. ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, daty wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy;
  7. ustalenie właściciela wyrobów akcyzowych, innego niż podmiot prowadzący skład podatkowy, oraz posiadania przez tego właściciela wymaganej koncesji zgodnie z przepisami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne.

Szczegółowe kwestie dotyczące zasad prowadzenia ewidencji składu podatkowego (zgodnie z art. 138s ustawy akcyzowej) zostały doprecyzowane w rozporządzeniu w sprawie ewidencji. Zgodnie § 22 rozporządzenia, ewidencja składu podatkowego składa się z odrębnych części, zawierających zestawienia danych, które dotyczą:

  1. wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach;
  2. wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach;
  3. wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach;
  4. wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, innych niż zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
  5. wyrobów akcyzowych, w przypadku których wyprowadzenie ze składu podatkowego powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i obowiązek zapłaty akcyzy;
  6. wyrobów akcyzowych opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach;
  7. wyrobów energetycznych o różnych statusach magazynowanych w jednym zbiorniku;
  8. suszu tytoniowego;
  9. paliw silnikowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, których wytwarzanie lub którymi obrót wymaga uzyskania koncesji, zgodnie z przepisami.

Zgodnie natomiast zgodnie z § 32 rozporządzenia w sprawie ewidencji ewidencja składu podatkowego prowadzona w formie elektronicznej powinna umożliwiać wygenerowanie zestawień danych określonych w przepisach od § 23 do § 31 rozporządzenia w sprawie ewidencji w zakresie części wskazanych w § 22 tego rozporządzenia.

W świetle § 48 rozporządzenia w sprawie ewidencji, do ewidencji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, którego prowadzenie rozpoczęto przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się przepisy § 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie warunków prowadzenia składów podatkowych oraz ewidencji przez podmioty prowadzące składy podatkowe (t. j. Dz. U. z 2014 r. poz. 353 ze zm.), nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem ust. 2. W praktyce oznacza to, iż Spółka będzie zobowiązana do dostosowania swojej ewidencji składu podatkowego do nowych wymogów formalnych (m. in. w zakresie generowania odpowiednich zestawień danych) od 1 stycznia 2017 r.

Jak wskazywano w opisie stanu faktycznego, Spółka, jako podmiot prowadzący skład podatkowy, nie dokonuje niektórych z czynności/nie obraca niektórymi kategoriami wyrobów akcyzowych wskazanych w § 22 rozporządzenia w sprawie ewidencji. Między innymi, Spółka nie prowadzi w składzie podatkowym działalności w zakresie suszu tytoniowego, wyrobów zwolnionych z akcyzy lub objętych stawką zero akcyzy, nie magazynuje również wyrobów energetycznych o różnych statusach magazynowych w jednym zbiorniku.

W ocenie Spółki, do prowadzonej przez Spółkę działalności w ramach składu podatkowego mają zastosowanie jedynie trzy z dziewięciu części/zestawień danych mających składać się na ewidencję składu podatkowego zgodnie z § 22 rozporządzenia w sprawie ewidencji. Są to zestawienia dotyczące:

  • wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach,
  • wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona akcyza, innych niż wyroby energetyczne magazynowane w jednym zbiorniku z wyrobami o innych statusach oraz
  • wyrobów akcyzowych, w przypadku których wyprowadzenie ze składu podatkowego powoduje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i obowiązek zapłaty akcyzy.

W ocenie Spółki, nie ma potrzeby prowadzenia przez Spółkę części ewidencji/generowania zestawień danych dotyczących działalności/wyrobów, której nie obejmuje działalność Spółki, czyli np. części/zestawień poświęconych suszowi tytoniowemu, czy wyrobom energetycznym o różnych statusach magazynowanych w jednym zbiorniku, wyrobom zwolnionym z akcyzy lub wyrobom opodatkowanym stawką zero akcyzy.

Mając powyższe na uwadze, w ocenie Spółki, nie jest ona zobowiązana do generowania zestawień danych/prowadzenia części ewidencji, które pozostają bez związku z jej działalnością mającą miejsce w składzie podatkowym. Prowadzenie ich byłoby bezcelowe - w praktyce te części ewidencji/zestawienia danych nie byłyby generowane przez Spółkę.

Powyższe stanowisko w zakresie braku obowiązku wyodrębniania w ewidencji części/generowania zestawień danych dla wyrobów akcyzowych/czynności, których nie obejmuje działalność danego podmiotu dla ewidencji wyrobów zwolnionych zostało potwierdzone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 czerwca 2016 r. IBPP4/4513-132/16/MK.

Reasumując, w ocenie Spółki jest ona zobowiązana do prowadzenia ewidencji składu podatkowego obejmującej wyłącznie te części/umożliwiającej generowanie zestawień tych danych ewidencji, które dotyczą faktycznej działalności Spółki (tj. określonych kategorii czynności i wyrobów akcyzowych) prowadzonej przez Spółkę w składzie podatkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcie naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ustawy).

Skarga powinna czynić zadość wymaganiom pisma w postępowaniu sądowym, a ponadto zawierać: wskazanie zaskarżonej decyzji, postanowienia innego aktu lub czynności, oznaczenie organu, którego działania, bezczynności lub przewlekłego prowadzenia postępowania skarga dotyczy, określenie naruszenia prawa lub interesu prawnego, w przypadkach, o których mowa w art. 52 § 3 i 4, dowód, że skarżący wezwał właściwy organ do usunięcia naruszenia prawa (art. 57 § 1 pkt 1-4 ww. ustawy). Skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie