Opodatkowanie podatkiem akcyzowym strat energii elektrycznej - Interpretacja - 2461-IBPP4.4513.347.2016.1.PK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.01.2017, sygn. 2461-IBPP4.4513.347.2016.1.PK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Opodatkowanie podatkiem akcyzowym strat energii elektrycznej

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 10 października 2016 r. (data wpływu 12 października 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w przedmiocie opodatkowania wyrobu o kodzie CN 2707 99 99 oraz obowiązku złożenia zabezpieczenia - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2016 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego, w przedmiocie opodatkowania wyrobu o kodzie CN 2707 99 99 oraz obowiązku złożenia zabezpieczenia.

We wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza uruchomić instalację do pirolizy tworzyw sztucznych w tym opon i odpadów gumowych, plastików, obróbki cieplnej odpadów komunalnych. Produktami instalacji będą wyroby o kodach CN: 38119000, 27079991, 27079999 (oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły i podobne produkty w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych, pozostałe (gdzie indziej nie sklasyfikowane)), gaz o kodzie CN 2711 29 00, oraz koks popirolityczny (ciało stałe zawierające głównie chemiczny węgiel). W wyniku procesu pirolizy dostarczone do instalacji segregowane odpady komunalne zostaną zgazowane a następnie skroplone do konsystencji oleju o kodzie CN 2707 99 99 znajdującego zastosowanie jako półprodukt do produkcji paliw. Nieskroplony gaz zostanie zużyty w całości wewnętrznie w instalacji do podtrzymania procesu produkcyjnego. Ponadto to produktem procesu będzie koks popirolityczny.

Uzyskany z procesu półprodukt bez dodatkowej obróbki nie będzie nadawał się do bezpośredniego użycia jako paliwo do silników spalinowych, ani do celów grzewczych. Półprodukt dopiero po tych procesach (obróbka chemiczna) może zostać użyty do produkcji paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako półprodukt do paliw.

Półprodukt będzie przechowywany w zbiornikach instalacji. Gotowy półprodukt będzie wprowadzane do cysterny a następnie transportowany do odbiorcy. Odbiorca na jego bazie będzie produkował, rozpuszczalniki, benzyny, olej napędowy i opałowy i z tego tytułu będzie odprowadzał akcyzę.

Paliwo opałowe (nieskroplony gaz), które będzie używane w procesie produkcji oleju zostanie sklasyfikowane zgodnie z Nomenklaturą Scaloną wg kodu CN 2711 29 00 -węglowodory gazowe w stanie gazowym pozostałe (gdzie indziej niesklasyfikowane). Nieskroplony gaz nie będzie przedmiotem dalszych transakcji zostanie w całości zużyty w instalacji w procesie produkcji półproduktu o kodach CN 38119000, 27079991, 27079999.

Zaznaczyć przy tym, należy, że produkowana przez Wnioskodawcę substancje (półprodukt) bez obróbki fizykochemicznej nie wskazują właściwości tożsamych dla oleju opałowego, oleju napędowego czy benzyny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Ile będzie wynosić stawka podatku akcyzowego w przypadku wytwarzania półproduktu sklasyfikowanego zgodnie z nomenklaturą scaloną wg kodu CN 2707 99 99, który będzie zużywany jako półprodukt przez odbiorców do produkcji paliw.

  • Czy jest konieczne a jeśli tak to w jakiej stawce ustanowienie zabezpieczenia akcyzowego związane z produkcją półproduktu o kodzie CN 2707 99 99.

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    Ad. 1

    Odnośnie z pierwszego zadanych pytań zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. Na tej podstawie należy przyjąć, iż w przypadku wytwarzania półproduktów do produkcji węglowodorów płynnych, wykorzystywanego następnie przez inne podmioty do produkcji paliw płynnych stawka akcyzy powinna wynosić 0 zł.

    Ad. 2

    W stosunku do drugiego pytania zgodnie z przedstawionym opisem produkowany przez Wnioskodawcę półprodukt o kodzie CN 2707 99 99 jest wyrobem akcyzowym, zgodnie natomiast z treścią art. 89 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, stawka akcyzy na wyroby energetyczne inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł. Zgodnie z art. 63 i 65 ustawy o podatku akcyzowym do złożenia zabezpieczenia akcyzowego zobowiązany jest m.in. podmiot prowadzący skład podatkowy. Złożenie zabezpieczenia akcyzowego ma zagwarantować zapłatę zarówno zobowiązań podatkowych wynikających z powstałego obowiązku podatkowego, jak i zobowiązań, które mogą dopiero powstać w sytuacjach określonych w ustawie np. nastąpi zmiana przeznaczenia wyrobu. Z uwagi na fakt, iż produkowany przez Wnioskodawcę półprodukt o kodzie CN 2707 99 99 nie ma innego zastosowania niż opisane powyżej, w ocenie Wnioskodawcy nie ma podstaw do wyliczenia wysokości ewentualnego podatku akcyzowego co wiąże się z brakiem możliwości określenia wysokości składanego zabezpieczenia akcyzowego. W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwaną dalej ustawą (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 752 ze zm.), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

    W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie określenie wyroby akcyzowe oznacza - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

    Zakres opodatkowania akcyzą wyrobów energetycznych, w tym również wyrobów gazowych, został określony w Rozdziale 1 Działu IV ustawy.

    W art. 86 ust. ustawy zawarto katalog wyrobów energetycznych do których w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

    1. objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
    2. objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
    3. objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
    4. oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
    5. objęte pozycją CN 3403;
    6. objęte pozycją CN 3811;
    7. objęte pozycją CN 3817;
    8. oznaczone kodami CN 3824 90 91 i 3824 90 97, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
    9. pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
    10. pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.


    W ust. 2 i 3 ww. art. 86 wyjaśniono, że paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych. Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa powyżej.

    W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie stanowiskiem, dodatki do paliwa stanowią odpowiednio paliwa silnikowe lub opałowe, w zależności do którego z tych paliw zostaną dodane i opodatkowane wg stawki równoważnej dla danego paliwa do którego są dodawane.

    Stosownie do art. 87 ust. 1 produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

    Przedmiotem opodatkowania akcyzą, wskazanym w art. 8 ust. 1, ustawy jest:

    1. produkcja wyrobów akcyzowych;
    2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
    3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
    4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
    6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

    Zgodnie zaś z art. 10 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

    Z opisu sprawy wynika Wnioskodawca zamierza uruchomić instalację do pirolizy tworzyw sztucznych w tym opon i odpadów gumowych, plastików, obróbki cieplnej odpadów komunalnych. Produktami instalacji będzie m.in. wyrób o kodzie CN 2707 99 99. W wyniku procesu pirolizy dostarczone do instalacji segregowane odpady komunalne zostaną zgazowane, a następnie skroplone do konsystencji oleju o kodzie CN 2707 99 99 znajdującego zastosowanie jako półprodukt do produkcji paliw. Odbiorca ww. wyrobu na jego bazie będzie produkował, rozpuszczalniki, benzyny, olej napędowy i opałowy i z tego tytułu będzie odprowadzał akcyzę.

    Jak podaje Spółka wytwarzany przez nią olej popirolityczny nie posiada takich parametrów, które umożliwiłyby stosowanie jako samoistnego paliwa opałowego, napędowego, nie może być również samoistnym komponentem do paliw, ponieważ musi być poddany dodatkowym procesom chemicznym. Dopiero po obróbce chemicznej półprodukt może zostać użyty do produkcji paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako półprodukt do paliw.

    Mając na uwadze powyższe wskazać w pierwszej kolejności należy, że wyroby klasyfikowane do kodu CN 2707 99 99 stanowią wyroby akcyzowe i jednocześnie stanowią wyroby energetyczne o których mowa w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy.

    Wyroby te co do zasady nie są wymienione w załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o którym mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG.

    Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

    1.węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

    2.benzyn silnikowych o kodach CN 2710 11 45 lub 2710 11 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1565,00 zł/1000 litrów[352];

    3.(uchylony)

    4.benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 11 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 11 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

    5.paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

    6.olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 41 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1196,00 zł/1000 litrów;

    7.(uchylony)

    8.biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1196,00 zł/1000 litrów;

    9.olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 41 do 2710 19 49, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

    10.olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 69:

    1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350&○C lub których gęstość w temperaturze 15&○C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,
    2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów;

    11.olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów;

    12.gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      • skroplonych - 695,00 zł/1000 kilogramów,
      • w stanie gazowym - 11,04 zł/1 gigadżul (GJ),
    2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:
      • biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
      • wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
    3. pozostałych - 14,72 zł/1 GJ;

    13.gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);

    Na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

    W art. 89 ust. 1 ustawy zostały określone stawki akcyzy na wyroby energetyczne, które odnoszą się m.in. bezpośrednio do ich kodów klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) lub oparte są na definicji paliw silnikowych bądź paliw opałowych, o których mowa w art. 86 ust. 2 i 3 ustawy.

    Stosownie do powyższego należy zauważyć, że wyrób o kodzie CN 2707 99 99, który zamierza produkować Wnioskodawca, nie został wymieniony w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy jak i też nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy. Równocześnie, jak podaje Wnioskodawca - wytworzony przez niego olej popirolityczny nie posiada takich parametrów, które umożliwiłyby stosowanie jako samoistnego paliwa opałowego, napędowego, nie może być również samoistnym komponentem do paliw, ponieważ musi być poddany dodatkowym procesom chemicznym.

    Zatem wyrób o takich właściwościach podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0 zł na podstawie art. 89 ust. 2c ustawy.

    W tym miejscu należy zauważyć, że Wnioskodawca w stanowisku własnym wywiódł stawkę 0 zł dla ww. wyrobu z przepisu nie obowiązującego tj. z art. 89 ust. 2 ustawy w brzmieniu, które obowiązywało do 31 grudnia 2015 r.

    Tym samym, pomimo wskazania prawidłowej stawki podatku stanowisko, Wnioskodawcy w zakresie pytania pierwszego oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 2 ust. pkt 10 ustawy skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.

    Podmiot prowadzący skład podatkowy to podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego (art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy)

    Procedura zawieszenia poboru akcyzy to procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe. (art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy)

    W myśl art. 40 ust. 5 ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 11 21, 2710 11 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

    Zgodnie zaś z art. 47 ust. 1 pkt 1, 5 ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem produkcji:

    • wyrobów akcyzowych, z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona w wysokości równej lub wyższej od kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty od wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, albo z wykorzystaniem wyłącznie wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, pod warunkiem, że wyprodukowany wyrób jest również wyrobem akcyzowym zwolnionym od akcyzy ze względu na przeznaczenie,
    • wyrobów akcyzowych, od których została zapłacona przedpłata akcyzy,

    Na podstawie art. 63 ust. 1 ustawy do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:

    1. podmiot prowadzący skład podatkowy;
    2. zarejestrowany odbiorca;
    3. zarejestrowany wysyłający;
    4. podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
    5. podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1;
    6. podmiot pośredniczący;
    7. przedstawiciel podatkowy;
    8. pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;
    9. podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c.


    W myśl art. 65 ust. 1 ustawy podmioty obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego:

    1. podmiot prowadzący skład podatkowy,
    2. zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
    3. zarejestrowany wysyłający,
    4. podmiot pośredniczący,
    5. podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3,
    6. pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c,
    7. podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c

    -składają zabezpieczenie w formie zabezpieczenia generalnego w celu zagwarantowania pokrycia wielu zobowiązań podatkowych albo wielu zobowiązań podatkowych oraz wielu opłat paliwowych.

    Z powyższych przepisów wynika, że produkcja wyrobów akcyzowych musi odbywać się w składzie podatkowym, gdy przedmiotem produkcji są wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy oraz gdy przedmiotem produkcji są wyroby akcyzowe inne niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objęte stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Natomiast do złożenia zabezpieczenia akcyzowego zobowiązany jest podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany odbiorca, zarejestrowany wysyłający, podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3, podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, podmiot pośredniczący, lub przedstawiciel podatkowy. Zabezpieczenie akcyzowe służy zagwarantowaniu pokrycia wszelkich potencjalnych zobowiązań podatkowych, w sytuacji gdyby podatnik ich nie zapłacił.

    Stosownie do powyższego należy zauważyć, że wyrób o kodzie CN 2707 99 99, który zamierza produkować Wnioskodawca, nie został wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy i jest objęty stawką 0 zł. Zatem jego produkcja nie będzie objęta procedurą zawieszenia poboru akcyzy, a tym samym nie będzie odbywać się w składzie podatkowym. Jednocześnie Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, ponieważ nie będzie żadnym z podmiotów zobowiązanych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

    Powyższe oznacza zatem, że przepisy dotyczące zabezpieczenia akcyzowego nie mają w opisanym zdarzeniu przyszłym zastosowania.

    W tym miejscu należy zauważyć, że Wnioskodawca w stanowisku własnym wywiódł stawkę 0 zł dla ww. wyrobu z przepisu nie obowiązującego tj. z art. 89 ust. 2 ustawy w brzmieniu, które obowiązywało do 31 grudnia 2015 r.

    Tym samym, pomimo wskazania prawidłowej stawki podatku oraz uznania, że w tym przypadku nie jest wymagane złożenie zabezpieczenia akcyzowego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego oceniane całościowo należało uznać za nieprawidłowe.

    Tym samym oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należy uznać je za nieprawidłowe.

    Interpretacja została wydana w oparciu o opis zdarzenia przyszłego, którego częścią jest przyjęcie, że produkowany półprodukt o kodzie CN 2707 99 99 dopiero po odpowiednich procesach może być użyty do produkcji paliw opałowych lub silnikowych albo jako półprodukt do paliw co oznacza, że ww. wyrób sam w sobie nie może stanowić domieszki lub dodatku do paliw opałowych lub silnikowych. Prawidłowość opisu zdarzenia przyszłego nie była zatem przedmiotem weryfikacji i oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy dokonanej w tej interpretacji.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

    W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, zmiany stanu prawnego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu sprawy niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 11-041 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    nieprawidłowe

    Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach