
Temat interpretacji
1. Czy działalność Spółki polegająca na odzysku wyrobów akcyzowych, energetycznych z odpadów musi być prowadzona w składzie podatkowym?
2. Czy działalność Spółki polegająca na usługowym oczyszczaniu wyrobów energetycznych musi być prowadzona w składzie podatkowym?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Cywilnej, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2010 r. (data wpływu 4 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obrotu wyrobami akcyzowymi.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy nr XX. Jednym z profili działalności Zainteresowanego jest utylizacja i recykling odpadów. Spółka posiada pozwolenie na odzyskiwanie odpadów, jak i odpowiednią instalację umożliwiającą oczyszczanie zanieczyszczonych w procesach produkcyjnych wyrobów z różnorakich zanieczyszczeń tak, aby wyrób nadawał się do ponownego wykorzystania. Niektóre z odzyskanych w procesach recyklingu wyrobów są wyrobami akcyzowymi. Działalność polegająca na utylizacji i recyklingu odpadów odbywa się w sposób następujący: Wnioskodawca zakupuje odpady poprodukcyjne, najczęściej są to odpady powstałe w firmach drukarskich. Odpad u Zainteresowanego poddawany jest różnym procesom, w wyniku których uzyskiwane są odpady nie nadające się już do dalszego recyklingu oraz oczyszczone wyroby, które poddawane są specjalistycznym badaniom w celu ustalenia, jakiego rodzaju produkt został odzyskany i czy jest on produktem akcyzowym. Produkty akcyzowe uzyskiwane w procesie odzysku należą do wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 11 21 i 2707 30 90. Odzyskane wyroby są przez Spółkę odsprzedawane i wykorzystywane przez ostatecznych odbiorców, jako rozpuszczalniki do farb i lakierów. Na chwilę obecną działalność Spółki związana z recyklingiem odpadów prowadzona jest w składzie podatkowym.
Wnioskodawca zamierza również prowadzić działalność polegającą na usługowym odzyskiwaniu wyrobów z odpadów należących do innych firm. Działalność ta będzie się różniła od dotychczas prowadzonej tym, że odpad odbierany od innych firm nie będzie przez niego kupowany, czyli nie będzie jego własnością a po procesie recyklingu oczyszczony wyrób będzie wracał do firmy, która jest jego właścicielem. Zainteresowany w tym wypadku będzie świadczył usługę oczyszczania nie swoich produktów, w swoich instalacjach.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy działalność Spółki polegająca na odzysku wyrobów akcyzowych, energetycznych z odpadów musi być prowadzona w składzie podatkowym...
Zdaniem Wnioskodawcy, działalność polegająca na odzysku wyrobów akcyzowych, energetycznych z odpadów, oraz działalność polegająca na usługowym oczyszczaniu wyrobów energetycznych nie musi być prowadzona w składzie podatkowym.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym produkcją wyrobów energetycznych jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowywanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych. W ocenie Wnioskodawcy odzysk wyrobów energetycznych z odpadów nie jest wytwarzaniem wyrobów energetycznych, gdyż w procesie odzysku nie są produkowane nowe wyroby a jedynie odzyskiwane wyroby wytworzone przez inny podmiot, proces technologiczny nie prowadzi bowiem do powstania nowego produktu, ale jedynie do usunięcia zanieczyszczeń z już istniejącego. Wnioskodawca nie przetwarza również wyrobów energetycznych, gdyż odpady nie są wyrobami energetycznymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Proces odzysku wyrobów energetycznych nie może być również potraktowany jako mieszanie lub przeklasyfikowywanie komponentów paliwowych, gdyż odpady nie są komponentami paliwowymi, a już na pewno odzysk nie stanowi rozlewu gazu skroplonego do butli gazowych ani barwienia i znakowania wyrobów energetycznych.
Stąd przy działalności polegającej na odzysku wyrobów energetycznych z odpadów nie będących wyrobami akcyzowymi nie można mówić o produkcji wyrobów energetycznych w rozumieniu art. 87 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, a tym samym nie powstaje obowiązek prowadzenia działalności polegającej na odzysku wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym, gdyż zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym produkcja wyrobów akcyzowych może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym, a w niniejszym stanie faktycznym nie mamy do czynienia z produkcją wyrobów akcyzowych.
Zainteresowany uważa, iż jest to zgodne ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym dla tożsamego stanu faktycznego w interpretacji indywidualnej o sygnaturze lPPP3/443-432/10 -4/KB z dnia 10 sierpnia 2010 r. Ponadto w ww. interpretacji Minister Finansów podniósł dodatkowy argument wynikający z brzmienia art. 8 ust. 6 ustawy akcyzowej i tak - zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 8 ust. 6 ustawy akcyzowej użycie wyrobów akcyzowych dopuszczonych do obrotu zgodnie z ich przeznaczeniem (tj. zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania stawki 0 zł, w myśl art. 89 ust. 2 ustawy akcyzowej) nie powoduje powstania obowiązku podatkowego, innymi słowy użycie wyrobu energetycznego dopuszczonego do konsumpcji zgodnie z jego przeznaczeniem pomimo jego odzyskiwania, oczyszczania i ponownego wykorzystania zgodnie z przeznaczeniem, nie jest przedmiotem opodatkowania.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1 ustawy).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod poz. 24 tego załącznika zostały wymienione oleje i pozostałe produkty destylacji wysokotemperaturowej smoły węglowej; podobne produkty, w których masa składników aromatycznych jest większa niż składników niearomatycznych o kodzie CN 2707.
Z kolei pod poz. 27 tego załącznika zostały wymienione oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe o kodzie CN 2710.
Wobec powyższego wyroby uzyskiwane w procesie odzysku o kodach CN 2707 30 90 i 2710 11 21 są wyrobami akcyzowymi.
W treści wniosku Wnioskodawca wskazuje, iż jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy i jednym z profili jego działalności jest utylizacja oraz recykling odpadów. Zainteresowany wskazał, że niektóre z odzyskanych w procesach recyklingu wyrobów są wyrobami akcyzowymi. Działalność polegająca na utylizacji i recyklingu odpadów odbywa się w następujący sposób: Wnioskodawca zakupuje odpady poprodukcyjne, najczęściej są to odpady powstałe w firmach drukarskich. Odpad u Zainteresowanego poddawany jest różnym procesom, w wyniku których uzyskiwane są odpady nie nadające się już do dalszego recyklingu oraz oczyszczone wyroby, które poddawane są specjalistycznym badaniom w celu ustalenia, jakiego rodzaju produkt został odzyskany i czy jest on produktem akcyzowym. Produkty akcyzowe uzyskiwane w procesie odzysku należą do wyrobów energetycznych o kodach CN 2710 11 21 i 2707 30 90. Odzyskane wyroby są przez Spółkę odsprzedawane i wykorzystywane przez ostatecznych odbiorców, jako rozpuszczalniki do farb i lakierów. Obecnie działalność Spółki związana z recyklingiem odpadów prowadzona jest w składzie podatkowym.
Wątpliwości Spółki związane są z tym czy odzyskiwanie wyrobów akcyzowych, energetycznych z odpadów musi być prowadzone w składzie podatkowym.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy, skład podatkowy to miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego.
W myśl art. 47 ust. 1 ustawy, produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym ().
Z uregulowań zawartych w art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.
Ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera ogólnych definicji czynności, które z mocy prawa rozumiane są jako produkcja wyrobów energetycznych, tj. pojęcia wytwarzanie i przetwarzanie.
Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA., wydawnictwo internetowe http://sjp.pwn.pl) wytworzyć oznacza zrobić, wyprodukować coś, natomiast przetworzyć znaczy przekształcić coś twórczo; zmienić coś, nadając inny kształt, wygląd. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż przez wytwarzanie i przetwarzanie wyrobów energetycznych należy rozumieć ogół procesów technologicznych, w wyniku których zostanie pozyskany inny wyrób akcyzowy.
Odzyskiwanie wyrobów energetycznych z odpadów - jak wskazał Wnioskodawca - nie jest wytwarzaniem wyrobów energetycznych, gdyż w procesie odzysku nie są produkowane nowe wyroby a jedynie odzyskiwane wyroby wytworzone przez inny podmiot, proces technologiczny nie prowadzi bowiem do powstania nowego produktu, ale jedynie do usunięcia zanieczyszczeń z już istniejącego. Wnioskodawca nie przetwarza również wyrobów energetycznych, gdyż odpady nie są wyrobami energetycznymi w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Proces odzysku wyrobów energetycznych nie może być również potraktowany jako mieszanie lub przeklasyfikowywanie komponentów paliwowych, gdyż odpady nie są komponentami paliwowymi, odzysk nie stanowi też rozlewu gazu skroplonego do butli gazowych ani barwienia i znakowania wyrobów energetycznych.
Przedmiotowe użycie przez odbiorców odzyskanych wyrobów jako rozpuszczalników do farb i lakierów, z oczywistych przyczyn, nie będzie się mieściło również w pozostałych pozycjach omawianego przepisu.
Innymi słowy opisane odzyskiwanie oraz wykorzystanie wyrobów akcyzowych o kodach CN 2710 11 21 i 2707 30 90 nie będzie produkcją wyrobów energetycznych.
Zatem mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa regulujące podatek akcyzowy, odzyskiwanie oraz zużywanie jako rozpuszczalników do farb i lakierów wyrobów akcyzowych (odzyskanych z odpadów) o kodach CN 2710 11 21 i 2707 30 90, nie musi być prowadzone w składzie podatkowym. Przy czym bez znaczenia jest tu to czy Wnioskodawca odzyskiwania przedmiotowych wyrobów dokonuje z własnych surowców czy usługowo.
Tutejszy Organ informuje ponadto, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie dotyczącym zdarzenia przyszłego. Kwestia dotycząca stanu faktycznego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji z dnia 2 lutego 2011 r. nr ILPP3/443-128/10-2/TK.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
ILPP3/443-128/10-2/TK, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
