
Temat interpretacji
Obowiązek zapłaty podatku akcyzowego w związku z nabyciem zabytkowego auta ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2014 r. (data wpływu 14 lipca 2014 r.), uzupełnionym w dniu 29 sierpnia 2014 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zapłaty tego podatku w związku z nabyciem zabytkowego auta ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 lipca 2014 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony w dniu 29 sierpnia 2014 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie obowiązku zapłaty tego podatku w związku z nabyciem zabytkowego auta ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
We wniosku oraz jego uzupełnieniu zostało przedstawione następujący stan faktyczny.
Wniosek dotyczy samochodu osobowego marki (rok produkcji 1958 r.), będącego własnością (dalej jako Wnioskodawca). Samochód ten został nabyty przez Wnioskodawcę w dniu 24 maja 2011 r. Do Polski został przemieszczony w czerwcu 2014 r. Ww. samochód został nabyty w Wielkiej Brytanii.
Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w ... potwierdza, że ww. samochód (numer identyfikacyjny ) został włączony do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków w Wojewódzkim Urzędzie Ochrony Zabytków w ... (karta ewidencyjna ruchomego zabytku techniki przekazana w dniu 25 czerwca 2014 r.) Podstawą prawną jest ustawa o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami z dnia 23 lipca 2003 r., art. 22 pkt 2 i 3, art. 133 (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z późn. zm.). Dlatego samochód ten jest sklasyfikowany do kodu CN 9705 00 00. Opiera się to na następujących podstawach, które muszą być spełnione, tj.:
- oryginalnym stanie pojazdu, podwozia, układu kierowniczego, hamulcowego i silnika;
- kryterium wieku, modelu, typie oraz, że nie ma go w produkcji. Dlatego samochód ten jest sklasyfikowany do kodu CN 97050000, jako pojazd kolekcjonerski i nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
W związku z powyższym opisem w uzupełnieniu wniosku zadano następujące pytanie.
Czy auto marki .nabyte w Wielkiej Brytanii jest zwolnione z opłaty podatku akcyzowego od zakupu...
Zdaniem Wnioskodawcy, auto marki . z 1958 r. nie podlega podatkowi akcyzowemu ponieważ mieści się w taryfie kodu CN 9705 00 00.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W świetle art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Według art. 3 ust. 1 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
W świetle art. 100 ust. 4 ustawy, samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Stosownie do art. 102 ust. 1 ustawy, podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności, o których mowa w art. 100 ust. 1 lub 2.
Z treści złożonego wniosku wynika, że maju 2011 r. Wnioskodawca nabył w Wielkiej Brytanii samochód marki (rok produkcji 1958 r.). Do Polski został on przemieszczony w czerwcu 2014 r. Samochód ten zaklasyfikowany jest do kodu CN 9705 0000, jako pojazd kolekcjonerski.
Na tym tle Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w związku z nabyciem ww. auta ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.
Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz cytowane regulacje z zakresu podatku akcyzowego potwierdzić należy stanowisko Wnioskodawcy, że nie jest on zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego w związku z nabyciem ze Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytania i Irlandii Północnej samochodu marki . Skoro jak wskazano we wniosku samochód ten jest zaklasyfikowany do kodu CN 9705 00 00, to nie mieści w zakresie przedmiotowym opodatkowania podatkiem akcyzowym, gdyż nie spełnia definicji samochodu osobowego zawartej w art. 100 ust. 4 ustawy. Tym samym żadna z czynności (w tym wewnątrzwspólnotowe nabycie), których przedmiotem może być taka kategoria samochodów nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów akcyzowych. Biorąc pod uwagę przytoczony zapis, organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobu, przyjmując klasyfikację wskazaną we wniosku.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.) . Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 3 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
