Należy zgodzić się ze Spółką, że w przypadku sprzedaży węgla kamiennego odbiorcom indywidualnym (gospodarstwom domowym), którzy ww. wyroby nabywają ... - Interpretacja - ITPP3/443-405/13/JK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 06.11.2013, sygn. ITPP3/443-405/13/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Należy zgodzić się ze Spółką, że w przypadku sprzedaży węgla kamiennego odbiorcom indywidualnym (gospodarstwom domowym), którzy ww. wyroby nabywają i odbierają osobiście, zlecając przy tym jego przewóz środkiem transportu Spółki, może ona wystawić dokument dostawy wyrobów węglowych w formie uproszczonej. Nie ma przy tym znaczenia czyim środkiem transportu wskazane wyroby są odbierane.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2013 r. (wpływ 26 sierpnia 2013 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie stosowania dokumentu dostawy wyrobów węglowych w formie uproszczonej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2013 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie stosowania dokumentu dostawy wyrobów węglowych w formie uproszczonej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako pośredniczący podmiot węglowy sprzedaje między innymi odbiorcom indywidualnym (gospodarstwom domowym) węgiel kamienny art. 31a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym. Wskazane podmioty nabywają ww. wyroby osobiście i odbierają ze składów węglowych Zainteresowanego. Nabywcy węgla kamiennego zlecają Wnioskodawcy jego przewóz do wskazanych miejsc. Wnioskodawca dokonuje przewozu węgla za dodatkową opłatą lub opłata za przewóz wliczona jest do ceny węgla.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w przypadku sprzedaży węgla kamiennego odbiorcom indywidualnym (gospodarstwom domowym), którzy ww. wyroby nabywają i odbierają osobiście, zlecając przy tym jego przewóz środkiem transportu Spółki, może wystawić dokument dostawy wyrobów węglowych w formie uproszczonej...

Stanowisko Wnioskodawcy.

W ocenie Spółki, w przypadku sprzedaży węgla kamiennego odbiorcom indywidualnym (gospodarstwom domowym), którzy ww. wyroby nabywają i odbierają osobiście, zlecając przy tym jego przewóz środkiem transportu Wnioskodawcy, może ona wystawić dokument dostawy wyrobów węglowych w formie uproszczonej. Nie ma przy tym znaczenia czyim środkiem transportu wskazane wyroby są odbierane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:

  • węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,
  • węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,
  • koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Z kolei, w myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczący podmiot węglowy, to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.

Zgodnie z art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:

  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.

Ponadto, zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:

  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, ze zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zm.).
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 ,,produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, ze zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, ze zm.);
  8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
  9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Stosownie do przepisów art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.

Wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz podmioty, które wystawiają dokument dostawy, określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 196), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 2 ust. 6g rozporządzenia, w przypadku sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy, jeżeli odbiór tych wyrobów przez ich nabywcę następuje bezpośrednio od pośredniczącego podmiotu węglowego sprzedającego te wyroby, może być wystawiony dokument dostawy w formie uproszczonej, jeżeli nabywane wyroby węglowe:

  1. nie są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia;
  2. są przeznaczone do działalności gospodarczej prowadzonej przez podmiot korzystający ze zwolnienia, a wystawiona faktura VAT potwierdzająca sprzedaż wyrobów węglowych została dołączona do tego dokumentu.

Biorąc pod uwagę opis zawarty we wniosku oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy co do zasady jest prawidłowe. Należy zgodzić się ze Spółką, że w przypadku sprzedaży węgla kamiennego odbiorcom indywidualnym (gospodarstwom domowym), którzy ww. wyroby nabywają i odbierają osobiście, zlecając przy tym jego przewóz środkiem transportu Spółki, może ona wystawić dokument dostawy wyrobów węglowych w formie uproszczonej. Nie ma przy tym znaczenia czyim środkiem transportu wskazane wyroby są odbierane.

Zgodnie z § 2 ust. 6g pkt 1 rozporządzenia, możliwość stosowania dokumentu dostawy w formie uproszczonej dotyczy sprzedaży wyrobów węglowych, które nie są przeznaczone do działalności gospodarczej. W tej sytuacji uproszczona forma dokumentu dostawy może być wykorzystywana przede wszystkim do dokumentowania transakcji, których podmiotem są gospodarstwa domowe zaopatrujące się w wyroby węglowe oferowane w handlu detalicznym (np. wyroby węglowe pakowane w jednostkowe opakowania o wadze przeciętnie od 5 kg do 25 kg) oraz inne podmioty nieprowadzące działalności gospodarczej wymienione w art. 31a ust. 2 pkt 3 i 6 ustawy.

Z kolei, w myśl § 2 ust. 6g pkt 2 rozporządzenia, w pozostałych przypadkach, o których mowa w art. 31a ust 2 ustawy, gdy wyroby węglowe są przeznaczone do działalności gospodarczej, dokument dostawy w formie uproszczonej może być stosowany, jeżeli zgodnie z przepisami odrębnymi została wystawiona faktura VAT stanowiąca potwierdzenie transakcji sprzedaży i została dołączona do tego dokumentu. W tym przypadku uproszczony dokumentu dostawy z dołączoną fakturą VAT można zastosować w przypadku, gdy wystawiona faktura VAT nie będzie zawierała takich danych jak: nazwa, kod CN i ilość wyrobów węglowych, ich przeznaczenie uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, podpis podmiotu sprzedającego wyroby węglowe lub osoby reprezentującej ten podmiot oraz podpis podmiotu odbierającego te wyroby lub osoby reprezentującej ten podmiot, potwierdzający ich odbiór i przeznaczenie.

Końcowo wskazać należy, że z dniem 20 września 2013 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 12 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. poz. 939), które zmieniają dotychczasowe zasady obrotu wyrobami węglowymi. Obowiązujący od wskazanego dnia wzór dokumentu dostawy wyrobów węglowych oraz zasady jego stosowania zawarto w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 września 2013 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. poz. 1108), Instrukcję wypełnienia dokumentu dostawy wyrobów węglowych - załącznik nr 2 - zawarto w jego treści. Zgodnie z § 11 wskazanego rozporządzenia, druki dokumentów dostawy wyrobów węglowych, sporządzone według wzorów określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. z 2013 r. poz. 196) mogą być stosowane nie dłużej niż przez 90 dni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy opisanego we wniosku stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN (PDF)

Treść w pliku PDF 752 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy