Czy przy zakupie gazu o kodzie CN: 2711 21 00 do kot3owni gazowych, w zakresie obs3ugi lokali mieszkalnych w zasobach X., bedzie mia3a zastosowanie ... - Interpretacja - 2461-IBPP4.4513.357.2016.1.BP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 09.01.2017, sygn. 2461-IBPP4.4513.357.2016.1.BP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Czy przy zakupie gazu o kodzie CN: 2711 21 00 do kot3owni gazowych, w zakresie obs3ugi lokali mieszkalnych w zasobach X., bedzie mia3a zastosowanie dyspozycja z art. 31b ust 2 pkt 1 ustawy z dnia 06 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, która zwalnia od akcyzy wyroby gazowe przeznaczone do celów opa3owych przez gospodarstwa domowe?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 613 ze zm.) oraz § 7 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, ?e stanowisko przedstawione we wniosku z 12 paYdziernika 2016 r. (data wp3ywu 18 paYdziernika 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych - jest nieprawid3owe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 paYdziernika 2016 r. wp3yn13 ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku w zakresie zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych.

We wniosku przedstawiono nastepuj1cy stan faktyczny.

Wnioskodawca jest spó3k1, której jedynym udzia3owcem jest Gmina J . Spó3ka zosta3a utworzona w celu realizacji wynikaj1cych z ustawy o samorz1dzie gminnym obowi1zków Gminy polegaj1cych m.in. na realizacji gminnego budownictwa mieszkaniowego. Spó3ka dzia3a na podstawie przepisów ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego i do jej zadan nale?y budowa domów i ich eksploatacja na zasadach najmu - art. 27 cyt. ustawy. Wnioskodawca wybudowa3 i eksploatuje budynki po3o?one w J. przy ulicach: C. 27, H. 2, Ch. 33, K. 9. S1 to budynki wielorodzinne, które zamieszkuj1 lokatorzy na podstawie umów najmu. W budynkach tych s1 zainstalowane kot3y gazowe s3u?1ce do ogrzewania budynków i wody dla poszczególnych gospodarstw domowych. Spó3ka zakupuje w PGNiG gaz o kodzie CN: 2711 21 00, który jest przeznaczany wy31cznie dla celów grzewczych, a lokatorzy mieszkan s1 obci1?ani czynszem najmu za zajmowane mieszkanie, w którym wykazana jest kwota w3aonie za ogrzanie mieszkania i za dostarczon1 ciep31 wode.

W zwi1zku z powy?szym opisem zadano nastepuj1ce pytanie.

Czy przy zakupie gazu o kodzie CN: 2711 21 00 do kot3owni gazowych, w zakresie obs3ugi lokali mieszkalnych w zasobach X ., bedzie mia3a zastosowanie dyspozycja z art. 31b ust 2 pkt 1 ustawy z dnia 06 grudnia 2008 roku o podatku akcyzowym, która zwalnia od akcyzy wyroby gazowe przeznaczone do celów opa3owych przez gospodarstwa domowe?

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 06 grudnia 2008 roku, który zwalnia od akcyzy wyroby gazowe wykorzystywane do ogrzewania mieszkan i dostarczania do nich ciep3ej wody, ma pe3ne zastosowanie w opisanym stanie faktycznym.

Ustawa o podatku akcyzowym w ?aden sposób nie definiuje pojecia gospodarstwo domowe, równie? w innych przepisach prawa nie ma legalnej definicji gospodarstwa domowego. Ustawa o podatku akcyzowym w art. 31b ust 8, wskazuje jedynie co nie jest gospodarstwem domowym. Dokonuj1c analizy zapisów art. 31b ust 2 pkt 1 cyt. wy?ej ustawy, nale?y wyraYnie zaznaczya, i? mówi on o przeznaczeniu wyrobów gazowych do celów opa3owych przez gospodarstwa domowe, a nie o wykorzystaniu wyrobów gazowych do celów opa3owych przez gospodarstwa domowe. U?yte w przepisie okreolenie przeznaczone wskazuje na to, ?e zwolnieniem objete s1 nie tylko wyroby gazowe wykorzystywane przez gospodarstwa domowe w kot3owniach umiejscowionych w tych?e gospodarstwach, lecz równie? takie, dzieki któremu poorednio gospodarstwo domowe bedzie korzysta3o z ogrzewania pomieszczen mieszkalnych i wody, przy czym poorednikiem umo?liwiaj1cym przeznaczenie tego wykorzystania bedzie podmiot zarz1dzaj1cy budynkami zawieraj1cymi mieszkania i dostarczaj1cy ciep3o do poszczególnych mieszkan - takim podmiotem jest w3aonie Wnioskodawca. Taki pogl1d wyrazi3 WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 07.04.2016 r. sygn. III SA/GI 1564/15, wskazuj1c równie?, i? wprawdzie zwolnienie dla gospodarstw domowych jest w przewa?aj1cej mierze kojarzone z mieszkaniami lub domkami jednorodzinnymi, jednak?e nale?y zwrócia uwage, ?e zakres podmiotowy zwolnienia jest szerszy i obejmuje spó3dzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe jak równie? podmioty zarz1dzaj1ce nieruchomoociami w imieniu gmin.

W kolejnym wyroku z dnia 22.03.2016 r. sygn. III SA/GI 1567/15 WSA w Gliwicach wyrazi3 ten sam pogl1d, wskazuj1c i? okreolenie przeznaczenie zawarte w art. 31b ust. 2 pkt 1 wskazuje na to, ?e zwolnieniem objete s1 nie tylko wyroby gazowe bezpoorednio wykorzystywane przez gospodarstwa domowe w kot3owniach umiejscowionych w tych gospodarstwach domowych, lecz równie? takie, dzieki któremu poorednio gospodarstwo domowe bedzie korzysta3o z ogrzewania c.o. i wody, przy czym poorednikiem umo?liwiaj1cym przeznaczenie tego wykorzystania bedzie podmiot zarz1dzaj1cy budynkami zawieraj1cymi mieszkania i dostarczaj1cy ciep3o do poszczególnych mieszkan.

W nastepnym wyroku z dnia 22.03.2016 r. sygn. III SA/Gl 1568/15 WSA w Gliwicach wskaza3: Art. 31 b ust 2 pkt 1 u.p. a. mówi o przeznaczeniu wyrobów gazowych do celów opa3owych przez gospodarstwa domowe, a nie o wykorzystywaniu wyrobów gazowych do celów opa3owych przez gospodarstwa domowe.

Nale?y równie? zwrócia uwage na zapisy Dyrektywy Rady Europy 2003/96/WE z dnia 27.10.2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotycz1cych opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej, z której wynika, ?e w przypadku u?ywania wyrobów akcyzowych /w tym gazu/ do celów mieszkalnych - tzw. zastosowanie gospodarcze i zastosowanie inne - zwolnienie i opodatkowanie nale?y stosowaa w proporcji do ka?dego u?ycia. Je?eli natomiast u?ycie tych wyrobów na cele gospodarcze jest nieznaczne mo?na je potraktowaa jako nieistniej1ce. W konsekwencji brak zastosowania gospodarczego wyrobów gazowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z akcyzy na gruncie prawa polskiego.

Bior1c pod uwage powy?sze wyjaonienia i ugruntowan1 linie orzecznicz1 s1dów administracyjnych, nale?y uznaa, i? uzasadnienie wskazane przez Wnioskodawce zas3uguje w pe3ni na uwzglednienie.

W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawid3owe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 752 ze zm.) przez wyroby akcyzowe rozumie sie wyroby energetyczne, energie elektryczn1, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, okreolone w za31czniku nr 1 do ustawy.

Z kolei stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozosta3e paliwa opa3owe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wy31czeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zakres opodatkowania akcyz1 wyrobów energetycznych, w tym równie? wyrobów gazowych, zosta3 okreolony w rozdziale 1 dzia3u IV ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza sie wyroby () objete pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy, paliwami opa3owymi w rozumieniu ustawy s1 wyroby energetyczne przeznaczone do u?ycia, oferowane na sprzeda? lub u?ywane do celów opa3owych, z wy31czeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W ww. za31czniku nr 1, stanowi1cym Wykaz wyrobów akcyzowych, umieszczono pod pozycj1 nr 28, z kodem CN 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozosta3e weglowodory gazowe.

Jednoczeonie w owietle art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

  1. nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewn1trzwspólnotowo wyroby gazowe,
  2. lub posiada uzyskane w sposób inny ni? w drodze nabycia wyroby gazowe

niebed1cy poorednicz1cym podmiotem gazowym.

W owietle art. 9c ust. 1 ustawy akcyzowej w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyz1 jest:

  1. nabycie wewn1trzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywce gazowego;
  2. sprzeda? wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
  3. import wyrobów gazowych przez finalnego nabywce gazowego;
  4. u?ycie wyrobów gazowych przez poorednicz1cy podmiot gazowy;
  5. u?ycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywce gazowego:
    1. uzyskanych w sposób inny ni? w drodze nabycia,
    2. je?eli nie mo?na ustalia podmiotu, który dokona3 sprzeda?y tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, postepowania kontrolnego albo postepowania podatkowego nie ustalono, ?e akcyza zosta3a zap3acona w nale?nej wysokooci,
    3. nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów ni? zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie u?ycie uwa?a sie równie? naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31 b ust. 5-7 lub 9, a tak?e sprzeda?, eksport lub dostawe wewn1trzwspólnotow1 wyrobów gazowych przez finalnego nabywce gazowego zamiast u?ycia ich do celów, o których mowa w art. 31 b ust. 1-4.


Przy czym zgodnie z art. 9c ust. 2 ustawy za sprzeda? finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje sie czynnooci, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8, a zatem:

  1. sprzeda?, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  2. zamiane, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  3. wydanie w zamian za wierzytelnooci;
  4. wydanie w miejsce owiadczenia pienie?nego;
  5. darowizne, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny;
  6. wydanie w zamian za dokonanie okreolonej czynnooci;
  7. przekazanie lub wykorzystanie na potrzeby reprezentacji albo reklamy;
  8. przekazanie przez podatnika na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udzia3owców, akcjonariuszy, cz3onków spó3dzielni i ich domowników, cz3onków organów stanowi1cych osób prawnych, cz3onków stowarzyszenia, a tak?e zatrudnionych przez niego pracowników oraz by3ych pracowników.

Stosownie do art. 9c ust. 3 ustawy, je?eli w stosunku do wyrobów gazowych powsta3 obowi1zek podatkowy w zwi1zku z wykonaniem jednej z czynnooci, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowi1zek podatkowy na podstawie innej czynnooci podlegaj1cej opodatkowaniu akcyz1, je?eli kwota akcyzy zosta3a okreolona lub zadeklarowana w nale?nej wysokooci.

W przypadku sprzeda?y wyrobów gazowych, zgodnie z art. 9c ust. 4 i 5 ustawy, sprzedawca jest obowi1zany ustalia, czy sprzedaje te wyroby poorednicz1cemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu oraz mo?e za?1daa od nabywcy przedstawienia potwierdzenia przyjecia powiadomienia o zamiarze rozpoczecia dzia3alnooci gospodarczej jako poorednicz1cy podmiot gazowy, a w razie odmowy jego przedstawienia przez nabywce - mo?e odmówia sprzeda?y wyrobów gazowych po cenie nieuwzgledniaj1cej akcyzy.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemaj1ca osobowooci prawnej, która dokonuje czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu akcyz1 lub wobec której zaistnia3 stan faktyczny podlegaj1cy opodatkowaniu akcyz1, w tym podmiot bed1cy finalnym nabywc1 gazowym w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.

Stosownie do art. 88 ust. 1 ustawy, podstaw1 opodatkowania wyrobów energetycznych jest ich ilooa, wyra?ona, w zale?nooci od rodzaju wyrobów, w litrach gotowego wyrobu w temperaturze 15°C lub w kilogramach gotowego wyrobu, albo wartooa opa3owa, wyra?ona w gigad?ulach (GJ).

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne, w tym na wyroby gazowe zosta3y okreolone w art. 89 ust. 1 i 2 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 13 ustawy, stawka akcyzy dla gazu ziemnego (mokrego) i pozosta3ych weglowodorów gazowych objetych pozycj1 CN 2711, przeznaczonych do celów opa3owych wynosi 1,28 z3/1 gigad?ul (GJ).

Z powy?szych przepisów wynika, ?e zasad1 jest opodatkowanie obrotu wyrobami gazowymi. Tym niemniej ustawodawca przewidzia3 zwolnienia dla czynnooci podlegaj1cych opodatkowaniu, których przedmiotem s1 wyroby gazowe.

Na mocy art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy zwalnia sie od akcyzy czynnooci podlegaj1ce opodatkowaniu, których przedmiotem s1 wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opa3owych przez gospodarstwa domowe.

Przy czym zgodnie z art. 31b ust. 6, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, jest:

  1. w przypadku wyrobów gazowych o kodzie CN 2711 21 00 - sprzeda? tych wyrobów w iloociach nieprzekraczaj1cych:
    1. 10 m3/h - gazu ziemnego wysokometanowego grupy E, nie wiecej ni? 8000 metrów szeociennych rocznie, albo
    2. 25 m3/h - gazu ziemnego zaazotowanego grupy Lw, grupy Ls, grupy Ln albo grupy Lm, nie wiecej ni? 10 650 metrów szeociennych rocznie;
  2. w przypadku wyrobów gazowych o kodzie ex CN 2711 29 00 - sprzeda? tych wyrobów w iloociach nieprzekraczaj1cych:
    1. 10 m3/h - wyrobu gazowego propan-butan-powietrze, nie wiecej ni? 5000 metrów szeociennych rocznie, albo
    2. 10 m3/h - wyrobu gazowego propan-butan-rozpre?ony, nie wiecej ni? 1000 metrów szeociennych rocznie;
  3. w przypadku sprzeda?y wyrobów gazowych:
    1. kodach CN 2705 00 00 i 2711 11 00,
    2. kodzie CN 2711 21 00 w iloociach wiekszych ni? okreolone w pkt 1,
    3. kodzie ex CN 2711 29 00 w iloociach wiekszych ni? okreolone w pkt 2
  4. - uzyskanie od nabywcy tych wyrobów oowiadczenia, ?e nie u?ywa tych wyrobów na inne potrzeby ni? prowadzenie gospodarstwa domowego, w tym na potrzeby prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej, albo oowiadczenia o ilooci tych wyrobów u?ywanych na inne potrzeby ni? prowadzone gospodarstwo domowe, w tym na potrzeby prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej, okreolonej przez nabywce proporcjonalnie do wykorzystanej na te potrzeby powierzchni nieruchomooci z uwzglednieniem mocy urz1dzen grzewczych.

Na potrzeby zastosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, za gospodarstwo domowe nie uznaje sie nieruchomooci w ca3ooci wykorzystywanej na potrzeby prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej, w którym u?ycie wyrobów, o których mowa w ust. 6 pkt 1 lub 2, nie przekracza ilooci okreolonych w tych przepisach. (art. 31b ust. 8 ustawy)

Z opisu sprawy wynika, ?e Wnioskodawca jest spó3k1, której jedynym udzia3owcem jest Gmina J . Spó3ka zosta3a utworzona w celu realizacji wynikaj1cych z ustawy o samorz1dzie gminnym obowi1zków Gminy polegaj1cych m.in. na realizacji gminnego budownictwa mieszkaniowego. Spó3ka dzia3a na podstawie przepisów ustawy o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego i do jej zadan nale?y budowa domów i ich eksploatacja na zasadach najmu - art. 27 cyt. ustawy. Wnioskodawca wybudowa3 i eksploatuje budynki po3o?one w J. przy ulicach: : C. 27, H. 2, Ch. 33, K. 9. S1 to budynki wielorodzinne, które zamieszkuj1 lokatorzy na podstawie umów najmu. W budynkach tych s1 zainstalowane kot3y gazowe s3u?1ce do ogrzewania budynków i wody dla poszczególnych gospodarstw domowych. Spó3ka zakupuje w PGNiG gaz o kodzie CN: 2711 21 00, który jest przeznaczany wy31cznie dla celów grzewczych, a lokatorzy mieszkan s1 obci1?ani czynszem najmu za zajmowane mieszkanie, w którym wykazana jest kwota w3aonie za ogrzanie mieszkania i za dostarczon1 ciep31 wode.

W zwi1zku z powy?szym Spó3ka powzie3a w1tpliwooci czy wzgledem gazu nabywanego dla kot3owni gazowych zaopatruj1cych w ciep3o gospodarstwa domowe mo?e korzystaa ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy.

Na wstepie nale?y zauwa?ya, ?e przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym w przypadku wyrobów gazowych s1 czynnooci wymienione w art. 9c ust. 1 ustawy, wykonywane na rzecz finalnego nabywcy gazowego. Takim podmiotem jest Spó3ka, któr1 nie mo?na uznaa za poorednicz1cy podmiot gazowy, poniewa? nie dokonuje sprzeda?y wyrobów gazowych.

Wyk3adnia art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy, prowadzi do wniosku, ?e warunkiem zasadnooci zastosowania zwolnienia wzgledem wyrobów gazowych przeznaczonych do celów opa3owych, jest ich docelowe zu?ywanie przez podmioty wskazane w tym przepisie, a wiec przez gospodarstwa domowe. A contrario, zwolnienie na podstawie powy?szej regulacji, nie odnosi sie do wyrobów gazowych zu?ywanych przez inne podmioty ni? wymienione w tej normie prawnej.

Maj1c na uwadze powy?sze przepisy, stosowanie zwolnienia dla gospodarstw domowych zale?y m.in. od okreolenia czy podmiot nabywaj1cy spe3nia definicje gospodarstwa domowego. Ustawa o podatku akcyzowym nie wprowadzi3a legalnej definicji tego pojecia, dlatego przyjmuj1c definicje zawart1 w s3owniku PWN nale?y wskazaa, ?e gospodarstwo domowe to ogó3 przedmiotów i czynnooci sk3adaj1cych sie na prowadzenie domu. Dodatkowo mo?na przytoczya definicje tego pojecia formu3owan1 przez GUS, który gospodarstwo domowe rozumie jako zespó3 osób spokrewnionych lub niespokrewnionych, mieszkaj1cych razem i wspólnie utrzymuj1cych sie. Je?eli jakakolwiek osoba w tym mieszkaniu utrzymuje sie oddzielnie, osoba taka tworzy odrebne jednoosobowe gospodarstwo domowe. Grupa osób niespokrewnionych, mieszkaj1cych razem, mo?e tworzya jedno wieloosobowe gospodarstwo domowe, jeoli wspólnie utrzymuj1 sie lub kilka gospodarstw jednoosobowych. Gospodarstwa domowe tworz1 osoby mieszkaj1ce stale lub przebywaj1ce czasowo w mieszkaniach. (Jest to tzw. definicja ekonomiczna, stosowana przez GUS we wszystkich dotychczasowych spisach ludnooci i mieszkan, jak równie? z nieznacznymi modyfikacjami - w badaniach reprezentacyjnych prowadzonych w gospodarstwach domowych).

W zwi1zku z powy?szym, dokonuj1c analizy semantycznej pojecia gospodarstwo domowe na gruncie ustawy o podatku akcyzowym, która w art. 31b ust. 8 odnosi to pojecie do nieruchomooci - którymi zgodnie z § 46 ust. 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2014 r. poz. 121), s1 czeoci powierzchni ziemskiej stanowi1ce odrebny przedmiot w3asnooci (grunty), jak równie? budynki trwale z gruntem zwi1zane lub czeoci takich budynków, je?eli na mocy przepisów szczególnych stanowi1 odrebny od gruntu przedmiot w3asnooci - za gospodarstwo domowe nale?y uznaa równie? lokale, budynki, nieruchomooci, w których osoba lub grupa osób dzia3aj1cych wspólnie prowadzi to gospodarstwo, a wiec w których, w przypadku przedmiotowego zwolnienia od akcyzy, wyroby gazowe s1 przeznaczone do celów opa3owych przez t1 osobe lub t1 grupe osób. Nale?y dodaa, ?e gospodarstwo domowe (jedno) mo?e bya prowadzone w wielu lokalach, budynkach i nieruchomoociach. Nale?y równie? zauwa?ya, ?e jedn1 nieruchomooa mo?e stanowia kilka lokali lub budynków.

Stosownie do powy?szego Wnioskodawca, który zajmuje sie budow1 domów i ich eksploatacj1 na zasadach najmu m.in. poprzez zakup paliwa gazowego do kot3owni dostarczaj1cych ciep3o i ciep31 wode na potrzeby lokali mieszkalnych, które znajduj1 sie w budynkach bed1cych w3asnooci1 gminy, nie mieoci sie w zakresie definicji gospodarstwa domowego.

Tym samym w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca nie jest podmiotem uprawnionym do skorzystania ze zwolnienia wzgledem wyrobów gazowych na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy zwalnia sie od akcyzy wyroby gazowe zu?ywane do celów opa3owych przez gospodarstwa domowe. Wyraz przez wyraYnie wskazuje, ?e czynnooa zu?ycia powinna bya dokonana przez gospodarstwo domowe (do celów opa3owych obojetnie jakich np. do ogrzania mieszkan, do podgrzewania wody, do gotowania itp.), a nie przez inny podmiot celem dostarczenia energii cieplnej do gospodarstwa domowego. Wyroby gazowe musz1 bya zu?ywane oddzielnie przez ka?de gospodarstwo domowe lub wspólnie z innymi gospodarstwami domowymi zrzeszonymi w formie wspólnoty mieszkaniowej lub spó3dzielni mieszkaniowej. W przypadku objetym wnioskiem, odbiorcy ciep3a, tj. gospodarstwa domowe nie nabywaj1 wyrobu gazowego w celu jego przeznaczenia do w3asnych celów opa3owych. Korzystaj1 oni jedynie z ciep3a wyprodukowanego przez Wnioskodawce w ramach prowadzonej przez niego dzia3alnooci gospodarczej. Wnioskodawca dzia3a w tym zakresie jako typowa ciep3ownia. Spó3ka wykonuje w tym zakresie dzia3alnooa gospodarcz1 polegaj1c1 na wytwarzaniu ciep3a z zakupywanych wyrobów gazowych.

Nale?y przy tym wskazaa, ?e zgodnie z ugruntowanym orzecznictwem s1dowym wszelkiego rodzaju przywileje podatkowe s1 odstepstwem od jednej z g3ównych zasad podatkowych - zasady sprawiedliwooci podatkowej - przejawiaj1cej sie w powszechnooci opodatkowania oraz równooci podatkowej. Zatem rzecz1 wyj1tkow1 jest sytuacja, w której pewna grupa podmiotów korzysta z uprawnien, których nie posiada wiekszooa. Z powy?szego faktu wynika, ?e wszelkiego rodzaju uprzywilejowanie w systemie prawa podatkowego, jako wyj1tek, odstepstwo od zasady sprawiedliwooci podatkowej (powszechnooci i równooci opodatkowania) nie mo?e bya oderwane od zasad wyk3adni gramatycznej i odbywaa sie wed3ug wyk3adni rozszerzaj1cej. Zasad1 jest bowiem ocis3a interpretacja przepisów wprowadzaj1cych przywileje podatkowe. Podkreolenia wymaga, ?e przepisy prawa podatkowego nale?y interpretowaa ociole, zao ich wyk3adnia rozszerzaj1ca jest niedopuszczalna. Wszelkiego rodzaju ulgi podatkowe maj1 charakter ociole okreolony. W szczególnooci zatem przepisy dotycz1ce ulg, bed1ce odstepstwem od zasady p3acenia podatków, nie powinny bya interpretowane rozszerzaj1co.

Z treoci wniosku wynika, ?e nabywane przez Spó3ke paliwo gazowe nie jest zu?ywane przez gospodarstwa domowe, a przez Wnioskodawce, który jest zarz1dc1 dostarczaj1cym na u?ytek wynajmowanych lokali mieszkalnych ciep3o do celów ogrzewania i ciep3ej wody. Wnioskodawca zu?ywaj1c wyroby gazowe dostarcza ciep3o do celów ogrzewania i ciep3ej wody na u?ytek wynajmowanych lokali mieszkalnych, lecz nie oznacza to, ?e wyroby gazowe zu?ywane s1 przez gospodarstwa domowe (zespó3 gospodarstw domowych). Lokale mieszkalne zu?ywaj1 tylko dostarczane ciep3o wyprodukowane przez Spó3ke w ramach jej dzia3alnooci gospodarczej. Zatem w analizowanym przypadku nie nastepuje zu?ycie wyrobów gazowych przez gospodarstwa domowe.

Tym samym Wnioskodawca wzgledem gazu nabywanego do kot3owni gazowych zaopatruj1cych w ciep3o wynajmowane lokale mieszkalne w budynkach nie mo?e korzystaa ze zwolnienia na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 1 ustawy. Spó3ka powinna zatem nabywaa wyroby gazowe do kot3owni zaopatruj1cych w ciep3o lokale mieszkalne na zasadach ogólnych z akcyz1 zap3acon1 w cenie wyrobów.

Uwzgledniaj1c powy?sze stanowisko Wnioskodawcy nale?y uznaa za nieprawid3owe.

Odnosz1c sie natomiast do powo3anych wyroków s1dów administracyjnych, które zdaniem Wnioskodawcy przemawiaj1 za s3usznooci1 przedstawionego stanowiska podkreolia nale?y, ?e jakkolwiek orzeczenia kszta3tuj1 pewn1 linie wyk3adni obowi1zuj1cego prawa, jednak dotycz1 wy31cznie konkretnych spraw, w danym stanie faktycznym. Orzeczenia te zapad3y w indywidualnych sprawach i w owietle art. 87 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483, ze zm.), nie s1 Yród3em powszechnie obowi1zuj1cego prawa i tym samym nie mog1 bya wi1?1ce dla organu wydaj1cego przedmiotow1 interpretacje. Ponadto zauwa?ya nale?y, ?e wyroki te s1 orzeczeniami nieprawomocnymi.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, zmiany stanu prawnego, jak równie? w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postepowania podatkowego odmiennego stanu sprawy ni? przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci sw1 aktualnooa.

Koncowo nale?y zauwa?ya, ?e tut. organ nie dokonuje analizy za31czonych dokumentów, a interpretacje indywidualn1 wydaje na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa.

Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Gliwicach - ul. Prymasa Stefana Wyszynskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczaj1c1 i odmowe wydania opinii zabezpieczaj1cej mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1 (art. 57a ww. ustawy).

Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach