Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawach wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.221.2022.2.JS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 16 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.221.2022.2.JS

Temat interpretacji

Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawach wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym w zakresie zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawach wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawach wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych wpłynął 29 września 2022 r. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 10 listopada 2022 r. (data wpływu 10 listopada 2022 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 4 listopada 2022 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.221.2022.1.JS. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany w uzupełnieniu wniosku)

A. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku akcyzowego zarejestrowanym w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 z późn. zm.; dalej: „ustawa o akcyzie”).

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest obrót produktami smarowymi. Spółka jest podmiotem prowadzącym skład podatkowy, do którego nabywane są wewnątrzwspólnotowo oleje smarowe oraz preparaty smarowe dostarczane następnie klientom zarówno w procedurze zawieszenia poboru akcyzy jak również ze zwolnieniem z akcyzy ze względu na przeznaczenie lub też z zapłaconą akcyzą.

Spółka planuje rozszerzyć zakres sprzedaży o dostawy na rzecz podmiotów z innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Zgodnie z uzyskanymi informacjami od urzędu skarbowego właściwego dla Spółki dla potrzeb podatku akcyzowego, dokonując wewnątrzwspólnotowej dostawy olejów smarowych oraz preparatów smarowych, które zostały nabyte wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, Spółka przed wyprowadzeniem ich ze składu podatkowego musi najpierw dokonać zapłaty podatku akcyzowego. Oznacza to, że Spółka może dokonywać jedynie wewnątrzwspólnotowej dostawy wyrobów akcyzowych, od których podatek akcyzowy został zapłacony.

Według stanowiska urzędu skarbowego po zakończeniu dostawy do klienta w innym państwie członkowskim UE Spółka ma prawo wystąpić z wnioskiem o zwrot zapłaconej akcyzy, zgodnie z procedurą przewidzianą w przepisie art. 82 ust. 1 ustawy o akcyzie. Z uzyskanych informacji wynika, że Spółka nie ma możliwości dokonywać dostaw wewnątrzwspólnotowych bez wcześniejszej zapłaty podatku akcyzowego.

Zamiarem Spółki jest jednak dokonywanie wewnątrzwspólnotowych dostaw wyrobów akcyzowych do klientów z innych państw członkowskich UE, które będą realizowane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, a więc bez konieczności uiszczania podatku akcyzowego od wyrobów które zostały nabyte do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i występowania z wnioskami o jego zwrot.

Wyroby, które mają być przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów stanowią wyroby akcyzowe wymienione w art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy o akcyzie tj.:

a)oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,

b)      oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90,

c) preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją.

Wyżej wymienione wyroby akcyzowe będą nazywane łącznie jako: „oleje smarowe”.

W związku z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego i stanowiskiem urzędu skarbowego właściwego dla Spółki, Wnioskodawca powziął wątpliwości czy w przypadku dostaw wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych do kontrahentów z innych państw członkowskich możliwe jest zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy do przemieszczenie na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy o akcyzie.

Pismem z 10 listopada 2022 r. uzupełnili Państwo ww. opis o następujące informacje:

Zarówno oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 jak i preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją, co do zasady podlegają opodatkowaniu stawką akcyzy określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. a i c ustawy o akcyzie, tj. w wysokości 1.180,00 zł/1000 litrów.

Taką też stawką akcyzy wyroby objęte przedmiotem wniosku opodatkowywane są przez Spółkę w sytuacji zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy i dostawy do klientów towarów z zapłaconą akcyzą. Dotyczy to wyrobów nabywanych przez Spółkę wewnątrzwspólnotowo poza procedurą zawieszenia pobory akcyzy, od których Spółka uiszcza podatek akcyzowy w związku z ich przywozem na terytorium Polski, jak również wyrobów, które były objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym Spółki, jednak Spółka zamyka tę procedurę w momencie ich wydania ze składu podatkowego na rzecz klienta Spółki i wówczas uiszcza należny podatek akcyzowy.

Tym niemniej w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w związku z planowaną dostawą w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy określoną w art. 40 ust. 6 ustawy o akcyzie, od wyrobów objętych wnioskiem nie będzie uiszczany podatek akcyzowy, gdyż będą one przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy rozpoczynającej się ze składu podatkowego Spółki, w którym wyroby objęte są procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że wymogi określone w art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie zostaną spełnione. Spółka w związku z przemieszczaniem tych olejów smarowych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej złoży we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenie akcyzowe zanim rozpocznie przemieszczanie oraz dołączy do przemieszczanych wyrobów dokumenty handlowe zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie.

Dodatkowo sprecyzowali Państwo, że w zakresie olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90 wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, wyroby te nie są objęte przedmiotem wniosku. Przedmiotem wniosku objęte są jedynie wyroby niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy o akcyzie, określone w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit a i c ustawy o akcyzie tj.:

-oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 oraz

-preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją.

W związku z powyższym Spółka wnosi o ograniczenie zakresu interpretacji indywidualnej do wskazanych wyrobów.

Pytanie

Czy oleje smarowe mogą być przedmiotem wewnątrzwspólnotowych dostaw, bez konieczności zapłaty akcyzy, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy o akcyzie, jeżeli spełnione zostaną warunki określone w art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Spółki sprzedawane przez nią oleje smarowe zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy o akcyzie mogą być przemieszczane na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, bez konieczności zapłaty akcyzy, jeżeli spełnione zostaną wymogi formalne o których mowa w art. art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy o akcyzie, dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego. Natomiast, przez procedurę zawieszenia poboru akcyzy, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o akcyzie rozumie się: procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe.

Obrót wewnątrzwspólnotowy wyrobami akcyzowymi i zawieszenie poboru akcyzy odbywa się w oparciu o sformalizowane i podlegające ścisłej kontroli procedury, obowiązkowe stosowanie określonych dokumentów towarzyszących, wraz z systemem zabezpieczeń. Zakres stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy określa art. 40 ust. 5 i ust. 6 ustawy o akcyzie.

Zgodnie z art. 40 ust. 5 ustawy o akcyzie, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się wobec wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. Natomiast, zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy o akcyzie, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy o akcyzie (dotyczący wyrobów z zapłaconą [akcyzą – przyp. Organu]).

Oleje smarowe objęte przedmiotem wniosku nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy akcyzowej, w związku z czym zdaniem Wnioskodawcy znajduje do nich zastosowanie procedura z art. 40 ust. 6 ustawy o akcyzie.

Tym samym, w zależności od rodzaju wyrobu różne będą warunki dotyczące procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o akcyzie, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1)      zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2)      złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy o akcyzie, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6 (innych niż z załącznika nr 2, objętych stawką inną niż zerowa), warunkiem zastosowania tej procedury jest w przypadku wyrobów przemieszczanych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej:

a)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego przed rozpoczęciem przemieszczania oraz

b)dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

Biorąc powyższe pod uwagę, oleje smarowe które mają być przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej, mogą być przemieszczane na terytorium kraju w ramach przemieszczenia wewnątrzwspólnotowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu handlowego jeżeli wyroby te zostaną objęte zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez Spółkę przed rozpoczęciem przemieszczenia.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w odniesieniu do zadanego pytania jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 8, 12, 15 i 15a ustawy:

- dostawa wewnątrzwspólnotowa oznacza przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego;

- procedura zawieszenia poboru akcyzy oznacza procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

- e-AD to elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;

- dokument zastępujący e-AD to dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD.

W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono w poz. 27 - Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe, oznaczone kodem CN 2710; a w poz. 37 – Preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych, oznaczone kodem CN 3403.

Jak wynika z art. 86 ust. 1 pkt 2 i 5 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715 oraz objęte pozycją CN 3403.

Stosownie do art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. a i c ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla olejów i preparatów smarowych:

a)olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99, (…)

c) preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

- 1180,00 zł/1000 litrów.

W myśl art. 40 ust. 1-2a, 5 i 6 ustawy:

1. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli:

1)wyroby akcyzowe są:

a)w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu przez podmiot pośredniczący albo podmiot zużywający,

b)przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium kraju,

c)przemieszczane, w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,

d)przemieszczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

1a)wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są w składzie podatkowym, w tym również w wyniku zwrotu lub dostarczenia przez zużywający podmiot gospodarczy, który posiadał te wyroby i nie zużył ich do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

2)wyroby akcyzowe importowane i dopuszczone do obrotu są przemieszczane przez zarejestrowanego wysyłającego z miejsca importu na terytorium kraju do:

a)składu podatkowego na terytorium kraju,

b)urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,

c)podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1.

3)(uchylony).

2. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli wyroby akcyzowe są przemieszczane:

1)ze składu podatkowego na terytorium kraju do składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego;

2)ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do składu podatkowego na terytorium kraju;

3)w celu dokonania eksportu, ze składu podatkowego na terytorium kraju przez terytorium państw członkowskich do organu celnego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

4)ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

5)ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego przez terytorium kraju do organu celnego na terytorium innego państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

6)ze składu podatkowego na terytorium kraju do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

7)ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do określonego we właściwym zezwoleniu miejsca ich odbioru przez zarejestrowanego odbiorcę na terytorium kraju lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

8)przez terytorium kraju między składami podatkowymi na terytorium państw członkowskich;

9)przez terytorium kraju ze składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy lub do podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1;

10)w przypadku importu i dopuszczenia do obrotu, z miejsca importu na terytorium kraju, przez zarejestrowanego wysyłającego do:

a)składu podatkowego na terytorium państwa członkowskiego,

b)nabywcy na terytorium państwa członkowskiego będącego podmiotem upoważnionym przez właściwe władze podatkowe tego państwa członkowskiego Unii Europejskiej do otrzymywania wyrobów akcyzowych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy,

c)podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1,

d)organu celnego na terytorium państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej;

11)w przypadku importu i dopuszczenia do obrotu, z miejsca importu na terytorium państwa członkowskiego, przez zarejestrowanego wysyłającego do:

a)składu podatkowego na terytorium kraju,

b)określonego we właściwym zezwoleniu miejsca odbioru tych wyrobów przez zarejestrowanego odbiorcę,

c)podmiotów objętych zwolnieniem od akcyzy wynikającym z art. 31 ust. 1,

d)urzędu celno-skarbowego na terytorium kraju, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej,

e)organu celnego na terytorium państwa członkowskiego, który nadzoruje faktyczne wyprowadzenie tych wyrobów poza terytorium Unii Europejskiej, przez terytorium kraju.

2a. Procedura zawieszenia poboru akcyzy ma również zastosowanie, jeżeli w ramach przemieszczania wyrobów akcyzowych, o którym mowa w ust. 2, wyroby te są przemieszczane przez terytorium państwa trzeciego.

5. Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, w tym opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1. W przypadku wyrobów akcyzowych oznaczonych kodami CN 2710 12 21, 2710 12 25 oraz 2710 19 29 procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się, jeżeli wyroby te są przemieszczane luzem.

6. Procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Ponadto, stosownie do art. 41 ust. 1, 4 i 5 ustawy:

1. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

1)zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;

2)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego.

4. Jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunkiem zastosowania tej procedury jest w przypadku wyrobów:

1)przemieszczanych wyłącznie na terytorium kraju - spełnienie warunków, o których mowa w ust. 1;

2)przemieszczanych na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego, w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego:

a)dokonanie przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zgłoszenia o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym obejmującego w szczególności dane dotyczące ilości nabywanych wyrobów akcyzowych i kwotę akcyzy podlegającej zawieszeniu, oraz złożenie zabezpieczenia akcyzowego, przed wprowadzeniem wyrobów na terytorium kraju, oraz

b)dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych;

3)przemieszczanych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej:

a)złożenie we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenia akcyzowego przed rozpoczęciem przemieszczania oraz

b)dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych.

5. Przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy nie powstaje zobowiązanie podatkowe i wygasa powstały w wyniku dokonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu obowiązek podatkowy ciążący na podatniku, z chwilą otrzymania przez niego:

1)raportu odbioru albo dokumentu zastępującego raport odbioru lub

2)raportu wywozu albo dokumentu zastępującego raport wywozu, lub

3)alternatywnego dowodu zakończenia procedury zawieszenia poboru akcyzy

- w części objętej potwierdzeniem.

Wskazać należy, że co do zasady procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie względem wyrobów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG”.

Przy czym, na podstawie cytowanego wyżej art. 40 ust. 6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5 ustawy.

W przypadku opisanym przez Wnioskodawcę w zdarzeniu przyszłym, wyroby będące przedmiotem wniosku, tj.

-oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 oraz

-preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Jednocześnie, zgodnie z opisem tego zdarzenia przyszłego, wyroby te objęte zostały stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, tj. stawką akcyzy określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. a i c ustawy, w wysokości 1180 zł/ 1000 litrów.

Przy czym, Wnioskodawca wskazał również w uzupełnieniu wniosku, że w związku z planowanymi dostawami wewnątrzwspólnotowymi wymogi, o których mowa w art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy, zostaną spełnione. Spółka w związku z przemieszczaniem olejów i preparatów smarowych na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej złoży we właściwym urzędzie skarbowym zabezpieczenie akcyzowe zanim rozpocznie przemieszczanie wyrobów oraz dołączy do przemieszczanych wyrobów dokumenty handlowe, zgodnie z treścią art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy.

Mając na uwadze powyższe okoliczności, należy zatem wskazać, że oleje smarowe oznaczone kodami CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 (z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99) oraz preparaty smarowe objęte pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją, które zostały nabyte do składu podatkowego Wnioskodawcy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – mogą być przemieszczane na terytorium kraju w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej z zastosowaniem tej procedury na podstawie dokumentu handlowego, jeżeli wyroby te zostaną objęte zabezpieczeniem akcyzowym złożonym przez Spółkę przed rozpoczęciem przemieszczenia, stosownie do art. 40 ust. 6 w zw. z art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w odpowiedzi na zadane we wniosku pytanie należało zatem uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie pytania zadanego przez Państwa we wniosku, tj. możliwości zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy na terytorium kraju dla dokonywanych dostaw wewnątrzwspólnotowych opisanych w zdarzeniu przyszłym, jeżeli spełnione zostaną warunki określone w art. 41 ust. 4 pkt 3 ustawy. Inne kwestie, nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. W szczególności, interpretacja nie odnosi się do dokonywania dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów w procedurze z zapłaconą akcyzą, ani nie rozstrzyga w zakresie prawa do zwrotu akcyzy na podstawie art. 82 ust. 1 ustawy.

Interpretacja została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy. Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).