brak konieczności spełnienia dodatkowych warunków formalnych dla zastosowania zwolnienia od akcyzy, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, alkoholu... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.14.2022.2.MAZ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 21 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.14.2022.2.MAZ

Temat interpretacji

brak konieczności spełnienia dodatkowych warunków formalnych dla zastosowania zwolnienia od akcyzy, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, alkoholu etylowego zawartego w nadzieniu; brak obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest:

-prawidłowe w części dotyczącej braku konieczności spełnienia dodatkowych warunków formalnych dla zastosowania zwolnienia od akcyzy, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, alkoholu etylowego zawartego w Nadzieniu;

-nieprawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego;

-nieprawidłowe w zakresie uznania nabywanego Nadzienia o kodzie CN 2008 99 21 za wyrób akcyzowy.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od akcyzy, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, alkoholu etylowego zawartego w Nadzieniu, które Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo lub importuje, bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków formalnych, także obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 marca 2022 r. (wpływ 8 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

ABX Sp. z o.o. z siedzibą w AX (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym, rozliczającym się z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych w Polsce oraz jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Spółka jest producentem wyrobów cukierniczych, realizującym indywidualne zlecenia klientów (produkcja pod prywatną marką klienta), zarówno na rynek polski, jak i stale rosnący rynek zagraniczny.

Zarówno rodzaj, jak i ilość niezbędnych towarów czy surowców określana jest przez Spółkę, na podstawie realizowanych planów produkcyjnych/zamówień od klientów zewnętrznych. Spółka kieruje swoją polityką magazynową w taki sposób, aby w jak najbardziej efektywny sposób prowadzić przedmiot swojej działalności, nie dopuszczając do przestojów z powodu braku surowców, ale również nie gromadząc ich w znacznych ilościach celem uniknięcia ich zepsucia, a co za tym idzie minimalizowania strat żywności. W związku z prowadzoną produkcją Spółka zobowiązana jest do pozyskania surowców, półproduktów wykorzystywanych w procesie produkcji gotowych wyrobów.

Spółka dokonuje nabyć m.in. nadzienia rodzynkowego (dalej jako: „Nadzienie”). Nadzienie do ciastek składa się między innymi z: dodatków słodzących, przypraw, aromatów oraz alkoholu. Procentowa zawartość czystego alkoholu w Nadzieniach mieści się w przedziale od 1,29% do 2,92%. Nadzienia zawierają więc w swoim składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości. Jednocześnie z posiadanych przez Spółkę badań laboratoryjnych, przeprowadzonych przez Spółkę XXX wynika, iż rzeczywista objętościowa moc alkoholu etylowego w wyrobach gotowych – ciastkach nadziewanych – w żadnym przypadku nie przekracza rzeczywistej objętościowej mocy 1,2%, i wynosi odpowiednio 0,7-0,8% (badanie przeprowadzone w dniach 9-14 kwietnia 2020 r.) oraz 0,3% (badanie przeprowadzone w dniu 11 czerwca 2020 r.).

Nadzienie kupowane jest w Wielkiej Brytanii. Przed wystąpieniem Wielkiej Brytanii ze struktur Unii Europejskiej nabycie stanowiło dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, a obecnie stanowi import.

W związku z nabyciem Nadzienia Spółka powzięła wątpliwość co do obowiązków w zakresie podatku akcyzowego.

W uzupełnieniu z 8 marca 2022 r. Wnioskodawca podał, że opisane we wniosku Nadzienie, które Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo/importuje, jest sklasyfikowane pod kodem CN 2008 99 21 00.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka, dokonując nabycia Nadzienia (w ramach WNT/importu) zawierającego w swoim składzie alkohol etylowy, jest uprawniona do zastosowania zwolnienia od podatku akcyzowego alkoholu etylowego, zawartego w nadzieniach, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej, bez konieczności spełniania dodatkowych warunków formalnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy akcyzowej, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Stosownie do art. 2 ust. 1a ustawy, użyte w ustawie określenie wyroby akcyzowe [oznacza] - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z dyspozycją art. 8 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest: produkcja wyrobów akcyzowych; wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego; import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów; nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego; nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło; wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3; oraz wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Przedmiotem opodatkowania akcyzą, w myśl art. 8 ust. 4 ustawy, jest również zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów oraz napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Podatek akcyzowy jest, co do zasady, podatkiem, w którym obowiązuje zasada jednokrotności. To oznacza, iż akcyza jest nakładana na wyroby akcyzowe na jednym z etapów obrotu. Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej (art. 8 ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie. Jak stanowi art. 93 ust. 1 ustawy: do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej; wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości; oraz napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Powyższe oznacza, iż choć sam produkt zawierający w swoim składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy powyżej 1,2%, zaklasyfikowany do pozycji CN różnej od pozycji CN dedykowanych napojom alkoholowym, nie stanowi wyrobu akcyzowego, to alkohol w nim zawarty już takowym wyrobem akcyzowym jest.

Spółka wskazuje przy tym, iż w jej ocenie w analizowanym przypadku definicję wyrobu akcyzowego spełnia wyłącznie alkohol etylowy zawarty w Nadzieniu. W konsekwencji jedynie wspomniany alkohol podlegać będzie regulacjom ustawy akcyzowej. Zasady opodatkowania akcyzą, jak również możliwość zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, powinny być zatem rozpatrywane wyłącznie w odniesieniu do samego alkoholu etylowego. Ustawodawca przewidział przy tym szereg zwolnień dla alkoholu etylowego zawartego w innych produktach bądź wykorzystywanego w toku produkcji.

W art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej ustawodawca przewidział zwolnienie od akcyzy alkoholu etylowego zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d. Powołany w tym przepisie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit d stanowi, iż „zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów”.

Jak wynika z powyższego, zwolnienie uregulowane w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej, obejmujące alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, nie jest uzależnione od dopełniania warunków formalnych. Dla zastosowania niniejszego zwolnienia wystarczający jest bowiem fakt, iż alkohol ten w odpowiednich proporcjach zawarty jest w artykułach spożywczych bądź półproduktach. Ponadto, należy wskazać, iż zwolnienie nie dotyczy konkretnych czynności opodatkowanych, lecz określonego wyrobu (alkoholu zawartego w artykułach spożywczych lub półproduktach). Nie ma znaczenia czy produkty te były przedmiotem importu czy wewnątrzwspólnotowego nabycia. Gdyby celem ustawodawcy było ograniczenie czynności mogących korzystać z tego zwolnienia, wówczas znalazłoby to odzwierciedlenie w literalnym brzmieniu przepisów, tak jak ma to miejsce w przypadku art. 30 ust. 9 pkt 2 i 3 ustawy akcyzowej. Rozpatrując kwestię zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej, kluczowa jest weryfikacja czy alkohol etylowy zawarty w nabywanych artykułach spożywczych lub półproduktach spełnia określone w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit d ustawy akcyzowej limity, tj. czy w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Odnosząc powyższe do zaprezentowanego stanu faktycznego wskazać należy, iż Spółka znajduje się w posiadaniu badań laboratoryjnych, z których wynika, iż rzeczywista objętościowa moc alkoholu etylowego w wyrobach gotowych wynosi odpowiednio 0,7-0,8% (badanie przeprowadzone w dniach 9-14 kwietnia 2020 r.) oraz 0,3% (badanie przeprowadzone w dniu 11 czerwca 2020 r.), co powoduje, iż Spółka ma prawo skorzystać ze zwolnienia w podatku akcyzowym. Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż nabywane przez Spółkę Nadzienia będą ostatecznie wykorzystane wyłącznie do produkcji artykułów spożywczych.

W opinii Wnioskodawcy podkreślenia wymaga również fakt, iż referencja do art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy akcyzowej, zawarta w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej, ma na celu wyłącznie doprecyzowanie, w jakich artykułach spożywczych lub półproduktach powinien znajdować się alkohol etylowy podlegający zwolnieniu na podstawie analizowanej regulacji.

W szczególności, zdaniem Spółki, dokonana przez ustawodawcę w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej referencja do art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d, nie powinna prowadzić do wniosku, że dla możliwości zastosowania wskazanego zwolnienia dla alkoholu etylowego konieczne jest spełnienie warunków wynikających z art. 32 ust. 4 pkt 3 tiret pierwszy ustawy akcyzowej. Innymi słowy, w ocenie Wnioskodawcy, niezasadne byłoby twierdzenie, że zwolnienie to ogranicza się do przypadków, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, przy spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 5-13.

Odwołując się zatem do pozostałych warunków formalnych określonych w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy akcyzowej, wskazujących na to, iż to odrębne zwolnienie ma zastosowanie - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13; w przypadku podmiotu zużywającego, zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3, należy wskazać, iż w omawianym stanie faktycznym nie mają one zastosowania. Ww. warunki, do których należy m.in. złożenie zabezpieczenia akcyzowego czy przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD, dotyczą wyłącznie odrębnego zwolnienia, które uregulowane jest w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy akcyzowej, i nie ma podstaw, by automatycznie znalazły one zastosowanie w przypadku zwolnienia uregulowanego w art. 30 ust. 9 pkt 6 tejże ustawy.

Powyższe podejście dotyczące stosowania zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej znajduje potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Na szczególną uwagę zasługuje interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 kwietnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.49.2019.1.MAZ, w którym wskazał, iż „zwolnienie od akcyzy, wskazane w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, nie może być uzależnione od dodatkowych warunków, innych niż określone w tym przepisie. Tym samym zwolnienie to nie jest uzależnione od spełnienia jakichkolwiek wymogów formalnych, określonych w art. 32 ust. 4 pkt 3 tiret pierwszy. Zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy, dotyczy ono jednak wyłącznie wyrobów (artykułów spożywczych) lub półproduktów do wytwarzania artykułów spożywczych, w których zawartość alkoholu w każdym przypadku, tj. także dla finalnych wyrobów spożywczych, wytworzonych z tych półproduktów, nie przekracza ilości określonych dla wyrobów (artykułów spożywczych), o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy. Reasumując, zwolnienie, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy odnosi się do artykułów spożywczych i półproduktów, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy, tj. artykułów spożywczych zawierających alkohol etylowy 100% w ilości nie przekraczającej 5 litrów na 100 kg, jak i półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych pod warunkiem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu 100% w wytworzonym (także z wykorzystaniem tego półproduktu) artykule spożywczym nie przekracza 5 litrów na 100 kg”.

W niniejszej interpretacji Organ podkreślił więc, że art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej zawiera w swojej treści zwolnienie bezwarunkowe. Spełniając więc przesłankę z powyższego artykułu podmiot korzysta ze zwolnienia bez obowiązku spełniania jakichkolwiek warunków dodatkowych, do jakich przykładowo należy złożenie zabezpieczenia akcyzowego.

Analogiczne stanowisko wyraził Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 22 grudnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.182.2020.2.MW, wskazując, iż: „(...) do alkoholu etylowego nabywanego wewnątrzwspólnotowo zawartego w Produkcie (lodach) będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku akcyzowego na podstawie ww. art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy. Powyższe oznacza zatem, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego opisanych Produktów (lodów) niezaliczonych do wyrobów akcyzowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy i ich dalszej odsprzedaży alkohol zawarty w tych Produktach (lodach) będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego”.

W interpretacji tej Dyrektor KIS uznał, iż dla zastosowania zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej, kluczowa jest zawartość alkoholu w artykułach spożywczych i półproduktach. Przy czym nie stwierdził, że zwolnienie to uzależnione jest od dodatkowych wymogów formalnych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 tiret pierwszy.

W zbliżonym stanie faktycznym wypowiedział się np. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 25 sierpnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.121. 2020.2.JS, potwierdzając, że „do uzyskania przedmiotowego zwolnienia przez Spółkę konieczne jest wyłącznie spełnienie warunków określonych w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym. Oprócz nich Spółka nie musi spełniać innych dodatkowych warunków. W szczególności, Spółka nie musi posiadać statusu zarejestrowanego odbiorcy, nie ma też obowiązku: prowadzenia ewidencji dotyczącej wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy, pobierania lub składania oświadczeń dotyczących przeznaczenia nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów oraz wystawiania dokumentu dostawy”.

Należy zaznaczyć, iż zwolnienie określone w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej stanowi implementację zapisów art. 27 ust. 1 lit. f dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (dalej jako: „Dyrektywa”). Z przedmiotowego przepisu wynika, iż Dyrektywa umożliwia państwom członkowskim wprowadzenie warunków zastosowania analizowanego zwolnienia od podatku akcyzowego. W tym zakresie na szczególną uwagę zasługuje, jednakże fakt, iż żaden z artykułów ustawy akcyzowej lub przepisów wykonawczych nie przewiduje ograniczenia dla zwolnienia wskazanego w art. 30 ust. 9 pkt 6 tej ustawy. Zasadniczym celem przepisu Dyrektywy jest zwolnienie od podatku akcyzowego alkoholu etylowego zawartego w produktach niespełniających definicji wyrobu akcyzowego, z uwagi na fakt, iż alkohol ten – zgodnie z założeniami Dyrektywy – korzystał z przedmiotowego zwolnienia już na etapie wytworzenia danego produktu (zgodnie z art. 7 ust. 1 oraz 2 lit. c dyrektywy Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, podatek akcyzowy staje się wymagalny w momencie dopuszczenia do konsumpcji – w tym produkcji – w państwie członkowskim dopuszczenia do konsumpcji). Zwolnienie to realizuje zatem cel w postaci wykluczenia sytuacji ponownego rozpatrywania zwolnienia w odniesieniu do alkoholu etylowego zawartego w tym wypadku w innym wyrobie i uprawnionego do zwolnienia już na etapie produkcji. Zwolnienie przewidziane w art. 27 ust. 1 pkt f Dyrektywy realizuje tym samym nadrzędną zasadę dotyczącą podatku akcyzowego, tj. regułę jednofazowego opodatkowania. Podatek akcyzowy bowiem odprowadzony w prawidłowej wysokości (lub podlegający zwolnieniu) nie powinien być określany po raz kolejny (lub rozpatrywany pod kątem zwolnienia) na etapie dalszej obróbki bądź sprzedaży.

Cel zastosowania przytoczonej regulacji był również przedmiotem analizy Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej jako: „TSUE” lub „Trybunał”), który w wyroku z dnia 19 kwietnia 2007 r. w sprawie C-63/06 UAB Profisa wskazał, iż: „Celem, któremu służą zwolnienia przewidziane w dyrektywie 92/83, jest między innymi zneutralizowanie wpływu akcyzy na alkohol będący półproduktem wchodzącym w skład innych produktów handlowych lub przemysłowych”.

Spółka pragnie podkreślić, iż sformułowana w ramach przytoczonego art. 27 ust. 1 Dyrektywy zasada, dotycząca zwolnienia objętych Dyrektywą produktów, powinna mieć charakter obligatoryjny i bezwarunkowy, natomiast brak przyznania podatnikom prawa do zastosowania przedmiotowego zwolnienia stanowić może jedynie wyjątek od tak sformułowanej zasady ogólnej.

Zgodnie z art. 38 ust. 2 pkt 1 ustawy akcyzowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30, art. 31a i art. 32, w szczególności w zakresie ewidencjonowania i dokumentowania uprawnienia do stosowania zwolnień. Na mocy powyższych uprawnień Minister Finansów wydał (rozporządzenie) z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2018 r., poz. 2379), w którym nie wskazał jednak żadnych dodatkowych przesłanek koniecznych dla zastosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej.

Mając na uwadze powyższe, brak określenia dodatkowych warunków dla analizowanego zwolnienia od podatku akcyzowego przez Ministra Finansów w ramach przytoczonego aktu wykonawczego potwierdza stanowisko Spółki, zgodnie z którym dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej Spółka nie jest zobowiązana do spełnienia żadnych dodatkowych warunków formalnych.

Zwolnienie określone w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej, odwołuje się do pojęcia półproduktu oraz artykułu spożywczego. Dlatego też istotnym jest odwołanie się do definicji tego, czym jest półprodukt. Ustawodawca nie przewidział wprost w przepisach akcyzowych definicji półproduktów oraz artykułów spożywczych. Mając na uwadze, iż ustawa akcyzowa nie zawiera definicji „artykułów spożywczych” oraz „półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych”, w tym zakresie – w ocenie Spółki – zasadne jest odwołanie się do innych aktów prawnych lub definicji słownikowych, umożliwiających zdefiniowanie przedmiotowych pojęć.

Samo rozumienie pojęcia półprodukt wyjaśnione zostało m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, sygn. I SA/Kr 440/18., gdzie wskazane zostało, że półprodukt określany jest jako: wyrób, który przeszedł wstępne etapy procesu technologicznego i stanowi materiał wyjściowy do wytwarzania wyrobów gotowych, finalnych (Wikipedia); produkt przejściowy otrzymany w wyniku procesu produkcyjnego i przeznaczony do przerobu w innych procesach produkcyjnych; produkt, który przeszedł częściową obróbkę i jest wykorzystywany jako surowiec w następnej fazie produkcji (Glosbe); produkt przeznaczony do dalszej obróbki lub przeróbki (Słownik języka polskiego PWN).

Biorąc pod uwagę powyższą definicję półproduktu, w przedmiotowym stanie faktycznym Nadzienia spełniają definicję półproduktu. W szczególności stanowią one wyroby, które przeszły wcześniejsze etapy produkcji i służą bezpośrednio jako surowiec do dalszej obróbki i wykorzystania. Podczas dalszego przetwarzania, jakim jest dodanie Nadzienia do ciastek, dochodzi do powstania innego wyrobu – w tym przypadku wyrobu cukierniczego wytwarzanego przez Spółkę. W trakcie tej czynności wytwarzany jest bowiem nowy artykuł spożywczy. W efekcie Nadzienie powinno więc być traktowane jako półprodukt niezbędny do wytworzenia artykułu spożywczego, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy akcyzowej.

Zwolnienie ma zastosowanie nawet, gdyby uznać, że Nadzienie stanowi wyrób spożywczy. W świetle ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U. z 2020 r., poz. 2021), definiującej pojęcie żywności (środka spożywczego) poprzez odwołanie się do rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego europejski urząd ds. bezpieczeństwa żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności z dnia 28 stycznia 2002 r. (Dz.Urz. UE. L Nr 31, str. 1), pod tym pojęciem należy rozumieć: „żywność” (lub „środek spożywczy”) oznacza jakiekolwiek substancje lub produkty, przetworzone, częściowo przetworzone lub nieprzetworzone, przeznaczone do spożycia przez ludzi lub, których spożycia przez ludzi można się spodziewać. Na gruncie powyższego, pod pojęciem środka spożywczego należy uznać wszelkie substancje lub produkty przeznaczone do spożycia przez ludzi.

Ponadto w opinii Wnioskodawcy, Spółka dokonując importu artykułów spożywczych lub półproduktów, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy akcyzowej, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy, nie ma obowiązku dokonywania zgłoszenia rejestracyjnego.

Podsumowując, skoro Spółka przeznacza nabywane Nadzienia do celów określonych w przepisie konstytuującym przedmiotowe zwolnienie, to z tego faktu uprawniona będzie do zastosowania zwolnienia dla alkoholu etylowego zawartego w półproduktach. Analiza powyższego prowadzi do konkluzji, iż poza koniecznością wypełnienia przesłanek wynikających z samego brzmienia art. 30 ust. 9 ust. 6 ustawy akcyzowej, zwolnienie to nie wymaga spełnienia dodatkowych warunków formalnych. Samo odwołanie do wspomnianego przepisu do art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d Ustawy akcyzowej ma na celu wyłącznie skonkretyzowanie w jakich artykułach spożywczych lub półproduktach powinien znajdować się alkohol etylowy podlegający zwolnieniu. Dodatkowe warunki dotyczą odrębnej podstawy zwolnienia od akcyzy, którą jest wykorzystanie napojów alkoholowych do celów określonych w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy. Wypełnienie przesłanek i skorzystanie ze zwolnienia na gruncie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej nie wymaga więc spełnienia żadnych dodatkowych warunków.

Rekapitulując – nabywane Nadzienie jest wyrobem akcyzowym, niemniej jednak Spółka dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu Nadzienia, z przeznaczeniem do wytworzenia artykułów spożywczych zawierających mniej niż 5 litrów alkoholu 100% vol. na 100 kg produktu, spełnia więc warunki korzystania z bezwarunkowego zwolnienia z art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy akcyzowej, co w szczególności oznacza, że nie musi składać zabezpieczenia akcyzowego, nie ma też obowiązku przemieszczania wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz składać zgłoszenia rejestracyjnego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 17 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2207 został wymieniony:

Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Przez państwo członkowskie rozumie się terytorium państwa członkowskiego - terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju (…)

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytorium kraju oraz terytoria państw członkowskich.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 5 ustawy:

Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium inne niż terytorium Unii Europejskiej.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy:

Przez import rozumie się przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

-jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,

-jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Przez nabycie wewnątrzwspólnotowe rozumie się przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Stosownie do art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Jak stanowi art. 93 ust. 1 ustawy:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1)wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2)wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3)napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1)produkcja wyrobów akcyzowych;

2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

W myśl art. 8 ust. 4 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

1)wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;

2)napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

W myśl art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy:

Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych - rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 4 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2 oraz w ust. 6, 12 i 13; w przypadku podmiotu zużywającego zwolnienie od akcyzy dotyczy ilości nieprzekraczających dopuszczalnych norm zużycia, o których mowa w art. 85 ust. 1 pkt 2 lit. b oraz ust. 2 pkt 3.

Państwa wątpliwość dotyczy:

-zwolnienia od akcyzy, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, alkoholu etylowego zawartego w Nadzieniu, które Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo lub importuje, bez konieczności spełnienia dodatkowych warunków formalnych.

W świetle definicji zawartej w art. 93 ust. 1 ustawy, za alkohol etylowy uznaje się m.in. w każdym przypadku czysty alkohol etylowy i wszelkie wyroby o rzeczywistej zawartości alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, klasyfikowane do pozycji CN 2208 i 2207, a ponadto alkohol etylowy zawarty w innych wyrobach (w ilości powyżej 1,2% objętości), objętych innymi pozycjami CN niż wskazane powyżej (np. w Nadzieniu). Przy czym w tym drugim przypadku definicja alkoholu etylowego obejmuje wyłącznie alkohol etylowy zawarty w innych wyrobach. Za alkohol etylowy nie można natomiast uznać samego Nadzienia, w którym alkohol etylowy stanowi jedynie składnik, a które to Nadzienie jest klasyfikowane do innych pozycji CN niż pozycje CN 2208 i 2207.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca podał, że Nadzienie jest klasyfikowane do kodu CN 2008 99 21 00. Zatem wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy zawarty w tym Nadzieniu – bez względu na kod CN pod jakim zostało sklasyfikowane to Nadzienie – stanowiący w Nadzieniu udział w przedziale od 1,29% do 2,92%objętości. Spółka, nabywając wewnątrzwspólnotowo lub importując przedmiotowe Nadzienie, będzie wchodziła tym samym w posiadanie wyrobu akcyzowego w postaci alkoholu etylowego zawartego w tym Nadzieniu. Natomiast wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, zawartemu w końcowej części stanowiska własnego, samo Nadzienie, o kodzie CN 2008 99 21, wyrobem akcyzowym nie jest. W tym zakresie stanowisko Spółki jest nieprawidłowe.

Należy zauważyć, że przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import wyrobów akcyzowych (art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy) oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych (art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy). Zatem – co do zasady – przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe i import alkoholu etylowego zawartego w nabywanym Nadzieniu.

Niemniej ustawodawca – w art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy – przewidział zwolnienie od akcyzy dla tego alkoholu etylowego. W myśl wskazanego uregulowania zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy. W przepisie tym (art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy) wskazano artykuły spożywcze oraz półprodukty służące do wytwarzania artykułów spożywczych, z tym zastrzeżeniem, że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Mając na względzie przedstawiony opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że Nadzienie (nabywane wewnątrzwspólnotowo lub importowane przez Spółkę) zawierające alkohol etylowy w przedziale od 1,29% do 2,92%, jest półproduktem służącym do wytwarzania ciastek (artykułów spożywczych). Jak wskazała Spółka, rzeczywista objętościowa moc alkoholu w wyrobach gotowych (ciastkach nadziewanych) nie przekracza 1,2%, i wynosi – w zależności od momentu przeprowadzenia badań – 0,7-0,8% lub 0,3%. Zatem należy uznać, że takie Nadzienie (nabywane wewnątrzwspólnotowo lub importowane przez Spółkę), będące półproduktem służącym do wytwarzania artykułów spożywczych, jak również wytwarzane artykuły spożywcze (ciastka nadziewane), spełniają wymogi – odnośnie zawartości alkoholu etylowego – wymienione w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy. Bowiem w samym Nadzieniu, jak i w wyrobach gotowych (ciastkach nadziewanych), do wytwarzania których używane jest Nadzienie, zawartość alkoholu etylowego nie przekracza normy wynoszącej 5 litrów alkoholu 100% vol. na 100 kg produktu.

W związku z powyższym Wnioskodawca – nabywając wewnątrzwspólnotowo lub importując Nadzienie – jest uprawniony do zastosowania zwolnienia od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w Nadzieniu, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy. Z brzmienia art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy wynika, że przepis ten nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków formalnych. Odwołanie do art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy służy jedynie do doprecyzowania, o jakich artykułach spożywczych i półproduktach, zawierających alkohol etylowy, traktuje art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy. Nabywane Nadzienie jest bowiem półproduktem służącym do wytwarzania artykułów spożywczych (ciastek nadziewanych), wskazanym w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy. Przy tym dla zastosowania zwolnienia od akcyzy – na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy – nie jest wymagane, aby Wnioskodawca spełniał wymogi odnośnie sposobu i warunków nabycia, a także norm zużycia tego Nadzienia, wymienione w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy. Te bowiem wymogi/warunki nabycia i normy zużycia odnoszą się wyłącznie do napojów alkoholowych używanych bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych lub jako składniki do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych, w przypadku, gdy podatnik chce korzystać ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy.

Ponadto należy mieć na uwadze, że minister właściwy do spraw finansów publicznych, na podstawie delegacji ustawowej wynikającej z art. 38 ust. 2 pkt 1 ustawy, może określić w drodze rozporządzenia dodatkowe warunki i tryb stosowania zwolnień, o których mowa w art. 30 ustawy. Na podstawie powyższej delegacji ustawowej wydane zostało – obowiązujące od 1 lutego 2021 r. – rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 26 stycznia 2021 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 205). W rozporządzeniu tym nie zostały jednak określone dodatkowe warunki dla stosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy (inne warunki niż wynikające z samego brzmienia przepisu). Zauważyć przy tym należy, że w stanowisku własnym Spółka odwołała się do nieobowiązującego od 1 lutego 2021 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 grudnia 2018 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2018 r., poz. 2379, ze zm.), co jednak nie ma wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Reasumując – Spółka może stosować, na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, zwolnienie od akcyzy alkoholu etylowego zawartego w Nadzieniu, które Spółka importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo, bez konieczności spełniania dodatkowych warunków formalnych. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy – w zakresie braku konieczności spełniania warunków formalnych zwolnienia od akcyz na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy – należy uznać za prawidłowe.

Jak stanowi art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:

a)wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności,

b)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

c)wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów,

d)dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego - przed dniem dokonania pierwszego nabycia wewnątrzwspólnotowego tego alkoholu.

W stanowisku własnym w sprawie Wnioskodawca stwierdził, że dokonując nabycia wewnątrzwspólnotowego lub importu Nadzienia zawierającego w swoim składzie alkohol etylowy, nie ma obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego. Z takim stanowiskiem Spółki nie sposób się zgodzić.

W tym miejscu trzeba przypomnieć, że wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, samo Nadzienie wyrobem akcyzowym nie jest, natomiast wyrobem akcyzowym jest alkohol etylowy w tym Nadzieniu zawarty. Z kolei, jak wskazał Organ powyżej, przedmiotem opodatkowania jest import alkoholu etylowego zawartego w Nadzieniu (na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy) oraz jego wewnątrzwspólnotowe nabycie (na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 4 ustawy). W konsekwencji powyższego, prowadząc działalność gospodarczą i wykonując czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą (import lub nabycie wewnątrzwspólnotowe alkoholu etylowego zawartego w Nadzieniu), Wnioskodawca był zobowiązany – przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności – dokonać zgłoszenia rejestracyjnego, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy. Zauważyć bowiem należy, że choć alkohol etylowy zawarty w Nadzieniu (będący przedmiotem importu lub wewnątrzwspólnotowego nabycia) korzysta ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, bez konieczności spełnienia dodatkowych wymogów formalnych, jednak okoliczność ta nie oznacza, że Spółka była zwolniona z obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego.

Tym samym – w zakresie obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, w związku z importem lub wewnątrzwspólnotowym nabyciem alkoholu etylowego zawartego w Nadzieniu – stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących te sprawy wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art.  14b §  3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).