ważność podatkowych znaków akcyzy nałożonych na wyroby nowatorskie - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.340.2021.1.JS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.340.2021.1.JS

Temat interpretacji

ważność podatkowych znaków akcyzy nałożonych na wyroby nowatorskie

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym w zakresie ważności podatkowych znaków akcyzy nałożonych na wyroby nowatorskie jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący ważności podatkowych znaków akcyzy nałożonych na wyroby nowatorskie. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A. jest (…).

Wyroby nowatorskie, które Spółka dystrybuuje, są produkowane oraz oznaczane podatkowymi znakami akcyzy w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej. Następnie te wyroby są przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego i w procedurze zawieszenia poboru akcyzy są wprowadzane do składu podatkowego kontrahenta Spółki tj. B., gdzie są magazynowane.

Następnie A. dokonuje wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego B. poza procedurę zawieszenia poboru akcyzy na podstawie zezwolenia na wyprowadzenie wyrobów. A. jest więc podatnikiem akcyzy od tych wyrobów.

Zgodnie z ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw z dniem 1 stycznia 2022 r. w życie mają wejść zmiany prawne dotyczące ważności podatkowych znaków akcyzy naniesionych na wyroby nowatorskie. Zgodnie z tymi regulacjami znaki akcyzy naniesione na wyroby nowatorskie w danym roku kalendarzowym pozostaną ważne do końca lutego następnego roku kalendarzowego.

A. rozważa czy zgodnie z tymi regulacjami podatkowe znaki akcyzy nałożone na wyroby nowatorskie w 2021 r. utracą ważność z końcem lutego 2022 r.

Pytanie

Czy w stanie prawnym, który będzie obowiązywał od dnia 1 stycznia 2022 r. podatkowe znaki akcyzy nałożone na wyroby nowatorskie w 2021 r. których właścicielem jest A. utracą ważność z końcem lutego 2022 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem A., w stanie prawnym, który będzie obowiązywał od dnia 1 stycznia 2022 r. podatkowe znaki akcyzy nałożone na wyroby nowatorskie w 2021 r. których właścicielem jest A. utracą ważność z końcem lutego 2022 r.

Uzasadnienie prawne:

Jednym z rozwiązań prawnych wprowadzanych ustawą nowelizującą jest modyfikacja art. 136 ust. 6 ustawy akcyzowej. Zgodnie z nową treścią tego przepisu, „Znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich lub na wyroby tytoniowe lub wyroby nowatorskie w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego”.

Ustawa nowelizująca wskazuje, że powyższa regulacja wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Skoro więc powyższy przepis będzie obowiązywał od dnia 1 stycznia 2022 r., to oznacza, że podatkowe znaki akcyzy nałożone na wyroby nowatorskie w 2021 r. pozostaną ważne tylko do końca lutego 2022 r. Taka konkluzja jest zgodna z literalną treścią tego przepisu.

Natomiast, przyjęcie innej wykładni byłoby niezgodne nie tylko z literalną treścią art. 136 ust. 6 ustawy akcyzowej w znowelizowanym brzmieniu, ale również z celem tej regulacji.

Celem wprowadzenie tego przepisu było zapobiegnięcie tworzeniu nadmiernych zapasów wyrobów nowatorskich.

Potwierdza to treść uzasadnienia do tej ustawy, która wskazuje: „zakłada się wprowadzenie ważności znaków akcyzy na wyroby nowatorskie. Zmiana podyktowana jest, podobnie jak to ma miejsce w przypadku wyrobów tytoniowych, przeciwdziałaniem gromadzeniu nadmiernych zapasów po wprowadzeniu podwyżki podatku akcyzowego na te wyroby”.

Należy zauważyć, że podwyżka podatku akcyzowego na wyroby nowatorskie jest wprowadzona również ustawą nowelizującą z dniem 1 stycznia 2022 r. Tym samym, celem ustawodawcy jest, aby nadmierne zapasy wyrobów nowatorskich nie były gromadzone.

Jedyną zgodną z celem ustawodawcy wykładnią jest wykładania wskazująca, że podatkowe znaki akcyzy nałożone na wyroby nowatorskie w 2021 r. utracą ważność z końcem lutego 2022. Przyjęcie innej wykładni tj. takiej, że wyroby nowatorskie oznaczone podatkowymi znakami akcyzy w 2021 r. nie są objęte zakresem tej regulacji powodowałoby, że producenci tych wyrobów mogliby stworzyć zapasy wyrobów nowatorskich, które byłyby wykorzystywane przez kilka następnych lat. Przy takiej bowiem interpretacji nie istniałaby termin ważności znaków akcyzy nałożonych na wyroby w 2021 r., co powodowałby, że ten termin nie mógłby się skończyć.

Prawidłowość takiego stanowiska potwierdza również Ministerstwo Finansów w komunikacie opublikowanym na stronie podatki.gov.pl (https://www.podatki.gov.pl/ akcyza/wyjasnienia/waznosc-znakow-akcyzy-na-wyroby- nowatorskie-juz-1-stycznia-2022).

Podsumowując więc, zdaniem A., w stanie prawnym, który będzie obowiązywał od dnia 1 stycznia 2022 r. podatkowe znaki akcyzy nałożone na wyroby nowatorskie w 2021 r. których właścicielem jest A. utracą ważność z końcem lutego 2022 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zapytania Zainteresowanego i wyłącznie jego sytuacji prawnopodatkowej w ramach przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).